Nettiin on alkanut vuotamaan hiljattain PlayStation 5 Pro -konsolin väitetyistä teknisistä yksityiskohdista. Useat huhuista ovat pelkkää puppua, mutta Insider Gaming -sivuston julkaisema vuoto vaikuttaa tämän hetken tietojen valossa aidolta. Toisen, riippumattoman tahon mukaan Sony on jo käynnistänyt vuodon tiimoilta sisäiset tutkimukset.
Sonyn odotetaan julkaisevan PlayStation 5 Pro -konsolin kuluvan vuoden loppupuolella. Insider Gamingin haltuunsa saamien tietojen mukaan AMD:n uusi semi-custom järjestelmäpiiri Sonylle pitää sisällään samat kahdeksan Zen 2 -ydintä, kuin nykyistenkin PS5-konsoleiden järjestelmäpiirit, mutta uutena se tukisi ”High CPU Frequency” -tilaa, jossa ydinten kellotaajuus nousisi 3,85 GHz:iin eli 10 % nykyistä korkeammalle.
Siinä missä prosessoriydinten osalta päivitys on jopa odottamattoman maltillinen, GPU-puolella suorituskyky paranee reilummin. Sen kerrotaan sisältävän 30 WGP:tä eli 60 Compute Unit -yksikköä, 66 % alkuperäistä PlayStation 5:sta enemmän. GPU:n kerrotaan olevan noin 45 % alkuperäistä nopeampi rasteroinnissa, mutta säteenseurannassa suorituskyky on parantunut vuodon mukaan 2-3 ja joissain tapauksissa jopa nelinkertaiseksi. Säteenseurantasuorituskyky paranee osaltaan BVH8 traversal -tuen myötä. Arkkitehtuurista ei ole erikseen mainintaa, mutta sen on tulkittu perustuvan RDNA 3- ja 4-arkkitehtuureiden hybridiin. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan selvää, tarkoittaako se samaa, kuin PC-puolelle tuleva ”RDNA 3.5” -arkkitehtuuri.
GPU:n rinnalle on saatu Insider Gamingin tietojen mukaan lisäksi 300 TOPS:n INT8- tai 67 TFLOPS:n suorituskykyyn FP16-tarkkuudella yltävä tekoälykiihdytin. Sonyn kerrotaan käyttävän kustomoitua koneoppimisarkkitehtuuria, mutta vuodosta ei selviä tarkoitetaanko tällä itse kiihdytintä vai ohjelmistopuolta. Niin tai näin, tekoälysuorituskykyä aiotaan hyödyntää PSSR- eli Playstation Spectral Super Resolution -skaalaimen kanssa. Konsoli tulee saamaan ilmeisesti tuen myös 8K-resoluutiolle ainakin jossain vaiheessa elinkaartaan.
Myös järjestelmäpiirin ääniprosessorin kellotaajuutta on hilattu ylöspäin ja tarjolla on jopa 35 % parempaa suorituskykyä, mitä kehittäjät voivat hyödyntää äänimaisemien parantamiseen. Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä, PlayStation 5 Pro tulee sisältämään edelleen 256-bittisen muistiväylän, mutta ne toimivat nyt 18 GT/s nopeudella, mikä tuottaa 576 Gt/s muistikaistaa, 28 % PS5:sta enemmän.
Lähteet: Insider Gaming, TechPowerUp
Pyörähtää varmasti 60fpsllä kun tää Pro malli osaa käyttää Playstation Spectral Super Resolution Upscalingia, eli siis Sonyn vastine AMD:n FSR:lle ja Nvidian DLSS:lle. Joku Sonyn oma patentti.
Prossu on edelleen aika vaatimaton. Vaikea uskoa, että tuolla saa prossuraskaissa peleissä tasaisen 60 FPS. Esimerkiksi GTA 6 voi olla aika kova pala alikellotetulle R7 3700X:lle. Tosin jos tuo PSSR sisältää frame generationin, joka helpottaa pullonkaulaa, niin siitä voi olla selvä apu.
Noh, tärkeintä on, että oma peli-PC voittaa konsolit kaikissa suorituskyvyn osa-alueilla
Mutta Sonyllä luulisi auttavan pelien sovittamista konsolille jos jatkossa perus-PS5 ja sitten tämä Pro.
Tämä on aika relevantti vertaus – Series S oli oikeasti iso leikkaus tehojen osalta vs nykyinen PS5 vs PS5 pro, kehittäjät on välillä olleet tuskissaan esim BG3 kanssa kun S ei tehot riitä, sitä halutaan varmasti välttää.
Voittaa kuitenkin kaikki 499€ PC:t suorituskyvyssä ihan hyvin.
Myytti enää.
No jaa, jo pelkästään shader stutter poissaolo on yksi iso syy miksi konsoleilla pelit rokkaa kun rautaa on tasan 1 malli mille tarvii ne tehdä.
Lainauksessa oli perusteena ’custom käyttis’, joka ei shader stutteriin vaikuta paskaakaan.
Shader stutter on muutenkin pelintekijöiden ratkaistavissa oleva ongelma, ei mikään optimointijuttu.
Vaikka tässä haisee pc vs konsolit väittely niin Digital Foundrylta löytyy useampi arvostelu missä todetaan että konsolien raudasta irtoaa enemmän kuin vastaavasta PC mutta ei erot mitään kertaluokkaa tietysti ole.
Ei ole ikinä ollut myytti eikä ole sitä nykypäivänäkään. Toki se paljonko enemmän raudasta saadaan revittyä irti on voinut kutistua mutta ei se kadonnut ole missään nimessä.
Mutta mikäs tämän hinta tulee olemaan? Jos sen huhutaan olevan 599 dollaria, niin se on sitten vähintään 649€, tai todennäköisemmin 699€. Ottaen huomioon Sonyn viimeaikaiset todella suuret hintaerot USA-EU.
Hinta-laatu on heikko vrt. joskus tulevaan PS6. Omaan silmään tämä on selvä pettymys. Etenkin kun on todennäköisesti vain 1TB. Ohjaimesta ei ole vielä puhuttu mitään, onko sekin ihan sama. Enköhän tule silti päivittämään, mutta en ole innoissani.
PS5 mennään niin kauan kun tulee PS6. Proot ja slimmit saa jäädä kauppaan. Tosin PCMR
Tuskin tapahtuu tosin.
Pleikkarisukupolvi päivittynyt jatkuvasti 7v välein ja edellinen sukupolvi saanut paljon julkaisuja 4v sen jälkeen kun uusi sukupolvi ulkona. Sen jälkeen pelijulkaisujen määrä sitten vähentynyt, että tullut jotain harvakseltaan.
Odotettavasti PS5:lle tulee paljon pelejä vielä kuusi vuotta ennen kuin julkaisutahti alkaa hyytyä ja niitä alkaa tulla sitten harvakseltaan.
Oli sitten 499 tai 599€ niin iänikuinen vertailu pc hommiin on vähän turhaa.
Kuitenkin aika erilaiset laitteet vaikka molemmilla voi pelata
Esim jos haluaa fyysisesti suunnilleen samaa kokoluokkaa olevan pc:n sisältäen käyttis + hiiri/näppis "Samaa tasoa" kuin ps5 ohjain niin ei tuolla 599€ vielä kovin ihmeellisiä kokemusta saa.
Pc:n pointti on että rahalla saa ja hevosella pääsee, konsolin taas olla riittävä kompromissi hinnan/tehon suhteen.
Itse veikkaan 599€ hintaa Suomeen, mikä on ihan ok noilla huhutuilla spekseillä, harmi vaan ettei ole enää GameStoppia mihin vaihtaa helposti vanhaa. Muistaakseni launch ps4 + läjä huonoja pelejä vaihtui noin 150€ välirahalla pro malliin
Saahan sitä vertailla, mutta näin yleisesti pc fanaatikkojen konsolien pilkkaaminen on aika vitsi, vähän kuin Ferrarin omistaja ulisisi miten ladat on hitaita
Onhan konsoleissa tehoa. Näihin ei vaan saa muistia tai tallennuskapasiteettia oikein laajennettua mutta toisaalta ovat edullisia ja hyötysuhde on hyvä, että ovat paremmin optimoituja.
Ennemmin voisi sanoa, että saisipa saman tehon PC:n myös yhtä siististi.
PC:n pointti on siinä, että sillä voi tehdä muutakin kuin pelata tai käyttää viihteeseen.
Laita toki linkkiä niin päästään aiheesta keskustelemaan. Itse myöskin niitä samoja videoita katsonut ja tullut johtopäätökseen että mitään merkittävää etua ei käytännössä ole.
Konsolit saa vähän etua verrattuna ”vastaavan tehoiseen” perus pc rautaan UMA:n takia, mutta se siitä.
No mikä se ero sitten on ja miten olet sen laskenut? Mistä se syntyy? Lasketaanko eri laskutoimituksia vai lasketaanko niitä vähemmän? Odotetaanko dataa saatavaksi vähemmän?
Se ero tulee siitä että tiedetään just eikä melkein mille raudalle se peli kehitetään (vaikka se nykyään sitten on jo useampi kuin yksi konsoli kerrallaan), jolloin se saadaan optimoitua paremmin, kuin PC:llä jossa sen pitää pyöriä eri valmistajien lukuisilla eri tuotteilla ja loputtomalla listalla vaihtoehtoisia konfiguraatioita. Lisäksi rajapinnat on suunniteltu justiinsa käytössä olevan raudan tarpeisiin, mikä korostuu grafiikkapuolella etenkin Sonyllä, MS:llä vähemmän vaikka sielläkin päästään DX12-johdannaisella rajapinnalla lähemmäs rautaa kuin Windowsin DirectX 12:lla, mikä helpottaa niiden kaikkien mehujen repimistä irti.
Asiahan selviää niin, että rakennat PC:n jonka kotelon mitat vievät enintään yhtä paljon kuin konsolin, kuluttaa sähköä idlellä enintään yhtä paljon kuin konsoli. Kuluttaa pelatessa sähköä enintään yhtä paljon kuin konsoli, ja pitää meteliä enintään yhtä paljon kuin konsoli, ja sitten verrataan pelien FPS:iä. Lisäksi tämä pitäisi tehdä sen saman ajankohdan raudalla mikä siinä konsolissa oli, eli vaikka vuoden 2020 lopun PC:llä.
Hyötysuhde.
Ennen vanhaan konsolit käytti usein tällaista kikkaa, että sai tallennettua jotain tekstuuria vaikka 4-bit / pikseli kun PC:t laittoivat 8-bit pikseli joten säästyi muistia. Aikoinaan oli myös ne grafiikkapiirit mitä PC:stä puuttui. Nyt PC:ssä sentään on GPU.
Näppäriä optimointeja löytyy sitten vaikka siitä, konsoleissa on pidemmät perinteet upscalelle silloin kun kamera liikkuu. Kyllähän sohvakäyttäjälle menee läpi ne pikselit kun ei sillä katseluetäisyydellä eroa näy.
Rakenteessa löytyy paljon optimointia tilankäytön ja jäähyn suhteen kun PC:n komponenttien standardit ovat aika pitkälti Voodoo korttien ajalta, joten edelleen PC:ssä usein on emolevy josta törröttää erillinen näytönohjain.
Konsoleissa muisti on yleensä jaettu CPU:lle ja GPU:lle joka niinikään säästää paljon.
Ja viimeinen niitti varmaankin olisi tämä, että PC kääntelee jatkuvasti shadareita johtuen kaikenkirjavasta raudasta. Konsolipeleissä shaderit on valmiiksi käännetty. Käyttöjärjestelmä PC:ssä voi olla myös heikommin optimoitu.
RX6700 review varmaan lähimpänä, hyvin konsolille tehdyillä (TLOU) erot isompia, multiplatformeilla taas voi mennä toiseen suuntaan.
data-unfurl="true" data-result-id="593572" data-url="https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-amds-radeon-rx-6700-is-a-ringer-for-the-ps5-gpu-but-which-is-faster" data-host="www.eurogamer.net" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
AMD's Radeon RX 6700 is a ringer for the PS5 GPU – but which is faster?
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.eurogamer.net
Eli ei ole eroa kuin siinä että mitkä graffaoptiot on vakiona päällä? Ja sonyllä toteutukset on lähempänä vulcania kuin dx12.
Hurjasti hölötystä ja omituisia vaatimuksia. Luulin että kyse on suorituskyvystä eikä hyötysuhteesta tai ulkomitoista. Kukin tyylillään toki.
Luulit väärin.
Ei suorituskyky ole mikään ongelma. Esimerkiksi kallis, iso, metelöivä virtasyöppö pönttö niin onnistuu varmasti.
Jos joku tekisi PC:n Playstation raudalla mutta siinä joku 2 teran NVMe ja tuplat rammia niin ei olisi vaikea miettiä mitä ostaa.
Ei, vaan identtinen rauta PC:llä ei yllä samaan suorituskykyyn samalla pelillä koska raskaampi käyttis, abstraktoivammat rajapinnat ja ei voida optimoida just eikä melkein sille yhdelle (tai kahdelle, kolmelle) rautakonfiguraatiolle.
Ja Sonyllä on ihan omat rajapintansa (sekä matalan että korkeamman tason), ei mitään tekemistä Vulkanin kanssa.
Just linkatussa eurogamerin artikkelissa oli pc nopeampi ku konsoli.
Paljonko olisit moisesta ollut valmis maksamaan? Sony myy omansa käytännössä nollakatteella ja voitot tulee kuukausimaksuista ja pelirojalteista.
Jonkin verran enemmän kuin pleikkarista + suuremman muistin ja NVMe:n hinnan.
Tuohon voi 1000€ lisätä pakollisia kuukausimaksuja että pääsee pelaamaan nettiin.
Mitkäs tuon PCn muut speksit olivat? Vähän lottoan ettei ollut Zen 2 prossua, saati samoille kelloille säädettynä, vaan uudempaa ja tehokkaampaa. Ei puhelimella ainkaan osunut mitään speksejä siitä silmiin. Eikä se näyttiskään yks yhteen ole vaikka laskentayksiköiden määrä täsmää, ei vaikka kellot säädettäisiin samoiksi.
Millä tapaa?
1500€?
Näin on kehittäjät höpötelleet. En itse ole alalla.
Lieneekö siinä videolla mainittu?
Maalitolpat siirtyy ja heti etsitään vikoja testissä kun tulokset on että laskutoimituksia jouduttiin sittenkin tekemään suunnilleen sama määrä vaikka yhdessä pöntössä lukikin sony kyljessä.
Aivan sama jos vastavalla raudalla tai huonommalla oleva PC on nopeampi, halvempi, hienompi tai mitävain, Silti se on PC eikä konsoli. Eri tuote, eri kohderyhmä, eri keepperi.
Vastasin asianmukaiseen ketjuun, tämä ei ole konsolivääntöketju
data-unfurl="true" data-result-id="593647" data-url="https://bbs.io-tech.fi/threads/pc-playstation-xbox-nintendo-yhteinen-vaeittelyketju.168/page-311" data-host="bbs.io-tech.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
PC, PlayStation, XBOX & Nintendo – yhteinen väittelyketju
bbs.io-tech.fi
Sanoppa muuten. Varsinkin sitten kun hetken miettii, niin sitä parempi se PC pelaajalle on, mitä enemmän ne tuohon konsoliin tehoja ja rammia lätkivät. Ja kun kaikille tärkeintä peleissä ei ole se että on välttämättä just 4k natiivi resoluutio ja xx fps. Moni nautii pelaamisesta töllöllä tai näytöllä vähemmälläkin. Ihme flaidista ja numeropornoa nää pelijutut nykyisin.
Ja tähän loppuun pieni kevennys:
Kaikki ilmaispelit, kuten Fortnite, joka suosituin ja paras moninpeli toimii ilman kuukausimaksua. Voit myös pelata hiirellä ja näppiksellä kummallakin PS ja XB. Myöskin crossplay toimii ja voit pelata PC kavereiden kanssa.
Varmaan heti siinä vaiheessa kun perättömiä myyttejä jostain konsolien secret saucesta aletaan heittelemään ilmoille perus uutisketjussa. Noh, hupinsa kullakin.
Kyse ei ollut mistään secret sauceista, keskustelu ohjattiin jo oikeaan ketjuun missä edelleen odotellaan sulta vastausta
Vain nykyisin?
data-unfurl="true" data-result-id="604361" data-url="https://www.theverge.com/2024/4/15/24130716/sony-ps5-pro-specs-release-date-rumors" data-host="www.theverge.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Sony’s PS5 Pro is real and developers are getting ready for it
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.theverge.com
Jos haluaa paremmat grafiikat niin pro. Pron idea tarjota samat pelit isommalla määrällä silmäkarkkia.
Sain sen käsityksen, ettei ole tulossa mitään. Ovat peruneet tuotteen.. Melko turha olisi ollutkin, kun MS:llä on koko PC WIN alusta..
Sieltä on tulossa "slim"-päivitys, mitään muuta ei ole ollut suunnitteillakaan tähän kohtaa sykliä.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä