Testissä GDDR6-muisteilla piristetty GeForce GTX 1660 Super -näytönohjain Asukselta.

NVIDIA on tuonut loppuvuoden aikana GeForce RTX 20- ja GTX 16 -sarjoihin uusia Super-mallisia näytönohjaimia, joista osa on korvannut markkinoilla aiemmin julkaistuja malleja ja osa on tullut aiempien rinnalle. Lokakuun lopulla yhtiö julkaisi GeForce GTX 16 -sarjaan kolmannen mallin eli GeForce 1660 Superin, joka asettuu 1660- ja 1660 Ti -mallien välimaastoon.

GeForce GTX 1660 Super perustuu edeltäjänsä 1660-mallin tavoin TU116-grafiikkapiiriin, jonka ominaisuudet on jätetty pääosin ennalleen. Molemmissa on käytössä 1408 CUDA-ydintä, joiden peruskellotaajuus on 1530 ja Boost-kellotaajuus 1785 MHz. Uutta näytönohjaimessa on siirtyminen GDDR5-muisteista nopeampiin GDDR6-muisteihin ja sen myötä muistiväylän kaistanleveyden merkittävä kasvaminen.

GeForce GTX 1660 Superin suositushinta Yhdysvalloissa on 229 dollaria ja Suomessa hintataso on alkaen 260 eurosta ylöspäin. Tällä hetkellä 1660-perusmallin hintataso on alkaen 220 eurosta ylöspäin ja 1660 Ti:n 290 eurosta ylöspäin. AMD:n Radeon-näytönohjaimiin verrattuna 1660 Super sijoittuu hintansa ja suorituskykynsä osalta 200 euron hintaisen RX 590:n ja 370 euron hintaisen RX 5700:n välimaastoon.

Saimme Asukselta testiin GeForce GTX 1660 Superista tehdasylikellotetun Dual EVO -mallin, joka sijoittuu 1660 Superin 260 – 310 euron hintahaarukassa puoliväliin. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Näytönohjaimen esittely

Asuksen Dual EVO -mallin mustaan muovikehykseen on upotettu kaksi 90 mm:n tuuletinta, näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen ja 24 cm pitkä. Suurin osa ilmasta päätyy takaisin kiertoon koteloon näytönohjaimen auki olevista kyljistä.

Asuksen 1660 Super -malleissa on käytössä uudempi ja parempi Dual EVO -jäähdytys, jossa on käytössä huomattavasti isompi alumiinirivasto kuin aiemmassa Dual-mallissa ja grafiikkapiiri on lisäksi suorassa kontaktissa lämpöputkiin.

Tehdasylikellotettu OC-malli Asuksen Dual 1660 Super OC EVO:sta maksaa Suomessa alkaen 280 eurosta ja siitä on myös saatavilla myös ei-OC- ja Advanced-mallit, joissa on alhaisempi grafiikkapiirin kellotaajuus.

 

Asuksen Dual EVO -malli on varustettu DisplayPort-, HDMI- ja DVI-näyttöliittimellä. Jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on suorassa kontaktissa kahteen kupariseen lämpöputkeen ja muistipiirit ovat kontaktissa lämpötyynyjen välityksellä alumiinirivastoon. Virransyöttöä jäähdytetään erillisellä siilillä.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä lisävirtaliittimellä ja näytönohjaimen TDP-arvo on kasvanut 1660:n 120 watista Superissa 125 wattiin. Virransyöttö on yhteensä 6-vaiheinen, josta 4 vaihetta on pyhitetty grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR6-muisteille.

TU116-grafiikkapiiristä on karsittu käytöstä 128 CUDA-ydintä eli niitä on aktiivisena 1408, teksturointiyksikköjä on 88 ja  ROP-yksikköjä 48 kappaletta. Muistiväylä on 192-bittinen, mutta sen jatkeena on nyt GDDR5-muistin sijaan kuusi gigatavua nopeampaa 14 Gbps:n GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaista on kasvanut  192,1 gigatavusta sekunnissa 336 Gt/s:iin (+75 %).

Asuksen Dual EVO OC -mallissa TU1164-grafiikkapiiri toimii 1530 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1830 MHz:n Boost-taajuudella.

Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 1900 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 65 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 46 %:iin eli 1640 RPM:ään.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä Asuksen Dual  1660 Super OC EVO -näytönohjainta verrattiin viime keväänä julkaistuihin GeForce GTX 1660- ja 1660 Ti -malleihin. Tuloksissa ei valitettavasti ole mukana aiemmin kesällä ajettuja verrokkeja, koska Windows 10, pelit ja näytönohjainajurit ovat ehtineet päivittymään niin merkittävästi, etteivät tulokset ole enää keskenään vertailukelpoisia. Keskitymme tässä artikkelissa vertailemaan GeForce GTX 16 -sarjan näytönohjainten suorituskykyä keskenään.

Suorituskykymittaukset ajettiin 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja kaikilla näytönohjaimilla oli käytössä tuoreimmat GeForce 441.12 -ajurit.

Huom! Julkaisemme io-techissä piakkoin toisen näytönohjainartikkelin, jonka testituloksissa on näiden kolmen GeForce GTX 16 -sarjan näytönohjaimen lisäksi mukana muun muassa GeForce RTX 2060-, Radeon RX 590- ja Radeon RX 5700-näytönohjaimet.

 

Hintataso Suomessa 6.12.2019

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
  • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
  • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
  • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesijäähdytys prosessorille
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

GeForce-näytönohjaimet:

  • MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS
  • Asus Dual GeForce GTX 1660 Super OC EVO
  • Asus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 16 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 3 %:lla.

Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 14 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 4 %:lla.

Metro Exoduksessa 1440p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 20 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja oli käytännössä tasoissa 1660 Ti:n kanssa.

Resident Evil 2:ssa 1440p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 15 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 3 %:lla.

Forza Horizon 4:ssä 1440p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 17 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja oli käytännössä tasoissa 1660 Ti:n kanssa.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 15 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 4 %:lla.

Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 12 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 2 %:lla.

Metro Exoduksessa 1080p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 16 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 3 %:lla.

Resident Evil 2:ssa 1080p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 16 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 2 %:lla.

Forza Horizon 4:ssä 1080p-resoluutiolla GeForce GTX 1660 Super oli 11 % suorituskykyisempi kuin 1660 ja hävisi 1660 Ti:lle 3 %:lla.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

Asuksel Dual 1660 Super OC EVO:lla tehonkulutus oli noin 15 wattia korkeampi kuin MSI:n 1660 Ventux XS -mallilla ja Asuksen ROG Strix 1660 Ti OC:lla.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla GPU-Z-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden OSD-monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

GeForce GTX 16 -sarjan näytönohjaimien 120-125 watin TDP-arvo näkyy lämpötilatesteissä ja kaikilla näytönohjaimilla grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa varsin viileänä 61-66-asteisena. Asuksen Dual 1660 Super OC EVO:n jäähdytysratkaisu hoiti hommansa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi maksimissaan 66 asteeseen eli asteen korkeammalle kuin MSI:n 1660 Ventus XS:llä.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Asuksen Dual GeForce GTX 1660 Super OC EVO oli 3D-rasituksessa todella hiljainen ja lähes äänetön. MSI:n 1660 Ventus XS:llä mitattiin 1,7 desibeliä korkeampi melutaso, joka sekin on vielä miellyttävän hiljaisella tasolla.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Asuksen Dual GeForce GTX 1660 Super OC EVO oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

GeForce GTX 1660 Super ylikellottui TU116-grafiikkapiirin osalta 1980 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa oli noin 2085 MHz (+10 %). GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 15,4 Gbps:n nopeudelle (+10 %).

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kahdella asteella 68 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 207 watista 38 watilla 245 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 46 %:sta 50 %:iin (1640-> 1805 RPM) ja melutaso nousi hieman 35,7 desibelistä noin 37,1 desibeliin. Näytönohjain oli myös ylikellotettuna miellyttävän hiljainen.

Ylikellotettuna Asuksen Dual 1660 Super OC EVO:lla Tomb Raiderissa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani noin 7 % ja se oli jopa hieman suorituskykyisempi kuin Asuksen ROG Strix 1660 Ti OC -malli vakiona.

 

Loppuyhteenveto

Lokakuun lopulla julkistetut GeForce GTX 1660 Super  ja 1650 Super ovat päivitys NVIDIAn nykyisen näytönohjainmalliston alapäähän. Ensimmäisenä myyntiin saapui 1660 Super, joka sijoittuu keväällä julkaistujen 1660- ja 1660 Ti -mallien välimaastoon. Nyt NVIDIAlta on tarjolla 200-300 euron hintahaarukkaan kolme eri mallia, mutta Radeon RX 5700:n kanssa 300-400 euron välimaastoon kilpailemaan ei löydy ensimmäistäkään mallia, vaan GeForce RTX 2060- ja 2060 Super -mallien hintataso on tällä hetkellä 400 eurosta ylöspäin.

GeForce GTX 1660 Super oli io-techin testeissä Full HD- ja 1440p-resoluutioilla noin 15 % suorituskykyisempi kuin 1660-malli ja hyvin lähellä kalliimman 1660 Ti:n suorituskykyä 2-3 % erolla. Huomioin arvoista on myös se, että meillä oli 1660 Superista testissä Asuksen 280 euron hintainen Dual 1660 Super OC EVO, kun taas verrokki 1660 Ti oli yksi kalleimmista Asuksen 370 euron hintainen ROG Strix 1660 Ti OC.

Tulosten valossa, vaikka NVIDIAlta on edullisimmillaan 200-300 euron hintaluokassa tarjolla kolme mallia, suosittelisimme ainoastaan 1660 Superia ostettavaksi sillä se on selvästi parempi kuin 1660 ja lähes tasoissa 1660 Ti:n kanssa.

Budjettiluokan näytönohjaimen hankinnassa todennäköisesti tavoitellaan ensisijaisesti mahdollisimman hyvän hinta-suorituskykysuhteen omaavaa mallia, jota Asuksen Dual EVO -sarja tarjoaa ja on erinomainen valinta alle 1000 euron tietokoneeseen ja Full HD -pelaamiseen parhailla kuvanlaatuasetuksilla. Suorituskyky riittää myös 1440p-resoluutiolle, jos kuvanlaatuasetuksia hieman tinkii. Uudistettu Dual EVO:n jäähdytysratkaisu oli vähintäänkin riittävän hyvä, grafiikkapiirin lämmöt pysyivät kurissa ja melutaso oli erittäin hiljainen. Ylikellotusvaraakin löytyi ja suorituskyky parani Tomb Raiderissa noin 7 %, nostaen sen  vakio 1660 Ti:n ohi.

Näytönohjainmarkkinoilla NVIDIAlla on tällä hetkellä tungosta 200-300 euron hintahaarukassa, mutta ei täysin suoraa kilpailijaa reilun 350 euron hintaiselle Radeon RX 5700:lle. AMD:lla puolestaan on aukko juurikin 200-350 euron haarukassa RX 590:n ja RX 5700:n välimaastossa, joten tulevan talven aikana tullaan hyvin todennäköisesti näkemään vielä muutamia täydentäviä näytönohjainjulkaisuja molemmista leireistä.

This site uses XenWord.
;