
NVIDIAn GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisuvuorossa on tällä kertaa ensisijaisesti suorituskykyiseen 1440p-pelaamiseen suunnattu RTX 4070 -malli, joka saapuu myyntiin torstaina 13. huhtikuuta klo 16. Suositushinta Suomessa on 689 euroa.
Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 4070:n ominaisuuksiin ja NVIDIAn omaan Founders Edition -malliin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
NVIDIA toi hiljattain Suomessa myyntiin omat Founders Edition -näytönohjaimensa kotisivujensa kautta ja myös GeForce RTX 4070 Founders Edition tulee myyntiin 689 euron suositushinnalla. Jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja suositushinnalla ja siitä ylöspäin.
Edellisen sukupolven RTX 3070:stä poiketen 4070:n jäähdytysratkaisu mukailee aiemmin julkaistuja 4080- ja 4090 Founders Edition -malleja, mutta se on huomattavasti pienikokoisempi. RTX 4070 Founders Edition on kahden korttipaikan korkuinen, 24,2 cm pitkä ja se painaa 1023 grammaa. Rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun molemmilla puolilla on 92 mm:n tuulettimet, jotka eivät pyöri lepotilassa.
Alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämmintä ilmaa kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämpimän ilman puhaltamisesta ulos kotelosta.
Piirilevy on varustettu yhdellä 16-pinnisellä PCIe 5.0 12VHPWR -lisävirtaliittimellä ja mukana toimitetaan adapteri kahdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 200 wattia ja se on mahdollista nostaa 210 wattiin. NVIDIA suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 650-wattista virtalähdettä.
Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Näytönohjaimessa päädyssä on GeForce-teksti, mutta näytönohjainta ei ole valaistu miltään osin.
GeForce RTX 4070:ssä on käytössä karsittu AD104-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n optimoidulla 4 nanometrin eli N4-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 35,8 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 295 neliömillimetriä.
Käytössä on 5888 CUDA-ydintä, 184 teksturointiyksikköä, 184 tensoriydintä, 48 RT-ydintä ja 64 ROP-yksikköä.
Muistiväylä on 4070 Ti:n tavoin 192-bittinen ja sen jatkeena on 12 gigatavua 21 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 502 Gt/s.
Vertailun vuoksi 4070 Ti -isoveljen AD104-grafiikkapiirissä on käytössä noin 30 % enemmän laskentayksiköitä, mutta muistiväylän kaistanleveys on identtinen 4070:n kanssa.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallin toimimaan 3D-rasituksessa 2475 MHz:n Boost-kellotaajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 1440p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2760 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4070 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen RTX 30 -sukupolven 3080- ja 3070-malleihin sekä mukana on myös tulokset kalliimmalla 4070 Ti -mallilla.
AMD ei ole toistaiseksi julkaissut RX 7000 -sarjaan kuin suorituskykyisimmät 4k-pelaamiseen suunnatut Radeon RX 7900 XT- ja 7900 XTX -mallit, joiden hinnat ovat 1000 euron molemmin puolin. Yhtiö kuitenkin reagoi 689 euron hintaisen RTX 4070:n julkaisuun viime viikolla laskemalla Radeon RX 6950 XT:n hinnan reiluun 700 euroon, joten se otettiin mukaan vertailuun.
Hintataso Suomessa 12.4.2023 (saatavilla):
- GeForce RTX 3070: alkaen 560 €
- Radeon RX 6800 XT: alkaen 650 €
- GeForce RTX 4070: alkaen 689 €
- Radeon RX 6900 XT: alkaen 730 €
- Radeon RX 6950 XT: alkaen 730 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 800 €
- Radeon RX 7900 XT: alkaen 935€
- GeForce RTX 4070 Ti: alkaen 939€
- GeForce RTX 3080 Ti: alkaen 1099 €
- Radeon RX 7900 XTX: alkaen 1215€
- GeForce RTX 3090: Loppuunmyyty
- GeForce RTX 3090 Ti: Loppuunmyyty
- GeForce RTX 4080: alkaen 1319 €
- GeForce RTX 4090: alkaen 1869 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 3080:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 8 % parempi kuin 4070:llä, joka puolestaan oli 21 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 27 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Shadow of the Tomb Raiderissa Highest-kuvanlaatuasetuksilla 4070 ja 3080 olivat tasoissa ja 4070 oli 21 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 16 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4070 ja 3080 olivat tasoissa ja 4070 oli 40 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 25 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4070 ja 3080 olivat tasoissa ja 4070 oli 24 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 22 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla 4070 ja 3080 olivat tasoissa ja 4070 oli 24 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 22 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4070 ja 3080 olivat tasoissa ja 4070 oli 38 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 28 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Flight Simulatorissa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ja TAA käytössä ruudunpäivitysnopeudet jumittuivat käytännössä 60 FPS:n tuntumaan. 3080 oli 3 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Suorituskykytestit 3840×2160- ja 1920×1080-resoluutioilla
3DMark TimeSpy Extreme -testissä 3080:n tulos oli 3 % parempi kuin 4070:llä, joka puolestaan oli 29 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 29 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla 4070 ja 3080 olivat tasoissa ja 4070 oli 24 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 14 % suorituskykyisempi kuin 4070.
4k-resoluutiolla 4070:n vääntö loppui kesken ja 3080:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 20 % parempi kuin 4070:llä, joka puolestaan oli 17 % suorituskykyisempi kuin 3070. Radeon RX 6950 XT oli 29 % suorituskykyisempi kuin 4070.
Counter Strike: Global Offensivessa oli Full HD -resoluutiolla käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen. 4070 ja 3080 olivat tasoissa ja 4070 oli 5 % suorituskykyisempi kuin 3070 ja 11 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6950 XT.
DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4070 oli 8 % suorituskykyisempi kuin 3080, 57 % suorituskykyisempi kuin 3070 ja 72 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6950 XT.
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuus käytössä 4070 oli DLSS 3:n avulla 56 % suorituskykyisempi kuin 3080.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4070, 3080 ja Radeon RX 6950 XT olivat lähes tasoissa, 4070:n ollessa 32 % suorituskykyisempi kuin 3070.
DLSS 3 -ominaisuuden avulla 4070 oli 28 % suorituskykyisempi kuin 3080 DLSS 2:n voimin ja 12 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6950 XT FSR 2:lla.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS 3 käytössä 4070 oli 32 % suorituskykyisempi kuin 3080 DLSS 2:n voimin ja 54 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6950 XT FSR 2:lla.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä Radeon RX 6950 XT oli 19 % suorituskykyisempi kuin 4070, joka puolestaan oli 3080:n kanssa lähes tasoissa.
Microsoft Flight Simulatorissa DLSS 3 nosti 4070:n ja 4070 Ti:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden noin 60 FPS:stä 100 FPS:ään. Flight Simulatorissa DLSS:n käyttö aiheuttaa mittariston sumentumista ja näkyviä grafiikkavirheitä muun muassa satunnaisten tekstuurien reunoihin. Samat virheet toistuivat DLSS 2.0:aa ja DLSS 3:a käytettäessä, joten odotettavissa on todennäköisesti vielä runsaasti viilausta DLSS-tukeen.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
Cyberpunk 2077:ssä uuden 4070-kokoonpanon tehonkulutus oli testijoukon alhaisin 333 wattia eli 279 wattia alhaisempi kuin Radeon RX 6950 XT:llä, 77 wattia alhaisempi kuin 3080:llä ja 24 wattia alhaisempi kuin 3070:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
4070:n karsittu AD104-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn Founders Edition -näytönohjaimessa 67-asteisena eli lämmöt olivat hyvin kurissa ja 3 astetta alhaisemmat kuin 3070:llä ja 6 astetta alhaisemmat kuin 3080:llä. GDDR6X-muistit toimivat 72-asteisena.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
4070 Founders Editionin tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 35 % eli 1600 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso hiljainen eli 38 desibeliä. Korvakuulolla mainittavaa kelojen vinkumista ei ollut havaittavissa.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä NVIDIAn GeForce RTX 4070 Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +10 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 200 wattia ja 10 % korotus maksimiin tarkoittaa 220 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD104-grafiikkapiirin osalta +250 MHz eli 2725 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa 1440p-resoluutiolla oli ilman säteenseurantaa noin 3000 MHz. GDDR6X-muistit ylikellottuivat vakaasti +1500 MHz eli 24 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 1500 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettun 67 asteesta 69 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 333 watista 350 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1600 -> 1700 RPM melutason säilyessä samana 38 desibelissä.
Ylikellotettuna 4070:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 5 %.
Loppuyhteenveto
Uuden GeForce RTX 4070 -näytönohjaimen resepti on yksinkertainen: se tarjoaa 2,5 vuotta sitten julkaistun 3080:n rasterointisuorituskyvyn noin 75 wattia alhaisemmalla tehonkulutuksella ja 6 astetta alhaisemmalla grafiikkapiirin lämpötilalla lisättynä DLSS 3 -ominaisuudella, joka auttaa suorituskyvyssä erityisesti säteenseurantaa käytettäessä. Hintaa on viilattu 3080:n alkuperäisestä 739 euron suositushinnasta 50 eurolla 689 euroon.
4070 on suunnattu suorituskykyiseen 1440p-pelaamiseen ja io-techin testeissä sen rasterointisuorituskyky oli käytännössä tasoissa 3080:n kanssa, mutta DLSS 3:n avulla 4070 oli pelistä riippuen jopa 30-75 % suorituskykyisempi. AMD ei ole vielä julkaissut tänä vuonna uusia näytönohjaimia, mutta sen vastaus 4070:n julkaisulle oli laskea edellisen sukupolven lippulaivamallin Radeon RX 6950 XT:n hinta 4070:n kanssa lähes samalle tasolle reiluun 700 euroon. Temppu toimii rasterointisuorituskyvyssä ja 6950 XT oli 1440p-resoluutiolla pelistä riippuen 16-28 % suorituskykyisempi kuin 4070, mutta säteenseuranta käytössä DLSS 3:lla maustettuna 4070 oli murskaavan ylivoimainen. Myös 4070:n tehonkulutus ja lämmöt olivat merkittävästi alhaisemmat kuin vanhalla lippulaiva-Radeonilla.
Maailma on muuttunut RTX 30 -sarjan julkaisun jälkeen ja väliin mahtuu korona, kryptovaluuttojen romahdus, Venäjän hyökkäus Ukrainaan ja parhaillaan jylläävä inflaatio. Siinä missä edellisen sukupolven RTX 3070 saapui myyntiin 529 euron suositushinnalla, on RTX 4070 jopa 160 euroa kalliimpi. RTX 3070:n ja 3080:n saatavuus oli aikoinaan julkaisun jälkeen heikkoa ja hinnat raketoivat, mutta onneksi 4070:n odotetaan olevan hyvin saatavilla alkaen suositushinnallaan. Tällä hetkellä näytönohjainjulkaisuissa hintatrendi on ylöspäin ja raa’an rasterointisuorituskyvyn sijaan suurempi hyppy suorituskyvyssä erityisesti säteenseurantaa ajatellen tarjotaan DLSS 3- ja FSR 3 -ominaisuuksilla, jota 4070:n julkaisu alleviivaa. Kun RTX 40 -sarjan julkaisuissa siirrytään entistä edullisempaan suuntaan ja 4070:llä saa nyt saman rasterointisuorituskyvyn kuin edellisen sukupolven 3080:llä, joutuu kuluttaja valitettavasti maksumieheksi DLSS 3 -ominaisuuden tarjoamasta lisäsuorituskyvystä sen sijaan, että parempaa suorituskykyä saisi edullisemmalla hinnalla. Tästä syystä kuluttajan kannalta olisi erittäin tärkeää, että AMD saisi DLSS 3:a vastaavan tekniikan eli FSR 3:n mahdollisimman nopeasti valmiiksi ja mukaan peleihin, että markkinoilla syntyisi kilpailua myös tällä saralla.
