Intel on julkaissut tänään Intel Innovation -tapahtumassa odotetusti 12. sukupolven Core -prosessorit. Alder Lake -koodinimellä tunnetut prosessorit ovat yhtiön ensimmäiset suorituskykyiset hybridi-x86-prosessorit, eli niissä käytetään useamman tyyppisiä ytimiä.
Uudet Alder Lake -koodinimelliset prosessorit valmistetaan aiemmin 10 nanometrin nimellä tunnetulla Intel 7 -prosessilla. Prosessorin sisällä sykkii maksimissaan kahdeksan suorituskykyistä Golden Cove P-ydintä ja kahdeksan energiatehokasta Gracemont E-ydintä, joita ohjastaa uusi Thread Director -yksikkö. Thread Director tarkkailee käskyvirtaa yhtiön mukaan nanosekuntitarkkuudella ja antaa tuettuille käyttöjärjestelmille palautetta tehtävien skeduloinnin optimoimiseksi. Thread Director ohjaa käskyjä P- ja E-ytimille paitsi kuorman mukaan, myös esimerkiksi prosessorin lämpötilan ja asetettujen tehonkulutusasetusten mukaan. Kunkin P-ytimen rinnalla on 1,25 Mt omaa L2-välimuistia, kun neljä E-ydintä jakaa yhteisen 2 Mt:n L2-välimuistin. L3-tason välimuistia on parhaimmillaan 30 Mt ja se on sekä P- että E-ydinten käytettävissä.
Ensimmäisessä aallossa Intel julkaisee vain kerroinlukottomat K-mallit uusista prosessoreista. Mukana ovat Core i5-12600K, i7-12700K ja i9-12900K, sekä F-versiot kustakin prosessorista ilman integroitua grafiikkaohjainta. Core i5 -malleissa on käytössä kuusi P-ydintä ja neljä E-ydintä, eli se kykenee suorittamaan samanaikaisesti 16 säiettä, kun i7-mallissa on kahdeksan P- ja neljä E-ydintä ja i9-mallissa täydet kahdeksan kumpiakin ytimiä. Core i7 kykenee siis suorittamaan samanaikaisesti 20 ja i9 24 säiettä. Ydinkonfiguraatioiden ohella mallien välillä on eroa esimerkiksi L3-välimuistissa ja TDP-arvoissa. Löydät kunkin prosessorin tarkemmat tiedot yllä olevasta taulukosta.
Muita uudistuksia 12. sukupolven Core -prosessoreissa ovat esimerkiksi tuki DDR5-4800-muisteille, 16 PCI Express 5.0 -väylälle, kahdeksan DMI 4.0 -linjaa piirisarjalle, parannellut ylikellotusominaisuudet sekä paranneltu Xe-arkkitehtuuriin perustuva UHD Graphics -grafiikkaohjain. Piirisarjan puolelta uutta on parhaimmillaan 12 PCI Express 4.0 -väylää, integroidut 2,5 Gbps:n verkko-ohjain ja Wi-Fi 6E -tuki, uusi Volume Management Device PCIe-laitteiden helpompaan hallintaan sekä lisää USB 3.2 Gen 2×2 -liitäntöjä. Myös Rapid Storage Technology ja Optane-tuki ovat kokeneet tarkemmin määrittelemättömiä päivityksiä.
Suorituskyvyssä Intel vertailee uutta lippulaivaa Core i9-12900K sekä omaan edeltävän sukupolven Core i9-11900K:hon että AMD:n Ryzen 9 5950X:ään. Yhtiön omien testien mukaan uusi i9-12900K voittaa i9-11900K lähes kaikissa peleissä ja parhaimmillaan ero kohoaa liki 50 %:iin, mutta Ryzen onnistuu viemään Shadow of the Tomb Raiderin nimiinsä ja olemaan yhtä suorituskykyinen Crysis Remasteredissa. Muut testatut pelit i9-12900K vie myös Ryzeniin verrattuna 8-30% erolla. Sisällöntuotannossa uusi i9-12900K peittoaa i9-11900K:n PugetBenchin Premiere Pro -testissä 32 %:n erolla, PugetBenchin Lightroom Classic -testissä 36 %:n erolla ja Adove After Effects Pulse -testissä 100 %:n erolla.
Päivitys: Intelin suorituskykytestit Ryzeniä vastaan on ajettu ilman päivityksiä, jotka korjasivat Windows 11:llä esiintyneet ongelmat kasvaneiden L3-viiveiden ja ”suositeltu ydin” -järjestelmän kanssa.
Lähde: Intel
Oliko nuo gaming benchmarkit nyt sitten medium asetuksilla ja 720p/1080p -resoluutioilla riippuen siitä, missä intelillä nyt sattuu optimoinnit ja vetoapu microsoftilta parhaiten ? Win11 schedulerit on edelleen optimoitu päin P:tä mikkisoftan toimesta.
Nämä tulokset siis L3 rampautettua Ryzenia vastaan. Testejä ei yllättäen oltu ajettu L3 pätsin jälkeen uusiksi.
Hyvä, että tulee kilpailua mutta edes Intelin omien lukujen perusteella en vaihtaisi nykyistä Ryzen 5900X tuommoiseen.
Zen3+ saattaa olla jo suorituskykyisempi kuin nämä uudet Intelit, mutta päivittämistä voisi miettiä sitten Zen4:n kohdalla aikaisintaan.
Oliko tästä mainittu jossain erikseen? Meni vähän kiireessä noi uutiset ja nyt ei pääse katsomaan koneelta pikkupränttejä
LTT ainakin kertoi näin.
Ilmeisesti Intel oli myöntänyt asian presentaatiossa.
Ja HUB myös.
Linus oli saanut dian, jossa myös hinnat mukana
katso liitettä 71513012900k $ 589, 12900kf $ 564, 12700k $ 409, 12700kf $ 384, 12600k $ 289, 12600kf $ 264
Kohdasta 10:30
4.11., ei vaan ollut diapaketissa mukana niin jäi laittamatta
data-unfurl="true" data-result-id="243482" data-url="https://www.jimms.fi/fi/Product/Search2?q=Intel+LGA1700" data-host="www.jimms.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Tuotehaku – Jimms.fi
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.jimms.fi
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://www.proshop.fi/?s=Intel+LGA1700
Ja nyt AMD vastaa kilpailuun pudottamalla Ryzenien hintoja rajusti. Köh köh… voihan sitä aina toivoa 🙂
Ai ennen kun edes tiedetään miten nämä Intelin uudet prosessorit suoriutuvat ja kellään ei ole edes tietoa Intelin prossujen saatavuudesta? Jos vaikka tapahtuu niin, että 12xxx sarja ei ole kuin ~10% edellä, niin ei varmaan ole AMD:llä mitään hätää. Uusi Zen3 päivitys tulossa kuitenkin ensi vuoden alkupuolella.
Lisäksi Intelin uudet emolevyt ja DDR5 muistit ovat aika ihanan kalliita tällä hetkellä.
Se mitä itse kaipaisin olisi sarja uusia prosessoreita pelkillä P-ytimillä ilman ainuttakaan ominaisuuksiltaan vammautettua E-ydintä !
Miksi?
Sarjaa tuskin tulee, mutta huhupajojen mukaan i5-12400 on juurikin tuollainen pelkkää P:tä sisältävä*.
Voisi olla että 12 P-ydintä olisi jo aika vaativa jäähdyttää eikä siten välttämättä edes parempi kuin 8+4 kaikkiin skenaarioihin.
*) sanaleikki tarkoituksellinen
data-unfurl="true" data-result-id="243656" data-url="https://www.io-tech.fi/uutinen/diavuoto-intel-aikoo-tuoda-sapphire-rapidsin-hedt-markkinoille/" data-host="www.io-tech.fi" data-pending="false">
class="link link--internal fauxBlockLink-blockLink"
target=""
rel=""
data-proxy-href="">
Diavuoto: Intel aikoo tuoda Sapphire Rapidsin HEDT-markkinoille – io-tech.fi
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.io-tech.fi
Sitten vain odottamaan noita.
Tuo 12 P-ydintä tosin ei ole vastaava kuin 8P+4E vaan paljon isompi piiri. 12P ytimen pinta-alalla kun saisi tehtyä 8P+16E joka on kyllä tehokkaampi samalla energialla.
8P + 4E -> 8x4E + 4E = 36E.
Halajatko konettasi saunan kiukaan tilalle? Siitä parit saunaoluet vielä päälle ja vot.
Tehohäviöt ovat jo nyt aivan älyttömät. Kyllä energiatehokkuus on tätä päivää/tulevaisuutta ja muut seuraavat Applea perässä housut kintussa. x86-suorittimet vaativat uusia keinoja, jotta suorituskyvyn kasvattamista on mahdollista jatkaa kohtuullisella kulmakertoimella, ilman että tietokone tarvitsee voimavirtaa toimiakseen. E-ytimet ovat yksi näistä keinoista saada lisää prosessointitehoa.
On jo parhaillaan testissä ja ensi viikon torstaina saa julkaista testit.
Vuodoissa on näkynyt, että Alder Lake työpöytäpiirejä olisi kaksi: jo esitelty 8P + 8E ja 6P + 0E, joten toiveesi saattaa toteutua. Tällaisena mini-ITX ym pienten kokoonpanojen ystävänä minä taas ottaisin mieluiten prossun, jossa olisi pelkästään E-ytimiä (esim. 8 kpl). Intelin diojen mukaan Gracemontin suorituskyky on maksimikelloilla n. 10 % korkeampi kuin Skylakella. Nyt kun näyttää, että ne kellot ovat reippaat parikymmentä prosenttia alhaisemmat kuin Skylaken kellot, Gracemontin IPC täytyy olla nelisenkymmentä prosenttia korkeampi kun Skylakella – siis samalla tasolla Golden Coven kanssa.
Oikeasti, jos vain Intelin lupaukset yhtään pitävät paikkansa, Gracemontit ovat Intelin selvästi parhaat ytimet. Pöhötetyissä Coveissa transistoreja hassataan kauheita määriä turhuuksiin kuten AVX-512, monisäikeistys, järjettömän korkeat kellotaajuudet. Pystyisikön noita jotenkin esim. io-tech testeissä vertaamaan?
Onko testeihin tarkoitus/mahdollisuus ujuttaa jonkinlainen "starttaako vaiko ei starttaa" -testi muutaman vuoden vanhoilla peleillä, jotta saisi vähän selkeyttä tuosta alla mainitusta DRM asiasta? Tässä (game-debate.com) ja tässä (store.steampowered.com) ainakin jotain listaa Denuvolla varustetuista peleistä (joka ilmeisesti on se potentiaalinen ongelma?), jos tuolta nappaisia pari tunnettua peliä. Ymmärrän jos aika ei anna myöten.
data-unfurl="true" data-result-id="244139" data-url="https://bbs.io-tech.fi/threads/intelin-alder-lake-prosessoreiden-ja-drm-teknologioiden-vaelillae-kytee-potentiaalinen-ongelma.350176/#post-9637246" data-host="bbs.io-tech.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Intelin Alder Lake -prosessoreiden ja DRM-teknologioiden välillä kytee potentiaalinen ongelma
bbs.io-tech.fi
En tiedä mitä vuotoja olet kattellut, piirien konfiguraatio on yksi asia mutta tällä tietoa Alder Lake -siruja on kolme: 8P+8E, 6P+8E ja 2P+8E
Jos jättää "hintahäviön" huomioimatta niin tollanen 2P+8E joka mainittu yllä kai on helpostikin munnettavaksi tuollaiseksi nuo P-ytimet sammuttamalla. P-ytimiä varten oleva jäähdytystehokas paketointikin lienee mukava juttu sellasessa setupissa.
Tosiaan vasta kolme virallisesti julkaistu, mutta eiköhän sieltä myöhemmin ole tulossa ainakin i5-12400, jossa on pelkkää P:tä, 6P + 0E.
Kuva on tuosta Bilibilin -retail samplesta, jolla on ajettu myös CPU-Z -testit, 681,7/4983,8. All core oli 4,0 GHz.
data-unfurl="true" data-result-id="244155" data-url="https://www.notebookcheck.net/Alder-Lake-Core-i5-12400-leaked-benchmarks-indicate-Intel-may-finally-have-a-solid-counter-to-AMD-Ryzen-5-5600X-if-priced-below-US-200.571382.0.html#7955475-1" data-host="www.notebookcheck.net" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Alder Lake Core i5-12400 leaked benchmarks indicate Intel may finally have a solid counter to AMD Ryzen 5 5600X if priced below US$200
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.notebookcheck.net
Ei siellä ole ketään vielä testaamassa, Sampsa alottaa testit kunhan palaa parin päivän päästä lomalta. Ei siellä taida olla vielä lopullisia BIOS:ejakaan tarjolla yms vielä tällä hetkellä
Siellä on erillinen 6+0 piiri: MSI confirms there are two die variants of Alder Lake-S desktop CPUs – VideoCardz.com
Hyvin mielenkiintoista. Eihän tuossa ole tippaakaan järkeä.
Linkkaamasi artikkelin kuvassa se 6+0 on myös piirretty isompana. (lähteenä on MSI, ja en kyllä hetkeäkään luottaisi annettuihin tietoihin)
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1635511822"
data-lb-id="_xfUid-1-1635511822">
Se 6+0 piiri on ollut mukana alusta asti, nythän tiedetään jo piirien kootkin eli 209 neliömilliä 8+8 ja 163 neliömilliä 6+0 versiolle. Intelin 10nm lienee edelleen ongelmallinen valmistusprosessi ja tiheämpään logiikkaan perustuvat Gracemont-ytimet on nähtävästi se vaikeampi osa saada toimimaan joten desktop-päämyyntipiiriksi on tehty tuo pelkkiä suuria ytimiä sisältävä versio.
Eli "artikkeli päivittyy"..
Jos E ytimien kanssa olisi saanto-ongelmia, niin mobiilipuolellekkin tehtäisiin joku pelkkiä P ytimiä sisältävä malli. Muutenkin jos intelin esittämät luvut pitävät paikkansa, niin 4+8 työpöytäprossu pyyhkisi 6+0 ratkaisulla lattiaa. Jopa huonojen saantojen takia leikattu 4+4 (tai 3+8) olisi käytännössä aina nopeampi jonnekkin 120W tehonkulutuslukemiin asti. 6+0 piiristä ei voi leikata oikein mitään, paitsi celeroneihin ja muihin 4C roskiin.
Voihan se olla että intel elätteli toivoa avx512:n ja intelin schedulerin suhteen ja sieltä löytyy syy tuon 6+0 roskan tuotantoon. Etenkin ilman avx512 tukea tolle 6+0 konfiguraatiolle ei ole oikein mitään selviä perusteita.
Nimeä yksikin peli joka kuormittaa edes etäisen tasaisesti kuutta ydintä. Suurimmassa osassa on edelleen joku yksittäinen säie joka on raskaampi kuin muut, mitkä voisi hyvin sysätä E ytimille ilman ongelmaa.
Kysehän ei ole siitä vaan että nykyiset pelit on suunniteltu toimimaan yhtänopeiden threadien kanssa. Homman saaminen toimimaan E-ytimien kanssa vaatii ihan erikseen heterogeeniseen suoritukseen optimoidun pelienginen – nykyisillä peleillä jonkun threadin joutuminen E-ytimille hidastaa toimintaa. Ihan en ole varma että koko heterogeenistä mallia olisi kaivattu pelipuolelle mutta aika näyttää kuinka optimointi kehittyy. Toistaiseksi siis E-ytimistä on vain haittaa.
No tossa oleellinen osa palapeliä liennee se thread director w11:ssa. Ei kaikki säikeet vaadi samaa tehoa peleissäkään.
Höpöhöpö.
SMT rikkoo tämän teorian täysin. kun ne säikeet ei pelkillä P-ytimilläkään ajaudu yhtä kopeasti.
Ja siellä on käytännössä aina joku raskaamoi master-säie. kun kaikkea ei vaan voi rinnakkaistaa järkevästi. Se, kuinka paljon se on muita säikeitä raskaampi on toki kehityksen myötä pudonnut.
Kyse on synkronoinnista, eli peliengine irroittaa säikeen ja odottaa saavansa sen laskeman datan käyttöön muihin säikeisiin tietyn ajan sisällä. Thread directorhan toimii miten pystyy, eli ensin ladataan isot ytimet, sen jälkeen e-ytimet ja vasta sen jälkeen HT-threadit. Nyt jos peliengine on saatu optimoitua hyödyntämään 6:tta threadia se skaalautuu 6:lle ytimelle mutta vain neljän ison ytimen prosessorissa sen skaalautuvuus on rajoitetumpi.
No aivan sama ongelma on SMT-prosessoreillakin jos theadit jaetaan tyhmästi – siis ensin ei ladata oikeita ytimiä vaan SMT-threadit pistetään hidastamaan toimintaa. Ongelmahan ei ole ne E-ytimet vaan se että täällä pidetään 4:n suuren ytimen plus E-ytimen prosessoria parempana kuin 6:n suuren ytimen versiota. Näin ei homma ainakaan tällä hetkellä ole pelien suhteen.
Mitähän nyt olet tarkoittavinasi sanalla "irroittaa"?
Peliengine on tyypillisesti koodattu joko kiinteällä säiejaolla jollekin määrälle staattisesti varattuja säikeitä, tai sitten sisältämään jonkun säiepoolin, jossa odottavilla säikeille dynaamisesti jaetaan hommia.
Staattisesti varatuissa säikeissä kuormitus säikeiden välillä ei koskaan ole lähelläkään tasaista, ja säiepool-mallissa taas säikeiden määrää on triviaalia nostaa joten sen rajoittamisessa johonkin nimenomaan kuuteen ei ole mitään järkeä.
Säiepool-malli voi kuitenkin skaalautua huonosti jonkun säeimäärän jälkeen jos rinnakkaisia hommia ei vaan ole.
Paska vertaus, ht on sanottu antavan Max 30% lisää. Eli nyt vertailet jokseenkin 5 vs 6 coren tehoa.
Ei siellä SMT-prossussa ole mitään erillisiä oikeita vs virtuaaliytimiä, KAIKKI softalle näkyvät ytimet on "virtuaalisia".
SMTn oikea ongelma tulee siitä, että kun pelillä on yksi raskaampi master-säie, se halutaan aina yksinään ytimelle jossa mahdollisimman kova yhden säikeen suorituskyky. Ja liian usein SMTn kanssa ei se sitä sina saa vaan sinne samalle ytimelle välillä eksyy muutakin.
niille viidelle muulle säikeelle riittäisi usein hitaampikin, tai niiden tekemät hommat voisi usein (muttei aina) jakaa viiden sijasta vaikka 8lle säikeelle jotka kukin ajautuisivat vähän hitaammin
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä