Kotimaisista juuristaan tuttu UL Benchmarks on julkaissut uutta verta 3DMark-testiperheeseen. Uusi 3DMark Wild Life on suunniteltu ensisijaisesti mobiililaitteiden grafiikkapiirin testaamiseen, mutta siitä on saatavilla myös Unlimited-versio Windowsille.
3DMark Wild Life on suunniteltu mittaamaan grafiikkapiirin suorituskykyä vaativassa pelin kaltaisessa ympäristössä. Testin kerrotaan hyödyntävän modernien mobiililaitteiden viimeisimpiä tekniikoita testin renderöinnissä. Mobiililaitteilla testistä on saatavilla kaksi versiota, Wild Life ja Wild Life Stress Test.
Wild Life on perinteinen, verrattain lyhyt testi. Sen kerrotaan simuloivan sellaisia mobiilipelejä, joissa rasitus keskittyy lyhyisiin pyrähdyksiin. Wild Life Stress Test pyörii puolestaan pidempään ja simuloi jatkuvasti raskaita pelejä. Stress Test ei anna vain perinteistä tulosta, vaan näyttää kätevässä graafissa miten laitteen suorituskyky muuttuu pidemmässä rasituksessa, jossa testiä pyöritetään useita kertoja peräjälkeen.
Uusi 3DMark antaa mobiililaitteilla pelkän tuloksen lisäksi helposti luettavia graafeja, joissa juuri ajettua tulosta voi verrata samalla laitteilla ajettuihin tuloksiin, suosituimpien laitteiden tuloksiin sekä kaikkiin muihin tuloksiin. Graafit antavat myös mielenkiintoista laitekohtaista dataa siitä, miten tasaisia tuloksia eri yksilöt antavat. Tiedot kerätään maailmanlaajuisesti lähetetyistä tuloksista, joten ne kattavat laajan skaalan erilaisia käyttöympäristöjä, mitkä voivat vaikuttaa tuloksiin. Lisäksi tarjolla on statistiikkaa siitä, miten eri käyttöjärjestelmäversiot vaikuttavat tulokseen.
3DMark Wild Life on toteutettu Vulkan-rajapinnalla Androidille ja Windowsille ja Metal-rajapinnalla Applen laitteille. Testi vaatii vähintään Android 10- tai iOS 13 -käyttöjärjestelmän ja se on ladattavissa Androidille Google Play -kaupasta ja iOS-laitteille Applen App Storesta. Windows-versio on puolestaan saatavilla ilmaisena päivityksenä 3DMark Advanced- ja Professional Edition -versioille Steamista, UL Benchmarksin verkkosivuilta ja Green Man Gaming -pelikaupasta.
Huom!
UL Benchmarks on ilmoittanut, että Qualcommin Vulkan-ajureista johtuen testissä esiintyy graafisia virheitä kuten vilkkumista Android 10 -käyttöjärjestelmällä ja Snapdragon 855:llä tai vanhemmilla järjestelmäpiireillä. Kyseessä on kosmeettinen haitta, joka ei vaikuta tuloksiin. Android 11 -version mukana tulevat Qualcommin uudemmat Vulkan-ajurit korjaavat ongelmat.
Lähde: UL Benchmarks
OnePlus 7T:llä 2400 pojoa. Aika raskas testi luureille.
Voisin lisätä tuosta maininnan uutiseen
Wild Life flickers on my Android device
support.benchmarks.ul.com
2369 ensimmäisellä ajolla, rebootin jälkeen 2427
https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/wild+life+3dmark+score+performance+preset/version+1.0
iPad Pro 2018 (Apple A12X Bionic) täräyttää 9876pts, mutta FPS näytti olevan kokoajan 60. En tiiä onko joku cap.
Hienon näköistä grafiikkaa. Huimaa kehitystä tapahtunut mobiililaitteiden suorituskyvyssä.
iPhone Xr, 5492.
Mitään välkyntää en huomannut exynos piirillä eli näyttää olevan snapdragon piirit ainostaan mutta ruudunpäivitys oli mallia diashowta 15,80 fps
Tietokone antoi 79065.
Renderöintiresoluutio on kait 2560×1440 riippumatta ruudun omasta resosta, tai niin ainakin testin descriptionissa lukee.
Samaa luokkaa tuo mun XS. Lisäsin tuohon aikaisempaan viestiin.
Kiitos LG ja surkea päivitystuki, en siis kokeile omalla puhelimella (V30 ja Android 9).
Poco x3 nfc 830 pistettä ja melkonen diashow… En sit tiedä miten toi vertautuu oikeeseen elämään kun pubg mobile ja real racing 3 pyörii loistavasti. Taitavat olla raskaimpia pelejä mobiilipuolella?!
Samsung S9+: 2038 pts
Nythän onkin hyvä hetki koikeilla Lineageos:ää.
Kannattaa toki tarkistaa jos käyttää pankkisovelluksia yms toimivatko ne ja vaativatko loitsuja toimiakseen
[ROM]LineageOS-16.0 + LineageOS-17.1[Joan][Unofficial]
forum.xda-developers.com
Hyvinhän tuo näytti pyörähtävät XZ1 Compactilla ja Android 10:llä (custom ROM) . Ekalla kerralla tuli 1124 pistettä ja toisella 1127.
Xiaomi poco F1 pojot 1439
Ei se mikään yllätys tietenkään ole, että iPhoneissa on enemmän vääntöä kuin saman sukupolven Android-laitteissa. Wild Life testin skaalautuminen on kuitenkin vähän erikoista UL Benchmarkin Sling Shot Extremeen nähden. Aiemmin Android-laitteet ovat pärjänneet iPhoneja paremmin Sling Shot Extremessä (vaikka muissa testeissä onkin tullut takkiin) mutta Wild Lifessä ero repeää järkyttävän suureksi iPhonen eduksi. Ilmeisesti Wild Life hyödyntää jotain laskentatekniikkaa, mitä Androideissa ei ole?
Sling Shot Extreme:
Wild Life:
Kaikilla muilla alustoilla käytetään Vulkania, paitsi Applella.
UL Benchmarks' 3DMARK Wild Life benchmark spans from smartphones to notebooks
http://www.overclock3d.net
Jep, mutta iPhonet käyttää Metal-rajapintaa myös Sling Shot Extremessä. Android-laitteilla Sling Shot Extremessä voi valita Vulkanin tai OpenGL ES3.1:n väliltä. Otin tuohon vertailuun Vulkanin, kun Wild Life käyttää myös sitä.
Tuo on kyllä totta. Onkohan siellä jotain mätää vulkan toteutuksessa vai mistähän ero johtuu.
Ei tue. MoltenVK:lla voi lisätä iOS:lle Vulkan-tuen, mutta sekin on vain muuntaa Vulkan-käskyt Metallille sopiviksi
Sling Shot Extreme on niin paljon kevyempi ja yksinkertaisempi testi että suoraan sen tuloksien vertailu vs. Wild Life on vähän sama kuin desktopilla vertailisi Night Raid-testin ja Port Royalin skaalaamista toisiinsa. Lisäksi vanhojen Snapdragon-laitteiden Vulkan-toteutuksessa on… erikoisuuksia. Ja koska Androidilla ei oikein päivitellä näyttisajureita ilman OS-päivityksiä, vanhemmalla snapdragonilla olisi hyvä olla Android 11 jotta se ajuri olisi kunnossa.
Huippupiirit molemmilla pysyvät suunnilleen samoihin lukuihin pitkässä juoksussa kun laitteiden annetaan lämmitä vakaaseen tilaan mutta Applen vehkeet tällä hetkellä ovat hyvin aggressiivisia turboilemaan lyhessä testissä todella koviin lukuin. Siitä varmaan isoin ero.
Niin, miksi ei päivitellä? Qualcommhan hetken jopa markkinoi tätä mahdollisuutta erillisiin ajuripäivityksiin
Vaikka ominaisuudesta on puhuttu Android Oreosta lähtien, niin ilmeisesti vasta nyt se on otettu pikku hiljaa käyttöön. Ajurit taitavat päivittyä Play Kaupan kautta vasta muutamiin laitteisiin.
Ehkä jonain päivänä… mutta toistaiseksi käytännössä ei. Toivoa on että tulevaisuudessa tilanne paranee. Pari-kolme vuotta vanhojen Android 10-luurien osalta ei vielä ole mitään tehtävissä ennenkuin saavat Android 11-päivityksen. Ne tuoreet (865 ja uudemmat) luurit joissa tuota ominaisuutta on, on jo ehjät ajurit.
Eipä ole ARM windows tukea, koska ARM windowsilla ei ole Vulkan-ajureita.
XZ1 Compact näyttää selviävän rasitustestistä ihan OK. Heikoin tulos on noin 15% huonompi kuin paras tulos. Yhdessä kohtaa testiä on näköjään tullut isompi droppi heikoimman loopin aikana.
katso liitettä 464424
katso liitettä 464425
katso liitettä 464426