Lenovon edustaja varmisti Ryzen 9 4900U -APU-piirin olemassaolon

Toistaiseksi ei tiedetä, mikä erottaa Ryzen 9 4900U:n esimerkiksi Ryzen 7 4800U:sta.

AMD julkisti ensimmäiset Ryzen 4000 -sarjan APU-piirit vuoden käynnistäneillä CES-messuilla. Sittemmin nettiin on vuotanut tietoja useammastakin eri mallista, joita ei ole vielä julkistettu virallisesti ja lisää on luvassa.

Notebook Italia on ladannut YouTubeen videon, jossa Lenovon edustaja esittelee yhtiön uusia Yoga Slim 7 -kannettavia. Kannettavien ominaisuuksissa ei ole muutoin mitään erikoista, mutta AMD-variantin prosessoriksi on valittavissa parhaimmillaan Ryzen 9 4900U. AMD on tähän mennessä julkaissut parhaimmillaan Ryzen 7 -sarjaan kuuluvia variantteja ja huhuissakin Ryzen 9 -malleja on povattu lähinnä korkeamman TDP:n H-sarjaan.

Tällä hetkellä voidaan vain spekuloida, mikä erottaa Ryzen 9 4900U:n esimerkiksi Ryzen 7 4800U:sta. Jo Ryzen 7 4800U on kahdeksanytiminen ja kykenee SMT-teknologian avulla suorittamaan parhaimmillaan 16 säiettä samanaikaisesti, joten käytännössä eron on tultava grafiikkaohjaimesta. Toistaiseksi julkaistuissa malleissa on ollut käytössä maksimissaan 8 Vega Compute Unit -yksikköä eli 512 streamprosessoria, eikä AMD ole ilmaissut millään tasolla, että sirulla olisi fyysisesti enemmän yksiköitä. Onkin mahdollista, että Ryzen 7 4800U:n ja 9 4900U:n erottaisi toisistaan vain kellotaajuudet.

Intelin 10-ytiminen Core i9-10900K 3DMark-testivuodossa

Vuodon mukaan prosessorin suorituskyky ei riitä ainakaan 3DMark Time Spy Extremen prosessoritestissä vastaamaan AMD:n 12-ytimisen Ryzen 9 3900X:n haasteeseen

Intel valmistelee parhaillaan julkaistavaksi 10. sukupolven Core -työpöytäprosessoreita. Comet Lake-S -koodinimellisten prosessoreiden julkaisun odotetaan tapahtuvan maalis-huhtikuun vaihteessa, vaikka viimeisimmissä huhuissa on vihjattu julkistuksen tapahtuvan vasta toukokuussa ja tulevan myyntiin myöhemmin.

Nyt Comet Lake -lippulaiva eli 10. ytiminen Core i9-10900K on löytänyt tiensä 3DMark-vuotoihin. Redditistä ja Twitteristä tuttu vuodoissa viime aikoina kunnostautunut _rogame on twiitannut kuvat paristakin eri 3DMark-testistä ajettuna Intelin uudella prosessorilla. Kertauksen vuoksi prosessorin perus- ja Turbo-kellotaajuudet ovat vuotaneiden tietojen mukaan 3,7 ja 5,1 GHz.

3DMark Time Spy Extreme -testin prosessorisuorituskykyä testaavissa osioissa Intelin uutuus nettoaa 6124 pistettä ja ruutujen keskimääräinen simulointiaika oli 57,1 millisekuntia. Verrokkina ollut 12-ytiminen Ryzen 9 3900X sai samassa testissä tuloksekseen 6570 pistettä ja 53,3 millisekuntia. Testissä AMD-kokoonpanossa oli DDR4-2400- ja Intel-kokoonpanossa DDR4-2666-muistit.

Toisessa testissä on testattu muistikonfiguraation vaikutusta suorituskykyyn perusmuotoisen Time Spyn prosessoritesteissä. Core i9-10900K saa kahdella 8 Gt:n DDR4-2666-kammalla tuloksekseen 12 442 pistettä ja 41,80 FPS, kun neljällä 16 Gt:n DDR4-2666-kammalla tulos pomppaa 13 142 pisteeseen ja 44,16 FPS:ään.

Lähteet: _rogame @ Twitter (1), (2)

Samsungin 3. sukupolven HBM2E-muisti Flashbolt kasvattaa sekä nopeutta että kapasiteettia

Flashbolt-muistit toimivat oletuksena 3,2 Gbps:n nopeudella, mutta Samsungin mukaan ne tulevat taipumaan parhaimmillaan 4,2 Gbps:n nopeuteen asti.

HBM-muistien suosio pelinäytönohjaimissa on laantunut GDDR6:n myötä, mutta raskaassa laskennassa ja muissa sovelluksissa muistilla on edelleen omat paikkansa. HBM3-standardia (High Bandwidth Memory) odotellessa Samsung on nyt julkaissut oman 3. sukupolven HBM2E-muistinsa.

Samsung HBM Flashbolt -nimen saanut 3. sukupolven HBM2E-muisti tuplaa kapasiteetin nykyisten HBM Aquaboltien 8 Gt:stä 16 gigatavuun. Kapasiteetti on saavutettavissa 8-kerroksisella muistipinolla, jossa käytetään 1y-luokan 16 gigabitin muistisiruja. 1y-luokka eli ns. 10nm-luokka viittaa Samsungin 10 – 19 nanometrin valmistusprosesseihin.

HBM Flashbolt ei tyydy vain nostamaan kapasiteettia, vaan myös muistin nopeus nousee jälleen merkittävästi. Siinä missä 2. sukupolven HBM Aquabolt tarjosi 2,4 Gbps:n nopeutta, toimii Flashbolt 3,2 Gbps:n nopeudella. Tämä tarkoittaa yhden muistipinon tarjoavan kaistaa 410 Gt/s. Yhtiön mukaan sen Flashbolt-muistit voivat saavuttaa tietyissä sovelluksissa tulevaisuudessa peräti 4,2 Gbps:n nopeuden, mikä tarkoittaisi 538 Gt/s:n kaistaa yhdellä muistipinolla.

Samsung aikoo aloittaa uusien HBM-muistiensa massatuotannon vielä vuoden ensimmäisen puoliskon aikana, mutta se ei maininnut mahdollisista asiakkaista tai milloin siruja olisi odotettavissa tuotteisiin asti.

Lähde: Samsung

NVIDIA julisti GeForce Now -striimauspalvelun virallisesti avatuksi

GeForce Now -palvelu mahdollistaa jo omistamiesi pelien pelaamisen esimerkiksi puhelimella striimaten palvelimella pyörivää peliä.

Pelien pyörittäminen palvelimilla ja striimaaminen esimerkiksi puhelimeen tai muuhun vastaavaan laitteeseen yleistyy hitaasti mutta varmasti. Markkinoilta on kadonnut monia toimijoita, mutta myös uusia on saatu mukaan ja tarjolla on sekä pilvipohjaisia ratkaisuja, että omalla tietokoneella pyöriviä vaihtoehtoja.

NVIDIA on nyt julkaissut virallisesti jo pidempään olemassa olleen GeForce Now -striimauspalvelunsa, mutta tähän asti palvelu on ollut beetavaiheessa ja pääsy siihen on ollut tavalla tai toisella rajattua. Palvelu on jatkossa avoin kaikille halukkaille ja tarjolla on sekä ilmaisjäsenyys että kuukausimaksullinen vaihtoehto. Pelattavana ovat kaikki tuetut käyttäjän muista pelikirjastoista löytyvät pelit. Palvelun verkkosivuilta löytyy erillinen hakutyökalu, jolla voi tarkistaa onko tietty peli pelattavissa GeForce Now:n kautta. Lisäksi palveluun kuuluu tällä hetkellä yli 30 ilmaispeliä.

Ilmaisjäsenyydellä käyttäjä voi joutua jonottelemaan ja palvelu sallii maksimissaan tunnin kestävät pelisessiot kerrallaan. Maksullinen versio on hinnoiteltu Suomessa 5,49 euroon kuukaudessa rajallisen tarjousajan. Tarjoushinta on voimassa enintään vuoden, jonka jälkeen hinta muuttuu sen hetkisen GeForce Now Premium -tilauksen tasolle. Maksulliseen versioon kuuluu prioriteettipääsy palveluun ruuhkatilanteissa, 90 päivän ilmaisjakso ennen maksullisen tilausjakson alkua, peli-istuntojen maksimipituus on yhden sijasta neljä tuntia ja peleissä voidaan käyttää säteenseurannan kiihdytystä.

GeForce Now -palvelu vaatii 720p60-resoluutiolla 15 Mbps:n ja 1080p60-resoluutiolla 25 Mbps:n edestä kaistaa. Lisäksi verkkoyhteys on toteutettava joko suoraan verkkojohdolla tai 5 GHz:n Wi-Fi-verkossa. Pavelu toimii Windows- ja Mac -tietokoneissa, Android-puhelimissa ja yhtiön omassa Shield-mediajatkeessa. Tarkemmat laitteistovaatimukset löydät palvelun sivuilta.

Lähde: NVIDIA

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.2.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uusissa ajureissa on virallinen tuki Zombie Army 4: Dead War -pelille sekä joukko bugikorjauksia.

AMD on julkaissut näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen uudet ajurit. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.

Radeon Software 20.2.1 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Zombie Army 4: Dead War -pelille. Ajureiden julkaisutiedotteessa ei ole mainintaa mahdollisista suorituskykyeroista.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden bugeja. Korjattujen ongelmien listalle ovat päässeet tällä kertaa HDR-sisällön mahdollinen liiallinen kirkkaus tai tummuus DirectX 12 -rajapinnalla Radeon RX 5000 -sarjan näytönohjaimilla, Radeon Softwaresta joillain käyttäjillä puuttunut vierityspalkki Compatibility-välilehdellä ja Radeon ReLiven mahdollinen liiallinen muistin käyttö. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan esimerkiksi joidenkin DirectX 11 -pelien kaatuminen tehtävänvaihdossa, kun Radeon Image Sharpening on käytössä, kaatuilu Final Fantasy XIV: Shadowbringers -suorituskykytestissä sekä joissain peleissä RX 5000 -sarjan näytönohjaimilla esiintyvät tökkimiset ja kellotaajuuden laskut. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

NVIDIAn seuraavan sukupolven Tesla-laskentakorttien odotetaan tarjoavan 70 – 75 % parempaa suorituskykyä

NVIDIAn odotetaan esittelevän seuraavan sukupolven laskentakorttien arkkitehtuurin kevään aikana ja Indianan yliopisto odottaa omia laskentakorttejaan toimitettaviksi kesän aikana.

NVIDIAn odotetaan esittelevän seuraavan sukupolven arkkitehtuurinsa kuluvan kevään aikana, todennäköisimmin omassa GTC-tapahtumassaan maaliskuussa. Huhuissa on pyörinyt useimmiten koodinimi Ampere, mutta myös Hopperista on kuultu mainittavan.

Indianan yliopisto on tilannut itselleen Crayn Shasta-arkkitehtuuriin perustuvan Big Red 200:ksi nimetyn supertietokoneen. Big Red 200 sai osakseen kunnian olla maailman ensimmäinen käyttöön otettu Shasta-supertietokone, jonka lisäksi sen kesällä tapahtuvan päivityksen myötä se tulee olemaan yksi ensimmäisistä NVIDIAn seuraavan sukupolven Tesla-laskentakortteja käyttävistä supertietokoneista. Tällä hetkellä käyttöön otetussa konfiguraatiossa on käytössä yhteensä 1344 Epyc 7742 -prosessoria (Rome) jaettuna 672 kahden prosessorikannan yksikköön. Tesla-päivityksen jälkeen supertietokoneen teoreettinen numeronmurskauskyky tulee olemaan lähellä 8 petaFLOPSia.

Big Red 200 oli tarkoitus varustaa ensin V100-laskentakorteilla, mutta seuraavan sukupolven julkaisun läheisyys sai yliopiston odottamaan muutamia kuukausia netotakseen uuden arkkitehtuurin tuomia mahdollisuuksia ja noin kahden petaFLOPSin edestä lisäsuorituskykyä. Indianan yliopiston edustajan mukaan NVIDIAn seuraavan sukupolven laskentakorttien odotetaan olevan noin 70 – 75 % suorituskykyisempiä nykyisiin Volta-arkkitehtuurin Tesla V100 -laskentakortteihin verrattuna ja niiden toimitusten pitäisi tapahtua kesän aikana.

Valitettavasti tällä hetkellä ei ole tiedossa, tulevatko NVIDIAn seuraavan sukupolven Tesla-laskentakortit perustumaan samaan arkkitehtuuriin, kuin työpöytänäytönohjaimet. Useimmissa sukupolvissa näytönohjaimet ja laskentakortit ovat käyttäneet samaa arkkitehtuuria, mutta viimeiset sukupolvet tekivät tähän poikkeuksen. NVIDIAn nykyinen lippulaiva-laskentakortti V100 perustuu Volta-arkkitehtuuriin, josta ei julkaistu ikinä kuluttajakäyttöön suunnattuja piirejä. Tuoreempaa Turing-arkkitehtuuria käytetään myös laskentakorteissa, mutta siihen perustuvaa lippulaivatason laskentapiiriä NVIDIA ei ole julkaissut.

Lähde: The Next Platform

Uusi artikkeli: Testissä Motorola One Hyper

io-tech testasi lovettomalla näytöllä varustetun Motorola One Hyperin.

io-techin helmikuun ensimmäisessä testiartikkelissa tutustutaan Motorolan tuoreeltaan markkinoille saapuneeseen One Hyper -älypuhelimeen. Suomessa 369 euron hintaisen puhelimen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,5-tuumainen loveton ja reiätön näyttö, Snapdragon 675 -järjestelmäpiiri, 64 megapikselin pääkamera, Android 10 -käyttöjärjestelmä sekä 4000 mAh akku 45 watin pikalataustuella.

Lue artikkeli: Testissä Motorola One Hyper

NVIDIA julkaisi uudet GeForce ja GeForce Studio 442.19 -ajurit näytönohjaimilleen

GeForce 442.19 -ajureissa on Game Ready -leima Zombie Army: Dead War 4 -pelille ja viimeisimmät optimoinnit Apex Legends Season 4:lle ja Exodus: Sam’s Storylle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 442.19 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 442.19 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima Zombie Army: Dead War 4 -pelille, jonka lisäksi ajureiden luvataan sisältävän optimaalisen tuen Apex Legends Season 4:lle ja Exodus: Sam’s Storylle. Ajureissa päivitetään lisäksi ruudunpäivitysnopeuden rajoitinta siten, että maksimi ruudunpäivitysnopeuden voi määritellä vapaasti 20 ja 1000 FPS:n välillä, jonka lisäksi NVIDIAn ohjauspaneeliin on lisätty asetus Virtual Reality Variable Rate Super Sampling -ominaisuudelle.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattujen bugien listalle ovat päänneet Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine -lisäosan kaatuminen tiettyyn välivideoon, Doom (2016) -pelin kaatuminen Kepler-näytönohjaimilla ja NVENC:n muistivuoto. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Zombie Army: Dead War 4:n grafiikan korruptoituminen ja välkyntä HDR-tila käytössä Vulkan rajapinnalla, Mortal Kombatin satunnainen kaatuilu ja World of Warcraftin kaatuminen DirectX 11- ja 12 -rajapintojen välillä vaihdettaessa Windows 7 -käyttöjärjestelmällä.

NVIDIA julkaisi samassa yhteydessä myös GeForce Studio -versiot samoista ajureista. Studio-ajureiden uudistuksiksi listataan viimeisimmät optimoinnit ja korjaukset esimerkiksi Redshift Renderer-, Blackmagic DaVinci Resolve- ja Foundry MODO -ohjelmiin. Lisäksi ajureissa on uusia sovellusprofiileja Siemensin Star-CCM-sovelluksille, Modolle ja VREDille sekä beetatason profiilit Adoben sovelluksille.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Vertailussa ultrakevyet langalliset pelihiiret

io-tech testasi ultrakevyet langalliset pelihiiret Endgamelta, Gloriuosilta, Razerilta ja Xtrfyltä.

io-techin tuoreimmassa testiartikkelissa sukelletaan pelihiirien maailmaan uuden kirjoittajan voimin. Artikkelissa tutustutaan neljän valmistajan ultrakevyisiin langallisiin pelihiiriin teknisen ominaisuuksien, käytännön pelikokemusten sekä synteettisten testien avulla.

Anna artikkelin kommentteihin palautetta haluaisitko nähdä vastaavia pelihiiritestejä myös tulevaisuudessa minkälaisia viilauksia voisimme vielä tehdä konseptiin?

Lue artikkeli: Vertailussa ultrakevyet langalliset pelihiiret

Euroopan parlamentti äänesti yhteisen mobiililaitteiden latausliitännän puolesta

Applen aiemmin esittämästä vastustuksesta huolimatta Euroopan parlamentti äänesti torstaina voimakkaasti yhteisen latausstandardin puolesta. Euroopan komission on annettava uudet säännökset heinäkuun loppuun mennessä.

EU on pyrkinyt yhteisen lataustandardin muodostamiseen jo yli vuosikymmenen ajan. Vuonna 2009 EU saikin neljä mobiilialan suuryritystä (Apple, Samsung, Nokia, Huawei) allekirjoittamaan yhteisymmärryspöytäkirjan vuodesta 2011 lähtien markkinoille tulevien älypuhelinmallien latureiden yhdenmukaistamiseksi.  Nyt Euroopan parlamentti on kuitenkin todennut, ettei vapaaehtoisuus ole toiminut ja säännöksille on tarvetta. Tammikuun puolenvälin tienoilla Euroopan parlamentti teki muutoksen lakiesitykseen, jonka myötä yhteisestä latausstandardista tulisi välttämätön kaikille puhelimille. Torstaina 30. tammikuuta Euroopan parlamentti äänesti erittäin selvällä erolla (582-40) yhteisen lataustandardin puolesta.

Yhteinen latausliitäntä helpottaisi EU-asukkaiden elämää, sillä tarve latureiden vaihtamiselle puhelinta vaihtaessa katoaisi kokonaan, mutta suurimpana tekijänä EU:n päätöksessä on ollut elektronisen jätteen vähentäminen. Vuonna 2016 elektronista jätettä muodostui maailmanlaajuisesti noin kuusi kilogrammaa henkilöä kohden, kun EU:n sisällä keskiarvo oli jopa 16 kilogrammaa asukasta kohden.

SunstainablySMART:in tekemän tutkimuksen mukaan suurin elektronisen jätteen lähde ei kuitenkaan ole latauspiuhat, vaan verkkovirta-adapterit itsessään. Uuden säännöksen myötä puhelinten mukana ei välttämättä toimitettaisiinkaan enää aina uutta laturia, vaan elektroniikkajätettä vähennettäisiin vanhojen latureiden uusiokäyttämisellä. Päätöslauselmassa korostetaan myös langattomia latureita keinona vähentää elektronista jätettä, mutta samalla nostetaan esiin myös tarve langattomien latureiden säännöstelylle, jotta ne olisivat ristiin sopivia kaikkien puhelinmerkkien välillä.

Torstain äänestyksen tuloksen seurauksena Euroopan komission on annettava uudet säännökset heinäkuun loppuun mennessä.

Valtaosa puhelinvalmistajista on jo pidemmän aikaa käyttänyt puhelimissaan USB Type-C -liitäntää ja Google vaatiikin Android-puhelimilta nykyisin tukea standardin mukaiselle USB Power Deliverylle. Kuitenkin valmistajien omat nopeimmat pikalataustatekniikat ovat yhä usein standardien ulkopuolelta. Siirtyminen yhteiseen standardiin vaikuttaisi kuitenkin todennäköisesti eniten Appleen. Apple on jo vuosien ajan käyttänyt puhelimissaan omaa Lightning-liitäntää, jonka käyttämisen tämä uusi säännös estäisi.

Applen vastasi jo edeltävällä viikolla vastustavansa yhteiseen latausstandardiin pakottavia säännöksiä perustellen sen tukahduttavan innovaatiota, minkä lisäksi se vastoin EU:n tavoitteita vain lisäisi jätettä Lightning-liitännäisten lisälaitteiden jäädessä hyödyttömiksi. On kuitenkin huomioitava, etteivät standardin mukaiset liitännät ole Applelle täysin tuntematon käsite ja yritys onkin siirtynyt esimerkiksi iPad-taulutietokoneissaan käyttämään USB Type-C liitäntää, minkä lisäksi kyseisen valmistajan puhelimet tukevat yleisen Qi-standardin mukaista langatonta latausta.

Lähteet: Reuters, GSMArena

Kuva: Motorola