Apple on esitellyt World Wide Developer Conference- eli WWDC-tapahtumassaan uusia Maceja, prosessoreita sekä käyttöjärjestelmiä. Yhtiön astumista mukaan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden (VR ja AR, yhdessä XR) lasien maailmaan odottaneetkaan eivät joutuneet onneksi pettymään.
Applen uudet lasit tottelevat nimeä Vision Pro. Kuten jo nimikin vihjaa, kuluttajat eivät ole olleet ensimmäisenä yhtiön mielessä laseja suunniteltaessa ja se näkyy myös 3499 dollarin suositushinnassa. Odottavan aika on kuitenkin pitkä ja lasit tulevat todellisuudessa saataville vasta ensi vuonna.
Vision Pro -lasien rautapuoli jää valitettavasti ainakin tässä vaiheessa vielä osin mysteeriksi. Yhtiön mukaan se tarjoaa kahden micro-OLED-näytön voimin kummallekin silmälle yli 4K-resoluution ja yhteensä 23 miljoonaa pikseliä. Kuvaa tuotetaan M2-järjestelmäpiirin ja uuden R1-piirin avulla. R1 on erikoistunut käsittelemään 12 kameran, viiden muun sensorin ja kuuden mikrofonin syötteitä, jotta M2:n voimavarat voidaan säästää muuhun.
XR-laseista ei löydy kuulokkeita, mutta siinä on kaksi korvien läheisyyteen sijoitettua kaiutinta. Niiden luvataan toistavan ensiluokkaista tilaääntä ja sovittavan ääntä kulloisenkin ympäristön mukaan optimaaliseksi. Äänten säädössä käytetään ”äänen säteenseurantaa”, jonka kehutaan tunnistavan paitsi ympäristön muodot, myös eri materiaalien akustiset ominaisuudet.
Vision Pro -laseissa on käytössä uusi visionOS-käyttöjärjestelmä ja käyttäjä ohjaa sitä ja lasien toimintoja sekä silmillään että liikkeillään; erillisiä ohjaimia ei ole. Kummankin näytön ympärille on sijoitettu joukko LEDejä sekä kaksi infrapunakameraa, jotka tunnistavat silmien liikkeet, kun ulospäin suunnatut kamerat lasien ulkopinnalla seuraavat käsiä, päätä ja ympäristöä. Sensoreiden ja kameroiden kerrotaan kykenevän paitsi 3D-kartoittamaan ympäristön reaaliajassa, seuraamaan samanaikaisesti tarkkaan käsien eleitä ja liikkeitä sekä pään asentoa.
Lähde: Apple
Voitteko jatkaa kosketuslevy keskustelua jossain aivan muualla??? Ei liity näihin laseihin yhtään millään tavalla. Modetkin vois nyt olla hieman enemmän hereillä kun tämäkin topicci pilattu off topic viesteillä.
No mitä sie sitä loppunutta offtopikkia uudelleen nostat esiin?
Mielestäni haptisen palautteen puute vaivaa edelleen kosketusnäyttöjä sekä hipaisukytkimiä, eikä tätä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua tavalla, joka olisi yhtä yleinen kuin itse kosketusnäytöt. Kosketusnäyttöjen hyödyt ovat kuitenkin monesti isommat kuin haitat, ja siksi ne ovat menestyneet esim. älypuhelimissa.
Esityksen perusteella Applehan nyt ihan selkeästi luottaa, että ainakin peruskäytössä ohjaimettomuus on ratkaistu riittävän hyvin. Tämä saattaa nyt siis olla hyvin samankaltainen keissi kuin stylus-kynä vs. sormi reilun 15 vuoden takaa.
Ja Matrix jutut on sitten hyvin pitkällä tulevaisuudessa.
No ei ole. Se palaute on aika oleellinen ohjailussa. Joku ilmaratti varmaan hyvä autosimuiluunkin.
No ehkä vittuilakseni pistin kun kokonaisen sivun jengi vääntää jostain hiiristä ja tasolevyistä. Ja eikä loppunut mihinkään kun seuraava viesti jatkaa samaa rataa… Tais peukuttajat olla näitä vääntäjiä.
Edelleen topicin aihe on applen uudet lasit eikä mikään hiton tasohiiret.
Oletan, että eiköhän sieltä vähintään jotain minority reportista sopivasti lainattua ikkunoiden heittelyä tule.
Mm. Ilmailussa AR on ollut jo pitkään todellisuutta HUD-näyttöjen, hävittäjälentäjien kypärien ja muiden sovellusten muodossa.
Nyt esimerkiksi merenkulkualalla CML Fraunhofer instituutti saksasta tutkii meidän kanssa yhteistyössä AR-lasien käyttöä navigoinnissa ja vaikka kehitystyö on vasta lapsenkengissä, olen jo hyvin vakuuttunut noiden tuomista hyödyistä. Hololens -laseja ollaan testailtu puolisen vuotta ja tuo on mullistanut mm. tilannetietoisuuden huonon näkyvyyden aikaan: lasit päässä näet ympäröivät alukset vaikka sumussa, niiden tiedot, aluksen reittiviivan, luotojen ääriviivat, yms. Datan määrän rajana on vain mielikuvitus.
Ja ennen kuin sanotte, että marginaalimarkkina niin kurkatkaapa marinetrafficia, paljonko maailman merillä liikennettä seilaa. Eihän tuo vuodessa eikä kahdessa yleisty, mutta kyllä potentiaali on valtava.
Ja jossain kymmenien miljoonien laivojen ohjaamoissa 4000e AR-kypärät ovat pähkinöitä…
Älypuhelimilla oli ongelma; ruudulle piti saada lisää tilaa, mutta näppäimistö oli tiellä. Valittiin kompromissiksi että priorisoidaan näyttö, vaikka sillä kirjoituskokemus olikin mitattavasti huonompi. Se oli oikea kompromissi koska softalla älypuhelimessa on hyvin keskeinen rooli, kuten toki kaikki nyt tiedämme.
Nyt tämä Applen mainittu innovaatio jätti ohjaimet kokonaan pois. Minkä tiellä ohjaimet, jotka voi aina halutessaan jättää laatikkoon, oli? Mikä parani kun ohjaimet jätettiin sivuun? Tässä hyvin oleellinen punainen lanka mielestäni on se että Meta tarjoaa molemmat. Jos katsot leffoja, et nosta ohjaimia, jos pelaat golfia, otat yhden, jne.
Tiedän että Apple on sellainen brändi että he saattavat onnistua myymään tuon läpi ja ihmiset tosiaan puhuu innovaatiosta ja hyvästä jutusta, mutta kyllä tässä ensisijaisesti kärsii kuluttaja. Oma tuntuma nyt viime viikoilta on ollut että noita AVP:itä hypettää kaikista eniten ne joilla on varsin ohuesti kokemusta VR-laseista. Se on helppo kohde, koska he eivät tiedä mitä menettävät. Applelle on luonnollisesti strateginen etu että laatikkoon ei tarvitse laittaa ohjaimia, softat voi olla simppeleitä ja kauppa käy. Mitä vähemmällä he onnistuvat, sitä parempi.
Mistä me tiedämme kuinka hyvin Apple onnistuu toteuttamaan ohjaimettoman ohjaamisen tai minkälaisia ohjaimia laite tulee tukemaan. Tähän mennessä Apple TV:n kaukosäätimellä on voinut pelata Wiin tyylin keilauspelejä yms. ja ainakin PS5-ohjain oli käytössä esittelyssä, joten miksei esimerkiksi PSVR:n kapulatkin olisi tuettu?
Tässä on juurikin (hieman toisin muotoiltuna) ne kuuluisat viimeiset sanat, jotka muun muassa Nokiallakin kuultiin Applen esiteltyä ensimmäisen iPhonen (Risto Siilasmaan Paranoidi optimisti on mielenkiintoinen kirja Nokian itsevarmuudesta puhelinmarkkinoiden johtajana, jolla mentiin kohti tuhoa).
Aika monesti jo toistanut että virtuaalilasien ohjaimet eivät toimi pelkällä bluetoothilla, vaan vaativat useimmiten syvemmän integroinnin tuen saamiseksi. Tarvitaan myös sen kilpakumppanin kanssa yhteistyötä ja ylipäätään että ohjaimia myydään erikseen.
Virtuaalilasien ohjaimet eivät ole rinnastettavissa Wii-ohjaimiin tai kaukosäätimiin. Eikä kokemus tietenkään olisi sama. Ohjaimeton ohjaaminen, vaikka olisi maailman paras toteutus, ei tuo sitä vavan värähtelyä sinun käsiin kun olet virtuaalikalassa, tai tunnetta siitä kuinka sivellin kääntyilee kankaalla produktiivisissa hommissa.
Nokialla oli käsissään selkeästi huonompi tuote, halusi ne myöntää sitä tai ei. Nokia panosti iteratiivisuuteen siinä missä Apple toi pöytään jotain joka avasi ovet aivan uuteen paradigmaan.
Tämä ei siis ole mikään iPhone-tilanne. Nyt Apple on se joka tarjoaa iteraatiota.
Omasta mielestäni AVP olisi saanut pysyä vielä uunissa siihen asti että akku oltaisiin saatu osaksi laseja ja käyttömukavuutta parannettua. Nuo kohdat kun tulee iskemään lujaa siihen heidän linjaamaan produktiivisuussuuntaukseen. Toivon kuitenkin että homma menee putkeen, koska jos Apple kompastuu AVP:n kanssa, se on huono uutinen koko alalle. Menestyksen osalta ehkä varovaisen lupaavaa on kuinka moni on valmis katsomaan isojenkin puutteiden läpi.
Ehkä siinä kohtaa kun ihmiset saavat lasit käteen ja toteaa että eihän näiden kanssa ole mukava tehdä töitä, Applella on jo esiteltynä kevyempi malli?