Epic Games on julkaissut pitkän odotuksen jälkeen Unreal Engine 5 -pelimoottorin virallisesti. Kenties nykypäivän suosituimman pelimoottorin viides inkarnaatio on ollut Early Access -versiona saatavilla viime vuoden toukokuun lopulta lähtien.
Unreal Engine lienee tuttu nimi jokaiselle peleistä kiinnostuneille. Epic Gamesin pelimoottorin juuret juontavat 90-luvulle asti ja sen ensimmäinen versio saatiin yleisön ihmeteltäväksi Unreal-pelin mukana vuonna 1998. Siinä missä nykyinen pelimoottori on satojen työntekijöiden ja usean yrityksen yhteispanoksen tulos, kehitti Sweeney jopa 90 % alkuperäisestä Unreal Enginestä itse.
Unreal Engine 5:ttä on pidetty ennakkoon kenties merkittävimpänä pelimoottorin versiona tähän asti. Hyvänä esimerkkinä pelimoottorin vakuuttavuudesta omiin pelimoottoreihinsa aiemmin luottaneet CD Projekt RED ja Cystal Dynamics ovat ilmoittaneet siirtyvänsä omilla tahoillaan käyttämään Unreal Engine 5:ttä tulevissa Witcher- ja Tomb Raider -peleissä.
Unreal Engine 5:n luultavasti merkittävimmät uudistukset ovat Lumen-valaistusmoottori ja Nanite-geometriamoottori. Lumen tukee mun muassa reaaliaikaista Global Illumination -valaistusta ja heijastuksia tehokkaalla ohjelmistopohjaisella säteenseurannalla, mutta tukee nykyversioissa myös säteenseurannan kiihdytystä. Nanite puolestaan virtualisoi geometriapuolen ja mahdollistaa jopa miljoonista polygoneista rakentuvien mallien renderöinnin reaaliajassa. Nanite renderöi mallit sisäisesti vaihtelevan kokoisina (mikro)polygoneina, jotka mahdollistavat skaalautumisen aina pikselitason yksityiskohtiin asti ja se on suunniteltu säilyttämään malleissa ihmisnäölle oleelliset yksityiskohdat myös etäisyyden kasvaessa.
Muita uusia ominaisuuksia Unreal Engine 5:ssä ovat esimerkiksi uusi virtuaalinen varjokarttateknologia (Virtual Shadow Maps), joka mahdollistaa dynaamisten varjojen renderöinnin reaaliajassa entistä uskottavammin tuloksin. Teknologia skaalautuu myös suuriin maailmoihin, mikä on ollut aiempien vastaavien toteutusten kompastuskiviä. AMD:n kanssa kehitetty Temporal Super Resolution on puolestaan uuden sukupolven temporaalinen skaalain ja reunojenpehmennys yhdessä paketissa.
Voit tutustua pelimoottorin uudistuksiin tarkemmin sen verkkosivuilla kattavien dokumenttien ja videoiden kautta. Sivuilta on ladattavissa lisäksi Matrix Awakens -demosta tuttu City Sample- ja Lyra Starter Game -esimerkkiprojektit. Unreal Engine 5 on käytettävissä ilmaiseksi kaikenlaisissa projekteissa ja se muuttuu maksulliseksi vasta, mikäli projektin tulot ylittävät miljoona dollaria.
Lähde: Unreal Engine
Esim tässä timestampissa t=565:
Lumen ei ole reaaliaikainen vaikka niin väittävät.
Niinhän tuo vaikuttaa. Näyttää siltä että first bounce on reaaliaikainen mutta tuo valon propagointi skenessä tapahtuu viiveellä. Ihmettelinkin puolisen vuotta sitten kun B3D foorumilla puhuttiin että tämä generaatio tullaan muistamaan "delayed light propagation" ongelmasta, ja näemmä se näin jälkeenpäin tarkoittaa juurikin tuota että Lumen ei ole reaaliaikainen ja jos sen kanssa ei ole tarkkana niin tuollaiset liikkuvat valoefektit tekevät viiveellä valaistusta paikkoihin.
”Unreal Engine 5 on käytettävissä ilmaiseksi kaikenlaisissa projekteissa ja se muuttuu maksulliseksi vasta, mikäli projektin tulot ylittävät miljoona dollaria.”
Hieno idea ja kannustin yritykseltä.
Mutta toimiiko se Vulkanilla
Mikä? Unreal Engine 5? Tukee myös Vulkania, mutta se ei tarkoita että kaikki UE5 pelit tukisivat
Eikös Unreal ole aiemminkin toiminut samalla lisenssimallilla? Samoin Unity ja LumberYard.
Kyllä se on nyt useemman vuoden toiminut noin, vuos tai pari sitten nostivat tuon tulotason miljoonaan.
Nyt kun tarkistin niin joo Unity on ilmainen kunnes yrityksen liikevaihto on 200 000USD tai jos tekee konsolipelejä. Lumberyardista en saanut nopeasti selvää, ilmeisesti ilmainen käyttää. Sitä ei enää kehitetä ja sen tilalle on tullut Open 3D Engine joka on täysin FOSS kun tuo Lumberyard oli kuitenkin proprietary-koodia.
En saa toimimaan tuota Matrix demoa. Ääni tulee mutta kuvassa näkyy vain tekstejä pc vaatimuksista sun muuta.
Oisko vinkkejä ?
Aika hyvin ottaen huomioon että demo on yksityiskohtaisempi kuin moni lentosimulaattori fysiikoiden ja pikkuriikkisten yksityskohtien osalta.
Rip Unity.
Uskallan väittää ettei ole natiivi 4k. GPU käyttöaste olisi muuten tapissa koko ajan. Itse en ajanut suoraan editorista vaan latasin valmiiksi käännetyn version, mutta siinä ainakin resoluutio oli lukittu max 1440p jos sitä ei erikseen muuttanut konsolikomennolla. Normi 3090 jaksoi 4k vähän yli 30 fps, pienemmillä resoluutioilla se pyöri tuolla 40-50 välillä. Kuvanlaatu kyllä parani oleellisesti, varsinkin liikkeessä. Kuva oli paitsi terävämpi, mutta myös ennen kaikkea stabiilimpi. Pienemmillä resoilla esim talojen ikkunoissa näkyi paljon aliasointia. Pakatuissa Youtube-videoissa sitä ei ehkä huomaa, mutta itse pelatessa kyllä.
Lumberyard on Cryengine ~3.8
O3DE uudelleen suunniteltu Lumberyard.
Cryenginestä tuli vasta 5.7
Ilmainen käyttää, rojalti pohjainen lisenssi > 5k per projekti.
Digital Foundryn testailuissa on ilmeisesti todettu että tuo esimerkki on täysin CPU-rajoitteinen (itse video ei ole vielä ulkona), että sikäli tuo GPU-utilisaatio voi pitää paikkaansakkin.