
AMD julkaisi odotetusti kokonaan uuteen Zen-arkkitehtuuriin perustuvat Summit Ridge -koodinimelliset Ryzen 7 -prosessorit 2. maaliskuuta ja saimme io-techin testiin heti tuoreeltaan molemmat X-mallit eli Ryzen 7 1800X:n ja 1700X:n.
Tutustumme tässä artikkelissa molempien prosessoreiden ominaisuuksiin. Suorituskykymittauksissa ajetaan kattavat prosessori- ja 3D-testit sekä mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.
AMD:n oman näkemyksen mukaan Ryzen 7 x1800X -malli kilpailee Intelin vastaavan 8-ytimisen, mutta yli kaksi kertaa kalliimman Core i7-6900K -mallin kanssa. Ryzen 1700X- ja 1700-mallit puolestaan kilpailevat saman hintaluokan Intelin Core i7-6800K- ja 7700K-mallien kanssa, mutta sillä erotuksella, että Ryzen 7 -prosessoreissa on 8 ydintä, kun 6800K:ssa on kuusi ja 7700K:ssa neljä ydintä.
Suomessa Ryzen 7 1800X -malli on hinnoiteltu ennakkoon 599 euroon, mutta myynnin alkaessa hintataso tulee todennäköisesti asettumaan noin 550 euroon. Ryzen 1700X:n ennakkohinta Suomessa on 439 euroa eli se on 160 euroa edullisempi kuin 1800X-huippumalli.
Myyntiin saapuu myös alemmalla 65 watin TDP-arvolla varustettu Ryzen 7 1700 -malli, jonka ennakkohinta Suomessa on 389 euroa.
AMD esitteli uuden Ryzen-brändin Summit Ridge -koodinimellisiä työpöytäprosessoreilleen joulukuussa. Julkaisun yhteydessä selvisi, että mallinimessä numero 3, 5 tai 7 kertoo mihin markkinasegmenttiin prosessori on suunnattu. Ryzen 7 -sarjan prosessoreissa on käytössä 8 ydintä ja Ryzen 5 -sarjan prosessoreita odotetaan markkinoille Q2/2017 kuudella ja neljällä ytimellä varustettuna.
1700X-mallissa ensimmäinen numero viittaa Zen-arkkitehtuurin sukupolveen, toinen numero suorituskyvyn tasoon. Kahdella seuraavalla numerolla voidaan tuoda markkinoille esimerkiksi eri kellotaajuudella tai välimuistin määrällä varustettuja malleja. Viimeinen kirjain kertoo prosessorin tehonkulutuksesta ja X-mallit ovat suorituskykyisimpiä 95 watin TDP-arvolla varustettuja malleja.
Ryzen 7 -prosessoreiden mallinimissä X tarkoittaa X-kerrointa, jolla viitataan korkeampiin perus- ja Boost-kellotaajuuksiin sekä korkeampaan XFR- eli Extended Frequency Range -kellotaajuuteen.
Käytännössä Ryzen 1800X- ja 1700X-prosessorit voivat toimia 1-2 ytimen rasituksessa ilmoitettua Boost-taajuutta 100 MHz korkeammalla XFR-taajuudella, jos prosessorin lämpötila- ja tehonkulutus sallivat. Ryzen 7 1700 -mallissa on myös XFR-ominaisuus, mutta sen XFR-kellotaajuus nousee vain 50 MHz korkeammalle kuin Boost-taajuus.
Prosessoreiden esittely
Ryzen 7 1800X
Julkaisun yhteydessä suorituskykyisin työpöytäkäyttöön tarkoitettu Ryzen 7 -prosessori on 1800X -malli, joka on kahdeksanytiminen ja kykenee käsittelemään Simultaneous Multithreading -ominaisuuden myötä samanaikaisesti 16 säiettä (8C/16T).
Ryzen 7 1800X:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 499 dollaria ja Suomessa suositushinta on 599 euroa. Io-techin testiin saapui prosessorin retail- eli myyntiversio.
Ryzen-prosessorit käyttävät AM4-kantaa, kuten myös Bristol Ridge -koodinimelliset APU-piirit. Ryzen-prosessorit vaativat toimiakseen uuden X370- tai B350-piirisarjaan perustuvan emolevyn sekä DDR4-muistit eivätkä vanhat AM3+-kantaiset emolevyt ole yhteensopivia.
Prosessoriin integroitu kaksikanavainen DDR4-muistiohjain tukee virallisesti maksimissaan DDR4-2667-nopeutta, mutta muistikerrointa on mahdollista nostaa DDR4-3200-nopeuteen asti. PCI Express 3.0 -ohjaimesta löytyy 24 linjaa, joista on mahdollista käyttää kahden näytönohjaimen SLI- ja Crossfire-konfiguraatioille kahta x8-nopeudella toimivaa väylää.
Ryzen 7 1800X:ää markkinoidaan 3,6 GHz:n perustaajuudella ja 4,0 GHz:n Precision Boost -taajuudella. Käytännössä prosessori toimii 3-8-ytimen rasituksessa 3,7 GHz:n kellotaajuudella ja 1-2 ytimen rasituksessa XFR-ominaisuuden avulla ja riittävän hyvällä jäähdytyksellä maksimissaan 4,1 GHz:n kellotaajuudella.
3-8 ytimen rasituksessa 1800X:n käyttöjännite oli CPU-Z-ohjelman mukaan noin 1,25 volttia ja 1-2 ytimen rasituksessa se nousi yli 1,4 volttiin.
Ryzen 7 1700X
Noin 150 euroa edullisempi ja Ryzen 7 -sarjan keskimmäinen malli on 1700X, jonka perus- ja Boost-taajuudet ovat 200 MHz alhaisemmat kuin 1800X-mallilla. Muilta ominaisuuksilta 1700X on identtinen 1800X:n kanssa eli se on 8-ytiminen, tukee SMT-ominaisuutta ja TDP-arvo on 95 wattia.
Ryzen 7 1700X:ää markkinoidaan 3,4 GHz:n perustaajuudella ja 3,8 GHz:n Precision Boost -taajuudella. Käytännössä prosessori toimii 3-8-ytimen rasituksessa 3,5 GHz:n kellotaajuudella ja 1-2 ytimen rasituksessa XFR-ominaisuuden avulla ja riittävän hyvällä jäähdytyksellä maksimissaan 3,9 GHz:n kellotaajuudella.
3-8 ytimen rasituksessa 1700X:n käyttöjännite oli CPU-Z-ohjelman mukaan noin 1,177 volttia ja 1-2 ytimen rasituksessa se nousi hieman yli 1,4 volttiin.
Testikokoonpano
Ryzen-prosessorit testattiin X370-piirisarjaan perustuvalla Asuksen ROG Crosshair VI Hero -emolevyllä ja käytössä oli 16 gigatavua DDR4-2667-nopeudella toimivaa muistia. Vertailukohtina testeissä ovat mukana AMD:n edellisen sukupolven Piledriver-arkkitehtuurin FX-8370-prosessori sekä Intelin leiristä Core i7-6900K-, 6800K- ja 7700K-mallit. Kaikki prosessorit toimivat testeissä vakiotaajuuksilla.
Hintataso Suomessa 2.3.2017
- FX-8370: alkaen 195 €
- Core i7-7700K: alkaen 379 €
- Ryzen 7 1700X: alkaen 439 €
- Core i7-6800K: alkaen 475 €
- Ryzen 7 1800X: alkaen 569 €
- Core i7-6900K: alkaen 1152 €
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä NVIDIAn GeForce GTX 1080 -referenssinäytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Pro -käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Virransyötöstä vastasi Silverstonen 750 watin Strider Gold -virtalähde.
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 7 1800X (8/16 ydintä/säiettä, Boost 4,0 GHz)
- AMD Ryzen 7 1700X (8/16 ydintä/säiettä, Boost 3,8 GHz)
- Asus Crosshair VI Hero (X370)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
AM3-alusta:
- AMD FX-8370 (8/8 ydintä/säiettä)
- Asuis Crosshair V Formula-Z (990FX)
- 8 Gt ADATA XPG V2 DDR3-2400
LGA 2011 -alusta:
- Intel Core i7-6900K (8/16 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-6800K (6/12 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus X99-Deluxe II (X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
LGA 1151 -alusta:
- Intel Core i7-7700K (4/8 ydintä/säiettä)
- 8 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
- Asus ROG Maximus XI Formula (Z270)
Muut komponentit:
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Founders Edition (378.49-ajurit)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Prosessoritestit
Cinebench R15 -renderöintitesti testattiin kaikilla prosessoriytimillä ja vain yhdellä säikeellä.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä AMD:n julkaisema RyzenGraphic_27-tiedosto (150 samples) ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
Geekbench 4:n CPU Benchmark -testi antaa tulokset kaikille ytimille ja yhdelle ytimelle. Testi skaalautuu hyvin prosessorin arkkitehtuurin, ytimien ja kellotaajuuden mukaan.
Handbrake-ohjelmalla enkoodattiin Fast 1080p30-presetillä ja H.264-koodekilla (x264) 6,3 gigatavun kokoinen 3840×1714-resoluution .mov-video .mp4 -containeriin. Ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
X265 HEVC Benchmark osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja käytössä olevia käskykantoja videon enkoodauksessa.
3DMark Fire Striken fysiikkatesti käyttää Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoa ja hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä simulaatioissaan.
Selainpohjainen Octane 2.0 mittaa Javascript-suorituskykyä kehittyneissä webbisovelluksissa ja testi ajettiin Chromella (Version 55.0.2883.87 m). Testi osaa hyödyntää vain yhtä ydintä.
7-Zip-ohjelman testi hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja mittaa prosessorin suorituskykyä LZMA-algoritmilla pakkauksessa ja purussa.
3D-testit
Pelitestit suoritettiin 1920×1080-resoluutiolla ja käytössä oli suorituskykyinen GeForce GTX 1080 -näytönohjain. Mukaan on valittu pelejä ja testejä, joissa on nähtävissä prosessorin vaikutus suorituskykyyn, eikä näytönohjain olisi pullonkaulana. Korkeammilla 1440p- ja 2160p-näyttöresoluutioilla prosessorin merkitys vähenee merkittävästi ja suorituskyvystä tulee entistä enemmän näytönohjainriippuvainen.
ARMA 3 testattiin Yet Another ARMA Benchmark -testin avulla. Käytössä oli parhaat kuvanlaatuasetukset ja SMAA Ultra -reunojenpehmennys.
Battlefield 1 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
Watch Dogs 2 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
Total War: Warhammerissa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta.
Civilization VI:ssa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta, joka mittaa viiteen simuloituun vuoroon kuluneen keskimääräisen ajan.
Ashes of Singluarity: Escalation testattiin käyttämällä pelin sisäistä Benchmark-toimintoa ja CPU Focused -testiä.
Grand Theft Auto V testattiin pelin sisäisellä Benchmark-toiminnolla ja testiosioiden ruudunpäivitysnopeuksista laskettiin keskiarvo.
Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
Prosessoreita rasitettiin Mersennen alkulukuja etsivällä Prime95 28.9 -ohjelmalla (Small FFTs) ja Handbrake-ohjelmalla 4k-videota enkoodaten.
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K-kokoonpanojen tehonkulutus oli Handbrake-testissä täysin samalla tasolla.
Prime95-testissä nähdään käytännössä, miten SenseMI-tekniikan Pure Power -ominaisuus toimii, kun se tarkkailee muun muassa prosessorin lämpötilaa ja tehonkulutusta, ja säätää kellotaajuutta ja käyttöjännitettä reaaliaikaisesti.
Ryzen 7 1800X:n kellotaajuus laski Prime95:ssä 3525-3575 MHz:n välimaastoon ja käyttöjännite 1,155 volttiin, kun muissa sovelluksissa kaikkien ytimien rasituksessa kellotaajuus oli 3,7 GHz ja käyttöjännite 1,25 volttia.
Core i7-6900K -kokoonpanolla tehonkulutus Prime95-testissä nousi yli 200 wattiin.
Lämpötilat mitattiin Ryzen-prosessoreilla AMD:n omalla Ryzen Master -ohjelmalla ja Core i7:llä Intelin omalla Extreme Tuning Utility -monitorointiohjelmalla. Kyseessä on testin aikana mitattu lämpötilan maksimiarvo ja yksittäiset ytimet saattavat toimia muutamia asteita viileämpänä. Prosessoreita jäähdytettiin Noctuan NH-D15-coolerilla, joka oli varustettu kahdella 140 mm:n tuulettimella.
Ryzen 7 1800X:n lämpötila nousi Handbrake-enkoodauksessa 74 asteeseen ja 1700X toimi seitsemän astetta viileämpänä. Huom! Suora lämpötilojen vertailu Intelin ja AMD:n prosessoreiden kesken ei ole mahdollista, sillä mittausprosessiin liittyy liian monta muuttujaa kahdella täysin erilaisella alustalla.
Yleisesti ottaen Ryzen tuntuisi toimivan melko lämpöisenä, joten AMD:lla riittää haasteita Globalfoundriesin 14 nanometrin FinFet-prosessin kanssa, jos prosessorin kellotaajuutta meinataan skaalata ylöspäin.
Yhteenveto
Syvällisten johtopäätösten tekeminen uusista Ryzen-prosessoreista ei ole tässä vaiheessa kovinkaan järkevää, sillä ilmassa on vielä liian monta kysymysmerkkiä.
Vaikka AMD julkaisikin Ryzen-prosessorit vihdoin myyntiin ja kuluttajien saataville, kaikesta huokuu, että yritykselle tuli lopulta tolkuton kiire pitääkseen kiinni lupaamastaan Q1/2017-julkaisuaikataulusta. Tämä on kuitenkin täysin ymmärrettävää, sillä kyseessä on kokonaan uusi arkkitehtuuri (Zen), kokonaan uusi valmistusprosessi (14 nm), kokonaan uusi alusta (AM4) ja näiden lisäksi täysin uuteen ekosysteemiin liittyy lukuisia muita palapelin palasia.
Tärkeintä kuitenkin on, että Zen ja Ryzen ovat vihdoin julki, ne ovat houkuttelevasti hinnoiteltu ja suorituskyky on kilpailukykyinen: Peli alkakoon.
Useampaa ydintä tukevissa prosessoritesteissä Ryzenit pärjäsivät hyvin. Esimerkiksi Cinebench-, Handbrake- ja 7-Zip-testeissä Ryzen 7 1800X voitti kaksi kertaa kalliimman Core i7-6900K:n.
Pelitestit 1080p-resoluutiolla eivät sujuneet Ryzenilla aivan yhtä hyvin ja niissä erityisesti Intelin neliytiminen Kaby Lake eli Core i7-7700K esiintyi edukseen.
8-ytiminen ja 16-säikeinen Ryzen 7 ei kuitenkaan ole ensisijaisesti suunnattu pelaamiseen, vaan raskaaseen hyötykäyttöön. Tässä vaiheessa pelaamisen osalta riittävä tieto on, että Ryzen on lanseerauksensa yhteydessä Intelin kannoilla. Tilanne todennäköisesti paranee lähitulevaisuudessa, kunhan sovelluksia ja pelejä optimoidaan ja päivitetään paremmin Zen-arkkitehtuurille sopivaksi.
Myöskään AMD:n SMT- eli Simultaneous Multithreading -ominaisuus ei toistaiseksi tunnu toimivan täysin optimaalisesti peleissä. AMD:n toimitusjohtaja Lisa Sun mukaan tämä johtuu muun muassa siitä, että pelit on optimoitu Intelin Hyper-Threading-ominaisuudelle.
