Saksan ylpeys, legendaarinen Cherry on ollut mukana mekaanisten näppäinten parissa jo pienen ikuisuuden. Jatkuvasti uusien, kiinnostavien kytkinten kehitys on kuitenkin haastavaa ja viimeksi yhtiö turvautuikin iäisyyden takaiseen käyttäjämodiin hakiessaan innostusta kytkimelle.
Tällä kertaa inspiraatiota ei ole haettu käyttäjämodista, mutta retrohenkeä se ei uudesta MX Black Clear-Top -kytkimestä poista. Kyseessä on vanhaan Nixie-lempinimeä tottelevaan kytkimeen perustuva moderni versio klassikosta. Yhtiö valmisti alkuperäisiä Nixie-kytkimiä saksalaiselle Nixdorf Computer -yritykselle 80-luvulla ja sitä käytettiin Nixdorfin CT06-CT007/2 M Softkeys -näppäimistöissä. Kytkinten erikoisuus aikanaan oli niihin sioitettu diodi, joka mahdollisti ns. N-Key Roll-Over eli NKRO-tuen.
Cherry MX Black Clear-Top -kytkimet sisältävät yhtiön mukaan kaiken, mikä teki Nixiestä Nixien, mutta modernein materiaalein ja tekniikoin valmistettuna unohtamatta DIY-kentän erikoistarpeita. Lineaarinen kytkijn vaatii 63,5 cN painallusvoiman ja sen kytkimen liikerata on yhteensä 4 millimetriä. Kytkentäpiste on sijoitettu liikeradan puoleen väliin eli 2 mm:n kohdalle. Kytkimen pohja on musta ja kansi läpikuultava, kuten alkuperäisessäkin.
Cherry uusvanha kytkin tulee saataville ainoastaan 5-pinnisenä versiona, joten 3-pinnisille suunnitellut piirilevyt vaativat tukitappien katkaisua kytkimistä. Kytkimestä tulee saataville sekä voitelematon että valmiiksi voideltuina. Yhtiö on käyttänyt esivoiteluun käyttäjienkin suosimaa Kryptox GPL 205 Grade 0 -voiteluöljyä.
Cherry MX Black Clear-Top -kytkimet tulevat saataville jälleenmyyjiltä heti ensi vuoden alussa. Hinnoittelusta ei valitettavasti ollut mainintaa.
Lähde: Cherry
Toki toimivat, sen kun napsauttaa pari pinniä irti.
Ai? No, sitten varmaan niin. En tunne ollenkaan tätä customskeneä niin oletin etteivät ole noin helposti yhteensopivia.
Nuo ylimääräiset ovat ihan muovia, ovat vain tukemassa kytkintä.
”käyttäjienkin suosimaa Kryptox GPL 205 Grade 0 -voiteluöljyä”
Mitä helvettiä, pitääkö näppäimistöjä öljytä?
No niin vanhaa kunnon laatua 🙂
Eikös kalvokytkimet olis vielä retrompaa 😉
Ei? Kalvokytkimet tulivat muotiin vasta joskus 80 luvulla, siinä missä kytkimet esim. lennättimissä sun muissa tosimiesten HID vehkeissä oli mekaanisia reilut sata vuotta.
Hmmm. Totta kun rupeaa miettimään niitä ekoja näppäimistöjä joita itsekin käytti, niin ne naksuivat ja kestivät käytännössä ikuisesti. Jotenkin yhdistin ajatuksen sinclair zx spectrum ja vastaavien halpojen kotimikrojen näppäimiin, mutta jep MicroMikoissa ja muissa ammattivehkeissä oli kyllä oli mekaaniset. My bad.
No ei tartte. Mut kaikki liikkuvat mekaaniset osat toimii enempi tai vähempi paremmi öljyttynä, esimerkiks vaikka oven saranat mistä voi tulla aika pahaki ääni jossei koskaa yhtää öljyä.
Sitä voiteluainetta siis laitetaan kytkimen sisään jolloin sen tuntuma ja ääni hieman muuttuu. Nykyään saa kyllä näppäimistöjä jo valmiiksi voideltuna että ei tarvitse itse säätää. Voi tietysti myäs olla ilman.
Pitää kokeilla öljyämistä ihan mielenkiinnosta…kävisikö joku marketti koneöljy tuohon? Tyyliin CRC tai joku muu.
Ei, tai en todellakaan suosittele. Youtubesta löytyy kyllä hupailu-videoita, joissa laitetaan CRC yms. kytkimet täyteen… Maxgaming ja Jimms ainakin myy Suomessa sopivaa lubea. Vaatii sitten kytkimen avaamisen ja huolellisen rasvailun pensselillä tasaisesti.
tai sitten hakee true retro -tunnelmaa laittaa keskelle vähän paksumpaa rasvaa ja reunoille ohkasempaa, jolloin tuntuma on kuin aidossa keytronicin ergo forcessa konsanaan.
Spekseiltään siis uutisen kytkin käytännössä Cherryn punainen? Hieman lyhyempi kytkentäpiste ja pohjapainalluksen matka, niin aika täydelliset lineaariset kytkimet imo.
Ei, vaan Cherry MX Black, mutta vielä vähän raskaampi. Red on selvästi kevyempi.
edit:
MX Red 45 cN
MX Black 60 cN
MX Black Clear-Top 63,5 cN
Jep. Tuntuu että eilen öljytty näppäin pitää kyllä ihan samaa ääntä kun kaikki muutkin Naksuntaa taitaa kuulua lähinnä oman pään sisältä
ATE Plastilube vois hyvinkin käydä. Liukupulttirasva jarruihin siis.
Tai tämmönen jos samaa sisällöltään kuin tuo: ATE Bremszylinder-Paste 180 g (700031) Jarrusylinterirasva | Motonet Oy