BlurBustersin käsiinsä saama prototyyppinäyttö tuplaa virkistystaajuuden nykyisten huippunäyttöjen 240 hertsistä 480 hertsiin. Mutta onko 480 hertsin virkistystaajuudelle edes todellista tarvetta, vai jääkö ihmisen näköaistin jo jälkeen näytön tarjoamasta nopeudesta?

Pelikäytössä näytöiltä haetaan nopeita vasteaikoja ja korkeita virkistystaajuuksia. 144 hertsin virkistystaajuudesta on tullut jo liki vakio alle 4K UHD -resoluution pelinäytöissä ja useimpien tukena on joko VESA:n Adaptive-sync (AMD:n FreeSync) tai NVIDIAn G-Sync-teknologia, jotka mahdollistavat virkistystaajuuden sitomisen pelin tai ohjelman ruudunpäivitysnopeuteen.

Taistelu siitä, kuinka korkea virkistystaajuus on kyllin korkea, ei tule luultavasti taukoamaan ikinä. Ihmissilmä ei toimi kuin kamera ja vielä tähän päivään mennessäkään tiede ei ole kyennyt antamaan yksiselitteistä vastausta ihmisen näkökyvyn ”virkistystaajuudesta”. Ihmisten tiedetään kyenneen erottelemaan yli 200 hertsin nopeudella välkähtävän kirkkaan kuvan mustien kuvien joukosta, mutta toisaalta ihminen ei luultavasti kykenisi ikinä erottelemaan 200 hertsin nopeudella vaihtuvia erilaisia kuvia.

Nopeimmat pelinäytöt markkinoilla on varustettu tällä hetkellä 240 hertsin virkistystaajuudella. BlurBusters-sivusto on saanut kuitenkin käsiinsä mielenkiintoisen näytön prototyypin, jonka virkistystaajuus on peräti 480 hertsiä, tai tarkemmin 479,81 hertsiä. Sivusto ei kerro, minkä yrityksen näytöstä tai näyttöpaneelista on kyse, mutta näytöstä kuultaneen epäilemättä piakkoin lisätietoja. Kerro kommenteissa meneekö 480 hertsin virkistystaajuus mielestäsi jo liiankin korkealle, vai onko markkinoilla todella kysyntää yli 240 hertsin näytöille?

Lähde: BlurBusters

This site uses XenWord.
;