Uutiset

Samsung julkaisi vuoden 2025 Odyssey-pelinäytöt ja uuden ViewFinity S8:n työkäyttöön

Samsungin tämän vuoden mallistoon kuuluu vihdoin myös useaan kertaan esitelty Odyssey 3D, joka lupaa vakuuttavan 3D-kokemuksen ilman erillisiä laseja, sekä huipputarkkaa kuvaa tarjoavan 27″ Odyssey OLED G8 -näytön 240 hertsin virkistystaajuudella.

Samsung on julkaissut joukon uusia näyttöjä pelaajille sekä tähän mennessä suurimman työkäyttöön suunnatun 16:9-kuvasuhteen näyttönsä. Mukana on myös jo monesti esitelty ja julkistettukin Odyssey 3D.

Samsung Odyssey 3D (G90XF) on ollut esillä jo useaan kertaan. Kyseessä on 3D-kokemuksen ilman laseja tai muita lisälaitteita mahdollistava pelinäyttö, joka tulee saataville aluksi 27-tuumaisena. Yhtiöllä tiedetään ainakin olleen työn alla myös 37-tuumainen versio näytöstä, mutta sitä ei julkaistu ainakaan vielä. Näyttö tarjoaa 4K-resoluution ja 165 hertsin virkistystaajuuden AMD FreeSync Premium- ja NVIDIA G-Sync Compatible -sertifioinneilla. Näytön G2G-vasteajaksi ilmoitetaan 1 millisekunti. Näytössä on lisäksi reunavalaistus, joka peilaa näytön tapahtumia immersion parantamiseksi.

3D-efekti toteutetaan näytön pinnan täyttävillä linsseillä ja kehittyneellä katseen seurannalla. Samsung tekee yhteistyötä eri kehittäjien kanssa teknologian hyödyntämiseksi ja tuki on tähän mennessä varmistettu 28. maaliskuuta julkaistavalle The First Berseker: Khazanille sekä jo julkaistulle Lies of P:lle, joka tulee saamaan uuden lisäosan kesän aikana. Lisäksi näyttö tukee videoiden muuntamista tekoälyn avulla 3D-videoiksi, mutta rajoituksin. Ainakin toistaiseksi 3D-muunnos ei toimi DRM-suojatuilla videoilla tai HDR-tilassa ja se vaatii kaverikseen NVIDIAn näytönohjaimen. Suositeltu näytönohjain hyvän kokemuksen takaamiseksi on GeForce RTX 3080 tai nopeampi.

Toinen Samsungin uutuuksista on uusi 27-tuumainen Odyssey OLED G8 (G81SF), joka vastaa ominaisuuksiltaan aiemmin julkaistua 32-tuumaista mallia. Käytössä on siis 4K-resoluution QD-OLED-paneeli 240 hertsin maksimivirkistystaajuudella. Vaihtelevaa virkistystaajuutta tuetaan AMD:n FreeSync Premium Pro- ja NVIDIA G-Sync Compatible -sertifiointien kautta ja vasteajaksi luvataan OLEDeille tyypillinen 0,3 millisekuntia. Näyttö on DisplayHDR TrueBlack 400 -sertifioitu ja sen tyypillinen kirkkaus on 250 nitiä. Näytön Core Lightning+ lupaa ympäröidä käyttäjän ruudun sisältöön perustuvalla valaistuksella, mutta ottaen huomioon kyseessä olevan näytön takapuolelta löytyvä pienehkö valonauharengas, ei siltä kannata odottaa esimerkiksi AmbiLightien kaltaista suorituskykyä.

Viimeinen Samsungin uusista pelinäytöistä on Odyssey G9 (G91F). Näyttö tarjoaa 49” koossa 5120×1440-resoluution 1000R kaarevuudella. Näytön maksimivirkistystaajuus on 144 hertsiä ja se tukee vaihtelevaa virkistystaajuutta AMD FreeSync Premium Pron kautta. Näyttö on VESA DisplayHDR 600 -sertifioitu ja tukee lisäksi HDR10+ Gaming -standardia. Ultraleveä näyttö tukee myös jakamista kahdeksi virtuaalinäytöksi (Picture-by-Picture) sekä kuva-kuvassa-tilaa (Picture-in-Picture).

Samsungin uusi työnäyttö tottelee puolestaan nimeä ViewFinity S8 (S80UD) ja se on kooltaan 37-tuumainen. Yhtiön tähän mennessä suurimman 16:9-näyttö tukee 4K-resoluutiota ja HDR10-standardia, mutta VESA DisplayHDR -sertifioinneista ei ole puhetta. Työkäytössä kenties pelipuolta oleellisemmin mukana on myös KVM-kytkin sekä tuki 90 watin USB-C-virransyötölle esimerkiksi kannettavalle. Näytölle on saatu TÜV Rheinlandilta Ergonomic Workspace Display- ja Intelligent Eye Care -sertifioinnit.

Samsung lupasi paljastaa lähiaikoina uusien näyttöjensä markkinakohtaiset hinnat sekä tarkemmat tiedot saatavuudesta, mutta ne ovat jo nyt ennakkotilattavissa Koreassa. Samsungin Korean verkkosivujen ennakkotilaushinta Odyssey 3D:lle ilman kuponkeja kääntyy noin 1735 euroon, 27″ Odyssey G8:n noin 1380 euroon ja 49″ Odyssey G9:n noin 915 euroon.

Lähde: Lehdistötiedote

Uusi artikkeli: Testissä iPhone 16e

Testasimme Applen edullisemman iPhone 16e -älypuhelimen.

Apple laajensi puhelinvalikoimaansa helmikuussa uudella muita puhelimiaan edullisemmalla 16e:llä. Uutukainen toimii henkisenä seuraajana aiemmalle SE-mallistolle pohjautuen iPhone 14:n runkoon, mutta tarjoten siitä huolimatta uusimman sukupolven järjestelmäpiirin. SE-malliston 500 euron hintaluokan sijaan 16e on kuitenkin selvästi kalliimpi 749 euron suositushinnallaan. Nousseen hintansa lisäksi puhelin on ennakkoon herättänyt porua kameraratkaisullaan, sillä 16e sisältää vain yhden takakameran, mikä on nykyisin jopa harvinaista.

Testiartikkelissa tutustumme iPhone 16e:hen vajaan kahden viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta ja otamme selvää, millaista vastinetta hinnalleen se onnistuu tarjoamaan.

Lue artikkeli: Testissä iPhone 16e

Live: io-techin Tekniikkapodcast (12/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 21. maaliskuuta hieman tavanomaista aiemmin noin kello 14:30 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Muistivalmistajat ovat esitelleet ensimmäisiä HBM4-muistejaan

Palvelinpuolen kiihdyttimissä kovassa käytössä olevat HBM-muistit tulevat neljännessä sukupolvessaan kaksinkertaistamaan väylänleveyden nykyisestä 1024 bitistä 2048 bittiin per muistipiiri.

HBM-muistit eivät kokeneet ikinä menestystä kuluttajapuolella, mutta palvelinten kiihdyttimissä ne ovat kovassa käytössä. Nyt sekä Micron, Samsung että SK hynix ovat esitelleet omia suunnitelmiaan seuraavan sukupolven HBM4-muistien saralla. NVIDIA on jo ehtinyt ilmoittamaan GTC 2025:n yhteydessä, että sen Rubin-arkkitehtuurin kiihdyttimet tulevat käyttämään seuraavan sukupolven HBM-muisteja.

HBM4-muistit tulevat kasvattamaan muistien väylänleveyden nykyisestä 1024 bitistä per muistipiiri 2048 bittiin per muistipiiri, mikä luonnollisesti kaksinkertaistaa muistikaistan per piiri, olettaen että itse muistien nopeus pysyy samana.

SK hynix on esitellyt GTC 2025 -tapahtumassa jo ensimmäisiä oikeita HBM4-muistipiirejään. Yhtiöllä oli esillä sekä 12 muistisirun korkuinen 36 Gt:n että 16 sirun korkuinen 48 Gt:n HBM4-muistipiiri. Molemmissa muistit toimivat 8 Gbps:n nopeudella

Samassa tapahtumassa oli esillä myös Micronin ensimmäiset HBM4-piirit, mutta niiden tarkemmasta konfiguraatiosta ei ole tietoa. Yhtiön mukaan muistien massatuotannon on tarkoitus alkaa ensi vuoden aikana.

Samsungilta on ollut puolestaan esillä tähän mennessä pelkkää diamateriaalia. Yhtiön mukaan sen HBM4-piirit tulevat toimimaan parhaimmillaan 9,2 Gbps:n nopeudella ja ne tulevat saataville 8 ja 12 muistisirun korkuisina 24 gigabitin muistisiruilla, mikä tarkoittaa 24 ja 36 Gt:n kapasiteetteja per muistipiiri. Yhtiön roadmapissa on esitelty myös jo sitä seuraavaa HBM4E:tä, jossa päästään näillä näkymin 10 Gbps:n nopeuteen, ja 48 sekä 64 Gt:n kapasiteetteihin 32 gibabitin muistisiruja hyödyntäen.

Lähde: ComputerBase

Microsoft kertoi GDC:ssä DirectX Raytracing 1.2 -rajapinnasta ja Cooperative vectors -ominaisuudesta

DirectX Raytracing 1.2 -rajapinta ja Cooperative vectors tulevat kehittäjien saataville Agility SDK:n mukana huhtikuun aikana.

Microsoft on luonnollisesti paikalla parhaillaan käynnissä olevilla GDC 2025 -messuilla. Tänään pidetyssä DirectX State of the Union -esityksessä yhtiö on esitellyt muun muassa DirectX Raytracing -rajapinnan seuraavan version.

DXR-rajapinnan seuraava 1.2 -versio tulee lisäämään rajapintaan kaksi uutta merkittävää ominaisuutta: Opacity micromaps (OMM) ja Shader execution reordering (SER). DXR 1.2 tulee kehittäjien käytettäväksi huhtikuussa julkaistavan Agility SDK:n mukana.

OMM optimoi alfatestattua geometriaa merkittävästi vähentäen turhia varjostinkutsuja ja sen kerrotaan parantavan polunseurannan (path tracing) suorituskykyä parhaimmillaan jopa 2,3-kertaiseksi. Luonnollisesti suorituskykyparannukset ovat tapauskohtaisia ja mainittu suorituskykylisä lienee ääritapaus.

SER on puolestaan tuttu ominaisuus NVIDIAn näytönohjaimista ja Intelinkin Thread Sorting Unit eli TSU tiettävästi tarjoaa vastaavan toiminnallisuuden. SER mahdollistaa varjostinten suorittamisen optimoidussa järjestyksessä ryhmittäin grafiikkapiirien resurssien tehokkaamman käytön mahdollistamiseksi.

Intel on jo kommentoinut tulevansa tukemaan SER-ominaisuutta, kunhan uusi Agility SDK julkaistaan, mutta OMM tulee vaatimaan alleen uutta rautaa. Qualcomm puolestaan kommentoi tulevansa tukemaan molempia seuraavan sukupolven integroiduilla grafiikkaohjaimillaan. NVIDIAlla ominaisuudet tulevat toimimaan ilmeisesti ainakin osalla RTX-näytönohjaimista ajuripäivityksellä ja AMD:n tuen tilanteesta ei ole vielä tarkempaa tietoa, mutta OMM on ilmeisesti tuettu Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla ainakin jollain tasolla. Microsoft luonnollisesti työskentelee kaikkien valmistajien kanssa laajan tuen varmistamiseksi.

Samassa esityksessä paneuduttiin myös tulevaan Cooperative Vectors -ominaisuuteen ja siihen kytkeytyen Neural-renderöintiin. Cooperative Vectors mahdollistaa erilaisten matriisikiihdyttimien, kuten AMD:n WMMA-tuki tai CDNA-puolen Matrix Coret, Intelin XMX-yksiköt  ja NVIDIAn tensoriytimet, hyödyntämisen suoraan DirectX-rajapinnan kautta ja se on tulossa käyttöön Shader Model 6.9:ssä.

AMD on esitellyt omaa neural supersampling and denoising -tekniikkaansa GPUOpen-sivuston blogissaan jo viime vuoden lopulla ja Intel on puolestaan esitellyt GDC:ssä ominaisuutta hyödyntävää Neural Block Texture Compression -teknologiaa, joka vähentää merkittävästi muistin käyttöä kuvanlaadusta tinkimättä. NVIDIA on puolestaan kertonut aiemmin tässä kuussa sen Neural Shading SDK:n tulevan tukemaan DirectX:n cooperative vectors -ominaisuutta.

Lähde: Microsoft

NVIDIA leikkasi GeForce RTX 50 Founders Edition -näytönohjainten hintoja

Hintojen takaa löytyy dollariin nähden selvästi vahvistunut euro, jonka myötä yhtiö on nähnyt tarpeelliseksi korjata suositushintojaan huomiomaan eron.

NVIDIAn GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet julkistettiin vuoden alussa CES 2025 -messuilla ja ovat tulleet myyntiin ensin RTX 5080:n ja RTX 5090:n voimin tammikuun lopulla RTX 5070 Ti:n seuratessa perässä 20. helmikuuta ja RTX 5070:n 5. maaliskuuta. Näytönohjainten hinnat ja saatavuus ovat olleet kestopuheenaiheita heti julkaisusta lähtien.

Samaan aikaan kun AIB-valmistajat ovat lähinnä keskittyneet omien malliensa hintojen nostoon, ilmoitti NVIDIA yllättäen laskevansa omien näytönohjaintensa hintoja Euroopassa. Hintojen laskun takaa löytyy dollariin nähden selvästi vahvistunut euro. Löydät uudet hinnat alta.

  • GeForce RTX 5090 FE: Vanha hinta 2455 euroa, uusi hinta 2339 euroa (-4,73 %)
  • GeForce RTX 5080 FE: Vanha hinta 1229 euroa, uusi hinta 1169 euroa (-4,88 %)
  • GeForce RTX 5070 FE: Vanha hinta 679 euroa, uusi hinta 649 euroa (-4,42 %)

Kuten tarkkaavaisimmat saattoivat huomata, joukosta uupuu GeForce RTX 5070 Ti, sillä siitä ei julkaistu lainkaan Founders Edition -versiota. Uudet hinnat koskevat vain NVIDIAn Founders Edition -malleja ostettuna yhtiön omasta verkkokaupasta, johon löytyy linkki alta. Näytönohjainten saatavuus on edelleen erittäin haastavaa ja TechBBS-keskustelufoorumilta löytyykin aiheelle pyhitetty oma ketjunsa.

Lähteet: NVIDIA, The Verge

Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 9950X3D

Testissä AMD:n 2. sukupolven 3D V-Cache -välimuistilla varustettu Zen 5 -arkkitehtuuriin perustuva 16-ytiminen Ryzen 9 9950X3D -lippulaivaprosessori.

AMD esitteli tammikuun alussa CES 2025 -tapahtumassa 12- ja 16-ytimiset 3D-välimuistilla varustut Ryzen 9 9000X3D -sarjan prosessorit, jotka saapuivat myyntiin 12. maaliskuuta. Ryzen 9 9900X3D:n hinta Suomessa on 700 euroa ja 9950X3D:n 820 euroa.

Saimme AMD:lta testiin Ryzen 9 9950X3D -lippulaivaprosessorin. Tutustumme artikkelissa prosessorin ominaisuuksiin sekä suorituskykyyn. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 9950X3D

 

Armin omistava SoftBank ostaa palvelimiin erikoistuneen Ampere Computingin

Ampere Computing tunnetaan parhaiten sen Altra- ja AmpereOne-prosessoreista, jotka käyttävät yhtiön itse kehittämiä Arm-yhteensopivia ytimiä.

Muutamia vuosia sitten SoftBank yritti myydä Armin NVIDIAlle, mutta runsaasti kritiikkiä saaneet kaupat oltiin torppaamassa useiden eri kilpailuviranomaisten toimesta, mikä sai yhtiöt perumaan sopimuksensa. Uuden mahdollisen ostajan etsimisen sijasta SoftBank on nyt päättänyt sen sijasta vahvistaa Armia uusilla yrityskaupoilla.

SoftBank on ilmoittanut ostavansa Arm-pohjaisiin palvelinprosessoreihin erikoistuneen Ampere Computingin. Kauppasummaksi on ilmoitettu 6,5 miljardia dollaria eli lähes 6 miljardia euroa. Yrityskaupat ovat osa SoftBankin kampanjaa vahvistaa sen asemaa tekoälymarkkinoilla, jonka tiimoilta yhtiö on tekemässä yhteistyötä muun muassa OpenAI:n kanssa. Kuten aina, kauppojen toteutuminen vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän ja niiden odotetaan toteutuvan vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana.

Ampere Computing tunnetaan parhaiten sen Altra- ja AmpereOne-perheen palvelinprosessoreista. Yhtiö käyttää prosessoreissaan sen itse suunnittelemia Arm-yhteensopivia prosessoriytimiä. Armilla on entuudestaan omassa portfoliossaan palvelinkäyttöön erikoistuneita ytimiä, joten tulee olemaan mielenkiintoista seurata, miten yhtiön tarjonta alalla tulee jatkossa kehittymään; tuleeko se siirtymään Amperen arkkitehtuuriin, jatkamaan omillaan, tarjoamaan niitä rinta rinnan vai tullaanko molemmista pullista poimimaan rusinat päältä tulevaisuuden ytimiin.

Lähteet: Ampere Computing, SoftBank

Pebble-kellot tekevät paluun: Core 2 Duo ja Core Time 2

20.3.2025 - 13:27 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (17)

Uusien PebbleOS-kellojen takaa löytyy nykyiseen älykellotarjontaan osaltaan pettynyt alkuperäisen Pebblen perustaja Eric Migicovsky.

Moni muistaa vuonna 2013 Kickstarter-kampanjan kautta julkaistut Pebble-älykellot. Siihen mennessä historian menestynein Kickstarter-kampanja poiki lopulta pari sukupolvea kelloja, kunnes yhtiö myytiin Fitbitille vuoden 2016 lopulla.

Kuluvan vuoden alussa Fitbitin nykyisin omistava Google ilmoitti, että Pebble-kellojen PebbleOS-käyttöjärjestelmä tultaisiin julkaisemaan avoimena lähdekoodina ja luvassa olisi myös uusia kelloja Pebblen perustajan Eric Migicovskyn toimesta. Näiden kellojen aika on nyt.

Migicovsky on julkaissut kerralla kaksi uutta PebbleOS-kelloa, Core 2 Duon ja Core Time 2:n. Migicoskyn mukaan ajatus kelloista lähti siitä yksinkertaisesta faktasta, ettei kukaan ole tehnyt heidän käyttöönsä täydellistä älykelloa. Kellojen oleellisimmiksi ominaisuuksiksi hän listaa aina päällä olevan e-paperi-näytön, pitkän akkukeston, yksinkertaisen ja kauniin muotokielen, fyysiset painikkeet sekä hakkeroitavuuten, eli käytännössä vapaan muokattavuuden.

Ensimmäinen uutuuskelloista on Core 2 Duo. Monille io-techin lukijoista nimi tuo epäilemättä mieleen Intelin vanhat prosessorit, mutta tässä tapauksessa nimen ”Duo”-osuuden kerrotaan viittavaan ”Do-overiin” eli uudelleentekemiseen ja kellon olevan käytännössä vanha tuttu Pebble 2 uudemmalla raudalla.

Core 2 Duon Pebble 2:sta tutuiksi ominaisuuksiksi listataan 1,26”:n mustavalkoinen e-paperinäyttö, tuki Pebble-sovelluksille, kevyt runko mustana tai valkoisena, vedenkestävyys (tavoitteena IPX8), mikrofoni, askelmittari ja unenseuranta sekä standardi 22 millimetrin ranneke. Parannuksia Pebble 2:een nähden ovat puolestaan jopa 30 päivän akkukesto, Nordic nRF52840 BLE -siru, kaiutin, parempi värinämoottori, luotettavammat painikkeet, ilmapuntari sekä kompassi.

Toinen uutuuskello tottelee puolestaan nimeä Core Time 2. Kello on Migicovskyn mukaan hänen unelmakellonsa ja kaikki, mitä Pebble Time 2:n piti aikoinaan olla. Sen muotokieli muistuttaa esikuvaansa, vaikka koko onkin kasvanut.

Core Time 2:n ominaisuuksiksi listataan 64 värin 1,5” e-paperi-näyttö kosketustuella, tuki Pebble-sovelluksille, metallirunko- ja painikkeet ainakin mustana ja valkoisena, noin 30 päivän akkukesto, tasainen näyttölasi, sykemittari, vedenkestävyys (tavoitteena IPX8), askelmittari ja unenseuranta, parempi värinämoottori, mikrofoni ja kaiutin sekä tietenkin standardi 22 mm:n ranneke.

Sekä Core 2 Duo että Core Time 2 ovat nyt ennakkotilattavissa 149 ja 225 dollarin hinnoin, joskin Core 2 Duon musta versio on ehditty jo ennakkotilaamaan loppuun. Core 2 Duo -kellojen toimitukset aloitetaan heinäkuussa, mutta vielä ennakkotilattavissa olevan valkoisen version toisen erän toimitus venyy elokuulle. Myös Core Time 2:n ensimmäinen, joulukuussa toimitettava erä on jo ennakkotilattu loppuun ja nyt ennakkotilattavissa olevan toisen erän toimitukset menevät tammikuulle 2026.

Lähteet: Ericmigi.com, GSMArena

Googlen tuleva Tensor G5 -järjestelmäpiiri vuotojen kohteena

20.3.2025 - 00:35 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (5)

Android Authority on saanut käsiinsä tietoja Googlen tekemistä ratkaisuista Samsungin kehittämien osien korvaamiseksi vaihtoehtoisilla ratkaisuilla samalla, kun piirien valmistus siirtyy TSMC:lle.

Google valmistelee parhaillaan uutta Tensor G5 -järjestelmäpiiriä seuraavan sukupolven Pixel-laitteisiin. Nyt Android Authority on saanut omilta lähteiltään tietää lisää yksityiskohtia tulevasta järjestelmäpiiristä.

Googlen tiedettiin jo entuudestaan hylänneen Samsungin tulevan järjestelmäpiirinsä kumppanina niin suunnittelun kuin valmistuksenkin suhteen. Valmistus siirtyy TSMC:lle ja viimeisimpien huhujen mukaan modeemivalmistajaksi on valikoitunut MediaTek.

Android Authorityn tietojen mukaan Tensor G5 tulee jatkossakin käyttämään tuttuja Armin suunnittelemia Cortex-sarjan ytimiä. Toistaiseksi ydinten tarkempaa konfiguraatiota ei tiedetä, mutta ne todennäköisesti ovat ARMv9.2-A-arkkitehtuuriin perustuvia, muista nykyisistä järjestelmäpiireistä tuttuja malleja.

Grafiikkaohjaimen osalta Googlen kerrotaan sen sijaan vaihtaneen Armin Mali-arkkitehtuurin Imagination Technologiesin DXT-arkkitehtuuriin. DXT sisältää erittäin kehittyneen säreenseurantatuen, joka on teknisestä näkökulmasta tiettävästi edellä jopa kaikkia tietokonemaailmasta tuttuja arkkitehtuureita. Suorituskyky tulee luonnollisesti riippumaan Googlen valitsemasta ydinkonfiguraatiosta.

Vaikka prosessoriytimet tulevat Armilta ja grafiikkaohjain Imaginationilta, sisältää järjestelmäpiiri myös lukuisia Googlen itsensä kehittämiä yksiköitä. Muistin pakkaaja Emerald Hill ja ääniprosessori AoC ovat tuttuja jo ensimmäisestä Tensorista ja ne jatkavat omissa tehtävissään myös G5:ssä. DSP on niin ikään Googlen itsensä suunnittelema GXP, mutta se tulee tiettävästi päivittymään uuden sukupolven versioon, samoin kuin tekoälykiihdytyksestä vastuussa oleva EdgeTPU.

Videokoodekkien puolella Google on aiemmin käyttänyt omaa BigWave-koodekkiaan AV1-videoille ja Samsungin MFC-koodekkia muille, mutta Tensor G5:ssä nämä korvataan Chips&Median WAVE677DV:llä. Näyttöohjain oli puolestaan aiemmin Samsungin käsialaa, mutta G5:ssä käytössä on VeriSiliconin DC9000. Kuvaprosessorin kerrotaan perustuneen aiemmin Samsungin vastaavaan, johon Google on lisännyt omaa teknologiaansa, mutta se tulee G5:ssä korvautumaan täysin Googlen suunnittelemalla ISP:llä.

Samsung on ollut vastuussa myös mm. useimpien prosessorin väylien ja fyysisten rajapintojen suunnittelusta, samoin kuin SPMI-, PWM- ja UFS-ohjaimista. Tensor G5:ssä väylät ja fyysiset rajapinnat tulevat perustumaan Android Authorityn tietojen mukaan Synopsysin DesignWare-ytimiin, SPMI-ohjain SmartDV:n ohjaimeen ja PWM-ohjain Faraday Technologiesin FTPWMTMR010:aan. UFS-ohjaimen toteutuksesta ei ole vielä muuta tietoa, kuin että se tuskin on enää Samsungin käsialaa. USB3-ohjain tuli ennen ja tulee myös jatkossakin Synopsysin DesignWare-kokoelmasta.

Lähde: Android Authority