NVIDIA on valmistelemassa parhaillaan uuden GeForce RTX 4070 -näytönohjaimen julkaisua. Odotettavissa lähitulevaisuudessa ovat myös RTX 4060 -sarjan mallit, jotka ovat päässeet jo väitettyihin kuvavuotoihin aiemmin.
GeForce RTX 4070 julkaistaan huhujen mukaan 13. huhtikuuta eli kahden viikon kuluttua. Videocardz-sivuston useammasta lähteestä varmistamien huhujen mukaan näytönohjaimen veroton suositushinta tulee olemaan 599 dollaria, eli 100 dollaria enemmän kuin RTX 3070 omassa sukupolvessaan, olettaen ettei viime hetken viilauksia enää tehdä.
RTX 4070 perustuu nykytietojen valossa AD104-250- ja/tai 251-piireihin, joissa on käytössä 46 SM-yksikköä eli 5888 CUDA-ydintä ja täysi 192-bittinen muistiväylä. Ennakkotiedoissa on tosin nähty mallille ainakin kolme eri piirilevyversiota ja yksi näytönohjainvalmistaja on ehtinyt jopa vihjaamaan kolmesta eri muistikonfiguraatiosta, mikä tarkoittaisi samalla kolmea eri levyistä muistiväylää. Varmana kuitenkin voidaan pitää ainakin usean eri lähteen varmistamaa täyttä 12 Gt:n muistia, minkä takaa löytyy täysi 192-bittinen väylä.
WCCFTech on puolestaan saanut omilta lähteiltään vinkkiä, että NVIDIA aikoisi julkaista myös GeForce RTX 4060- ja RTX 4060 Ti -näytönohjaimet aivan lähitulevaisuudessa. Sivuston mukaan molemmat malleista julkaistaisiin toukokuussa, mutta siitä ei ole mainintaa tapahtuisiko se samalla kertaa vai porrastetusti.
Sivuston tietojen mukaan tehokkaampi RTX 4060 Ti käyttäisi AD106-grafiikkapiiriä 34 SM-yksiköllä eli 4352 CUDA-ytimellä ja 128-bittisellä muistiväylällä, kun RTX 4060:ssa olisi karsitumpi AD107 24 SM-yksiköllä eli 3072 CUDA-ytimellä ja yhtä leveällä 128-bittisellä muistiväylällä. Kummassakin on sivuston lukujen mukaan 8 Gt 18 Gbps:n muistia.
Lähde: Videocardz
Ellei ajan rakenne hirveästi ole muuttunut, taitaa julkaisu kuitenkin olla 13. huhtikuuta?
Eli RTX 3080 12GB:n suorituskyky ~800€ hinnalla.
Kuulostaa omaan korvaan hyväksyttävältä, varsinkin jos nyt saa FE:n oikeasti ovh. Helvetisti liian kallis edelleen, mutta tässä maailmassa eletään nyt.
Tai 3080 10GB:n, mutta parempi ajurioptimointi heittää tuon edelle..
Sinänsä kyllä hauskaa, että ostamalla 3080:n olen tyytyväisenä pelannut pelejä jo 2½ vuotta tuolla suorituskyvyllä.. Nyt sitä saa samaan hintaan, mitä julkaisussa ostin.
—
Tätä ei pitäisi vaan hyväksyä, tai hintataso jatkaa nousuaan. Taidan katsella seuraavaa näyttistä AMD:n leiristä..
Toisaalta voit ostaa yli 20% 3080 mallia tehokkaamman 4070ti:n 939 eurolla uutena. Tällä hetkellä näyttäis olevan demotuotteenakin proshopista saatavilla 845 eurolla. 4070ti on jo julkaistu ja speksit tiedossa. Uusissa ja tulevissa peleissä DLSS 3 myös jeesaa tosi paljon ihan tuon raa’an suorituskykyboostin lisäksi. 3090 rog strixillä esim hogswarts legacy ei pyörinyt 4k ultralla + ray tracing päällä edes pelattavasti, mutta 4070ti:llä se pyörii heittämällä. Täytyy vaan tukeutua uusiin 40-sarjan DLSS upscaling ja frame generation -kikkoihin. Kuva on kuitenkin upeaa ja fps 140 kieppeillä.
Itsellä rtx 3050 ollut oikein hyvä 1080p pelaamiseen, yleensä käytettynä olen näytönohjaimia ostanut mutta uutena ostin kun kaikki käytetyt oli aivan liian kalliita ja 750ti alkoi olemaan jo liian hidas.
Suurin syy miksen ostanut konsolia on koska pelejä saa ilmaiseksi gog/epic games.
Saisko jonkun esimerkin missä se 12gb muisti meinaa loppua?
Tässä esimerkki Resident Evil 4 Remake, ei saa lähellekkään täysille grafiikoille laitettua kyseisellä kortilla kun herjaa jo muistista, tämä ei sinänsä itseä haittaisi jos peli pyörisi huonommin mutta ei kun peli heittää errorin ja sitten ollaan työpöydällä.
Ainoa kortti joka ei herjaa tuossa pelissä muistin loppumisesta on Geforce RTX 4090
Ostin itse aikanaan uutena GTX 1070 399€ tarjouksella, niin en suostunut maksamaan ihan täyttä hintaa ja tuota ennen samanlainen 750ti. Olisi verkkokauppa.comissa ollut myös 1060 3gigan malli 199€ tarjouksella, mutta pitkän miettimisen jälkeen päädyin 1070-ohjaimeen. Jäin jälkikäteen päätös oli oikea.
Tuolla 750ti-kortilla ei ollut täysillä grafiikoilla asiaa pelata Mafia 3:sta 1080p, kun peli pyöri tyyliin sen 30fps. 1070 kortilla Mafia 3 pyöri 1080 asetukset täysillä tasaista 60fps.
Suomessa AIB hinnat varmaankin jotain 650€-750€
Hogwarts legacy ainakin syö vramia sen verran paljon että 10gb on liian vähän ja 12gb alkaa olemaan jo rajoilla.
The Last of Us Part 1 ultralla 2160p DLSS toimivuus paukkuu siinä rajoilla, eikä mitään asetuksia uskalla muuttaa kesken pelin. Puhdas 2160p ultra vaatii sulavasti pyöriäkseen 16 Gt VRAM. Onnistuu myös 12 Gt:lla, jos pienentää tekstuurien tarkkuutta.
Computerbase sanoi:
"With 12 GB, it is very close to the limit in UHD with DLSS quality. The benchmark ran without any problems, but if only one option was adjusted in the graphics menu while the game was running, the VRAM repeatedly overflowed and the game jerked. It cannot be ruled out that the 12 GB is also not enough after a longer period of play – this could not be checked in the test. Ultra HD as a rendering resolution, i.e. without upsampling, is a lot for 12 GB."
Ja yhteenvedossa:
"You also have to pay attention to the VRAM. 8 GB (and also 10 GB) are now simply not enough, the full texture quality is no longer possible in this game either. Even with 12 GB it’s tight, only from 16 GB it can be played without thinking. Here the texture level needs to be adjusted if necessary."
Lataa
http://www.computerbase.de
Tällä hetkellä en tekisi mitään johtopäätöksiä kyseisen pelin perusteella.
Joku sais kyl ottaa nahkatakkimiehen kuristus otteeseen ja antaa muutaman Power avarin poskille näitten hintojen takia ja myös liian vähäisten VRAM määrien takia 😁
Sen johtopäätöksen arvosteluiden perusteella voi tehdä, että tällä hetkellä kyseisessä pelissä vasta 16 Gt VRAM riittää sulavaan kokemukseen 2160p ultralla.
Ainahan sitä voi jäädä odottamaan ja toivomaan, että joskus jonkun päivityksen jälkeen peli alkaisi toimia täysin näykkimättä nupit kaakossa RTX 4070 Ti:llä. Tai edes täysillä tekstuureilla 1440p/2160p RTX 3080:llä. En kuitenkaan pidättelisi hengitystä, sillä tällä kerralla ei ole kyse pelkästä pelin heikon optimoinnin aiheuttamasta pöhöstä, vaan tekstuurit ovat oikeasti yksityiskohtaisia.
Techpowerup:
"What’s also impressive is the quality of the textures, which are detailed, sharp and crisp, even if you walk right up to them, but this increases VRAM usage of course. Still, his is a good thing—unused VRAM is useless and there’s plenty of settings available to adjust the hardware requirements."
The Last of Us Part I Benchmark Test & Performance Analysis Review
http://www.techpowerup.com
Computerbase:
"The Last of Us Part I is a graphics blast with the appropriate settings on the PC, there is no other way to put it. There is currently no more beautiful game, TLoU is the reference."
"Like some other titles recently, The Last of Us belongs to a new generation of games."
"Due to the graphics quality, the requirements are definitely not too high."
The Last of Us Part I im Technik-Test: Spielkritik und Fazit
http://www.computerbase.de
En siis usko muistivaatimusten kovinkaan paljon helpottavan päivitysten myötä, mutta muuten ongelmiin on varmasti luvassa parannusta.
Tällä hetkellä kerjää kaatumista/näykkimistä, jos:
1. Lähtee äkkipoikana pelaamaan, vaikka shader compilation on kesken.
2. Yrittää pelata ylikellotetulla koneella. Muilla peleillä ja testeillä vakaaksi testattu ei enää välttämättä riitä tämän pelin kohdalla.
3. Yrittää takki auki laittaa 8, 10 tai 12 gigaisella GPU:lla liian kovat asetukset, vaikka grafiikkavalikko selvästi herjaa >100 % VRAM usage ja näkyy varoituskolmio.
Eikä siinä mitään, ihan validiahan se on brute-forcettaa muistikapasiteetilla ongelmien ohi mutta sitten kun puhe siirtyy siihen että nyt on kortti käyttökelvoton ja "minä olen jo vuosia sanonut että 8 gigaa loppuu kesken ihan kohta!" niin alkaa kyllä ensin naurattaa vaikka surullistahan se on jos ihmiset sitten uskoo näin.
Ehkä uutena tässä viimeisimmässä 3080 10GB kokee jo pieniä ongelmia 1440p resolla Ultra tilassa. Ko. kortti kun on mielestäni ollut sellainen goto tehokortti noin ostomielessä, joten sen hahmottaminen että muisti alkaa loppua jo 1440p resolla on mielestäni aika uusi juttu. Ei se toki tarkoita etteikö ongelma ole suht pieni kun High asetukseen kääntämällä sen voi ratkaista, mutta ei se nyt merkityksetönkään ole eikä varsinkaan osoituksena siitä että peli olisi rikki.
No ottaen huomioon että peli tuntui HUBin katsauksessa pyörivän ihan hyvin noin muuten ja pätsejä suorituskyvyn ja vramin käytön osalta pusketaan ulos kiireellä niin eiköhän tässä ole vain kyse heikosta toteutuksesta eikä jotenkin mullistavan erikoisesta askeleesta peligrafiikassa:
https://feedback.naughtydog.com/hc/en-us/articles/14435572996500-The-Last-of-Us-Part-I-v1-0-1-6-Patch-Notes-for-PC
Niin, toisaalta jos tuo on lista peleistä sitten vuoden 2020 joissa joutuu tinkimään niin aika marginaalista vielä on. Varmasti löytyy muitakin toki jos tarpeeksi kaivaa, mutta kyllä listan pitäisi minusta olla paljon pidempi että se olisi vakava huolenaihe GPU:ta ostaessa. Mielummin painottaa itselle sopivaa budjettia ja muita ominaisuuksia kuin tuijottaa vain gigatavuja.
Eihän noita ole mikään pakko millään ultra asetuksilla pelailla joten 8Gb piisaa vielä vuosikausiksi eteenpäin. Jos minimiasetuksilla alkaa 8Gb tulla vastaan, niin sitten se on jo ongelma!
Törmäsin uutisen jossa otsikkona oli
DirectX 12 Update Allows CPU and GPU to Access VRAM Simultaneously
Tarkoittaako tämä sitä että Amd:n korteista tuli juuri muistimääränsä takia huomattavasti parempia?
Tässä vielä linkki
Agility SDK 1.710.0-preview: GPU Upload Heaps and Non-normalized Sampling – DirectX Developer Blog
Siinä on kaksikin uutta ominaisuutta eli non-normalized sampling on vielä lisäksi.
Nvidialla Gpu upload heap toimii vain 30-sarjalaisista ylöspäin.
Tästä voisi ehkä ylläpito tehdä jopa uutisen. Merkityksen spekulointi sopii ehkä paremmin väittelyketjuun.
Itse veikkaan että kestää aikansa ennen kuin ko. ominaisuus on pelimoottorien käytössä , mutta aihe on kiinnostava.
Tulee kyllä uutinen viikolla
Kun pelaan joitain vanhoja pelejä niin ärsyttää että esim. maksimiresoluutiota on rajoitettu tai että "high detail" ei ole kovin hyvälaatuinen. Tätä varten on useisiin vanhempiinkin peleihin tehty overkill-asetus ajatuksella että peli edes jollain tapaa osaa hyödyntää tulevaisuuden moninkymmenkertaisesti tehokkaampaa hardwarea. Yleensä tämä asetus on nimeltään ultra. Voi tietysti olla että termien merkitys on muuttunut, mutta itselle high detail riittää hyvin. Toiset taas haluavat pelata "täysillä asetuksilla", ja heidän takiaan näytönohjainvalmistajien kannattaisikin promota peleihin hyper ultra asetuksia, jolloin tietty asiakaskunta ostaisi ainoastaan kaikkein tehokkaimpia, kalleimpia ja ylivoimaisesti isoimmalla katteella myytäviä näytönohjaimia. Mutta itselleni siis high/very high tarkoittaa 100% laatua ja ultra sekä hyper ultra menevät tämän yli.
Olen vissiin muutenkin tullut vanhaksi kun en ymmärrä tätä maailman menoa. Ennen vanhaan järjestelmämuistia oli koneessa riittävästi jos pystyi hoitamaan päivittäiset niin että normaalissa käytössä tarvinnut sulkea taustalla olevia ohjelmia ihan joka päivä muistin vapauttamiseksi. Nykyään tuntuu olevan vallalla ideologia että jos muisti saattaa loppua kerrankin tietokoneen käyttöiän aikana niin koko laite on jo ostohetkellä SER-jätettä.
Oli pakko tämä patouma purkaa ulos, kiitos ja anteeksi.
No joo siitähän se on kiinni mitä pelaa. Kyllähän noita konsolipelejä pyörittelee miten päin vaan, mutta esimerkiksi DCS G2 reverbillä haukkaa helposti 14-16 gigaa vramia ihan täysin keskinkertaisillakin asetuksilla – olkoonkin että tällaiset skenaariot on aika marginaalissa perus codeja pelaavalla, mutta esim itsellä vaikuttaa aika vahvasti näyttiksen valintaan juurikin tässä tapauksessa tuo muisti.
Kyseinen tekstuurimodi ei ole jostain syystä ladattavana nexusmodeissa tällä hetkellä mutta alla olevasta jutusta löytyy kuitenkin vertailuvideo.
Cyberpunk 2077 HD Reworked Project Texture Mod Announced by Halk Hogan
wccftech.com
Ei toki tarkoita että muistin käyttö olisi suoraan verrannollinen laatuun, mutta eipä siitä missään nimessä haittaa ole.