Testissä Asuksen, Gigabyten ja MSI:n omaan piirilevyyn ja jäähdytysratkaisuun pohjautuvat GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet.

GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet saapuivat myyntiin tänään 17. syyskuuta klo 16. Julkaisimme io-techissä eilen testiartikkelin NVIDIAn omasta GeForce RTX 3080 Founders Edition -näytönohjaimesta testiartikkelin kattavilla testeillä eri näyttöresoluutioilla ja useilla vertailunäytönohjaimilla. Nyt vuorossa on näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvien ”custom-mallien” testi.
Tutustumme artikkelissa Asuksen, MSI:n ja Gigabyten GeForce RTX 3080 -näytönohjaimien ominaisuuksiin ja ajamme pikaiset suorituskykytestit sekä tehonkulutus, lämpötila- ja melumittaukset. Mukana on myös ylikellotustestit. Testissä ovat mukana:
- Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC (749€)
- Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC (820€)
- MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio (840€)
Lue artikkeli: Testissä GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet (Asus, Gigabyte & MSI)
Ootko ajatellut että tekeekö ja optimoiko kehittäjät pelejä mieluummin näyttikselle jossa on enemmän muistia, vai sellaiselle joka on tehokkaampi?
On ne Palitinkin testanneet
Palit GeForce RTX 3080 Gaming Pro OC Review
http://www.techpowerup.com
Gainwardihan on Palitin brändi joten ei ihme että usein on sama kortti eri tarroilla.
Tilanne paranee varmaan kevään kuluessa kuten aina, eli parempien piirien saannot suurenevat pikkuhiljaa.
Mutta joo.. kiinnostaa nähdä kuinka paljon heikompia nuo perus amperat on tähän keskikastiin… eli kannattaako maksaa extraa. Yleensähän hinta ei ole ollut extra nopeuden väärti. Mutta ennakkojen mukaan erot ainakin näin aluksi ovat aika isoja parhain binnattujen ja ”rupu” piirien välillä… mutta voihan se olla taas vain hevosmiesten juttuja…
Onpa tehtaalla jo puristettu kaikki irti mitä piiristä lähtee. Toivottavasti 3070:ssa olisi enemmän kellotteluun jätetty löysää.
Joo, tosin on niissä ainakin jotain ulkonäöllistä eroa keskenään. Ei tuo Palitin korttikaan kovin kummoiselta vaikuta TPU:n artikkelissa. Sekä Zotac että Palit syö enemmän virtaa kuin FE ja suorituskyky on silti FE:n tasolla. Palit vielä yhtä äänekäs kuin FE. Noh eipähän ainakaan yhtään kaduta että tuli pistettyä se Asuksen TUF OC tilaukseen.
Kyllä tossa TUF :ssakin on vielä ilman kierron osalta parantamisen varaa. (Laitoin ne aiemmat 2004 "testit" sulle, kun uskoin sinua asian teoriassakin kiinnostavan). Minusta noissa on pääosin turhaan sormisuojat "takapaneelissa" ilmavirtausta estämässä.
Kun lämpöputket on noin (syyn kyllä ymmärrän) tekee se ilman ohjauksen suoraan ulos haastavaksi. Ehkä tossa voitais tehdä vielä jotain taivuttamalla jäädytysripoja ohjaamaa paremmin ilmaa ulos???
TUF:ssa on takimmaisen tuulettimen läpipuhallus aika hyvin toteutettu, pääsee aika vapaasti läpi.
ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC Review
http://www.techpowerup.com
Isompihan toi aukko olisi saanut olla (komponettien sijoittelu?).
Se sitten miten se siitä etenee lämmittämään muita komponetteja ollee pitkälti myös kotelokohtainen asia.
"Kun vielä huomioidaan testikolmikon edullisin hinta, Asuksen TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC saa io-techin Toimituksen valinta -maininnan. "
Jos tässä samassa testissä olisi ollut mukana myös FE, niin olisiko TUF pitänyt edelleen piikkipaikan ja Toimituksen valinta -leiman?
Kaikissa AIB-korteissa on sama juttu, että ne ei puhalla näyttiksen jäähdytysrivaston läpi kulkenutta lämmintä ilmaa ulos kotelosta. Vaikka joissain korteissa osa ensimmäisestä tuulettimesta onkin "tyhjän päällä" (kuten TUFissa) ja osa ilmavirrasta saattaa ohjautua ulos kotelosta, niin tämä ilma ei ole sellaista joka olisi lämmennyt jäähdytysrivaston läpi kulkiessaan, vaan sellaista joka puhalletaan rivaston ohi. Eli ei sillä ole mitään merkitystä. 3080 FE:ssä eka tuuletin puhaltaa jäähdytysrivaston läpi muuten umpinaiseen tilaan, jonka ainoa avoin osa on näyttiksen io-liitinpaneeli. Ilmeisesti GN:n virtaustesteissä myös osa tuosta lämpimästä ilmasta kulkee rivaston läpi toiseen suuntaan takaisin koteloon, josta näyttiksen tuulettimet imee sen takaisin rivaston läpi.
Eiköhän. TUF OC on hiljaisempi, suorituskykyisempi ja käy huomattavan paljon viileämpänä kuin FE. Ja hintaeroa on vain 20€. Perus TUF on saman hintainen kuin FE ja ainakin cooleri on sama kuin TUF OC:ssa, joten sekin on varmasti erittäin hyvä kortti. Tehtaalta vaan matalammat kellot kuin TUF OC:ssa.
Kattelin Jimmsistä noita hintoja. Siellä Asuksen perus TUF malli on halvin. Pari kymmpiä lisää ja saa TUF oc -mallin. Revikoissa aina TUF oc -malli. Itseä hieman epäilyttää että revikoihin on laitettu hyvä oc -malli ja ostajat päätyvät sitten tuohon perus TUF -malliin joka sitten olisikin kustu huolella. Jos siis itse ostaisin, niin ostaisin tuon oc -mallin, enkä arvelisi olisiko tuo perus TUF yhtä hyvä.
Mielenkiintoista on myös että Strix oc -malli on 190 euroa kalliimpi. Kuitenkin aikalailla samat roinat sisässä. Onko toi oikeasti tuon hintaeron verran parempi kortti?
Overclock3d.net testasi samat kortit kun Sampsa ja OC3D valinta päättyi juurikin Gigabyteen
Totuus on monimutkaisempi. Jos pelissä katsotaan samaa kappaletta yhtä kaukaa eri resoluutioilla niin pienempi resoluutio käyttää pienempää mipmap tasoa tekstuurista. Käytössä oleva mipmap taso valitaan sen mukaan, että se vastaisi ruudulla olevien pikseleiden määrää. Jos näin ei tehdä niin liian pieni mipmap taso johtaa suttuiseen kuvaan ja liian iso taas aliasointiin.
Kun mennään lähemmäs katsottavaa kappaletta niin kappale täyttää enemmän pikseleitä ruudulla ja kaivetaan käyttöön isompi mipmap taso. Jos peli on tehty tyhmästi niin se voi ladata kaikki mahdolliset mipmap tasot kerralla muistiin eikä tarpeen mukaan. Tällöin muistinkulutus olisi kaikilla korteilla sama. Toisaalta sillä pienemmällä resoluutiolla ei välttämättä koskaan käytetä isoimman mipmap tasoa aliasoinnin takia, Esim. jos joku kappale sisältää 4k tekstuurin ja voi olla vain 2k koossa ruudulla niin sitä 4k tekstuuria ei käytetä koskaan 2k näytöllä vaan käytetään sitä 2k kokoista mipmap versiota. 4k resoluutiolla taas se 4k tekstuuri käytettäisiin ja se täyttäisi tarkalleen koko näytön.
DirectStorage on kova juttu, kun ei tarvi enää jemmata kaikkea muistiin varmuuden vuoksi. Unreal5 engine demo lienee se hienoin esimerkki mitä saadaan aikaan striimaamalla. Samalla putoaa latausajat minimiin, kun ei tarvitse ladata kaikkea mahdollista ennakkoon ennen pelin aloittamista.
Kyllä.
Tuskin on hintaeron verran parempi. Strixissä on isompi cooleri, mutta TUFin cooleri näyttää jo olevan todella hyvä, joten en tiedä mitä hyötyä tuosta Strixistä on. Jonkin revikan mukaan TUF-malleissa on muokattu Asuksen 2080 ti -mallien cooleri, kun Strixissä on ilmeisesti täysin uusi cooleri. Suurin osa hintaerosta taitaa olla vaan jotain Asus Strix -lisää jostain lisävaloista jne.
Itselleni tulossa Gigabyten Eagle OC ja kävin heidän sivuillaan vertailemassa mikä ero on Gaming- versioon.
Ainoa ero numeroissa oli että Gaming oli muistaakseni 40-50hz korkeammalle kellotettu eli hyvin marginaalinen.
Tuuletinsijoittelukin näytti kuvassa samalta, jäähyä oli ”koristeltu” eri tavalla.
https://youtu.be/HAYxr19TY3w
Aika monta asiaa pitäisi kyllä olla etusijalla ennen ulkonäköä..
Niinhän sitä luulisi, mutta nykypäivän RGB ja muut hirvitykset kertoo jotain aivan muuta. Ainakin itse haluan sen komponentin olevan sellainen että se kestää katseet. Aivan sama homma vaatteissa, autoissa, huonekaluissa jne.
Tätä en ymmärrä. Miksi pitäisi jättää löysää? Sehän on hemmetin hyvä, että nämä kortit rupeevat olemaan valmiiksi revitty kaikki irti. Siitä ainakin itse maksan. Minua ainakin ketuttas, että ostaisin puolivalmiin tuotteen minkä itse valmistelen loppuun. Sama kun menisin kotipizzasta hakeen lätyn, mutta joudun sen paistaan ite kotona.
Hauska tuossa on lähinnä tämä:
korkeat vakiokellot saa plussaa hyvästä vakiosuorituskyvystä mutta miinusta heikosta ylikellotuspotentiaalista
matalat vakiokellot saa plussaa hyvästä ylikellotuspotentiaalista mutta miinusta heikosta vakiosuorituskyvystä
TÄMÄ.
Ei siinä kyllähän itsekkin välillä innostuu kelloja sääteleen, mutta sen takia, että kortin saa viileämmäksi/hiljasemmaksi. Ostaessa pitää olla max. tehot jo.
Jos taas puhutaan jostain välimallin vehkeestä niin silloin on mukava jos sitä voi ylikellottaa ja saada sen vastaamaan tehoiltaan jotain kalliimpaa laitetta.
Gaming-malliin saa valmistajalta +1v lisätakuun joka oli itselleni tärkeä jälleenmyyntiä varten, näitä näyttiksiä kun tulee vuosittain vaihdettua.
Onkohan tuolla mitään muutosta tuloksiin kun katsotaan GPU-Z:sta että on ollut ajurit 456.16 ja uusimmat on nyt 456.38?
Eli tuolle 4 vuotta. Noh itselleni Eaglessa 3 vuottakin jees, vaihdan yleensä 2 vuoden sykleissä rautaa.
Tosin tämän kortin tehoilla…noh aika näyttää, turha ennustaa mitään
katso liitettä 447372
Kortteihin "jätetään löysää" siksi että kaikki sirut eivät pysty samoihin kelloihin mutta myydä ei oikein voida sanomalla että kortti kulkee jossain 1700-1800 MHz välissä riippuen siitä mikä sattuu käteen tulemaan. Jos ei pysty juuri ylikellottamaan niin se kertoo enemmän kai tuotannon tasalaatuisuudesta kuin mistään muusta. Tässä 3080:n tapauksessa voisi olla kyse paristakin asiasta.
Ensinnäkin voi hyvin olla että nämä ensimmäiset myyntiin tulevat siruerät on niitä mitkä ei kellotu mahdollisen 3080Ti/Superin tarpeisiin, koska sama siru on 3090:ssäkin niin selvää on että nämä on alempaa binniä muutenkin.
Toisekseen onhan näilläkin päästy (juuri ja juuri) kahteen gigahertsiin, mutta siitä ei vaan ole juuri löytynyt suorituskykyboostia varsinkaan alemmilla resoluutioilla. Tähän voisi vaikuttaa itse arkkitehtuurikin, Hardware Unboxed vähän spekuloi että Amperen arkkitehtuuri olisi iso syy miksi parannukset jää suhteellisen heikoiksi alemmilla resoluutioilla, kortti tavallaan ei pysty käyttämään kaikkea potentiaaliaan jos ei ole tarpeeksi tekemistä kerralla. Tämä saattaisi selittää matalat lämmötkin. Olisikin mielenkiintoista nähdä stock vs OC testejä 8k resoluutiolla (jos ei natiivisti niin DSR:n kanssa), että skaalautuuko ylikellotus vielä siellä vai onko 8k jo liikaa. Teidä tosin alkaako siinä vaiheessa tulla muisti vastaan.
P.S. pakastepitsa on ihan hyvää, siihen voi itse laittaa lisää juustoa tai vaikka BBQ kastiketta päälle kun paistaa
En tiedä oliko suomihintoja vielä ollut esillä mutta kyllähän 3090 tuli spekseineen, hintoineen ja myyntiaikoineen samassa julkaisussa eli mitään lipsumista ei havaittavissa.
Haistelen edelleen 3080 Ti:ä tuona mahdollisena 20GB korttina eli muistiväylä jätetään 320-bit mutta shadereita löytyy enemmän kuin 3080:ssa. Puhdasta spekulaatiota siis.
Kuuluisi enemmän tuonne Ampere threadiin..
Jos ei niin pitänee katsella joku noista muista yhteensopivuuslistan tuotteista.
Ennakkoon oli olevinaan tieto että Asuskin olisi varmistanut että referenssi pcb:llä tulisi nämä kortit ulos mutta eipä ole yhtään asuksen korttia ekwb:n yhteensopivuuslistalla.
Melko varmasti kun noita vuotoja on ollut jonkin verran. Tosin lähtöhintakin varmaan sitten alkaa ykkösellä.
Hyvää contenttia silti
der8auer sai tuolla pelkällä shuntilla lähinnä taajuudet tasoittumaan, olivat hyvin tasaiseen 1950 MHz ilman vaeltelua. Mutta lupaili rääkätä lisää korttia kunhan vain ehtii jossain välissä nukkumaan välillä

Oli positiivisen oloinen että vielä irtoaa kulkuja tosin voi olla että keinot ei enää ole ihan "kotikäyttäjälle" järkeviä
Eivät ole referenssejä, eivätkä sovi tuon EKWB:n refublokin kanssa. EKWB lupaili TUF ja Strix -malleille piakkoin omat blokkinsa tosin, joten nämä ihan hyviä valintoja siltikin.
Todennäköisesti saat blokin ennen korttia vaikkeivat olisi edes niitä suunnitelupöydälle vielä saaneet…
VRAM tuntuu olevan ikuisuusaihe, mutta kannattaa lukea arvosteluja nyt RTX 3080 osalta ja todeta, kuinka monessa pelissä 10GB on ollut ongelma. Jos AMD:lta ei olisi tulossa mitään kilpailua, tuskin Nvidia 20GB malleja olisi tuomassakaan.
Lainauksia esim KitGurun testistä:
Nvidia RTX 3080 Founders Edition Review – KitGuru
http://www.kitguru.net
1440p:
katso liitettä 447928
4K:
katso liitettä 447929
Lainaus tekstistä: "Other than that, considering this is a 10GB card, in 7 of the games we tested at 4K, we saw requested VRAM remain below 8GB, with titles like Metro Exodus and Red Dead Redemption 2 barely needing more than 5GB.
Shadow of the Tomb Raider is high on the list, but again it is hard to say whether the game needs this much memory, or it is simply requesting that much.
Right now, I can’t see 10GB VRAM being an issue, and particularly so for 1440p gamers. At 4K, it is possible we could run into problems down the line, but I’d say we’re still a couple years away from that happening"
Edelleen 1080p on yleisin resoluutio ja ainakin 80% näytönohjaimista sisältää 4-8GB muistia, ei pelintekijät voi suunnitella pelejään 3090-omistajille.
Varmaan moni on sitä mieltä, että tuleva Cyberpunk 2077 on yksi isoimmista projekteista pitkään aikaan eikä heidänkään vaatimukset poskettomia ole:
katso liitettä 447930
Mitähän kuvanlaatuasetuksia nuo vastaa, minimi ja medium?
Nämä on kaksipiippuisia juttuja. Teoriassa on hyvä jos korteista/prossuista saa maksimit jo valmiiksi. Todellisuus vaan sanoo sen, että piistä ei saada tasalaatuisia tuotteita aikaiseksi joten mitä kireämmäksi ne vakiot vedetään ja mitä pienemmänksi se vara jää, niin sitä todennäköisemmin jollain käy se kakka nakki ja se piiri ei olekkaan luvatun lainen. Tätähän nyt on pystytty hieman kompensoimaan kehittyneemmillä algoritmeillä sen suhteen miten piirit kellottelee itseään laskien lämpöjä ja muita muuttujia. Se jos piiristä revitään kaikki irti jo vakiona esim. saattaa aiheuttaa ongelmia ajan kanssa kun kertyy pölyä ja muutenkin lämpötilat vaikuttaa kestävyyteen. Lähtökohtaisesti kuluttajalle olisi paras riittävän nopea kortti vakiona missä on vielä riittävästi sitä pelivaraa ylöspäin niille joita kiinnostaa, mutta myös niin, että se kestää vaikka vähän pölyä kertyy tuulettimiin ja ikääkin on jo muutama vuosi.
Jännä miten nämä OC versiot eroavat näin rankasti toisistaan.
Onkohan nuo tosiaan mille asetuksille ja 30fps vai 60fps? Witcher 3 laitteistosuositukset ainakin olivat todella reippaasti alakanttiin näytönohjaimen osalta.
En ihan täysin tätä ymmärrä. Ymmärrän kyllä, että tuote pitää olla vakaa, mutta tänäpä pystytään tekemään todella tasalaatuista tuotetta ulos. En ole koskaan mitään takuuehtoja lukenut, mutta varmaan/pitäisi lukea, että ne pölyt pitää poistaa, että kortti toimii oikein. Jos joku ei sitä tee ja kortti sen takia menee rikki niin ihan peiliin saa katsoa. Enkä sitäkään tiedä minkälaiselle käyttöajalle näitä suunnitellaa, mutta tuskin kovinkaan pitkälleajalle. Itse näkisin, että jos kortti kestää 5v. niin hemmetin hyvä suoritus.
Suositellut on kuulemma 1080p high asetuksille mutta eivät ilmeisesti puhuneet ruudunpäivitysnopeuksista mitään.
Täältä käsi pystyyn, tehdaskellotetun kortin (EVGA GTX 980 Ti FTW) kanssa ongelmia, kelloja hieman alas niin pelittää ongelmitta. Ja juurikin käytettynä hankittu.