
AMD julkaisi odotetusti kokonaan uuteen Zen-arkkitehtuuriin perustuvat Summit Ridge -koodinimelliset Ryzen 7 -prosessorit 2. maaliskuuta ja saimme io-techin testiin heti tuoreeltaan molemmat X-mallit eli Ryzen 7 1800X:n ja 1700X:n.
Tutustumme tässä artikkelissa molempien prosessoreiden ominaisuuksiin. Suorituskykymittauksissa ajetaan kattavat prosessori- ja 3D-testit sekä mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.
AMD:n oman näkemyksen mukaan Ryzen 7 x1800X -malli kilpailee Intelin vastaavan 8-ytimisen, mutta yli kaksi kertaa kalliimman Core i7-6900K -mallin kanssa. Ryzen 1700X- ja 1700-mallit puolestaan kilpailevat saman hintaluokan Intelin Core i7-6800K- ja 7700K-mallien kanssa, mutta sillä erotuksella, että Ryzen 7 -prosessoreissa on 8 ydintä, kun 6800K:ssa on kuusi ja 7700K:ssa neljä ydintä.
Suomessa Ryzen 7 1800X -malli on hinnoiteltu ennakkoon 599 euroon, mutta myynnin alkaessa hintataso tulee todennäköisesti asettumaan noin 550 euroon. Ryzen 1700X:n ennakkohinta Suomessa on 439 euroa eli se on 160 euroa edullisempi kuin 1800X-huippumalli.
Myyntiin saapuu myös alemmalla 65 watin TDP-arvolla varustettu Ryzen 7 1700 -malli, jonka ennakkohinta Suomessa on 389 euroa.
AMD esitteli uuden Ryzen-brändin Summit Ridge -koodinimellisiä työpöytäprosessoreilleen joulukuussa. Julkaisun yhteydessä selvisi, että mallinimessä numero 3, 5 tai 7 kertoo mihin markkinasegmenttiin prosessori on suunnattu. Ryzen 7 -sarjan prosessoreissa on käytössä 8 ydintä ja Ryzen 5 -sarjan prosessoreita odotetaan markkinoille Q2/2017 kuudella ja neljällä ytimellä varustettuna.
1700X-mallissa ensimmäinen numero viittaa Zen-arkkitehtuurin sukupolveen, toinen numero suorituskyvyn tasoon. Kahdella seuraavalla numerolla voidaan tuoda markkinoille esimerkiksi eri kellotaajuudella tai välimuistin määrällä varustettuja malleja. Viimeinen kirjain kertoo prosessorin tehonkulutuksesta ja X-mallit ovat suorituskykyisimpiä 95 watin TDP-arvolla varustettuja malleja.
Ryzen 7 -prosessoreiden mallinimissä X tarkoittaa X-kerrointa, jolla viitataan korkeampiin perus- ja Boost-kellotaajuuksiin sekä korkeampaan XFR- eli Extended Frequency Range -kellotaajuuteen.
Käytännössä Ryzen 1800X- ja 1700X-prosessorit voivat toimia 1-2 ytimen rasituksessa ilmoitettua Boost-taajuutta 100 MHz korkeammalla XFR-taajuudella, jos prosessorin lämpötila- ja tehonkulutus sallivat. Ryzen 7 1700 -mallissa on myös XFR-ominaisuus, mutta sen XFR-kellotaajuus nousee vain 50 MHz korkeammalle kuin Boost-taajuus.
Prosessoreiden esittely
Ryzen 7 1800X
Julkaisun yhteydessä suorituskykyisin työpöytäkäyttöön tarkoitettu Ryzen 7 -prosessori on 1800X -malli, joka on kahdeksanytiminen ja kykenee käsittelemään Simultaneous Multithreading -ominaisuuden myötä samanaikaisesti 16 säiettä (8C/16T).
Ryzen 7 1800X:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 499 dollaria ja Suomessa suositushinta on 599 euroa. Io-techin testiin saapui prosessorin retail- eli myyntiversio.
Ryzen-prosessorit käyttävät AM4-kantaa, kuten myös Bristol Ridge -koodinimelliset APU-piirit. Ryzen-prosessorit vaativat toimiakseen uuden X370- tai B350-piirisarjaan perustuvan emolevyn sekä DDR4-muistit eivätkä vanhat AM3+-kantaiset emolevyt ole yhteensopivia.
Prosessoriin integroitu kaksikanavainen DDR4-muistiohjain tukee virallisesti maksimissaan DDR4-2667-nopeutta, mutta muistikerrointa on mahdollista nostaa DDR4-3200-nopeuteen asti. PCI Express 3.0 -ohjaimesta löytyy 24 linjaa, joista on mahdollista käyttää kahden näytönohjaimen SLI- ja Crossfire-konfiguraatioille kahta x8-nopeudella toimivaa väylää.
Ryzen 7 1800X:ää markkinoidaan 3,6 GHz:n perustaajuudella ja 4,0 GHz:n Precision Boost -taajuudella. Käytännössä prosessori toimii 3-8-ytimen rasituksessa 3,7 GHz:n kellotaajuudella ja 1-2 ytimen rasituksessa XFR-ominaisuuden avulla ja riittävän hyvällä jäähdytyksellä maksimissaan 4,1 GHz:n kellotaajuudella.
3-8 ytimen rasituksessa 1800X:n käyttöjännite oli CPU-Z-ohjelman mukaan noin 1,25 volttia ja 1-2 ytimen rasituksessa se nousi yli 1,4 volttiin.
Ryzen 7 1700X
Noin 150 euroa edullisempi ja Ryzen 7 -sarjan keskimmäinen malli on 1700X, jonka perus- ja Boost-taajuudet ovat 200 MHz alhaisemmat kuin 1800X-mallilla. Muilta ominaisuuksilta 1700X on identtinen 1800X:n kanssa eli se on 8-ytiminen, tukee SMT-ominaisuutta ja TDP-arvo on 95 wattia.
Ryzen 7 1700X:ää markkinoidaan 3,4 GHz:n perustaajuudella ja 3,8 GHz:n Precision Boost -taajuudella. Käytännössä prosessori toimii 3-8-ytimen rasituksessa 3,5 GHz:n kellotaajuudella ja 1-2 ytimen rasituksessa XFR-ominaisuuden avulla ja riittävän hyvällä jäähdytyksellä maksimissaan 3,9 GHz:n kellotaajuudella.
3-8 ytimen rasituksessa 1700X:n käyttöjännite oli CPU-Z-ohjelman mukaan noin 1,177 volttia ja 1-2 ytimen rasituksessa se nousi hieman yli 1,4 volttiin.
Testikokoonpano
Ryzen-prosessorit testattiin X370-piirisarjaan perustuvalla Asuksen ROG Crosshair VI Hero -emolevyllä ja käytössä oli 16 gigatavua DDR4-2667-nopeudella toimivaa muistia. Vertailukohtina testeissä ovat mukana AMD:n edellisen sukupolven Piledriver-arkkitehtuurin FX-8370-prosessori sekä Intelin leiristä Core i7-6900K-, 6800K- ja 7700K-mallit. Kaikki prosessorit toimivat testeissä vakiotaajuuksilla.
Hintataso Suomessa 2.3.2017
- FX-8370: alkaen 195 €
- Core i7-7700K: alkaen 379 €
- Ryzen 7 1700X: alkaen 439 €
- Core i7-6800K: alkaen 475 €
- Ryzen 7 1800X: alkaen 569 €
- Core i7-6900K: alkaen 1152 €
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä NVIDIAn GeForce GTX 1080 -referenssinäytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Pro -käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Virransyötöstä vastasi Silverstonen 750 watin Strider Gold -virtalähde.
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 7 1800X (8/16 ydintä/säiettä, Boost 4,0 GHz)
- AMD Ryzen 7 1700X (8/16 ydintä/säiettä, Boost 3,8 GHz)
- Asus Crosshair VI Hero (X370)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
AM3-alusta:
- AMD FX-8370 (8/8 ydintä/säiettä)
- Asuis Crosshair V Formula-Z (990FX)
- 8 Gt ADATA XPG V2 DDR3-2400
LGA 2011 -alusta:
- Intel Core i7-6900K (8/16 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-6800K (6/12 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus X99-Deluxe II (X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
LGA 1151 -alusta:
- Intel Core i7-7700K (4/8 ydintä/säiettä)
- 8 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
- Asus ROG Maximus XI Formula (Z270)
Muut komponentit:
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Founders Edition (378.49-ajurit)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Prosessoritestit
Cinebench R15 -renderöintitesti testattiin kaikilla prosessoriytimillä ja vain yhdellä säikeellä.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä AMD:n julkaisema RyzenGraphic_27-tiedosto (150 samples) ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
Geekbench 4:n CPU Benchmark -testi antaa tulokset kaikille ytimille ja yhdelle ytimelle. Testi skaalautuu hyvin prosessorin arkkitehtuurin, ytimien ja kellotaajuuden mukaan.
Handbrake-ohjelmalla enkoodattiin Fast 1080p30-presetillä ja H.264-koodekilla (x264) 6,3 gigatavun kokoinen 3840×1714-resoluution .mov-video .mp4 -containeriin. Ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
X265 HEVC Benchmark osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja käytössä olevia käskykantoja videon enkoodauksessa.
3DMark Fire Striken fysiikkatesti käyttää Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoa ja hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä simulaatioissaan.
Selainpohjainen Octane 2.0 mittaa Javascript-suorituskykyä kehittyneissä webbisovelluksissa ja testi ajettiin Chromella (Version 55.0.2883.87 m). Testi osaa hyödyntää vain yhtä ydintä.
7-Zip-ohjelman testi hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja mittaa prosessorin suorituskykyä LZMA-algoritmilla pakkauksessa ja purussa.
3D-testit
Pelitestit suoritettiin 1920×1080-resoluutiolla ja käytössä oli suorituskykyinen GeForce GTX 1080 -näytönohjain. Mukaan on valittu pelejä ja testejä, joissa on nähtävissä prosessorin vaikutus suorituskykyyn, eikä näytönohjain olisi pullonkaulana. Korkeammilla 1440p- ja 2160p-näyttöresoluutioilla prosessorin merkitys vähenee merkittävästi ja suorituskyvystä tulee entistä enemmän näytönohjainriippuvainen.
ARMA 3 testattiin Yet Another ARMA Benchmark -testin avulla. Käytössä oli parhaat kuvanlaatuasetukset ja SMAA Ultra -reunojenpehmennys.
Battlefield 1 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
Watch Dogs 2 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
Total War: Warhammerissa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta.
Civilization VI:ssa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta, joka mittaa viiteen simuloituun vuoroon kuluneen keskimääräisen ajan.
Ashes of Singluarity: Escalation testattiin käyttämällä pelin sisäistä Benchmark-toimintoa ja CPU Focused -testiä.
Grand Theft Auto V testattiin pelin sisäisellä Benchmark-toiminnolla ja testiosioiden ruudunpäivitysnopeuksista laskettiin keskiarvo.
Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
Prosessoreita rasitettiin Mersennen alkulukuja etsivällä Prime95 28.9 -ohjelmalla (Small FFTs) ja Handbrake-ohjelmalla 4k-videota enkoodaten.
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K-kokoonpanojen tehonkulutus oli Handbrake-testissä täysin samalla tasolla.
Prime95-testissä nähdään käytännössä, miten SenseMI-tekniikan Pure Power -ominaisuus toimii, kun se tarkkailee muun muassa prosessorin lämpötilaa ja tehonkulutusta, ja säätää kellotaajuutta ja käyttöjännitettä reaaliaikaisesti.
Ryzen 7 1800X:n kellotaajuus laski Prime95:ssä 3525-3575 MHz:n välimaastoon ja käyttöjännite 1,155 volttiin, kun muissa sovelluksissa kaikkien ytimien rasituksessa kellotaajuus oli 3,7 GHz ja käyttöjännite 1,25 volttia.
Core i7-6900K -kokoonpanolla tehonkulutus Prime95-testissä nousi yli 200 wattiin.
Lämpötilat mitattiin Ryzen-prosessoreilla AMD:n omalla Ryzen Master -ohjelmalla ja Core i7:llä Intelin omalla Extreme Tuning Utility -monitorointiohjelmalla. Kyseessä on testin aikana mitattu lämpötilan maksimiarvo ja yksittäiset ytimet saattavat toimia muutamia asteita viileämpänä. Prosessoreita jäähdytettiin Noctuan NH-D15-coolerilla, joka oli varustettu kahdella 140 mm:n tuulettimella.
