Uusi artikkeli: Testissä Honor 10

io-tech testasi toukokuun lopulla kauppoihin tulleen Honor 10 -älypuhelimen.

Kesäkuun kolmannessa, muttei vielä viimeisessä älypuhelintestissä perehdytään toukokuun lopulla Euroopassa esiteltyyn Honor 10 -älypuhelimeen. 449 euron hintainen Honor 10 on lähtöhinnaltaan 50 euroa edeltäjäänsä edullisempi ja samalla kuin hieman karsitumpi versio helmikuussa julkaistusta Huawei P20 -mallista.

Tutustumme artikkelissa noin kahden viikon testikokemusten pohjalta mm. laitteen rakenteeseen, muotoiluun, teknisiin ominaisuuksiin, kameraan, käyttöjärjestelmään, akunkestoon ja suorituskykyyn liittyen. io-techin ensituntumat Honor 10:stä voi lukea tämän artikkelin pohjalle täältä.

Lue artikkeli: Testissä Honor 10

NVIDIAn medialle lähettämä salassapitosopimus aiheuttaa hämmennystä

Saksalainen Heise.de-sivusto on julkaissut NVIDIAn medialle lähettämän salassapitosopimuksen ja kritisoi sen hyökkäävän journalismia vastaan.

NVIDIA lähetti viime viikolla 20. kesäkuuta medialle allekirjoitettavaksi NDA- eli salassapitosopimuksen (Non Disclosure Agreement), joka on täysin normaali käytäntö tulevan tuotejulkaisun yhteydessä. Sopimus tuli palauttaa allekirjoitettuna kahden päivän kuluessa. Yhtiön odotetaan lanseeraavan heinä-elokuussa seuraavan sukupolven Turing-koodinimelliset GeForce-pelinäytönohjaimet.

Sopimuksen yksityiskohdissa oli kuitenkin tavallisesta poikkeavia kohtia, joiden seurauksena saksalainen Heise.de-sivusto ja sen omistama c’t-lehti kieltäytyivät allekirjoittamasta sopimusta vedoten journalistisiin periaatteisiin. Tämän lisäksi Heise.de julkaisti salassapitosopimuksen kotisivuillaan ja kritisoi NVIDIAa ja sopimusta julkisesti. Heise on arvostettu saksalainen alan sivusto, joka on toiminut vuodesta 1996 asti ja sivustolla vieraillaan kuukaudessa 30 miljoonaa kertaa ja sivulatauksia keryy 132 miljoonaa. c’t-lehdellä on lähes 300 000 kappaleen levikki.

Yleensä median allekirjoittamat salassapitosopimukset koskevat tiettyä tuotetta ja sopimus raukeaa tietyn ajan kuluttua, joka saattaa olla viikkoja tai kuukausia. Sopimuksen tarkoitus on mahdollistaa yhtiön kertoa medialle tietoja ja yksityiskohtia ennen virallista julkaisua ilman pelkoa tietovuodoista ulkopuolisille tahoille.

NVIDIAn sopimuksessa ei ole mainittu tiettyä tuotetta eikä päättymispäivää, vaan sopimus on voimassa viisi vuotta. Tämän lisäksi erityisesti sopimuksen 3. kohta on tulkittu Heisen ja yhtiön lakimiehien toimesta hyökkäykseksi journalismia kohtaan:

3. Use Restriction: Recepient shall use Confidential Information solely for the benefit of NVIDIA and shall not: (a) post news stories based on Confidential Information, (b) post Confidential Information regarding NVIDIA invitations and special press events; (c) post Confidential Information on public or private forums or used discussion websites; (d) post videos ”predicting” or ”hypothesizing” about future announcements using Confidential Information as a basis ofr a story; (e) post to social media channels any Confidential Information or ”conjecture” based on Confidential Information; (f) threaten to expose Confidential Information, unless paid in cash or ad dollars; (g) sell or broker Confidential Information or products before, during, or after a launch; (h) disclose confidential login information for a system to allow others to gain access to Confidential Information

