
NVIDIA jatkaa GeForce RTX 30 -sarjan laajentamista edullisempiin malleihin ja nyt vuorossa on ylempään keskiluokkaan sijoittuva ja 1440p-pelaamiseen suunnattu 3060 Ti -malli. Käytössä on sama GA104-grafiikkapiiri kuin 3070:ssä, mutta sen laskentayksiköitä on karsittu pois käytöstä entistä enemmän ja kellotaajuutta laskettu. Muistiväylä on edelleen 256-bittinen ja sen jatkeena on kahdeksan gigatavua GDDR6-näyttömuistia.
Suositushinta GeForce RTX 3060 Ti:lle on Suomessa 429 euroa eli se on 100 euroa edullisempi kuin GeForce RTX 3070. Valitettavasti Founders Edition -malli ei tule myyntiin yhtiön omassa Suomen verkkokaupassa, vaan ainoastaan näytönohjainvalmistajien mallit jälleenmyyjien kautta.
io-techin omien tietojen mukaan 3060 Ti:n saatavuus tulee olemaan julkaisun yhteydessä Suomessa eri jälleenmyyjillä ainakin satoja kappaleita ja lähiaikoina lisää on tulossa ainakin muutamia satoja kappaleita. Todellinen jälleenmyyjien hintataso tulee kuitenkin olemaan 429 euron suositushinnan sijaan saatavuudesta riippuen noin 450 eurosta ylöspäin ja jos tavaraa löytyy hyllystä 500 eurosta ylöspäin.
GeForce RTX 3060 Ti -testitulokset saa julkaista tänään 1. joulukuuta ja myyntiin näytönohjaimet saapuvat huomenna 2. joulukuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn omaan 3060 Ti Founders Edition -malliin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
io-techin aiemmin julkaisemat GeForce RTX 30 -artikkelit:
- Katsaus NVIDIAn Ampere-arkkitehtuuriin ja ominaisuuksiin
- Testissä NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition
- Testissä GeForce RTX 3090
- Testissä NVIDIA GeForce RTX 3070 Founders Edition
3060 Ti Founders Edition on ulkoisesti täysin identtinen kuin 3070, ainoastaan metallikehyksen väri on vaihtunut tumman harmaasta hopeksi. Näytönohjain on siis kahden korttipaikan korkuinen, 24,2 cm pitkä, varustettu kahdella 85 mm:n tuulettimella. Vasemmanpuoleinen imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämpimän ilman kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Oikeanpuoleinen tuuletin puhaltaa ilmaa näytönohjaimen ja lämpöputkien läpi ja kotelotuulettimien on tarkoitus puhaltaa lämmin ilma ulos kotelosta. Päädyn GeForce RTX -logoteksti ei ole valitettavasti valaistu.
Founders Editionissa on käytössä 12-pinninen lisävirtaliitin ja mukana toimitetaan adapteri yhteen 8-pinniseen PCI Express -lisävirtaliittimeen. GeForce RTX 3060 Ti:n TDP-arvo on 200 wattia eli 20 wattia alhaisempi kuin GeForce RTX 3070:llä ja 50 wattia alhaisempi kuin 2080 Superilla.
Näytönohjain on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä ja kolmella DisplayPort 1.4a -liittimellä.
GeForce RTX 3060 Ti:ssä on käytössä laskentayksiköiltään 3070:tä enemmän karsittu GA104-grafiikkapiiri. Karsittuna on yhteensä 10/48 SM- eli Streaming Multiprocessor -yksikköä.
Aktiivisena käytössä on 38 SM-yksikköä, 4864 CUDA-ydintä, 152 teksturointiyksikköä, 152 tensoriydintä, 38 RT-ydintä ja 80 ROP-yksikköä. Samsungin 8 nanometrin prosessilla valmistettava grafiikkapiiri rakentuu 17,4 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 392 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena on kahdeksan gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 448 Gt/s. GeForce RTX 3060 Ti on parhaimmillaan 1440p-resoluutiolla, jolla kahdeksan gigatavun muistimäärä tuskin tulee ongelma nykypeleissä tai lähitulevaisuudessa.
NVIDIAn Founders Editionissa GA104-grafiikkapiiri toimii 1410 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1665 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 14 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 1750 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin noin 1875 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 72 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 48 %:iin eli noin 1700 RPM:ään. Tuulettimet alkoivat pyöriä vasta, kun grafiikkapiirin lämpötila nousi 57 asteeseen.
GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla grafiikkapiirin kellotaajuus on hyvin tiiviisti sidoksissa käytettävään näyttöresoluutioon. Full HD -resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli noin 1950-1965 MHz ja 1440p-resoluutiolla 1935 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 3060 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 Superiin, jonka hintataso on ollut noin 700-900 euroa. Toissijaisena vertailukohtana on edellisen sukupolven 2060 Super, joka on ollut myynnissä reiluun 400 euron hintaan.
Hintataso Suomessa 2.12.2020
- Radeon RX 5700 XT: alkaen 430 €
- GeForce RTX 3060 Ti: alkaen 499 € (?)
- GeForce RTX 3070: alkaen 590 €
- Radeon RX 6800: alkaen 725€
- Radeon RX 6800 XT: alkaen 849 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 800 €
- GeForce RTX 3090 alkaen 1595 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla 3060 Ti oli 8 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla 3060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla 3060 Ti oli 5 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla 3060 Ti oli 7 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Dirt 5:ssä 4k-resoluutiolla 2080 Super oli 2 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
3DMark TimeSpy Extremessä 4k-resoluutiolla RTX 3060 Ti:n grafiikkatulos oli 4 % parempi kuin 2080 Superilla.
Watch Dogs: Legion -pelissä ajettiin Benchmark läpi ja 4k-resoluutiolla 3060 Ti oli 13 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super
Flight Simulator 2020 -peli päivittyi ennen 3060 Ti -testejä, eikä vanhat tulokset olleet enää vertailukelpoisia. 4k-resoluutiolla 3060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Assassin’s Creed Valhalla -peli päivittyi ennen 3060 Ti -testejä, eikä vanhat tulokset olleet enää vertailukelpoisia. 4k-resoluutiolla 3060 Ti oli 5 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla 3060 Ti oli 8 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla 3060 Ti oli 3 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
F1 2020:ssä 1440p-resoluutiolla 3060 Ti oli 6 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Doom Eternalissa 1440p-resoluutiolla 3060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Dirt 5:ssä 1440p-resoluutiolla 2080 Super oli 4 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
Flight Simulator 2020:ssä 1440p-resoluutiolla 3060 Ti ja 2080 Super olivat tasoissa.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla 3060 Ti oli 9 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla 3060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
F1 2020:ssä 1080p-resoluutiolla 3060 Ti oli 7 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Doom Eternalissa 1080p-resoluutiolla 3060 Ti oli 7 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Dirt 5:ssä 1080p-resoluutiolla 2080 Super oli 5 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
Flight Simulator 2020:ssä 1080p-resoluutiolla 3060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)
3DMarkin uudessa pelkästään säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet ovat selvästi uusia Radeoneita suorituskykyisempiä. 3060 Ti:n ruudunpäivitysnopeus oli samalla tasolla Radeon RX 6800 XT:n kanssa ja 23 % parempi kuin 2080 Superilla.
Säteenseurantaa hyödyntävässä 3DMark Port Royal -testissä 3060 Ti ja 2080 Super olivat käytännössä tasoissa ja molemmat jäivät RX 6800:n taakse.