Ryzen 7 1800X:n lämpötila nousi Handbrake-enkoodauksessa 74 asteeseen ja 1700X toimi seitsemän astetta viileämpänä. Huom! Suora lämpötilojen vertailu Intelin ja AMD:n prosessoreiden kesken ei ole mahdollista, sillä mittausprosessiin liittyy liian monta muuttujaa kahdella täysin erilaisella alustalla.
Yleisesti ottaen Ryzen tuntuisi toimivan melko lämpöisenä, joten AMD:lla riittää haasteita Globalfoundriesin 14 nanometrin FinFet-prosessin kanssa, jos prosessorin kellotaajuutta meinataan skaalata ylöspäin.
Yhteenveto
Syvällisten johtopäätösten tekeminen uusista Ryzen-prosessoreista ei ole tässä vaiheessa kovinkaan järkevää, sillä ilmassa on vielä liian monta kysymysmerkkiä.
Vaikka AMD julkaisikin Ryzen-prosessorit vihdoin myyntiin ja kuluttajien saataville, kaikesta huokuu, että yritykselle tuli lopulta tolkuton kiire pitääkseen kiinni lupaamastaan Q1/2017-julkaisuaikataulusta. Tämä on kuitenkin täysin ymmärrettävää, sillä kyseessä on kokonaan uusi arkkitehtuuri (Zen), kokonaan uusi valmistusprosessi (14 nm), kokonaan uusi alusta (AM4) ja näiden lisäksi täysin uuteen ekosysteemiin liittyy lukuisia muita palapelin palasia.
Tärkeintä kuitenkin on, että Zen ja Ryzen ovat vihdoin julki, ne ovat houkuttelevasti hinnoiteltu ja suorituskyky on kilpailukykyinen: Peli alkakoon.
Useampaa ydintä tukevissa prosessoritesteissä Ryzenit pärjäsivät hyvin. Esimerkiksi Cinebench-, Handbrake- ja 7-Zip-testeissä Ryzen 7 1800X voitti kaksi kertaa kalliimman Core i7-6900K:n.
Pelitestit 1080p-resoluutiolla eivät sujuneet Ryzenilla aivan yhtä hyvin ja niissä erityisesti Intelin neliytiminen Kaby Lake eli Core i7-7700K esiintyi edukseen.
8-ytiminen ja 16-säikeinen Ryzen 7 ei kuitenkaan ole ensisijaisesti suunnattu pelaamiseen, vaan raskaaseen hyötykäyttöön. Tässä vaiheessa pelaamisen osalta riittävä tieto on, että Ryzen on lanseerauksensa yhteydessä Intelin kannoilla. Tilanne todennäköisesti paranee lähitulevaisuudessa, kunhan sovelluksia ja pelejä optimoidaan ja päivitetään paremmin Zen-arkkitehtuurille sopivaksi.
Myöskään AMD:n SMT- eli Simultaneous Multithreading -ominaisuus ei toistaiseksi tunnu toimivan täysin optimaalisesti peleissä. AMD:n toimitusjohtaja Lisa Sun mukaan tämä johtuu muun muassa siitä, että pelit on optimoitu Intelin Hyper-Threading-ominaisuudelle.
AMD on onnistunut myös suorituskyky/wattia-suunnittelussaan ja Handbrake-enkoodauksessa Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K -kokoonpanojen tehonkulutus oli sama 151 wattia. Lämpötilamittauksissa Ryzen 1800X toimi AMD:n omalla Ryzen Master -ohjelmalla mitattuna 74-asteisena ja 1700X seitsemän astetta viileämpänä 67-asteisena.
Kun AMD:n Ryzen 7 -prosessoreita vertaillaan keskenään, 1800X oli vain noin 5 % suorituskykyisempi kuin 150 euroa edullisempi 1700X-malli. Näistä kahdesta mallista jälkimmäinen on ehdottomasti hintatietoisen kuluttajan valinta. Saamme edullisimman 369 euron hintaisen Ryzen 7 1700 -mallin io-techin testiin piakkoin, jonka jälkeen voimme antaa lopullisen tuomion, mikä on järkevin Ryzen 7 -malli ostoskoriin.
Se on nyt jo varmaa, että Ryzenin julkaisun myötä prosessorimarkkinoilla tullaan lähiaikoina näkemään huomattavasti enemmän toimintaa kuin vuosikausiin. Intel saattaa jopa laskea hintoja.
Lue myös:
Ylikellotustesti ilmalla: Ryzen 7 1800X & 1700X
AMD:n uusi Zen x86-arkkitehtuuri ja clock-to-clock-suorituskyky
AMD näyttäisi yrittävän piirtää Batmanin naamaria Google trendsissä: Google Trends
Tottapa kyllä, amd:llä on ollut usein kiireestä johtuvia ongelmia. Niin nytkin, vaikka ryzeniä ei vielä ole täydessä iskussa niin tällä kertaa näyttää siltä että valmistaja on ylittänyt itsensä muutamissa hyötyohjelmissa, propsit siitä. On totuttu siihen että (varsinkin amd:n) täysin uuden sukupolven rauta tai raudat on parhaimmillaan vasta muutaman kuukauden – vuoden kuluttua, julkaisun ja kypsän tuotteen välillä saattaa tulla uusi revisio, lukuisia ajuri- ja/tai käyttispäivityksiä sekä 3rd party virityksiä.
Täydellinen ryzen ei ole, tällä kertaa kompuroidaan peleissä. Mutta niinkuin aina, vika on, tai ainakin sitä etsitään jossain muualla kuin itse tuotteesta. Arvioiden ja selityksien mukaan hyvin säikeistyviä hyötyohjelmia heikompi suorituskyky peleissä johtuu mm. emolevyjen bios versioista, pelintekijöiden ja pelimoottorien intel optimoinneista, käyttöjärjestelmien schedulereista, kääntäjistä jne. Hyvin tai täydellisesti säikeistyvissä ohjelmissa ei näytä olevan ongelmia mutta kohtuullisesti skaalautuvissa ja vahvaa 1-2 säikeen suorituskykyä vaativissa peleissä osa tehosta jää konepellin alle. Kuinka moni yllättyi siitä että kalliit 8/16t x mallit max 3.7GHz ei pärjää peleissä yli 4GHz ja vähintään saman ipc:n omaaville 4/8t suorittimille?
No sieltä tuli semmoinen tuote kun tuli. Sanomattakin oli selvää että Intelin tasolle ei ihan pääse, mutta nyt ei olla enää niin kaukana kuin vielä helmikuussa 2017. Mielenkiintoiseksi käy miten AMD:llä kehitys jatkuu. Kunhan tuossa nyt selviää muutama yksityiskohta (mATX x370 yms) niin voisi vihdoin päästää 1055t:n lomalle. Mistäpä sitä tietää jos Intelillä hinnat laskevat jos kokevat painetta tilanteessa ja se taas on kuluttajan etu.
Tuosta jos katsoo 2+2 ja 4+0 eroja vastaan, niin noihin softapuolen juttuihin voi jonkinlaista parannusta tulla. Ei tosin koko tuon FPS eron verran, koska totta kai on hitaampaa pompotella threadeja CCX:n välillä kuin olla pompottelematta. Eli ei välttämättä täysin tuulesta temmattua.
AMD Ryzen (AM4 X370) kellotukset ja kokemukset
Ei siinä toki peleissä nopeammin kulkeva intel antaa suurempia tuloksia. Toinen juttu on sitten, että kuinka paljon. Monikohan 500€ lastun ostaja vielä pelaa FHD resolla? 🙂
AMD Ryzen Performance Negatively Affected by Windows 10 Scheduler Bug
Windows 10 scheduler on ilmeisesti vieläkin huonompi Ryzenin kanssa kuin alkuun arveltiin. Se tunnistaa cachen määrän väärin ja kuvittelee, että prosessorissa on 16 rautacorea kun SMT on päällä mikä laskee suorituskykyä ikävästi.
Olisikin mielenkiintoinen prosessori tuollainen 16 ytiminen ilman SMT-tukea 136 Mt välimuistilla :think:
Olisi mielenkiintoista tietää, että mihin tuolla cachen määrän virheellisellä tunnistamisella on käytännön vaikutusta. SMT-ongelma on paljon selkeämpi.
Eli tällöinhän tuo olisi ratkaistavissa esim. Windows 10 päivityksen yhteydessä.
Tässä linkkiä Redditin sivuilta:
Windows 10 – 1080 Ultra DX11:
49.39fps (Min) 57.16fps (Min)
Windows 7 – 1080 Ultra DX11:
62.33fps (Min) 62.00fps (Min)
Mikähän järki tuossa on, että nuo tray mallit maksavat saman verran kuin boxed versiot? Sockel AM4
Uusi tuote. Eiköhän ne tuossa jossain vaiheessa halpene. Toisaalta eipä noissa Intelin 6600k malleissakaan ole eroa kuin muutama euro.
Microsoft on ilmeisesti tutkimassa jo tuota scheduleria ja sen bugisuutta Ryzenin kanssa:
No vihdoinkin! Vähän parempia emolevyjä markkinoille, Windows hoitaa homman kotiin ja AMD twiikkaa vielä omansa niin tästä tulee hyvää jälkeä!
Ei tosiaankaan epäselvää onko onnistunut tuote. Tuote on todella onnistunut, mutta hienosäätö ja viilaus on vielä hieman kesken. Niin ja jälleenmyyjät ongelmissa kun tavara viedään käsistä. 😀
Ei sitten emolevyvalmistajilla kanttiriittänyt tehdä tarpeeksi paljon emoja varastoon vaikka varmaan tiesivät paljonko AMD laitta (kappalemääräisesti) prosessoreja myyntiin heti julkaisussa.
Tästä tulikin mieleen Ryzen lookback artikkeli joskus 3-6kk päästä jolloin ajataan samat testi kuin nyt samalla (vaikka se 1700 kun se tule vissiin pysyvästi ioTechille eikä vain käymään) prosessorilla, emolla, muisteilla ja näytönohjaimela niin että nähdään pajonko (jos) tilanne on muutunut kun noita uuteen tuotteeseen liityviä bugaja sekä käyttiksessä että ajureissa on ehditty liiskata.
Tuplataan nyt tännekkin, kun on myöskin aktiivinen topic
Anandtech päivitti mietteitänsä ryzeneista ja listasi tämän hetkiset ongelmat
The AMD Zen and Ryzen 7 Review: A Deep Dive on 1800X, 1700X and 1700
Nvidia GTX 1080 Ti CPU Showdown: i7 7700k Vs Ryzen R7 1800x Vs i7 5820k | eTeknix
Mielenkiintoisia tuloksia
Microsoft Windows Bug Is Holding Back AMD Ryzen
MS myöntänyt että windowsin ja riisenien toiminta ei ole ehkä ihan saumatonta.
Taisin tossa jo aikaisemmin huudella näiden testien perään. Tässä testataan koko järjestelmää realistisilla asetuksilla ja resoluutiolla. Jos koko järjestelmän testissä Riiseni on noinkin kova niin eikös olisi reilua näyttää se ostajalle eikä ajella näitä vitun Quake 3 Arenoita 800×600 resolla ja selittää kuinka paska tää Riiseni on?
Pelitesteissä kun on se ongelma, että ne eivät kerro mitään prosessorin suorituskyvystä, jos pelitestejä ajellaan 4k resoilla ja ultra kuvanlaatuasetuksilla, koska rajoittavana tekijänä on tällöin näytönohjain. Tämän takiahan näitä pelitestejä ajellaankin matalammilla resoluutioilla, jotta nähdään miten prosessori suoriutuu tulevaisuudessa, kun näytönohjaimien teho kasvaa.
Haluaisitko joutua tilanteeseen, jossa päivität näytönohjaimen kaksi kertaa nopeampaan kuin nykyinen näytönohjaimesi vain huomataksesi, että pelin ruudunpäivitysnopeus kasvoi vaivaiset 10%, koska prosessori ei yksinkertaisesti kykene parempaan?
Miten tämä pitäisi tulkita? Tuleeko Ryzeneiden suorituskyky paranemaan, jos haluaa esim. >144 fps.
Tästähän on juuri tullut mielenkiintoista dataa ulos. Näihin viitaten ei ihan hirveästi pelota että Ryzen jäisi ainakaan kovin pahasti jalkoihin uusien gpu-sukupolvien saapuessa. Tulevaisuuden ennustaminen on aina melko riskaabelia.
