Variable-Rate Shading on ominaisuus, jonka avulla osa ruudusta voidaan varjostaa pienemmällä tarkkuudella suorituskyvyn parantamiseksi.

UL Benchmarks on ottanut tavakseen päivittää 3DMark-testikokonaisuutta aika ajoin uusien ominaisuustestien muodossa. Viimeksi julkaistiin PCI Express -väylän kaistaa testaava testi ja nyt vuorossa on DirectX:n Variable-Rate Shading eli VRS-ominaisuutta hyödyntävä testi.

3DMark VRS -testi käyttää DirectX 12 -rajapintaan lisättyä Variable-Rate Shading -ominaisuutta, joka mahdollistaa pelimaailman eri osien varjostuksen eri tarkkuuksilla. Huomattavasti yksityiskohtia omaavat tai etualalla olevat osat voidaan varjostaa täydellä tarkkuudella, kun yksinkertaisemmille pinnoille tai kaukana oleville objekteille riittää helposti pienempikin resoluutio. 3DMark VRS -testissä ruutu on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä on käytössä täyden resoluution pikselikohtainen varjostus, toisessa varjostus hoidetaan 2×2 pikselin ryppäissä ja kolmannessa 4×4 pikselin ryppäissä.

VRS-ominaisuus on käytössä jo joissain peleissä NVIDIAn Content Adaptive Shading -nimellä. NVIDIAn Turing-arkkitehtuuriin perustuvien näytönohjainten lisäksi VRS-ominaisuutta tukee hiljattain markkinoille julkaistujen Ice Lake -arkkitehtuuriin perustuvien 10. sukupolven mobiiliprosessorien integroitu Gen11-grafiikkaohjain. Intelin mukaan VRS parantaa sen Gen11-näytönohjaimen suorituskykyä testissä parhaimmillaan 40 %.

Testi vaatii ominaisuutta tukevan näytönohjaimen lisäksi Windows 10:n May 2019 Update- eli 1903-version. Se on saatavilla ilmaisena päivityksenä 3DMarkin Advanced Edition- ja Professional -versioille. 3DMark Advanced Editionin hintaa on laskettu julkaisun kunniaksi tutut 75 % Steamissa ja UL Benchmarksin omassa verkkokaupassa. Tarjous on voimassa 2. syyskuuta asti.

Lähde: UL Benchmarks

This site uses XenWord.
;