Testissä AMD:n uudet RDNA-arkkitehtuuriin pohjautuvat Radeon RX 5700- ja 5700 XT -näytönohjaimet.

Saimme io-techin testiin AMD:n omaan referenssisuunnitteluun perustuvat Radeon RX 5700- ja 5700 XT -näytönohjaimet. Tutustumme artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Lue artikkeli: Testissä AMD Radeon RX 5700 & 5700 XT (Navi)
No en tiedä mitä tarvitaan tai vaaditaan kun osalla kilpa pelaajista mitä turnauksis ollut niin löytynyt 980 koneesta, eli ei tietenkään vaadi BleedinEdge välineitäkään menestyäkseen
Encen porukalla kaikilla oli 1080Ti/240hz paneelit.
Kaikki etu tietysti tarpeen joten ohjaimeen hyvä panostaa. (Vega64 on myös näkynyt turnaustason koneissa)
4:3 luonnollisesti ja venytettynä usein, "roska" reso tottakai mutta pelaajakohtaisia makuasioita, ja jokaisella voi olla hiukan eri säädöt/resot.
Sanotaanko nyt näin, että jos on minimissään yli 170-200 fps ilman mitään ylimääräistä stutteria, ja alkaa syyttämään huonoa FPS:ssää hävitessään, niin aika huono lähtökohta taitojensa parantamista ajatellen… Global ei oo mikään aivan maaginen taitotaso tuossa pelissä kuitenkaan. Ehkä sitten, jos yrittää tosissaan tähdätä korkealle ja kiipeää jotain Faceit ladderia niin pelaamisessa voi jo vaatia yli 300 fps, vaikkakaan en tiedä onko 200 fps päivitysnopeudesta (5 ms) siirryttäessä esim. 500 fps (2 ms) päivitysnopeuteen oikeasti jotain muutakun lumevaikutusta..
240 Hz näytöllä tietysti hyvä jos fps pysyy yli 240.
Niin ja kilpapelaaja/"semi"kilpapelaaja != Global Elite. Muutama kuukaus takaperin pelattiin Astraliksen duphreeta ja jotain sen tanskalaisia kavereita vastaan hieman humalassa, saattoi kyllä olla nekin, mutta ei hirveästi ollu meidän 5xGE tiimillä sanomista…
Tuontyyppisissä peleissä ylipäätään juu.
PCGH testaillut tuota anti-lagia ja kirjoittivat kokemuksistaan myönteiseen sävyyn. Miinuksena, että toimii vain DX11:sta tai vanhemmissa.
Radeon RX 5700 (XT): Radeon Anti-Lag ausprobiert – macht nicht nur Navi geschmeidig
Sais Nvidiakin väsätä jotain tuollaista.
Kumpikohan parempi 350fps +antilag päällä vai 450fps ilman anti lagia.
https://www.pcgamesn.com/nvidia/nvidia-anti-lag-sharpening-amd-radeon-alternative?amp
ja sitten kun katsoo PCGH:n graafeja niin tuolla asetuksella ei ole mitään merkitystä käytännössä:cigar2:
Kaivoit sen yhden kuvaajan jossa sillä ei ole merkitystä :confused:
Katsopa se kuvaaja, jossa Future Frame Rendering asetus on päällä.
Ja ei, anti-lag ei käsittääkseni ole sama kuin nvidian "pre-rendered frames" asetus.
Otit ainoan graafin missä eroja ei ole ja sekin selitetään tekstissä minkä takia eroja ei synny.
Artikkelissakin todetaan että Nvidian asetuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä (google translate)
edit: näköjään vihreät lasit vääristää maailmaa liikaa tässä tapauksessa niin lopetan oman osuuteni tähän
Ymmärrän kyllä että yrität esittää että AMD käyttämällä jälleen saavutettaisiin joku jeesus ilmiö ja kaikki on mahtavaa sekä parempaa.
Todellisuudessa noilla antiLag tms on kaikista vähiten merkitystä.
Lähdetäänkö vaikka siitä että 240Hz TN näytön merkitys on huomatavasti suurempi kuin sillä mitä yrität tässä nyt tuoda esille.
Mistäs tällainen siteeraus?
Luetaanko eri artikkelia?
Tämän sivuston.
Computer Hardware | SegmentNext
Kannattaa huomata että jos AntiLag laskee FPS niin todellisuudessa silloin Antilag Off saattaa olla nopeampi itse pelissä.
Ja jos nämä erot joku oikeasti huomaa niin sitten on kyseessä varsinainen virtuoosilapsi, nyt puhutaan kuitenkin niin pienistä asioista.
Ja tämä ulkopuolinen lähde, joka ei ilmeisesti ole revikoinut näyttistä eikä tehnyt omia anti-lag testejään, on parempi taho arvioimaan asiaa kuin nämä PCGH:n testaajat itse?
Tottakai, mutta jos ajurin input lag on vaikkapa 10ms alempi antilag on -tilassa, on frametimellä varaa hyvin tippua ennenkuin antilag off -tilan input lag kokonaisuudessaan ottaa voiton.
On omakohtaista kokemusta Battlefield V:n FFR -asetuksella leikkimisestä, kun pelintekijät kehoittivat pitämään sen off -tilassa fps pysyy riittävän korkeana. Off tilassa input lag on tuntuvasti pienempi, kun fps on sama – etenkin alemmilla ruudunpäivitysnopeuksilla, esim 60fps.
Käytännössä tuossa penaltti on kuitenkin niin suuri (FFR off ~80fps+ vs FFR on ~130fps+), että en ole off tilaa varsinaisesti ryhtynyt käyttämään. Noissa PCGH:n testeissä erot ovat Navilla suhteellisesti hyvin paljon pienempiä.
Näitä pieniä eroja ollaan koitettu saada hyödynnettyä mutta menee niin pieniksi ettei meidän parhaan pelaajat edes huomaa niitä, ei sen puoleen huomannut ninjojen pelaaja pyjamissaankaan kun testasi tuota
Model 0 hiiren debounce time joka asetettu 4ms. vaikka ero vakio asetukseen on 5-6ms vähemmän.
Käytännössä 144hz ja 240hz välillä input lagin ero on ~3ms. Aika "virtuoosilapsi" saa olla jos tuolla on enemmän merkitystä kuin tuolla AntiLagilla. Sanotaan nyt vielä että tolla AntiLagilla ei ole mitään merkitystä CS:GO:ssa jos siinä on CPU Bottleneck.
Puhutko nyt pixel response ajasta?
Ei se näyttö ainakaan nopeudu AntiLag toiminnoilla.
Ja Riippuu ihan paneelista ja overdrive asetuksistakin.
Kaikki VA paneeli ei edes pysty moiseen edes Max overdrive asetuksella.
Myös näytöissäkin on ImputLag, kai käytät nopeimpia maximaalisen suorituksen takaamiseen?
Mutta tiedän että tarkoituksesi on nyt nostattaa AMD.tä tälläisen ominaisuuden johdosta ja tehdä siitä isompi ja merkittävämpi numero kuin se oikeasti edes on.
Täytyy varmaan heittää porukalta 1080Ti ja 2080Ti pois ja laittaa salaa 5700XT tilalle ja tarkkailla herrojen ilmeitä 😆
@Sampsa voisi vetäistä streamin PUBGia RX XT ohjaimella. Peli minkä tulokset oikeasti kiinnostaa.
CS:GO anti-lag testailua 144hz tn näytöllä:
tl;dw
RTX2070 26ms
5700XT AL off 29ms
5700XT AL on 19ms
subjektiivisesti huomattava vaikutus 60hz, mutta ei enää 144hz virkistystaajuudella.
Contrast Adaptive Sharpening (CAS) vaikuttaa aika lupaavalta:
Onnistuukohan tuolla myös 1080p -> 1440p skaalaus?
Eli sokko testinä ei huomaa(mikä on täysin odotettua)
Meillä kyllä mittausten perusteella mennään noita lukuja reippaasti alemmaksi, mutta itse näyttökin on kyllä parempi kuten näytönohjainkin, käytännön eroa ei ehkä siltikään sokkotestillä tulisi huomattua.
Mutta sama tapahtuu myös näillä näyttöjen imputLag vähentävillä ominaksuuksilla, eroa ei sokkotestillä pysty huomaamaan.
Aivan kuten Model 0 hiiren 4ms asetus,ei pysty huomaamaan.
Juu ei huomaa, kun fps korkea. Huomaa, kun fps matala.
Sinänsä pelaajan reaktioajan suhteenhan sillä ei edes ole väliä huomaako eron vai ei. Kun laitteiston latenssi on 10ms alempi, reagoi myös elimistö tasan sen 10ms aiemmin.
Sulavoitunut liike siis juu mistä huomaa.
Hieman selkeämpi kuva likkeen aikana josta pelaajan reaktioaika/kohteeseen tähtääminen saattaa helpottua/nopeutua.
Spot on. Tämä AMD:n Input Lag ominaisuuskin on nimenomaan pienten etujen havittelua, mutta toimii vain jos pelissä on GPU Bottleneck. Kaikilla ei nyt satu olemaan rahaa laittaa +1000€ koneeseen, joten tästä voi olla monelle sen takia hyötyä.
ps:
Aivan varmasti siellä teidänkin tiimissä on viritetty kaikki mahdolliset asetukset input lagin minimoimiseksi, niin turha väittää, että kyseinen ominaisuus ajuritasolla on turha.
Jos teoriassa AMD:n kortti olisi tasoissa Nvidian parhaan kortin kanssa e-sports tittelissä, vaihtuisiko tiedän tiimissä kortit Nvidia -> AMD sen takia, että AMD:lla saattaisi saada alhaisemman input lagin ajurien takia? Todennäköisesti kyllä.
Ne on jo niin alhaiset ettei ole hyötyä vaihtaa hitaampaan ohjaimeen joka osaltaan ei auttaisi asiaa yhtään.
Sitä en tiedä sanoa vaihtuisiko jos olisi yhtänopeaa tarjolla AMD.llä, imputlagit kun ei varsinaisesti ole nytkään mikään ongelma ollut joten ei niissä ole mitään mitä lähteä korjaamaan.
Isoin ongelma löytyy tuoleista,liian monta erillaista tuolia joissa selviä puutteita.
Siksi tilasin itselleni Noblechair heron ja porukka sitten koe istuu sen+Noblechair Epicin ja tekee niistä valinnan.
Ehkä tässä vaiheessa auttaa pidemmissä matseissa enemmän kuin mikään muu päivitys.
Keskiluokkaanhan nää oli tarkotettu, ja hyvin suoriutuvat. Ajureiden myötä varmasti parantuu suorituskyky kun (ainakin suurimmissa määrin) uusi arkkitehtuuri eikä GCN 6.0.
ps. @Lepakomäyrä mukava nähdä vaikka olet Nvidia-ukko, niin nyt olet jättänyt ne vihreät lasit pois. Pidä jatkossakin toi asenne. :tup:
Ajatuksen tasolla kiinnostaa tuosta Forza Horizonista, että onko siinä jotain erityisesti nVidiaa rampauttavaa pelissä vai jostain syystä AMDn korteille vain paljon parempi työkuorma (miksi? miksei toistu muissa peleissä näin räikeästi?). Mukavalle vaikuttaa kortit, mutta muutama viikko sitten hommattu vajaa 300e Vega 56 Pulse ei ainakaan huonolle ostokselle vielä tunnu, mikä on tietysti henkilökohtaisesti kiva juttu :tup:
Katsellaas tulisiko sieltä vielä kunnon 4k korttia vuoden sisään järkihintaan jommalta kummalta leiriltä!
Omalla geforcellani FH4:ssä gpu usage tapissa, mutta power draw sellaisen 15-20 prosenttiyksikköä pienemmät kuin normaalisti. Pienin mitä olen missään pelissä nähnyt.
Ehkäpä jokin osa GPU:sta toimii pullonkaulana nvidialla tuossa työkuormassa ja muut työskentelevät sitten puoliteholla. Noviisin spekulointia tosin, mitään en näistä ymmärrä.
Koska Microsoftin oma studio ja peli suunniteltu nimenomaan Xboxille missä on GCN? Ei tuo ensimmäinen kerta ole. RDNA ei toki ole GCN mutta samaa sukua suoremmin pelikäyttöön optimoituna
Eiköhän tuo spekulointisi ole pääpiirteissään oikein.
Forza kun oli alunperin yksinoikeuspeli xflopsille ja nyky konsoleissa on AMD:n GPU, niin eiköhän se grafiikka koodi ole alunperin optimoitu sille.
Kun PC versio julkaisiin niin on vähän ajettu testejä ja todettu että fine enuf koska keskiverto raudalla FPS on kuitenkin vähintään 1,5-2x parempi kuin konsolilla. Ei siis ole liene kannattanut rahaa lappaa optimointieihin. Forzan PC pelailustakin kun voi tehdä oletuksen, että pelaajalla liene on myös investoituna rattipolkimet tai jonkunlainen peliohjain, niin tuskin sen koneesta löytyy markkinoiden hitaimpia GPU:takaan.
Mjoo, toki vähän teknisemmällä tasolla vielä kiinnostaisi. Voisi kuvitella, että suuri osa isoista peleistähän varmaan tehdään XBox / PS4 suorituskyky hyvin keskeisesti mielessä ja molemmissa GCNää, mutta Forzan kaltaiset suorituskykyerot PC puolella AMD ja nVidia muissa peleissä suht tasaväkisesti kilpailevien korttien välillä tuntuu enemmän poikkeuksille kuin säännölle.
Voi olla, tai sitten vain yksinkertaisesti pelin renderöijän ratkaisut sopivat tässä tapauksessa huonosti NVIDIAn arkkitehtuurille/arkkitehtuurille, kyllä noita tulee loppuviimein aika useinkin vastaan että peli toimii toisella valmistajalla selvästi keskivertoa huonommin / paremmin
Konsoleilla on aika rajalliset rautaresurssit, mutta ohjelmointirajapinnat tarjoavat myös erittäin matalantason rajapinnat ja sitä kautta kontrollin rautaan. Koodi tehdään raudan mukaan.
Vaikka ehkä PC puolelle siirryttäessä jouduttaisiin siirtymään ylemmän tason grafiikkarajapintoihin niin koodi genereisesti on jo sille target arkkitehtuurille tehty, eli vaikka niitä matalantason kutsuja otettaisiin pois ja vaihdettaisiin korkeamman tason kutsuille niin muu koodi voi olla jo epäedullista toiselle GPU arkkitehtuurille. Jos peli pyörii riittävän hyvin keskiverto raudalla, niin ei kannata alkaa optimoida.
Varsinkin pelissä joka on alunperin pitänyt suunnitella 30 tai 60 FPS limitille, niin siellä on jo muuten tehty kaikki mahdollinen optimointi kontrollien inputlagin yms piilottamiseksi jottei sitä tarvitse pysytä ajamaan 100-200FPS että pelikokemus on kunnossa.
Kovin teknisiä tietoja ei varmaan saa kun koodi on suljettua. Tietty jos foorumilla on joku GFX koodailun guru joka viitsii meitä tyhmiä opettaa niin ehkä jotain toivoa. 😉
Olen yllättynyt. Linusilla ekana mediatalona ottavat kantaa tuohon kortin tehonkulutukseen.
Eikös myös io-tech ole aika selkeästi huomioinut tämän omassa artikkelissaan?
En ole lukenut kun "artikkeli päivittyi".
Lämpötilathan johtuvat vähintään yhtä paljon coolerista kuin itse piirin tehonkulutuksesta. Customit auttavat siihen puoleen.
Saapa nähä milloin näille olisi luvassa Fullcover -blokkeja 🙂
katso liitettä 247843
Loppukuusta.
EK-Vector Blocks Engineered for AMD Navi GPUs – ekwb.com
Juuri näin. Joku oli jo R9 290X:n vai minkä 2 rupellisen jäähyin tintannut tuohon kiinni ja lämmöt jossain 65 paikkeilla sen jälkeen.
Tuo AMD:n lehtipuhallinmalli on tahallaan "vain riittävä", jää valmistajille sitten tilaa riipiä vähän lisätehoja/hiljaisempia ohjaimia (ja tietysti repiä lisää hintaa).
Vähän huono ennustella tulevia, kun nykyinekään testattu versio ei ole edes ensimmäinen iteraatio puhtaasta RDNA:sta vaan RDNA + GCN hybridistä. Eiköhän tuossa pari kolme iteraatiota mene ennekuin muut GCN blockit on vaihdettu RDNA blockeihin. Jos niiden aikana ei perf/W parane niin sitten alkaa näyttää huonolta. Siihen nähden että tuossa on nyt vasta lähinnä CU:t ja schedulerit veivattu uusiksi, perf/W parannus on ihan ok.
Tämä kuulostaa enemmän "taktikoinnilta" AMD:n puolelta, kuin todelliselta syyltä. Ei vaan haluttu latistaa tunnelmaa, sillä että kellotusominaisuudet haukuttaisiin julkistuksen yhteydessä.
Kunnon salaliitot taas tulilla. Voisi jättää vähemmälle.
Hyvä testi ja mukavia lukuja mutta ei kilpailua 2080Ti:lle joten ei kiinnosta kortti sen enempää
Sehän on nyt ollu heti tiedossa, että nämä kilpailevat RTX2060/RTX2070 -kortteja vastaan, mutta pieksevät joissakin testeissä Super -mallitkin.
Luulen että ongelmana on enemmänkin peli, hiiren senssi, hiirimatto sekä dpi mikä vaikuttaa tuohon että huomaako sitä. CS kun on vähän semmonen reaktiopeli, flikit ja sprayn hallitseminen mekaanisesti paljon tärkeämpää ensin.
Itse huomaan jo ko. pelissä 1.5ms lisän m_rawinput käytöstä tai esim. hiiren 1000hz -> 500Hz (1ms ero). Kuin myös sen että fps vaikka 150 tai 300, pudotus suunnilleen samaa luokkaa.
Tullut tosin pumpumeja pelattua se reilu 20v. Eri asia sitten pystynkö enää tässä iässä hyödyntämään tätä vaikka kaikki saisi minimoitua… Ehkä sitä liikkuvan targetin seuraamista saisi helpotettua.
Mutta jos keskimäärin saisi tuota tulosta parannettua jostain kokonaistuloksesta 25ms -> 19ms mikä on jo prosentuaalisesti aika suuri, niin aivan varmasti sen huomaa varsinkin isoimmilla sensseillä. Ironisesti se on yksi niistä syistä miksi CS:ää joutuu pelamaan niin helvetin pienellä senssillä, säätämätön fov pakottaa oikeastaan 4:3 käyttöön jotta se on 90 eli helpompi osua kauemmas ja sitten vielä sen renderin unresponsiivisuus päälle että on vaikeampaa tehdä pieniä tarkkoja korjauksia tähtäykseen, jos senssi ei tosiaan ole <1000 EDPI.
Se että saako siitä järkyttävää hyötyä enää taitotason myötä onkin sitten ihan toinen asia.
Quake jäbät ainakin juhlisivat jos hiirtä saisi paljon responsiivisemmaksi, koska ei sitä lightning gunin träckkäystä muuten saa pidettyä hahmon kohdalla jos hiiri "leijuu" vähänkään.
Nyt unohdat todella merkittävän asian. Navi käyttää lähes pelkästään GCN instruction settiä. Ajurit ja pelit ovat edelleen GCN pohjaisia ja Navi ei pääse käyttämään sille optimaalisia komentoja. Nämä ajurit mitä AMDlta nyt tuli ovat korkeintaan beetta ajureita siihen nähden mitä Naville pitäisi olla. Ei ole ihme, että Navi on GCN/RDNA hybridi, koska GCN on kaikille tuttu ja siihen on helppo rakentaa päälle.
Se, että Navi kykenee kilpailemaan näinkin hyvin jo julkaisussa on jo todella paljon. Muutenkaan ei voi olettaa, että uusi arkkitehtuuri on optimoitu täysin jo heti alkuun, RTX on jo vuoden saanut ajuri päivityksiä.
Se, että paljonko Navista saadaan irti on vain spekulaatiota, mutta olen sata varma, että Navi tulee parantamaan suoritus kykyään huomattavasti, puhumattakaan mitä Navi20 piiri tuot tullessaan, kun se on täysin RDNA pohjainen.
Jos nyt vertaat Navia Turinkiin niin ovat käytännössä identtiset. Lähes samat kellot, sama stream/cuda prosessori määrä sekä sama virran kulutus, kaikki samassa teholuokassa.
Ainoa ero on 12nm vs 7nm ja Nvidian 7nm kortteja ei tulla ainakaan vuoteen vielä näkemään.
Se, että AMD on toistaiseksi selvästi jäljessä energiatehokkuudessa ei tarkoita sitä, etteikö Navista saada vielä lisää irti ja ero kapenee entisestään.
En ole löytänyt tälle Navi = GNC jutulle mitään muita lähteitä kuin tästä ketjusta pari viestiä. Esim. @Sampsa ei tuossa Navi arkkitehtuuri jutussa puhunut mitään siitä että olisi sitä ja tätä GNC pohjalta. Olisiko näille jutuille lähteitä? Myös @Kaotik jota pidän varsin perehtyneenä asioihin ei ole tälläisiä kirjoitellut, vaan aiemmassa viestissään sanoi ettei Navi ole mikään GNC 2.0 yms.
AMD Radeon RX 5000 är hybrid med inslag av GCN – "renodlad" RDNA först år 2020
Navi 10-based AMD Radeon RX 5700 still has elements of GCN, 'pure' RDNA coming only in 2020
Tuossa on jotain artikkeleita kyseiseen aiheeseen. Tietysti jotain tervettä spekulointia tässä on tullut käyttää ja viisaammat ihmiset ovat Navi grafiikka piippulinjan ja piirikuvan analysoineet.
Tässä suurinpiirtein 2:30 eteenpäin puhutaan, siitä miten Navi ei voinut olla täysi muutos vaan GCN elementtejä tuli ottaa mukaan, jotta ohjelmoiminen tulevaisuudessa olisi helpompaa:
Tuohon instruction settiin en löytänyt mitään linkkiä. Tämä kuitenkin on ollut puheenaiheena monessa eri kanavassa "katson vielä jos löydän", mutta perus käsitys itsellä on, että uusi arkkitehtuuri ja uusia komentoja joita ei ole vielä ehditty ottamaan käyttöön tai niitä ei voida käyttää jos pelimoottori ei niitä vielä tue tai ne vaatii kehittäjältä huomiota.
ISA (instruction set architecture) on uusi mutta se ei tarkoita vielä yhtään mitään, GCN:n eri sukupolvetkaan ei käytä kaikki samaa ISA:aa.
Onhan tuo selvästi edelleen GCN:n sukuinen monella tapaa, mutta harvoinpa mitään TeraScale->GCN tason muutoksia tuleekaan, ihan samaan tapaan tai jopa lähemmin esimerkiksi NVIDIAn piirit ovat jostain Fermistä lähtien sukua toisilleen. En usko RDNA2:n tulevan poikkeamaan rajusti nykyisestä, toki siinä uudistetaan taas asioita mutta todennäköisemmin erot ovat samaa luokkaa kuin vaikka GCN-sukupolvien välissä kuin mitään radikaalia (ellei sitten laske yksittäisiä asioita kuten mahdollista RT-TMU:ta)
Isoin merkitystään tuolla on joillakin konsoli ohjelmilla, kun ne on hiottu varsin tarkasti raudan ympärille. Pc puolella erot lienevät pienempiä. Mutta yhteensopivuus wabhojen softien kanssa erityisesti konsolipuolella on syy tuohon yhteensopivuustarpeeseen. Periaatteessa softat toimisivat vähän vilkkaammin jos ne olisi optimoitu enemmän nykyiselle raudalla, kuin edelliselle, mutta niinhän se aina menee, että optimoinnilla saa lisää nopeutta kun hyödynnetään vahvuuksia ja vältellään heikkouksia arkkitehtuurin suhteen.