
Kilpailu ylikellotusmaailman huipulla on kovaa ja TechBBS-keskustelupalstoillakin vaikuttavan Juhani Luumin ennätyksiä on ehditty jälleen kirjoittelemaan uusiksi muiden toimesta. Nyt Luumi on kuitenkin löytänyt uuden vaihteen tutusta GeForce RTX 3090 Kingpin -näytönohjaimestaan.
Luumin RTX 3090 -näytönohjaimen GA102-grafiikasiru on joutunut jo aiemmin hiomapaperin alle sen pinnan tasoittamiseksi, mikä mahdollistaisi paremman kontaktin piisirun ja jäähdyttimen välille. Nestemäisellä typellä tehtävissä ylikellotustesteissä lämpötahnat joutuvat äärimmäiseen rasitukseen ja pienetkin epätasaisuudet heikentävät sen yleistä kestävyyttä. Yksittäiset ylikellotustestit päättyvätkin usein halkeavaan lämpötahnaan, mikä pilaa kontaktin.
Pelkkä lasipalalla tuettu hiomapaperi ei kuitenkaan tuonut Luumin silmään riittävän tasaista lopputulosta. Paremmin GPU:n hiomiseen sopivan lasipalan löytäminen osoittautui vaikeaksi, jonka vuoksi Luumi päätti tilata veisten terotuksestakin tuttuja vesihiomakiviä. Voit tutustua itse hiontaprosessiin ja vesihiomakiven etuihin yllä olevalla videolla.
Entistä tasaisemmaksi hiottu grafiikkapiiri siivitti Luumin lopulta myös uusiin ennätystuloksiin. GeForce RTX 3090 Kingpin venyi nestemäisellä typellä jäähdytettynä grafiikkapiirin osalta 2760 MHz:n kellotaajuudelle asti 3DMark Port Royal -testivakaana. Näytönohjaimen muistit toimivat testiajossa 23,4 Gbps:n (1462,7 MHz). Huippukellot yhdistettynä 5,4 GHz:n kellotaajuudella toimivaan Core i9-10900K -prosessoriin latoi testissä tauluun 19 169 grafiikkapistettä. Tulos esittäytyy entistä komeampana, kun huomioidaan, että entiseen 18 833 pisteen ennätystuloksessa näytönohjain toimi korkeammilla kellotaajuksilla. Korealaisen Biso Bison aiemmassa ennätyksessä käytettiin Galaxin RTX 3090 Hall of Fame -näytönohjainta, jonka grafiikkapiiri toimi 2820 MHz:n kellotaajuudella ja muistit 23,1 Gbps:n (1444 MHz) nopeudella.
Toinen Luumin nimiin siirtynyt ennätys syntyi Unigine Superposition 8K -testissä. GeForce RTX 3090 Kingpin ylsi testivakaana identtisiin kellotaajuuksiin 3DMark-testien kanssa, mikä riitti testissä 11 166 pisteeseen. Aiempi 11 142 pisteen ennätys oli kreikkalaisen OGS:n hallussa. OGS saavutti tuloksensa Biso Bison tapaan Galaxin HOF-mallilla, joka venyi hänen käsissään grafiikkapiirin osalta 2865 MHz:n kellotaajuudelle muistien toimiessa 21,9 Gbps:n (1369,5 MHz) nopeudella.
Uutisen pääkuvan alkuperäislähde: EVGA Thaimaa @ Facebook
katso liitettä 578006
katso liitettä 578006
katso liitettä 578006
Miten tämä on mahdollista olla hitaampi noin paljon suuremmilla kellotaajuuksilla? Itse en keksi muuta selitystä kuin korealainen ei ole riisunut käyttöjärjestelmästä pois tarpeeksi suorituskykyä hukkaavia kilkkeitä tai siis tämä on oma spekulaationi miksi näin. Tietty ymmärrän kyllä jos Luumi ei halua spekuloida ja paljastaa omia salaisuuksiaan.
Miten tämä on mahdollista olla hitaampi noin paljon suuremmilla kellotaajuuksilla? Itse en keksi muuta selitystä kuin korealainen ei ole riisunut käyttöjärjestelmästä pois tarpeeksi suorituskykyä hukkaavia kilkkeitä tai siis tämä on oma spekulaationi miksi näin. Tietty ymmärrän kyllä jos Luumi ei halua spekuloida ja paljastaa omia salaisuuksiaan.
Miten tämä on mahdollista olla hitaampi noin paljon suuremmilla kellotaajuuksilla? Itse en keksi muuta selitystä kuin korealainen ei ole riisunut käyttöjärjestelmästä pois tarpeeksi suorituskykyä hukkaavia kilkkeitä tai siis tämä on oma spekulaationi miksi näin. Tietty ymmärrän kyllä jos Luumi ei halua spekuloida ja paljastaa omia salaisuuksiaan.
Se selviää kun @Sampsa nähdään ennätysjahdissa juutuubbivideolla
.
Se selviää kun @Sampsa nähdään ennätysjahdissa juutuubbivideolla
.
Se selviää kun @Sampsa nähdään ennätysjahdissa juutuubbivideolla
.
Ok täytyy katsella. Spekuloin myös syyksi tuohon jotan ajuri tai laite ongelmaa korealaisen kokoonpanossa, joka generoi laitteistokeskeytyksiä enemmän kuin herra luumin kokoonpanossa. Laitteistokeskeytykset miten ne on toteutettu x86 arkkitehtuurissa syövät suorituskykyä pahimmillaan jumittavat tehokkaankin koneen ihan mato tasolle jos tulee probleemaa. Ongelma voi olla niin pieni, että sitä ei virallisesti edes lasketa ongelmaksi, mutta näissä ennätyksissä kaikki ratkaisee. Pienimmätkin jutut millä saa sen prosentin tuhannesosan enemmän suorituskykyä.
Ok täytyy katsella. Spekuloin myös syyksi tuohon jotan ajuri tai laite ongelmaa korealaisen kokoonpanossa, joka generoi laitteistokeskeytyksiä enemmän kuin herra luumin kokoonpanossa. Laitteistokeskeytykset miten ne on toteutettu x86 arkkitehtuurissa syövät suorituskykyä pahimmillaan jumittavat tehokkaankin koneen ihan mato tasolle jos tulee probleemaa. Ongelma voi olla niin pieni, että sitä ei virallisesti edes lasketa ongelmaksi, mutta näissä ennätyksissä kaikki ratkaisee. Pienimmätkin jutut millä saa sen prosentin tuhannesosan enemmän suorituskykyä.
Ok täytyy katsella. Spekuloin myös syyksi tuohon jotan ajuri tai laite ongelmaa korealaisen kokoonpanossa, joka generoi laitteistokeskeytyksiä enemmän kuin herra luumin kokoonpanossa. Laitteistokeskeytykset miten ne on toteutettu x86 arkkitehtuurissa syövät suorituskykyä pahimmillaan jumittavat tehokkaankin koneen ihan mato tasolle jos tulee probleemaa. Ongelma voi olla niin pieni, että sitä ei virallisesti edes lasketa ongelmaksi, mutta näissä ennätyksissä kaikki ratkaisee. Pienimmätkin jutut millä saa sen prosentin tuhannesosan enemmän suorituskykyä.
GN:n jutuissa yleensä liikaa jorinointia minusta.
GN:n jutuissa yleensä liikaa jorinointia minusta.
GN:n jutuissa yleensä liikaa jorinointia minusta.
Noilla taajuuksilla olisin yli 19 000.
Noilla taajuuksilla olisin yli 19 000.
Noilla taajuuksilla olisin yli 19 000.
Sitä vaan että saiskohan hyötyä myös Port Royaleen jotenkin taiottua?
Sitä vaan että saiskohan hyötyä myös Port Royaleen jotenkin taiottua?
Sitä vaan että saiskohan hyötyä myös Port Royaleen jotenkin taiottua?
katso liitettä 580272
katso liitettä 580270
katso liitettä 580271
katso liitettä 580272
katso liitettä 580270
katso liitettä 580271
katso liitettä 580272
katso liitettä 580270
katso liitettä 580271
Löytyikin jo.
Löytyikin jo.
Löytyikin jo.
Thermal Grizzly Kryonaut Extreme, toistaiseksi mulla paras murtumisen suhteen, KPx paras lämmönjohtavuus.
Thermal Grizzly Kryonaut Extreme, toistaiseksi mulla paras murtumisen suhteen, KPx paras lämmönjohtavuus.
Thermal Grizzly Kryonaut Extreme, toistaiseksi mulla paras murtumisen suhteen, KPx paras lämmönjohtavuus.
Pistämällä Resizable BAR käyttöön pelissä. NVIDIA käyttää whitelist-metodia peleistä missä se on päällä ja Inspectorilla saa ilmeisesti lisättyä minkä tahansa softan sille listalle.
Joissain peleissä auttaa, joissain haittaa, joissain ei vaikuta lainkaan.
AMD:n tapauksessa 3DMarkeissa näyttäisi vaikutus olevan nollasta negatiiviseen, ei positiivista vaikutusta. Port Royal tuosta tosin puuttuu: AMD Radeon RX 6800 XT Smart Access Memory (SAM) Review
Pistämällä Resizable BAR käyttöön pelissä. NVIDIA käyttää whitelist-metodia peleistä missä se on päällä ja Inspectorilla saa ilmeisesti lisättyä minkä tahansa softan sille listalle.
Joissain peleissä auttaa, joissain haittaa, joissain ei vaikuta lainkaan.
AMD:n tapauksessa 3DMarkeissa näyttäisi vaikutus olevan nollasta negatiiviseen, ei positiivista vaikutusta. Port Royal tuosta tosin puuttuu: AMD Radeon RX 6800 XT Smart Access Memory (SAM) Review
Pistämällä Resizable BAR käyttöön pelissä. NVIDIA käyttää whitelist-metodia peleistä missä se on päällä ja Inspectorilla saa ilmeisesti lisättyä minkä tahansa softan sille listalle.
Joissain peleissä auttaa, joissain haittaa, joissain ei vaikuta lainkaan.
AMD:n tapauksessa 3DMarkeissa näyttäisi vaikutus olevan nollasta negatiiviseen, ei positiivista vaikutusta. Port Royal tuosta tosin puuttuu: AMD Radeon RX 6800 XT Smart Access Memory (SAM) Review