Keskustelua aiheesta: FX-8370 beats i5-2500k in new games due to multithreading
Annahan todistetta tästä väittämästäsi. Uusimmat testit tosiaan puhuu tätä vanhaa ja "faktaksi" muuttunutta käsitystä vastaan. Ks. Keketin edellinen kommentti. Tässä on vielä yksi video, jossa samaa:
Eli pienellä resolla testaus EI vastaa "tulevaisuuden" kuormaa!
1080p on täysin validi testi näille vain jos käytössä on esim 144Hz paneeli ja haluaa max fps sillä. Tulevaisuutta se ei silti kerro.
Valitettavasti en pysty tuloksia tulevaisuudesta sinulle esittämään tähän hätään, parin vuoden päästä varmastikin nähdään miten on käynyt pelien ja ryzenin kanssa.
Kukaan ei ole tätä väittänytkään. Minulla on itseasiassa todella hyvä esimerkki siitä, miten prosessorin "heikkous" rajoittaa menoa pelissä, joka on erittäin CPU-riippuvainen (arma2 benchmark), koska olen merkkaillut fps-tuloksia ylös vuosien saatossa kyseisellä benchmarkilla eri ajureiden välillä nähdäkseni mahdolliset suorituskykyparannukset.
Arma2 E08 "benchmark"
2560*1440 ja käytössä peliasetukset joilla pelaan kyseistä peliä.
4200MHz I7-3770k on vielä riittävän nopea, jotta GTX670 ei anna maksimia suorituskykyä pelissä, joka voidaan saavuttaa kyseisellä prosessorilla. Toisaalta GTX970, GTX980ti ja GTX1080 välillä eroja ei tuolla prosessorilla synny, joten voidaan todeta prosessorin olevan pullonkaulana kyseiselle pelille. Nuo 1fps heittelyt suuntaansa voivat olla mittaustulosvirhettä tai ajurista johtuvaa, käyttiskin vaihtui jossain vaiheessa Win7 -> Win10. Kun prosessori vaihtuu emoineen ja muisteineen kaby lake aikaan, suorituskyky kasvaa merkittävästi (+45%) GTX1080 näytönohjaimella tuosta 76-77fps cpu-rajoitteisesta lukemasta.
Koska Ryzenin kellotaajuudet ovat matalammat kuin Intelin vastaavat ja koska Ryzenin yhden säikeen IPC on hieman heikompi kuin Intelin vastaava, vastaava tilanne, jossa prosessori on pullonkaulana, voi olla täysin mahdollinen. En väitä, että tämä tilanne pätisi valtaosassa pelejä, vaan pikemminkin päinvastoin, suurin osa peleistä ei liene kovinkaan prosessoririippuvainen.
Mutta miten vain. Jos Ryzenin heikommat tulokset suurimmassa osassa pelitestejä ei kiinnosta tai ne vain sivuuttaa uskotellen itselleen jotain, ei se ole minulta poissa. En ole missään väittänyt, että Ryzen olisi "paska peleissä", mutta jonkin verran hitaampi Inteliä se näyttäisi useasti olevan.
Edelleenkin: GPU-rajoitteinen testi ei ole pätevä CPU-testinä.
Mielenkiinnosta; Mitkä oli muistinopeudet ivyllä ja mitkä nyt kabylla? Nuo armat ovat tuntuneet hyötyvän poikkeuksellisen paljon muistien nopeuden nostamisesta.
Katsoitko sä noita testejä ollenkaan? Olihan siellä eroja.
1866MHz 9-10-9 DDR3 vs 3200MHz 16-18-18 DDR4
Katsoin kyllä, ihan hyvältähän tuo vaikuttaa.
1080p nupit kaakossa mielestäni edelleen paras tapa testata pelejä, kuitenkin sen verran yleinen resoluutio, ja tuolla nyt ei näytönohjain (esim. testin 1080) kinnaa. Näkee niitä prossujen välisiä eroja kuitenkin.
Juu FX on nyt saanut kiinni 2500K:n eli siihen meni 5-10 vuotta jos Ryzenillä menee yhtäkuan ei se mielestäni ole kovinkaan hyvä perustelu sille miksi ostaa Ryzen pelikäytöön just nyt.
En sano että Ryzeniä ei pitäisi ostaa pelikoneeseen just nyt, sanon vain että sen ostopäätöksen perusteena pitää olla tämänhetkinen tai parin seuraavan vuoden käyttö ei joku mikä toteutuu sitten kun Intelkin on vihdoinkin taipunut myymään yli neljä ydintä edullisesti.
Eli kyllä Ryzen on ihan hyvä pelikäytöön just nyt yrittämättä keksiä joskus tulevaisuudessa toteutuvia etuja, mutta pelkkään pelikäyttöön just nyt se 7700K on hiukan parempi.
Mutta esim. mulla ei ole viimevuosina ollut koskaan tilanne se että koneessa olisi ollut käynnissä vian se peli jota sillähetkellä pelaan joten itse en tiedä kumpi minulla olisi just nyt parempi pelikäytössä Ryzen vain se 7700K eli siinä olisi vielä rako lisätestaamiselle.
Muuten se että suuremmat resot olisi parempi indikaatori tulevasta hyödystä kuin pienemmät reesot silloin kun prosessoria testataan pelikäytössä ei ole niin yksioikoinen juttu kuin tuo video antaa ymmärtää juu jälkikäteen katsoaen näyttää siltä mutta se mistä ero jollain vanhalla pelillä isomman ja pienemmän reson välillä johtuu ei automaatisesti liity ydinten/threadejen määrään niin kuin tuo video haluaa antaa ymmärtää (jos löydät portailtasi palavan paperipussin se ensimmäinen reaktio tallata se pussi lyttyyn ei välttä ole se paras mahdollinen ratkaisu).
Tietääkö joku asiasta enemmän ja kuinka luotettava tuo lähde on?
Onhan tuo stiltti kertoillu että AGESAa puskee MAD-insinöörit pihalle ihan tässä lähiaikoina, ja että emolevyvalmistajat odottelee tällä hetkellä AMD:n päivityksiä että voisivat alkaa työstämään BIOSseja. Sehän on juttujen perusteella duunissa Asuksella näitä emolevyjä nakertelemassa, joten lie jotain perää 😮
MS:n twitterissä oli jotain "juuh koitetaan tässä liiskailla schedurelrin bugeja" viestejä.
MAD:n mukaan niillä on 300 insinööriä(??) tekemässä yhteistyötä mm. pelipartnereiden kanssa että saavat koodia optimoitua sillä rintamalla.
Sillisalaatti on kyllä sen olonen että tuossa kaikessa menee aikaa 🙂
Itseasiassa… Tuostakin oli testi jo ehditty jollain tubekanavalla tekemään (pahoittelut lähteen puutteesta) ja FX ei ole todellisuudessa ottanut 2500K kiinni, kuten aiemmassa videossa epäiltiin.
Jutut siinä tapauksessa olettaa melko paljon :think:
tuossa se video.
Juu se alkuperäisen testin tekijä AdoredTV yritää vähän turhan kovasti,
niin että vaikka hänen testituloksensa on sinällään valideja hän tuppaa tulkitsemaan ne aina niin että ne on AMD:lle mahdollisimman myönteisiä.
Eli kyseiseltä kanavalta löytyy hyvin tietoa siitä mitä AMD:ltä on milloinkin tulossa, mutta sitten kun mennään testitulosten puolelle ne kannattaa katsoa suodattimen läpi.
https://support.microsoft.com/en-us…ch-you-receive-a-your-pc-uses-a-processor-tha
Seuraava askel onkin sitten estää yksittäisten hotfixien asentelu tai ehkä niin tapahtuu jo nyt?
Ei sieltä löydy hyvin tietoa siitä, mitä AMDltä on tulossa, vaan tyyppi postaa usein todella typeriä spekulaatioita ja huhuja joissa ei ole mitään perää tai järkeä.
Tuo on lähinnä kerran osunut kunnolla oikaan (zen2-chipletit) mutta silloinkin oli hyvin pian väittämässä että myös zen2-APUt tulee chipleteillä(fail).
edit: Ohoh, hienosti vastasin >3 vuotta vanhaan viestiin, kun joku muu postasi tänne jotain vahingossa ja ketju nousu pinnalle