Toistaiseksi NVIDIA ei ole kommentoinut asiaa, mutta Saksassa muut mediat, kuten ComputerBase, PC Games Hardware ja Tom’s Hardware ovat julkaisseet omat vastineensa, joissa kritisoidaan Heisen toimintaa julkaista juttu ilman kommunikointia ja yhteistyötä heidän kanssaan. Lisäksi Heisen motivaatio jutun julkaisuun ilman pyrkimyksiä muokata sopimustekstiä ja päästä yhteisymmärrykseen NVIDIAn kanssa herättää ihmetystä. Muut saksalaiset mediat ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Lähde: Heise.de

 

io-techin ja allekirjoittaneen näkemys asiasta:

NDA-sopimukset ennen tuotejulkaisuja ovat myös meille tuttuja ja arkipäivää, jos tuotteista haluaa kuulla ennen lanseerausta ja näin tarjota lukijoille ensikäden tietoa suoraan valmistajan suusta kuultuna. Lisäksi testikappaleisiin käsiksi pääseminen edellyttää sopimuksen alle.

NVIDIAn tuoreen salassapitosopimuksen perimmäisenä tarkoituksena on todennäköisesti pyrkiä tukkimaan tietovuotoja entistä kovemmalla kädellä. Teksti on yhtiön yhdysvaltalaisten lakimiesten käsialaa ja käytetyt sanamuodot eivät välttämättä ole täysin loppuun asti mietittyjä, varsinkaan eurooppalaisen lehdistönvapauden näkökulmasta.

Sopimus koskee pelkästään NVIDIAn medialle kertomaa tietoa ja 3. kohdan esimerkit viittaavat enemmänkin tiedon väärinkäyttöön, kuten vuotamiseen tai myymiseen, kuin NVIDIAn pyrkimykseen kontrolloida sisältöä.

io-tech ei ole saanut NVIDIAlta salassapitosopimusta allekirjoitettavaksi, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että emme ole kutsuttuja ennakkobriiffaukseen muutamia viikkoja ennen NVIDIAn seuraavan sukupolven GeForce-näytönohjaimen virallista julkaisua. Aiempien käytäntöjen perusteella arvioimme, että Pohjoismaista kutsun ja salassapitosopimuksen allekirjoitettavaksi on saanut 1 tai 2 mediaa eli todennäköisesti Sweclockers Ruotsista ja mahdollisesti Tek.no Norjasta. Valitettavasti Suomi ei ole muutamaan vuoteen lukeutunut NVIDIAn ensisijaisiin markkina-alueisiin ja harvalukuisessa joukossa nokkimisjärjestyksessä edelle ovat nousseet muun muassa englanninkieliset tekniikka-aiheiset Youtubettajat.

Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, ettemmekö saisi testikappaleita käsiimme ennen julkaisua. Meillä on kohtalaisen hyvät välit NVIDIAan ja jos vain testikappaleita on riittävästi tarjolla, olemme saaneet sellaisen käsiimme etukäteen ja julkaisseet artikkelin lanseerausupäivänä (esim. GeForce GTX 1080 Ti & GeForce GTX 1070 Ti). Vaikka emme saisikaan seuraavan sukupolven GeForce-näytönohjaimen testikappaletta käsiimme ennen julkaisua NVIDIAn avustuksella, tulemme joka tapauksessa testaamaan sen niin pian kuin mahdollista.

Lähes 20-vuotisen urani aikana NVIDIA, AMD tai Intel eivät ole yrittäneet vaikuttaa millään tavoin kirjoittamieni artikkeleiden tai tekemieni testien sisältöön, enkä usko niin tapahtuvan jatkossakaan, vaikka olisinkin kyseisen salassapitosopimuksen allekirjoittanut. Artikkeleiden sisältö pohjautuu puhtaasti omiin käytännön kokemuksiini, ajettuihin testituloksiin ja näkemyksiin, jotka ovat lukijoidemme eli suomalaisen kuluttajan eduksi.

Keskustelemme aiheesta lisää ensi perjantaina io-techin viikon tekniikkakatsauksessa, jolloin vastaamme myös lukijoiden esittämiin kysymyksiin.

Thermaltakelta vain 17 mm korkea Engine 17 -prosessoricooleri pyörivällä alumiinirivastolla

Poikkeuksellista ratkaisua käyttävä uutuusmalli on pienempi versio aikaisemmasta Engine 27 -coolerista.

Thermaltake on esitellyt uuden erittäin matalaprofiilisen Engine 17 -prosessoricoolerin, jonka kokonaiskorkeus on vain 17 mm. Kyseessä on kompaktimpi sisarmalli puolisentoista vuotta sitten julkaistulle Engine 27 -coolerille. Molemmat coolerit perustuvat Sandia National Laboratoriesin ja CoolChipin kehittämään konseptiin, joka perustuu coolerin keskellä pyörivän alumiinisen jäähdytysrivaston ympärille.

Coolerin keskellä sijaitseva pyörivä rivasto toimii samalla myös keskipakopuhaltimena, jonka alapintaan muodostuva sadasosamillien vahvuinen ilmakerros toimii hydrodynaamisena kaasulaakerina pyörivän osan ja coolerin pohjan välillä. Samalla se mahdollistaa alhaisen termisen resistanssin ansiosta lämmön siirtymisen tehokkaasti pohjasta pyörivään rivasto-osaan. Sandia kertoi aikanaa ratkaisusta olevan suorituskyky- ja äänietua erityisesti Engine 17:n kaltaisissa pienikokoisissa sovelluksissa.

Engine 17:n rakenne koostuu kuparipohjasta, reunoja kiertävästä 119-lamellisesta alumiinirivastosta sekä läpimitaltaan 60 mm:n pyörivästä keskirivastosta (40 ripaa), joka on varustettu PWM-ohjatulla moottorilla. Moottorin pyörimisnopeus on 1500-2500 RPM ja se tuottaa 11-23 dBA melutason sekä maksimissaan 8,9 CFM ilmavirran. Cooleri on yhteensopiva Intelin LGA 1150/1151/1155/1156 -kantaisten suorittimien kanssa 35 watin TDP-arvoon asti. Coolerin ulkomitat ovat 17 x 91,5 x 91,5 mm ja paino 205 grammaa.

Engine 17 tulee myyntiin välittömästi, mutta sitä ei ole ainakaan vielä listattuna Suomalaisten jälleenmyyjien sivuilla. Hinta tuskin tulee olemaan erityisen edullinen, sillä suurempi Engine 27 -malli maksaa Hinta.fi:n mukaan edullisimmillaan vajaat 50 euroa.

Lähde: Thermaltake

Qualcommin Snapdragon 1000:n huhutaan olevan alusta asti tietokonekäyttöön suunnattu järjestelmäpiiri

Tuore vuoto asettaa Snapdragon 1000:n haastamaan paitsi edullisimmat Celeronit ja Pentiumit, myös vähävirtaisimmat Core-U- ja -Y-sarjojen mallit.

Qualcomm valmistelee parhaillaan PC-markkinoille paitsi Snapdragon 850 -järjestelmäpiiriä, myös selvästi järeämpää Snapdragon 1000 -mallia. Huhujen mukaan toisin kuin älypuhelinten Snapdragon 845:stä viritelty SD850, SD1000 olisi alusta asti suunniteltu nimenomaan tietokonekäyttöön.

Snapdragon 1000 -järjestelmäpiiristä on toistaiseksi saatavilla vain hyvin vähän tietoa. WinFuture-sivuston lähteiden mukaan kannettaviin ja 2-in-1-laitteisiin suunnattu SD1000 olisi kuitenkin selvästi nykyisiä Snapdragoneita järeämpi ARM-prosessori ja se tulisi haastamaan mahdollisesti jopa Intelin kaikkein vähävirtaisimpia Core-U ja -Y-sarjojen prosessoreita. Lähteen mukaan prosessoriytimien TDP olisi 6,5 ja koko järjestelmäpiirin 12 wattia.

WinFuturen saamien tietojen mukaan Snapdragon 1000 -kehitysalustassa järjestelmäpiirin parina olisi maksimissaan 16 gigatavua LPDDR4X-muistia ja kaksi UFS 2.1 -väyläistä 128 gigatavun Flash-muistia. Järjestelmäpiirin kerrotaan lisäksi tukevan gigabitin WLANia ja käyttävän seuraavan sukupolven Snapdragon 855 -järjestelmäpiiriin kehitettyä modeemia. SD855:n huhutaan olevan muutenkin ainakin selvästi nykyjärjestelmäpiirejä läheisempää sukua SD1000:n kanssa.

Järjestelmäpiirin paketoinnin koko on raportin mukaan noin 20 x 15 millimetriä, mutta itse järjestelmäpiirin pinta-alaa on mahdotonta arvioida pelkän paketoinnin koon perusteella. WinFuture huhuaa myös mahdollisuudesta prosessorikantaan asennettavasta SD1000-versiosta, mutta se jäänee testialustan luonnolliseksi, testaamista helpottavaksi ominaisuudeksi.

Lähde: WinFuture

Basemark GPU on uusi kotimainen alustariippumaton näytönohjaintesti

Kotimaisen Basemarkin uusi näytönohjaintesti on heti saatavilla Windowsille, Linuxille ja Androidille. Tuki Applen macOS- ja iOS-käyttöjärjestelmille ollaan lisäämässä mukaan myöhemmin.

Kotimainen testisovelluksiin erikoistunut Basemark on julkaissut uuden näytönohjaimen suorituskykyä mittaavan testin. Basemark GPU pyrkii tarjoamaan vertailukelpoisen testituloksen alustasta riippumatta.

Basemark GPU on luotu testaamaan näytönohjaimia keveistä mobiililaitteista aina järeisiin PC-tietokoneisiin asti. Testiohjelma hyödyntää yhtiön omaa Rocksolid-renderöintimoottoria. Testissä on kaksi eri laatuvaihtoehtoa: Medium ja High.

Medium-asetuksilla testi ajetaan 1920×1080-resoluutiolla käyttäen maksimissaan 2048×2048-resoluution tekstuureja ja gigatavun edestä muistia. Kuhunkin ruutuun käytetään maksimissaan noin 2000 draw call -komentoa ja ruudut rakentuvat noin 700 000 kolmiosta. High-asetuksella resoluutio nousee 3840×2160:ksi, tekstuuriresoluutio 4096×4096:ksi ja muistia kuluu enimmillään 4 gigatavua. Kuhunkin ruutuun käytetään maksimissaan noin 10 000 draw call -komentoa ja ruudut rakentuvat noin 2 miljoonasta kolmiosta.

Testiohjelma tukee tällä hetkellä Vulkan 1.0-, OpenGL 4.5- ja OpenGL ES 3.1 -rajapintoja ja myöhemmin luvassa on vielä tuet ainakin Metal- ja DirectX 12 -rajapinnoille. Useamman rajapinnan tukemisen lisäksi Basemark GPU on käytännössä alustariippumaton: Se on saatavilla Windows-, Linux- ja Android-versioina välittömästi ja myöhemmin saataville tulee vielä ainakin macOS- ja iOS-versiot.

Basemarkin uudesta testiohjelmasta on saatavilla kaksi versiota: ilmainen Free ja maksullinen Corporate. Ilmaisversiossa käyttäjä ei pääse näkemään testituloksensa yksityiskohtia eikä ajamaan vain tiettyjä testin osia yksinään. Lisäksi ilmaisversiosta uupuu testien automatisointi, testidatan vientimahdollisuus muihin ohjelmiin sekä mahdollisuus renderöidä suoraan tietty haluttu ruutu testistä. Ilmaisversio lähettää tulokset myös automaattisesti Basemarkin omaan Powerboard-tulostietokantaan ja vaatii siten toimivan nettiyhteyden.

Lähde: Basemark

144 Hz 4K UHD -HDR-näyttöjen G-Sync-moduuli paljastui: Altera Arria GX 480 FPGA

Kalliiseen FPGA-ratkaisuun turvautuminen on mahdollistanut 144 hertsin 4K UHD -G-Sync-näyttöjen tuomisen markkinoille edullisiin ASIC-piireihin luottavia näyttöjä nopeammin.

Ensimmäiset 144 hertsin virkistystaajuutta tukevat 4K UHD -HDR-näytöt ovat saapuneet juuri markkinoille. Tuoreimmasta teknologiasta joutuu kuitenkin maksamaan pitkän pennin, sillä Acerin Predator X27 kustantaa Hinta.fi-hintavertailun mukaan noin 2500 euroa ja Asuksen ROG Swift PG27UQ noin 2600 euroa.

Yksi merkittävä tekijä uutuusnäyttöjen hintalapuissa on G-Sync-moduuli. Uudet näytöt käyttävät uuden sukupolven G-Sync-moduulia, jonka todellinen luonne paljastui PC Perspectiven saatua Asuksen ROG Swift PG27UQ -näytön testiin.

Sivusto purki näytön, jolloin uudeksi G-Sync-moduuliksi paljastui Intelin omistaman Alteran Arria GX 480 -FPGA-piiri, jonka parina on 3 gigatavua DDR4-2400-muistia. Arria GX 480 on Arria-FPGA-sarjan keskitason piiri, joka sisältää 480 000 ohjelmoitavaa logiikkaporttia ja 24 lähetin-vastaanotinta, joista kukin tarjoaa teoriassa 17,4 Gbps:n edestä kaistaa.

Tällä hetkellä ei ole tiedossa, kuinka paljon NVIDIA joutuu maksamaan Intelille Arria-FPGA-piireistä, mutta esimerkiksi PC Perspectiven arvion mukaan pelkän FPGA:n hinta saattaisi olla 500 dollarin paikkeilla, minkä päälle lisätään vielä muun muassa muistien hinnat. Jälleenmyyntihinta Arria GX 480:lle on kolmen kappaleen erissä ostettuna Mouser-kaupassa yli 2100 euroa per kappale ja Digikeyssä niin ikään kolmen erissä ostettuna yli 2600 dollaria per kappale.

FPGA-piirin käyttö antaa NVIDIAlle mahdollisuuden tuoda uusia teknologioita nopeammin markkinoille, mutta se nostaa myös tuotteen hintaa merkittävästi ASIC-piireihin verrattuna. Ero näkyy myös lopputuotteiden hinnoissa, kuten on nähty vertailemalla vastaavien FreeSync- ja G-Sync-näyttöjen hintoja keskenään. FPGA:n etu puolestaan näkyy välittömästi saatavuudessa: FreeSync-teknologiaa tukevien 144 hertsin 4K UHD -näyttöjen aikatauluista ei ole toistaiseksi saatavilla mitään tietoa.

Lähde: PC Perspective

Suhde työntekijään paljastui, Intelin toimitusjohtaja erosi

Brian Krzanich on eronnut välittömästi toimitusjohtajan tehtävästä sekä jättänyt paikkansa hallituksessa.

Keväästä 2013 lähtien Intelin toimitusjohtajana toiminut Brian Krzanich on jäänyt kiinni suhteesta yhtiön työntekijään. Yhtiön sisäisten käytäntöjen mukaisesti johtotehtävissä työskentelevän henkilö ei saa olla suhteessa alaisensa kanssa.

”An ongoing investigation by internal and external counsel has confirmed a violation of Intel’s non-fraternization policy, which applies to all managers. Given the expectation that all employees will respect Intel’s values and adhere to the company’s code of conduct, the board has accepted Mr. Krzanich’s resignation.”

Suhde ei ole enää ajankohtainen, mutta yhtiö sai tietää siitä vasta hiljattain ja vahvisti asian omalla tutkinnalla. Lopputuloksena Krzanich erosi yhtiön palveluksesta viime viikon lopulla välittömästi.

Krzanich oli viimeksi otsikoissa tämän vuoden alussa, kun hän myi osakkeitaan noin 39 miljoonalla dollarilla sen jälkeen, kun yhtiölle oli kerrottu sen prosessoreihin liittyvistä vakavista tietoturvaongelmista. Krzanichin toimia kritisoitiin sisäpiirikaupoiksi.

Taloudellisesti Intelillä menee nykyään todella hyvin ja yhtiö on rikkonut omia ennätyksiään lähes joka neljännes. Viime vuonna yhtiö teki 62,8 miljardin dollarin liikevaihdolla 17,9 miljardia dollaria voittoa.

Krzanichin aikakaudella on kuitenkin törmätty isoihin ongelmiin 10 nanometrin valmistusprosessinsa kanssa ja viimeisen vuoden aikana työpöytäprosessoreiden saralla kilpailu on kiristynyt AMD:n Zen-arkkitehtuuriin perustuvien Ryzen-prosessoreiden myötä.

Intelin väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi on nimitetty talousjohtaja Robert Swan. Yhtiön hallitus on aloittanut uuden toimitusjohtajan etsinnän yhtiön sisältä ja ulkopuolelta.

Lähde: Intel

io-tech toivottaa hyvää juhannusta!

Toimitus siirtyy juhannuksen viettoon.

io-techin toimitus vetäytyy torstain päätteeksi muutaman päivän juhannustauolle ja palaa tositoimiin jälleen maanantaina.

Toivotamme kaikille lukijoille ja yhteisön jäsenille mukavaa juhannusta mahdollisesta sadesäästä huolimatta! Nauttikaa vuoden valoisimmista öistä, muistakaa pysyä pinnalla ja katsoa myös kaverin perään!

T: Sampsa, Juha, Petrus & Juha U.

AMD uudistaa FreeSync 2:n aiempaa tiukemmilla minimivaatimuksilla

FreeSync 2 HDR:ksi uudelleennimettävä teknologia tulee vaatimaan näytöiltä jatkossa mm. vähintään DisplayHDR 600 -tuen.

AMD:n teknisen markkinoinnin pomoihin lukeutuva Antal Tungler on ollut PC Perspectiven haastattelussa ja paljastanut muutoksia yhtiön FreeSync 2 -teknologiaan. FreeSync 2 on AMD:n kehittämä ratkaisu, joka yhdistää FreeSyncin repeilemättömän kuvan ja HDR-sisällön toistamisen kilpailijoita pienemmin viivein.

AMD:n julkaistua FreeSync 2:n se sai osaltaan kritiikkiä matalista vaatimuksistaan. Tunglerin haastattelun mukaan asiasta on otettu opiksi ja yhtiö on päätynyt uudistamaan teknologian FreeSync 2 HDR:ksi ja nostaa sen minimivaatimuksia.

Saadakseen FreeSync 2 HDR -sertifikaatin, näytön on jatkossa tuettava vähintään DisplayHDR 600 -standardia ja katettava vähintään 99 % BT.709- ja 90 % DCI P3 -väriavaruuksista. Lisäksi näytöille on asetettu maksimivasteajat, mutta Tungler ei paljastanut vielä tarkkoja numeroita vasteaikojen osalta. Uusi nimi on käytännössä välttämätön, sillä näyttövalmistajat ovat ehtineet jo julkaisemaan FreeSync 2 -näyttöjä, jotka eivät yllä esimerkiksi DisplayHDR 600:n vaatimuksiin eivätkä siten myöskään FreeSync 2 HDR:n vaatimuksiin.

Uusi artikkeli: Asus ROG Strix Flare, Gladius II Origin & Fusion 500

io-techin kokeiltavaksi saapui Asuksen pelaajille suunnattuun ROG-tuoteperheeseen keväällä lanseeratut mekaaninen näppäimistö, hiiri ja headset.

Olemme testailleet kevään aikana PUBG-peleissä Asuksen ROG Strix Flare -näppäimistöä, Gladius II Origin -hiirtä ja Fusion 500 -headsettiä. Pikaisessa katsauksessa käydään tuotteiden ominaisuudet läpi kuvien ja käyttökokemusten kera.

Lue artikkeli: Kokeiltua: Asus ROG Strix Flare, Gladius II Origin & Fusion 500