NVIDIA on ilmoittanut kehittäneensä uuden streamaajille suunnatun RTX Broadcast Engine -ratkaisun. Kyseessä on kokoelma erilaisia teknologioita, jotka hyödyntävät Turing-arkkitehtuurin tensoriytimiä ja tekoälyä livestreamien parantamiseen.
RTX Broadcast Engine rakentuu aluksi kolmesta palasesta: RTX Greenscreen, RTX AR ja RTX Style Filters. RTX Greenscreen on teknologia, joka mahdollistaa chroma key -erikoistehosteen käytön ilman oikeaa taustakangasta. NVIDIAn mukaan sen tekoälymalli osaa tulkita mikä kuvassa on taustaa ja siten poistaa sen näkyvistä, jättäen esiin vain itse streamaajan.
RTX AR on puolestaan kasvojen seurantaan erikoistunut teknologia. Se mahdollistaa kasvojen seurannan yleisellä tasolla, eri kiinnepisteiden avulla sekä karkean 3D-mallin luomisen kasvoista suoraan videokuvan perusteella. RTX AR mahdollistaa esimerkiksi virtuaalihahmojen ilmeiden synkronoinnin streamaajan ilmeisiin.
RTX Style Filters on puolestaan tekoälyä hyödyntävä kokoelma filttereitä, joilla voi muuttaa streamin ulkonäköä. Sen sijasta, että sama filtteri ajettaisiin vain raa’alla voimalla koko videon päälle, se osaa tekoälyn avulla tulkita kuvaa ja sovittaa filtterin ympäristöön paremmin sulautuvaksi.
Yhtiön blogin mukaan RTX Greenscreen tullaan integroimaan suoraan osaksi Open Broadcaster Software- eli OBS-sovellusta. Lisäksi Streamlabs ja XSplit ovat ilmoittaneet olevansa innoissaan uusista teknologioista ja tulevansa tukemaan niitä omilla tahoillaan.
RTX Broadcast Engine tulee pääsemään parrasvaloihin 27. – 29. syyskuuta eli tulevana viikonloppuna San Diegossa Yhdysvalloissa pidettävillä TwitchCon-messuilla. Kehittäjät voivat hakea NVIDIAn kehittäjäsivujen kautta pääsyä uusiin teknologioihin ennen varsinaista julkaisua vapaaseen jakoon.
Lähde: NVIDIA
RTX feilasi peleissä ja nyt keskitytään kirjaimellisesti ”Style Filttereihin”. :shifty:
Jos tämä lyö itsensä läpi, niin tässä RTX-brändistä saattaa kohta jo aidosti olla hyötyä jollekulle. So far ollut aika turhake, ”iso” nimi mutta pieni hyöty.
Voikohan noita käyttäö Skypen, Teamsin tai Slackin kanssa videopuheluissa?
Teamsissä on jo varmaan vuoden ollut mahdollisuus blurrata tausta ja jättää vain oma pärstä videolle. Kuulostaa lähinnä teknologialle jonka voi toteuttaa jo normaalilla läppärillä mutta brändätään tuonne hienolle nimikkeelle kun ei siellä muutakaan käyttöä ole..
Ei voi toteuttaa läppärillä vastaavia ellei ole RTX sisällä.
Jo Playstation 2 pystyi vastaavaan EyeToyn kanssa.
Xsplitillähän on tuo oma taustanpoistaja softa tjms joka toimii verrattain hyvin, toki tämä varmaan huomattavasti paremmin. Loppuukohan sen kehittäminen sitten kuin seinään. Sain itse sen jostain bundlesta mutta ei sitä ole tullu kyllä käytettyä kun ei ole ollut tarvetta mutta mitä kokeilin niin kyllä se ihan asiansa ajoi.
Kyllä, toki. On myös olemassa ohjelmia kuten ChromaCam, joilla asia onnistuu ilman built-in tukeakin. Mutta nyt puhutaankin sen häivytyksen laadusta. Teamsin blur on pelkkä blur. ChromaCamissa taas on vähän toivomisen varaa taustan tunnistuksessa, kun se tuppaa repeilemään.
Hyvä että näitä lisäytimiä saadaan edes johonkin käyttöön, kun peleissä niiden hyödyntäminen järkevästi näyttää olevan aika haastavaa.
Repesin;)
Ei pysty vastaavaan ja kyse nyt tästä topikin uutisessa esitellyistä asioista.
Striimaajalle hyvä uutinen, NVIDIAn nvenc on ollut todella vahva enkooderi ja sen kehitys yhteistyössä OBS:n kanssa todella hienoa, ja nyt tämä. Voi vaan toivoa että AMD saisi päänsä pois perseestä ja rupeis tekemään yhteistyötä OBS:n ja muiden kanssa. Tähän saakka se on kuulemma ollut "kuin seinälle puhuisi"
Mitä nyt itse testaillut tuota Xsplit vcam softaa niin kyllähän se taustan poistaa, mutta rajaaminen ei ole siisteimmästä päästä. Green screenin ostaminen kiinasta kustantaa ehkä 20e ja sillä saa kuitenkin parhaimman lopputuloksen.
Aika rohkea väite että pari uutta ominaisuutta tekisi RTX-sarjasta ainoan vaihtoehdon streamaajille, etenkin kun monilla on jo valmiiksi greenscreen jos sellaiselle on nähnyt omissa streameissaan tarvetta.
Pystyy erottelemaan kuvattavan mistä tahansa taustasta, muodostamaan 3D mallin kasvoista videokuvan perusteella ja lisäämään ties mitä filttereitä. Kaikki tuo puhtaasti softalla toteutettuna yli tuhat kertaa hitaammalla raudalla. Tuota dynaamista chroma keytä taustan varsinaiseen poistoon ei kuitenkaan ilmeisesti käytetty vielä PS2:ssa, vaan vasta PS3:ssa. PS3:ssa tuli samalla myös kunnollinen kasvojen seuranta.
Väittäisin, että nuo on aika vastaavia ominaisuuksia mitä nyt esitellyt.
Tai edelleen jatkaa koodaamista prosessori painotteisesti mikä onnistuu AMD:n mainstream prosessorilla hyvin taikka TR:llä mikäli sellainen on. Sitten siihen päälle ostaa sopiva näytönohjain oli se sitten Nvidia tai AMD, riippuen mikä miellyttää.
Mutta kaikki kaikessa tuo on hyvä ominaisuus mikäli toimii RTX-korteilla. Ennen on pitänyt ostaa vihreätaustakangas erikseen, mikäli haluaa taustan häivyttää pois ja vain striimeri näkyy.
Eipä tuohon edes ole RTXää vaadittu, seuraan aika paljon satunnaisia streamaajia enkä muista että kenelläkään olisi AMD:n näytönohjainta ollut eikä se nyt ainakaan tule paranemaan tämän seurauksena. Jopa ryzenit ovat erittäin harvinaisia streamaajilla.
Niin, ottaen senkin huomioon että monella streamerilla on erillinen streamaus-kone, jossa encoder, efektisofta ym. käyttää pääosin nimenomaan CPUta. Ei siihen nykypäivänä rautakiihdytystä ole tarvittu enää hetkeen, että saa streamin pyörimään hyvin CPUn avulla, tästä pitkälti kiitos AMD. Lisäksi, hieman olen skeptinen että tuo uudelleenohjattu tensor-ydinten laskentakapasiteetti riittää (ainakaan yhtään halvemmalla RTX-näyttiksellä) noihin efekteihin sulavasti samaan aikaan kun näyttis on muutenkin kovassa käytössä. Rautakiihdytyskikkailut on aina rautakiihdytyskikkailuita vs koodata softa vaan käyttämään suoraan CPUn laskentakapasiteettia, etekin kun sitä kapasiteettia nykyään on saatavilla ihan erimalliin. Ja ottaen vielä juurikin huomioon sen, että moni enemmän ammatikseen streamaava tapaus on jo investoinut vähän vahvemmin studionsa puitteisiin mm. oikean greenscreenin muodossa.
Todella monella streamaajalla on erillinen streamausPC, ja ainakin itse olen huomannut lähes poikkeuksetta (jos ovat laittanees specit näkyviin), että siellä hyrrää AMDn CPU. Pelikoneissa toki "pelaajan brändi" on so far ollut Intelillä (tosin sekin on nyt muuttunut Ryzen 3000-sarjan myötä) ja nVidialla siksi, koska jonnet luulee että nVidia on paras, ja mielikuvat myy. Tämä ei tosin pidä paikkaansa muuten kuin 2080Ti:n kanssa, muuten AMD tarjoaa parempaa hinta/laatu-suhdetta across the board atm. Ja harvalla streamaajalla olen nähnyt 2080Ti:tä, etenkin jos on enemmän satunnaisempi streamaaja ja ei-niin-mahdottoman-rautaorientoitunut tapaus. Toki on niitäkin hulluja joilla on "katu-uskottavuuden vuoksi" 9900k + 2080Ti koneessaan mutta näyttö puolestaan fullHD. Todella saa ihmisen ajattelemaan…
Kovin oli harrasteporukka innoissaan tästä uutisesta vaikka streemausta ja vihreetä kangasta löytyykin jo entuudestaan.
Minä en streemaa mutta RTX piisaa.
En tarkottanu näitä nyt julkistettuja "lisäherkkuja", tarkoitin pelkästään tota enkooderi eroa ja softatukea. AMD:n enkooderi ei ole pelissä lainkaan mukana, se on niin buginen että se ei ole edes käytettävässä kunnossa. OBS:n (joka on opensource) kehittäjät on pari vuotta pyytäny ja ruinannu AMD:tä "tekemään jotain, apua, help"
nVidian nvenc (rtx-korteilla/turing piirin 1660 ja ti) on se "juttu", laadullisesti vastaa x264 mediumia ja poistaa lähes täysin kaiken suorituskyky "penaltin" mitä striimauksesta tulee. Ja että homma olisi kaikille persikkaisen selvä niin x264-medium on se "kultastandardi" mihin striimaajat pyrkii, tämän "raskaammilla" x264 asetuksilla silmät ei oikein jaksa enää havaita mitään eroa kuvassa mutta suorituskyky hitti menee täysin överiksi. Nvencin vaikutus peli-FPS:ään on jotain 5-10% luokkaa ja thät's it, siinä missä esim. 3900X:llä suorituskyky-hitti x264 enkoodauksella vastaavalla medium-presetillä on jopa 50%. Nämä nyt tulleet lisäherkut on vaan kirsikoita ton kakun päällä. Lisäksi se että nvidia aktiivisesti juttelee OBS:n ja muiden striimi-softan devien kanssa luo yrityksestä erittäin hyvää kuvaa striimi-yhteisössä. AMD ei ole vuosiin vastannut *mitään* kun niiltä kysellään helppiä ja apua, ja AMD:n enkooderissa on bugeja mitkä on raportoitu yli neljä vuotta sitten. nVidia taasen osallistuu ihan kooditasolla *avoimen lähdekoodin* striimisoftien kehitykseen, ja tuo *jokaisessa korttisukupolvessa* fyysisiä rautatason parannuksia piireihinsä mitä sitten implementoidaan pikavauhtia striimisoftiin.
Joten jos mietitään pertti-perus-striimaajaa, jolla on se hatusta heitetty 1500e rahaa laittaa kokoonpanoon. Mitä mieltä on ostaa AMD:n näyttis? Ei mitään. Jos on AMD:llä 500e näyttis ja nVidialla 600e vastine sille (pelitehoissa), niin toi ylimääränen 100e on täysin wörtti koska se AMD on täysin turha striimikäytössä.
Ja sitten jos aletaan puhua kahden koneen setupeista, kuten vaikka mulla (striimikoneena threadripper 1950x, tuolla pc-spekseissä kuvan alla lisää tietoa) niin se AMD jää silti hyllyyn. Miksi? Ai ei riitä se että näyttiksen kooderia voi ylipäätänsä käyttää (hehe), tai että bugeihin tulee nopeita fiksejä koska devit on aktiivisia yhteisössä? No yksi iso lisäsyy nVidian puolesta on paikalliset tallennukset striimin ollessa aktiivinen. Nvidian näyttiksillä voi tehdä lokaaleja tallennuksia ilman että fileet korruptoituu ja galaksit räjähtää, ja jos bitratea nostaa niin nvenc tekee todella laadukasta (lähes häviötöntä) tallennusta. Eli kahdella koneella järkevää on toki käyttää x264:ää striimiin, esimerkkinä mulla käytössä x264-slow parilla keventävällä lisävivulla (normo-slow on vähän turhan raskas threadripperillekin). Hemmetin kiva kuvanlaatu, ja aavistuksen parempi kuin RTX nVenc. Monesti kuitenkin tulee striimissä tilanne että haluaa tallentaa jonkun pätkän, sanotaan vaikka nyt bossitaistelun taikka jonkun lopputaistelun battlegroundsissa. Eipä onnistu AMD:n näyttiksellä, tai jos onnistuu niin kuvanlaatu on paskaa tai fileet korruptoituu koska kukaan AMD:llä ei oo neljään vuoteen vastaillu supporttiin. nVidian näyttiksellä laitetaan "recordings" asetuksista nVenc-enkooderiksi, ja lyödään sille 20k bitrate, bindataan pikanappi tallennuksille ja voilà: saan pikanapin taakse lähes häviöttömän tallenuksen vaikka samaan aikaan prossu paahtaa kuin viimistä päivää striimiä pihalle. Käytännössä mahdollistaa hyvälaatuisten pelivideoiden tekemisen youtubeen todella nopeasti ja vaivattomasti.
AMD on niin järkyttävästi pihalla striimi-scenestä että se ei ole edes hauskaa. Kun ei ole tarjota *mitään*. Ja tää ei nyt oo mikään fanipostaus nVidian puolesta (vaikka toki arvostan nvidian meininkiä "scenessä"), ennen kaikkea turhautunutta höyryjenpäästelyä. Näihin uusiin naveihinhan AMD teki vallan hyvän enkooderin; harmi vaan että siitä ei oo mitään hyötyä striimihommissa koska softatuki AMD:n puolelta: ei ole olemassa. Tässä joku 6kk taas odoteltu vähän pätsejä ja tietoja ja määrityksiä: ei ole (ja mikäli vanhaan tyyliin menee: ei tule).
Tiedän toki että sulla on pientä historiallista 'veljellistä rakkautta' AMD:tä kohtaan mutta sopii katsoa vaikka Epos Voxin testiä 5700:sta (striimikäytössä), jossa käsitellään paljon myös aiempien AMD:n korttien ongelmia sekä yleistä "perseestä olemista" mitä striimaamiseen tulee. Ja Epos on sentään aika tiukka AMD fani.
Mikäli taustaa ei tarvitse hävittää mihinkään vihreällä taustakankaalla tai RTX:n uudella ominaisuudella. RTX ei ole silloin pakote. Se on valinta mielestäni ja hyvä optio mikäli haluaa vain striimerin näkyviin ja taustan pimentoon. Silloin RTX hoitaa sen samalla ilman kankaan ostoa.
Tuohon striimaamiseen sen verran pakko kyllä ottaa kiinni. Nvenc en osaa sanoa, kun en ole koittanut sitä, kun itselläni on vielä 1080Ti mikä riittää vallan hyvin. 3900x prosessoria en myöskään osaa sanoa miten mahtaa puutua sitten X264:llä (CPU) striimatessa, jos noin paljon ottaa penaltia kuin 50% fps:ssä. Ainakin vanhemmalla omalla TR 1920x:llä hoituu näppärästi enkoodaaminen ja pelaaminen x264:llä. Prosenteista en osaa sanoa sen kummemmin paljonko fps laskee prosenteissa, mutta esim. Pubg jaksaa 2560×1440 resolla noin 100-130fps välille silloin, kun striimi on päällä. Mikä on mielestäni aika hyvin, että striimiasetukset on kuiteskin seuraavat: x264 Software Encoding, 1080p@60fps,CPU usage: Medium, 6000 kbit/s. Jolloin lasken sen niin, että 1080Ti + TR 1920x antaa rahalle enemmän vastinetta omassa tapauksessa kuin, että ostaisin pelkän RTX2080Ti myös striimaamista varten vaikka se on huomattavasti nopeampi kuin 1080Ti tehollisesti.
En siis halua antaa negatiivistä oli se sitten Nvecn (GPU) tai X264:llä eli (CPU) painoitteista enkoodaamista.
Toki, jos se noin on, että penalti on noinkin kova Nvecn —> X264 niin silloin pitää miettiä miten haluaa sijoittaa komponentteihin, jotta saa parhaan lopputuloksen. Mutta se on ymmärrettävää, että heikompi prosessori riittää silloin, kun Nvidian Nvenc:iä käytetään RTX-kortilla.
Lisään vielä pari kuvaa tosta epon videolta, toi on aika jäinen toi 5:n kuvan rajoitus jos haluu pasteta jotain graafeja ja vertailukuvia :p
katso liitettä 281732 katso liitettä 281733
Joo se pointti on juuri toi että ei tartte ostaa threadripperiä tai muutakaan superkallista cpu:ta striimiänsä varten, saatikka toista peeceetä kokonaan, että voi striimata sitä pelaamaansa peliä hyvällä laadulla koska nvenc on niin hyvä ja toimiva. Ei itseasiassa tartte miettiä sitä prossua yhtään, kaikki hoituu näyttiksen nvenc-piirillä. Eli prossua valitessa voi hyvillä mielin hiplata ostoskoriin vaikkapa 3600(x):n jos se on se prossu mikä niihin omiin peleihin riittää.
AMD:n vastine tähän on "no ostakaa parempi prossu öööh ja enkoodatkaa sillä öööh mut on meil toi enkooderi piiri mutta öööh ei oo nyt ketään tekemässä sille mitään ajurihommia ni öööh ostakaa niitä kalliimpia prossuja öööh". 😀
Paitsi ettei siihen tarvita Threadrippereitä, jo Ryzen 7 -sarjalla pötkii pitkälle striimatessa ja laatu on parempaa kuin NVENCillä tai millään muullakaan GPU-kiihotetulla versiolla. AMD:lla on rutkasti toki töitä vielä sen enkooderin ajureiden parissa, etenkin tämän uusimman jossa on enkooderi ja dekooderi samassa paketissa, mutta ei se tarkoita että GeForce olisi ainut vaihtoehto streamaajille.
No kyllähän se käytännössä *näytönohjaimesta* puhuttaessa aikalailla juuri sitä meinaa.
Kerro yksikin syy miksi striimaaja valitsisi AMD:n näytönohjaimen?
Oletetaan vaikka näin. Striimi-ukkelilla on hyvä kone, mutta näyttis puuttuu. Jos prossuna on 3900x ja tykittelee striimiä ilmoille X264-mediumilla, ja henkilö valitsee 450e hintaluokassa nVidian ja saman tehoisen AMD:n näyttiksen välillä, onko se nyt sitten RTX 2060 (super?) vs. 5700? (en tiedä, en jaksa nyt tarkistella, heitän mutulla hinta/teholuokan mutta ajatus on varmana kaikille selvä). Peliteho suunnilleen samoissa, vähän pelitittelistä riippuen. Lukee vaikka io-techin testin ja fiilistelee käppyröitä.
Sitten ruetaan miettimään että mitäs se näyttis nyt siihen striimiin sit tarjoaa, onko mitään lisukkeita sopassa?
Molemmat maksaa saman, molempien pelisuorituskyky about sama, joten miksi yksikään striimaaja valitsisi AMD:n näytönohjaimen?
Ei se AMD:n encoder rikki ole ja kyllä sitä käyttää voi, vaikka ajureissa onkin työtä. Moni voi valita ihan sen takia että AMD tarjoaisi enemmän pelisuorituskykyä euroa kohden, tai monet muut pienistä eroista mitä AMD:n ja NVIDIAn ominaisuuslistauksissa on, ihan kuten joku toinen voi samojen ominaisuuksien perusteella valita sen NVIDIAnkin.