Pikakatsaus NVIDIAn GeForce RTX 30 -mobiilinäytönohjainten moniin kasvoihin

NVIDIAn GeForce RTX 30 -mobiilinäytönohjaimia on saatavilla yhteensä 28 eri varianttia, vaikka nimiä on vain kolme. Jatkossa NVIDIA edellyttää kannettavien valmistajia ilmoittamaan käyttämänsä GPU:n kellotaajuudet ja TDP-arvot kuluttajille.

NVIDIA julkaisi CES 2021 -virtuaalimessuilla uudet GeForce RTX 30 -sarjan mobiilinäytönohjaimet ja nyt ensimmäiset niistä ovat saapuneet myös markkinoille. Uusien näytönohjainten ympärillä on ollut kuitenkin tavallista enemmän epätietoisuutta, kun NVIDIA poisti käytöstä Max-Q-merkinnän, joka kertoi aiemmin kyseisen mallin olevan normaalia matalammalla TDP-arvolla.

NVIDIA reagoi nopeasti median ja käyttäjien protesteihin Max-Q-merkinnän poistosta ilmoittamalla, että yhtiö tulee rohkaisemaan kannettavien valmistajia ilmoittamaan näytönohjainten tarkemmat tiedot suoraan tuotetiedoissa. Pian sen jälkeen yhtiö muutti vielä kerran kantaansa todeten, että yhtiö rohkaisun sijasta edellyttää sekä näytönohjaimen TDP-arvon että kellotaajuuksien ilmoittamista jatkossa.

Vaikka lopputulokseen päädyttiin ylimääräisten mutkien kautta, on tulos jopa selvästi parempi, kuin alkuperäinen lähtötilanne; enää jää arvioitavaksi kannettavan jäähdytyksen riittävyys kyseisille luvuille. Löydät alta NVIDIAn OEM-valmistajille tarjoamien eri mallien tarkemmat tiedot, jotka paljastavat samalla Max-Q-nimen olevan edelleen sisäisesti käytössä. Lista on peräisin ComputerBase-sivustolta.

GeForce RTX 3080

GeForce RTX 3080:n mobiiliversio perustuu GA104-grafiikkapiiriin, joka on työpöytäpuolella tuttu RTX 3060 Ti- ja RTX 3070 -malleista. Grafiikkapiirissä on käytössä täydet 6144 CUDA-ydintä ja 256-bittinen muistiväylä.

 

GeForce RTX 3070

GeForce RTX 3070 perustuu samaan GA104-grafiikkapiiriin, mutta karsitumpana versiona. RTX 3070:n mobiiliversiossa on käytössä 5120 CUDA -ydintä ja 256-bittinen muistiväylä.

GeForce RTX 3060

GeForce RTX 3060:n mobiiliversio perustuu työpöytämallin tavoin GA106-grafiikkapiiriin. Mobiilimallissa on käytössä 3840 CUDA-ydintä ja 192-bittinen muistiväylä.

Kryptolouhijat iskivät silmänsä kannettaviin

Kiinassa uudet RTX 30 -sarjan mobiilinäytönohjaimilla varustetut kannettavat ovat kysyttyä tavaraa, sillä Ethereumin kurssi mahdollistaa voiton tahkoamisen myös erillisnäytönohjaimia kalliimmilla kannettavilla.

Yksi syistä näytönohjainten ennennäkemättömän kovan kysynnän takana ovat kryptolouhijat. Nyt rintamalta kuuluu lisää ikäviä uutisia tavallisille kuluttajille, sillä alan kysyntä ei koske enää vain näytönohjaimia.

Uudet kannettavat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla ovat vasta saapuneet markkinoille, joten niiden tulevaa saatavuutta on vielä mahdotonta ennustaa. Mikäli Kiinasta kantautuvat tiedot kryptolouhijoiden kannettavafarmeista pitävät paikkansa, myös niiden saatavuuden voidaan kuitenkin odottaa olevan normaalia heikompaa.

VideoCardzin kokoaman raportin mukaan kiinalaiset louhijat ostavat kannettavia erillisnäytönohjainten tapaan tukuttain ja pinoavat niitä hyllyille louhimaan Ethereum-virtuaalivaluuttaa. ETH:n arvo on noussut nyt sille tasolle, että Bilibili-sisällöntuottaja Fish Pond F2pool on julkaissut videon paikallisesta Starbucksista, jossa hän louhi RTX 3060 -mobiilinäytönohjaimella varustetulla kannettavalla 0,00053 ETH-bittirahaa kahdessa tunnissa, mikä riittäisi periaatteessa yhden kahvin maksuun.

Louhintafarmien epäillään aiheuttavan Iranissa sähkökatkoja

Lähi-idässä puolestaan on raportoitu jatkuvista sähkökatkoista, joiden epäillään johtuvan kryptolouhintafarmeista. Maassa on viranomaisten mukaan tällä hetkellä vähintään 14 laillista bitcoin-farmia. HotHardwaren kokoamien tietojen mukaan Iran myy kiinalaisille louhintayrityksille sähköä erittäin edulliseen 0,022 euron kilowattituntihintaan, vaikka hallitus puhuukin itse kymmenkertaisesta hinnasta. Louhintafarmien raportoivaan kuluttavan maassa jopa 300 – 450 megawattia, mikä vertautuu noin 100 000 asukkaan kaupungin kulutukseen ja on osoittaunut liian korkeaksi maan sähkötuotannolle ja -verkoille. Myös Iranin energiaministeri on myöntänyt, että sähkökatkojen syynä saattaa olla nimenomaan kryptolouhintafarmit.

Lähteet: VideoCardz, HotHardware

Huhut Applen virtuaalilasien ympärillä kiihtyvät

Vuotolähteiden mukaan Apple julkaisisi virtuaalilasinsa ensi vuoden aikana kahdella 8K-näytöllä ja 3000 dollarin hintalapulla varustettuina.

Applen on huhuttu jo pitkään valmistelevan omia virtuaali- tai lisätyn todellisuuden laseja. Nyt huhujen ympärille on alkanut kerääntymään myös lihaa Bloombergin ja Informationin lähteiden toimesta.

Raporttien mukaan Apple tulisi julkaisemaan virtuaalilasinsa ensi vuoden aikana ja ne varustettaisiin kahdella 8K-resoluution näyttöpaneelilla, yksi per silmä. Laseihin olisi upotettu 12 tai jopa useampi kameraa, joita hyödynnetään paitsi käsien ja käyttäjän sijainnin havainnoimiseen, myös lisättyyn todellisuuteen, jossa kamerat välittävät laseihin reaalimaailman kuvaa yhdistettäväksi muihin elementteihin.

Edellä mainituissa ominaisuuksissa ei sinänsä ole mitään maata mullistavaa, mutta niiden lisäksi Applen kerrotaan varustavan lasinsa sekä katseen seurannalla että LIDAR-sensorilla, jonka on tarkoitus mahdollistaa entistä parempi käyttäjän sijainnin paikallistaminen. Lasien on tarkoitus kyetä toimimaan myös itsenäisenä kokonaisuutena Applen oman piirin voimin, mutta piirin mallista ei ole tässä vaiheessa tietoa. Laseissa kerrotaan olevan lisäksi sormustimen kaltainen pieni pyöriteltävä kytkin, jonka funktio on tässä vaiheessa vielä auki.

Applen lopullisena tavoitteena kerrotaan olevan lisätyn todellisuuden lasit, joita ei erottaisi tavallisista silmälaseista. Matkalla sinne ensimmäisen etapin kerrotaan kuitenkin näyttävän varsin perinteisiltä virtuaalilaseilta. Niiden rakenteessa aiotaan hyödyntää vuotajien mukaan HomePodista tuttua kangasta ja vaihdettavia pantoja. Uutiskuvana näkyvä piirros on Informationin piirtämä mallikuva vuotajien kuvausten perusteella.

Mikäli Bloombergin ja The Informationin tiedot pitävät paikkansa, Applen virtuaalilasit tulevat olemaan aluksi suunnattu lähinnä yrityskäyttöön 3000 dollarin hintalapun kera.

Lähteet: Bloomberg, Information, Verge

Razer julkaisi Huntsman V2 Analog -näppäimistön analogisilla optisilla kytkimillä

Razerin uudet analogiset optiset kytkimet tukevat paitsi tietenkin analogista toimintaa, myös kustomoitavia kytkentäsyvyyksiä ja kahta erillistä kytkentäpistettä per näppäin.

Pelaajien johtavaksi elämäntapabrändiksi itseään tituleeraava Razer on julkaissut mielenkiintoisen uutuuden näppäimistörintamalle. Yhtiön uusi Huntsman V2 Analog kertoo jo nimessään kenties oleellisimman uuden ominaisuutensa, eli analogiset näppäinkytkimet.

Huntsman V2 Analog on varustettu yhtiön omilla uusilla Razer Analog Optical Switch -kytkimillä. Razerin uusissa optisissa kytkimissä ei enää mitata vain sitä, pääseekö valo kytkimen läpi, vaan myös paljonko valoa milläkin hetkellä pääsee läpi, jonka perusteella kytkin voi toimia analogisena painikkeena digitaalisen sijasta. Sen lisäksi kytkimet tarjoavat käyttäjän kustomoitavissa olevan kytkeytymissyvyyden (1,5 – 3,6 mm) sekä käyttäjän niin halutessa kaksi erillistä kytkeytymispistettä, joihin voidaan ohjelmoida eri toiminnot. Kytkimille luvataan kestävän 100 miljoonaa klikkausta, kiitos optisen mekanismin, joka ei kulu perinteisen mekanaisen kytkimen tapaan.

Razerin mukaan se on kuunnellut fanejaan näppäimistön muiden ominaisuuksien valinnassa. Huntsman V2 Analog on täyden koon näppäimistö ja se on varustettu kaksoisvaletuilla (DoubleShot) PBT-näppäinhatuilla, jotka on luvattu myös pohjoismaiselle näppäinasettelulle. Näppäimistön oikeasta ylänurkasta löytyy kolme mediapainiketta ja digitaalinen rulla.

Huntsman V2 Analog yhdistetään tietokoneeseen punotulla USB 3.0 Type-C -kaapelilla, mutta paketin mukana toimitetaan myös USB Type-C – Type-A -adapteri. Näppäimistön kyljestä löytyy yksi USB 3.0 Type-A -liitin esimerkiksi muistitikkua varten. Razerin tavoille uskollisena näppäimistö tukee Chroma RGB -valaistusta. Tyypilliseen tapaan valaistujen näppäinten lisäksi Huntsman on varustettu sen sivut ja etureunan kattavalla RGB-valaistuksella, jonka lisäksi ilmeisesti myös valinnainen rannetuki on varustettu vastaavalla valaistuksella.

Näppäimistö on myynnissä Razerin omassa verkkokaupassa välittömästi 269,99 euron suositushintaan ja se saapuu jälleenmyyjien valikoimiin 9. helmikuuta eli ensi viikolla. Se tulee saataville välittömästi myös pohjoismaisella Nordic-näppäinasettelulla.

Lähde: Razer (1), (2)

Intelin tuleva Sapphire Rapids -palvelinprosessori vuotokuvissa

Sapphire Rapids tulee tukemaan HBM-muistien lisäksi DDR5-muisteja sekä PCI Express 5.0 -standardia sekä siihen perustuvaa CXL-väylää.

Intel on vasta päässyt aloittamaan Ice Lake-SP -palvelinprosessoreiden tuotannon, mutta sen seuraajaa on huhuttu julkaistavaksi jo kuluvan vuoden aikana. Todennäköisemmin prosessorit kuitenkin saapuvat markkinoille aikaisintaan ensi vuoden puolella. Riippumatta lopulta toteutuvasta aikataulusta Sapphire Rapids -koodinimellä tunnetut seuraavan sukupolven Xeon Scalable -prosessorit ovat merkittävä julkaisu jo niiden tuomien uusien teknologioiden myötä.

Luotettavista vuodoistaan tuttu HXL on twiitannut kiinalaisesta Bilibili-palvelusta löytämänsä kuvat tulevasta palvelinprosessorista. Alkuperäisen vuotajan mukaan LGA4677-X-kantaan sopiva ja 1,3 GHz:n peruskellotaajuudella toimiva Engineering Sample on joko viimeisiä ES0-tason prosessoreita tai askelta pidemmällä oleva ES1-versio. Se rakentuu ilmeisesti neljästä erillisestä prosessorisirusta, joissa HXL:n mukaan olisi mahdollisesti kussakin enimmillään 14 eli yhteensä 56 ydintä, mutta tästä ei ole vielä varmuutta.

Sapphire Rapids tulee olemaan näillä näkymin yksi ensimmäisistä DDR5-muisteja tukevista alustoista, mutta se tukee sen lisäksi suoraan prosessorin paketointiin integroituja HBM-muisteja. Vuodon mukaan paketin sisällä olisi neljä HBM-pinoa prosessorisirujen rinnalla. Sen lisäksi uusia teknologioita ovat tuki PCI Express 5.0:lle ja siihen perustuvalle avoimelle Compute Express Link -väylälle.

Päivitys:

HXL löytänyt samasta lähteestä kuvan prosessorista myös ilman lämmönlevittäjää. Lämmönlevittäjän alta paljastuu alkuperäisen vuotajan mainitsemat neljä sirua, mutta mainostettuja HBM-muisteja kuvan prosessorissa ei ole nähtävillä. Sen sijasta mielenkiintoisena yksityiskohtana sirun reunalta löytyy yksi pienikokoinen Altera-brändätty piiri. Altera oli FPGA-piireihin erikoistunut yritys, jonka Intel kaappasi talliinsa vuonna 2015.

Lähde: HXL @ Twitter, Bilibili

Live: io-techin Tekniikkapodcast (5/2021)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 5. helmikuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Uusi artikkeli: Testissä Nokia 3.4

io-tech testasi HMD Globalin edullisen Nokia 3.4 -älypuhelimen.

HMD Global esitteli Nokia 3.4:n viime syksynä ja kauppoihin laite saapui lokakuun lopulla. Nyt puhelin on saapunut io-techin testilaboratorioon jatkamaan alkuvuoden edullisten älypuhelinten testirykelmää. Nokia 3.4:n keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,39-tuumainen HD+-resoluution näyttö, Snapdragon 460 -järjestelmäpiiri, 3 gigatavua RAM-muistia, 32 gigatavua tallennustilaa ja 4000 mAh:n akku. Kamerajärjestelmänä puhelimessa toimii yksi 13 megapikselin pääkamera yhdessä 5 megapikselin ultralaajakulmakameran ja 2 megapikselin syvyystietokameran kanssa.

Artikkelissa perehdytään Nokia 3.4:ään viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta hieman täysimittaista testirutiinia lyhyemmässä muodossa.

Lue artikkeli: Testissä Nokia 3.4

Ars Technica: Huawein oma Harmony OS -käyttöjärjestelmä on lähes puhdas kopio Android 10:stä

Huawei myöntää HarmonyOS:n pohjautuvan Androidin vapaan lähdekoodin versioon, mutta painottaa kyseessä kuitenkin olevan täysin oma käyttöjärjestelmänsä.

Huawei on Yhdysvaltojen ja Kiinan välisen kauppasotatilanteen myötä joutunut länsimaissa tukalaan tilanteeseen Android-käyttöjärjestelmän kanssa, sillä yhtiö ei ole kyennyt tekemään enää yhteistyötä Yhdysvaltalaisen Googlen kanssa. Vastaiskuna näihin haasteisiin Huawei on kehittänyt täysin omaa käyttöjärjestelmäänsä, jonka alkuperäinen julkistus on tapahtunut jo vuoden 2019 syksyllä. Uutta Harmony OS 2.0:aa esiteltiin viime syyskuussa ja sen luvattiin tulevan älypuhelimiin vuoden 2021 aikana.

Täysin uutena Androidin haastavana mikrokerneliin perustuvana käyttöjärjestelmänä esitelty Harmony OS kuitenkin on herättänyt hämmennystä sen päädyttyä Ars Technican testattavaksi. Sivuston toimittajan Ron Amadeon havaintojen mukaan kyseessä on nimittäin käytännössä vain muunnelma Androidista ilman suurempia muutoksia. Vastaavia havaintoja kuultiin jo joulukuun loppupuolella eri lähteistä pienempinä pirstaleina.

Ars Technica ei päässyt asentamaan Harmony OS -käyttöjärjestelmää puhelimeen, vaan testit tehtiin etänä ajetussa virtuaaliympäristössä tietokoneella. Ars Technicalla testin tehneen Ron Amadeon mukaan esiin käynnistyvä käyttöliittymä on identtinen nykyisin Huawein puhelimissa pyörivän EMUI:n kanssa, mutta Android-mainintojen sijaan tietoihin on kirjoitettu HarmonyOS kyseessä olevan käyttöjärjestelmän mukaan. Tämä itsessään ei vielä tekisi uutuuskäyttöjärjestelmästä Androidin kopiota, vaan vain yhteisen EMUI-käyttöliittymän jakavan – yhtäläisyydet eivät kuitenkaan jääneet siihen.

Emulaattorista löytyvä laitteen tiedot näyttävä info-sovellus tunnistaa puhelimen käyttöliittymän Android 10 Q:ksi. Lisäksi käyttöjärjestelmän taustalla pyörii sovelluksia kuten ”Android Services Library”, ”Android Shared Library” ja ”com.Android.systemui.overlay”. Osa taustaohjelmista ja sovelluspaketeista puolestaan vaikuttaisi Ameron mukaan olevan vain nimeltään Androidista HarmonyOS:ään muutettuja: Esimerkiksi ”HarmonyOS System” -paketin kuvakkeena näkyi Androidin system-paketin kuvake, minkä lisäksi paketti oli nimeltään version 10, kuten Android 10, vaikka Harmony OS:n pitäisi olla vasta versiossa 2.0.

Amadeon tulkinnan mukaan Harmony OS on myös aivan liian valmis paketti ollakseen yhä beta, jollaisena Huawei sitä markkinoi. Hänen tulkintansa mukaan tämäkin on viite siitä, että kyseessä on kopio Androidista uudella nimellä, sillä käytännössä HarmonyOS tukee kaikkia Android 10:n ominaisuuksia kuten NFC-lähimaksuja, tummaa tilaa ja samankaltaista ilmoituspalkkia. Myös Googlen sovellukset Huawei App Gallery -sovelluskaupassa toimivat suoraan uutuuskäyttöjärjestelmässä.

Androidin AOSP-version (Android Open Source Program) ollessa avoin käyttöjärjestelmä on sen osien käyttäminen kuitenkin vapaata ja mahdollista. Ars Technican artikkelissa Amadeo kuitenkiin toteaa, ettei hän löytänyt tutkimustensa myötä Harmony OS:stä mitään merkittävää muutosta Androidiin verrattuna, millä perusteella kyseistä alustaa voisi pitää täysin omana käyttöjärjestelmänään. Hän vertaa HarmonyOS:ää Amazonin FireOS:ään, joka myös on muunnelma Androidista, mutta Amazon tunnustaa sen avoimesti. Tarkemmin Amadeon huomaamista yhtäläisyyksistä voit lukea Ars Technican artikkelista lähdelinkin takaa.

Saimme Huawei Suomelta virallisen lausunnon asian tiimoilta. Lausunnossaan Huawei pitäytyy kannassaan, jonka mukaan HarmonyOS on täysin uusi käyttöjärjestelmä, mutta mainitsee sen kuitenkin pohjautuvan ainakin joiltain osin Androidin AOSP-versioon. Tämä on ristiriidassa yrityksen aiempien puheiden kanssa, joiden mukaan HarmonyOS olisi mikrokernelpohjainen käyttöjärjestelmä.

Huawein io-techille antama virallinen suomenkielinen lausunto:

Huawein hajautetun teknologian pohjalle rakennettu HarmonyOS on täysin uusi käyttöjärjestelmä, joka on suunniteltu tulevaisuuden maailmaan, jossa suuri määrä IoT-laitteita on yhteydessä toisiinsa. Se toimii lukuisilla eri laitteilla ja sitä on helppo mukauttaa vastaamaan erilaisia laitteisto- ja sovellusvaatimuksia.

HarmonyOS noudattaa tiukasti kaikkia sovellettavissa olevia avoimen lähdekoodin sääntöjä ja hyödyntää monia kolmansien osapuolten tarjoamia lähteitä, kuten Linuxia, nopeuttaakseen kattavan arkkitehtuurin kehittämistä. Avoimen lähdekoodin Android Open Source Projectiin (AOSP) perustuva HarmonyOS käyttää hajautettua sovelluskehystä, mutta voi toimia rinnakkain myös AOSP-sovelluskehyksen kanssa. HarmonyOS tukee sekä AOSP- että HarmonyOS-ohjelmointirajapintoja, jotta älypuhelinten ja tablettien käyttäjät saavat saman saumattoman käyttökokemuksen kuin ennenkin.

Nykyisessä kehittäjäbetassa on vielä tiettyjä EMUI 11 -käyttöliittymän elementtejä, mutta HarmonyOS saa täysin uuden käyttöliittymän tulevien Huawein älypuhelinjulkaisujen myötä. Kehittäjäbetaohjelma on yhä käynnissä, ja kuuntelemme kunnioittavasti kehittäjien ja kumppaneiden palautetta toteuttaaksemme visiomme laitteiden ja ohjelmistojen välisestä saumattomasta yhteistyöstä.

Saat lisätietoa HarmonyOS-käyttöjärjestelmästä oheisesta esitelmästä: https://youtu.be/275SbUFW7BY?t=2034

Tiedustelimme Huaweilta myös Ars Technican havainnoista sovelluskehityspaketin saamisen vaikeudesta ja rekisteröitymiseen tarvittavista jopa hieman kyseenalaisista henkilökohtaisten dokumenttien vaatimisesta, siinä missä Androidin vastaavan kehityspaketin saa ladattua anonyymisti muutamalla klikkauksella. Huawei lupasi palata asiaan myöhemmin.

Lähde: Ars Technica

Koronapandemia siivitti Intelin valloittamaan takaisin x86-markkinaosuuttaan

Intel kasvatti markkinaosuuttaan sekä työpöytä- että mobiiliprosessoreissa ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen, mutta palvelimissa AMD:n osuus jatkoi kasvuaan.

AMD:lla on ollut Zen-arkkitehtuurin julkaisusta lähtien vahva vire x86-prosessorimarkkinoilla ja yhtiö onkin kasvattanut markkinaosuuttaan viime vuosina merkittävästi. Syksyllä julkaistujen Ryzen 5000 -sarjan prosessoreiden kohdalla saatavuus on kuitenkin takunnut ja Intel on päässyt nappaamaan takaisin menetettyä markkinaosuuttaan.

Mercury Researchin julkaisemien lukujen mukaan Intel on saanut napattua takaisin pienen siivun AMD:n valloittamasta markkinaosuudesta menneen vuoden viimeisellä neljänneksellä, vaikka AMD:n osuus jäikin plussalle vuoden takaiseen verrattuna. Intelin osuus kasvoi neljänneksellä 77,6 prosentista 78,3 prosenttiin. Tarkempia lukuja tarkastellessa Intel on saanut kasvatettua osuuttaan työpöytä- ja mobiiliprosessoreiden markkinoilla, mutta palvelinpuolella AMD:n Epyc-myynnit riittivät kasvattamaan yhtiön osuutta 5,8 prosentista 6,6 prosenttiin. Intelin osuus työpöytäprosessoreista kasvoi neljänneksellä 79,9 prosentista 80,7 prosenttiin ja mobiiliprosessoreissa 79,8 prosentista 81 prosenttiin. Mercury Researchin Dean McCarronin mukaan päättyneen vuoden viimeinen neljännes oli ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen, kun Intel kasvatti osuuttaan sekä työpöytä- että mobiilisegmenteissä.

Prosessoreiden toimitusmääriä tarkastellessa selviää nopeasti myös syy, miksi vaaka kääntyi menneellä neljänneksellä Intelin eduksi. Kumpikin valmistajista kasvatti merkittävästi toimituksiaan kokonaistoimitusten kasvaessa yhteensä peräti 20,1 %, mutta AMD:lta yksinkertaisesti loppui tuotantokapasiteetti kesken. AMD:n mukaan sen tuotantokapasiteetin pula näkyy eniten edullisimmissa malleissa ja esimerkiksi Ryzen 5000 -sarja, josta on julkaistu vasta suorituskykyisemmän pään malleja, on myynyt kaksinkertaista tahtia aiempiin sukupolviin nähden. McCarronin mukaan mobiilipuolella sen sijasta suurin kasvu on nähty erittäin edullisissa prosessoreissa, kuten Intelin Celeroneissa ja Pentiumeissa sekä AMD:n A4- ja A6-sarjojen APU-piireissä.

Lähde: Tom’s Hardware

Uusi artikkeli: Testissä MSI GeForce RTX 3080 Suprim X

Testissä MSI:n uuden Suprim X -malliston GeForce RTX 3080 -näytönohjain.

Tutustumme artikkelissa MSI:n uuteen GeForce RTX 3080 Suprim X -näytönohjaimeen ja vertaamme sen suorituskykyä, tehonkulutusta, melutasoa ja grafiikkapiirin lämpötilaa yhtiön omaan Gaming X Trio -malliin sekä Asuksen TUF GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimeen, joka voitti syksyn testeissä io-techin toimituksen valinnan.

3080 Suprim X saapui Suomessa myyntiin marraskuun lopulla 949 euron hinnalla, mutta tällä hetkellä näytönohjain on listattu tanskalaisessa Proshopissa 1200 euron hinnalla ja suomalaisilla jälleenmyyjillä 1400 euron hinnalla. Valitettavasti saatavuudesta ei ole minkäänlaista tietoa.

Lue artikkeli: Testissä MSI GeForce RTX 3080 Suprim X

 

Testi on julkaistu myös Youtubessa videoformaatissa.

Katso video Youtubessa