Viime viikolla kävi ilmi, että NVIDIAn palvelimille on hyökätty hakkereiden toimesta. Asiasta on keskusteltu aiemmin TechBBS-käyttäjä finWeazelin perustamassa uutisketjussa.
Lapsus$ nimellä tunnettu hakkeriryhmä on onnistunut murtautumaan NVIDIAn palvelimille ja varastanut sieltä huomattavan määrän dataa. Alkuperäisten raporttien mukaan hakkerit latasivat yhtiön palvelimilta jopa teratavun edestä dataa, johon lukeutuu muun muassa runsaasti erilaisia lähdekoodeja. Lapsus$ kertoi lisäksi, että pian tämän jälkeen NVIDIA olisi vastavuoroisesti tunkeutunut heidän verkkoonsa ja kryptannut ainakin kohdetietokoneen ns. ransomware-haittaohjelmalla. Hakkeriryhmän mukaan sillä oli kuitenkin kopio datasta tallessa myös muualla.
NVIDIA on julkaissut asian tiimoilta myös tiedotteen, jonka mukaan se tuli tietoiseksi asiasta 23. helmikuuta, oli välittömästi yhteydessä viranomaisiin ja aloittaneensa luonnollisena reaktiona tietoturvansa parantamisen. Yhtiön mukaan sen koneita ei ole saastutettu haittaohjelmilla, mutta hakkerit saivat käsiinsä yhtiön työntekijöiden tietoja sekä salaista dataa. Yhtiö ei usko, että hakkeroinnilla olisi vaikutuksia sen liiketoimintaan.
Lapsus$ kertoi heti ensivaiheessa yhdeksi vaatimuksekseen NVIDIAlta uusia firmware-päivityksiä RTX 30 -sarjan näytönohjaimille, jotka poistaisivat Lite Hash Rate -louhintarajoittimet toiminnasta. Mikäli NVIDIA suostuisi vaatimukseen, hakkerit eivät vuotaisi yhtiön piireihin liittyviä kansioita. Hakkeriryhmä on tähän mennessä vuotanut linjoille jo DLSS 2.2 -version lähdekoodit sekä ohjelmointioppaan. Toistaiseksi ei ole tiedossa, kuinka paljon ulkopuoliset tahot voivat hyöytyä DLSS:n lähdekoodeista, mutta koodi voisi olla avain esimerkiksi DLSS-tuen epävirallisessa laajentamisessa Linux-käyttöjärjestelmille.
Tuoreimpana käänteenä Lapsus$ on esittänyt NVIDIAlle vaatimuksen, että yhtiön ajurit Windows-, Linux- ja macOS-käyttöjärjestelmille tultaisiin jatkossa julkaisemaan täysin avoimena lähdekoodina FOSS-periaatteen mukaisesti. Mikäli yhtiö ei taivu vaatimukseen, uhkaa hakkeriryhmä julkaista kaikki varastamansa yhtiön grafiikka- ja muiden piirien tiedot Verilog-tiedostoineen päivineen. Hakkereiden mukaan mukana on tietoja myös tulevista piireistä. Lapsus$ antaa uhkauksessaan NVIDIAlle aikaa perjantaihin asti tehdä päätös asian suhteen.
Lähteet: HardwareLuxx, TechPowerUp, VideoCardz
Voitaisiinhan nuo vaatimukset hyvin toteuttaa ilman hakkereitten painostustakin, jos vain nVidia niin haluaisi.
Jos Nvidia tuota haluaisi niin se olisi sen jo tehnyt.
Totta tämäkin. Nyt nVidia ei varmasti julkaise speksejä, koska se tulkittaisiin hakkereiden vaatimuksiin suostumisena.
Sellaiset huomiot tästä että 2.2 on hassu versio tuoreeseen vuotoon kun 2.3 on ollut jo yli puoli vuotta "ulkona" ja että ohjelmointiopas ei sinänsä ole "vuodettu" kun se on julkisesti saatavilla muutenkin SDK:n mukana täällä:
data-unfurl="true" data-result-id="293808" data-url="https://github.com/NVIDIA/DLSS" data-host="github.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
GitHub – NVIDIA/DLSS: NVIDIA DLSS is a new and improved deep learning neural network that boosts frame rates and generates beautiful, sharp images for your games
data-onerror="hide-parent"/>
github.com
Sisältääköhän vuoto bioksen kryptausavaimen? Se olisikin aika iso osuma jos tuon seurauksena tulisi taas modattuja bioseja "validoituna". Siinä menisi saman tien nvidian HDCP yms. tuki harakoille.
Kysyntä ja tarjonta sen määrittää, ei nVidia
SM määrä ja cachejen koko kasavanut tuntuvasti. Lienee samankaltainen ratkaisu kuin amd:n infinity cache. Voi myös spekuloida mitä käy kellotaajuuksilla samsung 8nm versus tsmc 5nm.
katso liitettä 804616
NVIDIAn tietomurrosta vuoti tulevien piirien tietoja – io-tech.fi
Se, että DLSS2.3 puuttuu ja eivät ole jo maininneet noita avaimia viittaa siihen, että en Nvidian kannata noille mitään maksaa (jos eivät saa FBI:tä tms tahoa sillä tempulla noiden perään)..
Jos nuo pitävät paikkansa, niin kosolit jäävät taas suorityskyvyssä melko massiivisesti jälkeen.. Joku halppis 4xxx kortti on samalla suorituskyvyllä..
Eikös nvidia ostanut 10 miljardilla tsmc:ltä 5nm lastua? Kyllä taitaa ne halppis kortitkin olla aika kalliita konsoliin verrattuna että saa voitot raavittua tuosta 10 miljardin ostosta.
Olenko ainoa jolla tämä särähtää korvaan? Onko NVIDIA varmistanut tämän?
Ja monta kpl ne saa tuolla 10 miljardilla valmistettua MYYNTIKELPOISIA (siis ei tarvit se olla suinkaan virheettömiä) lastuja?
Se pitää nyt tietää, niin voidaan palata asiaan, onko kalleita vai ei.
(Jos) Kun hinnat on korkealla, niin isoimpia valmistetaan vähemmän, koska ei niitä esim 1800e näyttiksiä paljon mene. Pienempiä sitten enemmän, jolloin päästään taas halvemmalla.
Jos menekki on nykytahtia, niin ei seuraavaa sukupolvea kannata myydä halvalla, missään nimessä, ennenkuin menekki käy hiipumaan… Hintoja voidaan aina alentaa tarvittaessa, mutta maksimi voittoa kannattaa tavoitella..
Tämän virheen Intel teki ja päästi AMDn takaisin peliin mukaan. Vastaavasti ARClla on nyt markkinarakoa jos saatavuus, suorituskyky ja hinta osuu kohdilleen.
AMD:llä tuli kilpailukykyinen tuote, jota pystyttiin myös valmistuttamaan tarpeeksi. Intelillä taas oli ei yhtään parempi tuote ja valmistuskapasiteetti kusi.
Näyttisten tapauksessa ilmeisesti sekä AMD, että Nvidia valmistuttavat TSMC:llä, samalla prosessilla? ,joten niille homma tulee yhtä kalliiksi.
Eli jos AMD:ltä on tulossa kilpailukykyinen tuote ja sitä riittää myyntiin halvemmalla, niin sitten voi olla virhe, muutoin ei ole.
Intel ei tule kykenemään kilpailemaan nyt TOP luokassa ainankaan.
Tuohon 10mrd kuuluu myös konesalipiirit. Ei myöskään tiedetä monelleko vuodelle tuo 10mrd jakautuu.
————————–
Vanhoissa twitter huhuissa povaillaan, että amd:n chiplet ratkaisu olisi nopeampi kuin toi nvidian tykein piiri. Eihän tuollaisia toki voi tietää mitenkään ennen kuin piirit on valmistettu ja kaupoissa. Voi kuitenkin lukea teenlehdistä, että pelisuorituskyvyssä tulee iso pompsahdus ylöspäin uusien piirien myötä.
—————–
Mä uskon, että tuo isoin ada piiri voi piirin koosta huolimatta kellottua paremmin kuin tu102. tu102:en koko 752mm2 ja ada huhutusti 600mm2. Siihen päälle parempi prosessi, samsung 8nm vs. 5nm ja mahdolliset arkkitehtuurioptimoinnit. Eikö amd ainakin maininnut, että infinity cache oli yksi syy miksi kelloja saatiin ylöspäin, voisiko toimia nvidialle myös samalla tapaa?
Pitkästä aikaa tulee mielenkiintoinen päivityssykli, kun useampi valmistaja ampuu täyslaidallista. Tulee myös erilaisia ratkaisuja iso monoliitti vs. chiplet, joka tekee ratkaisujen teknisestä vertailusta mielenkiintoista. Onko tulevaisuus chiplettien vai jatkuuko monoliittien aikakausi?
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä