Uutiset

AMD julkaisi uudet Radeon Software 17.3.3 -ajurit Mass Effect: Andromedalle

AMD:n uudet ajurit tuovat peliin virallisen tuen useamman grafiikkapiirin kokoonpanoille DirectX 11 -rajapinnalla ja korjaa niillä aiemmin esiintyneen tekstuurien vilkunnan.

AMD on julkaissut uudet Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.3.3 -ajurit näytönohjaimilleen. Ajurit tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Ajurit ovat saatavilla 32- ja 64-bittisille Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille sekä 64-bittiselle Windows 8.1:lle.

Radeon Software 17.3.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset koskevat tuoretta Mass Effect: Andromeda -peliä. Ajurit lisäävät peliin tuen Multi GPU -tekniikalle (kytketään päälle lisäämällä pelin käynnistyskomentoon ”-RenderDevice.AmdCrossfireEnable 1”. Tämän lisäksi ajurit korjaavat samassa pelissä tekstuurien vilkkumisen Multi GPU -kokoonpanoilla. Voit tutustua ajureiden tunnettuihin bugeihin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Google julkaisi Android O:n ensimmäisen kehittäjäversion

21.3.2017 - 20:44 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (22)

Android O:n nimeksi on ehditty jo ehdottaa muun muassa Oreota. Uuden käyttöjärjestelmäversion ei odoteta tuovan suuria visuaalisia muutoksia, vaan keskittyvän uuteen ja paranneltuun toiminnallisuuteen.

Google on ottanut tavakseen julkaista tulevista Android-versioista ennakkoversioita kehittäjille jo hyvissä ajoin. Android N:n ensimmäinen Developer Preview julkaistiin 9. maaliskuuta viime vuonna. Nyt Google on julkaissut ensimmäisen Developer Preview -julkaisun tulevasta Android O:sta.

Android O:n ensimmäinen Developer Preview on heti saatavilla Android-emulaattorille sekä Nexus 5X-, 6P-, Player-, Pixel C-, Pixel- ja Pixel XL -laitteille. Googlen suunnitelmien mukaan Android O:sta tullaan julkaisemaan yhteensä neljä Developer Preview -versiota. Lopullisen version julkaisu tapahtuu tämän hetkisen aikataulun mukaan jälleen vuoden kolmannen neljänneksen aikana eli heinä-syyskuussa.

Käyttöjärjestelmän uusista ominaisuuksista on toistaiseksi tarjolla tietoa vain niukalti. Varmoja uudistuksia tai uusia ominaisuuksia ovat muun muassa Notification Channels, Picture-in-Picture mode, Adaptive icons ja Autofill Framework. Täyteen listaan tämän hetkisistä muutoksista voit tutustua Googlen Android O Features and APIs -sivuilla.

Notification Channels antaa sovelluksille mahdollisuuden tehdä eri tyyppisiä ilmoituskanavia, jotka ovat käyttäjän muokattavissa. Ilmoituskanaville voi antaa sääntöjä kuten ilmoituksen automaattisen poistamisen tietyn ajan kuluttua, tai tietyn tyyppisten ilmoitusten piilottamisen väliaikaisesti nappia painamalla. Yksi Googlen käyttämä esimerkki ilmoituskanavasta on uutisohjelman ilmoitusten näyttäminen uutisten aihepiirin perusteella.

Picture-in-Picture mode lienee itsestään selvyys jo nimensä puolesta. Se tarjoaa mahdollisuuden käyttää kuva-kuvassa toimintoa. Toiminto oli aiemmin tuettuna jo Android TV -puolella, mutta Android O tuo sen kaiken tyyppisille laitteille.

Adaptive icons tuo mahdollisuuden lisätä ikoneihin erilaisia visuaalisia efektejä sekä esimerkiksi laitteen tyypin mukaan vaihtuvia ikoneja. Autofill Framework puolestaan antaa käyttöjärjestelmätason tuen kaikenlaisten käyttäjätunnusten, salasanojen, luottokorttitietojen ja muiden vastaavien täydentämisen ohjelmien kenttiin automaattisesti. Ainakin tässä vaiheessa käyttäjän on otettava Autofill-ominaisuus itse käyttöön, eikä se ole oletuksena päällä.

Perinteiseen tapaan Google lupaa uuden Androidin parantavan jälleen laitteiden akkukestoa. Tällä kertaa pidempiä käyttöaikoja tavoitellaan Background Execution Limits -ominaisuudella, eli rajoittamalla tehtäviä, joita taustalla pyörivä sovellus voi suorittaa. Toinen akkukestoa parantava ominaisuus on Background Location Limits, joka rajoittaa taustasovellusten mahdollisuuksia seurata laitteen sijaintia. Background Location Limits koskee kaikkia sovelluksia riippumatta siitä, mille Android-versiolle ne on suunniteltu.

Android O saapuu kaikella todennäköisyydellä markkinoille 8.0 -versionumerolla, ja nyt julkaistu Developer Preview on hyvä ajankohta aloittaa jokavuotiset vedonlyönnit tulevan Android-version herkkuun viittaavasta lisänimestä, joka alkaa tänä vuonna O-kirjaimella. Jotkut tahot ovat jo ehtineet ehdottaa todennäköisimmäksi nimeksi Oreota. Muistin virkistämiseksi aiemmat lisänimet ovat olleet Cupcake, Donut, Eclair, Froyo, Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich, Jelly Bean, KitKat, Lollipop, Marshmallow ja Nougat.

Samsung esitteli Bixbyn – kunnianhimoinen projekti käyttöliittymän mullistamiseksi

21.3.2017 - 13:56 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (4)

Samsung Galaxy S8 -huhujen yhteydessä on puhuttu useaan otteeseen Bixby-avustajasta. Nyt yritys on julkaissut tiedotteen, jossa kerrotaan mikä Bixby tarkalleen on ja mitä suunnitelmia Samsungilla on sen suhteen.

Samsung ei ole ainoa, joka on viime aikoina esitellyt koneoppimiseen ja tekoälyyn pohjautuvia toimintoja puhelimiinsa, mutta ensiesittelyn perusteella Bixby on ehkäpä tämän hetken edistynein toteutus. Samsungin ohjelmistojen ja palveluiden kehitystyöstä vastaava Injong Rhee ei puhu yrityksen tiedotteessa pelkästä avustajasta, vaan yritys pyrkii luomaan täysin uuden käyttöliittymän laitteen ja ihmisen välille. Bixbyn kerrotaan olevan Samsungin ohjelmistokehityksen keskiössa ja projektin tavoitteena on käyttöliittymävallankumous. Rhee kuitenkin myöntää Samsungin tiedostavan, ettei muutos realisoidu heti.

Sen sijaan, että käyttäjän pitäisi opetella kuinka laite toimii vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa, pitää Samsungin nykyisen vision mukaan laitteen sopeutua ja oppia käyttäjän tarpeisiin. Samsungin näkemyksen mukaan käyttöliittymän täytyy olla niin luonnollinen ja intuitiivinen, että oppimiskynnys pysyy matalana toimintojen kasvavasta määrästä huolimatta. Tämän vuoksi Samsung kertoo hyödyntävänsä syväoppimisella vahvistettua tekoälyä uuden Bixby-käyttöliittymänsä suunnittelussa. Tarkalleen ottaen Bixby perustuu Samsungin viime syksynä itselleen ostaman Vivin kehittämään tekoälytekniikkaan, vaikka Rhee ei sitä Samsungin tiedotteessa suoraan mainitsekaan.

Samsungin mukaan Bixby on perustavanlaatuisesti erilainen kuin muut markkinoilta löytyvät älypuhelinassistentit, sillä se tarjoaa huomattavasti syvemmän käyttökokemuksen kolmen seikan – täydellisyyden, kontekstitietoisuuden ja kognitiivisen suvaitsevaisuuden – avulla. Täydellisyydellä Samsung viittaa siihen, että Bixby pystyy suorittamaan lähes kaikki toiminnot sitä tukevissa sovelluksissa. Kontekstitietoisuus tarkoittaa puolestaan sitä, että käyttäjä voi kutsua Bixbyn avuksi milloin tahansa ja se ymmärtää mitä käyttäjä on tekemässä ja aikoo tehdä.

Kognitiivisen toleranssin avulla Bixby osaa puolestaan ymmärtää käyttäjän komentoja, vaikka niiden informaatiosisältö olisi vajaavaista. Kyseisissä tapauksissa Bixby pyrkii ensin suorittamaan tehtävän parhaan ymmärtämyksensä mukaan ja vasta tarvittaessa kysyy käyttäjältä lisätietoja. Samsungin mukaan tämä tekee Bixbyn kanssa toimimisesta luonnollisempaa, koska käyttäjän ei tarvitse muistaa ennalta määriteltyjä komentoja.

Jotta Bixbyn käyttö olisi mahdollisimman yksinkertaista, sille on pyhitetty tulevissa Galaxy S8 -puhelimissa oma fyysinen näppäimensä, jolla käyttäjä voi herättää apurin missä tahansa käyttötilanteessa. Galaxy S8:n julkaisun yhteydessä vain osa puhelimeen esiasennetuista sovelluksista on Bixby-yhteensopiva, mutta Samsung lupaa sovellusten määrän kasvavan ajan myötä. Lisäksi yritys aikoo julkaista tulevaisuudessa sohjelmistokehityspaketin (SDK) kolmansien osapuolien sovelluskehittäjiä varten. Galaxy S8 -puhelimet tulevat olemaan ensimmäiset Bixbyllä varustetut laitteet, mutta lähitulevaisuudessa ominaisuutta tullaan hyödyntämään myös Samsungin muissa laitteissa. Tulevaisuudessa myös Samsungin TV:tä tai pesukonetta voi ohjata Bixbyn avulla.

Lähde: Samsung

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 378.92 -ajurit Mass Effect: Andromedalle

Mass Effect: Andromeda -tuen lisäksi NVIDIAn uudet GeForce-ajurit lisäävät tuen Dolby Vision -HDR-teknologialle pelikäytössä.

NVIDIA on julkaissut näytönohjaimilleen uudet GeForce 378.92 -ajurit. Ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat GeForce 400 -sarjaa ja sitä uudempia näytönohjaimia.

GeForce 378.92 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima tuoreelle Mass Effect: Andromeda -pelille sekä tuki Dolby Vision -HDR-teknologialle peleissä. Ajureissa on uudet tai päivitetyt SLI-profiilit Dead Rising 4:lle, Deus Ex: Breachille ja Mass Effect: Andromedalle. Lisäksi ajurit lisäävät uuden 3D Vision -profiilin Halo Wars 2:lle (not recommended) ja uuden 3D Compatibility Mode -profiilin Dreadnoughtille (excellent).

Voit tutustua täydelliseen listaan ajureiden korjatuista ja tunnetuista bugeista niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Intel julkaisi ensimmäisen 3D XPoint -aseman Optane SSD DC P4800X:n yrityskäyttöön

Intelin 3D XPoint -muisteihin perustuvien Optane-SSD-asemien ja myöhemmin julkaistavien Optane-muistien on tarkoitus täyttää DRAM-muistien ja NAND-muistien väliin jäävää ammottavaa kuilua tarjoamalla selvästi NANDia parempaa nopeutta, siihen verrattavissa olevia kapasiteetteja ja DRAMia edullisempia hintoja.

Intel ja Micron esittelivät 3D XPoint -muistiteknologian alun perin jo vuoden 2015 heinäkuussa. 3D XPoint -muistien on tarkoitus sijoittua markkinoilla NAND-muistien ja DRAM-muistien välimaastoon tarjoamalla NAND-muistien kaltaisia kapasiteetteja ja niihin nähden moninkertaista nopeutta ollen kuitenkin samalla selvästi DRAM-muisteja edullisempia.

Markkinoilla Intelin 3D XPoint -muisteja hyödyntävät tuotteet tunnistaa Optane-nimestä, kun Micronin vastaavia tullaan markkinoimaan QuantX-brändillä.

Nyt Intel on julkaissut ensimmäisen 3D XPoint-muisteja käyttävän, yrityskäyttöön suunnatun Optane SSD DC P4800X -sarjan SSD-aseman. Ensimmäisen saataville tulevan mallin kapasiteetti on 375 gigatavua ja se asennetaan PCI Express 3.0 x4 -väylään.

375 Gt:n Optane SSD -aseman piirilevyltä löytyy yhteensä 28 muistipiiriä, jotka on jaettu seitsemään muistikanavaan. Koska 20 nanometrin prosessilla valmistetut 3D XPoint -muistipiirit ovat kapasiteetiltaan 128 gigabittisiä, on aseman todellinen kapasiteetti 448 Gt. Ylijäävää tila hyödynnetään esimerkiksi viallisten ja rikkoutuneiden muistisolujen korvaamiseen, virheenkorjaamiseen ja muistisolujen kulumisen tasaamiseen.

Intel ei ole kertonut uudesta Optane SSD -asemastaan kaikkia SSD-asemalle tyypillisiä nopeuksia, vaan keskittyy markkinoinnissaan pieniin latensseihin. Tyypilliseksi luku- ja kirjoituslatenssiksi luvataan alle 10 mikrosekuntia, kun satunnaislukujen latenssit ovat 60 µs (QD1) ja 150 µs (QD16). Satunnaiskirjoituksien vastaavat latenssit ovat 100 ja 200 µs. Intelin ilmoittamat latenssit esittävät 99,999. persentiilin lukuja. 4 kilotavun satunnaislukunopeudeksi luvataan 550 000 IOPSia (QD16), kun vastaava satunnaiskirjoitusnopeus on 500 000 IOPSia.

Intel lupaa ensimmäisille tuotantoerille 3 vuoden takuun, mutta myöhemmin takuuta tullaan kasvattamaan viiteen vuoteen. Aseman luvataan kestävän 30 läpikirjoitusta per päivä (Drive Writes Per Day, DWPD) takuujaksonsa aikana tai maksimissaan 12,3 petatavun kirjoituksen.

Intel on hinnoitellut nyt saataville tulevan 375 Gt:n Optane SSD DC P4800X -SSD-aseman PCI Express -version verottomana 1520 dollariin. Vuoden toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa Intel julkaisee asemasta U.2-version sekä 750 Gt:n PCI Express x4 -version. 750 Gt:n U.2-versio ja 1500 Gt:n versiot Optane SSD DC P4800X -sarjasta julkaistaan vuoden jälkimmäisellä neljänneksellä.

Kuluttajamarkkinat saavat Intelin nykyisten suunnitelmien mukaan ensikosketuksensa Optane-SSD-asemiin huhti-kesäkuussa, jolloin yhtiö aikoo julkaista ensimmäiset Optane Memory -asemat. Optane Memory asemat on tarkoitettu välimuistikäyttöön ja niiden kapasiteetit tulevat olemaan vuotojen mukaan 16 ja 32 Gt.

Intel Memory Drive

Intel julkaisi samalla Optane SSD DC P4800X:n tueksi uuden Memory Drive -teknologian. Memory Drive toimii hypervisorin asemassa ja osaa naamioida osan tai koko Optane SSD -aseman kapasiteetin käyttöjärjestelmän näkökulmasta käyttömuistiksi. Täyttä kapasiteettia ei kuitenkaan saada sellaisenaan muistikäyttöön, vaan esimerkiksi 375 Gt:n aseman täysi kapasiteetti näkyy Memory Driven kautta 320 Gt:n muistina.

Memory Drive tarkkailee kaikkia muistihakuja ja sijoittaa useimmiten käytetyn datan DRAM-muistiin ja harvemmin käytetyn Optane SSD -asemalle. Se osaa ottaa huomioon myös useamman prosessorin NUMA-muistihaun (Non-uniform memory access) vaikutukset ja useamman Optane SSD -aseman konfiguraatiot pyrkimällä sijoittamaan datan tärkeysjärjestyksessä aina sitä tarvitsevaa prosessoria lähimpänä olevaan DRAM-muistiin ja Optane SSD -asemaan. Voit tutustua Memory Driven käytökseen NUMA-tapauksissa tarkemmin AnandTechin artikkelissa.

Intel ei ole paljastanut Memory Drive -teknologiansa tarkkaa hinnoittelua eri konfiguraatioissa, mutta 375 Gt:n Optane SSD DC P4800X -aseman mukana ostettaessa se nostaa paketin verotonta suositushintaa 431 dollarilla 1951 dollariin.

Lähteet: Intel, AnandTech

Sonyltä uusi edullisen hintaluokan ominaisuuksilla varustettu Xperia L1 -älypuhelin

20.3.2017 - 18:40 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (6)

Sony on esitellyt tänään uuden Xperia L1 -älypuhelimen, joka sijoittuu hinnallaan markkinoiden edullisempaan päähän.

Uusi Xperia L1 on Sonyn älypuhelinmalliston edullisimpia vaihtoehtoja. Sen keskeisimpiä ominaisuuksia on kapeareunainen 5,5-tuumainen HD-tarkkuuden LCD-näyttö sekä kokoluokassaan melko kompaktit ulkomitat. Muotoilu on tuttua Sonyn kalliimmista Xperia-malleista.

Rautapuolella Xperia L1:ssä on nykymittapuulla hyvin perustason ominaisuudet. MediaTekin neliytiminen järjestelmäpiiri, 2 Gt RAM-muistia ja 16 Gt tallennustila ovat kelvollisia alle 200 euro hintaluokassa. 2620 mAh akku on pienehkö puhelimen kokoluokkaan nähden.

Käyttöjärjestelmänä puhelimessa on Android 7.0 Nougat. Xperia L1:stä löytyvä Sonyn Smart Cleaner -ominaisuus analysoi käyttäjän käyttötottumuksia ja sulkee käyttämättömiä sovelluksia sekä tyhjentää automaattisesti välimuistiin kertyneitä turhia tietoja.

Tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat: 151 x 74 x 8,7 mm
  • Paino: 180 grammaa
  • 5,5″ LCD-näyttö, 720 x 1280 pikseliä, 267 PPI
  • MediaTek MT6737T -järjestelmäpiiri (4 x 1,45 GHz Cortex-A53 CPU & Mali-T720 MP2 GPU)
  • 2 Gt RAM
  • 16 Gt tallennustilaa, muistikorttipaikka
  • 4G LTE Cat.4, dual SIM
  • Bluetooth 4.2, NFC
  • 13 megapikselin takakamera, f2.2, automaattitarkennus
  • 5 megapikselin etukamera, 24 mm, f2.2
  • 2620 mAh akku, USB Type-C
  • Android 7.0 Nougat

Xperia L1 tulee saataville valituissa Euroopan maissa huhtikuun lopulla. Värivaihtoehtoja ovat musta, valkoinen ja pinkki. Suomen saatavuudesta tai hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, mutta rautaominaisuuksien perusteella kyseessä tulee olemaan edullisen hintaluokan laite.

Lähde: Sony

Qualcommin uusi 205-mobiilialusta tuo 4G-yhteydet edullisimpiin laitteisiin

20.3.2017 - 11:24 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (5)

Qualcomm julkisti tänään uuden matalan hintatason mobiililaitteisiin suunnatun 4G-ominaisuudet sisältävän järjestelmäpiirin.

Qualcomm on esitellyt tänään Intiassa järjestetyssä tilaisuudessa uuden lähtötason perus- ja älypuhelimiin suunnatun 205 -mobiilialustan. Se muodostaa puhelimen tärkeimmät perusominaisuudet sisältävän kokonaisuuden, joka koostuu Qualcomm 205 -järjestelmäpiirin ohella muista rautatason komponenteista, kuten RF-etupäästä, WiFi-moduulista, virranhallintaominaisuuksista, äänikoodekista sekä kaiutinvahvistimesta.

Qualcomm 205:n keskeisimpänä ominaisuutena on integroitu 4G-modeemi, joka edistää nopeampien mobiiliverkkoyhteyksien käyttöönottoa myös kehittyvillä markkinoilla ja halvimman hintaluokan laitteissa. Integroitu X5 LTE-modeemi tukee cat.4-nopeusluokkaa, eli 150 Mbit/s latausnopeutta ja 50 Mbit/s lähetysnopeutta. Lisäksi piiristä löytyy mm. VoLTE- ja Dual SIM -tuki, Bluetooth 4.1, 802.11 b/g/n WiFi, ANT+-sensorituki, FM radio, kuulokevahvistin sekä virranhallintaominaisuudet.

28 nanometrin viivanleveydellä valmistettava piiri sisältää kaksi 1,1 GHz:n Cortex-A7-prosessoriydintä sekä Adreno 304 -grafiikkasuorittimen. Lisäksi se tukee kolmen megapikselin kameraa ja 480p-tarkkuuden videotallennusta. Perustason vähävirtaisessa peruspuhelimessa piirin kerrotaan mahdollistavan jopa 34 päivän valmiusajan, 16 tunnin puheajan tai 80 tunnin musiikkitoistoajan yhdellä latauksella.

Qualcommin mukaan ensimmäiset 205 -piiriä käyttävät laitteet nähdään markkinoilla toisen vuosineljänneksen aikana. Piiri on pinniyhteensopiva Qualcommin olemassa olevien Snapdragon 210- ja 212-järjestelmäpiirien kanssa, joka helpottaa sen käyttöönottoa laitevalmistajien kannalta.

Lähde: Qualcomm (1)(2), Anandtech

Evleaks: Samsung Galaxy S8:n ja S8+:n suositushinnat Euroopassa 799 ja 899 euroa

Samsungin tulevien Galaxy S8 -puhelimien hintatiedot ovat vuotaneet julki luotettavana pidetystä vuotolähteestä.

Mobiilialan tietovuodoista tunnettu Evan Blass on julkaissut Twitter-tilillään hinnat runsaan viikon päästä julkaistaville Samsung Galaxy S8 -älypuhelimille. Blassin mukaan hintatiedot ovat peräisin kahdesta erillisestä lähteestä.

Blassin mukaan pienempi Galaxy S8 tulee maksamaan Euroopassa 799 euroa ja suurempi Galaxy S8+ 899 euroa. Toisin sanoen hinnat nousevat 50 euroa viime vuoden vastaaviin Galaxy S7 -malleihin nähden. Lisäksi Blass kertoi DeX-telakka-aseman hinnaksi 150 euroa, uuden GearVR:n hinnaksi 129 euroa ja uuden Gear 360 -kameran hinnaksi 229 euroa.

Blass julkaisi lisäksi pressikuvat Galaxy S8 -mallien eri värivaihtoehdoista. Oheisissa kuvissa näytillä ovat black sky-, orchid grey- ja arctic silver -silver värit, joiden väliset eroavaisuudet ovat etupuolelta tarkasteltuna hyvin pieniä. Tämän uutisen ylemmässä kuvassa on 6,2-tuumainen Galaxy S8+ ja alemmassa kuvassa 5,8-tuumainen Galaxy S8.

Samsung julkistaa Galaxy S8 -mallinsa ensi viikon keskiviikkona (29.3.) Lontoossa ja New Yorkissa järjestettävissä Unpacked-tapahtumissa. Myös io-tech matkustaa lontooseen seuraamaan julkistusta ja hakemaan ensituntumat uusista laitteista.

Päivitys 21.3.2017 klo 10:00: Uutiseen lisätty Blassin julkaisemia pressikuvia, joissa näkyy puhelin myös takapuolelta.

Streacomilta optista asemaa tukeva F12C Optical -kotelo HTPC-käyttöön

Alumiinisia erikoiskoteloita valmistava Streacom on laajentanut mallistoaan uudella F12C Optical -kotelolla.

Streacomin uusi F12C Optical on optisen aseman paikalla sekä etupaneelin USB 3.0 -liitännöillä varustettu uusi versio aiemmasta F12C-mallista. Ensisijaisesti HTPC-käyttöön suunnattu kotelo on valmistettu neljä millimetriä paksusta pursotetusta alumiiniprofiilista, joka on CNC-koneistettu, hiekkapuhallettu ja anodisoitu. F12C Opticalin ulkomitat ovat 184 × 440 × 320 mm ja se painaa 4,4 kg.

Siirreltävillä kiskoilla toteutetun kiinnitysratkaisun ansiosta tuulettimien ja levyjen asentaminen F12C:n sisään onnistuu kotelon lyhyille sivuille vapaasti käyttäjän tarpeiden mukaan. Kokoonpanosta riippuen 3,5 tuuman levyjä mahtuu koteloon vähintään viisi kappaletta ja 2,5 tuuman levyjä kaksi kappaletta. Emolevy voi olla ATX-kokoinen ja seitsemään laajennuskorttipaikkaan sopii jopa 310 mm pitkät kortit. ATX-virtalähteen pituusrajoitus on sama 310 mm.

Kotelon yläosan kiinnityskiskoihin on mahdollista kiinnittää slim-mallinen (12,7 mm) optinen asema sekä tuulettimia tai jäähdytinkenno. Molempiin kylkiin sopii kaksi 120 mm tuuletinta. Prosessoricoolerin maksimikorkeus on 135 mm.

F12C Opticalin suositushinnasta ei ole vielä virallista tietoa, mutta muutaman ulkomaalaisen nettikaupan hinnoittelun perusteella se tulee liikkumaan noin 250-300 eurossa.

Lähde: Streacom

Vulkan-rajapinnan usean grafiikkapiirin tuki Windows-puolella 10:n yksinoikeus

Khronoksen GDC:ssä esittelemät diat eivät ota kantaa rajapinnan usean grafiikkapiirin tukeen muilla alustoilla, mutta Windows 7 ja 8/8.1 -käyttäjät on rajoitettu yhteen grafiikkapiiriin.

Khronoksen matalan tason Vulkan-rajapinta on kerännyt taakseen paljon suosiota paitsi kehittäjien keskuudessa, myös internetin keskustelupalstoilla. Yksi merkittävistä syistä suosioon on rajapinnan alustariippumattomuus. Siinä missä Microsoftin matalan tason Direct3D 12 -rajapinta toimii vain Windows 10:llä, toimii Vulkan Androidilla, Linuxilla, Tizenillä ja Windowsilla 7-versiosta lähtien.

Khronos kertoi Vulkanin kuulumisia odotetusti GDC 2017:n yhteydessä. Koska rajapintaan liittyen ei kuitenkaan kerrottu mitään mullistavia uudistuksia, jäi yhtiön esitys mediassa varsin pienelle huomiolle. Pelaajien kannalta Khronoksen esitykseen oli kuitenkin sisällytetty yksi merkittävä huomio, jonka DSOGaming nosti esille. Koko diaesitys on luettavissa Khronoksen sivuilta löytyvästä PDF:stä.

Krhonoksen Vulkan-esityksen viimeinen dia kertoo muun muassa rajapinnan tuesta useiden grafiikkapiirien kokoonpanoille. Rajapinta tarjoaa natiivin tuen sekä AMD:n Multi GPU:lle (CrossFire) että NVIDIAn SLI:lle. Monien pettymykseksi tuki on kuitenkin rajoitettu ainakin Windows-käyttöjärjestelmien kohdalla yksinomaan Windows 10:lle, sillä se vaatii WDDM:n ”linked display adapter” -tilan, mikä löytyy vain Windows 10:n WDDM 2.0:sta. Diaesitys ei ota kantaa usean grafiikkapiirin kokoonpanojen tukeen muilla alustoilla.

Vulkanin tuki useammalle grafiikkapiirille on tässä vaiheessa myös hieman rajoittuneempi kuin Direct3D:n vastaava, sillä se ei tue esimerkiksi erillisen ja integroidun grafiikkapiirin yhteistyötä. Tuettuja renderöintitiloja ovat AFR (Alternate Frame Rendering) ja SFR (Split Frame Rendering, diassa ilmeisesti virhe) sekä VR SLI Stereo view rendering (Kahden grafiikkapiirin tapauksessa kumpikin saa renderöitäväksi yhden silmän näkymän).