
NVIDIA esitteli tammikuun alussa CES 2024 -messuilla uudet GeForce RTX 40 Super -sarjan näytönohjaimet, joista viimeisenä myyntiin saapuu suorituskykyiseen 4k-pelaamiseen suunnattu 4080 Super -malli. Myynti alkaa keskiviikkona 31. tammikuuta klo 16. Näytönohjaimen suositushinta Suomessa on 1149 euroa eli 220 euroa alhaisempi kuin tämän hetkinen hinta alkuperäisellä 4080-mallilla. 4080 Super korvaa 4080:n, joka poistuu markkinoilta.
Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 4080 Superin ominaisuuksiin ja Asuksen TUF GeForce RTX 4080 Super OC -malliin. Pikaiset suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 2- ja DLSS 3 -ominaisuudet käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
GeForce RTX 4080 Superista tulee myyntiin NVIDIAn oma Founders Edition -malli yhtiön kotisivujen kautta sekä näytönohjainvalmistajien omat mallit jälleenmyyjien kautta. Edullisimmat mallit kustantavat julkaisun yhteydessä 1149 euroa ja kalleimmat yli 1450 euroa.
Testissämme on Asuksen TUF 4080 Superin tehdasylikellotettu OC-malli, jossa grafiikkapiirin kellotaajuus on 60 MHz korkeampi kuin suositushintaisessa ei-OC-mallissa. OC-malli on 1340 euron hinnallaan huomattavasti kalliimpi kuin 1149 euron suositushintainen ei-OC-malli.
Asuksen TUF on lähes neljän korttipaikan korkuinen ja 34,8 cm pitkä. Järeään alumiinikehikkoon on upotettu kolme 105 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa. Vakiona käytössä on Performance-tila, mutta näytönohjaimesta löytyy BIOS-kytkin hiljaisemmalle Quiet-tilalle.
Käytössä on ATX 3.1 -standardissa päivitetty 12V-2×6-virtaliitin ja mukana toimitetaan adapteri kolmelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 320 wattia ja se on mahdollista nostaa 352 wattiin. NVIDIAn virtalähdesuositus 4080 Superille on 750 wattia, mutta Asuksen tuotesivuilla suositus on nostettu 850 wattiin.
Näyttöliittiminä on kaksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Näytönohjaimen päädyssä on RGB-valaistu TUF-logo.
GeForce RTX 4080 Superissa on käytössä täysi AD103-grafiikkapiiri eli sen avulla käyttöön on saatu noin 5 % enemmän laskentayksiköitä kuin alkuperäisessä 4080:ssä. Grafiikkapiirin Boost-kellotaajuutta on nostettu 40 MHz (2510 -> 2550 MHz) ja myös GDDR6X-muistien nopeutta on hieman nostettu (22,4 -> 23 Gbps).
4080 Superin grafiikkapiirissä on käytössä kaikki 10240 CUDA-ydintä, 320 teksturointiyksikköä, 320 tensoriydintä, 80 RT-ydintä ja 112 ROP-yksikköä. 16 gigatavua 23 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia tarjoavat muistikaistaa käyttöön 736 Gt/s.
Asus on asettanut TUF 4080 Super OC:n toimimaan 3D-rasituksessa 2610 MHz:n Boost-kellotaajuudella.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä Asuksen TUF GeForce RTX 4080 Super OC -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti aiempaan 4080-malliin. Mukaan ajettiin myös testit isoveljellä eli 4090-lippulaivamallilla. AMD:n leiristä mukana on tulokset reilu 100 euroa 4080 Superia edullisemmalla AMD:n Radeon RX 7900 XTX -lippulaivamallilla.
Hintataso Suomessa 31.1.2024 (saatavilla):
- Radeon RX 7800 XT: alkaen 550€
- GeForce RTX 4070: alkaen 600€
- GeForce RTX 4070 Super: alkaen 680 €
- Radeon RX 7900 XT: alkaen 800 €
- GeForce RTX 4070 Ti: alkaen 850 €
- GeForce RTX 4070 Ti Super: alkaen 920 €
- Radeon RX 7900 XTX: alkaen 1030 €
- GeForce RTX 4080 Super: alkaen 1150 €
- GeForce RTX 4090: alkaen 2000 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 7800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X670 E -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Kioxian 2 teratavun Exceria Pro M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.
- AMD Ryzen 7 7800X3D -prosessori (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,0 GHz)
- Asus ROG Crosshair X670E -emolevy
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
- Kioxia Exceria Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
- Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
- Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja skaalausta
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4080 ja 4080 Super olivat keskimääräiseltä ruudunpäivitysnopeudeltaan tasalukuun pyöristettynä yhtä suorituskykyisiä.
Alan Wake 2:ssa parhailla High-kuvanlaatuasetuksilla 4080 ja 4080 Super olivat tasalukuun pyöristettynä yhtä suorituskykyisiä.
3DMark Time Spy Extreme -testissä 4080 Superin grafiikkatestin tulos oli 65 pistettä eli 0,5 % korkeampi kuin 4080:llä.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla ilman säteenseurantaa ja skaalausta
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4080 Super oli 1 FPS:n eli noin 2 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Alan Wake 2:ssa parhailla High-kuvanlaatuasetuksilla 4080 Super oli 1 FPS:n eli noin 1 % suorituskykyisempi kuin 4080.
3DMark TimeSpy -testissä 4080 ja 4080 Super olivat 32 pisteen erolla käytännössä tasoissa.
DirectX Raytracing -säteenseurantasuorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4080 Super oli 1 FPS:n eli noin 1 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla säteenseuranta ja DLSS 2/3/FSR 2 käytössä
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS 2/3/FSR 2.1 Quality -ominaisuudet käytössä 4080 Super oli 1 FPS:n eli noin 1 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS 2/3/FSR 2 Quality -ominaisuudet käytössä 4080 Super oli 1 FPS:n eli noin 2 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla säteenseuranta ja DLSS 2/3/FSR 2 käytössä
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS 2/3/FSR 2.1 Quality -ominaisuudet käytössä 4080 Super oli 1 FPS:n eli noin 1 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS 2/3/FSR 2 Quality -ominaisuudet käytössä 4080 Super oli 2 FPS:ää eli noin 2 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
Asuksen tehdasylikellotetulla TUF 4080 Super OC:lla kokoonpanon tehonkulutus oli 14 wattia korkeampi kuin NVIDIAn 4080 Founders Editionilla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
Asuksen TUF-jäähdytyksellä ja BIOS-kytkin Performance-asennossa 4080 Super OC:n grafiikkapiirin lämpötila oli 67 astetta eli 3 astetta alhaisempi kuin NVIDIAn 4080 Founders Editionilla.
GDDR6X-muistit toimivat Asuksen TUF:lla 72-asteisena, kun NVIDIAn 4080 Founders Editionilla ne toimivat 4 astetta lämpimämpänä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Asuksen TUF-jäähdytyksellä ja BIOS-kytkin Performance-asennossa 4080 Superin melutaso oli 40,0 desibeliä, eikä se pitänyt häiritsevää ääntä. Tuulettimen kierrosnopeus 3D-rasituksessa oli 49 % eli 1560 RPM.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Asuksen TUF GeForce RTX 4080 Super OC oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +10 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 320 wattia ja 10 % korotus maksimiin tarkoittaa 352 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD103-grafiikkapiirin osalta +250 MHz eli 2860 MHz:n Boost-taajuudelle. GDDR6X-muistit ylikellottuivat vakaasti +1250 MHz eli 25,5 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 1594 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 67 asteesta yhdellä asteella 68 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 470 watista 495 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1560 -> 1650 RPM melutason säilyessä 40 desibelissä.
Ylikellotettuna 4080 Superin 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatestin tulos parani 8 %.
Loppuyhteenveto
NVIDIAn GeForce RTX 4080 Super -päivitys ei tuo mukanaan merkittävästi lisää suorituskykyä, vaan huomio keskittyy puhtaasti aiempaa edullisempaan suositushintaan. Vaikka paperilla eroa on laskentayksiköiden lukumäärässä 4080 Superin eduksi 5 %, se ei kuitenkaan konkretisoitunut käytännön pelitesteissä. io-techin testeissä Asuksen TUF 4080 Super OC oli ruudunpäivitysnopeus tasalukuihin pyöristettynä joko tasoissa tai ainoastaan 1-2 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn oma GeForce RTX 4080 Founders Edition.
4080 Superin suositushinta on tippunut 4080:n nykyisestä 1369 eurosta 220 eurolla 1149 euroon, joka tarkoittaa hyvin marginaalisesti parempaa suorituskykyä edullisempaan hintaan. Jos hintaa tarkastellaan kuitenkin kriittisemmin, on esimerkiksi Gigabyten ja Inno3D:n 4080-malleja myyty Suomessa jo aiemmin 1199 euron hinnalla, joten todellinen hinnanpudotus on maltillisempi.
Testaajan näkökulmasta 4080 Super ei tarjonnut mitään uutta ja Super-päivityksen sijaan alkuperäisen 4080:n hintaa olisi voitu yksinkertaisesti laskea. Super-päivityksellä saadaan kuitenkin täydet AD103-grafiikkapiirit hyötykäyttöön ja uudella mallilla luotua kiinnostusta ja houkuteltua kuluttajia vetämään ostohousut jalkaan. Nykyistä näytönohjainsukupolvea ja GeForce RTX 40 -sarjaa on vaivannut alusta asti korkea hinnoittelu, josta saatiin esimakua kun NVIDIA päätyi perumaan 4080 12 Gt -mallin ja uudelleenjulkaisi sen 4070 Ti:nä. Nähtäväksi jää, onko 4080 Super vieläkään riittävän halpa, että kuluttajien ostohousut menevät sen kohdalla jalkaan.
Nvidian mallistossa on perinteisesti löytynyt:
Titan ja -90 sarja (90-sarjassa ollut mm. tupla-gpu:ta yms. erikoista)
80-sarja (peruspelaajan huippukortit)
70-sarja (ylempi keskiluokka)
60-sarja (välimalli)
50-sarja (alempi keskiluokka)
30-sarja (low-end)
RTX:ien julkaisun jälkeen on tullut rinnalle sitten toinen halpissarja jossa ei tueta säteenseurantaa (1600-mallit).
3050 taitaa olla viimeisin lisäys tuonne alapäähän?
Toisaalta jos katsoo asiaa näin että 4080 superilla saa esim cyberpunk 2077 76fps (3840×2160) ja 7900XTX pääsee 55fps. Aikamoinen ero 120€ lisällä. Eli riippuu hieman kumman värisillä laseilla lukuja tarkastellaan
Tai jos ottaa ilman RT:tä niin. XTX voittaa samoin luvuin. Tuo nyt on vähän epärehellistä tarkastelua jo. Jos pelaa vain RT-pelejä niin 4080S on parempi, jos ei pelaa ollenkaan RT-pelejä niin 7900Xtx on parempi. Jos pelaa kaikkia pelejä niin 7900 XTX voittaa keskimäärin 4k n. 4% ja 1440p n.3% 4080S:n. (lähde: TPU relative performance 4080 super-testistä.)
Kiitoksia oikaisusta @TommiZeliard, @Joku_242 & @moukula !
Vähän painottunut tälle foorumille ja värittynyt näkemys. Tässä parempi, ainakin historiallisesti viime vuosikymmenelle:
80-sarja (täällä kaikki sanoo, että tämmöinen on, mutta harvalla on)
70-sarja (välimalli päivityksiin)
60-sarja (steam hardware surveyn suosituin malli 10v putkeen)
50-sarja (juuri pelikelpoinen)
30-sarja (multimedia/HTPC-käyttöön)
Varsinkin , kun pelaamiseen riitti se 200-300€ xx60-malli..
—
Hinnoittelu rikottiin 2000-sarjassa ja siitä lähtien on valitettu hinnoista. Itse uskon, että 4080 Superin ostajat pelaa tyytyväisenä pelejä pari vuotta, kun valittajat odottaa sitä paremmin hinnoiteltua mallia. Voi mennä jopa 5v, että noita tehoja näkee heidän hintaluokassaan – ja sitten 4080S:n ostaja ostaa taas hyvän pelikortin ja pelaa niitä pelejä hyvillä asetuksilla "from day 1".
Epic syö tässäkin NVIDIAn eväät kun Lumen GI pyörii jo konsoleilla 60fps. Eihän se ole yhtä tarkka kuin rautakiihdytetty ratkaisu, mutta näyttää hyvältä, ja kun iso osa seuraavan sukupolven peleistä tehdään UE5:llä (mukaan lukien CDPR:n tuotokset), niin eipä tule hirveästi rautareiskaa ikävä.
Mua vähän itteäni huvittaa tämä kun puhutaan "rasteroinnista", RT:stä, ja PT:stä ihan kuin ne olisivät täysin eri tekniikoita (NVIDIAn disinfo…markkinointi tehnyt tehtävänsä). Säteenseurantaa on käytetty pelidevauksessa iät ja ajat. RT on reiskaa, PT on reiskaa, ja UE5:n Lumen on myöskin reiskaratkaisu, jossa hyvillä approximaatioilla on saatu aikaan varsin erinomaista jälkeä. Hardware RT taas on insinööriratkaisu, jossa säteenseuranta tehdään "oikein", mutta joka vaatiikin sitten tuhannen euron kiihdyttimen, ja erilaisia AI-kikkareita pelastamaan kuvanlaatu. Eipä siinä, toimii jo 4000-sarjan korteilla, ja kyllä se sieltä tulee muutamassa sukupolvessa mainstreamiin.
Jokaisen julkaisun yhteydessä väännetään nykyään näistä "luokista". Selkeästi kysyntää viralliselle io-tech ™ näytönohjainluokittelulle.
Oma näkemys on tosin että ei sillä oo väliä mitä tarrassa lukee, arvostelut sitten kertoo mitä rahalla saa.
Ja vielä isompi ero jos katsoo Alan Wake 2. Jotenkin itse kuvittelisin, että jos pistää yli tuhat euroa näytönohjaimeen niin haluaa pistää kaikki herkut päälle.
Aja sinä vaan softalumenia vikoineen, minä ainakin laitan tarkemman rautaversion päälle vääntämällä valaistusasetuksia isommalle. Sillein se yleensä on kai asetuksiin leivottu että jos kortti sallii niin hardislumen on käytössä ylemmillä asetuksilla, matalemmat putoaa softalumeniin ja sitten sen alla on vielä "wanha" tekniikat. Riippuu toki pelintekijöistä miten asetuksensa määrittävät.
P.S. The Matrix Awakens demo käytti konsoleillakin hardislumenia kun targettina oli 30fps, että enpä tiedä mitkä eväät tässä syödään kun rautapohjainen RT on käytössä sielläkin puolella kun vaan mahdollista…
Minä taasen haluaisin, että kaikki pelit olisivat "crysiksiä" eli että pelin julkaisuhetkellä ei olisi olemassa rautaa, joka jaksaisi pyörittää peliä isolla resolla asetukset tapissa. Mitä sitten jos se tonnin kortti ei jakaa jotain älyttömiä asetuksia, onpahan pelissä jotain uutta nähtävää myös tulevien rautapäivitysten jälkeen
Hyvä idea. Itellä tosin kävi niin, etten Crysisiä julkaisun jälkeen enää koskaan käynnistänyt.
Näin taisi juuri Alan Wake 2:n kohdalla olla. Jos laitat kaikki tappiin niin tällä hetkellä mikään näytönohjain ei sitä pyöritä pelattavasti ainakaan 4k ilman että renderöidään pienemmällä resoluutiolla ja skaalataan.
Modaajat yleensä huolehtii siitä että peleissä riittää nähtävää rautapäivityksien jälkeenkin. Skyrim ja Fallout 4 esimerkiksi. Pyörivät ihan hyvin aikansa raudallakin (itse pelasin Core 2 Quadilla ja HD6950 radeonilla) ja nyt kun asentelee muutaman modin niin riittää tekemistä nykyisellekin koneelle.
Adapterit eivät kliksahda paikalleen, mutta Igor’s lab on saanut lukituksen toimimaan, kunhan adapteria on kokeiltu kiinnittää 15-20 -kertaa eri RTX 40- sarjan kortteihin.
Igor’s Labin mukaan PCI-SIG ei speksissään täydellisesti määrittele itse liittimen mittasuhteita (vaikka määrittelee kyllä liittimen pituuden, leveyden ja korkeuden), jolloin kaapeleiden / liittimien valmistajat voivat toteuttaa
liittimen muilta osin vähän itse haluamallaan tavalla.
Lienee MSI:n laadunvarmistuksella peiliin katsomisen paikka, vaikka liittimien sulamisia ei (tähän mennessä) ole vielä tapahtunut.
Faulty 12V2x6 connector found with RTX 4080 Super card — it could be a one-off problem, but caution is advisable
http://www.tomshardware.com
Luin tuon eilen, eikä siinä mun mielestä sanottu että oli MSI:n mukana tullut palikka. Oli vaan testannut adapteria MSI:n kortilla.
?
Erittäin iso kiitos tästä tekstimuotoisesta tiivistelmästä joka kertoi 100% kaiken oleellisen. Lämmittää videoita vihaavan dinosauriin mieltä.
Alkuperäisessä artikkelissa
NVIDIA and the 12VHPWR / 12V2x6 Adapter without a real locking Mechanism – A serial scattering, a chance find or a one-off slip-up? | igor´sLAB
http://www.igorslab.de
sanottiin, että testasi kortin mukana tullutta upouutta adapteria.
…
As I generally test with what is supplied by the respective manufacturer, it is of course a matter of course for me to examine the header or adapter of each card more closely and, above all, to actively use it for the tests. I noticed that although the brand new adapter felt like it could be plugged in completely, the typical clicking sound for the locking mechanism was missing. I was also able to pull the adapter out again with relatively little force without having to release the lock. There simply wasn’t any.
…
Igor on testannut 4080 FE-mallia ja MSI 4080 Super Expert -mallia. En ainakaan sivultolta löytänyt, että olisi testannut muita 4080 Super -malleja.
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super Founders Edition 16GB vs. MSI GeForce RTX 4080 Super Expert 16 GB Review – Super-homeopathic differences on all fronts, but cheaper | igor´sLAB
http://www.igorslab.de
Jos viallinen malli olisi tullut nVidia FE-mallin mukana niin siitä olisi varmaan sanottu suoraan.
Sama eikä kyllä yllätä että tästäkin tuli täysin turha välijulkaisu. Saapa nähdä jääkö 5000-sarjakin välistä kun tietäen nvidian hinnoittelun ja tarjonnan.
UE5:ssa on hw säteenseuranta millä saa paremman laadun. Triviaalia pelintekijälle tarjota laadukkaampi renderöintioptio niille, jotka haluavat parempaa laatua kuin mihin softaratkaisu pystyy. Epic tässä tapauksessa tarjoaa kaikille jotain. Lopputulos on kiinni siitä mitä optioita käyttäjä naksuttelee päälle tai pois päältä.
Tämä on sikälikin koomista, että tuo liitin on suunniteltu 30:lle uudelleenkiinnitykselle.
Seasonicin tuotesivulta lainattu: