Intelin pelinäytönohjaimia on odotettu joidenkin toimesta kuin kuuta taivaalta, mutta yhtiön näytönohjainpuoli on ollut varsin hiljaa odotetuimmasta Xe-variantista, Xe-HPG:stä. Tänään yhtiö on vetänyt salaisuuksien verhon tulevien pelinäytönohjaintensa brändäyksen edestä ja kertonut samalla niiden julkaisuaikataulusta. Uusi brändi on Intel Arc.
Intelin ensimmäisen sukupolven Xe-HPG-arkkitehtuurista on nähty jo lukuisissa vuodoissa DG2-koodinimellisiä variantteja. Intelin kuvituksen perusteella DG2 on todellisuudessa ollut kaksi eri piiriä ja jatkossa niiden arkkitehtuuri tullaan tuntemaan nimellä Alchemist. Tulevien Xe-HPG-sukupolvien nimet ovat Battlemage, Celestial ja Druid.
Alchemist-arkkitehtuurin näytönohjaimet tulevat tukemaan DirectX 12 Ultimate -rajapintaa, sisältäen tuen kiihdytetylle säteenseurannalle. Intel aikoo saada julkaisuun mennessä myös oman tekoälypohjaisen super sampling -ratkaisun. Yhtiö ei määritellyt tarkemmin mitä sillä tässä yhteydessä tarkoitetaan, mutta oletettavasti teknologia tulee olemaan samankaltainen NVIDIAn DLSS:n kanssa (Deep Learning Super Sampling).
Samassa yhteydessä haudattiin viimeinenkin toivo Intel Arc -näytönohjaimista tämän vuoden puolella. Yhtiön mukaan ne saapuvat markkinoille ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana sekä työpöytä- että mobiilimallien muodossa. Yhtiö tulee kertomaan tulevista näytönohjaimistaan kuitenkin lisää vielä kuluvan vuoden puolella.
Lähde: Intel Arc
Toivottavasti SiS ja S3 tulevat myös mukaan kilpailuun 😉
Saa nöhdä mikä on Intelin vastine. Paljoa en odota
Tietenkin toimii, toimii vaikka nykyisillä integroiduillakin.
1) Steam deck joulukuussa.
2) Vuoden aluussa intel arc.
3) Intelin alder lake tänä syksynä.
Toisin sanoen tilanne näyttää oikein hyvältä.
DLSS on temporal super sampling tekniikka ja sillä saa kyllä AA:n hoidettua varsin mainiosti, kun sisäinen resoluutio vastaa natiivia. Siinä on sitten vielä tuo ylöspäin skaalaus.
data-unfurl="true" data-result-id="216377" data-url="https://wccftech.com/intel-poaches-anton-kaplanyan-former-nvidia-research-scientist-that-pioneered-rtx-dlss-techniques/" data-host="wccftech.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Intel Poaches Anton Kaplanyan, Former NVIDIA Research Scientist That Pioneered RTX/DLSS Techniques
data-onerror="hide-parent"/>
wccftech.com
S3 oli kyllä kovaa kamaa aikanaan SiS ei niinkään, ajurit niissä tuntui varsinkin linuxpuolella olevan täyttä skeidaa
olihan sissillä xabre, ei se ihan paska ollut
G-Sync ei, FreeSync (ja G-Sync Compatible) kyllä
Sormet ristissä tätä samaa odottelen. Voisin ihan hyvin ostaa intelin kortin, jos ovat ymmärtäneet hinnoitella edullisemmaksi kuin saman suorituskyvyn AMD / Nvidia.
Harva on valmis ostamaan arpalappua uuden tuotteen kanssa, jos samaan hintaan saa tutun ja turvallisen.
Niin, jos sattuu saamaan sen tutun ja turvallisen (arvonnan kautta tai kovalla rahalla).
Ellei nykyisten pelureiden hintataso laske ja saatavuus parane merkittävästi, niin ei Intelillä tule olemaan mitään vaikeuksia saada kaupaksi kaikkea mitä saavat tuotettua.
Tämän lisäksi, seuraavan pelikonsolisukupolven järjestelmäpiirien kilpailutuksessa (jonka uskon tulevan paljon nopeammin kuin aikaisempien sukupolvien kohdalla) Intel tulee olemaan merkittävä kilpailija AMD:lle mm. x86 binääriyhteensopivuuden ansiosta.
Etenkin, jos saavat ne piirit tuotettua omilla tehtaillaan.
Ainakin nämä kortit pitäisi tulla TSMC:ltä, ei Intelin omalla prosessilla.
Seuraava konsolisukupolvi piirien osalta tulee olemaan pro-päivitysversiot ja on aikalailla täysin varmaa, että ne tulevat olemaan hyvin nykyisten piirien kaltaisia, mutta paremmalla näytönohjaimella. Korkeintaan sinne laitetaan uudempi zen arkkitehtuurin versio, mutta ei todellakaan täysin eri settejä.
