NVIDIA julkisti viime viikolla uudet GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Nyt Ampere-arkkitehtuuriin perustuvista näytönohjaimista on saatu myös ensimmäisiä testivuotoja.
VideoCardz on löytänyt CombuBenchin tulostietokannasta ensimmäiset GeForce RTX 3080 -näytönohjaimilla ajetut tulokset sekä CUDA- että OpenCL-rajapinnoilla. CUDA-rajapinnalla uusi RTX 3080 peittoaa RTX 2080S-mallin keskimäärin 68 %:n ja RTX 2080 Ti -mallin keskimäärin 38 %:n erolla. Yksittäisistä testeistä RTX 3080 pärjää parhaiten Vertex Connecting and Merging -testissä, jossa erot samoihin verrokkeihin ovat peräti 103 ja 61 prosenttia ja heikoimmillaan se on Catmull-Clark Subdivision Level 3 -testissä, jossa se peittoaa RTX 2080S:n 22 ja RTX 2080 Ti:n 26 %:n erolla.
OpenCL-rajapinnalla erot ovat hyvin samankaltaisia. Keskimäärin RTX 3080 peittoaa RTX 2080S:n jälleen 68 %:n erolla ja RTX 2080 Ti:n hieman CUDAa suuremmalla 41 %:n erolla. Myös OpenCL-puolella erot ovat pienimmillään ja suurimmillaan samoissa testeissä, kuin CUDA-puolellakin. Vertex Connection and Merging -testissä RTX 3080 peittoaa RTX 2080S:n 102 %:n ja RTX 208 Ti:n 58 %:n erolla ja Catmull-Clark Subdivision Level 3 -testissä 18 % ja 23 %:n eroilla.
Tuttu luottovuotaja _rogame on puolestaan löytänyt ensimmäisen vuotaneen pelitestin. Ashes of the Singularity -pelin sisäänrakennetun testin mukaan Crazy-asetuksilla 4K-resoluutiolla RTX 3080 saa tuloksekseen 88,3 FPS. SiliconGangin toimittaman verrokkituloksen mukaan RTX 2080 Ti saisi vakiona testissä 69,99 FPS, eli RTX 3080 peittoaisi sen noin 26 %:n erolla. _rogamen takataskusta on löytynyt myös ensimmäinen Geekbench 5 CUDA -tulos RTX 3080:lla. Geekbenchin mukaan RTX 3080 voittaa CUDA-rajapinnalla RTX 2080 Ti:n vajaan 33 %:n erolla. 3DCenter on puolestaan löytänyt samasta testiohjelmasta OpenCL-tulokset, joiden mukaan RTX 3080 peittoaisi RTX 2080S:n noin 74 %:n ja RTX 2080 Ti:n noin 46 %:n eroilla.
_rogame on löytänyt myös ensimmäisen nettiin lipsahtaneen videoarvostelu Bilibili-palvelusta. Kiinalaisen TecLabin ajamien testien luotettavuus on vielä osittain kysymysmerkki, sillä sivusto on tiettävästi jäänyt ainakin kerran kiinni tulosten vääristelystä, mutta toisaalta se on myös aiemmin vuotanut aitoja testejä ennen aikojaan. TecLabin mukaan RTX 3080 peittoaisi RTX 2080S:n ja RTX 2080 Ti:n 3DMark Fire Strikessä 43 ja 25 %:n eroilla, Fire Strike Extremessä 45 ja 24 %:n eroilla, Fire Strike Ultrassa 64 ja 36 %:n eroilla, Time Spyssä 49 ja 28 %:n eroilla, Time Spy Extremessä 59 ja 38 %:n eroilla ja lopulta Port Royalissa 64 ja 45 %:n eroilla. Yllä olevassa kuvassa on puolestaan nähtävillä vertailu pelkän grafiikkapistemäärän pohjalta samoissa testeissä. TecLab väittää testanneensa näytönohjainta myös peleissä ja RTX 3080:n kerrotaan voittavan RTX 2080S:n Far Cry 5:ssä 62 %:n erolla, Borderlands 3:ssa 56 %:n erolla, Assassin’s Creed Odysseyssä 48 %:n erolla ja Forza Horizon 4:ssä niin ikään 48 %:n erolla.
Lähteet: VideoCardz (1), (2), _rogame @ Twitter (1), (2), (3), (4), 3DCenter, Uutiskuva: La Frite David @ Twitter
Vaihtelua voi olla, mutta ainakin testejä tuntematta vaikea arvioida kuinka merkittäviä nuo erot ovat tosielämän kannalta. Mutta muuten kyllä kiinnostus kasvaa, kyllä se taitaa nyt olla hyvä hetki pistää hyvin palvellut 980 Ti vaihtoon.
Kovalta näyttää, jännä nähdä mitä BigNavi tarjoaa.
Todennäköisesti ne TecLabin testit on oikeita, mutta disclaimer on pakko heittää koska historia ei ole puhdas.
Todennäköisesti ne TecLabin testit on oikeita, mutta disclaimer on pakko heittää koska historia ei ole puhdas.
Jaa a mielenkiintoista mutta oottelen kyllä AMD:n kortit kanssa.
Kopioitteko noi prosentit suoraa vai laskitteko itse? Joko oma matikkaa pää pettää ja pahasti tai sitten nuo on aivan päin hokia laskettu.
Mitkä niistä? Osa laskettu itse, osa lainattu suoraan.
Lähinnä nuo 3D benchmarkin tulokset. En nyt aivan varma mikä on yleinen tapa laskea tehon nousua näin tietotekniikan puolella, mutta eikös yleisesti vaan verrata aina kahden luvun välistä prosenttuaalista eroa?
Ei toki suoraan vertaamiskelpoinen, oma prossukin varmaan jarruttelee menoa, mutta kyllähän tuommoisen parannuksen takia voisi harkitakkin jo kortin vaihtoa loppuvuodesta.
3DMarkit? Tuossa kuvassa on tosiaan Graphics scoret ja tekstissä puhutaan Rogamen raportoimista kokonaistuloksista, lisään huomion tekstiin asiasta.
Noniin tämä selittääkin paljon. Kiitoksia selvennyksestä.
Vaikuttaa siis siltä et tosiaan RTX 2070 vaihtuu RTX 3070, ehkä ensi vuonna (hitto pitäis pelata niitä pelejäkin eikä harrastaa vaan laite upgradeja).
Toivottavasti 3090 tarjoaa kunnon eron 2080Ti:hin, koska ei nyt 30% takia viitsi päivittää mitään.
Oma veikkaus on peleissä +50-60%…
data-unfurl="true" data-result-id="80205" data-url="https://www.ashesofthesingularity.com/benchmark#/benchmark-result/f9e0aff3-31b7-49fa-b505-63004f8326b6" data-host="www.ashesofthesingularity.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
GPU Benchmark – Ashes of the Singularity
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.ashesofthesingularity.com
data-unfurl="true" data-result-id="80206" data-url="https://www.ashesofthesingularity.com/benchmark#/benchmark-result/604323c9-c6aa-4649-8fce-599169fb4357" data-host="www.ashesofthesingularity.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
GPU Benchmark – Ashes of the Singularity
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.ashesofthesingularity.com
Mahdollisesti ylikellotetuilla korteilla nämä kun ero uutisessa mainittuun on ihan merkittävä.
3090 on vajaa 20% nopeampi kuin 3080… niin vähän vajaa 50% nopeampi tuo 3090 on 2080ti korttiin verrattuna. Tämä siis olettaen että 3090 on suoraan suhteessa 1:1 scaalautuva kokoon nähden. Jos ei scaalaa, niin jäädään alle 20% eroon.
Paitsi ehkä flight simulator 2020, joka näyttää tykkäävän muistista.
Jossain oli taas että 3090 olisi n.30% nopeampi kuin 3080.
Eli 2080Ti 》 3090 olisi juuri kuten Jerry Wires mainitsi, +55-60% käytännön rasterointi tehoa.
Mutta miksi se olisi aavistuksen matalemmilla kelloilla* ja 20% isommalla shadermäärällä n. 30% nopeampi? Ropsit pitäisi olla molemmissa 96 vissiin kanssa.
*boostien takia toki todelliset kellot voivat elää ihan omaa elämäänsä, varsinkin FE-malleissa kun 3090 cooleri on huomattavan paksu poika verrattuna pikkuveljensä
3090:ssä pitäisi olla 112 ROPsia (2×8 per GPC)
No sekään ei ole kuin 15% enemmän, joten hankala nähdä mistä 30% nopeusetu tulisi…
Eikö tuo 30% vielä tule 2160p resoluutiolla ? Eli aika hemmetin iso harppaus. Sen lisäksi jos haluaa "kilpapelata" niin lisää fps:iä saa nerffaamalla kuvaa DLSS:llä.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä