AMD julkaisi pelaajille suunnatut Radeon RX Vega -näytönohjaimet elokuussa ja testasimme io-techissä AMD:n omaan referenssisuunnitteluun perustuvat Vega 64- ja 56-mallit heti tuoreeltaan.
Vega 10 -grafiikkapiiri osoittautui testeissä tehosyöpöksi ja suorituskykyisemmässä Vega 64 -mallissa grafiikkapiirin lämpötila nousi AMD:n omalla jäähdytysratkaisulla nopeasti 85 asteen maksimilämpötilaan. AMD:n ajuriongelmien ja korkean lämpötilan takia myös ylikellotustestit jäivät laihaksi ja suosittelimme suosiolla odottamaan näytönohjainvalmistajien omiin järeämpiin jäähdytysratkaisuihin perustuvia custom-malleja.
Ensimmäisenä (ja ainoana) näytönohjainvalmistajana omaan suunnitteluun perustuvat Radeon RX Vega -mallit on toistaiseksi esitellyt Asus, joka ilmoitti heinäkuun lopulla julkaistussa lehdistötiedotteessa, että näytönohjaimet tulevat saataville syyskuun alussa. Saimmekin käsiimme jo pari viikkoa sitten tehdasylikellotetun ROG Strix RX Vega 64 OC Edition -näytönohjaimen, mutta Asus ilmoitti, että lopulliset kellotaajuudet ovat vielä päättämättä ja luvassa olisi BIOS-päivitys ennen kuin testitulokset saa julkaista.
BIOS-päivitystä ei koskaan tullut, lopulliset kellotaajuudet eivät muuttuneet alkuperäisistä suunnitelmista ja Asukselta annettiin vihreä valo testeille. Samassa yhteydessä Asus suositteli testeissä käytettävän yrityksen kotisivuilta ladattavia ajureita, jotka perustuvat vanhempaan 17.7-ajuripakettiin ja suorituskyky oli heikompi kuin AMD:n kotisivuilta löytyvillä uudemmilla 17.9.1-ajureilla. Lisäksi grafiikkapiirin kellotaajuus käyttäytyi Asuksen kotisivuilta ladatuilla vanhemmilla ajureilla erilailla kuin uudemmilla. Asuksen kotisivujen ajureilla grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa jatkuvasti 1400-1536-1630 MHz:n välimaastossa, kun taas AMD:n uudemmilla ajureilla kellotaajuus oli tasaisesti noin 1400 MHz. Koska suorituskyky oli parempi uudemmilla ajureilla, käytimme niitä testeissä.
Asus on ilmoittanut, että alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen Strix Vega 64 -näytönohjain ei saavu myyntiin ainakaan ennen lokakuuta. Myöskään hintaa ei ole toistaiseksi kerrottu, mutta se tulee todennäköisesti olemaan yli 800 euroa.
Näytönohjaimen esittely
Ulkomitoiltaan Asuksen ROG Strix RX Vega 64 OC Edition on huomattavasti kookkaampi kuin AMD:n referenssinäytönohjain ja se painaa yli 200 grammaa enemmän (1073 vs 1287 g). Asus käyttää näytönohjaimessaan samaa 2,5 korttipaikan korkuista jäähdytysratkaisua kuin esimerkiksi Strix GeForce GTX 1080 11 Gbps- ja 1080 Ti -malleissaan. Näytönohjain on 30 cm pitkä ja se haukkaa emolevyltä kolme korttipaikkaa.
RGB-tehostevalaistu muovinen ilmanohjain on väriltään musta, käytössä on kolme kappaletta 85 mm:n tuulettimia ja ne alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 55 asteeseen. Takapuolta peittää alumiinilevy, joka ensisijaisesti suojaa piirilevyä. Alumiinilevyyn on leikattu ROG-logo, joka on RGB-valaistu.
Toisin kuin AMD:n referenssinäytönohjaimessa, Asuksesta löytyy edelleen kaksilinkkinen DVI-D-liitin. Koska suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmavirrasta palaa takaisin kotelon sisälle kiertoon, kotelon ilmankiertoon on syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Alarivistä löytyy lisäksi kaksi HDMI 2.0b -liitintä VR-lasien ja HDMI-liitäntäisen näytön samanaikaista käyttöä varten sekä kaksi DisplayPort 1.2 -liitintä.
AMD ilmoittaa ilmajäähdytetyn Radeon RX Vega 64 -näytönohjaimen TDP-arvoksi 295 wattia. Referenssinäytönohjaimen tavoin myös Asuksesta löytyy kaksi 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä, jotka mahdollistavat teoriassa yhdessä PCI Express x16 -väylän kautta 375 watin tehonkulutuksen (75 + 150 +150 wattia).
Näytönohjaimen takaosasta löytyy kaksi FanConnect II -tuuletinliitintä, joihin on mahdollista liittää PWM- ja DC-tuulettimia sekä RGB-valaistukselle Aura Sync -liitin. Näytönohjaimeen kytkettävien tuulettimien kierrosnopeus on mahdollista asettaa säätymään automaattisesti prosessorin tai grafiikkapiirin lämpötilan mukaan tai kiinteästi tietylle kierrosnopeudelle.
Jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kupariseen pohjalevyyn, jonka kautta kulkee yhteensä kuusi lämpöputkea kahteen erilliseen alumiinirivastoon. Piirilevyn etupuolella on alumiininen tukikehikko, joka toimii samalla osittain virransyötön komponenttien jäähdytyksenä. Virransyötön MOSFETit ovat kontaktissa lämpöä johtavan tyynyn kautta alumiinirivastoon.
Virransyöttö on yhteensä 13-vaiheinen, josta 11 vaihetta on pyhitetty Vega 10 -grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta HBM2-muisteille. Virransyöttöä ohjataan International Rectifierin IR35217-ohjainpiirillä ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu Infineonin IR3555-PowIRstage-piiristä, johon on yhdistetty MOSFET-transistori ja draiveri (DrMOS – Driver-MOSFET), Super Alloy Power II -kelasta ja japanilaisesta kondensaattorista (10K black-metallic).
GPU-Z-ohjelman uusin 2.4.0-versio osaa tunnistaa Vegan ominaisuudet ja anturit kunnolla. Asus on asettanut ROG Strix RX Vega 64 OC Editionin toimimaan Vega 10 -grafiikkapiirin osalta 1298 MHz:n perustaajuudella ja 1590 MHz:n Boost-taajuudella. Boost-taajuus on 44 MHz korkeampi kuin AMD:n referenssinäytönohjaimessa, mutta todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus vaihtelee koko ajan muun muassa lämpötilan ja tehonkulutuksen mukaan. GPU-Z näyttää grafiikkapiirin kellotaajuudeksi korkeimman DPM7-tilan (Dynamic Power Management) eli 1630 MHz, johon grafiikkapiirin kellotaajuus voi maksimissaan nousta. Näytönohjaimesta on olemassa myös tavallinen malli, joka toimii AMD:n referenssitaajuuksilla.
Todellisuudessa Vega 10 -grafiikkapiirin kellotaajuus pysyi Rise of the Tomb Raider -pelissä melko tasaisesti 1400 MHz:ssä ja käyttöjännite oli noin 1,03 volttia. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 3-4 minuutissa 80 asteeseen ja tuulettimien kierrosnopeus 58 %:iin (2143 RPM). Vertailun vuoksi Battlefield 1 -pelissä grafiikkapiirin kellotaajuus tasaantui noin 1475 MHz:iin, joten peleissä on merkittäviä eroja, kuinka kellotaajuus käyttäytyy.
GPU-Z osaa lukea näytönohjaimesta myös HBM2-muistien lämpötilan (86 astetta) ja GPU:n hotspot-lämpötilan (98 astetta).
Testikokoonpano
Asuksen Strix Vega 64:n ensisijaisena vertailukohtana on AMD:n oma Vega 64 -referenssinäytönohjain, jonka hinta Suomessa on tällä hetkellä alkaen 660 eurosta ylöspäin. AMD:n ilmoittama suositushinta Euroopassa on 499 euroa, joten todellinen hintataso Suomessa on tällä hetkellä jopa 160 euroa kalliimpi.
Asuksen Strix Vega 64:n hinta ei toistaiseksi ole tiedossa, mutta koska käytössä on Asuksen itse suunnittelema piirilevy laadukkailla virransyötön komponenteilla ja järeä jäähdytysratkaisu, hintalappu on hyvin todennäköisesti yli 800 euroa.
GeForce GTX 1080 -näytönohjaimien hintataso Suomessa on tällä hetkellä alkaen 540 eurosta ylöspäin. Founders Edition -referenssinäytönohjaimen lisäksi custom-mallina vertailukohtana on mukana Asuksen ROG Strix GTX 1080 OC 11 Gbps, joka maksaa Suomessa halvimmillaan 680 euroa.
Testit ajettiin 2560×1440-resoluutiolla. AMD:n näytönohjaimilla oli käytössä Crimson 17.9.1 -ajurit ja NVIDIA:n näytönohjaimilla GeForce 385.41 -ajurit.
Hintataso Suomessa 21.9.2017
- NVIDIA GeForce GTX 1080: alkaen 540 €
- AMD Radeon RX Vega 64: alkaen 660 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin isohkon Obsidian 800D -kotelon sisälle, jonka pohjassa on yksi 140 mm:n kotelotuuletin ja testit ajettiin kylkipaneeli kiinni. Testikokoonpanona toimi Intelin 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu 8-ytiminen Core i7-5960X -prosessori asennettuna Asuksen X99-Deluxe -emolevylle, joka on varustettu 16 gigatavulla DDR4-2400-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-5960X @ 4,0 GHz (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus X99-Deluxe (Intel X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2400 (14-14-14-36 2T)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Corsair Force GT 240 Gt SSD SATA 6 Gb/s
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Crimson 17.9.1 -ajurit:
- AMD Radeon RX Vega 64
- Asus ROG Strix RX Vega 64 OC Edition
GeForce 385.41 -ajurit:
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Founders Edition
- Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 OC 11 Gbps
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan kahdella eri tavalla. Mukana on täysin synteettiset 3DMark- ja Superposition-testit sekä pelaamalla pelatut nopeusmittaukset, joissa OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili 60 sekunnin aikana.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Battlefield 1:ssä DirectX 11 -rajapinnalla Asuksen Strix Vega 64:n ruudunpäivitysnopeus oli yhden FPS:n eli yhden prosentin parempi kuin AMD:n Vega 64 -referenssinäytönohjaimella.
Rise of the Tomb Raiderissa Asuksen Strix Vega 64:n ruudunpäivitysnopeus oli 2,1 FPS:ää eli noin 3 % parempi kuin AMD:n Vega 64 -referenssinäytönohjaimella.
Sniper Elite 4:ssä Asuksen Strix Vega 64:n ruudunpäivitysnopeus oli 3,4 FPS:ää eli noin 3 % parempi kuin AMD:n Vega 64 -referenssinäytönohjaimella.
3DMark Fire Strike Extreme -testissä Asuksen Strix Vega 64:n grafiikkatestin tulos oli 107 pistettä eli yhden prosentin parempi kuin AMD:n Vega 64 -referenssinäytönohjaimella.
Vertailun vuoksi Asuksen Strix GeForce GTX 1080 OC 11 Gbps -näytönohjain oli pelitesteissä 7-13 % suorituskykyisempi kuin Strix Vega 64.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
Asuksen Strix Vega 64 -näytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus oli 46 wattia korkeampi kuin AMD:n referenssinäytönohjaimella ja jopa 105 wattia korkeampi kuin Asuksen Strix GTX 1080 OC 11 Gbps:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin AMD:n näytönohjaimilla ajureiden GPU-Z-ohjelman Sensors-välilehden monitorointityökalulla ja NVIDIAn näytönohjaimilla EVGA:n Precision OCX -ohjelmalla. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
Kunnollisessa pelirasituksessa Asuksen Strix Vega 64:n grafiikkapiirin lämpötila nousi 81 asteeseen eli se toimi neljä astetta viileämpänä kuin AMD:n referenssinäytönohjain. Asuksen Strix GTX 1080 OC 11 Gbps:llä grafiikkapiirin lämpötila oli jopa 15 astetta alhaisempi kuin Strix Vega 64:llä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 32,6 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 10 desibelin muutos havaitaan äänekkyyden eli melun kaksinkertaistumisena. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.
Asuksen Strix Vega 64 -kokoonpano oli 2,5 desibeliä alhaisemmalla melutasolla selvästi hiljaisempi ja subjektiivisesti arvioiden kolmen isokokoisen tuulettimen ansiosta miellyttävämmän kuuloinen kuin AMD:n referenssinäytönohjain. Samaa jäähdytysratkaisua käyttävä Asuksen Strix GTX 1080 OC 11 Gbps oli kuitenkin 3,5 desibeliä hiljaisempi kuin Strix Vega 64.
Ylikellotustestit
Tuskailimme alkuperäisessä Radeon RX Vega 64 -artikkelissamme näytönohjaimen ylikellottamiseen liittyvien vaikeuksien ja ongelmien parissa ja sama teema jatkui Asuksen ROG Strix RX Vega 64 -näytönohjainta ylikellottaessa.
Nostimme ensimmäiseksi AMD:n ajureiden Wattman-välilehdeltä virrankulutuksen Power Limit -ylärajan maksimiin eli +50 %:iin. Tällä ei kuitenkaan ollut positiivista vaikutusta grafiikkapiirin kellotaajuuteen, vaan ainoastaan grafiikkapiirin käyttöjännite nousi 1,03 voltista 1,13 volttiin ja kokoonpanon tehonkulutus hyppäsi 100 watilla 500 wattiin.
Seuraavaksi kokeilimme grafiikkapiirin kellotaajuuden korottamista, mutta kaikki kokeillut prosenttiasetukset kaatuivat 3D-rasituksessa muutamassa minuutissa (2,5 %, 5 % ja 10 %). Kokeilimme vielä manuaalisesti syöttää 25 MHz korkeammat DPM6- ja DPM7-tilojen kellotaajuudet, mutta lopputulos oli sama eli kokoonpano kaatui ennemmin tai myöhemmin.
Viimeisenä oljenkortena yritimme alivoltittaa grafiikkapiiriä (1025 – 1075 mV) ja kellotaajuus saatiinkin nousemaan Rise of the Tomb Raiderissa 1490 MHz:iin. 3D-rasituksessa kellotaajuus laski kuitenkin hiljalleen kohti 1400 MHz:iä ja kokoonpano kaatui. 1100 mV käyttöjännitteellä kokoonpano oli vakaa, mutta kellotaajuus laski lopulta alle 1390 MHz:n, joten lopputuloksena grafiikkapiirin ylikellotusyritykset todettiin täysin turhiksi.
HBM2-muistit saatiin toimimaan vakaasti 1050 MHz:n kellotaajuudella (+105 MHz), joka paransi suorituskykyä peleissä 1-3 %. Samaan aikaan kokoonpanon tehonkulutus nousi kuitenkin Power Limit 50 % -asetuksen takia 494 wattiin (+94 W), tuulettimien kierrosnopeus jopa 90 %:iin (3183 RPM) ja kokoonpanon melutaso todella äänekkääksi 48 desibeliin (+ 8,5 dB). Grafiikkapiirin lämpötila pysytteli 79 asteessa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että ylikellotustestit olivat täydellinen katastrofi.
Loppuyhteenveto
Samaan aikaan, kun AMD:n grafiikkaosaston johtaja Raja Koduri on jäämässä joulukuuhun asti sapattivapaalle, markkinoilla vallitsee täydellinen epätietoisuus siitä, koska näytönohjainvalmistajien Vega-custom-mallit saapuvat myyntiin.
Asuksen ROG Strix RX Vega 64 -mallien piti tulla myyntiin syyskuun alussa, mutta ne viivästyvät ainakin lokakuulle. Hinnasta ei toistaiseksi ole hajuakaan, joten kovinkaan syvällistä loppuyhteenvetoa on tässä vaiheessa mahdoton tehdä. Sivistynyt arvaukseni on, että hinta tulee olemaan Suomessa yli 800 euroa. Muiden valmistajien custom-malleja ei ole vielä edes virallisesti esitelty, saati että ne olisivat saapumassa myyntiin.
Testitulosten valossa Asuksen Strix Vega 64 oli täydellinen pettymys. Näytönohjaimen suorituskyky oli vain marginaalisesti parempi kuin AMD:n referenssinäytönohjaimella ja tehonkulutus entistä korkeampi. Massiivisesta kolmen tuulettimen jäähdytysratkaisusta huolimatta Vega 10 -grafiikkapiirin lämpötila nousi 3D-rasituksessa yli 80 asteeseen. Melutaso oli odotetusti kuitenkin hiljaisempi ja äänenlaatu miellyttävämpi kuin blower-mallisella AMD:n referenssinäytönohjaimella, mutta samalla jäähdytysratkaisulla varustettuun Asuksen Strix GeForce GTX 1080 OC 11 Gbps -näytönohjaimeen verrattuna Strix Vega 64 oli selvästi äänekkäämpi.
Ylikellotustesteistä on parempi olla sanomatta mitään sillä ne menivät täysin päin prinkkalaa.
Loppuun voidaan esittää kysymys, mitä Asus on oikein tehnyt väärin? Todennäköisesti ei juurikaan mitään. Piirilevy on suunniteltu siististi, virransyötön komponentit ovat laadukkaat ja käytössä on yrityksen järein 2,5 korttipaikan korkuinen kolmen 85 mm:n tuulettimen jäähdytysratkaisu, joka toimii erinomaisesti GeForce-malleissa.
Radeon RX Vega 64 -näytönohjaimissa Vega 10 -grafiikkapiirin lämmöntuotto on yksinkertaisesti niin massiivinen, että järeinkään ilmajäähdytys tuskin kykenee sitä kunnolla käsittelemään. Samaan aikaan on syytä pitää mielessä, että AMD:n suositushinta Radeon RX Vega 64:lle on 499 euroa ja se kilpailee suorituskyvyllään GeForce GTX 1080:n kanssa, joten tuotteen tutkimus- ja kehityskustannukset sekä myyntitavoitteet on suhteutettava näihin tosiseikkoihin. Nähtäväksi jää, pystyvätkö muut näytönohjainvalmistajat kuten Sapphire ja XFX merkittävästi parempaan suoritukseen. Esimerkiksi MSI:n suunnalta jo kuulunut huhuja, ettei Twin Frozr -jäähdytyksellä varustettua Gaming-mallia olisi tulossa lainkaan.
Omien kokemuksieni pohjalta suosittelisin AMD:n referenssinäytönohjainta parempaa Vega 64:ää himoitsevan harkitsemaan ilmajäähdytettyjen custom-mallien sijaan AMD:n omaa nestejäähdytettyä Vega 64 Liquid Cooled Edition -mallia tai referenssinäytönohjaimelle esimerkiksi EKWB:n nesteblokkia ja custom-looppia.
Olisko kenties mahdollista et tässä on käyny Asuksen kannalta samat ku 200- ja 300-sarjalaisten DirectCU II korttien kanssa, eli vaikka jäähy toimii suorastaan loistavasti nVidian korttien kanssa, AMD:n korteissa ei sitten toimikaan ihan niin loistavasti.
Tietty joku DIY-henkinen henkilö vois testata hypoteesin pulttaamalla tyyliin NH-D15:n kiinni V64:een, jos ei sen kanssa ala viileneen ni voidaan kuopata ilmajäähyt kokonaan näitten kanssa.
Tuhnu tuli. Noh, tosiasiassa on todella harmi, ettei kunnollista kilpailuasetelmaa vieläkään saada näytönohjainten osalta aikaiseksi. Alle 600€ hinnoittelulla nämä custom-mallit olisivat edes jonkin verran houkuttelevia, mutta jos hinnat tosiaan ovat tasoissa Nvidian 1080 Ti:n kanssa, eihän tällaisen hankkimisessa ole mitään järkeä.
Noh, ennen viimeistä niittiä kanteen, kannattanee odotella tosiaan muiden valmistajien ratkaisut.
Onneksi tuli tuo 1080 hankittua. Taitaa kysyntä vain kasvaa.
Mikähän tuossa koko konseptissa meni metsään? Tietty jotain suurempaa koska se Kodurikin vetäytyy hommista joksikin aikaa. :dead:
Paperilla kuulosti niin hyvältä että hetken jo harkitsin Vegaa mut nyt mentiin kyllä suoraan sanottuna "*erse edellä puuhun" :facepalm:
1080:tä vastaan parempi kilpakumppani on Vega 56. Ne menevät alivoltitettuna helposti 1080:n tehohaarukkaan. Ulkomailta reilun 400 euroon hintaan tilattuna hinta-tehosuhde on hyvällä tasolla. Suomesta näitä ei valitettavasti ole mitään järkeä hankkia.
