NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 511.23 -ajurit ovat ensimmäiset Release 510 -sarjan GeForce-ajurit, jotka tukevat kaikkia yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien ja ne ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille. NVIDIA kiusoitteli ajureiden uudistuksista jo aiemmin kuluvalla viikolla.
GeForce 511.23 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat God of Warille, Tom Clancy’s Rainbow Six Extractionille, Hitman III:lle, The Anacrusikselle, GRITille ja Monster Hunter Riselle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei ole mainintoja. Lisäksi ajureissa on uutta tuki Windows 11:n dynaamiselle virkistystaajuudelle, CUDA 11.6:lle ja kolmelle uudelle, alustavasti hyväksytylle OpenCL-laajennokselle sekä valinnainen uusi OpenCL-kääntäjä. Ajureissa on mukana myös aiemmin kuluneella viikolla esitellyt uudet ominaisuudet, kuten DLDSR.
Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi 12-bittisillä väreillä tapahtunut vilkunta ja katoilevat tekstit, satunnainen ruudun yläosan vilkuntä työpöydällä sekä koko ruudun vilkunta useamman näytön konfiguraatioilla. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan FarCry 6:ssa tapahtuva geometrian korruptoituminen, äänen katkeaminen Dolby Atmos -sisältöä toistettaessa Ampere-arkkitehtuurin näytönohjaimilla, jotka on kytketty HDMI 2.1 -vahvistimeen sekä ikuisuusongelma Sonic & All-Stars Racing Transformedin kaatuilu veden läpi ajettaessa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin tarkemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Minkähän takia ne on poistanu ton image sharpening ominaisuuden?
Terävöitysominaisuus löytyy nykyisin "Kuvan skaalaus" -asetuksen ohesta, joskin filmin rakeisuusohitus loistaa poissaolollaan. Noin muuten ominaisuus vaikuttaisi toimivan jopa jonkin verran aiempaa paremmin. Jotta sain pääsyn uuteen terävöitysliukusäätimeen, täytyi "Kuvan skaalaus" ensin kytkeä globaalina, yleisenä asetuksena, päälle 0 % terävöityksellä.
Tuntuu että se oli ennen parempiki toi efekti.
Mahtaakohan siinä sitten olla jotain GPU-mallikohtaista bugintapaista, tai asennuksessa mennyt niin sanotusti jokunen bitti vinoon…? Omalla kohdalla ainakin GTX 1050 Ti:llä tuo kyllä toimii, kunhan "Kuvan skaalaus" -ominaisuus on globaalisti "käytössä, terävöitys 0 %", ja sitten vaan erikseen määrittelee haluamansa terävöitysprosentit niille sovelluksille, joille kyseistä ominaisuutta hyödynnellä haluaapi.
Onko se sharpen ollu ennen erikseen? En ole koskaan käyttänyt niin en ole kiinnittänyt huomiota. Image Scaling sanoo mulla ja siellä on Scaling/sharpening mutta en ole erikseen sharpening koskaan nähnyt. Tuntuu että se olisi aina ollut näin vaikka tiedän monista eri paikkojen kommenteista että ei ole ollut. Siihen on jopa registeri-korjaus jolla saa vanhan sharpening takaisin ettei käytä NIS.
Erikseen oli, kunnes nyt ajuripakettiversioissa kohottiin 400-luvulta 500-luvun puolelle.
Oisko sulla linkkiä siihen rekisteri korjaukseen?
Eli tilanne siis tämä:
katso liitettä 775582
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesnvlddmkmFTS]
"EnableGR535"=dword:00000000
Tuossa vähän testitulosta noista. NVIDIA GeForce 511.23 WHQL driver download & Discussion | Page 14 | guru3D Forums