Samsung on julkistanut tänään kaksi uutta Isocell-kamerasensoria, joista toinen tarjoaa markkinoiden suurimman 64 megapikselin tarkkuuden. Kyseisen Isocell Bright GW1 -nimeä kantavan sensorin ohella yritys esitteli myös parannetun Isocell Bright GM2 -mallin 48 megapikselin sensoristaan. Molemmat sensorimallit käyttävät samaa 0,8 mikrometrin pikselikokoa.
Sensoreissa käytetään yrityksen Tetracell-rakennetta, joka on käytännössä Samsungin markkinointinimitys Quad Bayer -suodattimelle. Siinä neljä samanvärisellä suotimella varustettua fotodiodia on sijoitettu vierekkäin suurempaa 1,6 mikrometrin pikseliä vastaavaksi ryhmäksi. Tetracell-tekniikasta on hyötyä erityisesti hämäräkuvauksessa ja laajan dynamiikka-alueen taltioinnissa. Sensori tuottaa oletuksena 16 megapikselin kuvia, mutta tarvittaessa etenkin hyvissä valaistusolosuhteissa voidaan hyödyntää myös remosaic-algoritmein muodostettavaa täyttä 64 megapikselin tarkkuutta.
Molemmat uutuussensorit hyödyntävät lisäksi dual conversion gain -tekniikkaa, jossa fotodiodin vastaanottaman valon muuntamista sähköiseksi signaaliksi säädetään ympäristön valoisuuden, jolloin sensorin valontaltiointikapasiteetti saadaan optimoitua. Ominaisuuksiin lukeutuu myös Super-PD-tarkennus ja tuki Full HD 480 FPS -suurnopeusvideolle.
Sekä Isocell Bright GW1- että GM2-sensorit ovat parhaillaan samplausvaiheessa ja niiden odotetaan siirtyvän massatuotantoon vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana.
Lähde: Samsung
Eli luultavasti Note 10 malliin tulossa.
tuo kuulostaa ihan hyvältä juurikin 16Mp kuviin, saa nähdä saako tuolla pimeässä kohinoita alas.
Sonyn sensorit ovat parempia. GM1 vs IMX586 ja Sony voittaa kaikessa.
Tosin kumpikin noista tekee halvat pokkarit tarpeettomiksi, niin voidaan jo puhua kamerapuhelimista.
Tuskin. Sensori voi tehdä vaan niin paljon, ja GM1 ei tässä loistanut.. Paremmin kohinoita saa alas pidemmällä valotusajalla ja optisella vakaimella.
Onhan ne sonyt parempia, mutta ei se kilpailu haittaa. jotenkin aikanaan puhelimia vaivanneet täysin vääränväriset pikselit on kyllä jo pääosin historiaa.
Piirin suhde vaikuttaa 4:3:lta. Miksi ihmeessä tällaisia tehdään?
Se taitaa olla yleisin kännykkäkameroiden kuvasuhde. Ja miksi ei olisi?
Onhan se parempi kuin 3:2 tai 16:9, sillä se kattaa suuremman osan objektiivin piirtoympyrästä. Optimaalinen olisi tietty 1:1, jolloin kroppauksen vaakaan tai pystyyn voisi tehdä vapaasti jälkeenpäin.
Mutta kuvaa katsoessa kuvaa pitää joko kropata lisää tai zoomata ulos surureunan kera, ellei tykkää skrollailla. No, 64 megapikselin kuvasta on varaa onneksi alasskaalailla ja kropata, kun vaan noin 2-8 megapikseliä pystyy näyttämään näytöllä.
Eihän niitä valokuvakokoja koskaan ole puhelinten näytön kannalta mitoitettu.
Samat resoluutiovaihtoehdot pc/tv-puolellakin enimmäkseen. Printeissäkin joku 9600 dpi aika harvinainen. Jollain tietty on jo 8k-näytöt tai useampikin 8k, joista tehty sitten 4×4 tile.
Pointti oli se, että kinokoon kenno on 3:2. Pokkareissa ja muissa ei 3:2 kennollisissa digikameroissa suhde on ollut pitkään 4:3. Objektiivista kuva muodostetaan ympyrän muotoiselle alueelle, johon laajakuvasuhde on tosi huono/tuhlaavainen.
Joo, totta tämä tallennusvaiheessa.
Filmillä, peilikameralla ja fyysisellä sulkimella 3:2 ja muut matalammat kuvasuhteey käyvät järkeen, koska pienemmän median/kennon tapauksessa fyysisesti liikkuvista voidaan tehdä pienempiä ja kevyempiä ja niiden liikutteluun riittää pienempi tila.
Elektronisen sulkijan tapauksessa hyötyä kennon pienentämisestä ei hirveästi taas saa, sillä linssi on tietyn kokoinen ja piirtää ympyrän muotoisen kuvan.
Siis, jos linssi piirtää ympyrän, kennon on järkevää olla mahdollisimman ympyrä tai käytännössä neliö. Valmistajat tekevät linssistä aina vähän isomman ettei kennoa mene hukkaan, mutta jos/kun tätä haittaa tulee, se realisoituu voimakkaimmin aina kennon pidemmän sivun päissä. Vinjetointia, resoluution menetystä, vääristymiä jne. enemmän aina reunoilla. Melkein kaikki kameralaitteet nykyään kompensoivat tätä softalla. Ollut jo järkkäreissäkin standardijuttu yli 10 vuotta ihan entry levelistä saakka. Kennon koolla ei sinänsä ole väliä vaan sillä, kuinka paljon linssiä on ylimitoitettu käyttöön. Jos on hyvä linssi, niin ei tarvi tehdä niin isoa. Tämän nyt huomaa kun vertaa esim. Sigman 50mm/1.4 putkea (ennen ART) ja Leican vastaavia. Ihan huomattava kokoero. Pitää vielä mainita, että nämä fysiikat lait ovat ihan universaaleja, jos joku miettii, miten tämä filmi/digi/rangefinder/slr/dslr/pokkari/aps-c/35mm/medium format/pokkari/bridge/kaukoputkikeskustelu liittyy kännykkäkameroihin..