AMD:n FSR 3 -teknologia on ehtinyt myöhästellä aikataulustaan, mutta viimeisin lupaus eli kolmas vuosineljännes piti ja teknologia saatiin vihdoin kuluttajien käsiin viime perjantaina. Samaan syssyyn yhtiö julkaisi myös Radeon RX 7000 -sarjalle ennakkoversion tulevista ajureista, joissa on tuki AMD Fluid Motion Frames -teknologialle.
AMD:n FidelityFX Super Resolution 3 -teknologia vastaa ominaisuuskirjoltaan hyvin pitkälti DLSS 3 -teknologiaa, eli siinä on mukana skaalauskomponentti (Super Resolution), väliruutujen luonnille (AMD Fluid Motion Frames, NVIDIAlla Frame Generation) ja viivettä pienentävä Anti-Lag+ (NVIDIAlla Reflex). Teknologia tukee myös ns. Native Anti-Aliasing -tilaa, jossa peli renderöidään natiiviresoluutiolla, jolloin Super Resolutionista jätetään itse skaalauskomponentti pois, mutta reunojenpehmennys ja terävöitykset toteutetaan. NAA-tila on käytettävissä myös AFMF:n kanssa.
FSR 3 on virallinen minimi on Radeon RX 5000- tai GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjain ja suositus RX 6000 -sarjan tai RTX 30 -sarjan näytönohjain. Mikään ei estä teknisesti sen ajamista muillakin näytönohjaimilla, mutta kokemus ei välttämättä ole silloin sitä, mitä pitäisi. Ilman FSR 3:n pelkän skaalauskomponentin virallinen minimi on Radeon RX 590 tai GeForce GTX 10 -sarja, mutta kuten edellä mikään ei estä käyttöä hitaammillakaan näytönohjaimilla.
FSR 3 -teknologia tuli ensimmäisenä, kuten jo ennakkoon oli tiedossa, Forspoken- ja Immortals of Aveum -peleihin. Tulevien FSR 3 -pelien lista kasvoi EVE Onlinella ja Pax Deillä ja teknologiaa tukevien studioiden lista CCP Gamesilla (EVE Online), Mainframe Industriesillä (Pax Dei) ja Turtle Rock Studiosilla (mm Back 4 Blood, Evolve, Left 4 Dead).
Lähde: AMD
Eli vrr pois ja vsync päälle niin sitten saadaan tarkoitettu efekti, muuten voi olla mystistä käytöstä ja repeilyä yms.
Pitänee odotella josko tulis johonkin itseä kiinnostavan peliin niin vois testata. Ei varmaan mitään järisyttävää kokemusta kannata odotella…
Se on ihan niiden pelien kehittäjistä kiinni, sen kun lisäävät tuen. Jos eivät rahkeet syystä tai toisesta riitä voivat taatusti kysyä apua AMD:lta.
(toki pitää muistaa myös se että nämä teknologiat vaativat myös pelin puolelta tiettyjä asioita, eli joka peliin ei ole lisättävissä ilman koko renderöintiprosessin remonttia)
Hyvä kun joillakin on se kristallipallo.
On se ilmeisesti tulossa muihinkin ja tekevät yhteistyötä isojen studioiden esim ubisoftin ym ja unreal enginen kanssa. Mielestäni vain kyseenalainen valinta tukea sellaisia pelejä ensiksi jotka ei ketään kiinnosta.
Pointti oli että se on pian jaossa ihan MIT-lisenssillä avoimena lähdekoodina, noilla kuka lupaa tukea ketäkin ei ole sinänsä siis mitään muuta merkitystä kuin markkinointi.
Väliruutujen tekeminen vähentää hivenen myös cpu-pullonkaulaa jos ytimet ei lopu totaalisesti kesken. Tyyliin joku Ryzen 1700x voi toimia pidempään. Latenssin kanssa voi tulla vähän takapakkia, mutta jos nyt peli pyörähtäisi kuitenkin.
Mahtaako tämä jollain aikataululla lähteä toimimaan kännyköissä, tableteissa ja muissa mobiililaitteissa?
Vanhenevissa konsoleissa olisi myös loistava juttu.
Nämä toimivat millään tasolla tyydyttävästi kun suorituskyky on valmiiksi 60FPS+ (ja mieluummin vielä reilusti enemmän), ei sillä hirvittävästi tekohengitellä vaan parannetaan vielä sinänsä riittävien suorituskykyä.
… Periaatteessa olen siis samaa mieltä, mutta toivon silti että yksi sun toinen vanheneva setti saisi väliruuduista pientä apua. Riippuu varmaan pelistä.
Input latenssi kasvaa ainakin yhden ruudun verran mutta ei se itseä ainakaan tuossa Forksporkissa päässyt liikaa häiritsemään kun en ole kovin herkkä sille. Jos pitäisi tarkasti tähtäillä niin sitten olisi eri asia mutta vähän puuroinen kääntyily on siedettävää 3pp pelissä jossa on muutenkin inertiaa ja autoaimia.
Ruudut ei myöskään ole ilmaisia, eli hyöty kutistuu sitä mukaan mitä alemmaksi mennään koska osa GPU:n tehosta menee väliruutujen laskemiseen. Ajuritason "versio" asiasta on nähtäväsri tähän verrattuna kevyempi mutta ei ilmeisesti edes yritä tehdä mitään nokkelaa ja menee automaattisesti pois päältä jos kuva muuttuu liikaa. Ja tietty toistaiseksi saatavilla vain 7000 sarjalle.
Daniel Owen testaili että NVIDIAn kymppisarjan 1060 ja 1070 toimii kyllä tämän kanssa:
Resoluutio ja asetukset olivat, 4K resoluutio kaikki namit ja herkut ilman sitä nvidian varjo/peili höpötystä päällä.
En huomannut että inputlagi olisi kasvanut merkittävästi jos ollenkaan.
Eli nativiina – average ~60 ja 99% fps ~30
FSR 3 Guality – average ~120 ja 99% fps ~60
Näytönohjaimena toimi rx 6900xt
Sulla nyt joku mättää noissa luvuissa, tarkoitatko nyt tolla "99% fps":llä kenties 99. persentiiliä eli huonointa prosenttia ruuduista?
Khyll
Starfieldiin saisi tulla 🙂
Ensimmäiste arvosteluiden perusteella on liian lukittu tuo FSR 3 että olisi hyödyllinen.
Miten lukittu ja mikä arvostelu?
data-unfurl="true" data-result-id="520960" data-url="https://videocardz.com/newz/amd-enables-fluid-motion-frames-support-for-radeon-rx-6000-series" data-host="videocardz.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
AMD enables Fluid Motion Frames support for Radeon RX 6000 series – VideoCardz.com
data-onerror="hide-parent"/>
videocardz.com
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23-30-afmf-tech-preview
katso liitettä 1187292
katso liitettä 1191880
katso liitettä 1191882
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä