Testissä LG:n 27-tuumainen ja 240 Hz:n 27GR95QE-B-pelinäyttö, joka on varustettu 1440p-resoluutiolla ja OLED-paneelilla.

Reilun 1100 euron hintainen LG UltraGear 27GR95QE-B otti testeissämme viivemittausten ja liikesumeustestien osalta kärkipaikan. Näyttö on erittäin houkutteleva etenkin kilpailullisia FPS-pelejä pelaavalle niin ominaisuuksien kuin suorituskykynsä osalta.

Näytön jalustan säätömahdollisuudet ovat monipuoliset, liitinosasto pitää sisällään uusimmat näyttöliittimet ja virkistystaajuuden synkronointi hoituu AMD Freesync Premiumilla, jonka lisäksi se on NVIDIA G-Sync -yhteensopiva.

Testeissä törmäsimme muutamiin erikoisuuksiin ja hämmentäviin ongelmiin näytön kanssa, jotka kuitenkin korjaantuivat testien aikana julkaistulla firmware-päivityksellä. Näytön ostaja ei siis välttämättä saa parasta OLED-elämystä suoraan paketista.

Hyvää

  • Mustan taso oikeasti mustaa, lähes ääretön kontrasti
  • Laadukas paneeli värien, tarkkuuden ja tasaisuuden osalta
  • Korkea virkistystaajuus
  • Erittäin alhaiset viiveet ja erittäin vähäinen liikesumeus korkeimmalla virkistystaajuudella
  • Jalustassa hyvät säätömahdollisuudet
  • Hyvin sijoitetut ja kattavat liitännät (HDMI 2.1)

Huonoa

  • Saattaa olla suoraan paketista otettuna hyvinkin rampautunut ominaisuuksiltaan, jos firmwarea ei päivitetä ajan tasalle
  • Työpöytäkäytössä tekstin lukeminen alipikselisijoittelun takia toisinaan hieman rasittavaa
  • Korkea hinta

LG julkaisi viime vuoden lopulla OLED-pelinäyttöjensä valikoimaan uuden 27-tuumaisen 16:9-kuvasuhteella, 1440p-resoluutiolla ja 240 hertsin virkistystaajuudella varustetun UltraGear 27GR95QE-B -pelinäytön, joka lanseerattiin Suomen markkinoille virallisesti maaliskuussa.

LG 27GR95QE-B tarjoaa aiempia OLED-pelinäyttöjä perinteisemmän kokoluokan tietokoneelle 27-tuumaisen paneelinsa myötä. Näytön luvataan 240 hertsin virkistystaajuutensa ohessa yltävän mm. 0,03 ms GtG-vasteaikoihin.

Tutustumme tässä artikkelissa tuttuun tapaan näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.

 

Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko

LG UltraGear 27GR95QE-B on 27-tuumaisella tasaisella OLED-paneelilla varustettu näyttö, jonka natiiviresoluutio on 2560×1440 ja maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä. Virkistystaajuuden synkronoinnista huolehtii AMD Freesync Premium ja näyttö on myös NVIDIA-testattu ja virallisesti validoitu G-Sync -yhteensopiva näyttö. Liitinpuolelta löytyy muun muassa konsolikäyttöä ajatellen kaksi HDMI 2.1 -näyttöliitintä ja näyttö kykenee ottamaan sisään 4k-resoluution kuvaa 120 hertsin virkistystaajuudella ja skaalaamaan sen 1440p-resoluutiolle. Näytön hinta Suomessa on artikkelin kirjoitushetkellä alkaen 1142 euroa.

Näytön ominaisuudet

  • Paneelin tyyppi: OLED
  • Paneelin koko: 27″
  • Paneelin kaarevuus: –
  • Natiiviresoluutio: 2560×1440
  • Virkistystaajuus: 240 Hz
  • DisplayHDR: HDR10
  • Vasteaika: 0,03 ms (GtG)
  • Ulkomitat (ilman jalustaa): 60,5 x 35,1 x 4,5 cm
  • Paino (jalustalla): 4,0 kg
  • VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
  • Virkistystaajuuden synkronointi: AMD FreeSync Premium & VRR (HDMI 2.1) & NVIDIA G-Sync Compatible

27GR95QE-B:n paneelissa on mattapinta, jolla on pyritty ehkäisemään heijastuksia ja näytön takaosassa on käyttäjän hallittavissa oleva RGB-valaistus. Näyttö käyttää ulkoista virtalähdettä, jonka johdon pituus on 1,5 metriä.

Jalusta muistuttaa etenkin metalliselta alaosastaan melkoisesti Asuksen pelinäyttöjä. Jalustan takaosassa on pieni irroitettava klipsu johtojen hallintaan ja säätömahdollisuudet pitävät sisällään kaiken mahdollisen. Pystysuunnassa säätövaraa on 11 cm, kallistuskulmaa 20 astetta (-5° – 15°), kääntökulmaa 10 astetta molempiin suuntiin ja pystykallistus eli pivot. Näytössä on myös 100×100 Vesa-kiinnitysstandardi.

Näyttöliittiminä on kaksi HDMI 2.1 -näyttöliitintä sekä DisplayPort 1.4 DSC -näyttöliitin. Muut liittimet ovat optinen äänen ulostulo, kaksi USB Type-A 3.0 -liitintä, USB Type-B 3.0 -liitin, virtaliitin ja näytön pohjassa sijaitseva 3,5 mm nelinapainen kuulokeliitin. Liittimet on sijoitettu näytön takaosaan, josta niihin on helppo päästä käsiksi, toisin kuin monissa näytöissä, joissa liittimet on suunnattu alaspäin.

Näytön ominaisuuksia voidaan hallita kolmella erilaisella OSD-valikolla. Näytön omasta painikkeesta (joka toimii myös virtapainikkeena) avautuu suppea valikko, josta voidaan säätää lähinnä äänenvoimakkuutta, kirkkautta ja sisääntulosignaalia. Mukana toimitettavalla kaukosäätimellä saadaan auki huomattavasti kattavampi valikko, josta löytyy kaikki yleiset pelinäyttöjen asetukset. Kolmas tapa säätää asetuksia on tietokoneen kautta LG:n OnScreen Control -ohjelmistolla. Helpommin asetuksia saa säädettyä kaukosäätimellä, joten sitä ei kannata hukata tai rikkoa.

LG:stä löytyy neljä erilaista työkalua kuvan kiinnipalamisen ehkäisemiseksi, joista esimerkiksi Screen Move ei ole oletuksena päällä.

 

Mittaus- ja testitulokset

Näytön eri mittaukset suoritimme SpyderX Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin SpyderX Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa.

OLED-paneelin kohdalla mittasimme myös kirkkauksia eri kokoisilla valkoisilla ikkunoilla. Tähän mittaukseen käytimme NVIDIAn LDAT-työkalua.

Lisäksi uutena hankintana näyttötestien mittalaitteisiin ostimme OSRTT- eli Open Source Response Time Tool -laitteen, jonka on kehittänyt Andrew McDonald TechTeamGB:stä. Nimensä mukaisesti OSRTT mittaa näyttöpaneelin viivettä. Lisää laitteesta alla testitulosten yhteydessä.

HUOM! LG 27GR95QE-B:ssä oli vakiona Smart Energy Saving -virransäästötila päällä ja korkeimmalla asetuksella. Otimme virransäästötilan pois päältä testien ajaksi, koska se vaikutti huomattavasti esimerkiksi näytön kirkkauteen.

 

Kirkkaus

 

27GR95QE-B:n mitattu maksimikirkkaus SDR-tilassa 100% valkoisella ikkunan koolla oli 240 cd/m² ja se pysyi lähes samana ikkunan koosta huolimatta. HDR-tilan maksimikirkkaudeksi mittasimme 700 cd/m², kun ikkunan koko oli 10% tai alle. ABL eli Auto Brightness Limiter rajoitti kirkkautta HDR-tilassa aina 150 cd/m² saakka. Oletusprofiili, jolla kirkkaus mitattiin oli värilämpötilaltaan hyvin kylmä (n. 8500K). OLED-paneeleissa kylmillä värisävyillä saadaan tuotettua hieman kirkkaampaa kuvaa, joten kirkkaudet ovat alhaisemmat, jos näyttö on kalibroitu värilämpötilaltaan lämpimämmäksi.

 

Värintoistoalue

 

LG 27GR95QE-B kattoi testeissämme 100 % sRGB-, 93 % AdobeRGB- ja 96 % DCI-P3 -väriavaruudesta, ollen väriavaruuden osalta testiemme kärkipäätä.

 

Gammavastaavuus

Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

27GR95QE-B:stä löytyy 4 eri asetusta gammalle, jotka on OSD-valikoissa nimetty Mode 1, Mode 2 … jne. Mittaustemme perusteella oletus eli Mode 2 antoi ihanteellisen 2,2 gamma-arvon.

 

Väritarkkuus

 

Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

LG:n väritarkkuuden keskiarvoksi mitattiin 2,52 Delta-E, joka pysyttelee toivotussa alle 3 Delta-E:ssä, mutta on vertailutaulukkomme heikommasta päästä. Suurimpana vaikuttajana heikompaan keskiarvoon oli 9 Delta-E:n arvoa lähentelevä keltainen.

 

Väritasaisuus

Väritarkkuuden poikkeamat olivat kautta linjan pieniä eli alle 2 Delta-E:n.

 

Valotasaisuus

Myös valotasaisuudessa poikkeamat olivat pieniä, joista suurin kaikilla kirkkauksilla oli näytön keskellä 4-5 prosentin eroavaisuudella.

 

Tehonkulutus

Mittasimme tehonkulutusta seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla näytön täydellä kirkkaudella kun taustana oli valkoinen taustakuva. LG:n tehonkulutukseksi mitattiin 50 wattia.

 

Katselukulmat

Näytön katselukulmaksi luvataan 178 astetta.

 

Viive

Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet.

OLED-paneelin nopea vasteaika ja 240 hertsin korkea virkistystaajuus yhdessä muodostivat erittäin tarkan kuvan liikesumeutta mitatessa. Alemmilla virkistystaajuuksilla liikesumeutta oli huomattavasti enemmän, mutta nopean pikselivasteajan ansiosta ns. häntimistä ei juuri ollenkaan.

 

OSRTT (Open Source Response Time Tool)

Uusin hankintamme näyttötestien mittauslaitteisiin on OSRTT eli Open Source Response Time Tool. Laitteen on kehittänyt ja käsin rakentanut Iso-Britannialainen Andrew McDonald TechTeamGB -sivustolta ja se on nykyisin käytössä monilla näyttötestaajilla. OSRTT:n avulla voidaan mitata näyttöpaneelin viivettä ja sen ohjelmisto tuottaa tuloksista helppolukuisia lämpökarttoja ja lisäksi myös tarkempi yksittäisten tulosten tarkastelu onnistuu interaktiivisessa graafissa.

Vasteajat olivat mittauksissa OLED-paneelille tyypillisesti todella pieniä. Tiukalla toleranssilla (RGB 5) mitatuissa viiveissä suurimmat heikkoudet löytyivät täyteen valkoiseen siirryttäessä ja etenkin 120 hertsin virkistystaajuudella, mutta keskiarvoltaan korkeimmalla 240 hertsin virkistystaajuudella viive oli 1,36 ms.

Myös sisääntuloviiveen keskiarvoksi mitattiin erittäin alhainen 2,3 millisekuntia.

 

Ajoimme vertailutaulukkoon testit myös muutamilla muilla näytöillä, eri paneelityypeillä ja virkistystaajuuksilla. Mukana on nyt myös suosittu LG:n 42″ C2 -OLED-televisio.

LG 27GR95QE-B:n viiveet olivat testijoukon alhaisimmat.

 

Käyttökokemukset

Otin 27GR95QE-B:n testijakson aikana kotiin koekäyttöön viikonlopun ajaksi ja korvasin sillä oman Asuksen MG279Q-näyttöni, jossa on 27-tuumainen 1440p-resoluution ja 144 hertsin IPS-paneeli. Yllä olevassa kuvassa on pystysuunnassa IPS-paneelilla varustettu kakkosnäyttöni ja vieressä LG:n OLED-paneeli.

Tekstin lukeminen LG:n OLED-paneelin alipikselisijoittelun takia on sumeampaa etenkin IPS-paneeliin verrattuna. Teksti oli mielestäni ”suttuisempaa” kuin edellisessä testissä olleella QD-OLED -paneelia käyttävällä Samsungin Odyssey G8 OLED -näytöllä.

Pelailin mm. Last of Usin tuoretta PC-versiota (kiitos Iron Galaxy) sekä HDR-, että SDR-tilassa, enkä omaan silmään huomannut niiden välillä erityisempää eroa. Lisäksi pelailin muutaman pelin PUBGia, jossa aluksi ylivoimaisesti huomattavin ero vanhaan Asukseeni oli ruudun kirkkaus. Kuvailin tunnelmaa pelikavereilleni sanoin ”kuin pelaisi peliä aurinkolasit päässä”. Tämä ongelma korjaantui, kun kytkin virransäästötilan pois päältä ja säädin näytön kirkkauden maksimiin. Peli tuntui melko sulavalta ja lähes ääretön kontrastisuhde sai vanhan pelin näyttämään upealta vanhaan näyttööni verrattuna. Ihmettelin kuitenkin miten virkistystaajuus ei tuntunutkaan kovin ihmeelliseltä. 240 hertsin ja 144 hertsin välillä erojen huomaaminen alkaa olla jo vaikeampaa, mutta joku ei silti tuntunut oikealta. Avasin näytön OSD-valikon ja totesin näytön toimivan 120 hertsin virkistystaajuudella. Ensimmäinen ajatus oli, etten ollut laittanut näyttöä täydelle virkistystaajuudelle, mutta kun sen NVIDIA:n hallintapaneelista varmistin olevan 240 hertsiä, loppu ilta kului ihmettelyn ja googlettelun parissa.

Kun mitä tahansa kokeilemaani peliä ajettiin täydellä ruudunkoolla (Full Screen), näyttö luuli vastaanottavansa 4K UHD -resoluution signaalia 120 hertsin virkistystaajuudella. Näyttöön on määritetty myös kyseinen resoluutio, vaikkei se näytön natiiviresoluutio olekaan. Sen tarkoitus on ottaa sisään konsolien tuottamaa 4K-resoluutiota ja skaalata se näytössä alaspäin 1440p-resoluutiolle, mutta jostain syystä näyttö teki nyt tempun aina, kun jotain peliä pelattiin. Ainoa tapa kiertää ongelma oli pelata pelejä ikkunassa (esim. Borderless Window).

Tutkin ongelmaa jonkin verran viikonlopun aikana ja ilmeni, että vastaava ongelma on ollut myös muissa LG:n tietokonenäytöissä. Ongelman korjaamiseksi tuntui olevan vain yksi tapa, jossa kolmannen osapuolen CRU-editorilla muokataan ohjelmallisesti näytön EDID-asetuksia (Extended Display Identification Data) ja poistetaan 4k-resoluutiot kokonaan.

Seuraavana maanantaina palasin töihin näyttö kourassa melkoisen ihmetyksen vallassa ja kytkin sen kiinni testikokoonpanoon, jossa on asennettuna myös LG:n OnScreen Control -ohjelmisto. Ohjelmisto käynnistyi automaattisesti koneen käynnistyttyä ja ilmoitti uudesta firmware-päivityksestä. Jopa pari tuntia kestäneen päivityksen jälkeen ruudulle avautui päivityksen kohteet, joista ensimmäisenä oli: ”Fix the bug that 4K 120Hz is displayed in some game through DP”. Melko kiltisti muotoiltu, mutta kyseinen päivitys korjasi mainitsemani 120 hertsin ongelman kokonaan ja näyttö alkoi toimi kokoruudulla 240 hertsin virkistystaajuudella. Päivitys oli julkaistu perjantaina, kun otin näytön kotiin enkä asentanut LG:n sovellusta omalle tietokoneelleni.

Luonnollisesti firmwaren päivityttyä, ajettiin myös kaikki tämän artikkelin testit uudelleen. Esimerkiksi viiveet näyttivät vanhalla firmwarella joskin ihan ok-tasolta, niin huomattavasti heikommilta kuin päivityksen jälkeen. Vanhalla firmwarella oli muun muassa huomattavaa over/undershoottia (eli värien yli/aliampumista), kun väriä vaihdettiin täydestä mustasta tai täydestä valkoisesta.

Suureksi hämmästykseksemme emme onnistuneet löytämään edellä mainittuja ongelmia muilta kyseisen näytön testanneilta ulkomaisilta sivustoilta, vaikka heillä on ollut testihetkellä varmasti käytössä vanhempi firmware-versio. LG 27GR95QE-B:n omistajan on siis ehdottomasti varmistettava, että näytössä on sisällä uusin firmware-versio, muutoin ominaisuudet ovat huomattavasti pielessä monella osa-alueella. Tämän lisäksi suosittelemme, että valikoista kytketään paremman kirkkauden saavuttamiseksi vakiona päällä oleva Smart Energy Saving -virransäästötila pois päältä.

 

Loppuyhteenveto

LG:n UltraGear 27GR95QE-B -pelinäyttö on ominaisuuksiltaan erittäin houkutteleva uutuus monen pelaajan mieleen. 27-tuuman koko, 1440p-resoluutio ja 240 hertsin virkistystaajuus yhdistettynä erittäin nopeaan LG:n OLED-paneeliin ovat parhaimmillaan nopeatempoisissa first person shooter -peleissä. Lisämausteina näyttö tarjoaa virkistystaajuuden synkronoinnin AMD Freesync Premiumilla ja se on myös NVIDIA G-Sync -yhteensopiva. Herkuista joutuu kuitenkin maksamaan pitkän pennin ja hinta Suomessa on tällä hetkellä alkaen 1142 euroa.

Näytön paneeli kattoi laajasti eri väriavaruuksia ja väritarkkuuskin oli testeissämme ihan hyvällä tasolla, vaikka muutamien värien Delta-E -arvo nousi huomattavasti muita korkeammalle. Oletuksena näytön värilämpötila on kylmä, noin 8500 Kelviniä. Kylmä värilämpötila auttaa osaltaan paneelia saavuttamaan korkeamman maksimikirkkauden, joka oli mittauksissamme 240 cd/m² SDR-tilassa 100 prosentin ikkunakoolla. HDR-tilassa maksimikirkkaudeksi mitattiin noin 700 cd/m² kun ikkunan koko oli 10 prosenttia tai alle. Jos näyttö kalibroidaan värilämpötilaltaan lähemmäs suositeltua 6500 Kelviniä, näytön maksimikirkkaus myös laskee jonkin verran.

Viiveiden osalta näyttö oli testeissämme huippuluokkaa etenkin, kun näytön firmware oli päivitetty uusimpaan versioon. Pikselivasteajaksi mitattiin 1,36 millisekuntia, näytön sisääntuloviiveeksi 2,3 millisekuntia ja liikesumeustestissä tulokseksi saatiin tarkka kuva ilman artefakteja tai häntiä. Etenkin vasteaikojen osalta tilanne on kuitenkin toinen, jollei firmwarea ole päivitetty. Vanhalla firmwarella näyttö toimi myös pelikäytössä resoluution ja virkistystaajuuden osalta väärin eli kokoruudulla vain 120 hertsin virkistystaajuudella 240 hertsin sijaan. Näin ollen on hyvin tärkeää, että näytön omistaja varmistaa, että ohjelmisto on ajan tasalla.

Näytön jalustasta löytyy kattavat säätömahdollisuudet, myös näytön liitännät ovat monipuoliset ja nykyaikaiset. Mukana toimitettavalla kaukosäätimellä valikoissa navigoiminen ja näytön hallinta on vaivatonta, mutta näytön omilla painikkeilla valikot ovat suppeat ja niissä navigoiminen on yhden ainoan painikkeen avulla on hankalaa. Asetuksia voidaan hallita myös ohjelmallisesti LG:n OnScreen Control -ohjelmalla.

Kaiken kaikkiaan LG UltraGear OLED 27GR95QE-B on ominaisuuksien valossa monelle etenkin kilpailullisia FPS-pelejä pelaavalle graalin malja. Tällä hetkellä OLED-paneelillisten pelinäyttöjen hinnat ovat kuitenkin niin korkeat, että näytön hankinta jää monella ainakin toistaiseksi pelkäksi haaveeksi.

Hyvää

  • Mustan taso oikeasti mustaa, lähes ääretön kontrasti
  • Laadukas paneeli värien, tarkkuuden ja tasaisuuden osalta
  • Korkea virkistystaajuus
  • Erittäin alhaiset viiveet ja erittäin vähäinen liikesumeus korkeimmalla virkistystaajuudella
  • Jalustassa hyvät säätömahdollisuudet
  • Hyvin sijoitetut ja kattavat liitännät (HDMI 2.1)

Huonoa

  • Saattaa olla suoraan paketista otettuna hyvinkin rampautunut ominaisuuksiltaan, jos firmwarea ei päivitetä ajan tasalle
  • Työpöytäkäytössä tekstin lukeminen alipikselisijoittelun takia toisinaan hieman rasittavaa
  • Korkea hinta

 

This site uses XenWord.
;