
Sonyn on odotettu jo pidempään julkaisevan PlayStation 5 -konsolista puolisukupolven Pro-päivitysmallin. Nyt odotus on päättynyt ja yhtiö on julkistanut tulevan konsolinsa.
PlayStation 5 Pro -pelikonsolin tunnistaa oitis perheensä jäseneksi, eikä rautakaan juuri tuota yllätyksiä, vaan aiemmat vuodot näyttävät osuvan oikeaan. Sonyn mukaan konsoli tarjoaa 67 % enemmän Compute Unit -yksiköitä ja 28 % nopeampaa muistia, mitä tekevät siitä 45 % perusversiota nopeamman peleissä. Säteenseuranta saa muuta GPU:ta järeämmän päivityksen tarjoten jopa yli kaksinkertaista suorituskykyä.
AMD:n semi-custom järjestelmäpiirin prosessoriytimet ovat nykytietojen valossa edelleen Zen 2 -sukupolvea ja niitä on kahdeksan kuten ennenkin. Varmistamattomien tietojen mukaan niiden maksimikellotaajuutta on kuitenkin viritelty 3,85 GHz:iin aiemmasta 3,5 GHz:stä. GPU on kokenut isomman päivityksen ja se tarjoaa nyt 36:n sijasta 60 Compute Unit -yksikköä ja päivitetyn säteenseurantakiihdytyksen. GPU:n on huhuttu perustuvan RDNA 3- tai 3.5 -arkkitehtuuriin terästettynä RDNA 4:n säteenseurannalla, mutta näitä väitteitä ei ole voitu vielä varmistaa. Myös huhuttu 2,35 GHz:n kellotaajuus aiemman 2,23 GHz:n sijasta on vielä varmistamatta.
Muistipuolella käytetään edelleen 16 gigatavua GDDR6-muistia 256-bittisen muistiväylän jatkeena, mutta nyt muistit toimivat 14 Gbps:n sijasta 18 Gbps:n nopeudella, mikä tarkoittaa 448 Gt/s:n sijasta 576 Gt/s:n muistikaistaa. Tallennustila on puolestaan kasvatettu kahteen teratavuun ja Wi-Fi-tuki päivitetty 7-versioon. Konsoli myydään ns. digitaalisena eli siinä ei ole optista asemaa, mutta se on yhteensopiva PS5 Slim -konsolille julkaistun erillisen 4K Blu-ray -aseman kanssa.
PS5 Pro tukee myös uutta tekoälyä hyödyntävää PlayStation Spectral Super Resolution -skaalausteknologiaa, jonka luonne on vielä osin epäselvä. CNETin mukaan ominaisuus toimisi kaikilla peleillä ilman päivityksiä kehittäjiltä, mikä viittaisi vahvasti spatiaaliseen skaalaimeen esimerkiksi FSR1:n tapaan. Toisaalta julkaisuvideossa ominaisuuden mainitaan olevan saatavilla vain PS5 Pro Enhanced -peleille, mikä viittaisi taas päivitystarpeeseen ja siten mahdollisesti temporaliseen skaalaimeen, joka hyödyntää tietoja myös aiemmista ruuduista. On myös epäselvää, onko järjestelmäpiiriin lisätty AMD:n Matrix Core -matriisimurskaimia CDNA-puolelta, NPU-tekoälykiihdytin vai pyöriikö skaalain GPU:lla sellaisenaan.
Sony PlayStation 5 Pro -konsoli julkaistaan virallisesti myyntiin 7. marraskuuta ja sen ennakkotilaukset käynnistyvät 26. syyskuuta. Euroopassa konsolin suositushinta on 799,99 euroa.
Lähde: Sony
Levyasema toki nostaa hintaa, mutta inflaation huomioiden tuo on (ilman sitä asemaa) itseasiassa halvempi kuin PS3 60 Gt oli julkaisussaan (Suomessa 2006 599€ on 848€ nykyrahaa)
On se silti aika suolainen hinta, eikä ps3 myöskään mikään halpa ollut.
Tuon hinnalla kasais jo vastaavantehoisen pelikoneen. 6800 näyttis vastaa suunnilleen tuota ps5pro:ta, ja sit kaveriksi joku R5 3600. Tai mitkä nykygenissä onkaan vastaavantehoiset osat, joku 5500 prossu ja hitain(?) 7000 sarjan radeon.
Taitaa 7800XT olla lähin työpöytäpuolen verrokki
Eli perustat väitteesi mutuiluun ja arvailuihin. Jep. Eiköhän se ollut tässä.
Eikö tuo ole jo huomattavasti nopeampi?
Alkuperänen ps5 vastasi suunnilleen 6600xt:tä, ja uusi on vain 45% nopeampi peleissä sonyn ilmoituksen mukaan. TPU:n listasta kun katsoo 6600xt:n, niin 6800 sijoittuu 54% paremmin, ja mainitsemasi 7800xt on jo 83% nopeampi.
Lähimpänä 45% nopeampaa näyttistä vrt. 6600xt on 3070ti tai 7700xt, 49 ja 51% nopeampina.
Onko itselläsi mutua kummempia tietoja heittää?
Rockstar on toki itse maininnut kattavasti syyt PC ja ps4 versioiden julkaisuaikataululle, mutta ilmeisesti nekin on vaan mutua tai valhetta.
Molemmissa on 60 CU:n GPU, todennäköisesti myös muut (teksturointi, ropit jne) sama määrä. RDNA3:ssa toki kehittyneemmät kuin PS5:ssä mutta PS5 Prossa on kaikesta päätellen RDNA3:a kehittyneempi (joko RDNA3 + RDNA4:n RT tai RDNA3.5 + RDNA4:n RT, voi olla muutakin next geniä)
Molemmilla on myös 256bit gddr6 muistit, ps5 pro toki jakaa omansa prossun kanssa ja 7800 xt:ssä 1,5 Gbps nopeammat mutta lähelle ne kuitenkin osuu
Twitteris tuli vastaan että ps5pro ei oo Infinity cachea ja sen takia lähemmäs 7700 xt todellisuudessa.
Ei se silti ole suorituskyvyltään vastaava, vaan selvästi kovempi. Liekö sit tehobudjetista kiinni loput, tai välimuistista kuten tossa yllä mainittu.
Vastaavantehoinen verrokki jos pitää valita, niin se 7700xt on osuvampi. Tai sit Cerny huijaa meitä kun sanoo että suorituskyky on 45% parempi ja todellisuus on lähes 100%.
Tässä ehkä korostuukin sitten kuinka halpa perusversio ps5 on. Ainakin itselle tuollaisen 400-500€ laitteen hankinta on vielä helppo perustella itselle eikä vaadi sen kummempaa miettimistä. Ja jos tähän saisi 45% lisää tehoa 200€ niin todennäköisesti tähän päätyisin.
Mutta kun hinta menee 800-950€ niin itselle ainakin ensimmäinen ajatus on, että kannattaako tämmöisestä suorituskyvyn boostauksesta oikeasti maksaa näin paljoa. Ehkä jos tästä tulisi myyntiin combo, jossa levyasema tulee kaupan päälle voin ehkä vielä kallistua pron puoleen, mutta muuten taitaa "järki" voittaa.
Ja tasan Turismoa varten tulee hankittua kuten kaikki edellisetkin konsolit ykkösestä lähtien.
Se pirun levari pitää vaan ostaa kun lainaan hitosti kirjastosta pelejä; oiskohan historiassa jotain 50 peliä eli noiden avulla on kyllä säästänyt jo Pro:n hinnan.
Plän B on vaan sitten oottaa 5 -sarjan näyttisten julkaisua mutta näillä vuosilla tämä koneen ääressä pönöttäminen ei enää oo niin mukavaa kuin sohvalla pelailu kaljaa siemaillessa
Viiteen minuuttiin ei vaihda edes kiinalainen tehdastyöläinen normiohjaimen tatteja. Siinä on piirilevyllä 14 kontaktia per tatti mitkä pitää saada juotoksista vapaiksi ennenkuin tatti irtoaa.