
Viimeisenä syyskuun alussa esitellyistä NVIDIAn uusista Ampere-arkkitehtuuriin perustuvista GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimista myyntiin saapuu edullisin 3070-malli. Alun perin myynnin piti alkaa jo 15. lokakuuta, mutta 3080- ja 3090-mallien äärimmäisten saatavuusvaikeuksien myötä yhtiö päätti viivästyttää myynninaloitusta parilla viikolla, jotta näytönohjaimia saataisiin enemmän jälleenmyyjien varastoihin asiakkaille toimitettavaksi. Kysyntä tulee kuitenkin olemaan niin massiivinen, että hyvin suurella todennäköisyydellä myöskään 3070:tä ei riitä kaikille halukkaille.
GeForce RTX 3070 käyttää 3080- ja 3090-mallien GA102:sta poiketen pienempää GA104-grafiikkapiiriä eli siinä on käytössä vähemmän laskentayksiköitä. Muistiväylä on kavennettu 256-bittiseksi ja näyttömuistia on vähemmän eli 8 gigatavua.
NVIDIAn oman Founders Editionin veroton myyntihinta Yhdysvalloissa on 499 dollaria ja Suomessa yhtiön kotisivuilla 529 euroa, mutta valitettavasti se ei ole ainakaan heti julkaisun yhteydessä tulossa myyntiin Suomessa, vaan kenties pienissä erissä joskus myöhemmin. Näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 3070 -mallien hintataso Suomessa on 569 eurosta ylöspäin lähes 700 euroon asti.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön oman Founders Edition -mallin GeForce RTX 3070:sta, jolla testitulokset saa julkaista tänään 27. lokakuuta eli kahta päivää aiemmin kuin näytönohjainvalmistajien omilla 3070-malleilla. Kaikkien GeForce RTX 3070 -näytönohjaimien myynti alkaa kuitenkin testitulosten porrastamisesta huolimatta 29. lokakuuta klo 15. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn oma GeForce RTX 3070 Founders Edition -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
io-techin aiemmin julkaisemat GeForce RTX 30 -artikkelit:
- Katsaus NVIDIAn Ampere-arkkitehtuuriin ja ominaisuuksiin
- Testissä NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition
- Testissä GeForce RTX 3090
Näytönohjaimen esittely
NVIDIAn oma Founders Edition -versio GeForce RTX 3070:sta on kahden korttipaikan korkuinen ja 24,2 cm pitkä eli se on selvästi pienempi kuin aiemmin julkaistut 3080- ja 3090-mallit. Painoa näytönohjaimella on reilu kilo ja se on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Toisin kuin 3080- ja 3090-malleissa 3070:n jäähdytysratkaisu on hieman erilainen ja etupuolella on kaksi 85 mm:n tuuletinta. Vasemmanpuoleinen imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämpimän ilman kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Oikeanpuoleinen tuuletin puhaltaa ilmaa näytönohjaimen ja lämpöputkien läpi ja kotelotuulettimien on tarkoitus puhaltaa lämmin ilma ulos kotelosta. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa, vaan käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 45 asteeseen.
GeForce RTX 3070:ssä on käytössä ominaisuuksiltaan hieman karsittu GA104-grafiikkapiiri, joka valmistetaan Samsungin 8 nanometrin prosessilla. Kaksi SM- eli Streaming Multiprocessor -yksikköä on poistettu käytöstä eli käytössä on 5888 CUDA-ydintä, 184 teksturointiyksikköä, 184 tensoriydintä, 46 RT-ydintä ja 96 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 17,4 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 392 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena on kahdeksan gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 488 Gt/s. GeForce RTX 3070 on parhaimmillaan 1440p-resoluutiolla, jolla kahdeksan gigatavun muistimäärä tuskin tulee ongelma nykypeleissä tai lähitulevaisuudessa.
NVIDIA on ottanut omissa GeForce RTX 30 -sarjan Founders Edition -näytönohjaimissaan käyttöön uuden 12-pinnisen lisävirtaliittimen, joka sijaitsee vähintäänkin erikoisesti keskellä näytönohjainta. Uutta liitintä yhtiö perustelee muun muassa pienemmällä koolla, joka mahdollistaa enemmän jäähdytyspinta-alaa. Koska kyseistä liitintä ei löydy nykyisistä virtalähteistä, Founders Edition -näytönohjaimen mukana toimitetaan adapteri, johon kytketään yksi perinteistä 8-pinninen PCIe-lisävirtaliitin. Valitettavasti adapteri on niin lyhyt, että se jää roikkumaan näytönohjaimen eteen. Virtalähdevalmistajilta on kuitenkin odotettavissa myyntiin lähitulevaisuudessa pidempiä adapterikaapeleita ja esimerkiksi Seasonic on luvannut tarjota rajoitetun ajan tiettyjen virtalähdemallien omistajille kyseisen liitinkaapelin ilmaiseksi.
GeForce RTX 3070:n TDP-arvo on 220 wattia eli 40 wattia alhaisempi kuin GeForce RTX 2080 Ti:llä ja jopa 100 wattia alhaisempi kuin 3080:llä.
Toisin kuin 3080- ja 3090-malleissa, päädyn GeForce RTX -logoteksti ei ole valitettavasti valaistu.
Näytönohjain on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä ja kolmella DisplayPort 1.4a -liittimellä.
NVIDIAn Founders Editionissa GA104-grafiikkapiiri toimii 1500 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1725 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 14 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 1750 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin noin 1875 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 71 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 47 %:iin eli noin 1660 RPM:ään. Tuulettimet alkoivat pyöriä vasta, kun grafiikkapiirin lämpötila nousi 45 asteeseen.
GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla grafiikkapiirin kellotaajuus on hyvin tiiviisti sidoksissa käytettävään näyttöresoluutioon. Full HD -resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli noin 1965 MHz ja 1440p-resoluutiolla se heilui 1890-1935 MHz:n välimaastossa.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 3070 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 Ti:hin. Valitettavasti meiltä ei löydy NVIDIAn omaa Founders Edition -mallia GeForce RTX 2080 Ti:stä, joten testit ajettiin Asuksen ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti:llä, joka on selvästi suorituskykyisempi ja myös huomattavasti kalliimpi kuin Founders Edition. NVIDIA mainosti ennakkoon GeForce RTX 3070:n suorituskyvyn olevan tasoissa tai parempi kuin 2080 Ti:llä, mutta yhtiö viittasi väitteessään Founders Edition -mallien väliseen eroon.
Mielenkiintoiset vertailukohdat ovat myös edellisen sukupolven saman hintainen GeForce RTX 2070 Super sekä noin 200 euroa kalliimpi GeForce RTX 3080.
Hintataso Suomessa 27.10.2020
- GeForce GTX 980 Ti: käytettynä n. 150 €?
- GeForce GTX 1080 Ti: käytettynä n. 300 €?
- Radeon RX 5700 XT: alkaen 400 €
- GeForce RTX 2070 Super: alkaen 540 €
- GeForce RTX 3070: alkaen 569 €
- GeForce RTX 2080 Super: alkaen 760 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 780 €
- GeForce RTX 2080 Ti: alkaen 1190 €
- GeForce RTX 3090 alkaen 1569 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 3900XT -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 3900XT (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,7 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 8 % ja Geforce RTX 3080 puolestaan 40 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 8 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 35 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 4 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 31 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 15 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 62 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Flight Simulator 2020 testattiin High End -asetuksilla, sillä Ultra-asetuksilla näytönohjainten välille ei syntynyt eroja juuri lainkaan. Näytönohjaimen sijaan pelissä on varsinkin alhaisemmilla resoluutioilla pullonkaulana prosessori. 4k-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 5 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 28 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Testasimme pikaisesti Assetto Corsa Competizione -peliä 4k-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 1 FPS:n erolla tasoissa RTX 3070:n kanssa. GeForce RTX 3080 oli puolestaan 12 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Peli on hyvin prosessoririippuvainen ja testikokoonpanon Ryzen 3900XT:stä loppuu vääntö GeForce RTX 3080:llä ja 3090:llä, kuten Core i9 10900K -prosessorilla ajettu tulos osoittaa.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 1 FPS:n erolla tasoissa RTX 3070:n kanssa. GeForce RTX 3080 oli puolestaan 40 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 12 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 36 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 7 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 29 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 5 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 30 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
F1 2020:ssä 1440p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 2 FPS:n erolla lähes tasoissa RTX 3070:n kanssa. GeForce RTX 3080 oli puolestaan 23 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Doom Eternalissa 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3070 oli 6 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix RTX 2080 Ti. GeForce RTX 3080 puolestaan 35 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Flight Simulator 2020:ssä 1440p-resoluutiolla peli on tehokkaammilla näytönohjaimilla jo lähes täysin prosessorin suorituskyvystä riippuvainen. Asuksen Strix RTX 2080 Ti ja RTX 3080 olivat 4 % suorituskykyisempiä kuin RTX 3070.
Assetto Corsa Competizione -pelissä 1440p-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla testikokoonpanon Ryzen 9 3900XT -prosessori on täysin suorituskyvyn pullonkaulana ja kaikilla GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla ruudunpäivitysnopeus oli sama eli noin 75 FPS:ää.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3070 oli 5 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix RTX 2080 Ti. GeForce RTX 3080 puolestaan 14 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 6 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 32 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 1 FPS:n erolla tasoissa RTX 3070:n kanssa. GeForce RTX 3080 oli puolestaan 12 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 3 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 24 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
F1 2020:ssä 1080p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 3 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 12 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Doom Eternalissa 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3070 oli 4 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix RTX 2080 Ti. GeForce RTX 3080 puolestaan 24 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Flight Simulator 2020:ssä 1080p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti ja GeForce RTX 3080 olivat 4 % suorituskykyisempiä kuin RTX 3070.
Assetto Corsa Competizione -pelissä 1080p-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla testikokoonpanon Ryzen 9 3900XT -prosessori on täysin suorituskyvyn pullonkaulana ja kaikilla GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla ruudunpäivitysnopeus oli sama eli noin 75 FPS:ää.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1080p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 2 FPS:n erolla lähes tasoissa RTX 3070:n kanssa. GeForce RTX 3080 oli puolestaan 9 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta päällä 1080p-resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti oli 4 % ja GeForce RTX 3080 puolestaan 29 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
NVIDIAn GeForce RTX 3070:llä kokoonpanon tehonkulutus oli noin 50 wattia alhaisempi kuin Asuksen tehdasylikellotetulla Strix 2080 Ti:llä ja jopa 114 wattia alhaisempi kuin GeForce RTX 3080 Founders Editionilla.
Tarkemmin ottaen GeForce RTX 3070 Founders Editionin tehonkulutus PCI Express x16 -liittimestä oli maksimissaan 66 wattia (5,5A) ja monitorointiohjelmat tunnistivat uuden 12-pinnisen lisävirtaliittimen yhtenä PCIe-lisävirtaliittimenä, jonka tehonkulutus oli 156 wattia (13,1A) eli yhteensä 222 wattia ja 18,6 ampeeria.
GeForce RTX 3070:lle suositellaan 650 watin virtalähdettä, mutta kannattaa huomioida, että suositus perustuu tietokoneeseen, jossa on Intelin 10-ytiminen Core i9-10900K. Testien perusteella laadukas 550-600-wattinen 80 Plus Gold -virtalähde todennäköisesti hoitaa hommansa, jos käytössä on maltillisempi prosessori.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
NVIDIAn omalla RTX 3070 Founders Editionilla GA104-grafiikkapiirin lämpötila oli 71 astetta eli 4 astetta alhaisempi kuin 3080 Founders Editionin GA102-grafiikkapiirin 75 astetta. Vaikka meillä ei ollutkaan testissä GeForce RTX 2080 Ti Founders Editionia, muiden testien perusteella sen grafiikkapiirin lämpötila on noin 75-80 astetta.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Founders Editionilla tuulettimet pyörivät täydessä rasituksessa 1660 RPM:n kierrosnopeudella ja kokoonpanon melutasoksi mitattiin 36,7 desibeliä, joka oli hieman hiljaisempi kuin 3080- ja 3090-malleilla. Jäähdytysratkaisun melutasoa voi korvakuulolla kuvailla miellyttävän hiljaiseksi.
Näytönohjaimille tyypillistä virransyötön ja kelojen sirinää oli kuultavissa hyvin minimaalisesti ja se oli samanlaista kuin muilla testaamillamme näytönohjainvalmistajien RTX 3070 -malleilla.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä GeForce RTX 3070 Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 109 %:iin ja 90 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
GeForce RTX 3070 Founders Editionin Power Limit on vakiona 220 wattia ja 9 % korotus maksimiin tarkoittaa 240 wattia.
Näytönohjain ylikellottui GA104-grafiikkapiirin osalta +100 MHz eli 1825 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla noin 1950 MHz. Samsungin GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +1250 MHz eli 16,5 Gbps:n nopeudelle (2063 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kahdella asteella 73 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 381 watista noin 20 watilla 402 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 47 %:sta 50 %:iin (1660 -> 1800 RPM), mutta melutasoon sillä ei ollut käytännön merkitystä, näytönohjain oli edelleen miellyttävän hiljainen.
Ylikellotettuna GeForce RTX 3070 Founders Edition oli Tomb Raiderissa noin 9 % suorituskykyisempi kuin vakiona ja nousi tehdasylikellotetun Asuksen Strix RTX 2080 Ti:n rinnalle ja ohi.
Loppuyhteenveto
NVIDIAn julkaistessa GeForce RTX 30 -sarjan, suurin yllätys oli 3070-mallin suorituskyky ja hinta. Yhtiölupasi 3070:n tarjoavan 529 euron hinnalla vastaavaa tai parempaa suorituskykyä kuin edellisen sukupolven huippumalli 2080 Ti, jonka hinta oli yli kaksinkertainen. Motiivi hinnoittelulle selvinnee viimeistään huomenna, kun AMD esittelee Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet.
Valitettavasti meiltä ei io-techin testilaboratoriosta löydy 2080 Ti:stä NVIDIAn omaa Founders Edition -mallia, vaan ajoimme testitulokset yhdellä markkinoiden suorituskykyisimmistä 2080 Ti -malleista eli Asuksen tehdasylikellotetulla Strix 2080 Ti:llä. Siitä huolimatta 3070 Founders Edition pysytteli hyvin Strix 2080 Ti:n kannoilla ja jäi 4k-resoluutiolla noin 10 % ja 1440p-resoluutiolla noin 5 % jälkeen. Joissain peleissä, kuten Doomissa ja Controlissa sekä prosessoririippuvaisissa Flight Simulatorissa ja Assetto Corsa Competizionessa tilanne oli tasan, mutta harvemmin kuitenkaan 3070:n eduksi. Founders Editionien kesken kamppailu olisi todennäköisesti hyvin tasainen. Edellisen sukupolven ja samanhintaiseen 2070 Superiin verrattuna RTX 3070 tarjoaa keskimäärin noin 30 % ja parhaimmillaan 40-50 % parannuksen.
4k-pelaamiseen parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella RTX 3070:n puhti ei läheskään kaikissa peleissä riitä, mutta suorituskykyiseen 1440p-pelaamiseen se on erinomainen vaihtoehto. 4k-pelaamiseen ehdottomasti suositeltavampi vaihtoehto on pari sataa euroa kalliimpi RTX 3080, joka tarjosi noin 30-40 % parempaa suorituskykyä kuin RTX 3070.
220 watin TDP-arvolla varustetun GeForce RTX 3070 Founders Editionin tehonkulutus oli 50 wattia alhaisempi kuin Asuksen tehdasylikellotetulla Strix 2080 Ti:llä ja jopa 114 wattia alhaisempi kuin GeForce RTX 3080 Founders Editionilla. Grafiikkapiirin lämpötila pysyi hyvin kurissa 71 asteessa ja erittäin tyylikkään näköisen jäähdytysratkaisun melutaso oli miellyttävän hiljainen.
Ylikellotustesteissä GeForce RTX 3070 Founders Edition ylikellottui hyvin ja näytönohjaimesta saatiin puristettua irti 9 % parempi suorituskyky, joka riitti nostamaan sen Asuksen Strix 2080 Ti:n tasolle ja ohi. Tehonkulutus, melutaso ja grafiikkapiirin lämpötila pysyivät lisäksi ylikellotettuna hyvin kurissa.
GeForce RTX 3070 Founders Editionia ei valitettavasti tule heti julkaisun yhteydessä saataville NVIDIAn kotisivujen kautta Suomessa, vaan hätäisimpien on syytä kääntää katseet näytönohjainvalmistajien 3070-malleihin. 529 euron hinnalla Founders Edition olisi erinomainen ostos sillä hinnan noustessa yli 600 euroon, alkaa selvästi suorituskykyisempi RTX 3080 olla järkevämpi ostos reilulla 700 euron hinnalla.
Haluaisitko kertoa myös meille muille, että miten kävi?
suurin osa pelaa paljon hitaammilla, joten kyllä 2070 pitääki riittää
Mielenkiintoiseksi omalta kannaltani jää se mitä uudenaallon pelit tulevat vaatimaan, että porskuttaako RX 5700 XT tosiaan hienoimmatkin pelit hyvillä asetuksilla yli 60 FPS@1440p. Pelit mitä olen viimeksi pelannut, kuten Dirt Rally 2.0 ja Resident Evil 2 Remake, kyllä pyörähtäisivät asetuksia viilaamalla ihan mukavasti 4K:lla. Tuota raskasta ja loistavaa peliä odotellessa siis joka pakottaa päivittämään. Olisiko se Starfield tai Stalker 2?
Erityisen mielenkiintoista tämä aika on silti niille jotka GTX 1060:stä tai RX 480:stä päivittävät, ero varmasti hurja GTX 1060:n ja tulevan RTX 3060:n välillä.
Näin myös täällä. 1080p 144Hz nyt vaan on meikäläisen silmille kaikken ystävällisin, ei oo kyllä hetkeen tarve päivittää..
Kun huomioidaan 3070 kellotus joka AIB malleissa saattaa venyä +10% kovemmaksi kuin Nvidian omassa Rtx3070 niin ei tuossa montaa prosenttia ole enään välissä Rtx3080 verrattuna.
Virittyyköhän oikeasti? 3080 on ainakin virheenkorjaavaa muistia, joten siihenkin voi lyödä +500 tai +1000 mutta ei se tarkoita että FPS paranisi, vaan usein tippuu urakalla mitä ylemmäs mennään.
Tästä oli juttua silloin 3080 aikaan että muistia ei voi perinteisesti kellottaa siinä varassa että "näkyykö virheitä" tai "kaatuuko softa", vaan oikeasti pitää hinata tulosta ja katsoa milloin pisteet oikeasti alkaa tippumaan sen nousemisen sijaan.
Tai sitten ottaa paikallaan olevan ruudun jossain softassa ja testailee muistinopeuksia lennosta miten fps-mittari alkaa käyttäytymään.
Jotenkin epäilen että 3070 tämä virheenkorjaus olisi otettu pois vaan eiköhän sama juttu ole kaikissa Ampere korteissa:
NVIDIA RTX 30 Series GPUs Won't Crash Upon Unstable Overclocking | Hardware Times
http://www.hardwaretimes.com
Eli tuleekohan +1250 MHz kelloilla oikeasti isompaa fps:ää kuin vakiomuistikelloilla…
Vaikka sitä 2080ti:n kanssa julkaisussa verrattiin, niin silti sitä pitäisi verrata suoraan edeltäjäänsä, eli rtx 2070. Siihen verrattuna tuossa on kyl loistava hyppy W/fps suhteessa, että €/fps suhteessa. Itse toivon, että AMD pistää löylyä lisää ja saadaan tuonne 300-350€ nurkille joku tykki, 1080p 240hz näytölle.
1080p ja 1440p resoilla ero tosiaan ei ole kovin iso 3070 vs 3080 varsinkin jos ei ole uutta i9:iä koneessa. 4K:lla ero taas on keskimäärin yli 30% 10900K:lla. Jos aikoo hankkia Zen 3:n, niin tuo etu kasvanee myös 1440p resolla tuonne 30% tuntumaan.
Hinnoittelu on molemmissa kohdillaan. 3080ssa on silti parempi bang for buck, jos pelaa 4K:lla tai 1440p:lla kovalla prossulla.
Melko lyhyt PCB mitä TPU:n revikasta purkukuvia katselin.
4K-resoluutiolla 3080 on parempi valinta. Founders editioneissa hinta ero on noin 40%, mutta esim. Asus TUF OC ja Strix-korteissa hinta ero on alle 30% (esim. Jimms). Vastineeksi saat yli 30% paremman suorituskyvyn (kts. Techpowerup:in vertailu).
Jos saat 30% paremman 4K-suorituskyvyn 30% kalliimmalla, niin tuo on erittäin hyvä diili. Cost per frame on jo FE-malleilla sama 3070 vs. 3080 ja muiden valmistajien malleissa etu on 3080:n puolella.
Itseäni erityisesti lämmittäis myös VR testit esim. uusilla reverb G2 laseille jne
3070 on jotenkin hassun näköinen tuossa 3080/3090 rinnalla, näyttää joltain miniatyyrikortilta
3070:ssä on käytössä GDDR6-muistit, eikä GDDR6X jossa tuo EDR-virheenkorjaus. Lisäksi ylikellotustestit tehdään niin että korotusten vaikutusta suorituskykyyn tarkkaillaan jatkuvasti, joten täysin turhaa spekulointia. +1250 MHz ylikellotus parantaa 3070:n suorituskykyä merkittävästi, GPU:n ylikellotus vähemmän.
Juu 4K:lle taisi olla tosiaan parempi valinta, mutta enemmistö vetää oletettavasti 1440p/1080p.
No nyt kun nvidian uhkapeli TSMC:tä vastaan ei poikinut tulosta ja piti tyytyä huomattavasti paskempaan samsungin 8nm valmistustekniikkaan niin tulos on tässä. Oli pakko tehdä amd:t ja lisätä ytimiä ja kellottaa kortit tappiin kun pelkkä kellotus ei samsungin prosessilla riittänyt. Ei ihme että heti perään nvidia ilmoittaa jatkossa julkaisevansa lippulaiva piirinsä TSMC:n prosessilla valmistettuna.
Niin kuin adotertv sanoi meitä on huijattu jälleen kerran. Uudet Titanit ja Ti mallit tulee TSMC:n 7nm prosessilla kun samsungin 8nm valmistusprosessista ei ole siihen. Eli näitä nykyisiä kortteja mainostetaan Titan "class" nopeudella viitaten edellisen sukupolven titaniin, eli ei voida mainostaa itse titanina. Itse jään odotteleen mitä kilpailijalla on tarjottavan ja jätän noi 3080 ja 3090 kortit hyllyyn homenhtumaan. 3070 kortin ostoa vois jo ehkä jo harkita mutta se riippuu mitä kilpailijalta tulee.
Tarkoitat tällä varmaan sitä, että käyttäjilä on usein jokin budjetti konehankintoihin?
Tällä hetkellä tilanne GPU-markkinoilla vaan on todella kummallinen. Jos ajatellaan suoraviivaisesti, niin pelaaja haluaa mahdollisimman paljon FPS:iä budjetillaan. On yleensä ollut päivän selvää, että siinä 200-300 euron hintaluokassa on ne järkevimmät GPU-hankinnat, eli siellä FPS/euro on ollut paras. Nyt taas ollaan ainakin hetkellisesti tilanteessa, missä 550-900 euron hintaluokassa (3070 & 3080) tuo FPS/euro on suotuisin. Ne yrittää saada meidät törsäämään
katso liitettä 470144katso liitettä 470145
Nvidia GeForce RTX 3070 Review
http://www.techspot.com
Onhan näissä hinnat karanneet aivan käsistä kun nykyisin joutuu sen 250e vähintään iskemään tiskiin jos uutena haluaa pelailuun kelpaavan kortin.
Joojoo inflaatiot blabla, mutta kaiholla muistelen aikoja kun 250-300e sai varsin tehokasta rautaa (8800 GT, Radeon HD 4800, HD 5850) hintaansa nähden.
Kun lisätään tuo "hintaansa nähden" niin kyllähän 1650 Superi on aika tehokasta rautaa minusta. Halvin malli 135€ hinta.fi:ssä. Tykki kortti 1080p:hen. Joitain pelejä pelaisi jopa 1440p:llä.
Olin yllättynyt NVIDIAn hinnoista vaikkei halpoja olekaan ja arvelin että AMD voisi tuoda hintataistelua jos kortit on hyviä. Ryzeneiden hintapunnerruksen jäljiltä ei juuri toivoa henkilökohtaisesti jäänyt, jos suorituskyky mätsää niin varppina mätsää hintakin uusissa Radeoneissa nyt kun säteenseurantakin on mukana eikä ominaisuuspuutteesta tarvitse antaa "alea".
Mielenkiinnolla silti odotan mitä sieltä AMD:ltä tulee ja minne todennäköinen 3060 sijoittuu.
Nojuu. Lähinnä vaan tuotesegmenttiin nähden tuokaan ei nyt edusta hinnaltaan sitä mitä aikanaan ne oikeasti halvat ja hyvät pelikortit.
AMD:llä on puuttunut hyvä halpismalli pitkän aikaa ja GT 1030 oli varsin hyvä julkaisu Nvidialta (sitä DDR4 paskamallia lukuunottamatta), AMD:llä ei oikein ollut tarjota mitään vastaavaa. Liekö keskittyvät noihin APU:ihin sitten kun eivät halpakortteihin enää panosta
Pointti siis siinä että aiemmin oli fiksuun hintaan jokaiselle jotain, mutta nykyisin mielestäni halpakorteissa ei ole samalla tasolla hinta/laatusuhde. Tai sit vaan johtuu siitä kun ostan usein korttini käytettynä.
Ei ne hinnat tuosta nouse mu
Ja muistan miten oli monesti tiukkaa saada +60fps 1600×1200 resolla kun nyt voi iskeä alle 250e näytönohjaimen kiinni ja sillä pystyy jo pelaileen 1080P.llä mukavasti
En muistele yhtään kaiholla ton ajan hitaita ohjaimia ja alhaisia resoluutioita.
Hyvin kyllä joku 8800 GT & HD 4850 jaksoi 1600×1200:lla aikanaan, mutta voihan tuossa olla että aika kullannut muistot.
Eli ihmisten pixelien eroittelu on siis jotenkin huonontunut jos 1600×1200 näytti silloin samalta kuin 4K tänään?
Jos tarkoittaa että oli raskas kuten 4K nykyään niin olihan se melkoisen raskas kun tuollaisia mopo ohjaimia joilla sitten yritettiin kitkuttaa matalilla resoluutioilla.
Ei tietenkään. Vaan se mitä pidetään hienona ja edistyksellisenä muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Kuluttajien vaatimustaso kasvaa. Vastaavasti tuohon aikaan kovimmilla hifistelijöillä oli DVD-laitteet kun perusjampat katsoivat vielä VHS:ää. Nykyään DVD:lle nauretaan kun on semmoista suttua. Mutta ei A/V-laitteiden hinnat ole silti räjähtäneet vastaavalla tavalla käsiin kuin PC-laitteiden. Toki överihintaisia laitteita sieltäkin löytyy, mutta tuo "perushintataso" on pysynyt samana ainakin viimeiset 20 vuotta. Eli hyvän töllön saa tonnilla ja hyvän levynpyörittimen parilla saturaisella.
Pikselien määrä on muuten 1920×1080:lla vain 8% suurempi kuin 1600×1200:lla. Sitä en osaa sanoa, miten kuvasuhde vaikuttaa renderöinnin vaatimaan työmäärään.
Joskus kirjoitin tästä. 20v sitten jopa high-end näyttikset tehtiin nykyiseen verrattuna todella pienillä piireillä ja keskinkertaisilla valmistusprosesseilla. Virransyötöt olivat naurettavan yksinkertaisia ja kaikki muutkin valmistuskustannukset olivat alempana.
Oikeasti hintoja nostaa se, että meidän asiakkaiden vaatimustaso on kasvanut nopeammin kuin IC-teollisuus on pystynyt mooren lakia iteroimaan eteenpäin. Se on meidän asiakkaiden aiheuttama kollektiivinen valintapaine, joka on pakottanut valmistajat kasvattamaan piirit reticle-limitille ja ottamaan kaikki muutkin kustannuksia (ja suoritskykyä) nostavat jipot käyttöön.
Sanoin etten muistele kaiholla alhaisia resoluutioita, en ole sanonut 1080p olevan korkea resoluutio mutta jokainen varmaan tietää ilman erittelyäkin mitkä ovat alhaisia ja mitkä korkeita resoluutioita nykyään.
Ihan hyvä pointti. Mulla on ihan hyvä kasa vanhoja kortteja, tottahan tuo että näyttävät varsin yksinkertaiselta jopa nuo vanhat highend kortit nykypäivän budjettikortteihin verrattuna.
Kieltämättä ei ole tullut edes ajateltua tolta kantilta asiaa.
Minä vihaan termiä FPS/euro ja sen lisäksi voisi ottaa käyttöön vaikka FPS/juustohampurilainen ja/tai cheeseburgers/frame, kun yhtä epämääräisiä ovat molemmat..
..mutta se asiani oli: Jos 5700(XT) pärjää nyt noin hyvin, niin kuinka hyvin pärjää tänään illalla julkaistavat AMD:n uutuudet? Todennäköisesti paremmin..
(ja nuo on varmaan laskettu siitä $499 MSRP:stä, joka ei nyt Suomessa toteudu..)
Jenkeissähän on se Big Mac indeksi joten ei huono vertaus.
Sellainen jolla vaikka 1440p(2560 tai 3440x) 120-144fps, kun ajosimuissa tai bäfässä tuo tarvitaan.
Tää on täysin käyttäjäkohtaista. Mulle 980 Ti on hyvä kun RE3 Remake pyörii täysillä 1080p:llä tasaista 60fps:ää.
Jokaisella lienee se oma suosikkipeli ja mielipide miten sen pitäisi pyöriä.
Ovathan nuo kyllä kovia kortteja. Hauska tuo 2080ti hinnan rykäytys pari vuotta sitten ylös ja nythän nuo 30×0 sarjalaiset tuntuvat jo halvoilta.
"Päläpäläpäläpäläprosenttia…Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia… Päläpäläpäläpäläprosenttia…"
Olis Nvidian pitäny rykästä 1400e Rtx3080 hinnaksi niin ei tarttis kenenkään olla huolissaan
Olis ne kuitenkin tuollakin hinnalla liikkunut kun nopeampia kuin 2080Ti.
Tähän on keksitty ratkaisu: Testissä NVIDIA GeForce RTX 3070 Founders Edition – io-tech.fi
Ei se silti yhtään selvennä sitä videorevikkaa.
Tietty voi käyttää screen readeria (saisikohan jostain version jossa Sampsa Voice ™)…
Jos ei tykkää videorevikoista niin jättää katsomatta, mitä sitä suotta itseään kiusata jos ei ne uppoo ja keskittyy teksti versioon.
Mielestäni videot on ihan hyvä lisäys
Juu, kyllä – täydellinen oli. Ei kannata misään nimessä ajatellakaan kehittämistä esim. palautteen perusteella.
Hyvä että maailmaan mahtuu vielä "jollet tykkää tekotavasta, niin taff lak" -asennetta, sitä ei ole koskaan liikaa. /S