
Säteenseuranta on ideana ja teknologiana vanhaa perua, mutta se nousi jälleen kaikkien huulille Microsoftin DirectX Raytracing -rajapinnan ja NVIDIAn GeForce RTX -näytönohjainten myötä.
Nykyisissä säteenseurantatoteutuksissa saavutetaan fysiikan lakeja noudattavat heijastukset laskemalla valonsäteiden reittejä kamerasta kohti objekteja. NVIDIAn RTX-näytönohjaimet osaavat kiihdyttää BVH-puiden (Bounding Volume Hierarchy) laskentaa, mikä nopeuttaa säteenseurantalaskuja merkittävästi.
Crytek on nyt lisännyt oman lusikkansa säteenseurantasoppaan esittelemällä Neon Noir -demon. Poikkeuksellisen demosta tekee se, että se mahdollistaa säteenseurannan ilman erillisiä kiihdyttimiä menettämättä kuitenkaan suorituskykyään. Yhtiön julkaisemassa demossa nähdään futuristista noir-henkistä kaupunkia pitkin liikkuva drone. Kaupunki on ikkunoineen ja muineen täynnä heijastavia pintoja, joiden lisäksi myös dronen pinta on valmistettu heijastavasta materiaalista. Demo on toteutettu reaaliajassa CryEnginen omassa editorissa Radeon RX Vega 56 -näytönohjaimella.
Crytek on toteuttanut Neon Noir -demon säteenseurannan Total Illumination -työkaluilla hyödyntäen vokseleihin perustuvaa SVOGI-tekniikkaa (Sparse Voxel Octree Global Illumination). Tuki SVOGI-tekniikalle on löytynyt jo aiemmin CryEngine-pelimoottorista, mutta siihen perustuva säteenseurantatoteutus on uutta ja vielä kokeellisella asteella. Crytek on luvannut kertoa lisää demonsa teknisestä toteutuksesta lähitulevaisuudessa.
Lähde: Crytek
Niin, se on olemassa oleva ominaisuus ja ovat todenneet, että se antaisi lisää nopeutta, joten miksi ei tehtäisi polkua sille, koska siihen ilmeisesti ollaan jokatapauksessa menossa.
Vähän on tuossa DX12:sta kanssa, niinkuin hehkutettaisiin, että ompa meillä hyvä teksturointiratkasu, muut tekevät GPU:lla, mutta meidän ohjelmamme tekee sen hitaammin prossulla ja kyllä tää nyt vain on NIIIIIIN hyvä..
Eli DX12:sta on tuo ominaisuus, joten sitä kannattaa siis oikeasti käyttää sitä kautta. Jopa ilmeisesti AMD:n korttien kanssa, kunhan saavat ulos seuraavan sukupolven joskus ensikesänä ilmeisesti..
Tietysti voi tehdä hitaasti myös CPU:lla ym kikkailuilla, muuta näen haitat paljon hyötyjä suurempana..
Jos olisivat todenneet, että tuo softaversio on ESIM RTX:ää nopeampi, mutta kun totesivat jo pitkänikaa sitten toisinpäin.
En minä siihen puuttunut olisiko se hyödyllistä ja järkevää, vaan tuohon väitteeseesi että pitäisi tukea RTX:ää (tai DXR:ää jos sitä tarkoitit) että "käyttäisivät DirectX 12:n ominaisuuksia oikeasti."