
AMD:n torstainen Ryzen 7 -prosessoreiden virallinen julkaisu on luonnollisesti herättänyt runsaasti keskustelua eri sivustojen julkaisemista testituloksista. Myös io-tech on jo julkaissut oman Ryzen 7 -testiartikkelinsa.
Koska Zen on täysin uusi tyhjältä pöydältä suunniteltu arkkitehtuuri, eivät sovellus- ja pelikehittäjät ole vielä juurikaan ehtineet optimoida koodiaan tai kääntäjiä, jotta arkkitehtuurista saataisiin puristettua kaikki tehot irti.
Totuuden nimissä AMD ei ole viime vuosina ollut kovinkaan merkittävässä roolissa suorituskykyisten x86-prosessoreiden pelikentällä, joten käytännössä kaikki koodit on optimoitu Intelin prosessoreille ja Hyper-Threading-ominaisuudelle.
Esimerkiksi io-techin testeissä mukana olleiden Ashes of the Singularity- ja Total War: Warhammer -pelien kehittäjät Oxide Games ja Creative Assembly ovat todenneet optimoivansa pelimoottorinsa hyödyntämään Ryzen 7 -sarjan prosessoreiden 8 ydintä ja 16 säiettä tulevissa päivityksissä. Myös AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su painotti julkaisupäivänä Redditissä järjestetyssä AMA-kyselyssä, että pelisuorituskyvyn odotetaan paranevan ajan myötä, kunhan kehittäjät saavat vietettyä enemmän aikaa Zenin kanssa.
Ajoimme nopeasti kokeilumielessä Battlefield 1-, Watch Dogs 2-, ARMA 3-, Total War: Warhammer- ja GTA V -pelitestit läpi 1920×1080-resoluutiolla, kun SMT oli kytketty pois käytöstä eli Ryzen 7 -prosessorissa oli käytössä ainoastaan 8 fyysistä ydintä. Prosessori ylikellotettiin toimimaan neljän gigahertsin kellotaajuudella, muistit asetettiin toimimaan DDR4-3200-nopeudella ja näytönohjaimena oli GeForce GTX 1080.
Battlefield 1-, Watch Dogs 2- ja GTA V -peleissä nähtiin vain 1-2 FPS parempi ruudunpäivitysnopeus, mutta Total War: Warhammerissa suorituskyky parani jopa 10 FPS:llä, kun SMT oli pois käytöstä. ARMA 3:ssa puolestaan SMT:n pois päältä kytkeminen heikensi tulosta 3 FPS:llä.
Mittasimme myös Battlefield 1- ja Watch Dogs 2 -peleillä 99. persentiilin eli minimi ruudunpäivitysnopeuden, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta:
Battlefield 1:
99. persentiili
- SMT on: 104,2 FPS
- SMT off: 116,3 FPS
Watch Dogs 2:
99. persentiili
- SMT on: 86,2 FPS
- SMT off: 87,7 FPS
Battlefield 1:ssä SMT pois päältä kytkemällä 99. persentiili oli jopa 12 FPS:ää parempi, kuin SMT päällä. Watch Dogs 2:ssa ero jäi 1,5 FPS:ään.
Eihän tätä toimintaa voi kuin arvostaa. Juttua puskee päivästä toiseen, kun on päästy vauhtiin. Peukkua ylös.
Esimerkiksi toptengamer ajoi gigabyte gaming 5 levyllä 16 gb (2×8) corsairilla 1800x ja 1700 testit 3000 MHz:lla läpi. Varsin hyvillä tuloksilla vielä mielestäni.
Hienoa toimittamista. Kyllähän tässä kun ynnää näitä kirjoitettuja ja testattuja seikkoja, niin paistaa läpi että optimoinnista melko paljon kiinni ja paljon muutosta voidaan tehdä niin emojen, softien ja ajureiden puolella. Jos tuo L2/L3 cache asia per threadi pitää paikkansa joka siis saattanee aiheuttaa tuon SMT featuren, niin sillä lienee vaikutusta melko paljonkin. Tällä tarkoitan sitä että jos SMT ei toimi oikein ja laskee suorituskykyä, niin SMT kytkemällä pois saadaan tilannetta parannettua mutta mitä ilmeisimmin sitten kun SMT toimii oikein, niin sillä saadaan parannettua suorituskykyä vielä tuosta ylöspäin. Eli kun SMT saadaan kuntoon, niin uskoisi sen nostavan suorituskyvyn korkeammalle kuin tällä hetkellä ilman SMT.
Erikoisia testejä kyllä löytyy maailmalta.
Kertoo vain että paljon on vielä parannettavaa AMD:llä ja emolevynvalmistajilla että tuollaiset erot saadaan selvitettyä.
@Sampsa onko muuten ollut vielä tilanteita jossa pelit olisivat kaatuneet testausvaiheessa (en tarkota ylikellotustestejä).
Ryzenillä? Ei ole, alusta on mielestäni tuntunut yllättävän valmiilta.
Eli voiko-olla mahdollista että ohjelma yrittää kättää enempi välimuistia kuin sitä on olemassa kun jos niin kävisi niin sehän aiheuttaisi hurjan nopeuseron jonka pitäisi olla suurempi kuin mitä on nähty.
Juu se miten Ryzen 4c/8t ja 6c/12t mallit pärjää intelin i3 ja i5 malleja vastaa markkoilla ratkaiseen koko AMD Ryzen prosessorien yleisyyden markkinoila ja se ratkaiseee myös sen että nähdäänkö peleissä niitä Ryzen optimointeja vai ei
Oma veikkauseni on että nuo Ryzen mallit tulee olemaan hintakilpailukykyisiä Intel tarjontaa vastaan koska Ryzenin IPC on tarpeeksi hyvä niin että kun laitetaan vastakkain saman hintaluokan (edullisemmanpään) prosessoreja ne Ryzenit pystyy kelloiltaan olemaan samaa luokkaa kuin Intelit ja siten myös tehoiltaan ovat samaa luokka.
Kukaan ei epäile eron kaventumista kaikki tietää että erokapenee kun GPU alkaa jarruttaa menoa, joten sellainen testi ei kerro mitään mitä kaikki ei tietäisi jo etukäteen.
Koodinoptimointi ei täysin poista kellotaajuksien erosta johtuvaa eroa pelikäytössä vaikka toisella olisi tuplamäärä ytimiä käytettävissä.
Ei ole noin muistavalkoista, liioitelit hyödyt aika radikaalisti hyötyjä on mutta ei noin suuria kuin kuvittelet.
Linukan puolla on AMD itse tehnyt päivitykset Linux kerneliit jotka leviää kaikkiin Linux jakeluihin automaatisesti kun niiden ytimet päivityy (yleensä automaatisesti), eli ei tarvi AMD:n odotella että josko se Microsoft vaivautuisi päivitämään käyttistään.
ot.
Kun käyttää "lainaa" -toimintoa, voi ne kaikki lainaukset nakata yhteen vastaukseenki. "lisää lainaukset" nappi lisää ne kaikki lainaukset nimittäin kerralla. :vihellys:
Jos CryEnginen julkisista lähdekoodeista lunttaa niin engine päättelee onko HT:ta käytössä tarkistamalla että vendor string on GenuineIntel ja sen jälkeen tsekkaamalla HT spesifinen bitti. Toi vaikuttaa siihen montako worker threadia käynnistetään ja SMT:n kanssa "ylimääräiset" worker threadit voi heikentää suorituskykyä.
Kiitos että tarkistit. Jotain tämän kaavaista uumoilinkin tuossa aikaisemmin kun asiaa mietiskelin.
Tässä kun on ollut paljon puhetta näistä optimoinneista ja myös peleistä että jotain pitää muuttaa jne, niin se mitä tässä keskustelussa ei välttämättä ole otettu huomioon on se, että kyse ei varsinaisesti ole siitä että pelejä pitäisi optimoida välttämättä toimimaan erilailla Ryzenin kanssa, vaan enemminkin siitä että pelit eivät ajaisi virheellisiä Intel optimointeja.
Tässä @peksi esille tuoma tapa on juuri hyvä esimerkki tästä että tarkistuksia tehdään melko alkeellisin keinoin ja sitten siitä seuraa tilanne että moottori tulkitsee alla olevaa rautaa väärin.
Toimii kuten pitää jos kernel on 4.10 tai jos et halua käyttää 4.10:iä tai distro ei ole vielä sinne asti päässyt niin kernelin pitäisi olla 4.9.10 tai uudempi. Eikä ainakaan 26.2.2017 mennessä kernel 4.11 ole nähty mitään erityisiä Ryzen "korjauksia" tai muutoksia.
