Microsoft on julkistanut E3 2019 -messuilla ensimmäiset yksityiskohtaiset tiedot tulevasta Xbox-konsolista. Seuraavan sukupolven konsoli tottelee tässä vaiheessa nimeä Project Scarlett.
Project Scarlett jatkaa tutulla linjalla, eli sen sydämenä sykkii AMD:n yhdessä Microsoftin kanssa suunnittelema semi-custom-järjestelmäpiiri. AMD on ollut vastuussa Microsoftin konsoleiden grafiikkapuolesta Xbox 360 -konsolista lähtien ja koko järjestelmäpiiristä Xbox Onesta lähtien. Järjestelmäpiiri perustuu Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriytimiin ja RDNA-arkkitehtuurin Navi-grafiikkaohjaimeen. Järjestelmäpiirin prosessoriydinten tai grafiikkaohjaimen tarkemmasta konfiguraatiosta ei paljastettu vielä mitään, mutta sen kerrotaan olevan neljä kertaa tehokkaampi kuin Xbox One X:ssä. Järjestelmäpiiri tukee myös kiihdytettyä reaaliaikaista säteenseurantaa. Konsolin luvataan kykenevän parhaimmillaan 8K-resoluution ja 120 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen.
Seuraavan sukupolven Xboxin muistiteknologiaksi Microsoft on valinnut tuoreen GDDR6-muistin, mutta valitettavasti sen määrästä, nopeudesta tai väylän leveydestä ei paljastettu vielä mitään. Tallennusmediana toimii uuden sukupolven SSD-asema, jota käytetään erikoisesti virtuaalisena RAM-muistina. Yhtiön mukaan se on yli 40 kertaa nykyistä sukupolvea nopeampi. Konsoli tulee olemaan tuttuun tapaan yhteensopiva aiempien sukupolvien kanssa.
Microsoft tulee julkaisemaan Project Scarlett -konsolin vuoden 2020 joulusesongin aikana, mutta se tulee varmasti paljastamaan lisää tietoja konsolista vielä ennen sitä.
Olennainen tieto on myös se että Onen ohjaimet/varusteet toimivat sitten edelleen. Varsinkin rattien suhteen loistava tieto.
Sama vehje kuin PS5.
Mitenköhän tuo 4x tehokkaampi on laskettu… GPU tuskin tulee olemaan lähellekään 4x
Tuota on tarkennettu, että 4X tehokkaampi kuin Xbox One X – ehkä lähinnä kokemuksena: mukaanlukien SSD:t, CPUt ja GPUt eli ei pelkästään GPU:n osalta.
Myös artikkeliin voisi mainita, että optinen asema tulee myös mukana eli tukee niin levyllisiä pelejä kuin myös digitaalisia, kuten tähänkin asti.
Lisätiedot:
https://www.eurogamer.net/articles/2019-06-10-the-big-xbox-interview-scarlett-cross-gen-halo-infinite-and-the-lack-of-fable
Mutta eiköhän pelit hyvältä näytä, näin uskon.
Saman kaltainen muttei sama, ihan kuten viime sukupolvessakin
Hyvältä näyttää vaan pyöriikö 60fps eikä 30fps kuten niin monesti on ollut tapana.
Microsoftilla ei ole ollut tapana valehdella konsoli specsejä… jos sanotaan että on 4x nopeampi kuin xbox one x niin se tarkoittaa 4×6 tflops = 24 tflops, huhut todennäköisesti pitävät paikkaansa että xbox scrarletin custom navi on tehokkaampi kuin ps5 muttei vielä tiedetä kuinka paljon. Lepakkomäyrä voi heittää trollikommentit pois… jo uutisessa mainitaan että tukee ainakin 120hz kuvataajuutta ja ryzen 2 varmasti kykenee siihen. Toinen iso plussa microsoftille game pass pc versiosta joka ei maksa kuin 4e kuussa ja saa pelata forzaa tulevaa gears5 ja tosi hyviä pelejä.
tukee 8k… ehkä juuri ja juuri 30fps ja silloinkin ainoastaan hud on renderöity oikeasti 8k ja varsinainen peli maksimissaan 4k, siitä sitten päästäänkin 120fps ku tiputetaan renderöinti fhd-tasolle
En henkeä pidättelisi minkään 4k120:n kanssa, eiköhän 4k-pelitkin tule olemaan 30-60 FPS pääsääntöisesti ja 120 FPS sitten fullhd ja ehkä keveimmät 4k-pelit
Eiköhän se ”cinematic experience” tule olemaan aika kauan vielä konsolipelaajien riesana.
4x CPU’n osalta ei tule toteutumaan millään ihmeellä. Vaikka pistäisi Zen2’n kovillakin kelloilla (jota konsolin CPU+GPU -yhdistelmä ei järkevällä virrankulutuksella kestäisi) niin todellinen teholisäys lienee aivan max 2-2.3x. 8k-pelit onnistuvat miinaharavan tarvitsemilla fps-lukemilla/peleillä, sama koskee 4k120 -väitteitä. Loppusilaukseksi väitetysti 40x nopeampi levy tarkoittaa moisen hakuaikaa joka onnistuu hyllytavara-SSD’lläkin, joka toki riittää varmasti edellistä konsolisukupolvea parempaan käyttökokemukseen.
Lähinnä yllättää se miksei em. tehoväitteitä ole vielä ammuttu Isolla Kanuunalla alas isompien sivustojen toimesta, pelkäävät ilmeisesti liikaa ”suhteitaan” mäsäsoftiin?
Se on tosiaan "yhteensä" se 4x on, ei vain prossusta. Mutta riippuen tilanteesta kyllä pelkästään prossuytimistä tulee isoja eroja, jo Zen+ oli esimerkiksi jonkun tekemien testien mukaan per ydin kellolta kellolle noin 137% nopeampi kuin Jaguar kun käännetään Mesaa GCC 8.2:lla Arch Linuxissa
(Ja ettei tule väärinymmärryksiä tuosta prosenttiluvusta, se on siis tuon verran nopeampi eli jos Jaguar merkittäisiin 100% olisi Zen+ 237%)
((Toki konsoleissa oli jollain tasolla customoidut Jaguarin mutta suuntaa tuo antaa jo ))
Jaguar on kiistatta hidasta roskaa nyky-ytimiin verrattuna, sinänsä kunnioitettavaa mitä saivat siitä irti nykykonsoleilla 🙂
Muttei 8k tule onnistumaan millään järkevillä fps-lukemilla koska uusienkin muistikaista rajoittaa liikaa, tulevassa sukupolvessa lähdettäneen liikkeelle 16Gbps GDDR6-muisteista ja kaistahan tietysti jaetaan. Toiveena olisi jotta saisivat edes 4k60-lukemat suht’ vakituisiksi, epäilen jotta sekin vaatii jonkinlaista ei-GPU-tehoa-vievää Upscaler-tekniikkaa – siis juuri sellaista johon amd juuri on viitannutkin?
Niin ja onhan noissa mahdollisesti myös HT päällä tuomassa eroa jaguariin, niin veikkaisin että 3-4x enemmän suorituskykyä teoreettisesti ei ole kaukana
Olisin ihmeissäni jos jompikumpi osallistujista ei käyttäisi 8c/16t-optiota koska se parantaa reilusti watti/potku-suhdetta Zen2 ’llakin. (vaikka Sony onkin puhunut toistaiseksi vain 8-ytimisestä PS5’sta) Veikkaan jotta sekä MS että Sony käyttävät tämän option, enempiin ytimiin/säikeisiin (esim. 10/20 tmv) en usko koska rasitus siirtyy jo muutenkin niin pahasti GPU-puolelle.
Ei tainnut sen enempää tulla tietoa siitä hardware ray tracingistä?