Näköjään ihan hyvä että en jäänytkään odottamaan Vegan custom malleja.
Isosta Vegasta tuli kuin tuli Fury 2.0 koska nähtävästi GCN ei vaan skaalaudu ainakaan pelikäytössä noin korkeille ydinmäärille. Muistikaista tuntuu olevan joka kortin kanssa se mitä nostamalla käyttötehoja saadaan ja siksi kuten monet osasi odottaa, on parhain ratkaisu ostaa leikattu 56-malli jos punaisen leirin kortin haluaa.
Toivottavasti ovat kuitenkin tulleet järkiinsä RTG:ssä(ja muutenkin AMD:n johtoportaassa) Vegan kehityksen tuloksista ja koittaisivat saada pakan kasaan. Itse olen vähän hämmentynyt siitä miten Vega julkaisu hoidettiin. Korttia lupailtiin ensimmäiselle puolikkaalle ja saatiin silloin ainoastaan ylikallis FE kortti. Varsinainen julkaisu oli varsinkin täällä pohjolassa aika mitätön kun kortteja ei saanut mistään ellei ulkomailta tilannut. Nekin kortit jotka olivat ulkomaisten kauppojen hyllylle päätynyt olivat joko ylihinnoitettuja tai menivät kuin kuumille kiville. Ja nyt yli kuukausi varsinaisen julkaisun jälkeen ei ole yhtäkään custom mallia saatavilla, tai ei edes tarkkaa tietoa saatavuudesta…
Noh ehkä ne instinct ja firepro kortit menee kaupaksi. Kuitenkin senverran tehoa niihin hommiin näistä piireistä löytyy.
Vaikka näin opiskelijalla huoneenlämmittijälle olisi ehkä tarvetta talvella, niin ei kyllä yhtään kaduta tämä 1080 ti ostos.
Ajattelin, että tämä olisi kellotettuna edes kellottamattoman 11GBPS tasoa, mutta että jää vielä sillekkin ja 500W kulutus… Vielä kun otetaan huomioon, että customien hinta on samalla tasolla, kuin 1080 TI:n, joka on taas ihan erillä tasolla tehoissa, ei tätä korttia voi suositella edes FreeSync näytön omistajalle. Kyllä Vega 64 voi pitää ainakin tämän vuosikymmenen pahinpana floppina.
Itse kun näen Vega 56 liian tehottomana korttina, ei AMD:llä ole tarjota mitään korttia itselleni.
Paljon on korttien valmistajilla ongelmia. Yksi kertoi, ettei saa muistipiirejä, kaikilla lienee vaikeuksia sen suhteen, kun eri valmistajien Vega piirit ovat eri korkuisia. Lisäksi ilmeisesti piirit kellottuvat keskenään hyvin eri laatuisesti, eli joku kellottuu ja Toine taas sitten ei, joten on lähes mahdoton määritellä kellotaajuutta, jolla kaikki piirit toimisivat… Global founderssin 12lp ei voi saapua liian pian korjatakseen tilannetta edes vähän… Vega56 testit ovat osoittaneet että pienemmillä kelloilla Global founderssin nykyinen prosessi on vielä käyttökelpoinen, muttei enää niillä kelloilla jonne vega64 on viritetty. Ilmeisesti vasta 7nm versio on korkeille kellotaajuuksille sopiva Global founderssilta joten ihmeitä ei voi odottaa 12nm LP versiostakaan. Ilmeisesti amd:n olisi ollut parempi valita toinen valmistaja kraffapiireilleen…
V56:n ja 64:n erottaa lähinnä pari säätöä WattManissa. Pahimmillaan joutuu vaihtamaan biosin. Ne 8 lisä-CU:ta ovat tällä hetkellä kohtalaisen turhia ja lisäävät vain lähinnä virrankulutusta. Jos vaikka katsoo tuota artikkelin FSE-tulosta, ylikellotettu Strix saa 10722 pistettä.
Oma 56:ni tuottaa samassa testissä 10 837 grafiikkapistettä, siis enemmän kuin kumpikaan 64. Ja selitys? Kortti on alivoltitettu eikä throttlaa testissä mainittuun ~1,4 GHz:iin. Ainoa, mitä on ylikellotettu, on muisti, joka on nostettu 64:n tasolle.
Kun ei toimi niin ei. Ei sitten mitään järkeä vs. Strix GeForce GTX 1080 11 Gbps.
Melkonen härdelli on kyllä käynnissä. Tuon yksilön on täytynyt olla kyllä ihan hemmetin paska, kun tommosella jäähyllä einsaada käytännössä juuri mitään parannusta lämpöihin/kulkuihin…
Toisaalta luulisi, että testeihin pyrittäisiin löhettämään edes pikkasen parempia yksilöitä.
Kannattaisi varmaan valmistajienkin vaan keskittyä tekemään customeita 56 mallista ja unohtaa tuo 64 kokonaan.
Löytyykö tuohon jotain perusteita vai onko ihan arvailua ettei GCN skaalaudu? Ihan mielenkiinnosta, kun tuo toteteaminen tai mittaaminen voi olla hieman haastavaa.