2025 kun seuraavaa konsoleja aletaan viimeistellään niin silloin kyllä päästään elämään jännittäviä aikoja, mutta voi olla, että Inteliä ei kiinnosta ison volyymin ja pienen katteen konsolipiirit
AMD:n seuraavasta sukupolvesta löytyy kyllä Cezannen (Zen3/Vega) uusintaversio, samaan tapaan kuin nyt on Cezannen rinnalla Renoirin uusintaversio Lucienne, eli juurikin tuo mistä puhuit, mutta päärooli on Rembrandtilla jossa pitäisi olla Zen3+ (ts v-cache) ja RDNA2 GPU
Intel on näyttismarkkinoilla uusi kilpailija juu, mutta tietokoneiden kuluttajamarkkinoilla ylipäätään yksi tunnetuimpia firmoja. Vahva jalansija läppäri- ja markettikonemarkkinoilla varmasti edesauttaa näyttisten kaupaksi menoa aika isolla tavalla.
Ja jos näyttisten saatavuudet on vielä alkuvuodesta vähänkään nykyisenkaltaisessa tilassa niin eiköhän DIY markkinoillakkin vähän kaikenlaiset romppeet ihan iloisesti kaupaksi mene.
Mitä tämä tarkoittaa sen ydinongelman, eli tuotantokapasiteetin suhteen? Mahtaako olla vielä aika hengähtää, jos kaikkien kolmen tuotanto keskittyy TSMC:lle?
Tosin AMD ja Nvidia ovat ihan samassa veneessä, eli ei tuo Intelin tappioksikaan suhteellisesti koidu.
Tjaa… odotellaan nyt kuitenkin ensin, ennenkuin ammutaan!
Mutta se tiedetään, että Intel tykkää isoista katteista ja mobiilipuoli edellä lähdetään liikkeelle, koska se on Intelille se tärkeämpi markkina-alue.
Se valtaus johtuu kyllä enemmän AMD:n parantuneista CPU coreista kuin GPU puolesta
Mitä meinaat "perinpohjaisella" tutkimisella?
Ja ainakin toimistokoneissa ja läppäreissä, joissa on ollut vain pelkkä intelin integroitu, näyttisajurit on ainakin win 7:lla (ja 10:llä) toimineet erittäin hyvin peruskäytössä. Pelaamista ei tietysti ole ollut juurikaan järkeä yrittää..
Mites hyvät on muuten nykyään AMD:n ja Nvidian ajurit? Jos testataan esim joku 30 peliä, uusimpia, niin kaikkiko toimivat, kaikilla asetuksilla, ilman mitään ongelmia?
Eiköhän se ihan perus pelisetillä ala selvitä, jos ajureissa on merkittäviä ongelmia (joku 10 peliä)..
Jos Intel ei paranna omaa GPU jää se vielä enemmän AMD jalkoihin kannettavien markkinoilla, koska AMD parantaa kokoajan sekä CPU, että GPU arkkitehtuureja. Pelkkä Intelin CPU + erillisnäytönohjain NVIDIALTA kombo ei riitä täyttämään kaikkia markkinasegmenttejä kannettavien markkinoilla.
No, tuossa pöydällä on mm. Intelin integroidulla varustettu kone johon Intelillä meni puoli vuotta aikaa saada aikaan ajurit jotka edes asentuivat oikein mistään muusta puhumattakaan. Lisäksi on kokemuksia aikoinaan, että Inteliltä tuli ulos aika tasaisesti ajureita joilla sai aikaan bluescreenit perus toimistokoneeseen. Omat kokemukset Intelin gpu ajureista ovat olleet erittäin negatiivisia tähän mennessä. Siksi esitän skeptisen näkemyksen niiden laadusta.
Intelillä lienee helpompi polku kuin nvidialla. UE4:ssa ja YE5-engineissä on pluginilla tuki DLSS/TSR:lle. Ei tarvi enää pelikohtaista integraatiota, jos käyttää noita enginejä. Intel voi implementoida oman pluginin samaa apia vastaan ja kaikissa uudehkoissa ue4/ue5 peleissä sydeemi toimii suoraan. Toki pelit, jotka käyttävät omia enginejänsä ovat sitten oma lukunsa.
Kiinnostaa nähdä, että miten toimii AF pakotukset ja onko NVIDIA:n nullia vastaava tekniikka ja/tai miten v-sync toimii, kun adaptive sync on käytössä.
Tiesitkö että AMD käyttää x64 APU piireissä jotka menevät PC:n sisälle edelleen GCN arkkitehtuuria? Tämä on noin 10 vuotta vanha GPU arkkitehtuuri.
Kyllä, myös uusimmissa. Todennäköinen syy on siinä että RDNA2 vie liikaa tilaa GCN:ään verrattuna. Sen takia RDNA2 APU piirejä ei ole kuin custom APU versioina Microsoftilla ja Sonylla (konsolit) ja nyt tulossa Valvelta (steamdeck). Vähittäismyynnissä olevat ovat kaikki GCN-pohjaisia.
Ei vaan koska Vega on ollut riittävän energiatehokas luokassaan ja on päästy mahdollisimman pienillä muutoksilla useita sukupolvia.
Van Goghissa (SteamDeck) on jo RDNA2, sama pätee tulevaan Rembrandtiin (sen rinnalle tulee toki Barcelo, joka on uusintaversio Cezannesta samaan tapaan kuin nykyinen Lucienne on Renoirista)
Eka ei voi olla totta, koska RDNA2 APU:t on jo suunniteltu ja valmisteltu tilaajille. Eli sekä kehitystyö että linjastojen massakäyttöönotto on jo suoritettu. Ainoa mitä ei ole on koko. RDNA2 on aikamoisen iso.
Ja tokaan niin kuin tosiaan totesin, customoidut piirit joita ei myydä vähittäismyynnissä ovat olleet RDNA2 pohjaisia jo ainakin vuoden. Mainitsin tästä yllä kaksi kolmesta jotka ovat paljon suurempia ja aikasempia asiakkaita kuin kolmas tuleva asiakas jonka itsekin mainitsit.
Ja toi "päivitämme tämän noin vuosikymmenen vanhan GPU:n APU piireihin sitten joskus"… niin varmaan jossain vaiheessa päivittävät. Nyt on ollut useampi GPU arkkitehtuuripäivitys tässä vuosikymmenen aikana, ja APU tarjonta ei ole vielä päivitetty. Taitaa olla ennätysmaiset vuosimäärät sille että samaa GPU arkkitehtuuria vain tungetaan yhä uudemman ja uudemman CPU arkkitehtuurin kaveriksi.
Semicustomit on mitä asiakkaat tilaa, ei pidä sotkea AMDn omiin piireihin. Valve puhuu omastaan myös semicustomina mutta Van Gogh on ollut myös AMDn roadmapeissa, esim Sony ja MS semicustomit ei.
Vega ei ole puoltakaan vuosikymmentä vanha ja enemmän kuin riittävä iGPU:ksi tähän asti
Yleensä ei ole ollut globaalia piiripulaa ja vielä vähemmän yhdessä kryptoboomin kanssa samaan aikaan. Mutta joka tapauksessa näytönohjainten hinnat tulee nousemaan tulevaisuudessa, valmistuskustannukset kiipeävät sellaista tahtia että ihme etteivät ole viime vuosina hirvittävästi nousseet.
Juu, nykyhinnoilla vaan peruspelaaja päivittää harvemmin. Paljon siitäkin puhuttu lähiaikoina että GTX 1060 edelleen Steamin suosituin kortti vaikka ikää jo viitisen vuotta.
katso liitettä 668533
Intel unveils ARC graphics roadmap, Xe-Cores and XeSS super resolution technology – VideoCardz.com
Krypto näyttäisi olevan vähentymään päin tällä hetkellä. Muutenhan kyllä nvidian tulos oli kaikinpuolin komea ja antaa jonkinlaisen datapisteen mistä voi yrittää miettiä kryptomyyntiä. Datacenter ja pelipuoli myivät kuin häkä. Voi tietenkin spekuloida, että CMP-piirit eivät kelvanneet ja louhijat ostivat pelikortteja. Toisaalta sijoittajille annettu data ei tue tätä väitettä. Olisi outoa, että mainaajat ostaisivat ennemmin lhr-kortteja kuin cmp:ta. Linkit alla datapisteisiin mihin perustan väitteen krypton vähenemisestä ainakin q2:en aikana.
data-unfurl="true" data-result-id="217524" data-url="https://www.cnbc.com/2021/08/18/nvidia-nvda-earnings-q2-2022.html" data-host="www.cnbc.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Nvidia beats earnings expectations, but cryptocurrency chip sales falter
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.cnbc.com
data-unfurl="true" data-result-id="217525" data-url="https://in.pcmag.com/graphics-cards/144362/nvidia-gpu-supplies-to-remain-constrained-for-vast-majority-of-2022" data-host="in.pcmag.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Nvidia: GPU Supplies to Remain Constrained for 'Vast Majority' Of 2022
data-onerror="hide-parent"/>
in.pcmag.com
On sitä kuitenkin sen 10 vuoden aikana jonkin verran viilattu; Kyseessä on kuitenkin viides tai kuudes versio siitä.
Ja esim. Intelin 2008 markkinoille tullut Nehalem (ekan sukupolven core i7) ja sen uudemmalla valmistustekniikalla 2010 tehty malli Westmere perustuivat vielä 1995 tulleeseen Pentium Pro:hon/P6een.
Oleellinen syy on myös se, että AMD ei oikein itsekään yritä tunkea iGPU:taan pelikäyttöön.
RDNA/RDNA2 on parempi pelaamiseen, mutta GCN on parempi GPGPU-käytössä.
Jos suhtaudutaan siten, että 2D-käyttöliittymä pyörii millä tahansa, uusien pelien pelaamista ei edes yritetä, ja sitä tehoa tähdätään enemmän GPGPU-juttuihin kuin 3D-peleihinin, GCN on järkevä valinta.
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://images.anandtech.com/doci/16895/Intel%20Architecture%20Day%202021_Pressdeck_105.jpg
Eli 50% kovemmat kellot ja 50% parempi perf/watt. Intelhän voisi halutessaan valmistaa tämän omilla tehtaillaakin jos moisista ei välitettäisi…..
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä