
Kilpailu ylikellotusmaailman huipulla on kovaa ja TechBBS-keskustelupalstoillakin vaikuttavan Juhani Luumin ennätyksiä on ehditty jälleen kirjoittelemaan uusiksi muiden toimesta. Nyt Luumi on kuitenkin löytänyt uuden vaihteen tutusta GeForce RTX 3090 Kingpin -näytönohjaimestaan.
Luumin RTX 3090 -näytönohjaimen GA102-grafiikasiru on joutunut jo aiemmin hiomapaperin alle sen pinnan tasoittamiseksi, mikä mahdollistaisi paremman kontaktin piisirun ja jäähdyttimen välille. Nestemäisellä typellä tehtävissä ylikellotustesteissä lämpötahnat joutuvat äärimmäiseen rasitukseen ja pienetkin epätasaisuudet heikentävät sen yleistä kestävyyttä. Yksittäiset ylikellotustestit päättyvätkin usein halkeavaan lämpötahnaan, mikä pilaa kontaktin.
Pelkkä lasipalalla tuettu hiomapaperi ei kuitenkaan tuonut Luumin silmään riittävän tasaista lopputulosta. Paremmin GPU:n hiomiseen sopivan lasipalan löytäminen osoittautui vaikeaksi, jonka vuoksi Luumi päätti tilata veisten terotuksestakin tuttuja vesihiomakiviä. Voit tutustua itse hiontaprosessiin ja vesihiomakiven etuihin yllä olevalla videolla.
Entistä tasaisemmaksi hiottu grafiikkapiiri siivitti Luumin lopulta myös uusiin ennätystuloksiin. GeForce RTX 3090 Kingpin venyi nestemäisellä typellä jäähdytettynä grafiikkapiirin osalta 2760 MHz:n kellotaajuudelle asti 3DMark Port Royal -testivakaana. Näytönohjaimen muistit toimivat testiajossa 23,4 Gbps:n (1462,7 MHz). Huippukellot yhdistettynä 5,4 GHz:n kellotaajuudella toimivaan Core i9-10900K -prosessoriin latoi testissä tauluun 19 169 grafiikkapistettä. Tulos esittäytyy entistä komeampana, kun huomioidaan, että entiseen 18 833 pisteen ennätystuloksessa näytönohjain toimi korkeammilla kellotaajuksilla. Korealaisen Biso Bison aiemmassa ennätyksessä käytettiin Galaxin RTX 3090 Hall of Fame -näytönohjainta, jonka grafiikkapiiri toimi 2820 MHz:n kellotaajuudella ja muistit 23,1 Gbps:n (1444 MHz) nopeudella.
Toinen Luumin nimiin siirtynyt ennätys syntyi Unigine Superposition 8K -testissä. GeForce RTX 3090 Kingpin ylsi testivakaana identtisiin kellotaajuuksiin 3DMark-testien kanssa, mikä riitti testissä 11 166 pisteeseen. Aiempi 11 142 pisteen ennätys oli kreikkalaisen OGS:n hallussa. OGS saavutti tuloksensa Biso Bison tapaan Galaxin HOF-mallilla, joka venyi hänen käsissään grafiikkapiirin osalta 2865 MHz:n kellotaajuudelle muistien toimiessa 21,9 Gbps:n (1369,5 MHz) nopeudella.
Uutisen pääkuvan alkuperäislähde: EVGA Thaimaa @ Facebook
Hyvä otsikko ja kirjaimellisesti selittää mistä kyse.
Oletko sille kulholle tehnyt mitään? Mietin vain, että kannattaisiko siitäkin hioa vähintään epätasaisuudet pois. Oletettavasti toki oletkin tehnyt näin.
Oletko sille kulholle tehnyt mitään? Mietin vain, että kannattaisiko siitäkin hioa vähintään epätasaisuudet pois. Oletettavasti toki oletkin tehnyt näin.
Oletko sille kulholle tehnyt mitään? Mietin vain, että kannattaisiko siitäkin hioa vähintään epätasaisuudet pois. Oletettavasti toki oletkin tehnyt näin.
Tavallaan kannattaisi mutta se ei nyt lopputulosta muuta. Tämä kortti ei merkittävästi tätä enempää mene, paremmalla kulholla ehkä 2825 Port Royal.
Tavallaan kannattaisi mutta se ei nyt lopputulosta muuta. Tämä kortti ei merkittävästi tätä enempää mene, paremmalla kulholla ehkä 2825 Port Royal.
Tavallaan kannattaisi mutta se ei nyt lopputulosta muuta. Tämä kortti ei merkittävästi tätä enempää mene, paremmalla kulholla ehkä 2825 Port Royal.
Joo ehkä tollaisen voisi rakentaa. Menee kyllä samaan sarjaan järkevyydessä kun se harrastus missä yritetään Ladaan asentaa joku ferrarin moottori, koska on kivaa omistaa Lada joka kulkee 400km / h.
Joo ehkä tollaisen voisi rakentaa. Menee kyllä samaan sarjaan järkevyydessä kun se harrastus missä yritetään Ladaan asentaa joku ferrarin moottori, koska on kivaa omistaa Lada joka kulkee 400km / h.
Joo ehkä tollaisen voisi rakentaa. Menee kyllä samaan sarjaan järkevyydessä kun se harrastus missä yritetään Ladaan asentaa joku ferrarin moottori, koska on kivaa omistaa Lada joka kulkee 400km / h.
Olen muuten ihmetellyt aina, että kun hionnalla saadaan tota lämmönlevittäjää ohuemmaksi, joten lämpö johtuu paremmin, niin miksi noissa kulhoissa kuitenkin se kupariosa on sen prossun kohdalla ihan tuhottoman paksu. Jotenkin sanoisi maalaisjärki, että mahdollisimman ohut siirtää lämmön tehokkaammin pätisi silläkin puolella. En toki tiedä, mutta mietin.
Olen muuten ihmetellyt aina, että kun hionnalla saadaan tota lämmönlevittäjää ohuemmaksi, joten lämpö johtuu paremmin, niin miksi noissa kulhoissa kuitenkin se kupariosa on sen prossun kohdalla ihan tuhottoman paksu. Jotenkin sanoisi maalaisjärki, että mahdollisimman ohut siirtää lämmön tehokkaammin pätisi silläkin puolella. En toki tiedä, mutta mietin.
Olen muuten ihmetellyt aina, että kun hionnalla saadaan tota lämmönlevittäjää ohuemmaksi, joten lämpö johtuu paremmin, niin miksi noissa kulhoissa kuitenkin se kupariosa on sen prossun kohdalla ihan tuhottoman paksu. Jotenkin sanoisi maalaisjärki, että mahdollisimman ohut siirtää lämmön tehokkaammin pätisi silläkin puolella. En toki tiedä, mutta mietin.
Heatspreaderit hiotaan että saadaan ne suoraksi, ne kun ovat kuveria/koperia lähes aina muuten. Core 2 aikana monet hioivat ja saivat muutaman asteen ihan ilmallakin pois.
Heatspreaderit hiotaan että saadaan ne suoraksi, ne kun ovat kuveria/koperia lähes aina muuten. Core 2 aikana monet hioivat ja saivat muutaman asteen ihan ilmallakin pois.
Heatspreaderit hiotaan että saadaan ne suoraksi, ne kun ovat kuveria/koperia lähes aina muuten. Core 2 aikana monet hioivat ja saivat muutaman asteen ihan ilmallakin pois.
Onnittelut Luumille hienoista tuloksista, erittäin hyvää matskua. Videoita on myös mukava katsella, kun lausuminen ja selitystapa on hyvin hanskassa. Aika hyvin saa kiinni asioista täydellisenä amatöörinäkin.
Onnittelut Luumille hienoista tuloksista, erittäin hyvää matskua. Videoita on myös mukava katsella, kun lausuminen ja selitystapa on hyvin hanskassa. Aika hyvin saa kiinni asioista täydellisenä amatöörinäkin.
Onnittelut Luumille hienoista tuloksista, erittäin hyvää matskua. Videoita on myös mukava katsella, kun lausuminen ja selitystapa on hyvin hanskassa. Aika hyvin saa kiinni asioista täydellisenä amatöörinäkin.
katso liitettä 546317
Tahnatkin oli osuneet tehtaalla 10/10 arvosanalla
katso liitettä 546318
katso liitettä 546317
Tahnatkin oli osuneet tehtaalla 10/10 arvosanalla
katso liitettä 546318
katso liitettä 546317
Tahnatkin oli osuneet tehtaalla 10/10 arvosanalla
katso liitettä 546318
Ei olekaan, koska siinä on heatspreader ja tekstit siinä.
Ne tekstit pitää johonkin saada, jos ei ole lämmönlevittäjiä niin siru itsessään on aika suosittu paikka, AMD on tosin jossain vaiheessa siirtänyt omat tekstinsä grafiikkapiireissä shimmiin.
Ei olekaan, koska siinä on heatspreader ja tekstit siinä.
Ne tekstit pitää johonkin saada, jos ei ole lämmönlevittäjiä niin siru itsessään on aika suosittu paikka, AMD on tosin jossain vaiheessa siirtänyt omat tekstinsä grafiikkapiireissä shimmiin.
Ei olekaan, koska siinä on heatspreader ja tekstit siinä.
Ne tekstit pitää johonkin saada, jos ei ole lämmönlevittäjiä niin siru itsessään on aika suosittu paikka, AMD on tosin jossain vaiheessa siirtänyt omat tekstinsä grafiikkapiireissä shimmiin.
Korkkasin itse oman GTX 480 lightningin aikanaan ja hirveesti murtumisongelmia. Ilmeisesti jopa helpompi jos jättää korkkaamatta.
Korkkasin itse oman GTX 480 lightningin aikanaan ja hirveesti murtumisongelmia. Ilmeisesti jopa helpompi jos jättää korkkaamatta.
Korkkasin itse oman GTX 480 lightningin aikanaan ja hirveesti murtumisongelmia. Ilmeisesti jopa helpompi jos jättää korkkaamatta.
Käsittääkseni naarmuinen pinta johtaa lämpöä parhaiten, koska siinä on maksimoitu lämpöäjohtava pinta-ala tilayksikköä kohti. Ainakin jos käytetään nestemetallia siellä pintojen välissä. Se pinta kuitenkin pitää olla mahdollisimman suora, jotta välimatka jäähdyttimen ja prosessorin välillä jää mahdollisimman pieneksi. Koska lämmönjohtavuuteen vaikuttaa pinta-ala ja välimatka materiaalien välillä, sekä käytetty väliaine, josta nestemetalli paras.
Tosin sitä en tiedä päteekö tämä näihin nestetyppi jäähdytyksiin itse en niitä harrasta.
Käsittääkseni naarmuinen pinta johtaa lämpöä parhaiten, koska siinä on maksimoitu lämpöäjohtava pinta-ala tilayksikköä kohti. Ainakin jos käytetään nestemetallia siellä pintojen välissä. Se pinta kuitenkin pitää olla mahdollisimman suora, jotta välimatka jäähdyttimen ja prosessorin välillä jää mahdollisimman pieneksi. Koska lämmönjohtavuuteen vaikuttaa pinta-ala ja välimatka materiaalien välillä, sekä käytetty väliaine, josta nestemetalli paras.
Tosin sitä en tiedä päteekö tämä näihin nestetyppi jäähdytyksiin itse en niitä harrasta.
Käsittääkseni naarmuinen pinta johtaa lämpöä parhaiten, koska siinä on maksimoitu lämpöäjohtava pinta-ala tilayksikköä kohti. Ainakin jos käytetään nestemetallia siellä pintojen välissä. Se pinta kuitenkin pitää olla mahdollisimman suora, jotta välimatka jäähdyttimen ja prosessorin välillä jää mahdollisimman pieneksi. Koska lämmönjohtavuuteen vaikuttaa pinta-ala ja välimatka materiaalien välillä, sekä käytetty väliaine, josta nestemetalli paras.
Tosin sitä en tiedä päteekö tämä näihin nestetyppi jäähdytyksiin itse en niitä harrasta.
Parhaiten johtaa suora kosketus kahden pinnan välillä, eli kun mitään väliainetta ei tarvita. Kuitenkaan niin tarkkaan noita ei saada hiottua, että se toteutuisi ikinä isoilta osin, vaan siellä on niitä mikroskooppisia rakoja aina. Kohta johon tarvitaan lämpötahnaa on aina epäoptimaalinen ja mitä enemmän sitä menee sitä huonompi asia. Eli täysin tasainen ja suora on optimaalinen, lämpötahnaa käytetään vain siksi, että väliaine ei olisi ilma. Kuitenkin ilma ja lämpötahna toimivat näissä tilanteissa aina eristeenä.
Parhaiten johtaa suora kosketus kahden pinnan välillä, eli kun mitään väliainetta ei tarvita. Kuitenkaan niin tarkkaan noita ei saada hiottua, että se toteutuisi ikinä isoilta osin, vaan siellä on niitä mikroskooppisia rakoja aina. Kohta johon tarvitaan lämpötahnaa on aina epäoptimaalinen ja mitä enemmän sitä menee sitä huonompi asia. Eli täysin tasainen ja suora on optimaalinen, lämpötahnaa käytetään vain siksi, että väliaine ei olisi ilma. Kuitenkin ilma ja lämpötahna toimivat näissä tilanteissa aina eristeenä.
Parhaiten johtaa suora kosketus kahden pinnan välillä, eli kun mitään väliainetta ei tarvita. Kuitenkaan niin tarkkaan noita ei saada hiottua, että se toteutuisi ikinä isoilta osin, vaan siellä on niitä mikroskooppisia rakoja aina. Kohta johon tarvitaan lämpötahnaa on aina epäoptimaalinen ja mitä enemmän sitä menee sitä huonompi asia. Eli täysin tasainen ja suora on optimaalinen, lämpötahnaa käytetään vain siksi, että väliaine ei olisi ilma. Kuitenkin ilma ja lämpötahna toimivat näissä tilanteissa aina eristeenä.
Hiomiseen sellainen vinkki et hommaa 3x 1-2cm lasin palasia hiot 3 plate lapping methodilla tasaiseksi. Kun palat tasaisia niin läppäät sekä kulhon että prossun tasaiseksi. Jos käytät pelkkää lasia ilman läppäystä niin saattaa tulla heittoja (0.01mm) ja pinta menee kuperaksi helposti.
Toinen on hommata mittapalasarja, ne on yleensä hiottu 0.001mm tarkkuudella ja tasaisia valmiiksi, tarttuvat toiseen samanlaiseen kappalaseen niin että niitä ei vetämällä irti saa toisistaan lihasvoimalla kun veto on suoraan.
Prussian blueta vaa pintoihin ja tarkistaa ppi määrän (points per inch), kun on noi läppäyslevyt tehty niin pinnan tasomaisuudessa saattaa päästä gpu ja blokin osalta <0.002 – 0.001mm @ 20*C, periaatteessa mitä ohkaisempi tahnakerros ja suoremmat pinnat, sitä paremmin lämpö siirtyy.
http://psrcentre.org/images/extraimages/18%20413522.pdf
Hiomiseen sellainen vinkki et hommaa 3x 1-2cm lasin palasia hiot 3 plate lapping methodilla tasaiseksi. Kun palat tasaisia niin läppäät sekä kulhon että prossun tasaiseksi. Jos käytät pelkkää lasia ilman läppäystä niin saattaa tulla heittoja (0.01mm) ja pinta menee kuperaksi helposti.
Toinen on hommata mittapalasarja, ne on yleensä hiottu 0.001mm tarkkuudella ja tasaisia valmiiksi, tarttuvat toiseen samanlaiseen kappalaseen niin että niitä ei vetämällä irti saa toisistaan lihasvoimalla kun veto on suoraan.
Prussian blueta vaa pintoihin ja tarkistaa ppi määrän (points per inch), kun on noi läppäyslevyt tehty niin pinnan tasomaisuudessa saattaa päästä gpu ja blokin osalta <0.002 – 0.001mm @ 20*C, periaatteessa mitä ohkaisempi tahnakerros ja suoremmat pinnat, sitä paremmin lämpö siirtyy.
http://psrcentre.org/images/extraimages/18%20413522.pdf
Hiomiseen sellainen vinkki et hommaa 3x 1-2cm lasin palasia hiot 3 plate lapping methodilla tasaiseksi. Kun palat tasaisia niin läppäät sekä kulhon että prossun tasaiseksi. Jos käytät pelkkää lasia ilman läppäystä niin saattaa tulla heittoja (0.01mm) ja pinta menee kuperaksi helposti.
Toinen on hommata mittapalasarja, ne on yleensä hiottu 0.001mm tarkkuudella ja tasaisia valmiiksi, tarttuvat toiseen samanlaiseen kappalaseen niin että niitä ei vetämällä irti saa toisistaan lihasvoimalla kun veto on suoraan.
Prussian blueta vaa pintoihin ja tarkistaa ppi määrän (points per inch), kun on noi läppäyslevyt tehty niin pinnan tasomaisuudessa saattaa päästä gpu ja blokin osalta <0.002 – 0.001mm @ 20*C, periaatteessa mitä ohkaisempi tahnakerros ja suoremmat pinnat, sitä paremmin lämpö siirtyy.
http://psrcentre.org/images/extraimages/18%20413522.pdf