AMD on onnistunut myös suorituskyky/wattia-suunnittelussaan ja Handbrake-enkoodauksessa Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K -kokoonpanojen tehonkulutus oli sama 151 wattia. Lämpötilamittauksissa Ryzen 1800X toimi AMD:n omalla Ryzen Master -ohjelmalla mitattuna 74-asteisena ja 1700X seitsemän astetta viileämpänä 67-asteisena.
Kun AMD:n Ryzen 7 -prosessoreita vertaillaan keskenään, 1800X oli vain noin 5 % suorituskykyisempi kuin 150 euroa edullisempi 1700X-malli. Näistä kahdesta mallista jälkimmäinen on ehdottomasti hintatietoisen kuluttajan valinta. Saamme edullisimman 369 euron hintaisen Ryzen 7 1700 -mallin io-techin testiin piakkoin, jonka jälkeen voimme antaa lopullisen tuomion, mikä on järkevin Ryzen 7 -malli ostoskoriin.
Se on nyt jo varmaa, että Ryzenin julkaisun myötä prosessorimarkkinoilla tullaan lähiaikoina näkemään huomattavasti enemmän toimintaa kuin vuosikausiin. Intel saattaa jopa laskea hintoja.
Lue myös:
Ylikellotustesti ilmalla: Ryzen 7 1800X & 1700X
AMD:n uusi Zen x86-arkkitehtuuri ja clock-to-clock-suorituskyky
Jaa-a. Nyt jäi osa kommenteista artikkelin kommenttiosastolle. :/
AMD Ryzen 7 1800X & 1700X (Summit Ridge) – io-tech.fi
Linkkaa vaan väitöskirjasi.
Huomaan 100% tarkkuudella onko 65fps vai 105fps.
/Offtopic
Itsellä vähän sama homma. En ymmärrä kuka oletti että 8 ytiminen prossu joka ei kellotu ytimien ja muiden asioiden takia yhtä hyvin kuin i7 7700k niin voittaisi pelissä i7. Itsellä nyt ei ole niin kiire fx 8350 kanssa että ei jaksaisi odottaa r5. Jos 6/12 prossu ei tuo pelitehoja lähelle i7 7700k niin valitsen sitten intelin. Mutta se on sen ajan murhe.
Not sure if troll…
Tämä.
On myös erikoista tuo että ulkomaisilla sivuilla testttu 1700 kellottuu joko yhtä paljon tai jopa paremmin kuin X:t. 😀
Ihan odotusten mukainen julkaisu. Porukka tuntuu unohtavan välillä että Ryzen 7 ei ole ”peliprossu”, se hoitaa pelaamisen mallikkaasti kuten nähdään, mutta tarkoitettu samalle kansalle kuin x99 alusta. Ei kukaan osta x99 emoa ja 6900k:ta pelaamiseen eihän?
Ennnen kuin amd julkaisee R5 sarjan, niin kaby lake pitää herruutensa puhtaana peliprossuna ja Ryzen 7 on tehokäyttäjälle joka myös haluaa pelata, vai voiko kukaan väittää että tuolla ei voisi pelata ? 😀
itse en 100fps jälkeen huomaa oikestaan eroa.
Sama vika täällä. 60->100fps on suuri hyppy sulavuudessa, mutta 100->144fps näyttää ja tuntuu hyvin pitkälti samalta omalla kohdalla.
Mietin, että julkaistiinkohan nämä 8-ytimiset ensin, koska hyötykäytössä suorituskyky on parhaimmillaan. Jää aikaa hioa BIOSit ja pelien säikeistykset kuntoon, ennen kuin halvemmat mallit julkaistaan.
Overwatchissa huomaan vielä 100 ja 165fps välillä eron, kun laittaa cappia päälle/pois. 144 ja 165fps välillä en huomaa eroa.
Mutta offtopic sikseen. Eiköhän tässä ole tarpeeksi osoitettu sormella ja naurettu tälle päivälle. 😉
Taitaa ennemminkin unohtua, että Intelillä oli alussa HT:n kanssa samoja ongelmia. Jotkut pelit pyörii edelleen paremmin ilman HT:tä kuin sen kanssa ja harvoissa siitä saa oikeasti etua.
Nyt vaan vähän harmittaa, että AMD sössi tämän startin koska eivät tuota ole itse huomanneet.
Aika bugisia noiden biosien on pakko olla jos yhdelle emolle tulee 5 biosia alle kuukaudessa.
Eiköhän tarkoitus ollut julkaista vain "täysi piiri täysillä tehoilla". Muuten kaikki olisi huudelleet että "eikö parempaan pysty".
Katsotaan saako 6 ja 4 ytimiset kelloja yli 4.2, mikä taitaa olla vesillekin aika max. Ilmeisesti tehonkulutus nousee aika radikaalisti 4GHz jälkeen. :/
Vaihdan jäsenyyteni muropaketin jäsenyyteen, jos ei tule parempia artikkeleita! Eiku :vihellys:
Tai sitten kyseessä on vain niin isot uudistukset, että optimoitavaa on hitosti. Intelin vehkeissä ei ole paljoa muuttunut vuodesta toiseen ja AMDn edellisestä kannasta/piiristä on jo aikaa. Hyvä että optimoivat reilusti.
Testivermelähetyksen saapumisen viivästyminen aiheutti tosiaan sen, että Sampsa on joutunut huhkimaan juttua valmiiksi nyt suunnilleen kellon ympäri. Saattaa siis olla jo vähän kaali jumissa ja silmät sirrillään, joten sallinette typot sun muut pienet virheet. Korjaillaan niitä sitten sitä mukaa kun tulee vastaan :tup:
En osaa kommentoida sen tarkemmin, muuta kuin että kyseessä on täysin uusi arkkitehtuuri ja valmistusprosessi, joten odottaisin jonkinlaista kehitystä lähikuukausien aikana vähän joka saralla. Mitä se sitten käytännössä on niin jää nähtäväksi.
Lisäksi on todettava, että AMD:lle tuli lopulta TODELLA ISO KIIRE tämän julkaisun kanssa.. tälläisen arkkitehtuurin kehittäminen kestää sen 4-5 vuotta ja on niin valtava projekti, että kokonaisen ekosysteemin julkaisu on kohtalaisen haastava tehtävä.
Pääasia nyt kuitenkin on, että se on julki :comp:
olisiko pelitestejä myös SMT pois päältä kerta tuo ilmesesti bugia tuottava ominaisuus? kiinnostaa nimittäi nähdä kui paljon eroa se tuottaa (koska jos se ei tuota atm olevaa eroa niin on suht heikko peliprossuksi)
Myös Intel-alustalla joissakin peleissä SMT itse asiassa syö tehoja. Voi vain olla, että tuollainen työkuorma ei vaan ole oikein passeli SMT:lle. Esimerkiksi viime vuonna TPU:n foorumissa joku käyttäjä teki testejä Broadwellillä:
https://www.techpowerup.com/forums/threads/gaming-benchmarks-core-i7-6700k-hyperthreading-test.219417/
Ja Tech City: https://www.youtube.com/watch?v=lMdMa-VaVRc
Vain 2-ydinprosessoreilla kannattaa SMT olla aina päällä, koska jotkut pelit eivät nykyään edes suostu toimimaan ilman neljää säiettä (Pentium G4560 esimerkiksi).
Täytyy kyl vieläkin kommentoida että sieltä tuli erittäin kilpailukykyinen tuote. Kun mennään aikaa eteenpäin pelit, softat jne tarvii enemmän coreja. EI mene kyllä hukkaan tuo ja jos tehoero on noin vähän Intelin 6900K prosessoriin ni minusta ei menty metsään tippaakaan. Vielä kun hiovat ominaisuudet kuntoon ni AMD on onnistunu paremmin ku hyvin.
Malttia ihmiset! :smoke:
katso liitettä 9758
Impact du SMT/HT – AMD Ryzen 7 1800X en test, le retour d'AMD ? – HardWare.fr
Ehtisikö @Sampsa ottaa nopeasti kopin tästä ja ajaa ainakin muutaman testin Ryzenillä uudestaan SMT pois päältä?
Kaiken järjen mukaan Ryzenin pitäisi olla peleissä suunnilleen samalla tasolla kuin Intelin 6800K ja 6900K, sillä yhden ytimen suorituskyky on esimerkiksi Cinebenchissä samaa luokkaa.
1800X on käytännössä maksimi, mitä tuosta piisirusta tällä hetkellä saa irti.
1800X on käytännössä maksimi, mitä tuosta piisirusta tällä hetkellä saa irti.
1800X on käytännössä maksimi, mitä tuosta piisirusta tällä hetkellä saa irti.
Jossain vaiheessa kyllä, on ollut kohtalaisen hektiset 48 tuntia ja jatkuu vielä..
Hmm… Näyttäisi Ryzen kaipaavan korkeampia kellotaajuuksia, jotta pärjäisi. Taitaa mennä refreshin odotteluksi.
Kai sä ymmärrät että jos sulla on näyttö joka on vaikkapa 60hz. Niin se pystyy toistamaan ainoastaan 60 kuvaa per sekunti. Niin se on ihan sama vaikka sulla ois 120fps, ainoo mihin se vaikuttaa on input lag.
Asia pihvi 😛 Eipä sellaisia varmaan tule näkynmään.
Joo. Näyttöni on 165hz. Eihän tästä nyt ollut kyse lainkaan, vaan siitä mitä silmät pystyy näkemään.
Joo helppo uskoa että bindaamalla toggleen cappi sen huomaa. Vaimon 60Hz näytöllä en meinaa osua edes windows start-menuun nykyään kun tökkii niin pahasti. (Nyt loppuu OT munkin osaltani enkä ruoki tuota 60fps trollia).
Juu älä kirjoita enempää kun tulee niin noloa settiä. :facepalm:
Noh, uusi kone ensisijaisesti pelikäyttöön, joten ei tuo 7700k:n hankinta niin harmita 🙂 Toistaiseksi iMac vuosimallia 2013 jatkaa kuvaeditissä, eikä ole tuntunut liian tahmealta tähän asti – pl. usean kuvan komposiitit, joita saakin hetken odotella. Siinäkin on RAM-muistilla iso rooli.
GTA V -testeissä kannattaisi olla Additional Graphics Settings alta Extended Distance Scaling tapissa. Se pidentää piirtoetäisyyttä reilusti ja täten lisää ruudulle piirrettävien objektien määrää dramaattisesti. Tämä puolestaan aiheuttaa helposti CPU-pullonkaulan, kun prosessori ei ehdi käskeä näytönohjaimia piirtämään valtavaa objektimäärää tarpeeksi nopeasti.
Oma testikokoonpanoni: 7700K @ 5,2GHz, DDR4-3600, GTX 1070 SLI, 1440p, grafiikka-asetukset tapissa paitsi vain 2xMSAA ja ei motion blurria tai DoF:a. FPS putoaa paikoitellen 80:een CPU-rajoituksen takia erityisesti keskustassa ajellessa (MSI Afterburnerin graafeissa näytönohjaimien käyttöasteet putoavat). Toisaalta muualla ruohoisilla alueilla FPS voi pudota samoille lukemille GPU-rajoitteisena (näytönohjaimien käyttöasteet 100%).
Tässä tulikin jo kaiken kattava vastaus:
Opettele mitä "input lag" tarkoittaa ja tule sitten pätemään uudelleen. Itse käytän DVI-only paneelia ilman skaalainta ja tässä voin sanoa olevan parempi input lag kuin monessa 120Hz paneelissa. Revi siitä. 😉
tähän fps väittelyyn lopullinen vastaus löytyy kohtuu uudesta artikkelista 🙂
How many frames per second can the human eye really see? | PC Gamer
Kiitos vinkistä, otetaan tarkasteluun! :tup:
😀 Kyllä oma ikivanha silmäkin erottaa että antaako oma näyttö 144fps vai onko pudottu esim.120fps mopolukemiin.
Kelvollinen tuote jos ei pelkästään pelaa. 1700 ja kunnon muistit voisi olla jopa hyvä.
Jokos joku selvittänyt prossun kannen koodit, batchit yms? Tarvinee tietysti unlidata että näkee onko fyysisiä eroja?
x254 codec:illa kanssa testit kiitos
Piti juuri laittaa sama linkki, jotta ketju jatkuisi Ryzen-painotteisena FPS-kinastelun sijasta.
Ihan sitä, mitä odotinkin.
SMT ei ainakaan 2D puolella heikennä suorituskykyä, kuin näissä perinteisissä skenaarioissa (eli Linpack ja kumppanit).
Tuolta selviää yleinen SMT hyötysuhde, sekä suorituskyky muutenkin.
Techreport:n bang per bug-graph hyötykäyttöön:
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/value-productivity.png
Ja pelaukseen:
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/value-gaming.png
En tiedä miten emojen hinnat vaikkuttaisivat kuvaajiin.
Eipä jotenki yllättänyt, että pelitesteissä jäi taas. Eipä tullu mitää paineita vaihella prossuja ennenku sit oikeasti pelintekijät alkaa säikeistämää näitä tai ku 5ghz saa vakiona. Näyttikseen sit vaan rahat ja joskus se näyttöki vaihtoon ku halpenevat ja laatu paranee.
Tulossa illan aikana, on ajettu :tup:
Joker Productionsin klipissä 1700 pärjää varsin hyvin 7700K vastaan, vaikka eroa kelloissa on jopa 1,1GHz Kabyn eduksi. Mielestäni ehdottomasti mielenkiintoisin tuote tuo 1700, koska edullisin.
Jossain ulkomailla oli 1700 kellottunut 4Ghz. Voipi olla aika hyvä valinta ylikellottajalle, hintakin sama kuin 7700k.
Erittäin hyvä tuote AMD:ltä ettenkö sanoisi. Moni jää vaan katsomaan ja vertaamaan kaby lakeen vaikka ei se ero silti niin suuri ole pelikäytössä IMHO. Erittäin hyvä tuote striimaajalle/pelaajalle huokeaan hintaan varsinkin kun tulee 1600x. Ja hyvä artikkeli tuo @Stiltin linkkaama. 😀
ElReino is Plesed. :cigar:
Voikohan syynä olla muistinopeuden erot vai mistä johtuu että eri testaajat saavat ihan järkyttävän paljon eroavia tuloksia.
Esim. kun katsoo 3000MHz muistinopeuksilla olevaa artikkelia 1700 @ 3.9GHz kellotettuna vs 7700K 5GHz kellotettuna eroja ei paljoa synny 1080p tai 1440p pelaamisella tämän testin mukaan:
AMD Ryzen 7 1700 vs Intel i7-7700k CPU – Best Gaming Processor Around $300?
Joissain taas erot ovat aivan järkyttävän suuret. Kuitenkin samoja pelejä ja asetuksia ollut testaajilla (paitsi muistinopeus ehkä?)
Tuskin R5 on sen nopeampi. Mutta, jos 6-ytiminen R5 ei myöskään ole peleissä juuri hitaampi niin ennustetuilla hinnoillahan se on aika bargain.
Onhan tämä jo huomattava kehitys siitä, mitä ihmiset hokivat 20-vuotta sitten. Silloin puhuttiin, ettei ihmissilmä havaitse yli 24 kuvaa sekunnissa. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka eivät edes huomaa jos heidän televisionsa on laitettu 120Hz tilaan tjms. Yksilöissä tuntuu olevan eroja aika paljon.
Ellei ole välttämättä saatava CF/SLI-tukea, niin B350-sarjalaiset ei maksa mitään ja sisältää kaiken oleellisen.