io-techin prosessoritesteissä on aina mukana 3D-pelitestit ja mukaan on pyritty valitsemaan sellaisia pelejä, joissa on nähtävissä prosessorin vaikutus suorituskykyyn mahdollisimman hyvin, eikä näytönohjain olisi pullonkaulana. Korkeammilla 1440p- ja 4k-näyttöresoluutioilla prosessorin merkitys vähenee huomattavasti ja suorituskyvystä tulee entistä enemmän tai lähes täysin näytönohjainriippuvainen.
Yleensä tuotejulkaisuihin liittyvien kiireellisten aikataulujen ja itsestään selvänä pidettyjen asioiden johdosta emme ole esittäneet artikkeleissa tuloksia Full HD -resoluutiota korkeammilla tarkkuuksilla ja sellaisilla peleillä, jotka eivät juurikaan hyödy prosessorin suorituskyvystä, kunhan se on riittävän hyvä. Tämän seurauksena artikkeleidemme pelitestien tuloksia tutkimalla lukijalle on saattanut jäädä virheellinen mielikuva prosessoreiden todellisesta pelisuorituskyvystä sillä esillä on ollut ainoastaan sellaista ääripäätä edustavat tulokset, joissa prosessorin merkitys pelin suorituskykyyn on ollut varsin suuri.
Jossain ulkomaalaisilla sivustoilla käytetään vieläkin alhaisempaa, kuten 1280×720-resoluutiota, jotta näytönohjaimen merkitys suorituskykyyn saataisiin eliminoitua kokonaan. Pyrimme io-techin testeissä kuitenkin ensisijaisesti todellisiin käyttöskenaarioihin, joten olemme tästä syystä käyttäneet alhaisimmillaan Full HD -resoluutiota.
Tässä artikkelissa ajamme suorituskykymittaukset Intelin ja AMD:n suorituskykyimmillä työpöytäprosessoreilla eli 8-ytimisillä Core i9-9900K:lla ja Ryzen 7 2700X:llä, kolmella pelillä ja kolmella yleisimmällä resoluutiolla. Testaamme, minkälaiset erot syntyvät kun peli on hyvin näytönohjain- tai prosessoririippuvainen ja miten suurempi näyttöresoluutio vaikuttaa suorituskykyyn.
Päivitys: Alunperin testeissä oli mukana myös edulliset noin 160-170 euron hintaiset Core i3-8350K- ja Ryzen 5 1600X -prosessorit, mutta havaitsimme Battlefield 1- ja The Witcher 3 -tuloksissa ongelmia. Tästä syystä julkaisemme lähitulevaisuudessa artikkeliin jatko-osan, jossa on mukana enemmän prosessoreita, pelejä ja GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjain.
Testikokoonpano
Testiprosessoreita molemmista leireistä edustaa yhtiön suorituskykyisin ja kallein työpöytäprosessori eli Inteliltä Core i9-9900K ja AMD:lta Ryzen 7 2700X. Molemmat prosessorit ovat 8-ytimisiä ja varustettu SMT- eli Simultaneous Multi-Threading -ominaisuudella eli ne kykenevät suorittamaan samanaikaisesti 16 säiettä. Core i9-9900K:n hintataso Suomessa on tällä hetkellä edullisimmillaan alkaen 550 eurosta, mutta heikon saatavuuden takia hyllytavarasta joutuu maksamaan lähes 700 euroa. Ryzen 7 2700X on hinnoiteltu alkaen 330 euroa eli 9900K on vähintään 220 euroa eli 67 % kalliimpi.
Näytönohjaimena testeissä oli käytössä suorituskykyinen GeForce GTX 1080 Ti ja testit ajettiin 1920×1080-, 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla.
Hintataso Suomessa 21.11.2018
- Ryzen 7 2700X: alkaen 330 €
- Core i9-9900K: alkaen 550 €
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro-käyttöjärjestelmä ja testiohjelmat oli asennettuna 250 gigatavun SSD-asemalle. Virransyötöstä vastasi Seasonicin 650-wattinen SS-650KM-virtalähde.
