Uutiset
NVIDIAn uusi kumppanuusohjelma valmistajille herättää kysymyksiä sen laillisuudesta
NVIDIA on ladellut näytönohjainvalmistajille ehtoja, jotka voi tulkita määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi.

HardOCP-sivuston Kyle Bennett on julkaissut erittäin kriittisen kirjoituksen, joka käsittelee NVIDIAn uutta GeForce Partner Program -kumppaniohjelmaa näytönohjainvalmistajille. Vaikka yhtiön mukaan ohjelman on tarkoitus palvella kuluttajia, taustalta on löytynyt ehtoja, joita voidaan pitää ainakin joissain määrin kyseenalaisina.
Yhtiön omien sanojen mukaan GeForce Partner Program on suunniteltu varmistamaan, että näytönohjaimet ja ohjelmisto ovat pelaajille täysin läpinäkyviä ja kaikki tuotteet täyttävät varmasti annetut lupaukset.
Ympäripyöreästi selitettynä kumppaniohjelmassa NVIDIAn ja valmistajien brändit ovat yhtenäisiä ja kumppaneiden tuotteita markkinoidaan netissä, sosiaalisessa mediassa ja tapahtumissa. Lisäksi GPP-kumppanit pääsevät aikaisemmin käsiksi uusiin innovaatioihin ja työskentelevät läheisesti NVIDIAn insinöörien kanssa. Lopuksi NVIDIA ilmoittaa, että kumppaniohjelmaan liittyneet valmistajat voivat edelleen vapaasti myydä ja markkinoita näytönohjaimia myös muilta GPU-valmistajilta eli AMD:lta.
Bennett sai kumppanuuteen liittyvistä mahdollisista epäkohdista vihjeen AMD:lta ja lähti selvittämään asiaa omatoimisesti. Viimeisen kolmen viikon aikana hän oli yhteydessä seitsemään näytönohjain- ja OEM-valmistajaan, joista yksikään ei suostunut kommentoimaan asioita julkisesti. Anonyymisti kaikki olivat kuitenkin esittäneet huolensa siitä, että ohjelmassa on ehtoja, jotka ovat todennäköisesti laittomia, ohjelma tulee vaikuttamaan negatiivisesti kuluttajien valinnanvapauteen sekä näytönohjainvalmistajiin ja heidän mahdollisuuksiinsa tehdä bisnestä AMD:n ja Intelin kanssa.
Suurin epäkohta kumppanuusohjelmassa on vaatimus siitä, että näytönohjainvalmistajan pelibrändin tulee olla yksinoikeudella pyhitetty GeForce-näytönohjaimille, joilla on tällä hetkellä noin 70 % markkinaosuus. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että Asus ei saisi lanseerata ROG-brändinsä, MSI Gaming-brändinsä tai Gigabyte Aorus-brändinsä alla kuin GeForce-näytönohjaimia. Kaikilta kolmelta valmistajalta löytyy tällä hetkellä edellä mainittujen pelibrändien alaisuudesta myös Radeon-näytönohjaimia ja yhtiöt ovat käyttäneet miljoonia pelibrändiensä rakentamiseen ja markkinointiin.
Vaikka GPP-kumppaniohjelmaan liittyminen on valmistajille vapaaehtoista, liittyy siitä poisjäämiseen merkittäviä haasteita ja vaikeuksia esimerkiksi uutuusnäytönohjaimien lanseeraukseen liittyen. Näytönohjainvalmistajat, jotka eivät liity ohjelmaan, tulevat todennäköisesti kohtaamaan haasteita grafiikkapiirien saatavuuden ja määrien kanssa sekä menettävät samalla myynnin kannalta kriittisen markkinointituen tuotteilleen.
NVIDIAn näkökulmasta GPP-kumppaniohjelma varmistaisi sen, että jos se markkinoi esimerkiksi Asuksen ROG Strix -näytönohjaimia niin kyseisen pelibrändin alla olevat Radeon-näytönohjaimet eivät saisi osakseen pienentäkään hyötyä.
NVIDIA oli ilmoittanut ennen jutun julkaisua, että jos se julkaistaan, HardOCP:n ja NVIDIAn välit saattavat vahingoittua. Bennett toteaa, että hän on konsultoinut lakimiehiään ennen jutun julkaisua ja he ovat näyttäneet vihreää valoa, joten jutussa esitetyt asiat ovat todennäköisesti totuudenmukaisia. Lisäksi Bennett päättelee, että he tuskin saavat jatkossa NVIDIAlta näytönohjaimia testiin.
Huom! NVIDIA ei ollut toimittanut HardOCP:lle listaa näytönohjainvalmistajista, jotka ovat jo liittyneet GPP-kumppaniohjelmaan ja tässä uutisessa käytetyt yhtiöt ja pelibrändit ovat ainoastaan esimerkkejä.
Lähde: HardOCP
NVIDIAn uusi kumppanuusohjelma valmistajille herättää kysymyksiä sen laillisuudesta
NVIDIA on ladellut näytönohjainvalmistajille ehtoja, jotka voi tulkita määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi.
Kameran kuvanlaatuvertailussa Samsung Galaxy S9 ja Galaxy S8
Vertailimme Galaxy S8:n ja Galaxy S9:n kameran kuvanlaatua pikaisesti neljässä eri kuvaustilanteessa.

Samsung esitteli uudet Galaxy S9 -mallit puolisentoista viikkoa sitten Barcelonassa ja io-tech julkaisi ensituntumat tuoreeltaan julkaisun yhteydessä. Galaxy S9:n testiartikkelien vaitiolovelvollisuus loppui tänään iltapäivällä, joten päätimme toteuttaa pienen vertailun Galaxy S9:n kameran kuvanlaadusta verrattuna edeltäjämalli Galaxy S8:aan. Galaxy S9:n testaus on jo käynnissä, mutta testijakso on vielä kesken ja artikkelia voinee odottaa julkaistavaksi myynnin alkamisen tienoilla, eli ensi viikon lopulla.
Galaxy S9:n kamera tuo mukanaan kaksi merkittävää uudistusta edeltäjämalliin nähden: objektiivissa on vaihtuva aukkosuhde ja kamerasensorin yhteyteen on integroitu DRAM-muistia. Kameran megapikselimäärä on pysynyt edelleen 12:ssa, mutta sensori on päivitetty uuteen Samsungin ISOCELL Fast -sarjan SAK2L3-malliin. Sensorissa käytetään edelleen 1,4 mikrometrin pikseleitä ja nopeaa Dual Pixel PDAF-tarkennusta, mutta lisäksi se pystyy integroidun 256 megatavun LPDDR4 DRAM-muistin ansiosta tallentamaan lyhyen pätkän 720p 960 FPS suurnopeusvideota Sonyn huippumallien tapaan.
Sensoriin integroitu nopea muisti on mahdollistanut myös muunlaisen kuvankäsittelyn nopeuttamisen entisestään, jota on hyödynnetty erityisesti hämäräkuvauksessa. Heikossa valossa kuvaa otettaessa Galaxy S9 ottaa yhteensä 12 kuvaa kolmessa neljän kuvan sarjassa ja muodostaa niiden pohjalta lopullisen otoksen. Tämän ”multiframe noise reductioniksi” kutsutun tekniikan avulla kohinan määrän kerrotaan vähentyneen 30 % Galaxy S8:n kameraan nähden.
Viime vuosina lippulaivaälypuhelimien kameroiden aukkosuhteet ovat pienentyneet tasaiseen tahtiin ja tällä kertaa suhdeluku on pienentynyt kaksi kymmenystä (f1.7 -> f1.5) viime vuoden mallista. Nyt lisänä on kuitenkin vaihtoehtoinen pienempi f2.4-aukko. Tarkalleen ottaen GS9 ei ole ensimmäinen vaihdettavalla aukkosuhteella varustettu kamerapuhelin, sillä esimerkiksi 2009 julkaistussa Nokia N86 -mallissa oli mahdollisuus valita f2.4, f3.2 ja f4.8 -aukkosuhteiden väliltä, mutta muista nykypuhelimista ei vastaavaa ominaisuutta löydy.
Pääsyitä kahden eri aukon käyttämiseen on kaksi: suuren aukon kanssa linssien reuna-alueiden vääristymien sekä kuvan ylivalottumisen ja puhkipalamisen hallitseminen on hankalampaa. Samsungin mukaan pienempää aukkoa käyttämällä päästään näistä ongelmista lähes kokonaan. Tästä syystä Galaxy S9:n kamerassa on mekaaninen aukko, jonka f-arvoa voi muuttaa 1.5:n ja 2.4:n välillä. Automaattitilassa aukko suurenee automaattisesti valon määrän laskettua riittävän alhaiseksi ja manuaalitilassa käyttäjä voi vastaavasti valita f-arvon itse.
[read more=”Lue lisää” less=”Piilota teksti”]
Otimme Galaxy S9:llä sekä Galaxy S8:lla vertailukuvat neljässä eri tilanteessa, joista kaksi sijoittui päiväsaikaan ja kaksi hämäräolosuhteisiin. Rinnakkaisvertailukuvassa on pikselitason 415 x 600 pikselin rajaus otoksista ja alapuolelta saa klikkaamalla auki täysikokoiset versiot kuvista.
Kaikissa valaistusolosuhteissa Galaxy S9:n kuvissa on nähtävissä edeltäjämallia vähemmän ylikorostunutta terävöintiä, joka on lähtökohtaisesti hyvä asia. Hämärässä värintoisto vaikuttaa eläväisemmältä ja luonnollisemmalta ja kohinaa esiintyy lupausten mukaisesti vähemmän. Tarkemman kuvien analysoinnin jätämme tässä vaiheessa lukijoille ja paneudumme asiaan hieman syvällisemmin varsinaisessa testiartikkelissa runsaan viikon kuluttua.
[/read]
Kameran kuvanlaatuvertailussa Samsung Galaxy S9 ja Galaxy S8
Vertailimme Galaxy S8:n ja Galaxy S9:n kameran kuvanlaatua pikaisesti neljässä eri kuvaustilanteessa.
Huawein tulevien P20-älypuhelinten pressikuvat vuotivat julki
Vuotaneet pressikuvat esittelevät kaikki kolme tulevaa P20-mallia edestä ja takaa.

Huawein tulevat P20-mallit ovat olleet MWC:n jälkeen intensiivisimmän huhumyllyn kohteena ja nyt laitteista vuotaneille valokuville on saatu lopullinen vahvistus Evan Blassin Twitterissä julkaisemien pressikuvien muodossa.
Blassin vuotamissa kuvissa esiintyvät kaikki kolme tulevaa P20-mallia mustassa ja sinisessä värissä. Kaikkien kolmen mallin muotoilu on melko pyöreälinjaista ja kaikissa kolmessa on näytön yläreunan lovi, johon on sijoitettu kuuloke, kamerat ja sensorit. P20- ja P20 Pro -malleissa on sormenjälkitunnistin on sijoitettu etupuolelle näytön alle ja Litessä takakuoren yläosaan.
Kiinan telehallintoviranomaisen TENAA:n hyväksyntätietojen mukaan P20 Litessä on 5,84-tuumainen 1080 x 2280 pikselin 19:9-kuvasuhteen näyttö, 16 + 2 megapikselin takakamera, 24 megapikselin etukamera, neljä gigatavua RAM-muistia, 64 Gt tallennustilaa ja 2900 mAh akku. Järjestelmäpiirinä on todennäköisesti Kirin 659.
P20- ja P20 Pro -malleista löytyy todennäköisesti Kirin 970 -järjestelmäpiiri ja kamerat ovat toteutettu yhteistyössä Leican kanssa. Prossa on kolmoistakakamera, joka mahdollistaa tiettävästi optisen zoomauksen. Perusmallin akun kapasiteetti on huhujen mukaan 3320 mAh ja Pro-mallin 4000 mAh. Kaikissa kolmessa mallissa on Android Oreo -käyttöjärjestelmä.
Huawei järjestää P20-mallien julkaisutilaisuuden 27. päivä kuluvaa kuuta Pariisissa. Roland Quandt on huhuillut uutuuksien suositushinnoiksi 369, 679 ja 899 euroa.
Lähde: Evleaks
Huawein tulevien P20-älypuhelinten pressikuvat vuotivat julki
Vuotaneet pressikuvat esittelevät kaikki kolme tulevaa P20-mallia edestä ja takaa.
AMD:n tulevaisuuden Ryzen-prosessoreiden koodinimet vuotivat julki
Seuraavien kahden vuoden aikana julkaistavien Zen 2- ja Zen 3 -prosessoreiden koodinimet ovat nyt tiedossa.

AMD on esitellyt tukkureille ja jälleenmyyjille lähivuosien Ryzen-prosessoreiden julkaisuaikatauluja ja koodinimiä järjestämässään tapahtumassa, josta tiedot ovat nyt vuotaneet julki. Joukossa on jo entuudestaan tuttuja ja täysin uusia koodinimiä.
Ensi vuonna uuteen Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvat ja Globalfoundriesin 7 nanometrin viivanleveydellä valmistettavat Ryzen-työpöytäprosessorit on nimetty Matisse-koodinimellä. Raven Ridgen eli grafiikkaohjaimella varustetun Ryzen APU-piirin seuraaja on puolestaan Picasso.
Nykyiset Ryzen Threadripper -prosessorit päivitetään tänä kesänä ensin Zen+:aan eli käytössä on Ryzen 2000 -sarjan työpöytäprosessoreissa käytettävät optimoidulla 14 nanometrin prosessilla valmistetut Pinnacle Ridge -piisirut. Ensi vuonna Threadripper päivittyy Zen 2 -arkkitehtuuriin ja 7 nm:iin ja prosessorin koodinimi on Castle Peak.
Vuonna 2020 on odotettavissa siirtyminen 7 nm+ valmistusprosessiin ja optimointipäivitys, jota AMD kutsuu mitä ilmeisimmin Zen 3:ksi. Matisse-työpöytäprosessorin seuraaja on koodinimeltään Vermeer ja Picasso-APU-piirin seuraaja puolestaan Renoir. Zen 3 -sukupolven Threadripperille ei ole toistaiseksi annettu muuta koodinimeä kuin NG HEDT eli Next Generation High-End Desktop.
Kaikki uudet Ryzen-työpöytäprosessorit ja APU-piirit tulevat käyttämään nykyistä AM4-prosessorikantaa ja Threadripper-prosessorit puolestaan TR4-kantaa.
Tänä vuonna AMD yksinkertaistaa prosessorivalikoimaansa ja supistaa prosessorimallien lukumäärän yhdeksästä kuuteen. Huhtikuussa julkaistavia 2. sukupolven Ryzen 2000 -sarjan 8- ja 6-ytimisiä prosessoreita tulee myyntiin neljä kappaletta ja neliytimisiä Raven Ridge -koodinimellisiä APU-piirejä kaksi kappaletta.
Lähde: Informatica Cero
AMD:n tulevaisuuden Ryzen-prosessoreiden koodinimet vuotivat julki
Seuraavien kahden vuoden aikana julkaistavien Zen 2- ja Zen 3 -prosessoreiden koodinimet ovat nyt tiedossa.
Google julkaisi Android P:n ensimmäisen Developer Preview -kehittäjäversion
Google julkaisi kehittäjille suunnatun ensimmäisen julkisen esiversion seuraavasta Androidistaan.

Google on julkistanut Androidin uuden P-sukupolven ensimmäisen Developer Preview -kehittäjäversion. Googlen mukaan ohjelmisto on vielä alfa-vaiheeessa, eli se saattaa sisältää vielä runsaasti bugeja. Se antaa kuitenkin hyvää esimakua siitä, mitä seuraava Android-versio tuo mukanaan.
Android P Developer Preview 1 on asennettavissa Pixel-puhelimiin Googlen sivuilta ladattavissa olevana järjestelmäkuvatiedostona (system image). Toimenpide tyhjentää kaikki laitteessa olleet tiedot, joten varmuuskopiointi on suositeltavaa. Vanhoista laitteista Nexus 5X ja 6P sekä Pixel C eivät saa enää virallista tukea Android P:lle.
Android P Developer Preview 1:n teknisen puolen uudistuksia ovat tuki mm. sisätilojen paikannukselle WiFi RTT:n avulla, yleistyvälle näytön yläreunan lovelle, usean kameran samanaikaiselle käytölle, HDR VP9 -videolle ja HEIF-kuvanpakkaukselle. WiFi RTT hyödyntää etäisyystietoja eri WiFi-tukiasemiin, joka mahdollistaa käyttäjän sijainnin määrittämisen 1-2 metrin tarkkuudella. Sovelluskehittäjä voi määrittää miten sisältö mukautuu näytön yläreunaan muotoiltuun loveen ja onko sisältöä mahdollista levittää sen ympärille.
Sovellusrajapinnoista päivityksiä ovat saaneet mm. sovellusten tehtäviä hallitseva JobScheduler, koneoppimiseen liittyvä Neural Networks API ja tekstikenttien automaattitäytöstä vastaava Autofill Framework. Tietoturvaa on parannettu mm. varmuuskopioiden salauksella sekä mikrofonin, kameran ja sensorien käytön rajoittamisella taustasovelluksilta. Yleisellä tasolla mm. suorituskykyä, muistin käyttöä ja virrankulutusta on parannettu entisestään.
Näkyviä uudistuksia ovat visuaalisesti päivittynyt ilmoitusvalikko, joka tarjoaa nyt entistä laajemmat viestintämahdollisuudet suoraan ilmoituksista käsin. Ilmoituksissa voi nyt näkyä henkilöiden kuvat, tarrat ja älykkäät vastausvaihtoehdot. Myös sovelluksissa käytettävää sormenjälkitunnistuksen käyttöliittymää on uudistettu niin, että se on yhtenäinen kaikissa käyttötilanteissa.
Seuraava Developer Preview -versio on ilmoitettu saapuvaksi toukokuussa ja lopulliset sovellusrajapinnat sisältävä kolmosversio kesäkuussa. Kaikkiaan kehittäjäversioita on luvassa viisi, joiden jälkeen lopullinen uusi Android nähdään kolmannella vuosineljänneksellä. Google esittelee todennäköisesti Android P:n uusia ominaisuuksia tarkemmin Google I/O -tapahtumassaan toukokuun alussa.
Lähde: Android Developers Blog
Google julkaisi Android P:n ensimmäisen Developer Preview -kehittäjäversion
Google julkaisi kehittäjille suunnatun ensimmäisen julkisen esiversion seuraavasta Androidistaan.
NVIDIAn uudet GeForcet julkaistaan todennäköisesti vasta loppukesällä
NVIDIAn maaliskuussa järjestämässä GTC-tapahtumassa ei todennäköisesti tulla näkemään uusien pelinäytönohjaimien lanseerausta.

Kirjoitimme vajaa kuukausi sitten io-techin näkökulmassa, mitä NVIDIAlta seuraavaksi näytönohjaimiin? Tuolloin tuorein huhu oli uutistoimisto Reutersin uutinen, jonka mukaan yhtiö valmistelisi uuden Turing-koodinimellisen grafiikkapiirin julkaisua maaliskuussa, jolloin NVIDIA järjestää GPU Technology Conference- eli GTC-tapahtuman (26. – 29.3.). Kyseinen tapahtuma on kuitenkin suuntautunut entistä enemmän muun muassa tekoälyyn, koneoppimiseen, auto- ja lääketeollisuuteen sekä suorituskykyiseen laskentaan ja big dataan.
Tom’s Hardware uutisoi viime viikolla omiin lähteisiinsä perustuen, että NVIDIA ei tule julkaisemaan kyseisessä tapahtumassa mitään konkreettista seuraavan sukupolven pelinäytönohjaimiin liittyen. Kenties jonkinlainen alkupala tai kiusoittelu saatetaan kuitenkin nähdä toimitusjohtaja Jensen Huangin keynote-esityksen yhteydessä.
Lisäksi Tom’s Hardware uskoo kuulemansa perusteella näkemykseen, että yhtiö on erottamassa suorituskykyiseen laskentaan suunnatun Volta-arkkitehtuurin ja pelikäyttöön suunnatun arkkitehtuurin toisistaan. Tällä hetkellä tulevan seuraavan sukupolven peliarkkitehtuurin uskotaan kulkevan Turing-nimellä.
Näytönohjainvalmistajilta kuultujen tietojen perusteella valmistajien omiin suunnitelmiin pohjautuvien Turing-näytönohjaimien kehitys ja testaus aloitettaisiin toukokuussa ja massatuotanto kesäkuun puolivälissä. Näytönohjaimia olisi valmiina julkaistavaksi ja myyntiin asti heinäkuussa ja tällä hetkellä todennäköisin julkaisutapahtuma on 21. elokuuta starttaava pelialan Gamescom-messutapahtuma Kölnissä. Ensimaistiaisia Turing-näytönohjaimista voidaan kuitenkin saada jo kesäkuun alussa Taiwanissa järjestettävässä Computex-tapahtumassa.
Lähde: Tom’s Hardware
NVIDIAn uudet GeForcet julkaistaan todennäköisesti vasta loppukesällä
NVIDIAn maaliskuussa järjestämässä GTC-tapahtumassa ei todennäköisesti tulla näkemään uusien pelinäytönohjaimien lanseerausta.
Khronos julkaisi Vulkan 1.1:n ja SPIR-V 1.3:n
Vulkan 1.1:ssä on vain kaksi todellista uutta ominaisuutta, mutta lukuisat 1.0-versiossa laajennoksina olleet ominaisuudet on otettu nyt osaksi itse rajapintaa.

Useita avoimia standardeja hallinnoiva Khronos on julkaissut version 1.1 Vulkan-rajapinnasta sekä version 1.3 SPIR-V-rajapinnasta. Vulkan on Khronoksen matalan tason alustariippumaton grafiikkarajapinta ja SPIR-V on toimii välittäjänä eri rajapintojen yhteensovittamiseksi.
Vulkan 1.1:n uusia ominaisuuksia ovat Subgroup Operations -toiminnot sekä mahdollisuus käyttää rajapintaa renderöimään ja näyttämään resursseja, joihin itse ohjelmalla ei ole oikeuksia. Käytännössä jälkimmäinen ominaisuus tarkoittaa erilaisten suojattujen videoiden ja muun multimedian toistoa. Subgroup Operations puolestaan mahdollistaa erittäin tehokkaan datan jakamisen ja käytön eri tehtävien välillä.
Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi Vulkan 1.1 sisällyttää useita Vulkan 1.0:n laajennoksia, kuten tuen DirectX:n HLSL-varjostimille, suoraan osaksi rajapintaa.
SPIR-V 1.3 puolestaan päivittää Vulkan-rajapinnan varjostimien kääntämättömät versiot tukemaan edellä mainittuja Subgroup Operations -tehtäviä ja lisää tuen varjostinkääntäjän uusille optimoinneille.
Khronos aikoo tulevaisuudessa lisäksi ajaa Vulkania ja tarkemmin Vulkan Portablea universaaliksi rajapinnaksi, jota voisi käyttää riippumatta siitä mitä rajapintaa lopullinen sovellus käyttää. Khronoksen mukaan esimerkiksi Direct3D 12- ja Metal-rajapintoja voidaan matalan tason rajapintojen samankaltaisuuden vuoksi ajatella Vulkanin osina; kehittäjä kehittäisi sovelluksen Vulkan-rajapinnalla ja lopuksi kääntäisi sen helposti ajettavaksi Metal- tai Direct3D 12 -rajapinnalla.
Vulkan 1.1 -yhteensopivat ajurit on julkaistu tähän mennessä AMD:n, ARM:n, Imaginationin, Intelin, NVIDIAn ja Qualcommin toimesta, eli käytännössä jok’ikisen Vulkan-rajapintaa ylipäätään näytönohjaimillaan tukevan valmistajan toimesta.
Lähde: Khronos
Khronos julkaisi Vulkan 1.1:n ja SPIR-V 1.3:n
Vulkan 1.1:ssä on vain kaksi todellista uutta ominaisuutta, mutta lukuisat 1.0-versiossa laajennoksina olleet ominaisuudet on otettu nyt osaksi itse rajapintaa.
AMD:n tulevan Ryzen 7 2700X:n ensimmäiset ulkopuoliset testitulokset vuotivat
Koreasta vuotaneiden tulosten mukaan ”Future Processor” eli Ryzen 7 2700X parantaa muun muassa muistilatensseja ja yleistä suorituskykyä selvästi.

Uutisoimme aiemmin tänään nettiin ennen aikojaan vuotaneista Ryzen 2000 -sarjan Pinnacle Ridge -koodinimellisten prosessoreiden teknisistä tiedoista. Nettiin on päässyt nyt vuotamaan myös ensimmäiset kolmannen osapuolen ajamat testit Ryzen 7 2700X -mallilla.
Testit vuotivat useasti aiemminkin luotettavaksi vuotosivustoksi osoittautuneen Hardware Battlen kautta. Sivusto on sittemmin ehtinyt jo poistamaan tulokset, mutta muun muassa TechPowerUp ehti napata testin kuvat talteen.
AIDA64:n muisti- ja välimuistitestissä Ryzen 7 2700X on onnistunut parantamaan viiveitä lähes kaikilla osa-alueilla. Muistiviiveet ovat parantuneet testin mukaan 4 GHz:n kellotaajuudella ja DDR4-2666-nopeudella Ryzen 7 1700X:n 85,7 nanosekunnista 76,4 nanosekuntiin. L1-, L2- ja L3-välimuistien viiveet ovat puolestaan uutuudessa 1,0, 3,0 ja 9,4 ns kun Ryzen 7 1700X:llä ne olivat 1,0, 4,3 ja 11,2 ns.
SiSoftware Sandran Whetstone-liukulukulaskuissa suorituskyky on 16,91 GFLOPSia ja Dhrystone-kokonaislukulaskuissa 42 GFLOPSia. Cinebenchin yhden ytimen testissä pisteitä ropisee 178 ja moniydintestissä 1783. 3DMark Fire Strike- ja Fire Strike Ultra -testien fysiikkaosiossa prosessori nettoaa 20431 ja 20803 pistettä.
Lähde: TechPowerUp
AMD:n tulevan Ryzen 7 2700X:n ensimmäiset ulkopuoliset testitulokset vuotivat
Koreasta vuotaneiden tulosten mukaan ”Future Processor” eli Ryzen 7 2700X parantaa muun muassa muistilatensseja ja yleistä suorituskykyä selvästi.
Googlen Quantum AI Lab julkaisi 72 qubitin Bristlecone-kvanttiprosessorin
Googlen uusi kvanttiprosessori noudattaa samaa perusrakennetta yhtiön edellisen 9 qubitin kvanttiprosessorin kanssa skaalaten sen kuitenkin selvästi suuremmaksi.

Kvanttiprosessoreita kehitetään nykyään monella toisistaan täysin riippumattomilla tahoilla. Yksi prosessoreita kehittävistä yrityksistä on Google, jonka Quantum AI Labin kunnianhimoisena tavoitteena on rakentaa kvanttitietokone, jota voitaisiin soveltaa todellisten ongelmien ratkaisuun.
Nyt Quantum AI Lab (QuAIL) on ottanut yhden lisäaskeleen kohti tavoitettaan julkaisemalla Bristlecone-prosessorin. Bristlecone on 72 qubitin prosessori, mikä on melkoinen harppaus yhtiön edellisestä 9 qubitin prosessorista.
QuAILin mukaan heidän 9 qubitin prosessorinsa saavutti jo erittäin alhaisia virhelukemia. Parhaimmillaan prosessorilla päästiin tulosten lukemisvaiheessa prosentin virhelukemiin, kun yhden qubitin porteilla virhepotentiaali oli vain 0,1 % ja kahden qubitin porteilla 0,6 %. Yhtiön tavoitteena on yltää nyt samoihin lukemiin 72 qubitin prosessorilla.
Saavuttaakseen yhtä matalat virheprosentit Bristlecone noudattaa samaa perusrakennetta, mutta skaalaa sen selvästi isommaksi. Prosessorin rakenteessa on periaatteessa kaksi lomittaista 6 x 6 qubitin ruudukkoa, joissa kukin qubitti on yhteydessä lähimpiin naapureihinsa.
QuAILin sisällä ollaan tällä hetkellä varovaisen toiveikkaita ”quantum supremacyn” saavuttamisesta Bristleconella. ”Quantum supremacy” viittaa tilanteeseen, jossa kvanttitietokone kykenee ratkaisemaan todellisen ongelman selvästi nopeammin, kuin perinteiset supertietokoneet.
Lähde: Google Research Blog
Googlen Quantum AI Lab julkaisi 72 qubitin Bristlecone-kvanttiprosessorin
Googlen uusi kvanttiprosessori noudattaa samaa perusrakennetta yhtiön edellisen 9 qubitin kvanttiprosessorin kanssa skaalaten sen kuitenkin selvästi suuremmaksi.
NZXT:ltä uudet Kraken X72- ja -M22-nestecoolerit prosessorin jäähdytykseen
X72 on uusi 360 mm jäähdytintä käyttävä malli ja M22 puolestaan uuden edullisemman M-sarjan ensimmäinen jäsen.

NZXT on laajentanut nestejäähdytteisten prosessoricoolereidensa valikoimaa kahdella uudella mallilla. Kraken X72 on yrityksen ensimmäinen 360 mm:n jäähdyttimellä varustettu esitäytetty nestecooleri ja Kraken M22 on puolestaan uuden edullisempaan hintakategoriaan sijoittuvan Kraken M -sarjan ensimmäinen tuote.
X72 on jatkoa NZXT:n Kraken X-mallistoon ja se on ensimmäinen kolmen tuulettimen jäähdytintä käyttävä malli sekä samalla jäähdytysteholtaan valikoiman huippumalli. Aiempien Kraken X -mallien tapaan tuulettimia ja blokin RGB-valaistusta voi säätää CAM-ohjelmiston avulla. 27 mm paksu 360 mm:n kenno jäähtyy kolmella Aer P120 -tuulettimella (500-2000 RPM).
Uusi Kraken M22 -malli käyttää 32 mm paksua yhden 120 mm tuulettimen (Aer P120) jäähdytintä sekä sylinterimäistä kuparipohjaista blokkiyksikköä, jonka kannessa on X-sarjan malleista tuttu RGB-valaistu infinite-mirror-valaistusefekti. Kalliimmista X-sarjan malleista poiketen M-sarjalaisista puuttuu mm. sisäänrakennettu tuuletinsäädin sekä nesteen lämpötilan seuranta. NZXT lupaa Kraken M -sarjan coolereille kolmen vuoden takuun (X-sarja 6 vuotta).
Euroopassa uutuusmallit tulevat saataville maaliskuun lopulla 99,99 euron (M22) ja 199,90 euron (X72) suositushintaan.
NZXT:ltä uudet Kraken X72- ja -M22-nestecoolerit prosessorin jäähdytykseen
X72 on uusi 360 mm jäähdytintä käyttävä malli ja M22 puolestaan uuden edullisemman M-sarjan ensimmäinen jäsen.