Sony on paljastanut Playstation 5 -pelikonsolin pariksi saapuvien Playstation VR2 -virtuaalilasien myyntiintuloaikataulun ja hinnan. Jo aiemmin ominaisuuksiltaan ja karkealta myyntiintuloaikataulultaan esitellyt lasit saapuvat kauppojen hyllyille ensi vuoden helmikuussa ja Euroopan suositushinta laseille tulee olemaan 599,99 euroa. Lasit tulevat saataville myös paketissa Horizon Call of the Mountain -pelin kanssa 649,99 euron hintaan.
Playstation VR2 -lasit sisältävät OLED-paneelin, joka tarjoaa 2000 x 2040 -resoluution silmää kohden 90 tai 120 Hz:n virkistystaajuudella ja 110 asteen kuvakulmalla. Linssien etäisyys on säädettävissä. Lasit tukevat foveated rendering -teknologiaa, joka pyrkii optimoimaan terävänä piirrettävän kuvan aluetta ja näin säästämään pelikonsolin laskentatehoa. Lasit yhdistyvät konsoliin USB-C-kaapelilla.
Virtuaalilasit tukevat liikkeen seurantaa neljän integroidun kameran avulla. Lisäksi lasit seuraavat myös käyttäjän silmiä. Pelaamiseen lasien pariksi käytetään Playstation VR2 Sense -ohjaimia, jotka yhdistyvät Bluetooth 5.1 -yhteyden yli ja tukevat perinteisen tärinätoiminnon lisäksi myös DualSense-ohjaimesta tuttua tuntopalautetta liipaisimissaan.
Ohjaimet latautuvat USB-C-kaapelilla. Lisäksi niille tulee saataville myös erillinen lataustelakka 49,99 euron suositushintaan.
Lähde: Playstation
Omaishoitajille voisi olla aika mahtava hinnasta huolimatta.
Peli tietty voisi olla jotain muuta.
Vahvasti veikkaan että PC-tukea ei ole luvassa. Hintakin on semmoinen että luultavasti ainakin jossain määrin kyllä laskevat pelimyynnin varaan.
Keskusteluiden perusteella ei ole pc tukea luvassa mutta ei ole vielä virallisesti sanottu.
Toki tieto IPD säädön äärirajoista hillotaan taas testaajien mitattavaksi, ei voi missään nimessä kertoa, sopiiko nämä isolle silmävälille. Esim. IPD = 72mm. Mutta tuskimpa vain, ei ole montaa valmistajaa, jotka tekevät sellaisen joka sopii kaikille.
Jos tulee tuki PC:lle niin ostoon menee. Oikeastaan olisi Sonylta tyhmää julkaista ilman PC-tukea. Moni ostaa vain yhdet lasit ja monesti se valinta osuu laseihin mitkä toimivat PC:n kanssa.
No ei Sonya lähtökohtaisesti kiinnosta olla PC-oheislaitevalmistaja vaan haluavat tukea tällä Playstation-ekosysteemiä.
Ei varmaan kiinnosta, mutta julkaisee kuitenkin nykyään pelejään PC:lle ja tuolla myös saisi lisättyä lasien myyntiä.
Mitähän oikeaa kehitystä näissä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana että tuollaisia 10k laitteiden kuluttajaversioita olisi tulossa koskaan? Viidesä vuodessa hieman parantunut resoluutio ja virkistystaajuus. Nyt noissa parin tonnin vehkeissä alkaa olemaan sentään silmien seurantaa jne. Vuonna 2017 julkaistu Lenovo explorer tuli ostettua silloin 199€:lla ja Quest 2 tuli ostettua vajaa kaksi vuotta sitten 350€:lla. Quest 2 on tälläkin hetkellä se hintalaatusuhteeltaan paras kypärä jos uskaltaa myydä tietonsa Metalle. Questin hintaa nostettiin koska myytiin omakustannehintaan ja valmistuskustannukset nousivat. Eli ei, muutama vuosi ei riitä.
200 oli explorerin hinta vaan siinä vaiheessa kun valmistajat löi hanskat tiskiin ja hankkiutui loppuvarastosta eroon keinolla millä hyvänsä joten se ei oo oikein pätevä vertailuhinta mihinkään, tosin aika karu headsettihän se on muutenkin monella tavalla ja ero tuohon Quest 2 jonka sanot itsekin olleen vahvasti subventoitu on minusta kyllä melko valtava. Se on vieläpä standalone-laite joten en nyt ihan ymmärrä miksi kyselet oikean kehityksen perään?
Oikeasti VR-lasit eivät 200 tai edes 350 hintaan ole kuluttajille mitenkään tyypillisesti tässä niiden olemassaolon aikana olleet kaupan, PSVR2:n hinta on ihan kohtuullisesti linjassa sen kanssa mitä normaalit kuluttajalasit ovat olleet markkinoilla alun korkeita hintoja ja tämmöisiä aivan poikkeustapauksia lukuunottamatta. Vähän sen hintahaitarin yläpäästä toki, mutta euro on heikko, inflaatio jyllää ja PS5 hintaakin juuri korotettiin joten se ei ole ihme.
En minä kritisoi nykyhintoja (pointti viimeisessä lauseessa). PSVR2 ei ole edes takaisin yhteensopiva ensimmäisen version kanssa joten järkevää sisältöä saanee odottaa.
No, onhan tässä 5v tuohon takaiseen aika reippaasti parannuksia. Sisällön suhteenhan samaa voi kysyä joka kerta kun konsolikin julkaistaan, se jää tietysti vielä nähtäväksi miten Sony sen sisältöpuolen hoitaa. Sinänsä katveeseen tässä nyt on lähinnä jäänyt viime vuosina PC, Questeillehän on julkaistu aika paljonkin. Toivotaan että PSVR2 taas siivittää näitä tehokkaampiakin alustoja taas suurempiin julkaisumääriin.
Yllättyisin, jos näille tulisi PC-tuki kun katsoo lasien hintaa. Pari sataa halvemmat, kuin Valven Index kapuloineen kielii minusta siitä, että lasien hintaa on tarkoitus subventoida pelimyynnillä. Ja jos PC-pelaajat jauhaa näillä jotain Microsoft Flight Simulaattoria, niin siitä ei Sony tietysti kostu jeniäkään.
Epäilen, että ei tule tukea PC:lle tai maksimissaan toimivat vaan Sonyn omissa peleissä jonkun ihme pieruappsin välityksellä. Toki lähtee itselläkin ostoon, jos toimivat.
Jep! Subventoitu hinta, eli ei tule toimimaan PC-laitteilla!
Kilpailevat vastaavat melkein tuplasti kalliimpia, joten sen verran Sonunkin pitäisi laseistaan pyytää, jos tekisivät PC version!
Eli pitää toivoa, että tekevät PC versio samoista laseista ovh 1200 egee. Luultavasti liian halpa tuolloinkin, mutta eivät välttämättä myisi enää ilman voittomarginaalia.
Mä mieltäisin tuon psvr2:en julkaisussa ostamisen noin 5v sijoitukseksi. Ehkä sen 5v noille on käyttöä ennen kuin joku ps6 ja psvr2 on ajankohtainen. Kerkeää aika monet pelit siinä pelaamaan vaikka julkaisussa olisi vain kourallinen tarjolla.
Silmienseuranta yhdistettynä FOVeated renderingiin mahdollistaa grafiikan optimoinnin sen perusteella mihin käyttäjä katsoo. Tuo antanee piristystä grafiikkaan mikä esimerkiksi quest2/pc puolella vielä puuttuu. Tämän käyttöhän on jo ainakin osassa peleistä varmistettu, unity piti esitelmän aiheesta gdc-messuilla ja ps5:en sdk:ssa kerrottiin olevan esimerkki miten tuo integroidaan engineen, jos pelijehittäjä haluaa päästä helpommalla ja käyttää sonyn algoritmeja.
Mulle suurena horizon fanina se launchin horizon spesifinen vr-peli myy kypärän. Uskon myös, että toiseen mun suuresti fanittamaan pelisarjaan eli gran turismoon tuo vr-tuki tulee vaikkei sitä ole vielä varmistettu. GT7 kävi muutenkin kalliiksi, kun piti ostaa se melkein tonnin hintainen fanatecin ratti+lisäpalikat ja rallipenkki. Kaikkinensa menee ihan älyttömästi rahaa, mutta silti pelaaminen on halpa harrastus versus moni muu.
data-unfurl="true" data-result-id="363641" data-url="https://www.roadtovr.com/horizon-call-mountain-psvr-2-hands-on-demo-preview/" data-host="www.roadtovr.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Hands-on: 'Horizon Call of the Mountain' on PSVR 2 is Bringing a Full Campaign with Insightful VR Gameplay
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.roadtovr.com
Taitaa noilla hinnoilla jäädä aika marginaaliseksi tuotteeksi. Enemmän hintaa kun itse konsolilla, ei näin. Menee vielä vuosia ennen kun virtuaalilasit yleistyy koska liikaa hintaa ja liian vähän käyttökohteita.
Metan quest2 ei vaadi konsolia tai pc:ta. On siis standalone vr-konsoli. Se oli myynyt alkukesästä 15miljoonaa kipaletta. Painii myyntimäärissä ihan xboxin kanssa. Toki Q2 toimii myös pc:n kanssa.
sony tekee playstation juttuja. Kai mainstream löytyy metan tuotteista.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä