Microsoft on ehtinyt jo esittelemään seuraavan sukupolven konsolinsa virallisesti, mutta sen teknisistä ominaisuuksista on puhuttu lähinnä suuntaa antavasti. Nyt yhtiö on kertonut tarkemmin Xbox Series X -konsolin ominaisuuksista.
Microsoftin tuoreet paljastukset eivät sinänsä ole yllättäviä vaan lähinnä aiempia huhuja varmistavia. Konsolin sydämenä sykkii Zen 2- ja RDNA2 -arkkitehtuureita hyödyntävä semi-custom APU-piiri. RDNA2 tukee ensimmäisen sukupolven RDNA:sta uupuneita Variable Rate Shading -teknologiaa ja DirectX Raytracing -kiihdytystä. Konsolille, tai käytännössä sen grafiikkaohjaimelle, luvataan 12 teraFLOPSin edestä laskentavoimaa. Säteenseurantaa tullaan hyödyntämään grafiikan lisäksi äänentoistossa, mutta toistaiseksi ei ole varmuutta onko tämä toteutettu varaamalla tietty määrä Compute Unit -yksikköjä äänentoistolle TrueAudio Nextin tapaan, vai jollain erillisellä ratkaisulla.
Uusi Xbox tukee maksimissaan 120 FPS:n ruudupäivitysnopeutta sekä HDMI 2.1 -ulostuloa, mikä tuo samalla tuen Auto Low Latency Modelle, mikä asettaa television automaattisesti matalan latenssin pelitilaan mikäli sellaista tuetaan, sekä HDMI Variable Refresh Rate -teknologialle, mikä mahdollistaa virkistystaajuuden synkronoinnin ruudunpäivitysnopeuteen. Konsoli on varustettu ”seuraavan sukupolven SSD-asemalla”, mikä valitettavasti ei vielä paljasta tarkemmin mistä on kyse. Spekulaatioissa on puhuttu pääosin PCIe 4.0 -väyläisestä NVMe-asemasta, mutta tästä ei ole vielä varmuutta, mutta yhtiön twiiteissä mainitaan erikseen ”custom built”, mikä on omiaan herättämään kysymyksiä sen toteutuksesta.
Quick Resume -ominaisuus, eli peliin palaaminen ilman normaaleja lataustaukoja, on päivitetty tukemaan nyt useampaa peliä samanaikaisesti. Pelien tuntumaa on parannettu puolestaan Dynamic Latency Input -tekniikalla, jonka luvataan synkronoivan liikkeet välittömästi pelitilanteeseen aiempaa pienemmin viivein.
Microsoft lupaa konsolin tukevan luonnollisesti omien peliensä lisäksi Xbox Onen pelejä sekä kaikkia Onen tukemia Xbox 360- ja Xbox-pelejä. Yhtiön oman Xbox Game Studiosin pelit tullaan julkaisemaan Smart Delivery -tekniikalla, jossa peli ostetaan kerran ja pääset pelaamaan sitä sekä Xbox One-, One S-, One X- että Series X -konsoleilla aina parhaimpana saatavilla olevana versiona. Teknologia on tarjolla myös ulkopuolisille kehittäjille, mikäli he haluavat sitä hyödyntää esimerkiksi peleissä, jotka julkaistaan ensin Xbox Onelle ja myöhemmin Series X:lle. Tähän mennessä CD Projekt Red on ehtinyt jo ilmoittaa, että Cyberpunk 2077 -pelin Xbox One -version ostajat tulevat saamaan Series X -version pelistä ilmaisena päivityksenä.
Lähde: Microsoft
Onkohan tuo monoliittinen APU vai käyttävätköhän chiplettejä?
Kaikki on toki mahdollista, mutta IMO todennäköisemmin monoliitti kuin chiplet.
Olihan tuolla jo infoa, kun viitsi googlailla:
data-unfurl="true" data-result-id="6410" data-url="https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-microsoft-xbox-series-x-silicon-reveal-analysis" data-host="www.eurogamer.net" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Microsoft's Xbox Series X silicon reveal: is this the biggest console processor ever made?
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.eurogamer.net
Elikkä yksi aika iso siru (suurin TSMC 7nm prosessilla tähän mennessä tehty?).
Se mitä siitä custom ssd:stä ”tiedetään” ennestään, että siinä ei olisi ram muistia hinnan tiputtamiseksi, mutta koska kyse on pääasiassa lukemiseen tarkoitetusta tallennustilasta, se tuskin aiheittaa ongelmia.
Mutta jos käyttää custom liitäntää, niin vaihtaminen isompaan menee hankalaksi… No saas nähdä mitä tuo custom tuolla tarkoittaa.
5700XT omaa 10 tetaflopin laskentatehon, eli ei ole niin nopea laskutoimituksissa. Mutta toisaalta tämä on rdna2:sta joten saattaa olla nopeampi laskemaan ja hitaanpi piirtämään grafiikkaa. Jotain tilaa siellä ne raytasing raudat tarvitsevat. Eivät toki välttämättä yhtäpaljoa, kuin Nvidialla, mutta kuitenkin jotain ja ne antanevat lisää laskentatehoon siinä samalla.
Mielenkiintoistahan tässä on seurata että mitä sieltä oikein tulee! Kertoo jo jotain seuraavan sukupolven graffakorteistakin. Voi hyvin olla 6600(xt)/6400(xt) vastaavaa rautaa sisällä!
Menee ostoon. Ps5 pelit kuitenkin maksaa saman verran kuin tämän mutta tämä tarjoaa gamepassin ja parannellut vanhatkin pelit siinä samalla. Bloodborne 2 tulee vasta 2023 aikaisintaan nii ei mitään kiirettä ostaa ps5 :). Kiva kun pääsee hakkaamaan 500 miljoonan budjetin haloa tämän vuoden lopulla vähintään 4k:na + tuo design on 5/5 jäähdytyksen kannalta. Jos muistatte vielä ps4 😀 jos ps5 tekee saman niin ei hyvää päivää… eihän se kestäkkää ku sen 2 v takuuajan loppuu ja sit hajoaa :D.
Tosiaan en ole varsinaisesti kummankaan leirin puolella mutta en tykkää sonyn laiskuudesta ja riistosta pelien suhteen tosin nintendo reilusti pahempi.
Faktoja. Jäähdytys ei ole Sonyn vahvuuksia, mutta ei ole mikään muukaan, joten Xbox on se ratkaisu. Hyvältähän tämä vaikuttaa harmi vain Playstation voi vielä parantaa(tuskin). Itse olen laatikon puolella koska Microsoft kilpailee Sonyn kanssa, mutta Sony ei Microsoftin kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa että Sony ei yritä PS:än kanssa, koska luottaa 7 vuoden takaiseen menestykseen. Game Pass, alennukset, backwards compatibility, tehot ja tuuletus. Vain hyviä puolia… En tiedä mistä valittaa. Tämä lähtee ostoon.
Tähän mennessä ovat ilmoittaneet gpun tehon mukaan lukemat. One X on 6 TFLOP, joten miksei tuplaisi uuteen sukupolveen?
Microsoft ei ole kusettanut xbox one tai xbox one x kohdalla ainakaan niin pitää täysin kutiansa että tästä löytyy rtx 2080 ti tehonen näyttis sisältä. Saas nähdä mites ensi vuonna suu pannaan kun tulee rtx 3060 siihen 500 e, että kuinka moni rakentaa koneen konsolin tilalta :D.
Kiitä onneasi jos tulee edes 2060 tehoinen näyttis.
Teraflopit eivät kerro näytönohjaimen oikeasta pelitehosta yhtikäs mitään.
Muutenkin, Xbox one X:sässä on RX 470 tehoinen näyttis joka on 6 teraflopia, jos se tulee olemaan tuplasti tehokkaampi, eli 12 teraflopia se tarkoittaa vain alle 2060 tehoa peleissä.
Ja edelleenkin korostan että teraflopit eivät kerro oikeasta peli suoritus kyvystä mitään.
Yksi asia on kuitenkin varma: Siihen ei ole tulossa RTX 2080, ei SUPER eikä TI mallin tehoista näytönohjaita. Se on fakta.
RT-kiihdytys ei tuo yhtään mitään lisää kun FLOPSeista puhutaan (eikä vähennä sen puoleen)
Tilaa ne toki sirulta vaativat, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä 5700:n kanssa.
En nyt äkkiseltään muista, että miten AVX2 suorituskyky lasketaan, mutta 8 core / 16 threadia täyden leveyden AVX2:silla 3.0GHz taajudella on joku nollasta poikkeava määrä flopseja.
~400mm2 tarkoittaisi selvästi isompaa sirua kuin esim one x, joka on tehty halvemmalla prosessilla, ja on konsolin premium malli, siinä missä tämä on perusmalli. Ei minusta kuulosta uskottavalta, tai sitten on tulossa aika hinnakas konsoli.
MS haluaa varmistaa, että ei ole käymässä kuten Xbox One vs. PS4 tapauksessa.
Siitä vaan laskemaan, tuo 380-400mm^2 on lähes kaikissa ellei kaikissa tuosta eri tavoin tehdyissä laskelmissa toistuva luku (tuo on käsittääkseni paras kuva mitä siitä on julkaistu)
katso liitettä 350703
Voisin veikkailla, että series X tulee olemaan (ainakin aluksi) premiummalli, joka saa rinnalleen series S konsolin ilman levykelkkoja, joka tulee olemaan sit se köykäisempi 60hz fullhd-malli. Saas nähdä kuinka väärässä olen veikkaukseni kanssa
FLOPSeja ei kannata vertailla suoraan eri arkkitehtuurien välillä juuri sen vuoksi mitä sanoit, ja sitten kuitenkin teet heti perään niin itse. RDNA ei ole GCN vaikka se läheistä sukua onkin.
RDNA2 on taatusti vähintään yhtä nopea samoilla FLOPSeilla kuin RDNA1. Tässä pitää tietenkin nyt vähän oikoa mutkia ettei mene liian monimutkaisiksi laskut, joten oletetaan että muistikaistaa tulee olemaan suhteessa saman verran kuin Navi 10:llä ja että suorituskyky skaalautuu suurinpiirtein lineaarisesti FLOPSien mukaan. Näillä oletuksilla 12 TFLOPSin RDNA2 olisi vähimmillään nopeampi kuin RTX 2080 Super, mutta hitaampi kuin 2080 Ti ja jos RDNA2 parantaa realisoituvaa suorituskykyä per FLOPS RDNA1:een verrattuna niin se suoriutuisi vielä paremmin.
Saahan sitä aina unelmoida… Voi vain tulla pieni pettymys vastaan.
Tätä kanssa odottelen. Realistiset äänet toisi todella paljon lisää immersiota peleihin.
Eikä varsinkaan suoraan konsolista PC näyttiksiin ja PC pelikokemuksiin. Siinä missä se pelin PC versio ajelee jotain melko geneeristä GFX koodia, niin konsoli versiossa yleensä grafiikka koodit on tunattu sille piirille ja mahdollisesti jollain matalamman tason rajapinnalla.
Konsoli on konsoli. PC on ultimaattinen pelikone joka ei koskaan tule häviämään näille vaikka kuinka tehoja tulee niin PC menee aina edellä. Hienoa että nämä kehittyvät koko ajan ja toiminallisuus paranee, mutta niin pitkään kun näihin ei saa ilman kikkailua hiirtä ja näppistä kiinni ei itsellä ole mitään hinkua pelailla muuta kun NHL:ää ja FIFA:a konsolilla. Joskus yrittänyt ihan mielenkiinnosta kokeilla jotain räiskintäpeliä PS4:llä mutta perseestähän se on hiiren ja näppäimeen tottuneelle:)
Nykyään on pelejä joissa on suora tuki hiirelle ja näppikselle konsoleilla. Esimerkkeinä CoD:MW, Minecraft, Fortnite ja The Sims4. Hiiri ja näppis kiinni ja pelaamaan.
Ei juurikan tue niitä pelejä joita itse pelaan joten homma jatkuu edelleen PC:llä:) Sims4, Fornite??? Pelaako noita kukaan muu kun jotku neppailija naperot ja Jonnet? Fornite on kyllä semmosta kakkaa että ei mitään rajaa:)
Unohdit suoraan tuosta pelin alkuperäisestä äänidatasta tehtävän kuuntelijan pään muodolle kustoimoitavan HRTF-laskennan, että saataisiin todelliset 3D-äänet korkeussijainteineen kaikkineen. (+ etäisyystuntu)
Microsoft vei peliäänten kehitystä hitosti taaksepäin DirectSoundin ja käytännössä äänten rautalaskennan tapollaan.
4k/60fps voi varmaan unohtaa mutta 1080p/60fps pitäisi olla kuitenkin minimi joka pelille ilman droppeja.
Kyllä ne pelit siellä 4k 60-120 fps jokainen pyörii, codit kaikki ja muut fps 120hz mutta jotkin erittäin raskaat saattaa jäädä 60 fpssään tai vrmaan välimallejakin buildataan raskaasti ray tracatuille peleille joissa 90 fps tippuu siihen 60.
Cpu kuitenkin ainakin 4x nopeampi ”paperilla” puhtaasti niin voidaan olettaa yli 10 kertaista nopeutta korkeilla resoluutioilla. Ryzenit tykkää skaalautua hyvin.
Uskon lisäksi että voi valita tietyissä peleissä että meneekö kuvanlaatu edellä vai 120hz tilassa, jossa karsitaan ns pc pelaajien näkökulmasta ”turhaa” pois. Tosiaan kaikki konsolit toimii hiirellä ja näppiksellä, pitää vain hankkia erillinen adapteri esim. prismasta hori 50 e adapteri tai kallis xim adapteri. Tai voit suoraan ostaan kalliin razerin yhteensopivan setin suoraan konsoliin :). Tämän setin hinta taisi olla vaivaiset 250e :D, mutta se on jo varmaa että nämä tarjoavat paljon parempaa suorituskykyä rahalle kuin mitä ikinä koska microsoftista ja sonysta on kasvanut niin isoja yrityksiä niin he voivat kehittää parempaa mitä ennen ja myös tekniikka millä he sen tekevät on vihdoin parempaa amd:n kasvamisen ansiosta.
Tämä on jo nykyaikaa.
Jos peleistä puhutaan, niin hiiri ja näppis toimii ainaki xboxilla ainakin perusnappeineen ihan ilman virityksiä, jos peli sitä tukee.
Ehkä kun päivitykset tehtiin x:älle, tehtiin rautakiihdytykset skaalautuvasti uusille laitteille. Siis välttämättä grafiikka ei 4k:sta tule nousemaan.
Hyvinhän Microsoft on hommat hoitanut sen jälkeen, ku toipuivat xbox onen julkaisusta. Sen jälkee menty pelkästään ylöspäin. Kosiskellaan sekä kehittäjiä (pc+xbox) ja kuluttajia (game pass, yhteensopivuus jne jne)
Ja unohtamatta sitä, että MS on haalinut kiitettävästi studioita omaan talliin.
Toki aina voidaan keskustella siitä, että onko studion omistaminen edellytys hyvälle pelille.
Sonyllahan ollut viime aikoina muutama kovinkin onnistunut oman studion peli, mutta eipä niitä siltikään taida 2-3 enempää mahtua top20 listalla.
Faktaa on että suuri osa peleistä ei pääse vakaasti edes siihen 30fps nykykonsoleilla saati sitten 60fps targettiin. Uudella revisiolla hypätään toki ylöspäin performanssissa mutta vähän luulen että vaihdetaan vain 30->60 ja 60->120 ja edelleen ollaan tilanteessa jossa enemmän tai vähemmän jää targetti saavuttamatta, varsinkin kun sekaan heitetään vielä uusia tekniikoita kuten säteenseuranta.
Siitä huolimatta toki pelikokemus tulee olemaan parempi, ja pelistä riippuen kokemus voi olla erinomainen kun fps-targetti on realistisesti asetettu (kuten esim nykykonsoleilla HZD, varsinkin Pro:lla oikein hyvä kokemus 30 fps targetista huolimatta).
Nyt on sellainen väite, että vaatisi lisää tietoa.
Ei kannata näistä trolleista välittää vaan ohittaa suosiolla.
Olipahan erikoinen näkemys, kyllähän Sony nimenomaan kilpailee Microsoftin kanssa ja toisin päin. Ei Sonylla oikeasti on pahemmin varaa lepäillä laakereillaan koska sen verran megaluokan jätti sillä on vastassa. Sonyn metodit ovat erilaiset kuin Microsoftilla ja niin pitää ollakin koska kummankin rauta on aika lähellä toisiaan eli jotain muuta erilaistumista pitää keksiä. Sony on satsannut paljon (vieläpä erinomaisiin) yksinoikeuspeleihin, joka on osasyy siihen minkä takia pleikka on niin suosittu tällä hetkellä.
Toisekseen on hieman hullunkurista suosia Microsoftia koska se kilpailee jotenkin rehellisemmin…tuo kommentti menisi läpi ehkä jonkun toisen firman kanssa mutta ei Microsoftin. Itse pidän Microsoftia kaiken sen historian jälkeen (ja kuinka paljon sen temppuilut ovat töissä ja siviilissä aiheuttaneet päänvaivaa) sen verran pahana piruna että jos joku järkevä vaihtoehto sille löytyy niin sen valitsen. Mutta se siitä, on minulla jotain vanhoja ääsbokseja itsellänikin nurkissa kun executionereitten ja muiden dvd-asemahackien kanssa halusin aikanaan leikkiä, mutta kaikista konsoleista itse valitsen Nintendon. Sen pelitarjonta on omanlaistaan ja oikeuttaa konsolin olemassaolon. Ainoa konsoli jolla voi myös järkevästi pelata perheen sisällä kaikenikäisten ja tasoisten kanssa. Muut normipelit tulee pelattua PC:llä.
Ei siinä kilpailu on hyvästä ja toivottavasti MS saa nyt jotain pleikkaria vastaan, mutta mieluummin näin kuin toisinpäin. Sonyn suurin tulovirta tulee peli- ja konsolipuolesta eli se on hyvin tärkeä osa-alue Sonylle. Microsoftille taas Xbox on vain yksi pieni siivu kaikesta muusta.
Tämä nyt lienee trolli/provo, mutta mitä jäähdytykseen tulee niin juuri viime viikkoina on ollut huhuja siitä kuinka PS5 on tulossa viimeisen päälle kärkiluokan jäähdytysjärjestelmä. Toiseksi pleikkareilla ei ole ollut historiallisesti koskaan mitään suurempia jäähdytysongelmia kun taas esim. MS kusi Xbox 360:n kohdalla jäähdytyksen kokonaan ja koko alkusukupuolen tuotaneristä 100% oli viallisia laitteita jotka levisivät ennemmin tai myöhemmin. Tämä on koko konsolihistorian suurin palautus/huoltofarssi.
Esimerkiksi siitä että MS juuri ilmoitti että Xbox:lle ei ole tulossa konsoliyksinoikeuksia ainakaan ensimmäiseen pariin vuoteen => laite on "Dead on arrival" käytännössä kaikille jotka omistavat pelikelpoisen PC:n ja muidenkin kannattaa harkita PS5 kun saa sekä samat multiplättärit että PS5 yksinoikeudet.
Unohtamatta toki sitä että Sonylla on historiallisesti aina ollut vahva focus globaalille pelaajayleisölle kun taas MS on yrittänyt käyttää Xboxia alustana jenkkiyleisökeskeisten roskapalvelujen (NFL, tietovisoja yms "TV TV TV"-streamingpaskaa) tyrkyttämiseen.
Suurimmalle osalle pelaajista näillä näkymin alkavassa sukupolvessa ei ole oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin PS5 mikä on toki hyvin huono asia.
Juu ei todellakaan tule tapahtumaan että tuolla pyöriteltäisiin Natiivia 4K 120fps,valmistaudu siis pettymään.
Enkä usko että välttämättä jaksaa edes Natiivia 4K sulavasti 60fps jokaisessa pelissä vieläkään.
Ja mistä lähtien CPU on vaikuttanut korkeilla resoluutioilla? GPU ne paukut loppuu korkealla resoluutiolla eikä CPU
ja RT päällä se on sitä 30fps pelailua sittrm varmaankin.
4K@120 FPS on huono vitsi ja 4K@60 FPS on myös aikamoista haaveilua ellei sitten todellakin tuota lähdetä "jahtaamaan" hinnalla millä hyvänsä eli kaikki textuurit, modellit, AA:t revitään niin alas kuin vain tarve että saadaan nuo maagiset numerot pöytään.
Jokainen voi sitten taas miettiä että onko se todella sen arvoista. N64 grafiikat, mutta 4K@60 FPS.
Itse taas näen että PS5:n hankintaan ei ole mitään syytä koska ei kiinnostavia pelejä, varsin varmasti edelleen umpikamala dualshock ohjain ja surkea käyttis Yksinoikeuspelit on peliteollisuuden syöpä joka saisi kuolla pois.
Itse omistan konsolin koska jotkut pelit vain on mukavampi pelata sohvalta käsin isosta 4K HDR telkkarista eikä kaikkia pelejä vieläkään ole saatavilla PC:lle.
Esimerkkinä Forza 7 pyörii 4K 60fps Xbox One X:llä joten kyllä tuo on jo nykysukupolvessa saavutettu. Toki valtaosa peleistä tuohon ei pääse.
Jos meinaat yhteensopivuudella, sitä että voit ostaa wintendo storesta pelin ja pelata sitä poksilla ja PC:llä niin varoituksen sana tähän.
Tein silleen tyhmästi ja ostin alesta Forza Motorsport 7 ja asensin PClle (ei o ku xbox360 jossai nurkassa pölyttymässä). FM7 sitten vuotaa muistia niin, että 16GB rammia kerkee hätäseen ajaa yhden radan, mutta ei tunata autoa koska valikoissa vuotaa rammia ja kops ympäri. No refund. Jos ostan jonkun konsolin niin en ainakaan poksia, m$ pitäkööt tunkkinsa jos eivät edes validoi että nuo pelit toimii PC:llä.
En ota uskonnollisiin syihin kantaa, mutta yksinoikeuspelit ovat käytännössä konsoleiden pointti ja ainoa syy niiden olemassaololle. PS2-sukupolvessa elettiin ns. kulta-aikaa jolloin lähes kaikki huippupelit olivat yksinoikeuksia, mutta nyt konsolit ovat entistä enemmän vain walled garden PC:tä missä se että asioita ei rajoiteta tai synteettisesti poisteta myydään "ominaisuutena", missä nettipelaaminen on erillinen kunnia josta saa maksaa kuukausimaksua ja missä peleistä, ohjaimista yms. pääsee pulittamaan tuntuvan katteen. Nintendon ja Playstationin peleistä suurin osa ja Xbox:n peleistä käytännössä kaikki ovat täysin samat mitä PC:lle saa, mutta PC:lle saa vielä sitäkin enemmän pelejä ja taaksepäin yhteensopivuus on aina voimassa.
Loppusukupolven high end maxed out versio pyörittää 4K 60 FPS peliä joka on suunniteltu 2013 julkaistulle laitteelle. Eipä ihme. Jos Microsoft tai Sony julkaiseen 2024 tai 2025 uuden version tulevista konsoleistaan joissa on samanlainen jättiharppaus raudassa niin eiköhän sekin pyöritä 4K 60 FPS joitain alunperäisen laitteen pelejä.
Tarkoitin takaisinpäinyhteensopivuutta.
Ehdottomasti parhaimman näköinen konsoli tähän asti.
Nyt on kyllä melkoista ruusulasien läpi katselua jos oikeasti uskoo yksinoikeuspelien olevan ainoa syy konsoleihin. Sittenhän jokaisella CoD ja Fortnite jonnella ei ole kuin PC ja niitä ei pelata ollenkaan konsoleilla. Täysin kuolleita ja turhia julkaisuja konsoleilla koska on myös PC:llä joten kaikkihan pelaa PC:llä.
Pyörittää sille maxed out versiolle suunniteltua versiota pelistä.
No fakta on sikäli juu vähän turhan voimakas sana kun oikeaa kovaa dataa asiasta en omaa, mutta olen katsonut viimeisen vuoden aikana _kaikki_ Digital Foundryn teknologia/performanssi analyysit ja erittäin harvoin siellä on pelejä jotka pitää FPS-targettinsa virheettömästi. Suurimman osan (peli)ajasta ehkä, mutta joka pelissä tuntuu olevan alueita tai tilanteita jossa kyykätään reilusti targetin alle eikä aina ihan hetkittäisestikään.
Ja siis pelikokemus voi silti olla täysin hyväksyttävä vaikka joskus kyykätäänkin, mutta jos targetiksi laitetaan 120 fps niin melko varmaa on että se ei ole lukema jota CoDikaan saavuttaa kun laitetaan iso taistelu räjähdyksineen ruudulle (vaikka engine kyllä vakuuttava noin muuten onkin). Hyvä puoli on että se todennäköisesti pysyy 60fps YLÄpuolella uudella raudalla, mutta vakaa fps olisi monessa paikkaa parempi vaikka huipusta pitäisikin tinkiä.
Eipä sillä kyykkämisellä ole niin väliä, jos sieltä se variable refresh tuki löytyy. Taitaa olla jo melko yleinen ominaisuus 120hz TV:ssä jotka varmaan yleistyvät tämän sukupolven myötä.
Joo mutta jos on peli pc, niin järkevämpää on ostaa android tv boksi kuten Xiaomi Mi Box S ja sitten Steam Home striimauksella pelit töllöön ja ohjaimeksi steam controlleri.
Tai tietenkin jos on HTPC niin sen kaveriksi Steam controlleri ja pelit joko peli koneelta tai suoraan HTPC:llä.
Myöskin kun emulaattorit liittää steam kirjastoon niin vanhojen konsoleiden pelaaminen onnistuu sitten kivasti.
Siksi itse olen Wii ja PS1 ja PS2 pelini kopioinut NASille.
Joten nyt Wii on kaapissa ja rikkinäinen PS2 on jossain.
Vielä kun Xbox ja Xbox 360 emulaattorit hiukan paranee niin sitten nekin konsolit voi laittaa kaappiin säilöön.
Eli näppärä all in one systeemi ja eipä tarvitse yhtään konsolia enää hommata.
Variable rate shadereilla on helppoa toteuttaa tasainen 120Hz FPS jos halutaan – senkun vaan vähentää shaderien laatua kunnes fps nousee tarpeeksi ylös.
Forza 7 käyttää EQAA ja Subpixelit vähän heikkenee vs esim Pc.llä mutta joo muuten pyörii hyvin ja pelikin on kohtuu köykänen ja näyttää boxillakin hyvältä.
Tuota pelailin kuitenkin eniten Pc.llä sampan 49" 32:9 100fps(enempikin olis kulkenut mutta koska VA paneeli niin ylimääräinen Fps olisi vain heikentänyt kuvanlaatua) tuolla kuitenkin näytti ja tuntui omaan silmään paremmalta kuin silloisella 65 töllöllä vaikka toki sekin ihan mukavalta näytti.
Uusi Xbox toki tuo nyt pelit hieman lähemmäksi jo PC pelailua että sinällään hyvä hankinta varmasti heille jotka ei halua hassata rahaa itse PC
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä