Uutiset
Ryzen 7000 -sarjan korkeat lämpötilat puhuttavat netissä
Keskusteluissa on monilta unohtunut paitsi fysiikan perussäännöt, myös se että kyse on AMD:n tietoisesti asettamasta tavoitelämpötilasta.

AMD:n uusien Ryzen 7000 -prosessoreiden arvostelujen jälkeen netin keskustelupalstoilla on riittänyt kuhinaa koskien prosessoreiden lämpötiloja. Monet kokevat 95 asteen lämpötilan liian korkeaksi, mutta onko se todella sitä?
Netin palstoilla monelta keskustelijalta on unohtunut jo peruskoulussa opetettavat fysiikan perussäännöt. Esimerkiksi prosessorin kohdalla lämpöteho määrittelee, paljonko ympäristöön vapautuu lämpöä, ei lämpötila. Lämpötila vaikuttaa prosessorin lämpötehoon jonkin verran, mutta 200 wattia on 200 wattia toimi prosessori sitten 50 tai 100 asteen lämpötilassa.
AMD on asettanut Ryzen 7000 -sarjan prosessoreiden tavoitelämpötilaksi 95 astetta. Nopeasti ylös nouseva lämpötila ei siis kieli jäähdytyksen riittämättömyydestä, vaan se on tietoinen valinta yhtiöltä, joka on todennut sen turvalliseksi toimintalämpötilaksi vaikka ympärivuorokautisessa rasituksessa. Kukin prosessori nostaa kellotaajuuden tiettyyn rajaan asti niin korkeaksi kuin se saa asennetun jäähdytyksen ja tehonkulutus- ja virtarajojen puitteissa siten, että lämpötila saavuttaa 95 astetta. Manuaalisessa ylikellotuksessa raja on vielä korkeampi 115 °C, mikä sekään ei tule tällä tietoa vaikuttamaan prosessoreiden elinikään merkittävästi. Lisäksi pitää muistaa, että kyse on prosessorin korkeimmasta pistemäisestä lämpötilasta, eikä se tarkoita, että koko prosessori toimisi 95- tai 115-asteisena.
Reddit-käyttäjä matthewv1998 on ottanut asiakseen testata asiaa vielä käytännössä asettamalla kaikki neljä uutta Ryzen 7000 -prosessoria testiin useilla eri coolereilla. Coolerivalikoiman keveintä päätä edustaa kahdella lämpöputkella ja 80 mm:n tuulettimella varustettu pienikokoinen tornicooleri ja järeintä päätä 420 mm:n Arcticin AIO-cooleri. Coolerista riippumatta lämmöt pysyivät 95 asteessa, mutta miten tulosten kanssa?
Lainaten matthewv1998:a: Ryzen 5 7600X on tyytyväinen käytännössä mihin tahansa coolerin tapaiseen. Cinebenchissä toteutetussa 10 minuutin rasitustestissä eroa heikoimman tuloksen saaneen 80 mm:n tuulettimella varustetun pikkutornin ja parhaan tuloksen saaneen 240 mm:n AIO:n välillä oli 2,5 % ja kellotaajuuksissa 130 MHz. 90 mm:n tuulettimella ja neljällä lämpöputkella varustettu perustornicooleri nosti kellot 40 MHz:n säteelle maksimeista ja tuloksen 1,5 %:n sisään toisistaan.
Astetta järeämmällä Ryzen 7 7700X:llä coolerilla on jo merkitystä, mutta käytännössä 90 mm:n tuulettimella ja 4:n lämpöputken perustornicoolerilla saa irti sen minkä järeämilläkin. 240 mm:n AIO sai jälleen parhaan tuloksen, 1,4 % paremman kuin 4:n lämpöputken cooleriin. Kahden lämpöputken ja 80 mm:n cooleri sekä AMD:n vanha Wraith Prism olivat kuitenkin jo riittämättömiksi laskettavia, vaikka niilläkin piste-ero jäi vain vajaaseen 3,5 %:iin.
Ryzen 9 -puolelle siirryttäessä riittävän coolerin vaatimukset kasvavat, mutta mistään mahdottomasta ei ole kyse: perushyvän 2-tornisen coolerin pitäisi riittää oli prosessorina sitten 7900X tai 7950X. 7900X:llä parhaan tuloksen sai 360 mm:n AIO, mutta tähän asti testejä virhemarginaalin sisällä hallinneen 240 mm:n version tulokset puuttuvat valitettavasti eri ajankohtana ajettujen testikokonaisuuksien vuoksi. Eroa nimettömällä ”double blacktop”-coolerilla ja 360 mm:n AIO:lla on tuloksessa alle prosentti ja kellotaajuuksissa 30 MHz. 80 mm:n ja kahden lämpöputken coolerin 360 mm:n AIO voitti puolestaan 6,4 %:n erolla.
Järein Ryzen 9 7950X kuten jo todettu noudattaa 7900X:n linjaa. Ensi kertaa parhaan tuloksen saanut 420 mm:n AIO peittoaa ”double blacktop” -tornicoolerin 0,55 %:n erolla pisteissä, joskin kellotaajuudessa eroa on hieman enemmän; ”double blacktop” jää 4,95 GHz:iin kun 420 mm:n AIO lyö tauluun 5,05 GHz. 420 mm:n AIO:n ja heikoimman 80 mm:n ja kahden lämpöputken coolerin tuloksissa on eroa peräti 8,3 %, mutta jo Wraith Prism kirii piste-eron vain noin 3,2 %:iin. Jostain syystä keskimäärin Wraith Prismiä paremmin pärjänneet 90 mm:n ja 120 mm:n tuulettimilla sekä 4:llä lämpöputkella varustetut coolerit pärjäävät 7950X:n kanssa aavistuksen heikommin.
Vastaten alun kysymykseen: Ei, 95 asteen toimintalämpötila ei ole liian korkea eikä siitä tarvitse huolestua. Coolerilla on kuitenkin merkitystä vaikka lämpötila järeämpään siirtyessä ei muutukaan ja se on syytä mitoittaa prosessorin mukaan. Vaatimukset eivät kuitenkaan testin mukaan ole mitenkään erityisen kovia, vaan menneiden vuosien edullisemmankin pään suositut coolerit riittävät ainakin Ryzen 7 -sarjaan asti. Esimerkkinä Ryzen 7 7700X:lle riittävästä coolerista matthewv1998 heittää aikoinaan hyvin suositun Hyper 212:n. Miksi suorituskyky ei sitten nouse merkittävästi, vaikka prosessorin päälle pistää järeämmän coolerin? Nykykilpailu on mennyt siihen pisteeseen, että prosessoreiden tehonkulutusrajat on nostettu kattoon ja kauas niiden optimista. Tämän myötä jokainen lisähertsi vaatii exponentiaalisesti lisää tehoa eikä järeäkään cooleri saa enää isoja muutoksia aikaan.
Lähde: Reddit
Ryzen 7000 -sarjan korkeat lämpötilat puhuttavat netissä
Keskusteluissa on monilta unohtunut paitsi fysiikan perussäännöt, myös se että kyse on AMD:n tietoisesti asettamasta tavoitelämpötilasta.
Uusi video ja artikkeli: Testissä Razer Kraken V3 Pro -pelikuulokkeet
Testasimme Razerin tärinämoottoreilla varustetut Kraken V3 Pro -pelikuulokkeet.

Razerin langattomat Kraken V3 Pro -pelikuulokkeet erottuvat markkinoiden massasta bassotoistoa tukemaan tuoduilla tärinämoottoreillaan. io-techin tuoreimmassa YouTube-videossa tutustumme kuulokkeisiin perinteisen testirutiinin mukaisesti. Videon lisäksi arvioon voi tutustua myös kirjoitetun artikkelin muodossa.
209.99 euron suositushintaiset Kraken V3 Prot sisältävät tärinämoottoreidensa lisäksi 50 mm:n kaiutinelementit sekä irrotettavan mikrofonin ja tietokoneeseen ne muodostavat yhteyden langattomasti. Akunkestoksi valmistaja lupaa kuulokkeille ilman RGB-valaistusta tai tärinämoottoreita 44 tuntia ja molemmat päälle kytkettynä puolestaan 11 tuntia.
Lue artikkeli: Testissä Kraken V3 Pro -pelikuulokkeet
Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Uusi video ja artikkeli: Testissä Razer Kraken V3 Pro -pelikuulokkeet
Testasimme Razerin tärinämoottoreilla varustetut Kraken V3 Pro -pelikuulokkeet.
Samsungin vanhempien lippulaivapuhelinten akkujen on havaittu turpoavan
Useat YouTubettajat ovat raportoineet heidän varastoissaan olleiden vanhempien Samsung Galaxy -laitteiden akkujen turvonneen.

Mrwhosetheboss-käyttäjänimellä YouTubessa toimiva Arun Maini on havainnut hänen vanhojen Samsung Galaxy -lippulaivapuhelintensa akkujen turvonneen puhelinten oltua käyttämättömänä varastoituna. Maini huomasi alun perin Galaxy Note 8:n akun turvonneen niin paljon, että puhelimen takalasi oli revennyt auki.
Turvonneet laitteet eivät Mainilla olleet jääneet kuitenkaan vain Note 8:aan, vaan myös hänen valikoimistaan löytyneiden Galaxy S6:n, Galaxy S8:n, Galaxy S10E:n, Galaxy S10:n, Galaxy S10 5G:n ja Galaxy Z Fold 2:n akut olivat turvonneet.
Maini kertoi akkunsa turpoamisesta alun perin Twitterissä ja videon tekoon hän päätyi vasta huomattuaan muidenkin käyttäjen raportoineen samasta ongelmasta. Videollaan Maini kertoo This Is -YouTube-kanavan kertoneen kaikkien heidän yli kolme vuotta vanhojen Galaxy-puhelinten akkujen turvonneen. Lisäksi videolla myös Marques Brownlee kertoo joidenkin hänen Samsung-laitteiden akkujen turvonneen, ilman että hän olisi kohdannut samanlaisia tapahtumia muissa puhelinmalleissa. Mainin YouTube-videon ulkopuolelta myös niin ikään YouTubeen videoita luova Quinn Nelson on kertonut Twitterissä havainneensa samoja haasteita.
Samsung ei ole vielä antanut virallista lausuntoa akkujen turpoamisen osalta, eikä tiedossa sen myötä vielä ole, onko kyseessä mahdollisesti laajempikin ongelma. Samsungille haasteet akkujen kanssa eivät olisi ensimmäinen kerta, sillä valmistajan vuoden 2016 Galaxy Note7 -puhelimet jouduttiin aikanaan vetämään pois myynnistä räjähtävien akkujen vuoksi.
io-tech seuraa tilanteen edistymistä ja tutustuu myös omiin varastoihinsa akkujen mahdollisten pullistumisten varalta.
Lähteet: Mrwhosetheboss@YouTube, Android Police, SnassyQ@Twitter
Samsungin vanhempien lippulaivapuhelinten akkujen on havaittu turpoavan
Useat YouTubettajat ovat raportoineet heidän varastoissaan olleiden vanhempien Samsung Galaxy -laitteiden akkujen turvonneen.
Intelin XeSS julkaistiin virallisesti Shadow of the Tomb Raider -peliin tuodulla päivityksellä
Shadow of the Tomb Raider -päivityksen lisäksi Intel on tuonut XeSS 1.0 -ohjelmistokehityskitin ladattavaksi GitHubista, vaikka täyttä lähdekoodia ei vielä julkaistukaan avoimena.

Intel julkaisi eilen vihdoin Arc A770 -näytönohjaimen, ensimmäisen Alchemist-koodinimellisen Arc-sukupolven nopeimman mallin. Samaan syssyyn saatiin myös virallinen debyytti yhtiön XeSS-skaalaimelle, kun Shadow of the Tomb Raider sai teknologiaa tukevan päivityksensä.
XeSS on DLSS:n ja FSR:n nykyversioiden tapaan temporaalinen skaalain. NVIDIAn DLSS:n tavoin se käyttää hyväkseen esiopetettua neuroverkkoa ja laskuja kiihdytetään Arc-grafiikkapiirien XMX-matriisiyksiköillä, mutta DLSS:stä poiketen tarjolla on myös yksinkertaisempaa neuroverkkoa hyödyntävät DP4a-versio integroiduille Arc-näytönohjaimille ilman XMX-kiihdyttimiä ja D3D Shader Model 6.4 -versio kolmansien osapuolten näytönohjaimille. Myös SM 6.4 -versio hyödyntää DP4a-kiihdytystä, mikäli näytönohjain tukee sitä. Intel ei ole vielä kertonut XeSS:n Vulkan-tuesta tai miten se toteutetaan kolmansien osapuolten näytönohjaimille, kun nykyinen versio vaatii alleen Direct3D 12:n.
FSR:n kanssa yhteistä on, tai ainakin tulee olemaan, avoimuus. XeSS 1.0 SDK on jo nyt saatavilla GitHubista ja sen mukana tulee mm. esimerkkikoodia, dokumentaatiot, XeSS-kirjastot ja demoja, mutta varsinainen lähdekoodi on julkaistu vasta osittain.
Shadow of the Tomb Raiderin XeSS-toteutuksesta ei ole vielä saatavilla kattavia kuvanlaatuvertailuja, mutta ainakin CapFrameX on ehtinyt ottamaan teknologialla jo tyypit Radeon RX 6800 XT:llä. Keskimääräinen FPS paranee Shadow of the Tomb Raiderissa 4K-resoluutiolla RT Ultra -asetuksin natiivin 46,5 FPS:stä Ultra Quality -asetuksella 52,5 FPS:ään, Quality-asetuksella 59,9 FPS:ään, Balanced-asetuksella 66,4 FPS:än ja Performance-asetuksella 74,8 FPS:ään.
Päivitys: Nyt myös Death Stranding on saanut oman XeSS-päivityksensä
Lähde: WCCFTech
Intelin XeSS julkaistiin virallisesti Shadow of the Tomb Raider -peliin tuodulla päivityksellä
Shadow of the Tomb Raider -päivityksen lisäksi Intel on tuonut XeSS 1.0 -ohjelmistokehityskitin ladattavaksi GitHubista, vaikka täyttä lähdekoodia ei vielä julkaistukaan avoimena.
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Grounded-pelille sekä Ryzen 7000 -sarjan prosessoreille integroituine RDNA2-grafiikkaohjaimineen.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.9.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 22.9.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki vasta julkaistuille Ryzen 7000 -sarjan prosessoreille, joissa on uutena ominaisuutena yhtiön työpöytäprosessoreille integroitu RDNA2-grafiikkaohjain, sekä Grounded-pelille.
Tällä kertaa ajureissa ei ole listattu lainkaan korjattuja bugeja. Tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi järjestelmän nykiminen tai ajureiden mahdollinen kaatuminen timeout-virheeseen toistettaessa videoita RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla, jos V-Sync on asetettu globaalisti Always Off -tilaan, näytöllä esiintyvä hetkelliset grafiikkavirheet peli- ja videoikkunoiden välillä vaihdellessa sekä GPU:n rasitusasteen jumittaminen 100 %:iin Radeon Performance Metricsissä pelin sulkemisen jälkeen. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Grounded-pelille sekä Ryzen 7000 -sarjan prosessoreille integroituine RDNA2-grafiikkaohjaimineen.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 517.48 -ajurit näytönohjaimilleen
Ajureiden merkittävin uudistus on Overwatch 2 -tuki, mutta mukana on myös Windows 11 22H2 -päivityksen suorituskykyongelmia korjaava versio GeForce Experiencestä.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 517.48 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
Ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Overwatch 2 -pelille. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset mm. Microsoft Flight Simulatoriin DLSS-tuen lisäävälle päivitykselle. Ajureissa on mukana myös GeForce Experience 3.26.0.131, joka korjaa Windows 11 22H2 -päivityksen tuomia suorituskykyongelmia GeForce-näytönohjaimilla.
Tuttuun tapaan ajureissa on jälleen korjattu ongelmia ja tällä kertaa lista onkin poikkeuksellisen pitkä. Korjattuja ongelmia ovat esimerkiksi Photoshopin kaatuilut DirectML.dll-kirjastoon liittyen, Jurassic World Evolution 2:n varjojen vilkkuminen, Adobe Illustratorin bugi, jossa Reduce Noise säteenseurannan kera aiheutti pikselöitymisefektin, natiiviresoluution puutos Samsungin U28R55- ja Asuksen VG249Q1A-näytöillä sekä Microsoft Flight Simulatorissa DirectX 12 -rajapinnalla esiintyvät tekstuurien korruptoitumiset pidemmissä pelisessioissa.
Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi HDR:n päälle ja pois kytkennän aiheuttamat vakausongelmat peleissä, jos käytössä on jokin muu kuin natiiviresoluutio, Shadowplay-nauhoitteiden ylivalotus DirectX 12 -rajapinnalla HDR käytössä Windowsissa, näytön vilkunta unitilasta herätessä, jos DSR tai DLDSR on käytössä, Forza Horizonin sateenkaarimaiset artifaktit ja RTX 30 -sarjaa vaivaava odotettua matalampi suorituskyky Minecraftin Java-versiossa. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikkelissa.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 517.48 -ajurit näytönohjaimilleen
Ajureiden merkittävin uudistus on Overwatch 2 -tuki, mutta mukana on myös Windows 11 22H2 -päivityksen suorituskykyongelmia korjaava versio GeForce Experiencestä.
Samsung Galaxy S23 ja S23 Plus ensimmäisissä renderöintivuodoissa
Vuotokuvien mukaan Samsung muuttaa ensi vuoden malleihin puhelintensa kamerajärjestelmän muotoilua.

Aiemmin OnePlus 11 Pron renderöintikuvat vuotanut OnLeaks-nimimerkillä tunnettu Steve Hemmerstoffer on jakanut ensimmäiset renderöidyt kuvat ensi vuodelle odotetuista Samsungin Galaxy S23- ja S23 Plus -älypuhelimista.
Aiemmista vuosista tuttuun tapaan laitteet ovat yleisilmeeltään keskenään samanlaisia ja sukunäkö myös kuluvan vuoden S22-mallistoon on nähtävissä. Kamerakokonaisuuden muotoilua on kuitenkin päivitetty ja erillisestä kamerasaarekkeesta on luovuttu. Sen sijaan puhelinten kolme takakameraa lepäävät omina takakuoren pinnan yläpuolelle nousevina linsseinään kuten Galaxy S22 Ultrassa aiemmin tänä vuonna.
Vuotojen mukaan S23 Plussan näyttö on kooltaan kuluvan vuoden mallista tutut 6,6 tuumaa ja Galaxy S23:n puolestaan 6,1 tuumaa. OnLeaksin vuodon mukaan ulkomitat ovat aavistuksen poikkeavat kuin Ice Universe vielä aiemmin ennusti. Galaxy S23 -perusmallin ulkomitoiksi vuoto odottaa 146,3 x 70,8 x 7,6 mm ja S23 Plussan puolestaan 157,7 x 76,1 x 7,6 mm.
Päivitys: Myös Galaxy S23 Ultra on päässyt osalliseksi renderöintivuotoihin. OnLeaksin Smartprix-sivustolle jakamien kuvien mukaan uutuus vaikuttaisi muistuttavan huomattavan paljon kuluvan vuoden Galaxy S22 Ultra -mallia. Ulkomitat S23 Ultralla ovat vuodon mukaan 163,4 x 78,1 x 8,8 mm.
Samsungin on huhuissa odotettu käyttävän ensi vuonna mahdollisesti Suomenkin markkinoilla Qualcommin Snapdragon 8 Gen 2 -järjestelmäpiiriä oman Exynoksensa sijaan ja myös Qualcomm on vahvistanut tarjoavansa piirejään ensi vuonna entistä suurempaan osaan laitteista. Tarkemmin puhelinten renderöityihin vuotokuviin voit tutustua lähdelinkkien takaa.
Samsung Galaxy S23 ja S23 Plus ensimmäisissä renderöintivuodoissa
Vuotokuvien mukaan Samsung muuttaa ensi vuoden malleihin puhelintensa kamerajärjestelmän muotoilua.
Intel Arc A770 -näytönohjain saapuu myyntiin 12. lokakuuta $329 hinnalla
Alkuperäisestä aikataulusta viivästynyt Arc A770 -näytönohjain saapuu vihdoin myyntiin.

Intelin toimitusjohtaja Pat Gelsinger ilmoitti Innovation-tapahtuman keynote-esityksensä yhteydessä, että yhtiön Arc A770 -näytönohjain saapuu myyntiin 12. lokakuuta 329 dollarin hinnalla. Hinta on sama kuin helmikuussa 2021 julkaistun NVIDIAn GeForce RTX 3060:n suositushinta. Dollareista euroksi muunnettuna ja Suomen 24 % arvonlisäverolla hinta on noin 425 euroa. Suomen saatavuudesta tai näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvista malleista ei toistaiseksi ole tietoa.
Intel mainosti Arc A770:n tarjoavan 65 % parempaa huippusuorituskykyä säteenseurannassa kilpailijaansa nähden. Näytillä oli Intelin omaan suunnitteluun perustuva Limited Edition -versio näytönohjaimesta.
Arc A770 -näytönohjaimessa on käytössä Alchemist-koodinimellinen täysi ACM-G10-grafiikkapiiri, jossa on käytössä 32 Xe-ydintä, 32 RT-ydintä, 512 XMX-yksikköä ja 256-bittinen muistiväylä. A770:n GDDR6-muistit toimivat 17,5 Gbps:n nopeudella ja sitä on valmistajasta riippuen 8 tai 16 Gt. Intelin mukaan suurimmassa osassa malleja muistia tulee olemaan 8 Gt, mutta ainakin yhtiön oma Limited Edition tulee kantamaan 16 Gt muistia.
Hieman ominaisuuksiltaan karsitun Arc A750:n hintaa tai myyntiintuloa ei toistaiseksi kerrottu.
Lähde: Intel
Intel Arc A770 -näytönohjain saapuu myyntiin 12. lokakuuta $329 hinnalla
Alkuperäisestä aikataulusta viivästynyt Arc A770 -näytönohjain saapuu vihdoin myyntiin.
Intel julkaisi 13. sukupolven Core-prosessorit – myyntiin 20. lokakuuta
Intelin uudet prosessorit tuovat mukanaan enemmän ytimiä, isommat välimuistit ja korkeammat kellotaajuudet.

Intel esitteli tänään uudet Raptor Lake -koodinimelliset 13. sukupolven Core -prosessorit. Valmistusprosessi ja arkkitehtuuri ovat samat kuin vuosi sitten julkaistuissa Alder Lake -koodinimellisissä 12. sukupolven Core-prosessoreissa eli käytössä on edelleen aiemmin 10 nanometrin nimellä tunnetulla Intel 7 -prosessi sekä suorituskykyisiä P-ytimiä ja energiatehokkaita E-ytimiä hybridikonfiguraatiossa.
Intel mainostaa yhden ytimen suorituskyvyn parantuneen 15 % ja kaikkien ytimien suorituskyvyn 41 % verrattuna Core i9-12900K:hon. Optimoidun valmistusprosessin turvin kellotaajuuksia on saatu nostettua, P-ytimien L2-välimuistin koko on kasvatettu 1,25 megatavusta 2 megatavuun ja neljä E-ydintä jakaa nyt yhteisen isomman 4 megatavun L2-välmuistin 2 megatavun sijaan. P- ja E-ytimien käytössä olevan L3-välimuistin koko on kasvatettu parhaimmillaan 30 megatavusta 36 megatavuun.
Käytössä on edelleen sama LGA 1700 -kanta ja prosessoreiden yhteydessä julkaistiin myös päivitetty Z790-piirisarja. Raptor Lake -prosessorit toimivat BIOS-päivityksellä myös 600-piirisarjan emolevyillä. DDR5-muisteja tuetaan nyt virallisesti 5600-nopeudella ja tuettuna on edelleen myös DDR4-muistit.
Suorituskykyisin 800 euron hintainen Core i9-13900K -lippulaivamalli on 100 euroa edullisempi kuin AMD:n 16-ytiminen Ryzen 9 7950X. 13900K on nyt varustettu yhteensä 24 ytimellä eli 8 P-ytimellä ja 16 E-ytimellä ja se kykenee käsittelemään P-ytimien Hyper-Threading-ominaisuuden avulla samanaikaisesti 32 säiettä. 13900K toimii maksimissaan 5,8 GHz:n Turbo-taajuudella eli kellotaajuutta on saatu nostettua 600 MHz 12900K:hon verrattuna ja maksimitehonkulutus on noussut 241 watista 253 wattiin.
Core i7-13700K on noin 570 euron hintainen eli noin 60 euroa kalliimpi kuin AMD:n 8-ytiminen Ryzen 7 7700X. Sen ominaisuuksista on karsittu 8 E-ydintä eli käytössä on 8 P-ydintä ja 8 E-ydintä, jotka pystyvät käsittelemään samanaikaisesti 24 säiettä. L3-välimuistista on karsittu 6 megatavua eli sitä on käytössä 30 megatavua ja Turbo-kellotaajuus nousee maksimissaan 5,4 GHz:iin.
Core i5-13600K on hinnoiteltu 430 euroon eli se on 40 euroa kalliimpi kuin AMD:n 6-ytiminen Ryzen 5 7600X. 13600K on varustettu 6 P-ytimellä ja 8 E-ytimellä, jotka pystyvät käsittelemään samanaikaisesti 20 säiettä. L3-välimuisti on karsittu 24 megatavuun ja ja Turbo-kellotaajuus nousee maksimissaan 5,1 GHz:iin. Maksimitehonkulutus on hieman alhaisempi kuin 253 watin 13900K:lla ja 13700K:lla eli 181 wattia.
Kaikista kolmesta K-mallista tulee myyntiin myös pari kymppiä edullisemmat KF-versiot ilman grafiikkaohjainta.
Intelin omissa suorituskykymittauksissa Core i9-13900K:ta verrataan edellisen sukupolven 12900K:hon ja AMD:n leiristä 3D-välimuistilla varustettuun Ryzen 7 5800X3D:hen ja 16-ytimiseen Ryzen 9 5950X:ään. Tänään myyntiin saapuneet Zen 4 -prosessorit on jätetty pois vertailusta.
Peleissä Core i9-13900K:n mainostetaan olevan 6-58 % suorituskykyisempi kuin Ryzen 9 5950X, mutta joissain peleissä Ryzen 7 5800X3D on suorituskykyisempi tai tasoissa. Sisällöntuotantototesteissä Intel mainostaa 16-69 % parempaa suorituskykyiä kuin Ryzen 9 5950X:llä.
Myyntiin uudet 13. sukupolven Core-prosessorit ja Z790-piirisarjaan perustuvat emolevyt saapuvat 20. lokakuuta.
Lähde: Intel
Intel julkaisi 13. sukupolven Core-prosessorit – myyntiin 20. lokakuuta
Intelin uudet prosessorit tuovat mukanaan enemmän ytimiä, isommat välimuistit ja korkeammat kellotaajuudet.
Roccat julkaisi optisilla kytkimillä varustetun Vulcan II Max -näppäimistön sekä lataustelakalliset Syn Max Air -kuulokkeet
Vulcan II Max on täysikokoinen versio aiemmin julkaistusta Vulcan II Ministä ja Syn Max Air -kuulokkeet puolestaan valmistajan uudet lippulaivapelikuulokkeet.

Roccat on laajentanut tietokoneiden oheislaitevalikoimaansa uudella näppäimistöllä ja langattomilla pelikuulokkeilla.
Vulcan II Max on käytännössä täysikokoinen versio viime kuussa esitellystä Vulcan II Ministä. Mukana on edelleen valmistajan omat optiset Titan II -näppäinkytkimet sekä Dual LED -näppäimet, joiden valaistus osaa näyttää näppäinten toisarvoisen toiminnon sen ollessa käytössä.
Vulcan II Max tuo mukanaan myös uuden läpikuultavan rannetuen, joka on näppäimistön itsensä tavoin varsin näyttävästi RGB-valaistu.
Syn Max Air -kuulokkeet puolestaan tarjoavat mukanaan RGB-valaistun lataustelakan, jossa 15 minuutin latauksen luvataan antavan kolme tuntia peliaikaa. Kokonaisuudessaan langattomien kuulokkeiden akunkestoksi luvataan 16 tuntia ja oman langattoman yhteytensä lisäksi ne tukevat myös Bluetooth 5.1:tä. Kuulokkeiden sisällä on 50 mm:n kaiutinelementit ja valmistaja mainostaa niiden tarjoavan 3D-äänet.
Sekä Vulcan II Maxin että Syn Max Airien ennakkotilaus on alkanut välittömästi maailmanlaajuisesti ja myyntiin näppäimistö lanseerataan 17. lokakuuta ja kuulokkeet puolestaan 10. lokakuuta. Roccat Vulcan II Max -näppäimistön suositushinta on 241,99 euroa ja Syn Max Air -kuulokkeiden puolestaan 261,99 euroa.
Lähde: Roccatin lehdistötiedote
Roccat julkaisi optisilla kytkimillä varustetun Vulcan II Max -näppäimistön sekä lataustelakalliset Syn Max Air -kuulokkeet
Vulcan II Max on täysikokoinen versio aiemmin julkaistusta Vulcan II Ministä ja Syn Max Air -kuulokkeet puolestaan valmistajan uudet lippulaivapelikuulokkeet.