
NVIDIA esitteli viime viikolla kolme uutta RTX 4060 -sarjan näytönohjainta, joista ensimmäisenä myyntiin saapuu huomenna 24. toukokuuta 459 euron suositushintainen ja 8 gigatavun näyttömuistilla varustettu GeForce RTX 4060 Ti. Myöhemmin heinäkuussa myyntiin saapuu tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustettu 559 euron hintainen versio 4060 Ti:stä ja edullisempi 339 euron hintainen 4060-perusmalli. NVIDIA markkinoi 4060-sarjan näytönohjaimia ensisijaisesti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen.
Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 4060 Ti:n ominaisuuksiin ja NVIDIAn omaan Founders Edition -malliin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition tulee myyntiin NVIDIAn omien kotisivujen kautta 459 euron suositushinnalla. Jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja suositushinnalla ja siitä ylöspäin.
RTX 4060 Ti Founders Edition käyttää samaa jäähdytysratkaisua kuin aiemmin julkaistu RTX 4070 eli se kahden korttipaikan korkuinen, 24,2 cm pitkä ja se painaa 1027 grammaa. Rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun molemmilla puolilla on 92 mm:n tuulettimet, jotka eivät pyöri lepotilassa. 4060 Ti:ssä jäähdytysrivastoja ympäröivät kehykset ovat kiiltävää metallia, kun 4070:ssä ne ovat väritykseltään mattaharmaat.
Alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämmintä ilmaa kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämpimän ilman puhaltamisesta ulos kotelosta.
Piirilevy on varustettu yhdellä 16-pinnisellä PCIe 5.0 12VHPWR -lisävirtaliittimellä ja mukana toimitetaan adapteri yhdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 160 wattia ja se on mahdollista nostaa 175 wattiin. NVIDIA suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 550-wattista virtalähdettä.
Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Päädyssä on GeForce-teksti, mutta näytönohjainta ei ole valaistu miltään osin.
GeForce RTX 4060 Ti:ssä on käytössä Ada Lovelace -arkkitehtuuriin pohjautuva hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 5 nanometrin eli 4N-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 22,9 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 190 neliömillimetriä.
Käytössä on 4352 CUDA-ydintä, 128 teksturointiyksikköä, 128 tensoriydintä, 34 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä. NVIDIA itse alleviivaa 4060 Ti:n ominaisuuksista 32 megatavun kokoista L2-välimuistia, joka on selvästi suurempi kuin edellisen Turing-sukupolven 3060 Ti:n TU104-grafiikkapiirin 4 megatavua.
Muistiväylä on vain 128-bittinen ja sen jatkeena on 8 gigatavua 18 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 288 Gt/s, mutta NVIDIA itse mainostaa 32 megatavun L2-välimuistin myötä efektiiviseksi kaistanleveydeksi 554 Gt/s. Huomionarvoista on myös PCI Express 4.0 -väylän kuristaminen 16 linjasta 8:aan.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallin toimimaan 3D-rasituksessa 2535 MHz:n Boost-kellotaajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 1080p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2745 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4060 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen RTX 30 -sukupolven 3060 Ti -malliin sekä mukana on myös tulokset pykälän kalliimmalla 4070-mallilla sekä kaksi sukupolvea vanhalla RTX 2060 Superilla.
AMD:n vastine GeForce RTX 4060 Ti:lle on edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT, jonka hinta on Suomessa laskettu 459 euroon eli 4060 Ti:n suositushintaan. Testissä oli käytössä Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC -malli, jonka hinta on 475 euroa.
Hintataso Suomessa 23.5.2023 (saatavilla):
- GeForce RTX 3060 Ti: alkaen 399 €
- GeForce RTX 4060 Ti: alkaen 459 €
- Radeon RX 6750 XT: alkaen 459 €
- GeForce RTX 4070: alkaen 669 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 11 % parempi kuin 3060 Ti:llä ja 3 % parempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Hogwarts Legacyssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 4 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli parin prosentin erolla lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan 13 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
The Witcher 3:n next-gen-versiossa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 18 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja lähes tasoissa Radeon RX 6750 XT:n kanssa kolmen prosentin erolla.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa parin prosentin erolla.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli 10 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 17 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla
3DMark TimeSpy -testissä 2560×1440-vakioresuluutiolla Radeon RX 6750 XT:n grafiikkatulos oli 3 % parempi kuin 4060 Ti:llä, jonka tulos puolestaan oli 15 % parempi kuin 3060 Ti:llä.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p- ja 4k-resoluutioilla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti ja Radeon RX 67950 XT olivat tasoissa.
DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4060 Ti oli 39 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 78 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti. DLSS 3 on tällä hetkellä tuettuna yli 50 pelissä ja seuraavaksi tuki on tulossa pluginin muodossa Unreal Engine 5 -pelimoottorille.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuus käytössä 4060 Ti oli DLSS 3:n avulla 83 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 165 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2.1:llä.
4060 Ti:ssä riitti puhti vielä 2560×1440-resoluutiolla ja säteenseuranta käytössä DLSS 3:n voimin noin 60 FPS:n tienoille.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4060 Ti oli 15 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 21 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
DLSS 3 -ominaisuuden avulla 4060 Ti oli 50 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 38 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 38 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 81 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 4060 Ti ja 3060 Ti olivat lähes tasoissa neljän prosentin erolla ja 4060 Ti oli 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Hogwarts Legacyssä säteenseuranta ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 70 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 142 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
Cyberpunk 2077:ssä uuden 4060 Ti -kokoonpanon tehonkulutus oli testijoukon alhaisin 300 wattia eli 59 wattia alhaisempi kuin 3060 Ti:llä ja 135 wattia alhaisempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
4060 Ti:n hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn Founders Edition -näytönohjaimessa 64-asteisena eli lämmöt olivat hyvin kurissa ja 11 astetta alhaisemmat kuin 3060 Ti:llä ja 6 astetta alhaisemmat kuin Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC:lla.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
4060 Ti Founders Editionin tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 33 % eli 1500 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso hiljainen eli 37,5 desibeliä. Korvakuulolla mainittavaa kelojen vinkumista ei ollut havaittavissa.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä NVIDIAn GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +9 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 160 wattia ja 9 % korotus maksimiin tarkoittaa 175 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD106-grafiikkapiirin osalta +200 MHz eli 2735 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli ilman säteenseurantaa noin 2940 MHz. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +1250 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 2563 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 64 asteesta 65 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 300 watista 310 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1500 -> 1566 RPM melutason säilyessä hiljaisena 37,5 desibelissä.
Ylikellotettuna 4060 Ti:n 3DMark Time Spyn grafiikkatulos parani 8 % ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 5 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 4060 Ti on suorituskykyinen, mutta 459 euron suositushinnallaan myös todella kallis näytönohjain Full HD -pelaamiseen. Käytännössä varsinkin DLSS 3:n avustuksella siinä riittää puhti useissa peleissä parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja jopa säteenseurannalla myös korkeammalle 1440p-resoluutiolle. 128-bittinen muistiväylä ja 8 gigatavun näyttömuisti jarruttavat kuitenkin menoa joissain tilanteissa korkeammilla resoluutioilla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla, joten puhtaaksi 1440p-näytönohjaimeksi sitä on vaikea suositella ainakaan tulevaisuutta ajatellen.
AMD:n vastaus 4060 Ti:n julkaisulle oli tiputtaa edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT:n hinta samalle tasolle. Hieman erikoisesta markkinatilanteesta ja viimeaikaisesta suuntauksesta uusien AAA-pelien suhteen kertoo jotain, että molemmat 3060 Ti ja 6750 XT lanseerattiin ja testattiin io-techissä alunperin 1440p-pelaamista ajatellen, mutta nyt niitä testataan ja vertaillaan 4060 Ti:n kanssa Full HD -resoluutiolla.
4060 Ti:n ruudunpäivitysnopeudet olivat io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla, parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla, säteenseurannalla ja DLSS 3:lla erinomaiset, mutta pelit pyörivät pääosin mainiosti yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ilman säteenseurantaa pari sukupolven vanhemmalla 2060 Superillakin. AMD:n Radeon RX 6750 XT pärjäsi 4060 Ti:lle hyvin rasterointisuorituskyvyssä, mutta säteenseurannnan kanssa se jäi rumasti jalkoihin ja tehonkulutus oli 135 wattia korkeampi.
Suurin kysymys testien jälkeen oli, onko vuonna 2023 järkevää investoida 459 euroa näytönohjaimeen suorituskykyisempää Full HD -pelaamista, Ultra-kuvanlaatua ja säteenseurantaa ajatellen? Allekirjoittaneen mielestä kuvanlaadun suhteen Full HD -resoluution pullonkaulaksi muodostuu pikselimäärä ja järkevämpää olisi panostaa kunnolla päivitykseen isommalle 1440p-resoluutiolle, jolla saavutetaan selkeä harppaus kuvanlaadussa ja tarkkuudessa, jolloin myös Ultra-kuvanlaatu ja säteenseuranta pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Toisaalta nykyiselle Full HD -pelaajalle päivitysvaihtoehto voi olla myös noin 500 euron hinnalla uuden sukupolven Playstation 5- ja Xbox Series X -pelikonsoli, jolla pelaaminen onnistuu televisiolla 4k-resoluutiolla.
NVIDIA ilmoitti jo etukäteen tuovansa heinäkuussa myyntiin 339 euron hinnalla 4060-perusmallin sekä tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustetun 4060 Ti:n. Näistä kahdesta 4060-perusmalli kuulostaa paperilla järkevältä Full HD -näytönohjaimelta, mutta 559 euron hintaisesta 16 gigatavun 4060 Ti -mallista on vaikea povata myyntimenestystä.
Herkku kortti 4060 Ti vakiona 120W kera, hyvä linky ompi. Tosta vielä jännitettä alaspäin ja taajuutta hieman ylöspäin, 90W kera +10% nykyisiin.
Kuinkahan iso palkankorotus tuli sille jampalle joka keksi että vaihtaa näyttiksen mallin xx50:stä xx60:iin ja hintalappu varastetaan xx70-sarjasta
Lämmöllä muistelen vuonna 2015 ostettua AMD R9 390 korttia, joka jo silloin sisälsi 8GB VRAMia. Vaikka kortin tehot loppuivat uusissa peleissä kesken, pystyi vielä monen monta vuotta vääntämään pelien tekstuuriasetukset ultralle. Ei enää haitannut tippaakaan vaikka muista asetuksista joutui nipistämään, kunhan ei tarvinnut tuijotella immersion rikkovia perunatekstuureja.
Rahan säästö. Vähemmän linjoja liittimestä piiriin. Vähemmän pinnejä piirissä pitää varata PCIE-väylille. Ehkä jopa selvitään ohuemmalla piirilevyllä jossa on vähemmän kerroksia. Siinä voi säästyä kortin valmistuskustannuksissa monta kymppiä.
Menisi tuo vielä 4060:nä sen hinnalla, mutta nykyisellään on kyllä aika härski julkaisu…
Yksi elämä ja kipuilet matalan fps kanssa?
No kaisse itsensä ruoskinta kuuluu vaan suomalaisuuteen.
Nyt säästetään äfpeeässistä. 
4060 Ti 16 Gt hinta on ilmoitettu alkaen 559€ joten ei sitä tarvitse enää arvailla. Täysin turha kortti tuohon hintaan ja Full HD -pelaamiseen.
Noissa Youtube-arvosteluissa, joita et välttämättä kiireiltäsi ole ehtinyt katsoa, esim. Gamer’s Nexus, LTT, HW Unboxed, jne.. oli löydetty pelejä, jotka olivat pelikelvottomia 8Gt mallilla – taisi A Plague Tale: Requiem olla yksi. Niiden videoesimerkeissä ruuhkainen skene ja fps laski sinne luokkaan 10 fps ja peli nyki niin paljon, että sitä ei pelaa edes kaverini, joka kituutti 8 vuotta GTX 1060:lla.
Tietenkin asetukset oli Ultralla, mutta ei ne pelit niillä asetuksilla toimineet. Ja Linus taisi sanoa, että nykyinen Ultra on kahden vuoden päästä Medium. En ole ihan samaa mieltä, mutta joskus se on kuitenkin ja ei ne Ultrat laskuun käänny, vaan koko ajan tarvitaan enemmän.
Olisiko linkkejä/timestamppeja ollut laittaa? Kiitos. Ja puhutaan siis Full HD -resoluutiosta?
Ei 16Gt 4060 ti:ssä ole silti järkeä, koska 4070 on vain vähän kalliimpi.
Juuri näin, sen sijaan, että investoi 100€ lisää 4060 Ti 16 Gt näyttömuistiin, suosittelen investoimaan 230 euroa 4070:een.
Tuossa yksi.. Näitä löytyy historiasta, mutta tuo oli paras ja siinä on mietitty asiaa ja noita käytännön esimerkkejä useita.
Jos nyt oikein ymmärsin niin tuossa oli demottu Last of Us Part 1 1440p + Ultra-asetuksilla, jolla DLSS auttoi asiaan ja The Callisto Protocol 1080p + Ultra kyykkäsi.
Aiemmin mainitsemani A Plague Tale: Requiem ja Resident Evil Remake taisi olla testattu ilman DLSS 2/DLSS 3.
Mutta, yksittäisistä peleistä / asetuksista on kyse kun tuo 8 gigatavua loppuu ja varsinkin jos luukutetaan 1440p Ultralla.
AIB-valmistajat pystyvät varmaan tekemään tuota 16Gt:n versiota aika halvalla kun ei se 8gt gddr6:a hirveän kallista taida olla ja muita eroja ei ole, mutta kaipa se sitten riippuu siitä kuinka tarkasti Nvidia sitä hintaa valvoo. Tuolla hinnalla on tosiaan turhan lähellä 4070-kortin hintaa, että siinä ei oikein järkeä ole.
Jos en ole väärin käsittänyt, niin nykyään NVIDIA toimittaa piirin ja muistit yhtenä pakettina AIBlle, eikä AIBt saa itse tehdä muutoksia.
PCB on erilainen, koska 16 Gt malli on toteutettu clamshell ratkaisulla eli muistisirut PCB:n molemmilla puolilla.
Onko tämä siksi, ettei AIBit pilaisi markkinasegmentointia vaikkapa juuri lisämuistilla?
Eikö AIBit kuitenkin suunnittele itse piirilevyn, joten tämä ei olisi ongelma.
En tiedä mitä ongelmalla tarkoitat tässä yhteydessä, mutta kustannuksia tuo nostanee enemmän tai vähemmän. Ihan jo pelkästään se nostaa hintaa, että täytyy suunnitella ja testata "ylimääräinen" PCB ja oletettavasti myös komponenttikustannukset clamshell ratkaisussa ovat jonkun verran kalliimmat.
Aika moni käyttää perusmalleissa referenssidesigniä, johon on saatettu lisäillä jotain pientä. Varsinkin noita nopeita väyliä on todennäköisesti aika korkea kynnys alkaa muuttelemaan, kun tuote pitää saada nopeasti markkinoille ja varaa mokailuun ei ole.
No mutta voishan ne sitten vaan ottaa 16Gt mallin referenssidesignin ja ostaa lisämuistipalikat jostain muualta kuin nVidialta? Olettaen siis että se on tehty käyttämällä isompaa määrää piirejä eikä isommilla piireillä, eikä nVidia ole kieltänyt tätä jossain sopimuksessa.
Ei tarvitse, jos nvidia on tarpeeksi ajoissa kertonut tästä 16gb mallin tulosta AIB:ille. Tosin todennäköisesti päätös tästä on tehty huomattavan myöhään, muu ei oikein selitä niin pitkää väliä 8gb ja 16gb julkaisun välillä.
Mutta jos ajoissa ilmoitettu, niin voisi vain suunnitella yhden piirilevyn ja jättää vaan vetämättä toisen puolen vedot 8gb malleihin. Vähän nostaa yksittäisen 8gb kortin piirilevyn hintaa jotenpäiten, mutta economies of scale luultavasti kuittaisi tämän kokonaan ja säästetyt suunnittelukustannukset
Ei ainakaan refussa ole tuota, eli eiköhän tuo 16GB malli ole aika hätäpäissään suunniteltu. Nvidiakin yleensä hyödyntää samaa PCB:tä useammassa kortissa jos vain mahdollista.
Dlss kolmonenhan se on mistä tuossa maksetaan. Ja näyttää olevan jossain määrin hintansa arvoinen koska auttaahan tuo dlss reippaasti suorituskyvyn kanssa.
Dlss3 frame generation varaa/käyttää itselleen n 1-2gt VRAMia pelin kuorman päälle. Joten se 8gt onkin 6-7gt pelille. Plus dlss3 fg ei tukea ei ole jokaisessa pelissä sekä sen toteutuksen taso vaihtelee.
Eri asia kuka siitä haluaa maksaa useamman sadan euron preemiota… Varsinkin kun toteutus on edelleen osassa peleistä huono. Plus sitä input lagia nyt ei saada frame genistä koskaan eliminoitua, mutta sekin taas henkilökohtaista huomaako sen.
Totta teoriassa joo. Ei näytä käytännössä olevan kuitenkaan tehty noin ainakaan niiden korttien kohdalla mitä TPU:n revikoista löytyy (MSI ja PNY).
”Naurettavan huono”, ”älä osta” – Nvidian uusi näytönohjain haukuttiin maanrakoon
http://www.is.fi
Just olin tulossa laittamaan. Derbauer testasi että tuo PCIe x8 ja ei ole ongelma kun käytössä on PCIe 4 väylä mutta PCIe 3 rajoittaa, joten vanhaan kokoonpanoon tuo näyttis ei sovi jos päivittää meinaa.