NVIDIA ilmoitti odottamatta CES 2019 -messuilla lisäävänsä näytönohjainajureihinsa tuen VESA:n Adaptive-sync-teknologialle, joka tunnetaan kenties paremmin nimellä AMD FreeSync. Nyt luvatut ajurit, GeForce 417.71:t on julkaistu ja käyttäjät pääsevät testaamaan ominaisuutta myös käytännössä.
NVIDIA on brändännyt Adaptive-sync-tuen G-Sync Compatibleksi. Ominaisuus on tuettuna virallisesti tällä hetkellä 12 eri näytön kanssa, mutta tuki laajenee sen mukaan, kun NVIDIA testaa uusia näyttöjä, olettaen että ne selviävät läpi yhtiön vaatimuksista G-Sync Compatible -leimalle. Muiden FreeSync- tai Adaptive-sync-näyttöjen omistajat voivat ottaa teknologian käyttöön manuaalisesti, mutta tällöin kokemus ei välttämättä vastaa NVIDIAn vaatimaa tasoa.
Adaptive-sync toimii NVIDIAn Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla ja sitä uudemmilla näytönohjaimilla. Toistaiseksi sen käyttö on lisäksi rajoitettu vain yhteen näyttöön kerrallaan. Monen näytön kokoonpanot toimivat luonnollisesti edelleen normaalisti, mutta Adaptive-sync-tuen voi ottaa käyttöön vain yhdessä kerrallaan vaikka kaikki käytetyt näytöt tukisivat teknologiaa.
Tulemme testaamaan io-techissä ainakin joitain saatavilla olevia Adaptive-sync-/FreeSync-näyttöjä yhdessä GeForce-näytönohjaimen kanssa.
Adaptive-sync-tuen lisäksi ajurit tuovat mukanaan tuen CES 2019 -messuilla julkaistuille GeForce RTX 2060 -näytönohjaimille. Mukana on myös uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Shadow of the Tomb Raiderille (Not recommended) ja Darksider 3:lle (Fair).
Tuttuun tapaan uudet GeForce 417.71 -ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden ongelmia. Korjattujen bugien listalta löytyy muun muassa GeForce GTX 1080:n liian korkeat kellotaajuudet työpöydällä kolmen näytön konfiguraatioissa, joidenkin DisplayPort-näyttöjen jumittaminen mustaan ruutuun unitilasta herättyään sekä Shadow of the Tomb Raider -pelin satunnaiset kaatumiset DirectX 12 -rajapinnalla. Ajureissa on myös tiedossa olevia bugeja, kuten Shadow of the Tomb Raider -pelin välkyntä SLI-kokoonpanoilla, kun käytössä on sekä HDR-väriavaruus että G-Sync-teknologia, Ni no Kuni 2:n kaatuminen käynnistykseen kun HDR-tila on käytössä ja hiiren kursorin korruptoituminen tiettyjen linkkien päällä Firefox-selaimessa.
Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Hyvin toimii Msi Optix Mag221C monitorilla ja Msi Geforce 1060 6g ohjaimella.
Voiko tuosta näytön Freesync-rangen muuttamisesta olla mitään haittaa näytölle?
Lagi tuloksia freesync vs adaptive sync (g sync). Testissä myös vsync päällä/pois ja miten fps cappi vaikuttaa (miten tavalla cappi tehty). Ei ainakaan voi sanoa että esim. vsync ja freesync yhtäaikaa päällä lisää lagia merkittävästi, jos fps capattu ”oikealla tavalla”
ei jaksa kattoo mut voitko tiivistää mikä on oikea tapa capata fps kun vsync ja freesync päällä
Pelin sisäinen cappaus, AMD:n frtc taasen huonoin vaihtoehto.
okei, juu noi pelin omat fps limitterit löytyy jo melkein jokaisesta pelistä ja kaikista helpoin tapa niin eipä oikein muita tapoja oo tullu käytettyäkään
Ja myös viestinä oli että kannattaa capata, Freesync ja vsync yhdessä rajoittaa fps:n automaattisesti, mutta lagi on jäätävä (siis jos ei rajoitettu pelin sisällä)
En nyt jäätävästä tiedä, ihan sama kuin v-syncillä ilman freesyncciä
tässä kuvassa tiivistettynä (tuosta nimenomaisesta videosta):
No kasvaa se yli 40 ms:iin jos ei rajoita fps:ää millään (viimeinen pylväikkö amd gpu:lla). Amd systeemeissä siis fps rajoittuu automaattisesti näytön ylärajalle, jos freesync ja vsync yhtäaikaa päällä ja tätä Amd jossain suositteleekin. Näköjään vaan lagi lähes tuplaantuu verrattuna siihen (toka alin amd pylväikkö) jos rajoittaisi esim. pelin sisäisellä toiminnolla (silloin saa olla vsync ja freesync päällä ja ei juuri vaikuta lagiin)
Ei sillä ole mitään tekemistä freesyncin kanssa vaan v-syncin ja koskee ihan kaikkia valmistajia, se on koko v-syncin pointti että se rajoittaa FPS:n virkistystaajuuteen (ja jos ei yllä niin virkistystaajuuden kanssa sopivasti jaollisiin lukuihin)
MSI Global
Kaikki MSI:n Freesync näytöt ovat nyt G-Sync-yhteensopivia. Vähän haisee kyllä siltä että näytön speksit ei ole ainut asia kun merkitsee :vihellys:
Kyllä ne speksit on kaikki kaikessa. Toisten tarvitsee panna vaan enemmän kättä taskuun että omien näyttöjen speksit kelpaa :sweat:
Sen verran otan takaisin sanomisiani, että kyseessä on MSI:n omat testit, eli ei (ainakaan vielä) NVIDIAn hyväksymiä.
Nvidia julkaissut 418.81 ajurit tänään.
NVIDIA DRIVERS GeForce Game Ready Driver WHQL