
Komponenttien heikko saatavuus ja etenkin näytönohjainten kasvavat hinnat eivät ole valitettavasti enää kenellekään yllätys. Julkaisimme io-techin YouTube-kanavalla hiljattain myös videon koskien nimenomaan näytönohjainten hintakehitystä.
Ikävät uutiset asian tiimoilta jatkuvat kuitenkin edelleen: Taiwanilaiset puolijohdevalmistajat kuten TSMC, UMC, Powerchip Semiconductor Manufacturing ja Vanguard International Semiconductor ovat sitoutuneet priorisoimaan autoteollisuuden tarpeet muiden markkinoiden edelle.
Sekä Reuters että Nikkei Asia kertovat Taiwanin talousministeri Wang Mei-huan tavanneen maan puolijohdevalmistajien johtajia helpottaakseen automarkkinoiden ahdinkoa. Useiden merkittävien autovalmistajien kerrotaan joutuneen jo supistamaan tuotantoaan vallitsevan piiripulan vuoksi. Tilanteesta voidaan syyttää kuitenkin elektroniikan yleisen kysynnän kasvun lisäksi autovalmistajia itseään, sillä esimerkiksi TSMC kertoo sen automaailmaan kytköksissä olevien asiakkaiden tilausten pienentyneen selvästi viime kesän lopulla ja uusia tilauksia alettiin lähettämään vasta vuoden viimeisellä neljänneksellä, kun kapasiteetti oli jo myyty muiden alojen asiakkaille.
Vaikka puolijohdevalmistajat suostuivat hallituksen vaatimuksiin priorisoinnista, se ei tarkoita automaattisesti esimerkiksi PC-käyttöön tarkoitettujen komponenttien saatavuuden heikentymistä nykyisestä. Yhtiöt neuvottelevat parhaillaan kapasiteettia jo ostaneiden asiakkaiden kanssa löytääkseen ne asiakkaat, jotka olisivat valmiita lykkäämään omia tilauksiaan automaailman tieltä, mutta jo tehdyistä sopimuksista ollaan lähtökohtaisesti pitämässä kiinni. Lisäksi vaikka tehtaiden kapasiteetti on jo täysin käytössä, pyrkivät valmistajat puristamaan laitteista ja väestään irti vielä muutaman lisäprosentin tuotantoa.
Lähteet: Reuters, Nikkei Asia
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Komponenttien heikko saatavuus ja etenkin näytönohjainten kasvavat hinnat eivät ole valitettavasti enää kenellekään yllätys. Julkaisimme io-techin YouTube-kanavalla hiljattain myös videon koskien nimenomaan näytönohjainten hintakehitystä.
Ikävät uutiset asian tiimoilta jatkuvat kuitenkin edelleen: Taiwanilaiset puolijohdevalmistajat kuten TSMC, UMC, Powerchip Semiconductor Manufacturing ja Vanguard International Semiconductor ovat sitoutuneet priorisoimaan autoteollisuuden tarpeet muiden markkinoiden edelle.
Sekä Reuters että Nikkei Asia kertovat Taiwanin talousministeri Wang Mei-huan tavanneen maan puolijohdevalmistajien johtajia helpottaakseen automarkkinoiden ahdinkoa. Useiden merkittävien autovalmistajien kerrotaan joutuneen jo supistamaan tuotantoaan vallitsevan piiripulan vuoksi. Tilanteesta voidaan syyttää kuitenkin elektroniikan yleisen kysynnän kasvun lisäksi autovalmistajia itseään, sillä esimerkiksi TSMC kertoo sen automaailmaan kytköksissä olevien asiakkaiden tilausten pienentyneen selvästi viime kesän lopulla ja uusia tilauksia alettiin lähettämään vasta vuoden viimeisellä neljänneksellä, kun kapasiteetti oli jo myyty muiden alojen asiakkaille.
Vaikka puolijohdevalmistajat suostuivat hallituksen vaatimuksiin priorisoinnista, se ei tarkoita automaattisesti esimerkiksi PC-käyttöön tarkoitettujen komponenttien saatavuuden heikentymistä nykyisestä. Yhtiöt neuvottelevat parhaillaan kapasiteettia jo ostaneiden asiakkaiden kanssa löytääkseen ne asiakkaat, jotka olisivat valmiita lykkäämään omia tilauksiaan automaailman tieltä, mutta jo tehdyistä sopimuksista ollaan lähtökohtaisesti pitämässä kiinni. Lisäksi vaikka tehtaiden kapasiteetti on jo täysin käytössä, pyrkivät valmistajat puristamaan laitteista ja väestään irti vielä muutaman lisäprosentin tuotantoa.
Lähteet: Reuters, Nikkei Asia
Linkki alkuperäiseen juttuun
Tämä kuullostaa todella epätoivoiselta jos olisit Apple, AMD tai NVIDIA miksi luopuisit omasta tilauksistasi ja pahentaisit omien tuotteden saatavuutta tilanteessa jossa ne myyvät kuin häkä? Tämähän saattaisi tuhota koko bisneksen, koska ihmiset ovat suhteellisen merkkiuskollisia, mutta jos haluttua merkkiä ei millään saa ja potentiaalinen asiakas pakon edessä ottaa kilpailijan tuotteet voi asiakas jäädä pysyvästi kilpailijalle kun pakon edessä joutui hankkimaan eri tuotteen kuin halusi. Esim. jos Apple ilmoittaisi, että meidän kapasiteetilla valmistetaan autopiirejä tästälähtien ja Applen asikkaat alkaisivat ostaa Android puhelimia, koska Applen puhelimia ei enää saa tällöin koko Applen ekosysteemmi alkaisi heilua.
Tietotekniikka bisnes on myös todella nopeatahtista jos firmat alkavat viivästyttää tuotteiden lanseerausta luopumalla kapasiteetistaan autopiirien hyväksi voi se johtaa siihen, että paras aikaikkuna myydä omaa tuotetta menee kokonaan sivusuun, koska kilpailijat voivat tuoda paremman tuotteen saataville. Jos esim. AMD ilmoittaisi, että Ryzen 5000 ei valmisteta tänä keväänä, koska autopiirit tarvitsevat kapasiteettia ja Intel sattuisikin tuomaan markkinoille syksyllä hyvän prosessorin koko Ryzen 5000 julkaisun paras myyntiikkuna eli kevät menisi pilalle. Ei niitä enää syksyllä ostettaisi samaan tahtiin jos Intelillä on parempaa tarjolla.
Sinänsä käsittämätöntä, ettei jossain autoalalla voida käyttää niitä halvempia 12 – 28 nm prosesseja, luulis keskiverto auton akussa olevan sen verran jerkkua, että se jaksais pyörittää tollasia vaivatta talvellakin, saatikka sähköauton.
Onko näiden valmistaminen niin helvetin vaikeaa hommaa että se vaatii äärimmäistä erityisosaamista ja vain Taiwanissa sitä löytyy siinä määrin että saadaan isomman skaalan tuotantoa kasaan?
Kyllä se vain on niin pirun vaikeaa, onhan noita toimijoita muuallakin maailmassa (GloFo ja Intel isoimpina) ja itse valotuslaitteet tulevat pääosin euroopasta (ASML, käytännössä ainoat kilpailijat japanian Canon ja Nikon), mutta silti TSMC & Co vaan porskuttaa.
Tiedä paljonko kasvaisi electroniikan osalta auton sähkönkulutus, mutta minulle tuli mieleen hinnat.
Joku tietävä voi valaista paljonko enemmän kiekosta saa piirejä noilla pienemmillä leveyksillä?
Hinta voisi olla nollasummapeliä.
Vaikka vanhemmalla nodella piirejä saisi kiekosta vähemmän, ne vanhemman noden kiekot ovat todennäköisesti aika paljon halvempia kuin leading edge nodella tehdyt.
Sen takia sitä on käytössäkin vaikka miten vanhoja nodeja osille, jotka eivät tarvitse erikoista suorituskykyä jne.
Tosi isoilla (tyyliin Nvidia GA102 GPU) pienempi viivanleveys voi tulla jopa halvemmaksi. Sit taas jos piirit on yksinkertaisia, niin piirien väliin jäävä tyhjä tila leikkaukselle vähentää hyötysuhdetta sitä enemmän mitä pienempi viivanleveys.
Sinänsähän jos ei hukkia ja hyötysuhteen laskuja huomioida, niin 5nm viivanleveydellä saman kokoiselle kiekolle mahtuisi 4 kertaa enemmän piirejä kuin 10nm viivanleveydellä. (Ihan näin niinkuin perusmatematiikalla)
No joo, en tuota sinällään funtsinut vaikka mietinkin saantoja.
Ei ole mitään hajua et millaista piiriä autoihin menee.
Tietysti mitä enemmän älyä niin sen enemmän transistoreja.
Autoissa tosin kaivataan sitä suorituskykyä kaikki mitä saadaan ja mielellään enemmän.
Itsestään ajavissa autoissa kyllä, mutta normiauton elektroniikalta moottorinohjauksessa jne. tuskin vaaditaan kummoisia.
Sähkömoottorin ohjauksen tehokiviäkään tuskin tarvitsee valmistaa millään leading edge nodella.
Taitaa kaikissa uusissa autoissa olla nykypäivänä sen verran tutkaa sun muuta ettei niissäkään mihinkään moottorinohjaukseen enää jäädä.
Ja asiaa liipaten Telsan päivitysversio Model S:stä pyörittää Cyberpunkiakin
Ongelmahan lienee että wanhempi ja uudempi teknologia käyttää samoja subtraatteja/alustoja. Ja niistäkin on jo pulaa.
Pc puolella tuo aiheuttaa ongelmia siinä vaiheessa, kun nykyiset sopimukset umpeutuvat eli loppuvuoden ja ensi vuoden tilaukset saattavat pienentyä ja/tai viivästyä.
Täältä vain uupuu se ”edullinen orjatyövoima”. Suomi tai mikä tahansa Euroopan maa olisi vakauden suhteen oiva, mutta kuluttajat ei halua maksaa 20% isompaa hintaa kalliimman työvoiman takia. Tai mitä tahansa kalliimmat työntekijät loppuhintaa sitten nostavatkaan.
Vaateteollisuus valui monta vuotta sitten Viroon, Nokian puhelinten valmistus liikuin koko ajan enemmän Aasian suuntaan.
kyllä vain nekin työpaikat Suomessa kelpaisi!
Jep polkutyövoiman puute ja kalliit palkansivukulut on suomen suurin ongelma valmistuksen houkuttelussa. Toinen ongelma Suomelle on, että Suomessa firmat joutuvat maksamaan veroja. Muuten olosuhteet ovat piirivalmistukselle ihanteelliset ei juuri esiinny maanjäristyksiä, ei pyörremyrskyjä, sähköverkko on hyvin vakaa katkoja on todella vähän sähkökatkothan maksavat noille firmoille paljon. Yhteiskunta on Suomessa vakaa.
Melkein kuin näillä kahdella asialla olisi joku yhteys
Toisaalta piirinvalmistus vaatinee paljon tietoa, jolloin noissa tehtaissa pyörii lähinnä insinöörit. Lisäksi luulisi että työvoiman osuus kustannuksista on pieni, sillä laitteet maksaa älyttömästi.
Eli suomi olisi hyvä paikka piirinvalmistukselle.
TSMC:llä on yli 51 000 työntekijää, tehtaita 11 + 1 jaettu (+ 1 tytäryrityksenä minkä työntekijöitä tuskin lasketaan TSMC:n työntekijöiksi)
Vähän veikkaan ettei ne ole kaikki tai edes suurin osa insinörttejä.
Isot firmat kyllä pyrkivät minimoimaan kaikki kustannukset jotka pystyvät, myös työkustannukset ja verot. Sillä ei ole merkitystä, kuinka iso osuus se on kuluista. Sieltä leikataan, mistä pystytään.
Lisäksi luulisi, että tehtaan pystyttäminen Aasiaan on myös halvempaa kuin Suomeen.
Olen ollut töissä elektroniikkapiirien valmistuksessa silloin 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa kun kyseistä teollisuutta vielä suomessa oli. 2000-luvun alussa suurin osa noista tehtaista lähti aasiaan. Ei siellä todellakaan kaikki ole insinöörejä. Vaikka tehdas olisi automatisoitu siellä on aina työtehtäviä, joita ei voida tai ei kannata automatisoida johon tarvittaan ihminen.
Omana aikanani oli vielä sellainen huvittava asia, että moni asia jouduttiin tekemään käsin ihmisen toimesta ja automaattiset koneet seisoivat, koska koneet eivät kyenneet tekemään tarpeeksi hyvää laatua. Tämä toki on voinut tässä vuosien varrella muuttua, mutta en usko, että automaatiolla ikinä saadaan tehtyä aivan kaikkea. Työnantajani hommasi kymmenillä miljoonilla euroilla automaatiota, jolla ei tehnyt mitään, koska niiden tekemät tuotteet eivät kelvanneet asiakkaille, mutta eipä tästä sen enempää en rupea entisiä työnantajiani haukkumaan.
Suomessa oli paljon elektroniikan valmistumiseen, suunnitteluun, sekä mikropiirien erikoistuneita insinöörejä ja koulutusta vielä 2000-luvun alussa, mutta sen jälkeen alan koulutus ajettiin alas kun tehtaat lähti aasiaan ja Nokian alamäki vei loputkin työpaikat. 2000-luvun alun jälkeen (melkein) kaikille insinööreiksi haluaville alettiin tuputtaa ohjelmistoinsinöörin opintoja.
No tuo nyt johtuu ihan vaan palkkauksesta. Oletan, ettet ole selvillä, millaista työtä autotehtaalla tarjotaan ja millaisella palkalla. Pääosin kuukausipalkka alkaa ykkösellä, eikä siinä todellakaan ole viittä digittiä. En yhtään ihmettele ettei porukkaa juuri kiinnosta. Julkisuudessa tuota asiaa on käsitelty varsin harhaanjohtavasti erilaisten poliittisten intressien ajamiseksi, mutta tämä riittänee off-topicista.
Kilpailijana tuollaisen puolijohdetehtaan rakentaminen from scratch ja saaminen kannattavaksi voi myös olla vähän haastava homma.
samasta syystä on hieman epätodennäköistä että saataisiin jos mahdollista vielä kustannuskriittisempään teollisuuden alalle tuplaten enemmän väkeä.
Miten siellä pitkälle automatisoidussa tehtaassa tarvitaan pajon ei insinöörejä?
Voisin kuvitella työntekijöiden jakautuvan suurin piirtein seuraavasti:
Suurin osa on insinöörejä erilaisissa tehtävissä ja perusduunareista muutama valvoo valmista tuotantoprosessia ja muutama hoitaa tuotteiden lähetyksen automatisoidusta varastosta.
Tesla shuts down Model 3 production line for 2 weeks amid chip shortage – Electrek
electrek.co
Jotenkin kuvittelisi, että 2021 olisi tuokin rakennettu niin, että sen prossun voi vaan käydä lyömässä paikalleen myöhemmin, saati vikaantuessa vaihtaa tai vaihtaa myöhemmin tehokkaampaan. No näköjään ei onnistu.
Tuskin siitä on kysymys. Jos piirien tuotantokapasiteetti on vaikka koko tulevan vuoden heikompaa kuin autojen valmistuskapasiteetti noin muuten, niin "piirittömien" autojen valmistus varastoon tarkoittaisi sitä että jouduttaisiin kahden viikon valmistuskapasiteetin verran myyntikelvottomia autoja varastoimaan jossain vuoden ajan ja sitomaan näihin saman verran rahaa (osat, työvoima) kuin mitä ko. autojen valmistaminen maksaa. Mahdollinen hyöty tästä olisi sitten että jos piirejä jossain vaiheessa saattaisiin muuta tuotantokapasiteettia enemmän, niin voitaisiin sitten tuotanto "tuplata" pariksi viikoksi. Riskinä tuossakin taas, että ne olisikin siinä vaiheessa jo jollain tapaa vanhentuneita malleja.