LGA 1151 -alusta:
- Intel Core i9-9900K (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus ROG Strix Z390-E (Z390-piirisarja)
- 2 x 8 Gt G.Skill Flare X @ DDR4-3200 (14-14-14-34)
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 7 2700X (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus ROG Crosshair VII Extreme (X470-piirisarja)
- 2 x 8 Gt G.Skill Flare X @ DDR4-3200 (14-14-14-34)
Muut komponentit:
- Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC
- Corsair Force GT 250 Gt / Intel 250 Gt SSD
- Seasonic SS-650KM (650 W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Pelisuorituskyvyn testimetodi
io-techin prosessori- ja näytönohjaintesteissä 3D-suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta. Esimerkiksi 60 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella renderöidään 3600 ruutua ja 99. persentiili jättää huomioimatta 1 % huonoimmista ruuduista eli 36 ruutua.
Shadow of the Tomb Raider
Syyskuussa julkaistu Shadow of the Tomb Raider on Eidos Montréalin ja Crystal Dynamicsin kehittämä AAA-luokan toimintaseikkailu. Peli on kehitetty osana NVIDIAn The Way It’s Meant to be Played -ohjelmaa ja se tukee DirectX 12 -rajapinnan ohella viimeisimpiä grafiikkaominaisuuksia, kuten pian julkaistavan päivityksen myötä rautakiihdytettyä säteeenseurantaa. Yleisesti ottaen Shadow of the Tomb Raider on graafisesti hyvin raskas peli näytönohjaimille.
Tomb Raiderissa kaikilla resoluutioilla suorituskyky oli Core i9-9900K:lla ja Ryzen 7 2700X:llä käytännössä identtinen. Full HD -resoluutiolla Core i9-9900K:n 99. persentiili oli noin 12 % parempi.
Battlefield 1
Vuonna 2016 julkaistu Battlefield 1 on EA:n ja Dicen kehittämä ensimmäisen persoonan ammuntapeli. AAA-luokan peli sijoittuu ensimmäiseen maailmansotaan ja pelisarja on tunnettu näyttävistä grafiikoista, erilaisista ajoneuvoista ja tuhoutuvista rakennuksista ja rakennelmista. Peli tukee DirectX 12 -rajapintaa, mutta pelattavuus on yleisesti todettu olevan parempi vanhemmalla DirectX 11 -rajapinnalla. Battlefield 1 pyörii näyttävistä grafiikoista huolimatta yllättävän hyvin keskitasonkin näytönohjaimilla ja osaa hyödyntää yli neljää prosessoriydintä.
Battlefield 1:ssä syntyi Full HD- ja 1440p-resoluutioilla selvä ero keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa Core i9-9900K:n ja Ryzen 7 2700X:n kesken. Full HD -resoluutiolla 9900K oli 30 FPS:ää eli noin 18 % ja 1440p-resoluutiolla 11 FPS:ää eli noin 8 % suorituskykyisempi kuin Ryzen 7 2700X. 4k-resoluutiolla ero kaventui 4 FPS:ään eli noin 5 %:iin. Vastaavat erot nähtiin 99. persentiilissä 9900K:n hyväksi.
The Witcher 3
The Witcher 3 on CD Projekt Redin kehittämä ja vuonna 2015 julkaistu toimintaroolipeli, joka on kerännyt erittäin positiiviset arvostelut ja pelaajien suosion. Pelin kehitysbudjetti ei ollut vastaava kuin suurimmissa pelituotannoissa, mutta kyseessä on silti kokonaisuutena ehdottomasti AAA-luokan peli. The Witcher 3 on sen verran vanha peli, ettei siinä ole DirectX 12 tukea, mutta grafiikat edustavat aikakautensa parhaimmistoa. Pelimoottori on erittäin riippuvainen prosessorin, muistien ja alustan suorituskyvystä, mutta samalla se on erityisesti 4k-resoluutiolla myös graafisesti hyvin vaativa.
The Witcher 3:ssa nähtiin isoimmat erot Full HD- ja 1440p-resoluutioilla. Core i9-9900K oli Full HD -resoluutiolla 36 FPS:ää eli jopa noin 30 % ja 1440p-resoluutiolla 11 FPS:ää eli noin 9 % suorituskykyisempi kuin Ryzen 7 2700X. 4k-resoluutiolla ero supistui keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta 1,6 FPS:ään eli käytännössä olemattomaksi 2 %:iin, mutta 9900K:lla oli edelleen 99. persentiili noin 12 % parempi.
Loppuyhteenveto
Testasimme Intelin ja AMD:n suorituskykyisimpien työpöytäprosessoreiden suorituskykyä kolmella pelillä ja kolmella eri resoluutiolla. Yksi peleistä eli Shadow of the Tomb Raider oli täysin näytönohjainriippuvainen ja kaksi peleistä eli Battlefield 1 ja The Witcher 3 skaalautui alhaisemmilla resoluutoilla hyvin prosessorin suorituskyvyn mukaan.
Shadow of the Tomb Raider edustaa todennäköisesti suurinta osaa nykyisistä ja uusista peleistä eli prosessorin suorituskyvyllä ei käytännössä ole kuin vähäinen merkitys keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen. Molemmat prosessorit suoritutuivat identtisesti keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta, mutta Full HD -resoluutiolla 9900K:n 99. persentiili oli noin 12 % parempi.
Battlefield 1 ja The Witcher 3 ovat harvinaisempia pelejä, joissa prosessorin suorituskyky vaikuttaa alhaisemmilla resoluutioilla merkittävästi keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen. Siitä syystä kyseiset pelit ovat olleet käytössä io-techin prosessoriartikkeleissa hyvinä esimerkkeinä, minkälaisia eroja eri prosessoreilla on mahdollista saavuttaa, jos peli ja pelimoottori skaalautuvat prosessorisuorituskyvyn mukaan. Full HD- ja 1440p-resoluutoilla ruudunpäivitysnopeus skaalautui hyvin prosessorisuorituskyvyn mukaan, mutta 4k-resoluutiolla ero kaventui pariin prosenttiin. Sen sijaan 99. persentiili oli molemmissa peleissä kaikilla resoluutioilla parempi 9900K:lla.
Yhteenvetona voidaan todeta, että näytönohjainriippuvaisissa peleissä keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa ei todennäköisesti juurikaan nähdä eroja nykyprosessoreiden kesken, mutta minimiä esittävässä 99. persentiilissä saattaa syntyä selviä eroja. Edellä testatuissa kolmessa pelissä 9900K:lla 99. persentiili oli 4k-resoluutiolla oli 4-12 % parempi kuin Ryzen 7 2700X:llä, vaikka keskimääräiset ruudunpäivitysnopeudet olivat hyvin lähellä toisiaan. Prosessoririippuvaisissa peleissä, kuten The Witcher 3:ssa ja Battlefield 1:ssä, Full HD- ja 1440p-resoluutioilla nähtiin 8-30 % eroja prosessoreiden kesken niin keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa kuin 99. persentiilissä.
Testaamme io-techin testilaboratoriossa jatkuvasti uutuuspelejä ja poimimme niistä parhiten soveltuvimmat mukaan prosessori- ja näytönohjainartikkeleiden testipatteriin. Jatkossa lisäämme prosessoriartikkeleihin mukaan tulokset myös korkeammilla resoluutoilla ja näytönohjainriippuvaisella pelillä, jotta lukijoiden on helpompi hahmottaa prosessorin todellinen pelisuorituskyky.
Amd on tehnyt kyllä hyvää duunia. Tehnyt Intelin prossun ostamisen käytännössä ihan turhaksi.
IMO graafit olisivat paremmat jos tulokset olisi järjestetty resoluution eikä prosessorin mukaan. Muuten oikein hyvä testi.
Jos olisi sokkotesti 120 ja 144hz välillä, niin voisi olla hankaluuksia erottaa kumpi on parempi.
Olisiko mahdollisuutta kokeilla jollekkin testihenkilölle olisiko kauheasti eroa jos ei fps lukemia näkyisi?
Tehtiin aikoinaan sokkotesti 60, 90, 120 ja 144hz säädöillä ja omat silmät ei ainakaan erottanut kahta viimeistä.
Tein alunperin kahdella prosessorilla niin toimi ehkä paremmin, mutta päädyin lisäämään myös noi edullisemmat mallit mukaan. Kokeilen vielä miltä noi taulukot näyttää resoluution mukaan :tup:
Koska i9-9900K on hinnoiteltu niin ylös, olisi mielenkiintoista, jos testissä olisi mukana myös jokin Intelin "välimalli".
No eihän noi hirveän isot erot olleet ääripäidenkään välillä, mutta voihan tohon Core i5-8600K vaikka ajaa vielä mukaan (279€)
Olisiko parempi joku prosessori, jossa olisi HT?
No ei tuossa 8350k ja 9900k välissä ole muita HT-malleja kuin 8700k
1950x tulille, kyllä silläkin riittävän isot fps lukemat irtoaa
Ryzen 7 2700X parempi kuin 1950X, joten mikä tässä olisi pointtina?
Olisiko tuohon voinut loppuyhteenvetoon tehdä jonkun päätelmän siitä, että mitkä ovat "riittävän hyviä" pelaamiseen ja mitkä eivät? Lähinnä siis osalle tuntuu olevan vaikea ymmärtää että 100+ fps tilanteissa on aika yksi lysti onko se 101 vai 141 fps. Hyvin harvalle on todellisuudessa mitään merkitystä sillä kuinka paljon yli 100fps mennään.
Eli 99. persentiili graafeihin ja subjektiivinen kommentti siitä onko mitään eroa/lagia ja vaikuttaako pelattavuuteen.
Seuraavaan testiin tämä ja hinta analyysi perään…
Jep, markkinointikinhan tulee rummuttamaan tuota "yhdeksättä" sukupolvea ja HT on kovin vähissä koko Coffee Lakessa.
Näinhän se on. Vähän ikävää, että vuoden vanha prosessori on poistumassa markkinoilta ja markkinasegmentti 6c/12t häviää kokonaan.
Kyllä ne testit kannattaa ajaa prosessoreilla, joita saa vielä ensi vuonnakin kaupasta.
On kyllä QHD- ja 4K-setupeissa AMD:llä ihan asiallista tarjontaa, kun ottaa huomioon hinnat
Joku vanhempi 4C/8T intel ois kans kiva vertailukohta. Pelastaako HT noissa tilanteissa, kun i3 tukehtuu?
99. Persentiilejä jäin kaipaan kaavioihin
99. persentiilit on, itseasiassa loppui Excel-taidot kesken, täytyy katsoa miten saan ne taiottua mukaan
Onko i7-9700k:n suorituskyky niin lähellä i9-9900k:ta, ettei ole mielekästä ajaa vielä niitä testejä? Aiempien artikkelien perusteella jäi se käsitys, että olisi "paras" peliprosessori.
Onpas kyllä harvinaisen silmiä avaava vertailu.
Ne 99. persentiilit olisi tosiaan ihan kiva graafeissa nähdä.
”Ryzen 5 1600X:llä tilanne oli vastaava Full HD-resoluutiolla kuin 8350K:lla ja 99. persentiili tippui 50 FPS:n tasolle. 1440p-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeus oli samalla tasolla, mutta 99. persentiili huomattavasti parempi noin 70 FPS.”
– Ei mene jakeluun / joku bitti poikittain jossain.
Miksi testissä ei ollut RTX 2080 TI näytönohjainta?
Tää olisi kyllä tosi kiva nähdä. Antaisi osviittaa samalla tulevasta vaikkei monella ko. näyttistä TÄLLÄ hetkellä olekaan.
Kyllähän se hypertreading/lisäsäikeet aina helpottaa niitä Windowsin prosessien ja taustasoftien pyörittämistä vähemmillä häiriöillä pelien framerateen.
Sen takia 4c/8t Sandy Bridgetkin ovat pysyneet pitkään hyvinä peliprossuina, hyper-threadittömien mallien alkaessa yskähdellä aiemmin.
Alkaahan tuo Intelien saatavuus olemaan aika venyvä käsite…
Muokattu vähän lauserakennetta.
Joku voisi opastaa miten Excelissä saa tuollaiseen taulukkoon vielä mukaan toisenkin arvon, kun nyt on pysty sarakkeissa resoluutiot ja vaaka sarakkeissa prosessorit niin miten saan kaksi eri arvoa syötettyä eli avg ja 99. persentiili :hmm:
Vähänkään monimutkaisemman tilastografiikan kanssa voisi alkaa miettimään muitakin vaihtoehtoja kuin Excel. Ilmaispuolelta esim. R tai Pythonille tehdyt Matplotlib ja Pandas (tuon jälkimmäisen opettelu on itselläni käynnissä olevana projektina, ainakin kirjan perusteella näyttäisi taipuvan suhteellisen suoraviivaisesti vaikka mihin). Se, menisikö tämä overkillin puolelle, on sitten hyvä kysymys…
Lisäävä taulukkoon toinen asteikko eli tee kaksi arvo akselisen excel taulukko. Sillä pitäisi onnistuman ainakin. Helppo vaihtoehto on tehdä persentilestä kokonaan oma taulukkonsa, mutta jos haluaa kikkailla niin se mee siis sillä kahdella arvoakselilla.
Päivitin nyt graafit resoluution mukaan, selkeämpi?
Kolmantena osapuolena liputan ehdottomasti resoluutiojörjestyksen puolesta. Nyt erot tosi selkeästi nähtävissä.
Tuo nyt on hyvin yksilöllistä. Jos käytössä on v-sync, niin erotan 144hz näytöllä 143fps ja 144fps toisistaan.
Eikö stacked barchart mahdollistaisi tuon?
How to create stacked bar/column chart in Excel?, joskin tuossa on hölmösti ”total” rivi otettu mukaan.
Tuossa siis voit joutua laskemaan välituloksen jossa ekassa rivissä on <99% persentiili> ja tokassa sarakkeessa <avg fps>-<99% persentiili>.
Avg fps:n saaminen suoraan excelissä palkin sisään voi jäädä tapahtumatta ehkä?
Olipas mukavasti ajankohtainen kun kaverin täytyisi päivittää h170 sarjaan parempi prossu. Huonosti on 6600, 6700, 7500, 7600 tai 7700 sarjan prossuja käytettynä tarjolla. Vaihtoehtona ois 1700x joka vastaa lähelle 2700 tehoa?
Sattuipa todella sopivasti, kun omassa kokoonpanossa olen miettinyt prosessorin vaihtoa AM4 alustaan. Näyttääpi siltä, että 3440×1440 UW resolla tuo oma 1600x pärjää ihan siedettävästi rtx 2080 kanssa.
Spämmätään nyt tännekin. Onko toivoa saada samaa testiä vielä 2080Ti:n kanssa / jopa SLInä?
…antaisi osviittaa siitä, missä muutaman vuoden päästä ollaan, jos kivinä on samat.
Olisin kaivannut … Arma3.. toisaalta ehkä se ei ole tähän kyseiseen testiin hyvä koska testattiin vain resoluutioita.. hmm
2700 boostaa 0,2 GHz korkeammalle kuin 1700X (1800X olisi tasoissa) ja muistiohjaimen jne. viilaukset tuonevat jokusen prosentin eroa, mutta siihen ne jäävät.
Ja kunhan vain emolevy on ominaisuuksien suhteen riittävä, niin siihen voisi sitten vielä lyödä vuoden parin sisään oikeasti parannellun arkkitehtuurin Zen2 prossun.
Tuolla testejä 2080 Ti:llä jolloin erotkin hieman isompia:
Intel i9-9900K CPU Review: Solder vs. Delid, Streaming Benchmarks, & Gaming vs. 2700(X), 8700K, More
Ei tossa oo 4Kta. 🙁
All desktop platforms: 2x 8GB 3200MHz Corsair Vengeance LPX 16-18-18-36 DDR4
Taisi tossa olla isompi eroa tekevä komponentti kuin nonti vs ti.
kattelin kans että Steve käyttäny hitaan olosia muisteja.
Tuo 1080 TI on meillä ollut pari vuotta käytössä CPU-testeissä ja kokoonpanossa, joten sillä mentiin tässä artikkelissa. Päivittyy 2080 Ti:ksi ensi vuodelle.
Noista 99.9 ja 99% persentiileissä näkee kyllä paljon suurempia eroja ja samalla huomaa sen, että jotkut pelit luovat jonkun kiinteän määrän threadeja, jota pienemmällä määrällä peli voi hyötyä ja vastaavasti toiset taas eivät skaalaa oikein mitenkään.
Selvää näyttäisi olevan se, että 6C/6T on riski ja näyttää hyytyvän peleissä, jotka "vaativat" 8 threadia.
Hyvä testi :tup:
Itse olisin kaivannut 4c/8t prossu(j)a mukaan koska itselläni sellainen, mutta kaikkea ei tietenkään ehdi ja kaikkea ei lienee edes käsillä.
Noita AMD:n 1400X yms prossuja itse nimittäin suosittelen todellisiin budjettikoneisiin ja itselläni sellainen on ja muinainen, mutta edelleen ihan ok nopeuksinen GTX780 ti on 1440p resolla pullonkaulana
Siis tukehtuuko se Core i3-8350K 4k resoluutiolla vähemmän kuin alemmilla resoluutioilla eli pyöriikö 4klla silmämääräisesti paremmin kuin full hdllä? i5 8600k mukaan olis hyvä. ja gta5 🙂
Johtuu siitä, että noilla resoilla GPU alkaa tukehtua joten CPU:lla ei ole suhteellisesti enää niin paljon väliä
Siis tukehtuuko vain suhteellisesti vähemmän vai nouseeko persentiilit absoluuttisesti ylöspäin?
Mites jos piirtäisi graafiin logaritmisella asteikolla 90 -> 99.999% persentiilit?
Averagella ei lopulta ole mitään väliä kun sitä nuo high-fps:t nostavat turhaan, jolloin esim. 90% persentiili on paljon mielenkiintoisempi lukema. Vastaavasti 99% persentiili ei vielä tunnista yksittäisiä pahimpia jökityksiä jos ne kestävät vähemmän kuin 1% peliajasta -> 99.9 ja 99.99 persentiilit olisivat
Jos FPS putoaa esim 100 -> 60, jolloin CPU:n työkuorma helpottuu kun sen ei tarvitse laskea pelilogiikkaa niin usein, ja näytönohjaimelle tarvitsee lähettää draw calleja ~33% vähemmän.
Persentiilit voivat siis hyvinkin nousta 4K resoluutiolla.
Olisi mielenkiintoista tietää muuttuuko tilanne mitenkään, jos tavoitteena on mahdollisimman korkea ja vakaa fps grafiikka-asetusten kustannuksella? Luulen että muutkin tätä harrastavat ja itsellä ei ole mahdollisuuksia testata asiaa, mutta olen huomannut että oma Ryzen 1600 ei ainakaan huonosti optimoiduissa peleissä (Insurgency Sandstorm…) tarjoa kovin hyvää suorituskykyä 1440p resoluutiolla juuri kriittisten 1% low ja 0,1% low arvojen osalta.
Tarkoitin että 99. persentiili ei voi olla isompi 1440p (70 fps) kuin1080p (50 fps). Siinä mittautuloksessa on jotain vikaa. Ehkä testitulos vaihtelee sen verran mittauskerrasta toiseen tms.
4K testit puuttuu :confused:
Mielestäni tähän voisi lisätä inteliltä R7 hintaluokan prosessorin (n. 330€). R5 ja i3 ovat myös vastaavan hintaisia.
Miksei voi olla parempi?
Vai osaatko kertoa tarkemmin esimerkiksi näytönohjainajurien toiminnasta eri resoluutioilla toteutuvilla fps-lukemilla?¨
Taitaa kuitenkin prossun työtaakka helpottua isommalla resoluutiolla, pelikoodia ei tarvitse suorittaa 14 millisekunnin välein vaan 20 ms riittää.
Samaten näytönohjaimelle ei tarvitse syöttää niin paljoa tehtäviä, kun se on kiireinen piirtämässä samoja asioita, mutta tarkemmin suuremman pikselimäärän vuoksi.
Jos on CPU-rajoitteinen peli, niin se ei voi periaatteessa ikinä tuottaa isompaa fps:ää, kuin sen verran mitä prosu silloin jaksaa kun näyttiksen pullonkaula poistetaan.
Pullonkaula poistuu yleensä kokonaan 720p resolla. 1080p nykynäyttiksillä melkein ajaa jo saman asian.
Jos 1440p tuottaa isomman fps kuin 1080p, jossain oli ongelma 1080p resolla.
Tai testi ei ole täysin luotettava vaan tulos vaihtelee kerrasta toiseen — sitten ei voi ehkä päätellä paremmuusjärjestystä, tiedetään vaan millä hehtaarilla mennään.
En osaa tarkemmin selittää, mutta The Witcher 3:n peli/pelimoottori on Full HD -resoluutiolla niin prosessoririippuvainen, että tuossa Novigrad-kentässä kyykkää suorituskykyisen näytönohjaimen kaverina(?)
Testi on kyllä hyvin tarkka ja tulokset ovat ajosta riippumatta 1 FPS:n sisällä toisistaan. Ongelma on prosessori.
On kyllä kumma juttu. Voisiko siinä olla joku Ryzen CCX rakenne, Windows scheduler ongelma.
Oliko kone balanced-tilassa vai high performance (millä nimellä se taas olikaan)?
Oliko 2700x:llä samaa ilmiötä ollenkaan, 99. persentiili 1440p > 1080p?
Onkohan tuota vikaa enää 2600x-prosussa, jossa pienet muistiohjaimen ja cachen muutokset ja Ryzen-virtaprofiili ei enää toimi?