Siinä lisäinfoa jos kiinnostaa
AMD's Ryzen Will Really Like A Newer Linux Kernel – Phoronix
Linux 4.10 Is Hopefully In Good Shape For AMD Zen / Ryzen Processors – Phoronix
Tärkein kuitenkin tämä korjaus joka on sisällytetty 4.10 julkaisuun ja sittemmin backportattu 4.9.10 ja sitä uudempiin.
kernel/git/torvalds/linux.git – Linux kernel source tree
Mutta kuten Phoronixin uutisessa mainittu niin esim Ubuntu 16.10 tai 16.04.2 pohjainen distro pitäisi toimia ilman mitään vakavia ongelmia mutta joitakin ominaisuuksia/toiminnallisuuksia saattaa puuttua, kuten tuo SMT korjaus.
Jos haluaa mahdollisimman hyvän multithread suorituskyvyn niin paras siis käyttää uudempaa kerneliä eli esim 4.10 tai 4.9.10+.
Muuten siis ei pitäisi olla mitään suurempia ongelmia.
Tosin jotkut emolevyt käyttää ALC1220 äänikorttia ja sille tuki on tulossa vasta 4.11 kernelissä. Tämä äänikortti on kuitenkin niin tuore että Realtekin sivuiltakaan ei löydy mitään mainintaa siitä että ei ihmekkään että tuki on vasta tulossa 4.11.
Eli jos on ostamassa Ryzen konetta NYT ja meinaa käyttää Linuxia NYT niin kannattaa ihmetellä että mitä kaikkea siinä emolevyllä on ja katsoa sitten löytyykö tukea ja valmistautua siihen että saattaa joutua säätämään, mikä nyt ei pitäisi tulla yllätyksenä jos kerta menee ja ostaa täysin uutta rautaa samantien.
ALC1220 toimii oss 4.2.2011 -version kanssa (ALC1220 z270 -emolevyllä) ja Alsallekin on jo pätsi laitettu jakeluun: Add support for ALC1220 codec — ALSA Devel eli ei tarvitse mainlinen tukea odotella.
Eipä tässä ihtellä vielä kiirettä ole osien kanssa. 5sarjaa ja passelia matx levyä odottellessa.
Arvostan. Hyviä kirjoituksia ja testejä 🙂 Arvostan suuresti myös sitä, että itse kunkut osallistuu foorumilla keskusteluihin. Osuu silmään useinkin, kun selailen kommentointeja.
Toisekseen, mitä näihin sivuihin tulee niin aivan loistavat. Erityisesti tykkään, kun kommenttien määrät näkyy. Avaan uutisen monesti lukeakseni kommentointeja ja lisäksi on kiva nähdä paljonko keskustelua on herättänyt.
@Sampsa olisko vielä innostusta lisätä affinity testit mukaan. Eli käytännössä estää pääsy kokonaan toiselle ccx:lle. Mielellään näkisin threadi kohtaisen affinity testin, mutta applicaatio pohjainen olisi hyvä alku. Eli vain coret 0-7 käyttöön.
Täällä ollut aika isoa eroa tässä testissä.
Kertoo mielestäni lähinnä Anandtechin nykyisistä intresseistä, jos pääasiallinen prossutoimittaja on jossain mobiilimessuilla tälläisen julkistuksen aikaan, ja sitten siellä kaiken ohessa, jetlagissa vääntää Ryzen-artsua kasaan.
SMT-bugailun suhteen voisi vielä testata SMT on-off tilanteen aktivoimalla vain ytimet 0-3 ja sitten jollain 2-5 sekotuksella, jotta tehonpudotuksen syyn voi yhä suuremmalla todennäköisyydellä laittaa threadien hypyttelyyn clustereiden välillä. Ei pitäisi ihan hirveästi palaa aikaa Warhammer-testien ajamiseen tähän tapaan.
Joskus vain on tilanteita että pitää olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Ja ei hotellissa työnkentely ole mitenkään harvinaista työreissujen aikana. Todella usein työpäivä jatkuu hotellilla kun pääsee "oikeiden töiden" pariin messujen diipadaapasta. 🙂
Näkyy 1700 menevän 4Ghz et aika selkee valinta, http://www.legitreviews.com/amd-ryzen-7-1700-overclocking-best-ryzen-processor_192191/10
B350 emojen kellotus ominaisuuksista olis melenkiintosta saada testiä. Näkyy power phasejen määrän suhteen olevan isoja eroja eri valmistajilla. Asrock 9, Asus 6, Gigabyte 7, MSI 6
x370 emoissa taas 10-16
Mistä tää testitulos on lähtöisin?
Ryzen: Strictly technical
Nämä kiinnostais itseäkin, ilmeisesti varsin riittäviä emoja kuitenkin kun ottaa huomioon kuinka vähän Ryzeniä lopulta edes voi/kannattaa kellottaa?
OT
Onneksi täällä osataan testata järkevästi. Isoimmat erot syntyy kun testattava tuote on se rajoittava tekijä. 4K:lla se olisi näyttis.
Tulee mieleen muron emolevytesti. Paras testi ikinä! Testataan kahden emolevyn paremmuutta pelaamalla 4K resolla. Tulos yllätti varmaan kaikki – ei mitään eroa. 😀
/OT
Itseä ja monia muita kiinnostaa miten 1700 malli kellottuu halvoilla B-sarjan emoilla. Toki tuloksia alkaa tulla jo käyttäjiltöökin, mutta halpis emo + 1700 on voi olla parasta hinta/teho suhdetta mitä saa. Itselle on varmaan tulossa jossain kohtaa 2x16gb rammit taajuudella 3200. Onkohan se ihan toivotonta noilla B-sarjan pohjilla?
@The Stilt sanoi joko täällä tai Anandtechissä että kakspuoleisilla tikuilla voi olla vaikeaa päästä korkeisiin taajuuksiin. Aamuhorroksessa en vaan löydä sitä viestiä mistään. Ja vissiin kukaan ei tee yks puoleisia 16Gb kampoja ainakaan isoilla taajuuksilla.
Phoronix:n testejä ydinten/SMT:n määrän vaikutusta Linux:ssa AMD Ryzen CPU Core Scaling Performance – Phoronix . Peleissä tulokset oli aika outoja, mutta hyötykäytössä SMT-ytimet scaalautui lähes 100%:n useimmissa testeissä.
Juurikin tähän haluaisin lisätietoa. Onkohan ongelma siis nykyiset bios-versiot vai onko joku oikea rajoitus ettei Ryzen emoilla voi tuollaista tehdä? Lähinnä se että neljän kamman käyttö (4*8gb) ei myöskään ole hyväksi kelloille. Itse haluan 32GB muistia ja mieluummin kahdella kammalla. Ryzenin pitäisi olla "edullinen prossu tehokäyttöön", mutta silloin olisi kiva saada isompia muistimääriäkin.
En nyt halua The Stiltin kommentteja ja osaamista yhtään väheksyä, mutta ainakin Ryzenin osalta mies on osunut nyt pariin kertaan väärään. Kovasti väitti että vain Asus levyt on järkeviä jos haluaa yhtään kellottaa… noh maailmalta kuuluu nyt paljon paskaa asukseen liittyen ja kelloja on saatu myös muilla. Onkohan tämäkin muistiongelma vain vajaavaisten biosien ja/tai asuksen ongelma?
Siksi haluaisinkin nähdä toimiiko kellotukset muiden valmistajien levyillä (ml. halvemmat levyt, jotka "voi unohtaa" The Stiltin mukaan) sekä miten 2x16GB muistit toimivat (ja millä taajuuksilla).
Hankalaa kun kaikki on niin uutta kaikille. Se on faktaa että Ryzen on tehokas ja ekosysteemi vielä kovasti kehityksessä. Kannattaako siis ostaa jo nyt, vai odottaa "korjattuja" uusia versioita? Tarvitseeko silloin päivittää koko emo vai pelkkä bios? – ääh, niin monta kysymystä. 🙂
ps. luen jatkossakin mielelläni The Stiltin asiantuntevia kommentteja. :kippis:
Itse uskoisin että ongelma on uefi/bios versiossa ja mikrokoodissa vielä. Eli tietysti nuo isommatkin kammat saadaan toimimaan mutta en tiedä miten nopeasti. Samaten se ongelma ASUS-emoissa taisi johtua siitä että käyttäjät (osa heistä joille ongelmaa siis tuli) olivat laittaneet automaattisen biosin päivityksen päälle ja ASUS oli julkaissut ongelmallisen biospäivityksen (minkä toki vetivät pois mutta eipä se auta jos lankku pimeänä jo).
Muistiongelma ei käsittääkseni ole ASUS pohjainen vaan kaikki emolevyn valmistajat kärsivät siitä enempi tai vähempi tällä hetkellä koska heillä ei ole ollut vielä tarpeeksi aikaa optimoida uefia (AMD ei antanut sitä heille vaan tämä julkaisu oli hieman hätiköity, tosin eipä tullut pahemmin vuotojakaan)
Tuollaista sattuu, onhan niitä windows päivityksiäkin joiden johdosta kone on buuttiloopissa. Siksi ei ehkä ihan ensimmäisten joukossa kannata niitä ladata.
Itse ainakin ostanut jo 1700X paketin Asuksen Prime emolla, Corsairin 2x8GB 2666MHz paketilla ja jäähyksi Corsairin H110i.
Bios päivitykset takaa sitten tuota muistipuolta (näin on tullut luettua monestakin lähteestä, jo niin monesta, että kai se on pakko uskoa, itelle tähän väliin riittää 16GB ja 2666MHz kun vanhat oli 1600MHz ja 12GB…
Windows pukkaa kun pukkaa myös päivitystä kun tulee ja samoin pelit.
Vaikuttaa kuitenkin aivan mainiolta comebackiltä taasen tänne tietokonekomponentti taistoon pahoja vastaan (Intel :D).
PS. No fanboying, just saying.
PPS. On tää mainio sivusto ja kommenttiosio toimii hyvin plus asiallisen oloista väkeäkin.
Yksi syy varmaan on tuo kun theadeja on oikeasti tarpeeksi, jolloin windowsin scheduler ei siirtele niitä ympäriinsä kun kaikki ytimet ovat jo valmiiksi varattuja.
Ei kait nyt sentään windowsin scheduler Linux:ssa siirtele mitään?
Kaipa siellä linukanki puolella on parannettavaa.
Muistaakseni tuosta linux schedulerin toiminnasta oli joku aika juttu että ei olisi tosiaan sekään ihan optimi. Itseasiassa taisi olla aika huono tietyillä database-kuormilla.
Täällä olisi 16 peliä testattuna 1080p ja 1440p resoluutiolla. Aika outoja hyppyjä esim. Mafia 3 toimi todella hyvin ja jossain pelissä i3 oli parempi O_o
Con Kolivaksen BFScheduleriahan voi ainaa koittaa, joka on teoriassa parempi 'työpöytäkuormille', mutta CFS on kyllä toiminut ensimmäisestä 3-sarjalaiskernelistä lähtien mielestäni hyvin, kuormassa kuin kuormassa.
Toimii niin Bulldozerien (toimi välittömästi), Thubanin, Sandy Bridgen ja vaikka Nehalemin kanssa hyvin, joten vika on Zenissä, jos se ei nykyisten schedulerien kanssa pelaa.
Mikähän logiikka tässä on? Zen ei käsittääkseni ole bulldozer, thuban, sandy bridge, nehalem eikä vaikka P5.
Se logiikka, että vanhempien mikroarktitehtuurien kanssa (ainakin listaamieni) on suorituskyky 'ollut kohdillaan' heti eikä ole tarvinnut jäädä odottelemaan optimointeja (koska kukaan ei niitä markkinahomojen lisäksi ole luvannut).
Bulldozerienkin kanssa niitä kovasti toiset odottelivat, mutta niitä ei tullut – siis muita, joita ei jo julkaisussa ollut saatavilla (linuxin puolella gnu c kirjastoissa on jo optimoinnit 'zenver1' arkitehtuurille, kuten oli 'bdver1' ja 'bdver2':llekin jo julkaisuissa).
Siis näin linuxin kanssa. MS julkaisi ne pari hotfixiä NT6.1:lle, mutta ainakaan Piledriverilla niillä ei ollut mitään huomattavaa vaikutusta.
CPU scheduleriin (CFS tai Colivaksen BFS) siis tuskin on tulossa mitään optimointeja Zenille, sitä ei tullut bulldozereillakaan, thubanille tai sandy bridgelle tai ainakaan kehittäjät ei ole päivityslokeissa ilmoittaneet muutoksista koodissa, joka viittaisi näihin suorittinperheisiin.
Jos Zeni on niin outo arkitehtuuri, että se vaatii optimointeja cpu scheduleriin, niin kannattaisi varmaan AMD:n palkkaamien koodajien toimittaa tavaraa mainlineen – ja suoritinsaralla on ollut hiljaista monta vuotta (eipä kyllä ole Intelin koodajatkaan intel_pstate -ajureiden jälkeen paljoa toimittaneet – ja tuon ajurin suorituskyky on ottanut takapakkia lähes jokaisella uudella kerneliversiolla). Vapaiden näyttisajurien kehittäjät (AMD:n palkkalistoilla olevat) kyllä puskevat tavaraa kiitettävään tahtiin, kun amdgpu:n kernelin puoli on jo erittäin hyvässä kunnossa, vaikka samaan aikaan päivitellään vanhempaa ratukka-ajuria.
Monet pelit kyllä pyrkivät määrittelemään workeriensa affinityn itse, ei toki tarkoita etteikö käyttis silti skeduloisi samoille ytimille muutakin jatkuvasti.
Niin eihän kyseiset arkkitehtuurit itse Linuxin skeduleriin tarvitsekaan optimointeja, Linux tukee topologioiltaan paljon oudompiakin alustoja samalla skedulerilla mutta pätsejä aina välillä tarvitaan matalalla tasolla konffaamaan se topologia kuntoon arkkitehtuurispesifissä osassa, myös Zeniin liittyen oli muistaakseni jotain. Ja toki AMD:llä on mainlineen commitoivia kehittäjiä palkkalistoilla.
Mutta joo en odottelisi mitään ihmeellistä niksipäivitystä kerneleihin joka nostaisi Zenin perffin kattoon :geek:
Youtubestakin löytyy videota jossa vertaillaan 2500K ja FX8350 prossujen eroja "bottleneckkailussa" pienemmillä resoilla ja erot olivat vain kaventuneet aina kun näytönohjainta oli päivitetty alkuperäisestä GTX 680:stä, 780, 980 ti asti, kunnes 4.5 vuoden päästä uusimmalla titan X:llä 2500K oli yhtäkkiä keskimäärin hitaampi peleissä kuin tuo 8350, joka oli alunperin melkein 20% hitaampi sen ajan pelitesteissä… Eli ei pienemmän resoluution testit välttämättä kerro yhtään mitään oikeaa totuutta kokonais-suorituskyvystä, kun säkeistys paranee ja pikselimurskauksen taakka kokoajan lisääntyy PCI-E väylän ja muistikaistan puolella.
Tietenkään 2500K:ta ei ole mitään järkeä ajaa vakiona ja silloin kyseinen skenaario ei enää toteudu kun molemmat kellotetaan äärimmilleen, mutta kertoo sen karun faktan että pieniresotesteissa saadut erot sekä jatkuvasti päivittyvät näytönohjaimet eivät mene ihan 1:1 suhteella mitä pullonkauloja yritetään ennustaa. Tässä tapauksessa ryzenin lisäytimet saattavat jopa olla erittäin hyvä etu tulevaisuudessa.
Joo näin on kuten sanoit.
Pienellä resolla tarkoitin 1920×1080 tarkkuutta. Eli tuolla resolla saa jotain eroja niissä testituloksissa. Eli pullonkaulan erottaa. On se "pullonkaula" sitten Ryzen tai joku muu. Toki ryzenkään ei ole ollut niin hidas tietenkään, että olisi ollut tökkimistä. Ihan vähän on voinut jäädä jälkeen suurella nopeudella toimivasta 7700K prosessorista.
Tuo tulevaisuudessa tuleva säikeistyminen vie sitten katseen sinne Ryzenin suuntaan. Halvin 1700 kellotettuna olisi kannattava ostos ja satsaus samalla tulevaisuuteen. Jo nytkin voi saada tietyissä erittäin raskaissa verkkopeleissä hyötyä ryzenin kahdeksasta ytimestä. Eli vikaan ei minusta mene jos ostaa 1700 prossun 7700K prossun sijaan 🙂