NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 451.48 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 451.48 -ajurit ovat ensimmäiset Release 450 -sarjan julkaisu ja samalla ensimmäiset DirectX 12 Ultimate -rajapintaa tukevat ajurit. DirectX 12 Ultimate pitää sisällään edellisistä tuttujen ominaisuuksien lisäksi DirectX Raytracing 1.1 -rajapinnan, tuen mesh-varjostimille, sampler feedback -ominaisuudella ja Variable-Rate Shading -ominaisuudelle. Lisäksi tuettuna on Windows 10 May 2020 -päivityksen Hardware-accelerated GPU Scheduling, mikä voi parantaa tietyissä tilanteissa suorituskykyä. Ominaisuus on tuettuna Pascal-arkkitehtuurista lähtien. Ajurit tukevat myös Vulkan 1.2- ja CUDA 11.0 -rajapintoja.
Ajureissa ei ole mukana uusia Game Ready -leimoja peleille, mutta poikkeuksellisen suuri joukko pelejä on saanut uuden tai päivittyneen SLI-profiilin. Profiilit löytyvät nyt DCL – The Game-, Jiu Xiao-, Monster Energy Supercross 2-, MORDHAU-, Overpass-, Planetside 2- (DirectX 11), Sniper Elite V2 Remastered-, Spyro Reignited Trilogy-, System Shock-, The Fisherman – Fishing Planet-, Warhammer Underworlds: Online- ja Wolcen: Lords of Mayhem peleille. Uudet profiilit koskevat Jiu Xiaota, Sniper Elite V2:ta, Surviving the Aftermathia, Warhammeria ja Wolcenia lukuunottamatta vain Turing-arkkitehtuuria (ja tulevia arkkitehtuureita).
Ajurit korjaavat myös joukon aiempien julkaisujen ongelmia. Korjattujen bugien listalta löytyvät tällä kertaa muun muassa Sea of Thievesin renderöintiongelmat, Devil May Cry 5:n objektien vilkunta ja NVIDIA HD Audio -tuen katoaminen näytön unitilaan siirtymisen jälkeen. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi väriliukujen ongelmat Call of Duty: Modern Warfare -pelissä Image Sharpening -ominaisuuden kanssa, HDCP-ongelmat Valve Index VR-laseilla, Sunset Overdriven vihreät grafiikkabugit Depth of Field -ominaisuus käytössä sekä vanha tuttu Forza Motorsport 7:n kanttareissa esiintyvät mustat raidat. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Hyvä lisäinfo että pitää itse käydä pistämässä päälle
Onko tuosta HWAGSista tullut jotain lisäinfoa? Silloin kun ominaisuus julkistettiin käsitys oli että sen pitäisi vaikuttaa lähinnä videoihin
Tein pienen testin GPU Scheduling päällä ja ilman. Heaven benchmarkissa avg fps laski tuon ollessa päällä 1.5 fps ja minimi pysyi samana.
Call of Duty Modern Warfare: WARZONE pelissä korjaantui random black screen ongelmat ajureiden myötä.
Noin pieni fps ero on mitätön kun tuli testattua mitä hyötyä siitä on. 240Hz 1440p näytöllä ainakin hiiren responsiivisuus tuntui parantuvan ihan linux tasolle. Oikeastaan aika liukas hiiri nyt, pitää varmaan säätää hiiren DPI:tä. 🙂
Suosittelen kokeilemaan, varsinkin jos MSI-mode on nvidian ajureista erikseen kytketty päälle. Ajurien asennus aina tosin nollaa tilanteen, niin olen tehnyt siitä itselle .reg filun joka ajan aina ajuripäivityksen jälkeen.
Saataisko io-techiltä jonkilaista testiä Hardware-accelerated GPU Scheduling päällä / pois päältä? Näkis onko oikeesti hyötyä tuosta vielä.
Mitä hardwarea tuo GPU Scheduling vaatii?
Ilmeisesti ihan vain ajurituen, ei ainanakaan yksikään valmistaja ole sanonut että toimisi vain tietyillä malleilla.
Hmmm. "Hardware-accelerated GPU Scheduling pitää käydä itse laittamassa päälle. Windows settings -> system -> display -> graphics settings"
Ei mulla ole tuolla mitään tähän liittyvää. Aattelin, ettei ole sopiva ohjain.
Vaatii Windows 10 version 2004
Onko Windows päivitetty tuoreimpaan versioon (May 2020 Update eli versio 2004) ja nämä uudet ajurit asennettu?
No eipä ole. Miten tuon 2020 updaten saa, kun juuri päivitin kaikki mitä Windows Update tarjosi?
Jos se ei kaikkien päivitysten haun jälkeenkään sitä manuaalisesti uudelleen tarkistamalla tarjoa, voit "pakottaa" asennuksen lataamalla Microsoftilta asennustyökalun Lataa Windows 10
4 framea lisää eli 4,4% 2080Ti ja 9900k setillä. Varmasti vaihtelee peleittäin kautta raudasta riippuen paljonko tulee lisää tai vähenee…
Sain tuon tuon työkalun kautte asennettua. Melkoinen urakka, joka alkoi sillä että puolen tunnin asennuksen jälkeen kone ilmoitti yhtäkkiä, että olet kirjautumassa ulos ja lukitsi kaiken toiminnan. Sitä ei voinut estää mitenkään vaan se väkisin boottas koneen.
Lisäksi se nollasi kaikki mahdolliset asetukset ja säädöt ja palautti kaikki "turva ominaisuudet" käyttöön.
Noh, nyt on 2004 versio, mutta ei tuota GPU Scheduling ole vieläkään :/ Pitää ehkä kokeilla asentaa noi grafiikka ajurit uudestaan, jos se vaikuttaisi.
"No result for GPU Scheduling"
data-unfurl="true" data-result-id="51198" data-url="https://adoredtv.com/does-windows-10s-gpu-scheduling-feature-increase-gaming-performance/" data-host="adoredtv.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Does Windows 10’s GPU Scheduling Feature Increase Gaming Performance?
data-onerror="hide-parent"/>
adoredtv.com
Tuo HD Audio on ongelma on kaivattu päivitys kun joudun käynnistämään konetta että vahvistin tunnistaa äänet lepotilan jälkeen.Pitää testata auttaako kun HDMI audio on aika arpapeliä saada toimimaan 7.1 tilassa.
Ei sitä löydäkään noilla hakusanoilla. Jos sinulla on päivitetty Windows ja päivitetyt ajurit niin kyllä se löytyy jos vaan jaksat klikkailla sinne saakka valikoissa kuten aiemmin yritit. Ei tarvitse edes bootata ajurien päivityksen jälkeen että se tulee näkyville – ilmoittaa kyllä että muutos ei tule voimaan ilman restarttia.
data-unfurl="true" data-result-id="51245" data-url="https://wccftech.com/hardware-accelerated-gpu-scheduling-performance-with-turing/" data-host="wccftech.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Hardware-Accelerated GPU Scheduling Performance Snapshot With Turing
data-onerror="hide-parent"/>
wccftech.com
Jos saa vastata muutkin, niin kyllähän tuo poistaa kuormaa prossulta, joten uskoisin että hyötyä on jos CPU ahdistaa.
Ei niin mitään käryä kun ei MS eikä näyttisvalmistajat ihan hirveästi ole koko ominaisuudesta mitään kertonut ja tuntuu että ainut mistä kaikki on ollut samaa mieltä on että parantaisi etenkin videotoistoa (ihan kuin siinä olisi ongelmia ollut)
Onhan tuosta nyt jotain kommenttia esim täällä:
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://www.windowslatest.com/2020/06/03/windows-10s-hardware-accelerated-gpu-scheduling-is-almost-here/
Graphics Settings haulla sinne pääsee suoraan, mutta tosijaan, katoin kuvan netistä siitä valikosta ja multa puuttuu tosiaan kokonaan se GPU Scheduling kohta.
Niin, siis tuollaisia ympäripyöreyksiä löytyy, osassa listattu nuo, osassa puuttuu osa ja tuo improved video playback tuntuu olevan ainut mikä on kaikkialla.
"Main feature" mistä ei kuitenkaan kerrota käytännössä mitään spesifiä ja MS:n Hardware Dev Centerin artikkeli WDDM 2.7:n uudistuksista ei edes mainitse koko asiaa What’s new for Windows 10 display and graphics drivers – Windows drivers
Intel Core i9-9900k @ 5GHz wccftech ja tuossa Dragon quest XI testissä ryzen 3700x. Tuskin tulee heti CPU rajat vastaan. Näyttäis ennemmin avittavan näyttistä testien perusteella.
No joo siis lähinnä meinasin tuota "manage its own video RAM directly" osuutta, mikä ei kuulosta kovinkaan ympäripyöreältä jos ei nyt hirveän yksityiskohtainen kuvaus asiasta olekaan. Mutta vähän tuota linkkiä kaivelemalla löytyy tämä:
data-unfurl="true" data-result-id="51338" data-url="https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/display/gpu-virtual-memory-in-wddm-2-0" data-host="docs.microsoft.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
GPU virtual memory in WDDM 2.0 – Windows drivers
docs.microsoft.com
eli aiemmin on ollut vain "physical addressing" muistinhallintamalli jossa jos muistialueet siirtyy, on "cpu-puolella" oltava tieto siitä että osoite on varmasti oikein kun sille jotain pyydetään tehtävän. v2 on tuonut mallin joka ratkoo ongelmaa antamalla GPU:n hallita oman muistiosoitteestonsa kuinka huvittaa, "cpu-puolella" näkyy vain yksi osoiteavaruus jonka GPU(-ajurit) siten tulkkaa itselleen.
Syy miksi tästä ei ole huudeltu uutena fiitsönä noin muuten on siis ilmeisesti se että tämä on WDDM:ssä ollut mukana jo 2.0:n alusta asti mutta nyt sitten NVIDIA toi varsinaisen implementaation ajureihin ja 2004-päivitys UI:n (ja ehkä viimesimmän version aiheesta WDDM:n osalta).
Tosin NVIDIAkin kyllä mainitsee muistinhallinnan ajuriuutisessaan:
data-unfurl="true" data-result-id="51340" data-url="https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/directx-12-ultimate-game-ready-driver/" data-host="www.nvidia.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
DirectX 12 Ultimate Game Ready Driver Released; Also Includes Support For 9 New G-SYNC Compatible Gaming Monitors
http://www.nvidia.com
Huomasitko seurata CPU käyttöastetta videolla?