Controlissa säteenseuranta päällä RTX 3060 Ti oli resoluutiosta riippuen 10-15 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
NVIDIAn GeForce RTX 3060 Ti:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 380 wattia eli 32 wattia alhaisempi kuin 2080 Superilla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
NVIDIAn omalla RTX 3060 Founders Editionilla GA104-grafiikkapiirin lämpötila oli 72 astetta eli 4 astetta alhaisempi kuin 2080 Superilla.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Founders Editionilla tuulettimet pyörivät täydessä rasituksessa 1700 RPM:n kierrosnopeudella ja kokoonpanon melutasoksi mitattiin 36,5 desibeliä. Melutaso oli korvakuulolla miellyttävän hiljainen ja samalla tasolla 3070:n kanssa ja hieman hiljaisempi kuin 3080- ja 3090-malleilla.
Näytönohjaimille tyypillistä virransyötön ja kelojen sirinää oli kuultavissa hyvin minimaalisesti.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 110 %:iin ja 90 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
GeForce RTX 3060 Ti Founders Editionin Power Limit on vakiona 200 wattia ja 10 % korotus maksimiin tarkoittaa 220 wattia.
Näytönohjain ylikellottui GA104-grafiikkapiirin osalta +125 MHz eli 1790 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla noin 1965-2010 MHz. Samsungin GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +1250 MHz eli 16,5 Gbps:n nopeudelle (2063 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kahdella asteella 74 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 380 watista noin 20 watilla 400 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 48 %:sta 51 %:iin (1700 -> 1840 RPM), mutta melutasoon sillä ei ollut käytännön merkitystä (36,5 -> 37 dB) ja näytönohjain oli edelleen miellyttävän hiljainen.
Ylikellotettuna GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition oli Tomb Raiderissa noin 10 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 3060 Ti jatkaa samalla linjalla jo aiemmin syksyllä julkaistujen RTX 30 -sarjan näytönohjaimien kanssa. Suorituskykyä on tarjolla reilusti lisää verrattuna edellisen sukupolven GeForce RTX 20 -sarjaan huomattavasti edullisempaan hintaan, alhaisemmalla tehonkulutuksella, lämpötilalla ja melutasolla. io-techin testien perusteella Suomessa noin 500 euroon hinnoiteltu 3060 Ti tarjoaa pelistä ja resoluutiosta riippuen 4-9 % paremman suorituskyvyn kuin 2080 Super, joka on ollut myynnissä 700-900 euron hintaan. Controlissa DXR-säteenseuranta päällä 3060 Ti oli 10-15 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
4k-pelaamiseen parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudelle 3060 Ti:n suoritsukyky ei kunnolla riitä, vaan fokus on 1440p- ja 1080p-pelaamisessa. Edellisen sukupolven 2060 ja 2070 Supereihin verrattuna 3060 Ti:n suorituskyky on resoluutiosta ja pelistä riippuen keskimäärin jopa 20-40 % parempi.
NVIDIAn omalla Founders Editionilla grafiikkapiirin lämpötila oli 3D-rasituksessa 72 astetta ja tehonkuluus oli 2070 Superin tasoa. Melutaso oli lähes äänetön, joten näytönohjainvalmistajien malleilta voidaan odottaa reilun 60 asteen lämpötiloja erittäin hiljaiseen melutasoon. Ylikellotustesteissä näytönohjaimesta saatiin puristettua 10 % lisää suorituskykyä.
GeForce RTX 3060 Ti saapuu sopivasti myyntiin ennen joulua ja saatavuuttakin on odotettavissa paremmin kuin yhdenkään aiemmin tänä syksynä julkaistun uutuusnäytönohjaimen kohdalla. Hyvän säteenseurantasuorituskyvyn ansiosta kyseessä lienee oiva valinta Cyberpunk 2077 -pelin kaveriksi 1440p- ja 1080p-resoluutioille, kun rinnalle kytketään DLSS-ominaisuus auttamaan ruudunpäivitysnopeutta. Varsinainen NVIDIA vs AMD taistelu ylemmässä keskiluokassa nähdään ensi vuonna, kun AMD oletettavasti julkaisee Radeon RX 6700 -sarjan kilpailemaan 3060 Ti:n kanssa.
io-techin testilaboratioon saapui hyvissä ajoin myös Asuksen ja Gigabyten 3060 Ti -mallit, joista on luvassa piakkoin artikkeli ja video.
Halvempi tai parempi, tuskin molempia, jos tulee parempi tuote hinnat korkealla. Nähtiinhän se jos 6800xt kohdalla, että voittivat hintakilpailun väärään suuntaan.
Epäilen kaikessa saatavuutta, ennenkuin toisin todistetaan amd ei ole vielä edes puhunut 6700 sarjasta, joten siihen menee aikaa ennenkuin on saatavilla. Ja tällävälin 3070 ja 3060ti ehtii jo ostaa moni.
Tarkoitin siis miten 3070 suhtautuu sekä 6700 että 6700 XT:hen jotka varmaankin molemmat tulee. Toinen on halvempi ja toinen luultavasti nopeampi, kun jos miettii miten 6800 ei oikein kilpaile 3070:n kanssa koska se on sen verran hintavampi ja nopeampi.
Siis hyllyyn, ei tietenkään? Voit tilata toki noudolla ja hakea. Jos et puhunut itse myymälöistä niin kortit on jo listattu, ja siellä näkyy mitä on oikeasti saapunut eli varastossa, ja mitä ei.
Niin sitä juuri ajattelin, että onkohan esim pirkkalan myymälästä saatavilla/haettavissa korttia jo tänään. En huomannutkaa tuota varasto saldo hommaa ensiksi ollenkaan… Täytyy yrittää tilata ja valita nouto pirkkalasta jos mahdollista tai sitten saa kusti polkea.
Kaikki on Helsingin päävarastossa, eli jos laitat noudoksi Pirkkala niin se kulkee sinne n. päivässä.
Huonolla tuurilla tuo on pari milliä liian pitkä omaan koteloon, joten vitutuksen siemenet on kylvetty.
katso liitettä 494276
Oliko yhtää 479 korttia saldoilla? 499 löytyy kyllä.
Täytyy vaan jatkaa haaveilua valitettavasti
Kun 3060 tulee se vois varmaan vihdoin olla 400€ kortti sit ja 3050 300€
Pahoin pelkään jotta odotan turhaan?
Osta suosiolla käytettynä 1080Ti.
Saat varmaan odottaa aika pitkään tai sitten vähin paha on amd:n kortit, joissa on vähemmän piiristä uhrattu dxr ja ai toteutuksille. Se lienee aika selvää, että säteenseurannan merkitys tulee kasvamaan vuosi vuodelta. Toi alun vau kaikki kiiltää menee varmaan suht nopeasti ohi ja säteenseurannalle löydetään maltillisempaa käyttöä paremman gi:n ja varjojen avulla.
Kuten tuossa aiemmin sanoin, niin Intelillä on tässä iskun paikka. Eikös noiden pitäisi alkuvuodesta tulla ja tuskin on mitään RT hommeleita niissä. Jos saavat irti riittävästi potkua (teoriassa pitäisi riittää kun miettii integroituja ja siitä muuttamista erilliseksi), niin sieltä voisi tulla korttia halukkaille. Intel myös tarvitsee markkinaosuutta joten varmasti lähtevät agressiivisella hinnoittelulla liikkeelle. Vaan milloin Intel saa korttinsa valmiiksi, sitä emme vielä tiedä.
Tosiasiahan on, että 3090 on liian hidas kunnolliseen säteenseurantaan. Eli yhtään tarpeeksi nopeaa ei ole vielä kellään valmistajalla, mutta jotain maistiaisia parhaimmilla saa toki jo.
Eli jos raytrasing ei vielä kiinnosta. Katso mikä kortti antaa miten fraimejä itselle sopivaan hintaan ja unohråda säteeseurantatestit. Jos taas säteenseuranta on must… katsele vähintään 3080 korttia tai siitä ylöspäin.
Niin siis tottakai on jonkinasteinen tuki Intelilläkin tulossa. Jos siis nyt tulee edes koko kortteja sitäkään kun ei vielä tiedetä, mutta ei niitä ole suunniteltu RT silmälläpitäen.
joku huuteli Q2:sta 6700 sarjalle. Eli kevääseen menee.
Luultavasti näin. Eihän Nvidia edes suoraan kuluttajille ilmoita ettei sitä ollut Suomessa myynnissä kuten ei ollut 3070:aa.
Kukaan tuskin vielä tietää, mutta itse ainakin odotan, että tulisivat tännekin saataville. FE tekisi tarpeettomiksi kaikki nuo halvimmat susipaskoilla jäähyillä varustetut AIB-versiot.
Ihan asiallisesti jopa Control on pyörähtänyt RT päällä Rtx2060 1080p ilman DLSS ~55-60fps
Siellä on optionsikin josta voi vähän säädellä..
Eli ei tarvita 3080 välttämättä
Kyllä se intelilläkin tulee RT rautaa olemaan piirissään: Xe HPG…
Tuo 1080ti vertaus olis hyvä. Ei mitenkään tieteellisen tarkka väite tämä, mutta 1080ti on suurinpiirtein 2070super, 2080fe tasoa. 3060ti on jotain 30% tms. nopeampi kuin 1080ti. Nämä luvut hyvin suuntaa antavia, riippuu paljon pelistä, kortin mallista jne.
Paitsi että uudemmissa peleissä 1080Ti on siellä 2070 tasolla enään, 2070S on jo keskimäärin nopeampi.
Mulla on yks ser jäte kone i5-4670k prossulla (emo vähän paskana dual chanel ram ei toimi), jossa tällä hetkellä rtx 2080 kiinni (tämä 3060ti aika lähellä 2080 kait). Ihan jees hoitaa fullhd 60fps peruskäyttöä. Varmaan bottleneck aika hyvin, mutta kun ei mieti mikä rajoittaa mitä hommat toimii.
toki, mutta puhun siis oikeista raytrasing peleistä, kuten vaikkapa Mindcraft joka ei kummoisesti pyöri millään nykyisellä kortilla jollei piirtoetäisyyttä rajoiteta melkoisesti. Säteenseuranta efektejähän on peleissä jo jonkin verran ja ne pyörivät ihan kohtuudella, mutta ei niillä ole mitään tekemistä oikean säteenseurannan kanssa, jota saadaan odotella vielä jokunen vuosi. Eli nykyiset huippuohjaimet piisaavat kovin yksinkertaiseen säteenseurantaan. Edes joku CS puhtaalla säteenseurannalla on puhdasta scifiä vielä toistaiseksi.
Jos Quake 2 on jo tehty täydellä säteenseurannalla niin ei CS siitä kovin kaukana ole. Orkkis Half-Lifehän käytti käsittääkseni Q2:n pelimoottoria ja orkkis CS oli taas Half-Lifen modi.
Itsellä i7-4790K @ 4,4 GHz, mutta en ole vielä varma mihin näyttikseen päädyn. Tuli muuten vastaan ihan mielenkiintoinen vertailu, kaikkien sukupolvien i7:t testissä 3080:lla:
Osa tube testeistä vedetty ihan hatusta, mitään testi dataa tms ei näissä ole ja kuka tahansa voisi tuollaisia tehdä joka edes vähän tietää sinnepäin näiden nopeuksista.
Ei nuo tosiaan ihan luotettavia taida olla, Tom’s Hardwaren testissä erot näyttäisivät olevan suurempia.
kertoo hyvin että vanhallakin pärjää. itellä tulossa 6800 tai 3070 ja tiedän omsn 1700 jarruttavan menoa 30 prosenttia. mutta fps on silti riittävä ja prossun voi päivittää 2v päästä halvalla.
Totta. Itsellä on tavoite 1440p@60 tai 4K@60, joten oma 4790K riittää siihen toistaiseksi vielä mainiosti.
Noihin 60+ fps lukemiin riittää jopa ensimmäisen sukupolven Core i7:t kuten i7-860 oikein hyvin (kunhan on kellotettu) suurimpaan osaan peleistä.
Toki aina löytyy niitäkin pelejä mitkä ovat niin päinpersettä optimoitu että eivät toimi kunnolla yhtään millään. Yksi tämmöinen peli on MechWarrior 5:n.
Der8auer jossain jaksossa aika hyvin näytti missä menee raja. Löytyi jopa video. Vanha kunnon Q6600 kellotettuna aivan tappiin ja pelaa PUBG:ia tuossa. Näyttiksenä 2080Ti ja PUBG:issa keskimääränen FPS jossain 80 paikkeilla, mutta 1% low on 25 ja nykii maan penteleesti. Eli varmaan kaikki tuosta uudempi niin pärjää vielä nykypäivänä melkein pelissä kuin pelissä jos vaan löytyy pellin alta potkua näyttiksestä. 10 minsan jälkeen alkaa mielenkiintoinen osuus jos ei toi emon esittely kiinnosta.
Näissä tulee vain se kysymys, että jos päivittää näyttiksen vanhaan koneeseen, niin kuinka kallis näytönohjain kannattaa ostaa, jos saa euroa kohden saakin vähemmän päivityshyötyä. Yhtälä ei aina ole ihan yksinkertainen, varsinkin jos jotain toista pitäisi neuvoa asiassa.
No vanhemmilla/hitaammilla 4c/4t prossuilla moni peli on todella pelattava verrattuna vaikka uudempiin eli Sandyt ja uudemmat Intelit.
Kun noilla vanhemmilla ja hitaammilla fps:t eivät koskaan nouse kauhean ylös ja silloin pikku frame dropit ei myöskään ole huomattavia vaikka niitä tapahtuisikin.
Mutta kun menään Sandyihin ja uudempiin missä on IPC paljon kovempi niin vaikka fps:t ovat hemmetin korkeat niin moni peli on täysin pelikelvoton.
Yksi tämmöinen peli on Crysis: Remastered, jossa 2500K@4.9GHz ja 3570K@4.8GHz:lla fps:t olivat hemmetin korkealle mutta peli oli yhtä nykivää paskaa.
Tätä ei huomaa fps luvuista mitenkään, mutta frame timestä huomaa jo selvästi ja vielä selvemmin huomaa kuin pelaa. Että peli nykii aivan jatkuvasti ja se on todella ärsyttävää.
Ja peli on paljon pelattavampi jopa bulldozer FX-6100:lla vaikka fps:t ovat ylipuolet matalemmat ja FX-8320:llä sitten ero kutistuu 20fps:n mutta edelleen peli rullaa täysin sulavasti (okei välillä pikku töksähtelyjä, mutta ei mitään mikä haittaa pelaamista).
Mitä tuossa noita testaillut niin nykyään nuo Piledriver 8-ydin FX:t alkavat olemaan parempia peleihin kuin jopa Core i7-2600K:t.
Ja mitä tulee oikeasti vanhoihin kuten mainitsemas Q6600:n, niin tuossa vasta aloittelin SERien SER testit jossa testaan oikeasti vanhoilla prossuilla pelejä.
Niin jopa C2D E8400:lla moni peli on täysin pelattava ja jopa semmoiset joista olen saanut kommenttia että vaativat muka paljon CPU poweri (Spyro Trilogia).
Näytönohjain puolella taas vanhempien alustojen kanssa tulee ongelmia AMD:n korteilla ainakin.
Eli RX 5700 ei toimi LGA1155 ja AM3+ vanhemmilla alustoilla (antaa vaan mustan ruudun) jollei alla ole Asuksen emoa jossa on Express Gate ja se aktivoituna. Nvidian RTX korteilla taas jos tuo Express Gate on aktivoituna niin ne antavat mustan ruudun…
Siksi itse suoritan SERien SER testit RX 570:llä ja se on muutenkin tarpeeksi tehokas noille C2D:lle ja Phenom 1:lle ym.
Lähinnä toiveissa olisi jokin _aavistuksen_ vähemmän virtasyöppö ja samalla reilusti hiljaisempi.
Toki jos perinteisen rasteri-väännön Ultimaatumiksi tulee jäämään 1080-sarja niin moistakin voi joutua harkitsemaan?
AMD ei ikävä kyllä ole vaihtoehto, tapellut moisten ajureiden kanssa aikanaan ihan liikaa ja opin mihin ei kannata koskea. Eikä ole meno siellä yhtään parantunut sittemmin, kuten olen tuttujen koneilla huomannut
Voitko avata vähän että minkälaisia ongelmia ollut ?
Itselläni kasa AMD:n sekä Nvidian näytönohjaimia ja ongelmia ei ole pahemmin ollut kummallakaan. Paitsi nyt ne musta ruutu ongelmat mitä AMD:llä oli 19.12.x ja 20.1.x ajureiden kanssa. Mutta sitä ennen eikä sen jälkeen en ole ongelmiin törmännyt.
Rouvan/pojan koneesta löytyy Fury X, omastani Vega 64, testi kortteina löytyy RX 5700 sekä RX 570. Rouvan läppärissä sekä meidän HTPC:ssä on pikku Vegat noissa Ryzen APUissa.
Toki Vega 64:lla oli HDMI ääni ongelma AM4 emojen kanssa jos oli BIOS sisässä missä on tuki Zen 2:lle, mutta vanhemmalla BIOSilla toimi oikein hienosti.
Sitten RX 5700 ei toimi wanhojen alustojen kanssa (AM2 & LGA775), mutta se ongelma tuskin ketään normaalisti koskettaa, mutta itse törmäsin siihen koska testailen noita SERejä.
Ajuri ongelmiin olen vaan törmännyt kun olen yrittänyt uusia pelejä pyörittää vanhoilla korteilla joiden ajuri tuki loppunut jo vuosia sitten. Varsinkin noi vanhat kortit + Crossfire ja SLI on taattu ongelmien aiheuttaja.
Lopetin tappelemisen AMD-korttien kanssa 2014. Olin käyttänyt ristiin nvidia/amd-settejä 2000-luvun alusta mutta ne **aatanan ajurit AMD’llä pettää aina. Suorastaan odotinkin jotta joku "väriä" harrastava lähtee tähän vastaamaan. En harrasta väriä vaan toimivuutta, jota amd’n ajurit eivät vieläkään edusta. Kaverin uuden koneen 5600XT ei toimi vieläkään kunnolla nykyajureillaan vaikka kortti on ilmestynyt jo kesällä 2019. Ikävä kyllä en ollut valitsemassa koneen osia, edellinen nvidia-moisensa ainakin toimi ilman kysymystäkään. Ja kyllä tiedän – yli 30v PC-kokemuksella miten asioiden _pitäisi_ toimia, amd-ajureilla ne vain eivät usein toimi
Kysyin mitä ongelmia on ollut. Ja sinä et vastannut kysymykseeni vaan aloit syyttämään minua että olen AMD fani vaikka en sitä ole.
Minulla kyllä hyllystä löytyy kasa Nvidian kortteja ja GTX 970 ois tällä hetkellä kotiserverissäni koska AMD ei salli ajureiden asentamista serveri käyttikseen
Koska väriä harrastavat tunnistaa siitä jotta vetävät herneen nenään ja kysyvät ensin "miksi’". Siksi tunnistuit moiseksi. Nvidialla kaikki vain _toimii_ mutta siitä saakin sitten maksaa extraa. Syytin mistä? Älä ota enää tänään