AMD:n täytyisi päästä tuosta GF:n 14nm prosessista eroon. Aina voidaan toivoa että uusittu "12nm" LP (vai siis 14nm+?) tilannetta paranataa, mutta en kyllä oikein usko sen muuttavan tilannetta riittävästi. Veikkaan/pelkään että piirin kellotaajuus sweetspot on ihan liian matala tuollakin prosessilla oli sitten valotettava piiri Zen tai Vega.
Toms Hardwaren mukaan ongelmana ovat piirien pahat laatuvaihtelut ja saannot, jotka haittaavat melkoisesti custom korttien tekoa: Technical Issues Affecting Custom AMD Vega Card Production
*Global Foundries.
Foundry = valimo, sulattamo
Founders = perustajat
Sori, oli pakko, harvinaisen ärsyttävä lukea kun jatkuvasti kirjoitettu päin prinkkalaa 😀
Jep, todennäköisesti tulemme siis näkemään tästä Asuksen Strix-versiosta varsin erilaisia testejä ja niihin vaikuttavat myös, mitä 3D-rasitusta sivusto on käyttänyt ja onko testit ajettu avonaisessa testipenkissä vai suljetussa kotelossa.
Tämä meidän testikappale ei varmasti ollut parhaimmasta päästä, mutta täytyy kuitenkin muistaa että kyseessä on medialle lähetetty näytönohjain, joka on todennäköisesti ennakkoon testattu, joten mitähän kuluttajat sitten kaupasta saavat rahoillaan?
Redditissä onkin paikoitellen suhtauduttu vähän nihkeästi tämän testin tuloksiin, mutta me tosiaan kommunikoimme Asuksen kanssa läpi testien ja heidän omat markkinointimateriaalit sanovat seuraavaa:
3 % ero Fire Strikessä ja 78C GPU-lämpötila lyhyessä 3DMark Fire Strike -testissä, meidän tulokset täysin linjassa näiden kanssa.
Jos piirien laatuvaihtelut ovat tosiaan noin pahoja, niin kertooko se siitä, että GF:n prosessi on heikolla tolalla ja toimii lähinnä sinnepäin?
Tuo lämpötilaero Strixin ja referenssin välillä todennäköisesti poistuu, jos referenssin ropellin kierroksia nostaa muutamalla sadalla. Ei kauhean vakuuttava tulos kolmella tuulettimella ja helvetinmoisella määrällä metallia.
Kyllähän sitä huomaa että ollaan äärirajoilla mihin arkkitehtuuri pystyy. Vastaahan esim buildzoid yhdellä videollan miksi AMD käyttää HBM(2) high end korteilleen. Jos Vegassa olisi käytetty GDDR5 niin vastaavaa muistikaistaa varten olisi täytynyt käyttää kooltaan 2x Rx 480 muistiohjainta, ja yksittäinen Polaris 10 muistiohjain vie 30-40W buildzoidin mukaan. Eli HBM2 oli "pakko" jotta kortti ei vetäisi ihan järkyttävän määrän watteja tai jouduttaisi vähentämään kelloja. Kyllähän Nvidiallakin on GP-102 pohjaisilla korteilla suht koht saman verran muistikaistaa(vaikka pienempi bittileveys) ja niille se on riittänyt. Eli ongelmia on myös AMDn muistiohjaimessa. Fakta on koska GCN ytimen IPC on huonompi pelikäytössä kuin Cuda ytimien niin en usko että paljon paremmaksi päästään tehossa kasvattamalla corea, kun nytkin on jo muistiohjaimella vaikeuksia syöttää ytimiä.
Muistaakseni Gamers nexuksen testeissäkin huomasivat että parhaiten saa Vegasta tehoja irti kun kellottaa muistit ja alivoltittaa itse gpu piirin.
Olihan joku saitti tuon äsken testannut ja todennut että 56 ja 64 ovat samoilla kellotaajuuksilla yhtä nopeita kaikissa testatuissa peleissä, eli 64:n lisäytimistä ei olisi mitään hyötyä.
Mulla on muutama RX Vega 64 ja 56 kortti (joihin flashasin 64:n biosin). Kummasti kyllä kortista lähtee tehoja matalalla virrankulutuksella kun käyttää oikeita ajureita ja säätöjä. Tosin en ole kokeillut pelata mitään enkä ajanut mitään 3D testiohjelmia sen sijaan kryptovaluutan louhintaa on tullut kokeiltua. Mikään Nvidian kortti ei pääse lähellekään Vega 56:n suorituskykyä louhinnassa (esim. cryptonight 1800kh 120watt). Sellaisen, huomattavasti tehoihin vaikuttavan asian olen huomannut että HBCC muistiasetus menee aina pois päältä bootin jälkeen. Siis vaikka ajurit (block chain) näyttäisivät käyttöliittymässä että asetus on päällä niin kaskummaa eipä olekaan. Tällöin HBCC pitää kytkeä "pois päältä" jolloin saan louhintaan noin 30% lisää tehoa. Ja taas kun käynnistän koneen uudestaan niin asetus pitää laittaa päälle jotta saa tuon lisäsuorituskyvyn päälle. En tiedä onko ainoastaan block chain ajureiden ongelma. Eli kortista kyllä löytyy tehoja mutta pullonkaulana on joko ajurit tai pelit jotka eivät osaa hyödyntää kaikkea tehoa tai sitten molemmat. No pitänee tilata taas pari Vegaa lisää kun alta viidensadan saa.
Ongelma on piiri, jossa on ihan liian vähän ROP:ja suhteessa muihin suoritinyksiköihin. Louhiminen ja tieteellinen laskenta ei taida välittää ROP:eista oikeastaan lainkaan, vaan puhtaasti shader-tehoista ja niitähän näistä korteista löytyy.
Autovertausta käyttäen tässä on nyt laitettu ferrarin koneeseen perus opelin pakosarja. Potentiaalia moottorissa on ja kyllähän sillä edelleen ihan rivakasti liikkuu, mutta prosessin viimeinen vaihe on kuitenkin se pullonkaula.
Ok.. pitää yritätä löytää joku testi jossa toisaan olisi kellotaajuudet pakotettu staattisiksi, muutenhan siitä lopputulemasta ei kovin kummoisia voi päätellä. 🙂
Nojoo, paitsi tuo 3x quieter. 3dB:tä hiljaisempi ei kyllä ole kolmea kertaa hiljaisempi… Onkos tiedossa crossfire testejä vai jouduttako palauttamaan ton asuksen? Kaksi tuommoista Threadripperin kanssa kaikki ylikellotettuna saattaapi hieman imasta tehoa seinästä 😀
Oliko siis AMD:llä jokin syy laittaa "Ferrariin opelin pakosarja" vai eikö siellä vain osattu? Kyseessä on kuitenkin yrityksen yksi tärkeimmistä tuotteista, en ihan meinaa uskoa että näin selkeän mokan tekisivät.
"relative to its Fury X predecessor, on paper Vega 64 offers 47% higher shader, texture, geometry, and ROP throughput" "AMD has created an immensely powerful piece of kit with a raft of new features that – by and large – seem to be UNDERUTILISED"
Luultavasti AMD:lla ei ole resursseja tehdä erillistä laskentapiiriä laskentakortteihin, joten se teki yhden ison joka tulee joka paikkaan. Noissa laskentakorteissa ei ilmeisesti ROPpeja juuri tarvita, joten painotus on niiden suhteen varmaan tarkoituksella epätasapainossa. Laskentakorteista kun irtoaa fyrkkaa ihan toiseen malliin kuin kuluttajakorteista, niin niihin kannattaa panostaa jos niitä saa myytyä.
Todellinen pettymys. Odotin paljon enemmän tältä ja luulin että potentiaalia olisi. Ikävä kyllä näin tällä(kin) kertaa :dead:
Katsotaan nyt vielä mitä muut valmistajat customeillaan saavat aikaiseksi, mutta en kyllä henkäni pidättelisi niiden suhteenkaan. Kyllä Asuksenkin olisi pitänyt pystyä helvetisti parempaan. Tosin jos susi jo syntyessään niin ei kai siinä suuriin ihmeisiin voi pystyäkkään.
Tosin Asus ei ole tehnyt hyvää AMD korttia käytännössä ikinä esim hd 7970 Matrix ylikuumeni monilla
R9 290/x direct cu oli täysi failure myös sekä R9 fury versio ei ollut mitenkään ihmeellinen
Eikä R9 390 Strix.
Vega 64 vs. Vega 56 Clock-for-Clock Shader Comparison (Gaming)
Totta tämäkin. Tosin itselläni oli aikanaan vuoden päivät käytössä käytössä HD7970 DC2 normiversio, ja se oli kyllä loisto kortti. Kellottui todella hyvin, oli hiljainen ja kävi suht viileänä. Ehkäpä poikkeustapaus mutta kuitenkin :cigar2: ihme juttu kyllä että eivät punaisissa lappusissa saa jäähyjään toimimaan.
Vegasta on hyvää vauhtia tulemassa epäonnistunein näytönohjainjulkaisu miesmuistiin. Ellei jo ole. Harmittaa kyllä kovasti näin freesync leirissä majailevana. Ei auta kuin mennä alivoltitetulla Fury Nanolla hamaan tulevaisuuteen.
Jeh. Kyllähän tuo sitten selvältä näyttää että jostain osaa piiristä vain muodostuu pullonkaula.
Harmi ettei noita pysty ilman biossin murtamista (joka meneekin melkoiseksi projektiksi) pakottamaan jollekkin staattiselle taajuudelle. Tuon tyyppisiä testejä olisi helppo/kiva tehdä jos voisi pakottaa piirin vaikka 500Mhz jolloin lämmöt ei voi mitenkään nousta liikaa. Tulokset tosi olisi huonoja, mutta tarvehan on vaan verrataa keskenään. Melko ikävää säätämistä testaajallekkin ensin etsiä asetus joka antaa "about saman taajuuden" , "melkein koko testissä" ja sitten logittaa sitä. 🙁
Hehkutus oli kova ja odotukset vielä kovempia. Kuumia korttejahan AMD/ATI on tehnyt niin kauan kuin muistan.
RV770 HD4850, joka julkaistiin kesäkuussa 2008 – oli yhden korttipaikan korkuinen tekele referenssisuunnittelultaan. Lämmöt oli siinä kortissa idlessä 80 asteen luokkaa ja rasituslämmöt riippuen ympäristön lämpötilasta aina sinne 103 – 105 asteeseen.
Ei siinä mitään, tuolloin tuo kortti oli suunniteltu toimimaan korkeammilla lämmöillä ja sitä pystyi hieman jopa kellottamaankin. Takaraja lämmöille oli muistaakseni huikeat 125 astetta. Näin ollen tuuletin ei huutanut edes korkeilla lämmöillä kovin kovasti.
Verrattuna tähän julkaisuun ollaan tultu tietysti tehoissa eteenpäin, mutta tuon lämmön hallinta/tuotto on nyt karannut käsistä. Markkinoilta ei enää löydy kunnon pelinäytönohjainta yhden korttipaikan korkuisena lituskana. Itsellä tulee mieleen, että onko tämä nyt sitä kehitystä?
Muistat aivan oikein. Accelero S1 rev2:lla pystyi ajamaan huoletta passiivisenakin jos kotelossa oli edes perustason ilmanvaihto.
Olihan tuo aika lituska. Tuolloin napoleon total war pyöri maksimiasetuksilla!
Fallout 3:aa tuli itse HD4850:lla naputeltua, muistaakseni lyijykynä-volttimodi tmv. kehissä jolloinka coren puolesta meni lähes 4870:n kelloille. Accelero S1 rev2:aan vaan tuuletin nippusiteillä kiinni. :tup:
Ihan samaa tulosta pukkasi HayzTwoCents omassa Strix Vega 64-testissään:
Tehorajoitettu, taas kerran "huono yksilö" (alkaa ontua jo tämä selitys, kun melkein kaikki testatut enemmän tai vähemmän "huonoja yksilöitä") ja kellottuu huonommin kuin AMD oma lehtipuhallinversio.
Toki jos alivoltittaa, ei kellota ja haluaa hiljaisempaa korttia kuin refu, niin tämä on valinta, jos aivan välttämättä on pakko saada Vega.
Ja nyt kun 1070Ti näyttäisi olevan putkessa, niin syitä alkaa olla entistä vähemmän….
Jep, aikalailla samoja tuloksia, mitä nyt ainakin videolla käytetään parin minuutin Heaven-ajoja rasituksena kun itse vetelen 10-30 min Tomb Raider sessioita 😀
Sanoi myös että pidemmissä testeissä laskee 1450 paikkeille:
En kyllä tajua, miksi niin moni rautatestaajista käyttää vuonna 2009 alunperin julkaistua Heavenia rasitustestinä ja siinäkin loadi hetkellisesti katkeaa eri skenejen välissä :facepalm:
Onko Tomb Raider peleistä raskaimmaksi todettu vai miksi rasitat juuri sillä?
Joo kyllä, siinä kun iskee täydet Anti-Aliasing ja Very High -asetukset niin ainakin grafiikkapiirin kellojen suhteen kyseessä on raskain testaamani peli ja nostaa helposti GPU:n lämmöt maksimiin. The Withcer 3 hyvänä kakkosena. Joku Battlefield 1 on aika paljon kevyempi. 3DMark Fire Strike on melko pilipalitesti johtuen testin luonteesta, lyhyet testipätkät ja tauot testien välissä.
Jos pelikokoelmastasi löytyy Shadow Warrior, niin tuota kannattaa kanssa testata lämpöjen tuotossa, vaikkei peli graafisesti niin mahdottoman hyvältä näytäkään. Olen tällä käristellyt näytönohjaimen helposti paljon lämpimämmäksi kuin millään muulla pelillä, eritoten 4k resolla 🙂
Pelin jatko-osa Shadow Warrior 2 ei lämmitä näyttistä lähellekään samalle tasolle, vaikka näyttää paljon paremmalta.
Karvarinkeli pyörimään, niin näkee mitä rasituksessa oikeasti tapahtuu.
Näkee, kuinka ajurit tunnistavat ohjelman… Joku peli saattaa nykyään paahtaa kovempaa
Itsekkin jostain luin suosituksena ajaa heaveniä näytönohjaimen kellotuksen vakaustestinä, mutta vaikka sillä ajoi tunnin verran "vakaita kelloja", kaatui näytönohjain 5 minuutissa Rise of the tomb raiderissa.
Kaiken lisäksi Radeoneilla tuntuu olevan ROTTR hyvä vakauden testaamiseen, mutta GeForceilla mulla kaatuu ylikellotustesteissä BF1 vaikka ROTTR olisi vakaa..
@Sampsa Totta vai tarua?
Jos noihin mun tuloksiin isketään 180 Mhz lisää kelloja niin aika villit on lämpö, teho ja melu..
Siellä taidetaan käydä jenkeissä nyt läpi samaa episodia mikä Euroopassa oli tämä mystinen bios-päivitys, joka korjaa suorituskyvyn, mutta ei koskaan tullutkaan.
Noniin, alkaa se pullonkaula häviään kun koodarit oppii koodaa:
AMD RX Vega 64 Outperforms NVIDIA GTX 1080 Ti By Up To 23% In DX12 Forza 7
Saapa nähdä tuleeko vastaavia boosteja Vega piireille uusien DX12 julkaisujen myötä. Fortsassa on siinä mielessä hitusen "huono" esimerkki, että konsolipuolen vuoksi se on varmasti hyvin pitkälle optimoitu juuri AMDn arkkitehtuurille.
Tämä siis positiivista kyllä, mutta tuon Fortzan testin perusteella paha arvailla miten muissa uusissa DX12 julkaisuissa. Toivotaan että on eroa early DX12 julkaisuihin.