DirectSR:n mukana tulee valmistajasta riippumatta toimiva AMD:n FSR 2, mutta sen kautta tuetaan myös kaikkien valmistajien omia skaalaimia.

Microsoft ilmoitti aiemmin esittelevänsä DirectX-rajapintaan uuden Direct Super Resolution -ominaisuuden GDC 2024 -tapahtumassa. Nyt messut ovat ohi ja DirectSR:n yksityiskohdat alkavat olemaan selvillä.

Microsoftin uusi Direct Super Resolution on tarkoitettu tekemään paitsi pelinkehittäjien, myös pelaajien arkipäivästä astetta helpompaa. Ominaisuuden idea on tarjota kehittäjille yksi yhteinen rajapinta, jonka kautta tuetaan suoraan kaikkia skaalaustekniikoita. Tekniikan avulla tullaan pääsemään ainakin DirectX-pelien osalta eroon tilanteesta, jossa peli tukee vain tiettyjä skaalaimia.

Vaikka DirectSR on pohjimmiltaan rajapinta, jonka kautta voidaan tukea suoraan kaikkia skaalaimia, sen mukana tullaan myös toimittamaan ainakin yksi kaikilla toimiva skaalain, eli AMD:n FidelityFX Super Resolution 2. Tarkemmin kyse on FSR 2:n tuoreimman 2.2.2-version pohjalta kehitetystä versiosta, jossa luvataan olevan mukana kaikki tuoreimmat parannukset skaalauksen laatuun. Microsoftin diassa puhutaan kuitenkin mukana tulevista skaalaimista monikossa, mikä vihjaisi FSR 2:n saavan rinnalleen myös toisen kaikilla toimivan skaalaimen, mutta yksityiskohdat siitä jäävät selvitettäviksi myöhemmin.

Siinä missä FSR 2 ja mahdolliset muut mukana tulevat skaalaimet tulevat toimimaan kaikilla, DirectSR tukee luonnollisesti myös kaikkien omia skaalaustekniikoita, kuten DLSS ja XeSS. Loppukäyttäjä pääsee siis valitsemaan vielä pelissä haluamansa skaalaimen. Microsoftin diassa mainitaan myös erikseen NPU:t, mikä vihjaa ainakin jonkin valmistajan olevan kehittämässä GPU:n sijasta prosessorin tekoälykiihdyttimellä toimivaa skaalainta.

Lähde: 4Gamer

This site uses XenWord.
;