Säteenseuranta on saanut tähän mennessä ristiriitaisen vastaanoton huolimatta NVIDIAn ja pienemmässä määrin myös Microsoftin markkinointiin. Suurimmat kritiikin aiheet ovat liittyneet ohjelmistotuen puutteeseen ja merkittävään suorituskykyhävikkiin. Tuleva konsolisukupolvi tulee kuitenkin sisältämään tuen säteeenseurannan kiihdytykselle, joten hautaamassa teknologiaa ei olla huolimatta hitaasta alusta.
Vaikka säteenseuranta uusissa AAA-peleissä ei ole ottanut vielä tuulta alleen kunnolla, on sille markkinoita myös muissa pelityypeissä. Yksinkertaisemmistakin grafiikoista voidaan saada selvästi näyttävämpiä säteenseurannalla. Christoph Schied julkaisi aiemmin Q2VKPT-modin, joka hyödyntää path tracing -tyyppistä säteenseurantaa, joka sai merkittävästi huomiota osakseen. Myös NVIDIA kiinnostui projektista ja saattoi sen lopulta julkaisukuntoon yhdessä Schiedin kanssa nimellä Quake II RTX.
Ilmeisesti palaute on ollut hyvää, sillä NVIDIA aikoo remasteroida vanhempia pelejä enemmänkin hyödyntämään säteenseurantaa. Beyond3D-foorumeiden käyttäjä SlmDnk on löytänyt yhtiön työnhakuilmoituksen, jossa kerrotaan NVIDIA Lightspeed Studios -tiimin seuraavasta haasteesta. Lightspeed Studiosin tehtävä on remasteroida vanhempia klassikkopelejä RTX-aikaan ja työnhakuilmoituksen mukaan seuraava peli on jo päätetty, mutta sen nimeä ei ole paljastettu vielä.
Lähde: NVIDIA @ MyWorkDayJobs
Esimerkiksi Descent RTX vois olla ihan hieno kokemus.
Deus Ex voisi päivittyä upeasti nykyaikaan.
Voisin sillon ostaa RTX kortin.
Sen verran pitää huomauttaa, että NVIDIA Lightspeed Studios ei ole uusi tapaus, vaan se on perustettu vuonna 2015.
NVIDIA GameWorks and NVIDIA LightSpeed Studios Redefine Android Gaming
Ja tuossa lukeekin se tärkein asia: ”…whose mission is to REMASTER and REMAKE classic pc games…”.
Kyllähän remasteroinnilla saadaan ilman mitään RTX:n aikaiseksi hienoa grafiikkaa vanhoihin peleihin kun ne grafiikat tehdään täysin uusiksi nykypäivän tyylillä.
Joten se RTX:n hirmuinen hype tässä kohtaa on suurimmaksi osaksi taas markkinointia.
RTX olisi tosian hyödyllinen vanhemissa peleissä kun näytönohjaimen suorituskyky olisi silloin riittävä myös halvemmissa näytönohjaimissa.
Ai että, sieltä lisää GameWorks kuraa markkinoille, ja pyörii kuin unelma 😉
Korjataas uutista siis
Toivottavasti valitsevat pelejä joissa on jotain pelattavaakin toisin kuin Q2 joka oli lähinnä grafiikkademo jolla myytiin engineä. Esim. Thief olisi aika hieno.
Thief olisi tosiaan mahtava, se kun sisältää paljon pimeitä paikkoja ja valoja vaan siellä täällä.
Thiefissa levelien valokartat on tehty tarkoituksella niin että se ilmaisi kuinka hyvin Garrett näkyy sillä hetkellä pelin tekoälyn ohjaamille vartijoille. Säteenseuranta tekisi pelistä pelikelvottoman, sillä RTX:n koko pointti on että valoisuus ei pohjaudu valokarttaan.
Thief on siis niitä harvoja pelejä joihin säteenseurannan lisääminen jälkikäteen kirjaimellisesti rikkoo koko pelin.
Tuskin olis kummonen koodi pykältää siihen tilalle vaikka etäisyyteen perustuva järjestelmä. Toki myös onnistuu tuohon säteenseurantaan antaa arvoja sen mukaan objekteille miten sijoittuvat kartalle ja näkyvät AI:lle. Toki Thefin Ai ei ole mikään Ai muutenkaan…luuppia ne pyörittää ja älyn kanssa ei niilla ole mitään tekemistä.
Se että vanhaa gameworksin ”vain meiltä, vain suurella ruudun päivitysnopeuden pudotuksella” rinnakkaisprojektia vuodelta 2015 kaivetaan haudasta osoittanee miten pahasti RTX on flopannut. Ei softatukea kuin peleissä joissa tätä tuettiin rahalla uusien korttien julkaisun aikaan, eikä niitä näytä olevan tulossa lisää juuri ollenkaan. Useampi joka sanoi lisäävänsä RTX:n peliinsä ilmoitti tuovansa sen perui koska ”kustannukset eivät vastaa hyötyä” (taisi olla Assetto Corsan kehittäjä joka ilmaisi asian näin) yms.
Ehkä sitten viiden-kymmenen vuoden päästä uudestaan kun tehot alkavat olla sellaisia että sillä saadaan oikeasti paremman näköistä kuvaa järkevällä päivitysnopeudella. Siinä samassa voisi tulla ne universaalit RTX toteutukset intelilta ja AMD:ltä jotka voisivat toimia jopa konsoleillakin, niin niitä saadaan joka moniin ei-maksettuihin peleihin, eikä pelkästään teknodemoihin.
Ei todellakaan kestä 50vuotta, 2020-2022 on vuodet jolloin RT alkaa pikkuhiljaa enemmän yleistymään.
Siinä missä Nvidia alloitti niin muut seuraa perässä.
”5-10”. ”50”. Ei näissä ole mitään eroa 😀
Ei mikään ihme että tuolla matikkaymmärryksellä kuvittelet että RTX on yleistynyt ensi vuonna.
Ehkä sun ymmärryksellä luet nyt kiltisti udestaan ja yrität ymmärtää mitä tuossa lukee.
"2020-2022 on vuodet jolloin RT alkaa pikkuhiljaa enemmän yleistymään"
Tässä ei mainita RTX
Tässä ei mainita myöskään että RTX olisi yleistynyt ensivuonna.
..ja niillä on jo julkaistuja pelejä Shieldille:
NVIDIA Lightspeed Studios – MobyGames
Ehkä remasterit tule tuolta listasta.. Ei ehkä Super Meat Boy, mutta siellä kivoja Valven pelejä esimerkiksi..
Saas nähä millainen kortti AMDltä tulee ulos ensivuonna, kuinka hyvin tuo RT toimii siinä.
Vai odottaako ne ensin, että uusi pleikka julkaistaan?
Paha sanoa… Intel taitaa lupailla omaa raytrasing korttiaan ensi kesään. Amd:n uusia kortteja jonnekkin ensi vuoden syksyyn. Mutta jos TSMC myy eioota, niin en ihmettelisi vaikka menisi Pellikan julkaisun jälkeen.
Olisko siinä vesi efectejä joita tuossa hyödynnetään etupäässä.
Koko homma tuntuu että perustaisi HTML firman joka päivittäisi kotisivuja nykyaikaan lisäämällä liekkiefektejä sivuille.
vanhat tomb raider pelit voisi olla kivoja raytracingilla.
Aika kaukana nämä minecrafti/Quake RT näistä "liekkiefekti päivityksistä"
Muutos on huomattava enkä ymmärrä miksi se ei voisi olla myös DeusEx kohdallakin.
Playstation 5 tulee ulos 2020 jouluksi GPU:n kanssa jossa on hardware-kiihotusta raytracingille. Todennäköisesti melko kevyeen käyttöön, ellei AMD ylisuorita Navinsa kanssa tuon suhteen.
Exclusive: A Deeper Look at the PlayStation 5—Haptics, UI Facelift, and More
Aina löytyy mittareita joita osoittaa sormella ja sanoa flopiksi (varsinkin jos asettaa tavoitteeksi jotain yhtä epärealistista että joka ainut uusi peli tukisi uutta tekniikkaa, saa kertoa esimerkkejä uusista tekniikoista joissa on käynyt näin) mutta jos käytännössä RTX on syy että seuraava konsolisukupolvi sisältää raytracing-tukea niin kyllähän se jonkunlainen tunnustus saavutuksesta on minun kirjoissa.
Taitaa riittää rivikin koodia että on saanut nimensä johonkin peliin tuossa, NVIDIAn studiolla tuskin on ihan hirveästi ollut esim Marioiden kanssa oikeasti tekemistä
Voi myös tuo sivu, joka on käyttäjien editoitavissa, olla väärin. Mutta ovat todennäköisesti vaan optimoineet noita pelejä Shieldille ja en tiedä, mitä Mario siellä tekee. Youtubessa on videoita siitä Shieldillä, taitaa olla joku prototyyppi?
Sitten kun miettii, kuka teki Switchin GPU:n..
Aivan tosiaan, olisi pitänyt katsoa tarkemmin noita vuosilukuja. Eli ovat ilmeisesti porttauksia joita on tehty Switchille jälkikäteen, alun perinhän esim nuo Mario-pelit julkaistiin Wiille
Nuo Nintendo-pelit on julkaistu Kiinassa Shield TV:lle, oletettavasti Nvidian porttaamina.
Ei kai nvidia väitäkkään missään lightspeed studiosin tehneen ko. pelejä, vaan nimenomaan kääntäneensä ja remasteroineensa niitä lähinnä androidille (shieldille). Jostain kolmannen osapuolen geneerisistä listauksista lienee aika turha tuohtua, vaikkei niissä nyt erikseen mainitakkaan tarkemmin studioiden tarkempaa roolia kehitystyössä.
Return to castle wolfenstein olisi kiva pelata säteenseurannalla
Vähän surkuhupaisaa teknologiaa jos se toimii vain ikivanhoilla peleillä jotka muuten pyörisivät taskulaskimellakin 2000fps+. Ultimate Doom RTX odotellessa.
Tokihan se toimii niissä muutamissa julkaistuissa AAA peleissäkin eli ei pelkästään ikivanhoissa.
Kyseessä kuitenkin vasta 1st Gen RTX ohjaimet sekä pelit joten ei voi olettaa kaiken olevan heti täydellistä.
Yksi "ongelma" RT.ssä on nyt se että toimii vain RTX.llä pelattavasti joka saattaa jakaa mielipiteitä räikeästi sen mukaan mitä leiriä kannattaa, vaikka sitä tulee myös muut tukemaan myöhemmin.
RT pitää vain antaa aikaa että pääsee kunnolla yleistymään ja tekniikka kehittymään, potentiaalia kyllä on.
Kyllähän se "toimii", eli efektin voi laittaa päälle ja se ehkä näyttää kivalle, mutta käytönnön kannalta lopputulos on matalia FPS-lukemia kovimmillakin korteilla. Varmasti kyllä ollaan vasta murrosvaiheessa, kuten vaikka anti-aliasoinnin kanssa silloin 2000-luvun alkupuolella.
Joo ei tämä kyllä todellakaan ihan samanlaisia fiiliksiä herätä, mitä aikanaan ensimmäiset Geforcet T&L:n kanssa vaikka pitäisi olla vastaava mullistus.
Ja kuten ennenkin niin uusi "efekti" alkaa toimia siedettävällä nopeudella vasta 2. tai 3. sukupolven korteissa joissa on tuki moiselle. Mutta efektiä on helpompi myydä koska suurin osa ostajista ei ole ollut näytönohjain-ostoksilla 15v sitten :vihellys:
Tällä kertaa homman yleistymistä avittanee Reilusti jotta RT-tuki tullee jouluksi 2020 molempiin uusiin konsoleihin? Johon olisi v2005 paikkeilla mennyt kirjaimellisesti vuosikausia. Auttaahan tämä kiistatta PC-puoltakin, siis jotta syntyy enemmän kiinnostusta koodata RT-tukea myös meille?
Oletan ettei Half-Life -peleistä tule RTX-entisöintejä, kun tuskin Valve sallii sitä.
Sallihan Valve Black Mesankin..
Alien vs Predator
Tätä komppaan minäkin:)
Toteutus on vielä raskas tai sitten rauta on vaan vielä liian hidasta.
Toki resoluutio/näyttis kohtaista miten hyvin saa toimimaan.
Tuo on niin tuttua, kokemus on kyllä opettanut, että uuden näyttistekniikan suhteen 2.gen rautaa voi jo harkita ja 3.gen on jo pakko-ostoskamaa. 1Gen saa ne tekniikkademot ja pari hassua peliä, jossa on sponsorirahat ja uusi efekti sisällä jossain näkyvässä kohtaa. 2genin tullen alkaa pelitukea jo löytyä ja 1gen kortilla alkaa yskiminen, kun tehot ei riitäkkään kuin satunnaiseen efektikäyttöön. 3gen alkaa ollakkin jo valtavirtaa.
Oho, tämähän on suorastaan kulttuuriteko.
Doom pyörii taskulaskimella noin 40fps
Rally Trophyn saisivat tuoda nykyaikaan.
Unreal olisi varmaan hieno.
Hyvä huomio. Ajatuksenani oli kylläkin se kun Half-Lifet ovat Valven omia pelejä, niin tuskinpa antavat kajota "lapsiinsa" ilman omaa valvontaa ja vaikutusta asiaan, mikä saattaisi kestää NVIDIAn mielestä aivan liian kauan. Valve-aika kun on erittäin venyvä käsite.
Nämä remaster pelit mitä on tullut niin ei ne mitenkään massasta erottuvia ole vaikka paremmilta näyttävätkin kuin orginaalit.
RT sitten tuo peleihin sellaista mitä ei ole ennen nähnyt, henk.koh tykkään näistä efekteistä mitä RT mahdollistaa mutta pelaan noita jolloin se ero näkyy hieman selkeämmin kuin heille jotka kuvista eroavaisuuksia etsivät.
Tuossa on markkinointia kyllä mutta myös RTX ohjainten hyödyntämistä, ilmeisesti se on sitten sama yrittääkö RT tuoda peleihin vaiko ei, niin osa näkee jokatapauksessa asiassa jotain ongelmaa.
Heräähän ne lopulta. On tuossa kyllä kummassakin leirissä ns. tekopyhyyttä. AMD mies on, että ei ole tukea, vielä ihan hyödytön linjalla kun RT tukea ei ole. Nvidia mies huutaa toisessa ketjussa A, että pelikelvoton kun ei pyöri ultralla, mutta high detaileilla rullaa mukavasti. Samaan aikaan RTX pelissä detailien tiputus ja DLSS onkin ihan hyvä juttu.
Oma pelijono on pidempi, mitä pelaamiseen riittävä aika ja pelimaku osuu muutenkin linjalle, joka ei vaadi sitä state-of-the-art suorituskykyä. Ampere/RDNA2/XE korttien tullen tulee kyllä tarkastettua tilanne kunnolla, mutta seuraava näyttispäivitys taitaa mennä vasta niiden refresh aikaan.
Pelaajat on valinneet resoluutionsa niin korkeiksi että realismi ei vain enää toimi.
Voisit laskea valokartan lennosta ja lisätä liikkuvia varjoja yms.
Uutisesta päätellen rt voi hyvin ja pelitarjonta laajenee joten rt junaan pyrkivä amd halunnee oletettavasti päästä samoille apajille valmiiksi katettuun pöytään. Jostain syystä amd ei ole halunnut tukea ajureissaan dx12:n dxr tekniikkaa nykyisillä ohjaimilla vaikka toinen valmistaja lisäsi dxr tuen gtx korteille jo puoli vuotta sitten.
Vaikka ensi vuosikymmenen ratukoissa ja Xe ohjaimissa olisi rtx korttien tavoin rt-laskentaan dedikoituja osia niin se ei välttämättä tarkoita sitä että raskaat rt pelit pyörisi intelin tai amd:n näytönohjaimilla pelikelpoisesti tai paremmin kuin nvidian 2k rtx lapuilla. Joka tapauksessa, toteutuksesta riippumatta ray tracing käyttö laskee peleissä fps enemmän tai vähemmän, se miten hyvin nykyisten tai tulossa olevien näytönohjaimien vääntö riittää rt käytössä jää nähtäväksi.
Itseasiassa DXR-tuki on ollut AMD:n ajureissa jo useamman kuukauden, toki vielä tällä hetkellä aktivoimattomana 😉
En usko että aktivoidaan ennekuin on mitään oleellista rautaa jolla pystyy RT pyöritteleen eli saattaa tulla RDNA 2 aikana.
Voi toki olla että loppuvuonnakin jo aktivoidaan mutta epäilen.
Mutta mitäs hyötyä siitä ajureissa olevasta aktivoimattomasta DXR-tuesta on kuluttajalle? :confused:
Joku vanha änäri tai Max Payne ois hyvä myös
Pointti oli osoittaa väite, ettei AMD:ta kiinnosta tukea DXR:ää ajureissaan vääräksi, kyllä se sieltä kuluttajillekin aktivoidaan
Vuodenvaihteessa AMD:ltä on aina tullut se uudistusajuri lisäfeatureineen. Ehkä sitä tukea on säästelty sinne. Saa nähdä, eihän se kovin kovaa pyöri ilman sille viilattua rautaa.
Kun tästä rt:stä ei sitten kai pääse eroon niin tärkeintä varmaan useimmille on se että pelit/laitteet koodataan niin että toiminnon disabloimalla saa sitten ~50fps enemmän jos ei ole yläpään vehkeet käytössä. Eli pelaa pelit "perinteisillä" grafiikoilla.
Miksi pitäisi päästä eroon ominaisuudesta mikä tulee mullistamaan pelaamisen tulevaisuudessa, tuollaisella ajattelulla pelattaisiin vieläkin jotain matopelejä tms.
Ja toimintoahan ei disabloida vaan se enabloidaan.
Oletuksena on esim GTX sarjassakin RT disabloituna, aivan kuten se on myös nopeammassa RTX sarjassakin.
Muutenkin 99.9% peleistä tai vieläkin suurempi osa on ilman RT ominaisuuksia, joten tuollainen huoli on täysin turhaa etteikö niitä voisi pelata ilman RT.
Joskus paljon myöhemmin jos/kun RT on kunnolla yleistynyt niin voisi olla mahdollista että RT ohjain olisi vaatimuksena, mutta silloin jo kaikki pelinäytönohjaimet sisältäisi nämä RT ominaisuudet ja pelit suunniteltaisiin RT käyttäen,tähän on vielä matkaa.
Tämä ~50fps tms. vaikutus RT enabloituna mitä tuossa sanoit ei välttämättä päde enään myöhemmin kun tekniikka/rauta kehittyy.
Tämä Nvidian RTX 2000 sarjahan ei tule olemaan nopein RT pyörittävä sarja, vaan se tulee melkoisen varmasti olemaan se kaikista hitain.
Se on vaan esim jossain ajosimussa tärkeämpää saada fps jonnekin yli 144:n kuin saada mahdollisimmin hieno grafiikka. Tai jossain bäfän tyylisessä räiskinnässä. Siis pc:llä.