Toki jos 200-300W suurempi tehonkulutus ei haittaa. Muutenkin on vähän niin ja näin, 4070:sta loppuu toki muisti ensin, mutta 6950xt:stä taas loppuu RT-teho, ei kummallakaan vaikka 2-3 vuoden päästä pelejä pyöritä maksimiasetuksilla(tai edes tänään).
Aika pieni parannus tämä oli 3070:aan verrattuna, ei oikein vaikuta kannattavalta päivitykseltä.
Nettipelit kuten Fortnite on hieman hankalia testata muuttujien takia. Pääpointti meillä testeissä on esittää useammalla pelillä näytönohjainten välinen ero, ei niinkään miten näytönohjain pärjää tietyssä pelissä.
Testipelejä päivitetään kun uusia ilmestyy, nämä pelit esim. ovat mukana 4090-testeistä lähtien. Tuossa on odottamassa useampi uusi peli.
Pitkässä juoksussa 6950 XT myydään nyt alennuksella ja häirikköhinnoittelulla 4070:n julkaisun takia ja loppuu ennemmin tai myöhemmin, siinä missä 4070 tulee olemaan markkinoilla +2 vuotta. Todellinen 4070 vastine on sitten 7800 XT, mutta siitä ei ole vielä kuultu mitään.
Tosiaan voi olla hyvä, että ei kesken sukupolven liikaa vaihdella pelejä. Tai kun vaihtaa niin tekee sit koko paletista uudet testit uusilla peleillä, että pystyy paremmin vertailee. Alkaahan tuo testipelikattaus olemaan päivityksen tarpeessa, mutta eipä sitä kannata yhtäkkiä muuttaa. Lisäksi tuli mieleen, että eikös CS:GO 2 tullut myös, tosin senkään testausmahdollisuudesta ei tietoa. Mahdollisimman tuoreet pelit luonnollisesti kertoo parhaiten miten se näytönohjain todellisissa tilanteissa pärjää.
CS:GO 2 on vielä suljetussa betassa, vaihdetaan siihen kun tulee julki.
Joillain saiteilla on näkynyt käytettävän nettipeleissä replay-toimintoa benchmarkkien ajeluun. Oletteko kokeillut olisiko toimiva tapa?
Onko tämä sitten kuinka lähellä oikeaa pelitilannetta/suorituskykyä? En osaa sanoa.
Se on ainakin tapa vakioida testit. Muuten tulee heittoja, kun ei ole mitenkään inhimillisesti mahdollista pelata 100% samalla tavalla joka kerta.
3080 oli aikoinaan 4k-kortti, koska siinä riitti suorituskyky 4k-pelaamiseen, mutta nykyään markkinoilla on suorituskykyisempiä ja paremmin 4k-pelaamiseen soveltuvia vaihtoehtoja, samoin peleistä on tullut säteenseurannan myötä vaativampia.
Ei jatkoon tällä muismäärällä. Voisi nvidia lopettaa tuon muistin pihtaamisen.
12gb käsittääkseni ihan riittävä 4070 kortille, kun se on käytännössä keskivero näytönohjain mitä porukkaa ostaa vanhan raudan tilalle. Pitää aika vammanen olla parittaakseen öveti näyttö low end kortin kanssa.
Jos 4080 olisi ollut samalla väylällä mitä 3080. Siinä olisi ollut se 20GB muistia. 256Bit väylä valittiin juuri sen takia, ettei anneta niin paljoa muistia vielä tässä generaatiossa. Mikäänhän ei estä Nvidiaa toki tekemästä 4080ti mallia jossa sitten 20GB muistia ja 320bit väylä. En kyllä pidättäisi hengitystä sen suhteen. Mitä enemmän on syitä saada jengiä ostamaan uutta rautaa seuraavassa sukupolvessa on hyvästä.
Aika monesti kyllä tullut vastaan tilanteita missä ihmiset 4k näyttöä pyörittää jollain uppscalerilla/grafiikoita tiputtamalla. Copettaen ja uskotellen että kyllä tämä tästä. Nykyisillä näytönohjainten hinnoilla tuo 4k näytön ostaminen ensimmäisenä varmasti ollut monelle huomattavasti enemmän nobrainer kuin siihen todellisuudessa kykynevän näytönohjaimen hankkiminen.
Työn alla.
Ei 3070:sta ole kyllä mielestäni järkeä päivittää tuohon. Liian pieni suorituskykylisä, että siitä oikeasti hyötyisi.
Periaatteessa hyvä aika myydä takuunsa kohta menettävä 3070:n pois, kun hölmöt maksaa 400€ vieläkin. Onhan 300€ +25%:sta aika paljon silti.
Saa nähdä, mihin 12GB riittää. 12GB on kuitenkin 50% lisäys 8GB verrattuna ja jotenkin en usko, että jo heti vuoden sisään nähtäisiin toista 50% hyppäystä vaatimuksissa. Uusia konsoleitakaan ei ole tulossa hetkeen. Postasin RTX 4070 -ketjuun jo Daniel Owenin videon, jossa vertaili 3070:aa ja 4070:aa. Jos muisti ei ollut rajoittava tekijä, oli 4070 noin 30% nopeampi. Kuitenkin 3070:n muistin rajat tulivat useammassa pelissä vastaan. Esimerkiksi The Last of Us Part 1:ssä 4070 oli 1440p resoluutiolla 50% nopeampi ja Resident Evil 4:ää ei voitu verrata samalla resoluutiolla, kun 3070 kaatui heti kättelyssä.
Itse pistin 4070:n tulemaan ja ainakin yritin perustella sitä itselleni 20% tehonlisäyksellä, 50% suuremmalla muistilla, 30% pienemmällä virrankulutuksella ja DLSS 3.0 -tuella. Nykyisestä RTX 3070 Ti:stä maksoin 489€ ja 2.5 vuoden takuulla ja hyvällä jäähyllä siitä saanee vielä Torilla saman hinnan takaisin. Torilla ei tyypillisesti ole kaikista hintatietoisimpia ostajia, mutta jossain vaiheessa tieto 8GB-korttien riittämättömyydestä varmaan leviää laajemmin.
Hyvä kiteytys videon lopussa, että kuluttaja maksaa extraa lähinttä softapuolen parannuksista, kun rasteroinnissa ei ole juurikaan tapahtunut parannusta. Toivotaan että trendi muuttuu jatkossa.
Ei muutu trendi jatkossakaan, vaan juurikin näihin DLSS 3:n kaltaisiin tekniikoihin panostetaan entistä enemmän tulevaisuudessa. Niillä saavutetaan suurempia harppauksia eteenpäin suorituskyvyssä verrattuna laskentayksiköiden ja transistorimäärän kasvattamiseen piiritasolla.
Yleisellä tasolla aina sanotaan että muisti loppuu useissa nykypeleissä ja sitten annetaan esimerkkeinä ne kolme samaa peliä joissa on ongelmia kun budjetti ylitetään.
Mutta ehkä inflaatio on iskenyt pikseleihinkin ja hyvännäköiset tekstuurit ei vaan enää mahdu samoihin gigatavuihin joihin ne solahti vaivatta vielä viime vuonna. Siksi varmaan viime vuodelta olevat PC-portit kuten God of War pyörii ongelmitta[1] kahdeksan gigan korteilla mutta tänä vuonna tulleet ei.
[1] God of War Benchmark Test & Performance Review
Ray tracing on valaistukseen, ei vaikuta grafiikkaan (tekstuurit yms).
Eihän tollanen 6950xt kokoonpano vie kuin about 500w yhteensä joten esim 650w virtalähde on aivan riittävä. Eikös virtalähteissä ole paras hyötysuhde muutenkin täydellä kuormalla. Ja aina noita voi hieman alivoltittaa menettämättä pahemmin suorituskykyä. Itselläni aikoinaan halppis 500w virtalähteestä loppui potku Vega 56 kanssa, mutta pieni alivoltitus menettämättä tehoja teki ihmeitä eikä tarvinnut mennä virtalähdeostoksille.
Pelkkä RX 6950 XT vie jo helposti sen 400-450 wattia mallista riippuen. Siihen päälle piikit, jotka ovat monille virtalähteille ongelma. Lisäksi itsellä on vielä virtasyöppö prosessori. Täydessä rasituksessa 310W Power Limitin RTX 3070 Ti:llä ja nykyisellä prossulla mittasin koneen vetävän 610 wattia seinästä.
Toki alivoltittaminen on vaihtoehto, mutta mielellään menee komponenteilla, jotka toimivat yhdessä turvallisesti vakionakin.
katso liitettä 1080161
Mitä nyt nopeasti hain niin paras hyötysuhde on siinä nimellistehon puolivälin paikkeilla. Mikä voi olla myös yksi syy näyttisten kulutukseen nähden korkeisiin suositustehoihin powereissa.
What is Power Supply Efficiency and Why is it Important?
http://www.velocitymicro.com
Alle n. 80W voi olla powerikohtaisesti varsin kehnoakin hyötysuhdetta. Vaihtelee ppwerikohtaisesti että millä kohin nousee.
katso liitettä 1080247
Kun fps:t 1440p:llä ja Ultra-asetuksilla menevät usein reilusti yli 60:n, niin silloin voisi korttia testata myös 4k:lla.
Itse tulen käyttämään tätä korttia 4k-pelaamiseen, ja artikkeli ei tästä sano yhtään mitään.
(1) The Perfect GPU Upgrade for Older Gaming PCs? – YouTube
3080 oli käytettynä ennen julkaisua 580-630€ hinnoissa ja ihan samoissa pyöritään julkaisun jälkeenkin vai missä on 3080 alle 500€?
Kauppa-alueelta nopealla parin kuukauden otannalla kun katsoo, niin näyttäisi aika tasaisesti menneen kortteja 600 euron molemmin puolin mallista riippuen. Eli en tosiaan myös havainnut mitään isoa muutosta viimeaikaisissa myyntihinnoissa – muutamia kymppejä maksimissaan.
Jos uusi 4070 maksaa halvimmillaan vajaat 700€, erilaisissa tarjouksissa (tarjouserissä) esim. 650€ hinta on täysin realistinen. Tämän vuoksi en näe että kovin moni enää suostu maksamaan 6:lla alkavaa hintaa ikääntyneestä 3080:stä. Tästä ei mene montaakaan viikkoa kun ilmoituksiin alkaa ilmestyä käytettyjäkin 4070:sia, joita tullaan myymään 500-600€:n hinnoilla. Väitän siis edelleen että tämä julkaisu leikkasi etenkin 3080 10G korttien arvoa 100-200€:lla. Muutos näkyy tulevien viikkojen tai viimeistään kesän aikana.
Nm. muutaman viikon sitten myin oman 3080 10G kortin 720€:lla.
Hinta voi tosiaan hyvin mahdollisesti/todennäköisesti laskea tulevien viikkojen ja kuukausien aikana, mutta toistaiseksi siitä ei vielä ainakaan meidän kauppa-alueen myyntihintojen pohjalta ole vielä mitään indikaatiota tai tarkkaa määrää paljonko hinnat laskevat.