Testasimme pelisuorituskykyä AMD:n ja Intelin prosessoreilla eri näyttöresoluutioilla.

Testasimme Intelin ja AMD:n suorituskykyimmillä työpöytäprosessoreilla eli 8-ytimisillä Core i9-9900K:lla ja Ryzen 7 2700X:llä pelisuorituskykyä kolmella pelillä ja kolmella yleisimmällä resoluutiolla (Full HD, 1440p & 4k).
Testaamme, minkälaiset erot syntyvät kun peli on hyvin näytönohjain- tai prosessoririippuvainen ja miten suurempi näyttöresoluutio vaikuttaa suorituskykyyn. Mukana peleistä on Shadow of the Tomb Raider, Battlefield 1 ja The Witcher 3.
Lue artikkeli: Intel vs AMD: Pelisuorituskyky eri näyttöresoluutoilla
Kaby Lake on uusin mitä tämä lankku tukee.
Kaby Lake on uusin mitä tämä lankku tukee.
Ajoin nyt testejä uusiksi ja varmistin @hik epäilyt eli joku ongelma on ollut noissa 8350K-testeissä Witcherissä ja Battlefieldissä sekä Ryzen 5 1600 Witcherissä. Tästä syystä muokkaan tämän artikkelin hieman toiseen muotoon ja teen kunnollisen jatko-osan isommalla kattauksella prosessoreita pelejä (Battlefield V & Assassin's Creed: Odyssey) sekä käytössä RTX 2080 Ti
Ajoin nyt testejä uusiksi ja varmistin @hik epäilyt eli joku ongelma on ollut noissa 8350K-testeissä Witcherissä ja Battlefieldissä sekä Ryzen 5 1600 Witcherissä. Tästä syystä muokkaan tämän artikkelin hieman toiseen muotoon ja teen kunnollisen jatko-osan isommalla kattauksella prosessoreita pelejä (Battlefield V & Assassin's Creed: Odyssey) sekä käytössä RTX 2080 Ti
Voit tietty kokeilla kellottaa 6500:sta. Useat saaneet 4,1-4,4GHz irti suht helposti. Takuut lähtee toki custom-biossilla ja en tiedä tukittiinko tuota aukkoa ikinä.
Voit tietty kokeilla kellottaa 6500:sta. Useat saaneet 4,1-4,4GHz irti suht helposti. Takuut lähtee toki custom-biossilla ja en tiedä tukittiinko tuota aukkoa ikinä.
IMHO aika turha testi, koska kaikki mukaan valitut pelit ovat multiplattareita, jotka on optimoitu toimimaan erittäin heikoilla prossuilla (nuo konsoleiden Jaguar-ytimet). Ei mitenkään yllättävää, että kyseiset pelit eivät juuri hyödy 10x noita konsoliprossuja nopeammista prossuista. Lisäksi 1% ja 0.1% Lowit on jätetty pois, jolloin ei voi tehdä mahdollisesta stutteroinnista mitään johtopäätöksiä.
Miten olisi esimerkiksi Total War: WARHAMMER II ja joku UE4 peli (tuo engine tuntuu olevan haastava saada pyörimään järkevästi) mukaan testeihin ja kaikkiin taulukoihin 1 % ja 0.1 % lowit mukaan?
IMHO aika turha testi, koska kaikki mukaan valitut pelit ovat multiplattareita, jotka on optimoitu toimimaan erittäin heikoilla prossuilla (nuo konsoleiden Jaguar-ytimet). Ei mitenkään yllättävää, että kyseiset pelit eivät juuri hyödy 10x noita konsoliprossuja nopeammista prossuista. Lisäksi 1% ja 0.1% Lowit on jätetty pois, jolloin ei voi tehdä mahdollisesta stutteroinnista mitään johtopäätöksiä.
Miten olisi esimerkiksi Total War: WARHAMMER II ja joku UE4 peli (tuo engine tuntuu olevan haastava saada pyörimään järkevästi) mukaan testeihin ja kaikkiin taulukoihin 1 % ja 0.1 % lowit mukaan?
Tälläsillä rauta sivustoilla varsinkin on henkilöitä jotka näin tekevät, sitä vaan haluaa kovempaa osaa koneeseen vaikka varsinaista tarvetta ei olisikkaan.
Se on sitä ns.harrastamista jota itsekki harrastan.
Tosin mun harrastus prossun päivityksessä loppui siihen kun laitoin kerralla i9 7960x tulille.
Tälläsillä rauta sivustoilla varsinkin on henkilöitä jotka näin tekevät, sitä vaan haluaa kovempaa osaa koneeseen vaikka varsinaista tarvetta ei olisikkaan.
Se on sitä ns.harrastamista jota itsekki harrastan.
Tosin mun harrastus prossun päivityksessä loppui siihen kun laitoin kerralla i9 7960x tulille.
En ainakaan tiedä muuta mahdollisuutta kertoimen muuttamiseen kuin flashaamalla yli 2 vuotta vanha bios sisään missä ei ole vielä estoja. Lankku on siis Maximus VIII Ranger.
BCLK ei kestä yhtään nostamista, muuttuu heti epävakaaksi.
En ainakaan tiedä muuta mahdollisuutta kertoimen muuttamiseen kuin flashaamalla yli 2 vuotta vanha bios sisään missä ei ole vielä estoja. Lankku on siis Maximus VIII Ranger.
BCLK ei kestä yhtään nostamista, muuttuu heti epävakaaksi.
En tiedä miten vaikuttaa mutta pistin SSD.lle PageFilen manuaalisesti 20Gb testiksi ja nykiminen lähes loppui Bf V, kyseessä kaverin kones jossa vaan 8Gb ramia.
i5 6600 ja Cpu usage 70-90% ja GamingX 1060 6Gb
En tiedä miten vaikuttaa mutta pistin SSD.lle PageFilen manuaalisesti 20Gb testiksi ja nykiminen lähes loppui Bf V, kyseessä kaverin kones jossa vaan 8Gb ramia.
i5 6600 ja Cpu usage 70-90% ja GamingX 1060 6Gb
Pagefileä varten kannattaa miltei olla oma SSD asema, omassa ohjaimessaan..
Pagefileä varten kannattaa miltei olla oma SSD asema, omassa ohjaimessaan..
Mä kun muistelin, ettei pagefileä kannattais ikinä sijottaa SSDlle?
Mä kun muistelin, ettei pagefileä kannattais ikinä sijottaa SSDlle?
Ssd kestävyyden takia varmaankin, tosin mullaki ollut viimiset 10v pelkkää Ssd koneissa kun äänekkäitä Hdd levyjä en halua käyttää ja vanhin jossa aina ollut PageFile 16Gb porskuttaa vieläkin hienosti.
Ssd kestävyyden takia varmaankin, tosin mullaki ollut viimiset 10v pelkkää Ssd koneissa kun äänekkäitä Hdd levyjä en halua käyttää ja vanhin jossa aina ollut PageFile 16Gb porskuttaa vieläkin hienosti.
Mihin sitten, pyörivälle kovalevylle? :facepalm: SSD-asemathan toimivat siten, että ne välttävät jatkuvaa kirjoittamista samaan kohtaan flashia, joten ongelmia ei tule, kunhan vapaata levytilaa on riittävästi.
Mihin sitten, pyörivälle kovalevylle? :facepalm: SSD-asemathan toimivat siten, että ne välttävät jatkuvaa kirjoittamista samaan kohtaan flashia, joten ongelmia ei tule, kunhan vapaata levytilaa on riittävästi.
Miksi 1600x eikä 2600x?
:edit: Jaa niin ääripäät testissä. ei tämä lukeminen aamusta onnistu.
Miksi 1600x eikä 2600x?
:edit: Jaa niin ääripäät testissä. ei tämä lukeminen aamusta onnistu.
Niin, jos sellanen vielä koneesta löytyy.
Taitaa olla vanhentunutta tietoa tämä ja kirjoituskestävyydet sellaisia ettei asialla ole merkitystä, jollei koneessa tehdä jatkuvasti jotain mikä ei mahdu RAMmiin.
Niin, jos sellanen vielä koneesta löytyy.
Taitaa olla vanhentunutta tietoa tämä ja kirjoituskestävyydet sellaisia ettei asialla ole merkitystä, jollei koneessa tehdä jatkuvasti jotain mikä ei mahdu RAMmiin.
Pitää se vielä paikkansa vaikka kuten epäilit se on luotu siihen aikaan kun keskusmuistia oli keskimäärin se 4Gb, SSD levyjen koko oli 64 tai 120Gb ja sinne ei paljoa sen käyttöjärjestelmän lisäksi mahtunut.
Nykyisin kun taitaa kaikilla vähintään olla se 16 tai jos hieman tuoreempi kone niin 32Gb keskusmuistia ja alkaen noin 256Gb (ne halvimmat koneet)-400+Gb SSD mihin asentanut paitsi käyttiksen myös osan (tai kaikki) hyötyohjelmat sekä juuri pelaamisen alla olevan pelinsä ei tuota erillistä pagefileä ole yleensä enää tarvinut käyttää.
Toki löytyy käyttäjiä jotka väittävät että heidän word fileensä, musiikkinsa, CV:nsä, animensa jne jne. tarvitsevat ehottomasti nopeaa SSD levyä joten ostelevat niitä kuin leipää.
Pitää se vielä paikkansa vaikka kuten epäilit se on luotu siihen aikaan kun keskusmuistia oli keskimäärin se 4Gb, SSD levyjen koko oli 64 tai 120Gb ja sinne ei paljoa sen käyttöjärjestelmän lisäksi mahtunut.
Nykyisin kun taitaa kaikilla vähintään olla se 16 tai jos hieman tuoreempi kone niin 32Gb keskusmuistia ja alkaen noin 256Gb (ne halvimmat koneet)-400+Gb SSD mihin asentanut paitsi käyttiksen myös osan (tai kaikki) hyötyohjelmat sekä juuri pelaamisen alla olevan pelinsä ei tuota erillistä pagefileä ole yleensä enää tarvinut käyttää.
Toki löytyy käyttäjiä jotka väittävät että heidän word fileensä, musiikkinsa, CV:nsä, animensa jne jne. tarvitsevat ehottomasti nopeaa SSD levyä joten ostelevat niitä kuin leipää.
Semmoinen vinkki vielä, että olisi hyvä nähdä mikä Win10 versio on käytössä.
Oletan että uusin (1809), kun ei mainintaa. Tuossa linkatussa GamerNexuksin tapauksessa on edelleen 1803 käytössä ja löysät hynixit, joten ryzeneiltä tuntuu lähtevän helposti muutama prosentti suorituskyvystä sitä kautta. 1803 -> 1809 kun on edelleen nostanut multicore scorea ainakin 2700X:llä tietyissä softissa 100mhz kellotuksen verran, intelillä ei vaikutusta.
Semmoinen vinkki vielä, että olisi hyvä nähdä mikä Win10 versio on käytössä.
Oletan että uusin (1809), kun ei mainintaa. Tuossa linkatussa GamerNexuksin tapauksessa on edelleen 1803 käytössä ja löysät hynixit, joten ryzeneiltä tuntuu lähtevän helposti muutama prosentti suorituskyvystä sitä kautta. 1803 -> 1809 kun on edelleen nostanut multicore scorea ainakin 2700X:llä tietyissä softissa 100mhz kellotuksen verran, intelillä ei vaikutusta.
Lisäävä taulukkoon toinen asteikko eli tee kaksi arvo akselisen excel taulukko. Sillä pitäisi onnistuman ainakin. Helppo vaihtoehto on tehdä persentilestä kokonaan oma taulukkonsa, mutta jos haluaa kikkailla niin se mee siis sillä kahdella arvoakselilla.
Lisäävä taulukkoon toinen asteikko eli tee kaksi arvo akselisen excel taulukko. Sillä pitäisi onnistuman ainakin. Helppo vaihtoehto on tehdä persentilestä kokonaan oma taulukkonsa, mutta jos haluaa kikkailla niin se mee siis sillä kahdella arvoakselilla.
Artikkeli päivitetty tekstien ja taulukoiden osalta. Aiemmista tuloksista ja taulukoista koen, että ainoastaan Shadow of the Tomb Raider oli vertailukelpoinen myös myös Core i3-8350K:n ja Ryzen 5 1600X:n osalta.
Tuloksien selkeyttämiseksi ja yksinkertaistamiseksi nyt mukana vain Core i9-9900K ja Ryzen 7 2700X ja molemmista kolmella eri pelillä, kolmella eri resoluutiolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
Tämän artikkelin tarkoituksena on pintaraapaista aiheitta ja valottaa ja taustoittaa io-techin prosessoritestien tuloksia laajemmin pelkän Full HD -resoluution taakse.
Tulossa jatko-osa, jossa enemmän prosessoreita ja eri pelejä.
Artikkeli päivitetty tekstien ja taulukoiden osalta. Aiemmista tuloksista ja taulukoista koen, että ainoastaan Shadow of the Tomb Raider oli vertailukelpoinen myös myös Core i3-8350K:n ja Ryzen 5 1600X:n osalta.
Tuloksien selkeyttämiseksi ja yksinkertaistamiseksi nyt mukana vain Core i9-9900K ja Ryzen 7 2700X ja molemmista kolmella eri pelillä, kolmella eri resoluutiolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
Tämän artikkelin tarkoituksena on pintaraapaista aiheitta ja valottaa ja taustoittaa io-techin prosessoritestien tuloksia laajemmin pelkän Full HD -resoluution taakse.
Tulossa jatko-osa, jossa enemmän prosessoreita ja eri pelejä.
Onko innostusta laittaa myös 99,9% persentiiliä tuohon samaan graafiin? Tuo 99%:nenkin kertoo kyllä selkeästi siitä, että 120+Hz näytöllä / G-/freesyncillä Intelistä saa vielä etua, vaikka ei se tietysti kuin HC:mmille pelaajille se ero tunnu.
Onko innostusta laittaa myös 99,9% persentiiliä tuohon samaan graafiin? Tuo 99%:nenkin kertoo kyllä selkeästi siitä, että 120+Hz näytöllä / G-/freesyncillä Intelistä saa vielä etua, vaikka ei se tietysti kuin HC:mmille pelaajille se ero tunnu.
Jos kerran minuutissa esiintyy joku 200ms+ freimi, niin ihan varmasti ärsyttää ketä vaan, vaikka ei käsittääkseni välttämättä näy 99% persentiilissä (eikä edes 99,9%). Pitäisi melkein nähdä raakadata (ms per frame), että onko isompia piikkejä.
Jos kerran minuutissa esiintyy joku 200ms+ freimi, niin ihan varmasti ärsyttää ketä vaan, vaikka ei käsittääkseni välttämättä näy 99% persentiilissä (eikä edes 99,9%). Pitäisi melkein nähdä raakadata (ms per frame), että onko isompia piikkejä.
Raakadata on täysin hyödytöntä. 99. persentiili on hyvä juuri siksi että se hylkää tuollaiset framet, jotka ovat usein täysin satunnaisia ja tyypillisesti koneen muiden prosessien aiheuttamia (ja joihin on käytännössä mahdotonta vaikuttaa)
Raakadata on täysin hyödytöntä. 99. persentiili on hyvä juuri siksi että se hylkää tuollaiset framet, jotka ovat usein täysin satunnaisia ja tyypillisesti koneen muiden prosessien aiheuttamia (ja joihin on käytännössä mahdotonta vaikuttaa)
99.9% kerran 10 sekunnissa 100fps vauhdilla.
Ei todellakaan mikään kerran vuosisadassa nykäisy.
99.9% kerran 10 sekunnissa 100fps vauhdilla.
Ei todellakaan mikään kerran vuosisadassa nykäisy.
"jotka ovat usein täysin satunnaisia ja tyypillisesti koneen muiden prosessien aiheuttamia (ja joihin on käytännössä mahdotonta vaikuttaa)"
"jotka ovat usein täysin satunnaisia ja tyypillisesti koneen muiden prosessien aiheuttamia (ja joihin on käytännössä mahdotonta vaikuttaa)"
0,1 % persentiilit näyttää olleen toistettavissa olevia esim. Gamers Nexuksen testeissä koska 1% persentiilien kanssa linjassa. Eli ei-satunnaisia.
AMD R7 2700 & 2700X Review: Streaming Benchmarks, Memory Scaling, & Volt-Frequency Performance
Ja hyvä kuvaus tuo, että 1 % persentiili tökkäisee joka sekunti ja 0,1 % joka kymmenes sekunti. Sehän ei ole tarkalleen totta 60 Hz ruudulla eikä 144 Hz ruudulla mutta kummassakin silti oikealla hehtaarilla. Tuommoisen havainnollistavan selityksen voisi vaikka testeihin lisätäkin.
0,1 % persentiilit näyttää olleen toistettavissa olevia esim. Gamers Nexuksen testeissä koska 1% persentiilien kanssa linjassa. Eli ei-satunnaisia.
AMD R7 2700 & 2700X Review: Streaming Benchmarks, Memory Scaling, & Volt-Frequency Performance
Ja hyvä kuvaus tuo, että 1 % persentiili tökkäisee joka sekunti ja 0,1 % joka kymmenes sekunti. Sehän ei ole tarkalleen totta 60 Hz ruudulla eikä 144 Hz ruudulla mutta kummassakin silti oikealla hehtaarilla. Tuommoisen havainnollistavan selityksen voisi vaikka testeihin lisätäkin.
Olikohan 9600K arvostelussa ko. sivuston videolla maininta tuon 0,1% lown ongelmista kaavioissa. Keskiarvo voi olla korkea, mutta pelikokemus huono, jos puolet dropeista on valtavia. 0,1% sisällöstäkin pitäisi nähdä kuvaaja, jotta voisi tehdä mitään johtopäätöksiä. Ja testimäärää nostaa reippaasti jostain normaaleista bench-ajoista väh 10h asti, jos haluaa sattuman sulkea edes osittain pois. 100h sisältää saman verran 0,1% low mittadataa kuin 6min pätkä avg-fps:lle.
Olikohan 9600K arvostelussa ko. sivuston videolla maininta tuon 0,1% lown ongelmista kaavioissa. Keskiarvo voi olla korkea, mutta pelikokemus huono, jos puolet dropeista on valtavia. 0,1% sisällöstäkin pitäisi nähdä kuvaaja, jotta voisi tehdä mitään johtopäätöksiä. Ja testimäärää nostaa reippaasti jostain normaaleista bench-ajoista väh 10h asti, jos haluaa sattuman sulkea edes osittain pois. 100h sisältää saman verran 0,1% low mittadataa kuin 6min pätkä avg-fps:lle.
Hieno pointti.
EDIT: Tieto montako havaintoa tarvitaan saadaan varmaan suoraan normaalijakautumasta.
Hyvä pointti myös se mitä 0,1 % tulos kertoo pelikokemuksesta. Testaajalle jää vastuuta kuvailla mitä tulos tarkoittaa (Gamers Nexus lainaus alla). Pelkkä mekaaninen lukema ei riitä.
On helppo kysyä enempi kuin 10 viisasta testaajaa ehtii vastata. Mutta kiinnostaa tuo 0,1 % persentiili.
Intel i5-9600K Review vs. R7 2700, R5 2600, i7-8700K, et al.
Hieno pointti.
EDIT: Tieto montako havaintoa tarvitaan saadaan varmaan suoraan normaalijakautumasta.
Hyvä pointti myös se mitä 0,1 % tulos kertoo pelikokemuksesta. Testaajalle jää vastuuta kuvailla mitä tulos tarkoittaa (Gamers Nexus lainaus alla). Pelkkä mekaaninen lukema ei riitä.
On helppo kysyä enempi kuin 10 viisasta testaajaa ehtii vastata. Mutta kiinnostaa tuo 0,1 % persentiili.
Intel i5-9600K Review vs. R7 2700, R5 2600, i7-8700K, et al.